هفت راه برای کمک به افزایش عزت نفس در کودکان شما

عزت نفس در کودکان

فهرست مطالب

عزت نفس در کودکان به این معنا است که چقدر کودک به خود ارزش می‌دهد و باور دارد. هم‌چنین این مفهوم به این معنا است که چه اندازه کودکان در دنیایشان اهمیت دارند. افزایش عزت نفس در تمام کودکان مهم است. اما این کار بر روی کودکان دارای تفاوت در یادگیری و تفکر می‌تواند سخت‌تر باشد.

چون عزت نفس با حس توانمندی در کودکان گره خورده است. کودکان دارای تفاوت در یادگیری و تفکر اغلب برای پیشرفت در مدرسه باید تلاش سخت‌تری داشته باشند. آن‌ها ممکن است نیاز به تلاش به لحاظ اجتماعی نیز داشته باشند.

شما می‌توانید با تحسین تلاش کودکتان و کمک به شناخت و استفاده از نقاط قوت او به ایجاد عزت نفس مثبت در آن‌ها کمک کنید. به همین دلیل در این مقاله روش‌های خاصی را برای کمک کردن به کودک شما در افزیش عزت نفس ارائه کرده‌ایم.  با ما در ذهن همراه باشید.

با کودکتان گفتگو کنید و برای او الگو باشید

با کودکان فقط در مورد تفاوت‌های یادگیری و تفکر او صحبت نکنید؛ بلکه در مورد هر چیزی که ازنظر شما چالش‌برانگیز بوده و باید روی آن کار شود صحبت کنید. صحبت کردن درمورد این‌که چطور به نقاط قوت خودتان ارزش می‌دهید و همچنین شنیدن در مورد نقاط ضعفتان می‌تواند برای افزایش عزت نفس کودکان بسیار مفید باشد.

به‌عنوان‌مثال اگر شما دارای نقاط ضعفی هستید، بیان کردن آن‌ها هیچ ایرادی ندارد: “من نمی‌توانم لیست مواد غذایی مورد نیازم را به خاطر بسپارم.” بااین‌حال سعی کنید که بر روی مهارت‌های حل مسئله خودتان هم تأکید کنید: “دفعه بعد از گوشی تلفن همراهم برای گرفتن عکس از فهرستی که ممکن است آن‌ها را فراموش کنم استفاده خواهم کرد.”

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس در کودکان

بازخوردی مهم اما نه انتقادی ارائه دهید

ممکن است صحبت کردن با کودکان در مورد مسائلی که باید در آن‌ها بهتر عمل کنند سخت باشد. بااین‌حال پرداختن به این موضوعات به‌وضوح می‌تواند به افزایش عزت نفس در کودکان شما کمک کند. نکته اصلی در مورد صحبت کردن بر روی چالش‌ها این است که کودکان باید بدون این‌که احساس بدی در مورد خودشان پیدا کنند، برای بهبود یافتن تشویق شوند.

عزت نفس مثبت از تلاش سخت‌کوشانه در جهت یک هدف به‌دست می‌آید. بنابراین بهتر است به‌جای انتقاد کردن از کودکتان سعی کنید که او را به سمت هدفی خاص سوق دهید. به‌عنوان‌مثال به‌جای گفتن این‌که «چرا لباس‌هایت همیشه به‌هم‌ریخته است؟» می‌توانید به او بگویید، «لباس‌هایت همه‌جا به‌هم‌ریخته، بعدازاین لباس‌هایت را سر جایش قرار دادی می‌توانی دوباره سر بازیت برگردی.»

به پرورش ذهنی کودکتان کمک کنید.

به کودکتان کمک کنید تا از افکار و گفته‌های منفی اجتناب کنند. کودکانی که پرورش ذهنی در آن‌ها به‌خوبی انجام می‌شود قادر هستند که توانایی‌هایشان را به‌مرورزمان بهبود بخشند. (برخلاف کودکانی که دارای یک طرز فکر ثابت هستند و فکر می‌کنند توانایی‌هایشان از پیش تنظیم شده و نمی‌توانند تغییر پیدا کنند، حتی مهم نیست که چقدر سخت‌کوش هستند.)

به‌عنوان‌مثال کودک شما ممکن است بگوید، «من نمی‌توانم این متن را بخوانم. برای من خیلی سخت است که این را بخوانم». شما می‌توانید با گفتن این جمله به او پاسخ بدهید که: «بله خواندن این متن برای تو سخت است و تو هنوز نمی‌توانی این کتاب را بخوانی. بیا برای بهتر شدنت در این کار یک نقشه بکشیم.»

شاید دوست داشته باشید در همین رابطه بخوانید: راهکارهای افزایش عزت نفس در دانش آموزان

به او بیاموزید که اشتباهات تجربه یادگیری هستند.

بخشی از رشد ذهنیت کودک به این مسئله مربوط است که اشتباهات فرصت‌هایی برای یادگیری هستند. دانستن این نکته اشتباه کردن هیچ ایرادی ندارد و راه‌هایی برای جبران اشتباه وجود دارد، می‌تواند یکی از راه‌های افزایش عزت نفس در کودکان باشد.

به کودکتان کمک کنید که هنگام اشتباه کردن بفهمد که دفعه بعد حتماً خواهد توانست. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید به او بگویید، «بله، تو آبمیوه رو ریختی زمین. دفعه بعد که برای خودت آبمیوه می‌ریزی لیوان رو روی ظرف‌شویی نگه‌ دار.»

تلاش‌های کودکتان را تحسین کنید. نه‌فقط نتیجه نهایی.

تحسین کردن فرزندتان بسیار مهم است. اما نحوه تحسین کردن او هم حائز اهمیت است. به‌جای این‌که فقط به نتیجه نهایی توجه کنید، نحوه تحسین کردن فرزندتان را یاد بگیرید. شما با تحسین کردن از روش کار کودکتان برای مقابله با چالش‌ها به آن‌ها کمک می‌کنید که بفهمند قادر به غلبه بر موانع هستند. تحسین خاص و صادقانه  شما برای افزایش عزت نفس در کودکان بسیار مهم است.

به‌عنوان‌مثال روش‌هایی را برای تحسین کردن کودکتان برای سخت‌کوشی‌اش در پروژه‌های مدرسه و سرگرمی‌هایش پیدا کنید. می‌توانید به او بگویید، «زمانی که با پیانو آهنگ می‌زنی واقعاً مشخصه که چقدر سخت‌کوشانه تلاش می‌کنی. می‌دانم که این کار در ابتدا سخت بود، اما کار خوبی کردی که با مربی پیانوت مشورت کردی.» (راه‌های بیشتری را در مورد نحوه تحسین کردن کودکتان برای افزایش عزت نفس در او جستجو کنید)

بخوانید: عزت نفس چیست؟

کودکتان را به فعالیت‌های فوق‌برنامه یا رهبری تشویق کنید.

فعالیت‌های فوق‌برنامه و لذت بردن از آن‌ها برای کمک به کودکان و یافتن نقاط قوتشان مفید است و می‌تواند در افزایش عزت نفس در کودکان موثر باشد. اگر کودک شما صدای خوبی دارد و دوست دارد آواز بخواند، یک گروه آواز برایش پیدا و او را در آن عضو کنید. یا اگر به ورزش علاقه دارد در مورد ثبت‌نام در گروه فوتبال یا سافت‌بال محلی با او صحبت کنید.

مراقبت باشید که هنگامی‌که کودکان در مورد تفاوت‌های یادگیری و تفکر صحبت می‌کند از ارزش‌هایشان برایشان بگویید.

اگر هیچ فعالیت خاصی وجود ندارد که برای کودکتان جذابیت داشته باشد، به دنبال یک مربی برای او باشید. برقراری ارتباط با فرد دیگر می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس کودک شما کمک کند.

به الگوهای موفق تفاوت در یادگیری و تفکر اشاره ‌کنید.

یادآوری افراد موفق ازجمله ورزشکاران، افراد مشهور و کارآفرینان که دارای مشکل تفاوت در یادگیری و تفکر مواجه بوده‌اند هم می‌تواند یک منبع الهام‌بخش برای کودکان باشد. به‌عنوان‌مثال دانیل رادکلیف بازیگر گفته است که ایفای نقش در فیلم‌های هری پاتر به او کمک کرد که بر برخی از چالش‌های خود غلبه کند.

کمک کردن به کودکتان برای افزایش عزت نفس مثبت در او کار کاملاً ممکنی است. برای ایده‌های بیشتر تلاش کنید که راه‌های پشتیبانی مؤثر، واقع بینانه و درعین‌حال محافظتی از کودتان را یاد بگیرید. قدرت انعطاف‌پذیری و باانگیزه بودن را به کودکتان بیاموزید. کودک شما به‌مرور زمان می‌تواند یاد بگیرد که چه دیدی از خودش داشته باشد و چقدر به خودش ارزش بدهد.

چرخه بهبود مستمر دمینگ

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید