چگونه می توانیم با تمام داشته ها و توانایی های فردی یک من عالی از خودمان بسازیم؟

ساختن من عالی
ساختن من عالی

فهرست مطالب

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

چگونه می توانیم یک من عالی از خودمان بسازیم؟

[/su_note]

خوب بودن یک واژه نسبی است که از نظر هر کسی دارای معانی مختلفی است. چیزی که مشخص است این است که مجموعه ای از صفت های خوب و بد هستند که خوبی یا بدی را تعریف می کنند. اما این که تا چه حد رفتارهای خوب را باید انجام دهیم تا انسان خوبی تلقی شویم در باور آدم های مختلف متفاوت است.

همه ما خیلی خوب یاد داریم که در مورد جامعه‏ های سالم، کشوری ایده آل، شغلی مناسب و… نظر بدهیم و بسیار پیش می آید که منتقدی حرفه ای برای دیگران هستیم؛ غافل از اینکه همین جامعه از خود ما تشکیل شده است. سوال اینجاست که ما چه نقشی در بهتر شدن جامعه داریم و[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]چگونه می توانیم انسان و من عالی از خودمان بسازیم تا رفتارهای خوب را به صورت عینی نیز به دیگران بیاموزیم؟[/su_highlight]

آدمی زمانی که به دیگران کمک می کند قطعا حال خودش نیز خوب می شود. چنان که تحقیقات علمی ثابت کرده است در جریان کمک کردن به دیگران هورمونی به نام اکسی توسین در بدن انسان ترشح می شود که سبب شادی می شود.

یک بار هم که شده واقعا خوب و مفید باشیم. به جای تکرار طوطی وار جملات انگیزشی واقعا به آن ها عمل کنیم. باور کنید خوب بودن از همین کارهای دم دستی شروع می شود؛ مثل دور نریختن غذای باقیمانده در ظرف، آب دادن به درخت جلوی در حیاط، مهربانی با حیوانات کوچه و خیابان و … . خوب بودن آنقدرها هم که فکرش را می کنید سخت نیست.

مثلا به جای تکرار مرتب جمله من باید جلوی خشم خود را بگیریم، یک بار که عصبانی شدید اول آهسته از ۱ تا ۱۰ بشمارید و سپس جواب بدهید! باور کنید همین ۱۰ شماره دست کم یکی از حرف های بد شما را حذف می کند و جوابتان را برای طرف مقابل کمتر آزار دهنده می کند.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]تکرار همین کارهای به ظاهر کوچک کم کم تبدیل به عادت و عادت تبدیل به رفتار می شود. طوری که خودتان متوجه نخواهید شد چقدر عوض شده اید و دیگران مدام به شما این را گوشزد خواهند کرد.[/su_highlight]بنابراین اگر شما نیز به دنبال این هستید که چگونه یک من عالی از خودتان بسازید در این مقاله با همراه ما باشید تا شما را با رفتارهای صحیح و خوب در چند محل مختلف آشنا سازیم.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

من عالی خود را چگونه بیابم؟

[/su_note]

من عالی
من عالی

در اینجا چند توصیه کوتاه ولی کاربردی را برایتان لیست می کنم. سعی کنید در موارد مختلف تک تک این توصیه ها را به کار ببندید و تفاوت را در خودتان ببینید؛

– جلوی عصبانیت خود را بگیرید، به سادگی دیگران را متهم نکنید و صبور باشید.
– در هنگام عصبانیت صحبت نکنید و تصمیم نگیرید. خیلی از ما از حرفهایی که در اوج عصبانیت می زنیم خیلی زود پیشمان می شویم اما هر قدر هم که برای جبران سعی کنیم ممکن است فایده ای نداشته باشد چون تاثیر مخرب خود را گذاشته ایم.
– نسبت به انجام هیچ کدام از اهداف و رویاهایتان ناامید نباشید. تنها کسی که می تواند به تحقق رویاهای شما کمک کند خودتان هستید. پس ناامید نباشید و برای رسیدن به اهدافتان برنامه ریزی، مطالعه و تلاش کنید.
– در زندگی دیگران کنجکاوی نکنید و از آن ها سوالات شخصی نپرسید. باور کنید اگر کسی بخواهد چیزی را به شما بگوید نیازی به پرسش شما ندارد.
– برای درخواست های خود از کلماتی مانند متشکرم و لطفا استفاده کنید. مردم ترجیح می دهند به کسانی کمک کنند که خوش گفتار و مودب هستند.
– نسبت به آدم ها و اتفاق های اطرافتان بدبین نباشید.
– به کودکان بیاموزید که به خودشان و دیگران احترام بگذارند.
– به کودکان یاد دهید که کسب چه مهارت هایی ارزشمند و چه چیزها و رفتارهایی بی ارزش و بی فایده هستند.
– با کودکان طوری رفتار کنید که در کودکی دلتان می خواست با شما رفتار شود.
– از به زبان آوردن چیزهایی که خودتان به آن اعتقادی ندارید پرهیز کنید.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

من عالی در جامعه

[/su_note]

من عالی در جامعه
من عالی در جامعه

– در مکان های عمومی با کودکان خود دعوا نکنید و یا آن ها را تنبیه نکنید.
– زباله های خود را روی زمین و داخل طبیعت نریزید. هیچکس وظیفه ندارد زباله های شما را جمع کند. می توانید برای داخل ماشین خود یک کیسه زباله کوچک درست کنید و هر چند روز یک بار تخلیه اش کنید. نگذارید منظره زشت پرت کردن زباله از پنجره ماشین گستره نگاه دیگران را تیره کند.
– برای کشیدن سیگار در فضاهای بسته از سایرین اجازه بگیرید. بدانید که هوای اطراف شما متعلق به دیگران نیز هست.
– مهم نیست چه جایگاه اجتماعی، شغل، سن، جنسیت و … دارید؛ ادب حکم می کند که کسی که وارد مکانی می شود ابتدا سلام کند.
– در فضاهای عمومی با دیگران و یا تلفن همراه خود بلند صحبت نکنید، به دیگران زل نزنید، آدامس نجویید و از بلند خندیدن پرهیز کنید.
– در مقابل افراد بد دهن گذشت داشته باشید و وارد بحث با آن ها نشوید؛ چراکه آن ها اگر صحبت کردن را بلد بودند از واژگان بهتری استفاده می کردند.
– طوری رفتار کنید که آدم ها به شما احترام بگذارند و از بی احترامی به شما خجالت بکشند.
– در رفتار با کودکان دیگران مهربان، صبور و با گذشت باشید؛ گویی پدر یا مادرشان هستید.
– دیگران را تحقیر و تمسخر نکنید حتی در باب یک شوخی ساده و یا جک! اگر کسی در جمع لطیفه ای با موضوع تبعیض جنسیتی، نژادی و یا اعتقادی می گوید اگر ترک کردن آن مکان برایتان امکان پذیر نیست لااقل به آن جک نخندید. یا به بازنشر آن در فضای مجازی کمک نکنید. هر آن چه شما می گویید بازتابی از تفکر شماست.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

من عالی در محل کار

[/su_note]

من عالی در محل کارم
من عالی در محل کارم

– مسئولیت کارها و اشتباهاتتان را به عهده بگیرید و بپذیرید گاهی با وجود اینکه می خواستید اما خوب رفتار نکردید. از بحث های بیهوده و بیجا در خانه و محل کار و … خودداری کنید.
– وقتی مشکلی پیش می آید به دنبال پیدا کردن مقصر نباشید و تمرکزتان را روی حل مشکلات بگذارید.
– اگر در مورد موضوع یا تخصصی بی اطلاع هستید با اظهار نظر بی پایه خود دیگران را گمراه نکنید. گاهی عبارت هایی مثل من در این زمینه تخصصی ندارم و نمی دانم به درد بخورتر از افکار ساخته شده در ذهن شما و احتمالات است.
– در مورد همکاران خود با سایر همکاران غیبت نکنید. محل کار جبهه جنگ نیست که در آن تیم سازی کنید.
– اگر به کمک نیاز دارید آن را محترمانه درخواست کنید و این را بپذیرد که پاسخ هر درخواستی همیشه مثبت نیست. به دلیل عدم کمک و همکاری با طرف مقابل بد رفتاری نکنید.
– با یکدیگر بحث نکنید. هیچ بحثی سرعت عمل در تحویل کار را بالا نخواهد برد.
– برای گرمایش و سرمایش محیط کار خودخواه نباشید؛ سعی کنید با کمتر یا بیشتر لباس پوشیدن دیگران را مجبور به روشن کردن کولر یا بخاری و یا بالعکس نکنید. به نظر اکثریت جمع احترام بگذارید.
– برای تحویل به موقع و هر چه بهتر کارهایتان تلاش کنید. با زیر آب زنی دنبال ترفیع جایگاه خود نباشید. بلکه با تحویل کارهای بهتر خود برای رسیدن به جایگاهی بهتر تلاش کنید.
– کم کاری نکنید. محیط صمیمانه و استراحت در بین کار لازم است به شرطی که به تحویل کارها در پایان روز، یا موعد مقرر لطمه ای وارد نکند.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

من عالی در مطب دکتر

[/su_note]

من عالی
من عالی

– در اتاق انتظار با تلفن همراه خود صحبت نکنید. مریض ها بد حال و بی حوصله هستند و همهمه و سر و صدا آن -ها را رنجورتر می کند. با افرادی که شما را همراهی می کنند نیز سعی کنید به آهستگی سخن بگویید.
– به صحبت های دیگران دقت نکنید. فضای اتاق انتظار کوچک است و سایر افراد با احساس این موضوع که کسی حرفهایشان را می شنود حس بدی پیدا خواهند کرد.
– وقت پزشک و بیمارانی که با حال بد بیرون از اتاق معاینه منتظر نشسته اند را نگیرید. سعی کنید خیلی سریع و کوتاه در مورد بیماریتان با دکتر صحبت کنید و از صحبت در خصوص امور متفرقه خودداری کنید. به وقت خود و دیگران احترام بگذارید. انتظار کشیدن برای شخصی که درد دارد سخت است.
– والدین خود را برای رفتن به دکتر همراهی کنید. آن ها نیاز به دلگرمی و حضور فرزاندان خود دارند.
– از ازدحام در مطب خودداری کنید، بیماران صرفا یک همراهی داشته باشند کافیست. این کار سبب سر و صدا و اشغال صندلی سایر بیماران می شود.
– تا حد امکان از آوردن کودکان خود به عنوان همراهی خودداری کنید. آن ها به اقتضای سن سبب سر و صدا می شوند و این کار سایر مریض ها را آزرده خاطر می کند. ضمنا این کار باعث می شود که از مریض شدن احتمالی کودکانتان جلوگیری کنید چراکه این مکان ها معمولا آلوده است و بدن کودکان ضعیف و حساس است. اگر مجبور به آوردن کودک خود هستید او را کنترل کنید تا با سر و صدا و شیطنت دیگران را آزار ندهد.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

من عالی عرفانی

[/su_note]

من عالی عرفانی
من عالی عرفانی

از دید دنیای عرفان من عالی بودن صرفا دروغ نگفتن، تهمت نزدن، دزدی نکردن، ظلم نکردن به دیگران و… نیست. چرا که تمامی این ها وظایف انسانی ماست. به عبارتی کسی که اعمال بد را انجام نمی دهد تنها توانسته است انسان باشد. در صورتی که انسان خوب بودن و ساختن یک من عالی درجه ای بالاتر از این ها دارد.
در عرفان آدمی به کمال را در گرو رسیدن کمال دیگران می داند، تا جایی که برای او من ها حذف می شوند. او دیگر به دنبال ساخت من عالی نیست؛ او تلاش می کند یک مای عالی بسازد. کسی که مردم را آگاه کند و هر روز برای این که عادت های بد خود را ترک کند و برای بهتر از روز گذشته زندگی کردن، تلاش نماید.

می توانید همیشه ودر همه حال خود واقعی تان را دریابید و در زندگی کلید شاد بودن خود را پیدا کنید. قطعا این به عالی شدن شما کمک می کند.
و در آخر از شما خوانندگان عزیز خواهشمندیم برای کامل شدن این مقاله به ما کمک کنید. بدین صورت که در قسمت نظرات به ما گویید که به نظر شما چه کارهای دیگری می تواند سبب ساختن یک من عالی شود که در این مطلب ما آن را از قلم انداخته ایم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید