یک داستان انگیزشی از جیمز دایسون، قهرمانی با ۵۱۲۷ شکست در کارنامه

یک داستان انگیزشی از جیمز دایسون ، قهرمانی با 5127 شکست در کارنامه

فهرست مطالب

 

درست است که اکنون جیمز دایسون را به واسطه طراحی نوآورانه در جاروبرقی بدون کیسه، یکی از طراحان برتر قرن بیستم می‌دانیم اما برای جیمز دایسون خلاق، جاده موفقیت همیشه صاف و راحت نبوده است. او اکنون تبدیل به یک میلیاردر انگلیسی شده اما برای رسیدن به این نقطه با شکست‌ها، عدم قبول محصولش توسط کارخانه‌ها و همچنین مشکلات متعدد رو به رو شده است. امروز ما نگاهی به زندگی و رمز و راز موفقیت این کارافرین انگلیسی از زبان خودش که توانسته است نشان شوالیه را از دست ملکه انگلیس دریافت کند، خواهیم انداخت.

 

جیمز دایسون و دوران کودکی

جیمز به عنوان سومین فرزند از خانواده دایسون در ۲ می ۱۹۴۷ به دنیا آمد. محل تولد او شهر ساحلی کرمور، نورفولک در ساحل شرقی انگلستان بود. جیمز طی سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۵ را در مدرسه گرشام که یکی از مشهورترین مدارس منطقه زندگی آن‌ها بود، گذراند. این مدرسه علاوه بر دایسون مخترع، دانش آموزان موفق دیگری هم پرورش داد. پدر جیمز، الک مشوق اصلی او در تحصیل بود. متأسفانه زمانی که جیمز تنها ۹ سال داشت، پدرش به علت بیماری سرطان ریه که سه سال درگیر آن بود، فوت کرد. اولین شوک زندگی جیمز دایسون، به گفته خودش، مرگ پدرش بود.

 

جیمز دایسون بعد از مرگ پدر

بعد از مرگ پدر، جیمز به واسطه توان و استعداد بالای خود با بورس مدرسه گرشام توانست به صورت رایگان و شبانه‌روزی تحصیلات خود را ادامه دهد. با این وجود بعد از مرگ پدر، مشکلات اقتصادی دامن گیر خانواده آن‌ها شد. مادر جیمز مجبور بود برای گذران زندگی به عنوان یک معلم و خیاط هم زمان کار کند.

 

جیمز دایسون و رفتن به دانشکده هنر

پس از پایان تحصیلات در مدرسه گرشام، جیمز تصمیم گرفت تا برای ادامه تحصیل به لندن برود. مقصد اصلی او در لندن دانشکده هنر Byam Shaw بود. جایی که او در آن با همسر آینده خود مواجه شد. این دانشکده در زمان ورود جیمز به صورت مستقل اداره می‌شد اما در سال ۲۰۰۳ تبدیل به یکی از دانشکده‌های دانشگاه هنر و طراحی سنت مارتینس لندن شد. جیمز دایسون یک سال در این دانشکده تحصیل کرد و بعد از آن به سراغ کالج سلطنتی لندن برای گذراندن دوره مبلمان و طراحی داخلی رفت.

 

جیمز دایسون و تحصیل در کالج سلطنتی لندن

در کالج سلطنتی لندن بود که برای اولین بار جیمز احساس کرد علاقه زیادی به مرتبط کردن مهندسی و طراحی دارد. این علاقه زمینه‌ساز بروز خلاقیت جیمز دایسون برای تغییر طراحی وسایل روزمره برای رسیدن به یک طراحی کارآمدتر شد. می‌توان گفت کالج سلطنتی لندن جایی بود که جیمز در آن به نبوغ خود پی برد. به همین دلیل، جیمز در کنار تحصیل در رشته طراحی، شروع به مطالعه مهندسی نیز کرد. او برای پروژه پایان سال خود، توانست ناوچه آبی خاکی یا لندینگ کرفت سریع از جنس فایبرگلاسی طراحی و درست کند. این طرح باعث برانگیخته شدن تحسین مربی بزرگ او، جرمی فرای که خود یک مخترع سرشناس بود، شد.

 

ازدواج جیمز دایسون با دیدرا هیندمارش

جیمز و دیدرا در سال ۱۹۶۸ ازدواج کردند. در آن زمان دایسون مشغول به تحصیل در کالج سلطنتی هنر بود و دیدرا در دانشکده گرافیک ویمبلدون تحصیل می‌کرد. آن‌ها برای زندگی در شهر فولام خانه‌ای کرایه کردند که همه درامد دانشجویی آن‌ها را تقریباً به صفر می‌رساند. دایسون در برخی از ماه‌ها که توان پرداخت کرایه خانه را نداشت، خودش را مجبور به کار کردن در ایستگاه‌های شبانه پمپ بنزین محلی می‌کرد.

 

جیمز دایسون و مهاجرت به بث

در سال ۱۹۷۱، دایسون با تولد اولین دخترشان، امیلی پدر شد. هنگامی که امیلی تنها چند هفته از تولدش می گذشت، خانواده تصمیم به مهاجرت به شهر بث در غرب انگلستان گرفتند. دلیل این مهاجرت، پیشنهاد جرمی فرای، مربی او در کالج سلطنتی لندن برای کار در شرکت Rotork Controls Ltd که مدیریت آن را به بر عهده داشت، بود. جیمز در این شرکت بر روی طراحی یک ناوچه آبی خاکی کامیونی کار کرد. او توانست بعد از طراحی این محصول را به تعداد ۲۰۰ عدد در سال به فروش برساند.

 

جیمز دایسون و فرزندانش

دختر جیمز، به تندی صاحب دو برادر با عنوان‌های جیک و سام شد. در این دوران جیمز دست از کار در شرکت کشیده بود و به صورت مستقل در انباری که پشت خانه خودش ساخته بود، مشغول به کار شده بود. این انبار مبدأ تولید و خلق بسیاری از نوآوری‌های بی بدیع جیمز دایسون است. گویا همه افراد موفق از یک گاراژ شروع کرده‌اند. همسر جیمز در این دوران نقش مهمی ایفا می‌کرد. او برای کمک به تأمین مخارج خانه، شروع به تدریس نقاشی در خانه کرد. در خاطراتی که از همسر جیمز نقل شده است، تدریس نقاشی در آشپزخانه هم به چشم می‌خورد.

جیمز دایسون و خلق فرغون توپی

اولین اختراع جیمز دایسون که توانست خودش را از میان ایده‌های بی شمار او به واقعیت تبدیل کند، یک فرغون توپی بود. فرغون توپی در سال ۱۹۷۴ متولد شد. در این فرغون به جای قرار داشتن چرخ دایره‌ای همیشگی در جلو آن، یک چرخ کروی شکل همانند توپ قرار گرفته بود. این چرخ توپی قدرت مانور فرغون را با درصد زیادی افزایش می‌داد. ایده طراحی فرغون توپی زمانی به ذهن جیمز رسید که مشاهده کرد فرغون‌های عادی به سادگی در داخل گل گیر می‌کنند و بیرون آوردن آن کار سختی است. توپ مانور فرغون جیمز در بسیاری از طراحی‌های دیگر او نیز دوباره تکرار شد.

جیمز دایسون و خلق فرغون توپی
جیمز دایسون و خلق فرغون توپی

جیمز دایسون غرق در تمیز کردن کف زمین می‌شود

پس از مرگ پدرش بود که دایسون همیشه برای کمک در کاره‌ای خانه، از جارو برقی استفاده می‌کرد؛ اما در همین دوران متوجه شده بود که تنفر زیادی نسبت به آن دارد. گویا چیزی در جارو برقی بود که جیمز را اذیت می‌کرد. سی سال بعد، او عاملی که آن روزها باعث رنجش خاطرش می‌شد را کشف کرد. او در سال ۱۹۷۸ و طی تجربه استفاده مجدد از جاروبرقی پیشرفته‌تر متوجه شد که هنوز این جاروبرقی هم به مانند نسل قبل خود نمی‌تواند خاک و گرد را از روی فرش به خوبی به داخل خود بکشد. جیمز دایسون ایده اصلی خود برای بهبود جاروبرقی را، از کارخانه اره چوب که از یک جداکننده سیلکانی برای تفکیک خاک از هوا استفاده می‌کرد، گرفت. او این ایده را با جارو برقی سنتی ترکیب کرد و دست به کار شد تا نمونه اولیه‌ای و مدل آزمایشی از آن طراحی و تولید کند؛ اما همیشه ساختن ایده‌ها به سادگی گفتن حرف‌ها نیست.

 

جیمز دایسون و ساخت ۵۱۲۷ مدل آزمایشی!

جیمز دایسون در طول ۵ سال بعد از اولین جرقه ایده تولید جاروبرقی سیلیکونی، ۵۱۲۷ نمونه اولیه از آن را ساخت، نمونه‌هایی که هر کدام شکل و جنس متفاوتی داشتند. اولین کارخانه‌ای که از او درخواست خرید جارو برقی کرد، کارخانه سابق او بود. عنوان مدل آزمایشی موفق جیمز دایسون در جاروبرقی سیلکانی G-Force نام‌گذاری شد. جیمز مشکلات زیادتری پیش روی خودش داشت. هیچ شرکت آمریکایی حاضر نبود هزینه زیاد تولید جاروبرقی پیشرفته دایسون را تقبل کند و روی فروش آن ریسک کند؛ اما دایسون، بی‌کار ننشست و سراغ ژاپنی‌های تشنه تکنولوژی رفت.

 

ریسک بزرگ جیمز دایسون

درسی که دایسون از شرکت‌های دیگر گرفته بود به او آموخت که برای تولید محصول خودش باید شرکت خودش را داشته باشد. از این رو همه درامد ناشی از فروش جاروبرقی سیلکانی ۲ هزار پوندی خودش که تقریباً نزدیک به ۷۰۰ هزار یورو بود را جمع کرد و با آن شرکت خود را ثبت و تولید جارو برقی را آغاز کرد تا بتواند به رویای خودش را با دستانش محقق کند.

 

تولید دایسون دی سی ۰۱ در انگلیس

جاروبرقی مدل دایسون دی سی ۰۱، بعد از ده سال از شروع شرکت دایسون، تولید و وارد بازار انگلیس شد. طراحی بی‌نظیر، رنگ زرد و خاکستری محصولی جدید و متمایز بود که نظر مردم انگلیس را در فروشگاه‌ها به سمت خود جلب می‌کرد. دایسون برای تبلیغات این جاروبرقی از عنوان «خداحافظ کیسه جاروبرقی» استفاده می‌کرد. در آن دوران خرید کیسه‌های جاروبرقی به واسطه تولید اندک و محدود سخت و همچنین هزینه‌بر بود.

جیمز دایسون و خلق فن بدون پره
جیمز دایسون و خلق فن بدون پره

چاپ بروشور در مجله تبلیغاتی و پیروزی بزرگ

تولیدکننده‌های بروشورهای تبلیغاتی اولین کسانی بودند که علاقه‌مندی خود را به معرفی محصول جدید و متمایز جیمز دایسون نشان دادند. از این رو، جیمز به دو بروشور پرطرفدار که در بیشتر خرده‌فروشی‌ها نیز توزیع می‌شد اجازه تبلیغ جاروبرقی سیلکانی را داد. در عرض تنها دو سال، دایسون دی سی ۰۱، توانست لقب پرفروش‌ترین جاروبرقی انگلستان را کسب کند. این در حالی بود که جاروبرقی جیمز دایسون، قیمتی به مراتب بالاتر از جاروبرقی‌های معمولی بازار داشت. بر این، جاروبرقی دایسون توانست جوایز متعددی در طراحی و فرصت نمایش داده شدن در موزه‌های سراسر دنیا را هم به دست آورد.

بازگشت جیمز دایسون به تخته رسم

دایسون بعد از به دست آوردن موفقیت بزرگ، بیشتر وقت خود را صرف مدیریت کسب و کار خودش کرد؛ اما در طول این مدت احساس می‌کرد که باید دوباره به سراغ تخته رسم و طراحی برگردد. از این رو بود که در سال ۲۰۰۱، مارتین مک کورت را به عنوان مدیرعامل شرکت دایسون انتخاب کرد و خود مشغول به طراحی و ترکیب آن با مهندسی شد. مک کورت توانست جاروبرقی دایسون را از اقیانوس عبور دهد و آن را در امریکا به فروش برساند. همچنین در طول دورانی که دایسون مشغول به طراحی محصولات جدید بود، به لطف مک کورت، بازوی تولید قوی‌تر شد تا بتواند با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر محصولات جدید را تولید کنند.

[su_box title=”زندگینامه کمدین ثروتمند :” box_color=”#483046″]راز موفقیت جری ساینفلد و قانون «زنجیر رو پاره نکن»[/su_box]

ماشین لباس‌شویی جیمز دایسون

پس از موفقیت دایسون در جاروبرقی، نوبت دیگر وسایل خانگی بود که به دست دایسون بازطراحی شوند. از جمله وسایلی که توانست نظر دایسون را به خود جلب کند، ماشین لباسشویی بود. ماشین لباسشویی او با عنوان کنتراروتیتور دارای دو مخزن با جهات گردشی مختلف بود که همانند جاروبرقی او، با اقبال خوبی در معرفی به مخاطبان و فروش مواجه شد. البته این ماشین لباسشویی نتوانست در همگانی شدن راه جاروبرقی دایسون را پیش بگیرد و به واسطه قیمت بالا هیچ وقت تجاری نشد.

 

جیمز دایسون و لوازم تهویه‌ای

طراحی‌های دایسون برای دیگر وسایل خانگی همانند تهویه، رطوبت‌گیر، بخاری و فن‌ها به نسبت ماشین لباسشویی خوش شانس‌تر بودند. علاوه بر این دایسون ایده جدیدی برای خشک‌کن دست ارائه داد که علاوه بر صرفه جویی در انرژی می‌توانست در کمتر از ده ثانیه دست‌ها را خشک کند. این اختراع به دایسون کمک کرد تا جایگاه خود در میان طراحان و سازندگان وسایل خانگی را تثبیت کند.

 

جیمز دایسون حافظ موهای شما!!

در سال ۲۰۱۶ بود که دایسون، اولین سشوار متمایز خود را معرفی کرد. این سشوار از فناوری‌های دیگر محصولات دایسون در تهویه و گرمایش استفاده می‌کرد. البته برای رسیدن به این طراحی متفاوت شرکت دایسون چیزی در حدود ۶۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بر روی مرکز تحقیق و توسعه خود انجام داد. سشوار دایسون هم اکنون قیمتی در حدود ۲۹۹ دلار دارد و هنوز هم در صدر فروش سشوارهای دنیا قرار دارد. این سشوار در انگلستان و سال ۲۰۱۷ پرفروش‌ترین مدل بازار بود.

 

توسعه محصولات قدیمی توسط جیمز دایسون

جاروبرقی بدون محفظه که فقط یک لوله به همراه مکنده بود را در سال ۲۰۰۶ معرفی کرد. دایسون بعد از این تکامل در عرصه جاروبرقی بدون کیسه، اکنون دست به تولید جاروبرقی‌های رباتیک بدون نیاز به انسان زده است. این ربات جاروبرقی بر اساس آخرین گزارش فروش، ۲۰۰ میلیون فروش رفته است. همچنین دایسون در سال ۲۰۱۸ نمونه‌های جدید خود با تمرکز بیشتر بر بدون سیم بودن جاروبرقی را معرفی کرد.

جیمز دایسون
جیمز دایسون

جیمز دایسون و گرفتن نشان شوالیه از دست ملکه انگلیس

جیمز دایسون در سال ۲۰۰۶، از سوی ملکه انگلیس توانست به عنوان شوالیه دست پیدا کند. سر جیمز دایسون، در سال ۲۰۱۱ به ریاست دانشکده سلطنتی هنر انتخاب شد. سال ۲۰۱۶ و مراسم سال نو، او به واسطه تلاش و کوشش خود در عرصه طراحی صنعتی، مدال لیاقت را کسب کرد. او زمانی که جاروبرقی بدون کیسه‌اش توانست به شهرت جهانی برسد، از همه ۱۵۰۰ کارگر توانمند خود تشکر کرد و امیدوار بود که این اتفاق الهام‌بخش دیگر مهندسان و طراحان صنعتی باشد تا بتوانند به موفقیت تجاری برسند.

 

جیمز دایسون میلیاردر

او در شروع کسب و کارش، هیچ در بساط نداشت اما با صبر و تلاش به همه چیز رسید. دایسون هم اکنون دارای ۵.۴ میلیارد دلار سرمایه است. در سال ۲۰۱۷ شرکت دایسون، ۵۸ خط تولید در سراسر جهان را ثبت و بر اساس آمار، درامد سالانه ۴.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ را کسب کرد. همچنین شرکت دایسون، ۳۵۰۰ مهندس در سراسر جهان دارد و ادعا می‌کنید که در یک هفته ۱۰ میلیون دلار برای توسعه محصولات خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

بنیاد جیمز دایسون

بخشی از کمک‌های خیرخواهانه دایسون در جهت راه اندازی بنیاد جیمز دایسون بود. این بنیاد با هدف رشد خلاقیت نوجوانان، تشویق آن‌ها به فکر کردن، آموختن از اشتباهات، اختراع و همچنین تحقق بخشیدن به توانایی‌های مهندسی توسط جیمز بنا شد. وجود این بنیاد، پلی میان دانشگاه و مدرسه است که دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کند و به عنوان کمک خارجی برای معلمان مدرسه محسوب می‌شود. علاوه براین، جیمز دایسون، جایزه‌ای مخصوص برای بهترین ایده پردازی‌ها و اختراعات نیز هر ساله به بهترین‌ها اعطا می‌کند.

 

برپایی مدرسه مهندسی طراحی جیمز دایسون

در سال ۲۰۱۵، بنیاد جیمز دایسون اعلام کرد که قصد دارد ۱۵.۷ میلیون دلار به کالج سلطنتی لندن در جهت راه اندازی مدرسه مهندسی طراحی کمک کند. این مدرسه اکنون یک دوره چهارساله با مدرک کارشناسی برای علاقه‌مندان به مهندسی و طراحی برگزار می‌کند. تمرکز این مدرسه بر روی طراحی بهینه محصولات، خدمات و تجارب کاربری و سامانه‌ها در همه زمینه‌های مهندسی و طراحی است.

 

دانشگاه دایسون

دایسون در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که به عنوان سرمایه‌گذاری ۵ ساله، ۱۵ میلیون پوند برای راه اندازی دانشگاه جدید در بریتانیا در نظر گرفته است. موسسه فناوری دایسون، عنوان این دانشگاه و مقر اصلی آن در ویلتشایر خواهد بود. دایسون در این مورد می‌گوید که :

ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم که مدارک کارآمد را جایگزین مدارک سنتی دانشگاهی کنیم. البته این دانشگاه کمک هزینه تحصیل برای افراد کم درامد دارد و برای آن‌ها یک فرصت مناسب برای تحصیل و کار است.

 

اعضای خانواده شگفت‌انگیز دایسون

هر کدام از اعضای خانواده دایسون نیز به مانند پدر و مادرشان کسب و کار مخصوص به خودشان را دارند. امیلی، به عنوان فرزند بزرگ، کسب و کار خودش را در لندن به راه انداخته است. سم، جوان‌ترین عضو خانواده، موزیسین و دارای لیبل مخصوص به خود شده است. پسر بزرگ‌تر خانواده راه پدر را ادامه و طراحی‌های معتبری همانند چراغ مطالعه کارآمد را برای شرکت دایسون انجام داده است. در سال ۲۰۰۹، هر سه فرزند دایسون در مجموع سهامی به اندازه ۱۹.۶ میلیون دلار از سهام شرکت دایسون را خریداری کردند.

 

جیک دایسون، فرزند پسر ارشد دایسون

جیک دایسون در مورد طراحی چراغ مطالعه جدید خود برای شرکت پدرش می‌گوید:

ما توانستیم چراغ مطالعه‌ای با سیستم خنک کاری منحصر به فرد تولید کنیم که باعث می‌شود دستگاه بتواند تا ۱۴۴هزار ساعت روشن باقی بماند.

اغلب طراحی‌های جیک توسط شرکت دایسون خریداری و تولید می‌شوند و مبلغ دقیقی از خرید آن‌ها در دست نیست. می‌توان گفت که شرکت طراحی و تولید به مدیریت جیک دایسون، هم اکنون در شرکت بزرگ دایسون ادغام ‌شده و بیشتر طراحی‌های محصولات در مجموعه کوچک‌تر پسر دایسون انجام می‌پذیرد. این حرکت نشانه‌هایی از جایگزینی پسر به عنوان رهبر در مجموعه پدر است.

 

برنامه‌ریزی برای طراحی خودرو برقی دایسون

دایسون قصد دارد در سال ۲۰۲۰، ماشین برقی بدون آلودگی خود را معرفی و تولید کند. انتظار داریم طراحی ماشین برقی دایسون نیز همانند دیگر طراحی‌های او برای وسایل روزمره، متفاوت‌تر از ماشین‌های برقی موجود در بازار تا سال ۲۰۲۰ باشد. دایسون ۲.۶۱ میلیارد پوند برای توسعه ماشین برقی دایسون تصویب و مقرر کرده است.

موفقیت جیمز دایسون
موفقیت جیمز دایسون

جیمز دایسون و تبدیل آشغال به طلا

سر جیمز دایسون اکنون ۷۱ ساله است اما هیچ نشانه‌ای از کند شدن در او دیده نمی‌شود. دایسون که هیچ مدرک مهندسی ندارد می‌گوید:

من هیچ علاقه‌ای به محصولات خاص و پرزرق و برق همانند آیفون ندارم. همیشه دوست داشتم از دل وسایل اشغال و نفرت‌انگیز، وسایل به درد بخور خلق کنم.

باید شکرگزاری این ایده و قانون زندگی جیمز دایسون باشیم چرا که بسیاری از نوآوری‌های کنونی در طراحی وسایل خانگی مدیون فکر و ایده‌های او هستند. او کسی بود که وظیفه خود دانست زندگی همه ما را راحت‌تر و ساده‌تر کند.

[su_box title=”راز موفقیت شماره ۲۳ !!” box_color=”#483046″]اِسلَم دانک روی حلقه موفقیت به سبک مایکل جردن + جملات انگیزشی[/su_box]

راز موفقیت دایسون از زبان خودش

در طول سال‌ها، من به عنوان یک کارافرین معرفی شده‌ام. عنوانی که بیشتر به دنیای تجارت مربوط است. به عنوان یک مهندس، برای من این عنوان کمی عجیب است. با این وجود، واژه کارافرین (entrepreneur) از فعل فرانسوی entreprendre مشتق می‌شود که به معنی «بر عهده گرفتن یا تعهد کردن» و به عبارت ساده «انجام دادن» است. اگر کارافرین به معنی انجام دهنده باشد، من هم می‌توانم خودم را یکی از آن‌ها بدانم؛ و اگر بتوانیم این اصلاح را به دیگر مهندسان برتر بشریت همانند توماس ادیسون تعمیم دهیم، می‌توانم بگویم که من هم یک کارافرین موفق در قرن ۲۰ و ۲۱ می‌توانم باشم. در ادامه درس‌هایی که از شکست خوردن و آموختن از شکست به دست آورده‌ام را انتخاب کردم تا به شما، به عنوان یک کارافرین موفق بیان کنم.

 

به غریزه و هوش خودت اعتماد کن

بر روی ایده‌هایت پافشاری کن. من معتقد بودم که یک دیواره شفاف باید روی دستگاه جاروبرقی من وجود داشته باشد چرا که مردم دوست داشتند به چشم برداشته شدن خاک از فرش و رفتن آن به داخل ماشین جاروبرقی را مشاهده کنند؛ به عبارت دیگر، دیدن زیاد شدن خاک به آن‌ها اطمینان خاطر می‌داد؛ اما بازاریاب‌ها با نظر من مخالف بودند.

همه فکر می‌کردند نظر من در این مورد عاقلانه نیست. حتی فروشندگان قبل از اینکه محصول را دریافت و شروع به فروش آن کنند، از آن ناامید بودند. چند ماه بعد، همه کسانی که با من مخالف بودند، مشاهده کردند مردم وارد فروشگاه‌ها می‌شدند و از مغازه‌دار جاروبرقی شفاف دایسون را خریداری می‌کردند.

 

ارزیابی ریسک داشته باش

تحقیقات در دانشگاه کمبریج نشان داده که مغز کارآفرینان مستعد انتخاب تصمیمات پر ریسک است. این تحقیقات زمانی پررنگ‌تر می‌شود که شما در یک بحران یا رکود اقتصادی قرار داشته باشید. هر کسی می‌داند که ریسک کردن در این مواقع نیاز به شهامت و همچنین برنامه‌ریزی دقیق دارد.

نتیجه ریسک موفق زمانی که دیگر رقبای شما در انتظار بهبود اوضاع هستند، به مراتب مؤثرتر از زمان بهبود اوضاع است. البته قبل از هر ریسکی باید ارزیابی ریسک انجام داد. تولید مدل دایسون دی سی ۰۱ در سال ۱۹۹۳، درست زمانی اتفاق افتاد که اوضاع اقتصادی هر روز بالا و پایین می‌شد. ما ارزیابی ریسک انجام دادیم و تصمیم به تولید محصول گرفتیم. خوشبختانه محاسبات و واقعیت برای ما یکی بود.

 

خلاق باش

بیشتر کارآفرینان فکر می‌کنند وظیفه اصلی آن‌ها پیدا کردن شکاف در بازار و استفاده از آن برای رشد سریع مجموعه خودشان است؛ اما، این شکاف برای موفقیت کافی نیست و دوام چندانی ندارد. شما باید مطمئن شوید که محصول نهایی شما بسیار متمایز و بهتر از دیگر محصولات است. مردم ارزش پول خود را می‌دانند و دوست دارند برای محصول متفاوتی که ارزش خرید کردن دارد، آن را خرج کنند. اگر طراحی شما فوق‌العاده و کارایی آن بی‌نظیر باشد، بدانید که با استقبال مردم مواجه می‌شود.

 

اگر می‌توانی، خودت انجام بده

من سال‌های زیادی برای متقاعد کردن شرکت‌های بزرگ در سراسر دنیا برای تولید جاروبرقی سیلکانی صرف کردم. بعضی از آن‌ها معتقد بودند که تولید این جاروبرقی‌های بدون کیسه می‌تواند فروش کیسه‌های آن‌ها را نابود کند؛ اما واقعیت این بود که هیچ تأثیری روی کار آن‌ها نداشت. آن‌ها فقط می‌خواستند خودشان را از خطر شکست خوردن احتمالی این جاروبرقی‌ها دور نگه دارند.

همان‌ طور که شرکت‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، ریسک پذیری آن‌ها کمتر می‌شود. معیار آن‌ها از مردم و طراحی بهتر به سمت کسب درامد بیشتر تغییر می‌کند. به همین دلیل خلاقیت در آن‌ها به صفر نزدیک می‌شود. در نهایت من تلاش کردم خودم شروع به تولید جاروبرقی سیلکانی بگیرم. این کار را با تأمین مالی از فروش ژاپنی‌ها به دست آوردم. شروع کاری مشابه آنچه من کردم، برای شما ممکن است سخت باشد اما ناممکن نیست. نتایج این تلاش شما به مراتب بیشتر از تلاش برای پیدا کردن شریک مناسب به منظور تولید محصولات شما است. اگر اعتقاد به نوآوری خود دارید، دست به کار شوید و خودتان آن را تولید کنید.

 

هیچ وقت نگو تمام شد

شما باید مقاوم، محاسبه‌گر و فعال باشید. پیش از آنکه نمونه موفق جاروبرقی دایسون وارد بازار شود، من ۵۱۲۷ بار در ساخت آن شکست خوردم. هیچ موفقیتی یک‌شبه به دست نمی‌آید. ممکن است ماه‌ها، سال‌ها و نسل‌ها طول بکشد تا شما به موفقیت برسید؛ و این وظیفه شما است که از حرکت نایستید. ما به سادگی می‌توانیم ابزارهای خودمان را بهبود ببخشیم، از علم خودمان برای حل مسائل استفاده کنیم؛ و زمانی که بر مشکلی پیروز شدیم. در ادیسون، روح کارآفرینی همیشه و در هر مرحله‌ای وجود دارد. حتی اگر مشکلی حل شد، کسی فکر خانه رفتن و تمام شدن خلاقیت در بهبود موضوع را در سر ندارد. ما به نوآوری ادامه می‌دهیم و از تکنولوژی در این مسیر استفاده می‌کنیم. بعد از ۱۲ سال، ما هنوز بر روی موتورهای خشک‌کن، تهویه هوا و جاروبرقی دایسون کار می‌کنیم و هر بار به موفقیت‌های بیشتری می‌رسیم. ما معتقدیم که کارافرین هستیم، پس باید همیشه بهترین‌ها را «انجام دهیم». کسانی که ما و مجموعه دایسون را می‌شناسند می‌دانند که ما برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم مشکلات بیشتری را حل کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید