راز موفقیت جری ساینفلد و قانون «زنجیر رو پاره نکن»

راز موفقیت جری ساینفلد و قانون «زنجیر رو پاره نکن»
راز موفقیت جری ساینفلد و قانون «زنجیر رو پاره نکن»

فهرست مطالب

 

باورتان می‌شود کسی با قانون «زنجیر رو پاره نکن» بتواند تبدیل به چهره موفق شود؟ اگر شما هم مثل من، فکر می‌کردید که همه قوانین ساده موفقیت فقط برای نوشتن کتاب‌های زرد هستند، بهتر است بدانید که سخت در اشتباه بودیم. امروز در بیوگرافی به زندگی یکی از کمدین های برتر آمریکایی خواهیم پرداخت که توانسته است با همین قانون تبدیل به میلیاردر شود. او کسی نیست جز، جری ساینفلد، پردرآمدترین بازیگر امریکا در سال ۲۰۱۴.

 

ساینفلد متولد بروکلین، نیویورک سیتی است. پدر او کلمان ساینفلد، از یهودیان مجارستانی و علاقه زیادی به جمع کردن لطیفه‌هایی گفته شده در دوران جنگ جهانی دوم داشت. مادرش برتی از یهودیان سوری و پسر عموی دوم جری، ایوان ساینفلد بازیگر و موزیسین بود. او تا دوران دبیرستان خود را در نیویورک سپری کرد. رشته تحصیلی او، تئاتر و ارتباط جمعی و دانش آموخته دانشگاه‌های برتر نیویورک است.

 

دوران حرفه‌ای و شروع به کار جری ساینفلد

علاقه او به استندآپ کمدی چندی پس از وارد شدن به دانشگاه شکوفا شد. به طوری که در بسیاری از مراسم‌ها استندآپ کمدی میکروفون آزاد، شرکت و برنامه خودش را اجرا می‌کرد. بعد از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۷۶، او سعی کرد تا در برنامه‌های بزرگ و رسمی‌تر شرکت کند. از جمله این برنامه‌ها، شو میکروفون آزاد به مدیریت رادنی دنگرفیلد، از تهیه‌کنندگان شبکه HBO بود. در سال ۱۹۸۰، جری موفق شد در سیتکامی با عنوان بنسون (Benson) ایفای نقش کند. نقش او در این سیت کام، پسرک نامه‌رسانی بود که هیچ کس دوست نداشت به لطیفه‌هایش گوش دهد.

شروع به کار جری ساینفلد
شروع به کار جری ساینفلد

ساینفلد، از این نمایش به واسطه بازی خلاقانه خودش ناگهان بی‌هیچ دلیل قانع کننده‌ای اخراج شد. جری بعدها در این مورد می‌گوید که هیچ ‌وقت به صورت علنی حرفی از اخراج شدن به او در این پروژه زده نشد و او زمانی متوجه شد از پروژه کنار گذاشته شده است که فهمید هیچ نمایشنامه‌ای برای نقش او وجود ندارد. در سال ۱۹۸۱، جری ساینفلد، توانست حضور موفقی در «برنامه شبانه جانی کارسون» داشته باشد. این حضور موفق به عنوان استندآپ کمدین باعث تحسین کارسون و تماشاچیان شد. به واسطه اجرای بی‌نظیر، جرمی بعد از این برنامه، با دعوت دیوید لترمن در «برنامه آخر شب با دیوید لترمن» حاضر شد. همچنین او یک برنامه یک ساعته به صورت زنده در تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۸۷، بعد از حضور موفقیت آمیزش در تلویزیون در برنامه Stand-Up Confidentia از شبکه HBO داشت.

[su_box title=”زندگینامه جیمز دایسون” box_color=”#483046″]یک داستان انگیزشی از جیمز دایسون، قهرمانی با ۵۱۲۷ شکست در کارنامه[/su_box]

خلق مجموعه موفق و الهام بخش ساینفلد

در سال ۱۹۸۸، جری ساینفلد با همکاری لری دیوید، مجموعه موفق و الهام بخش «ساینفلد» را برای شبکه HBO تهیه کرد. البته نام این سریال از ابتدا این نبود و برای جلوگیری از تشابه اسمی با مجموعه دیگری با عنوان Marshall Chronicles تغییر نام داد. فصل چهارم این سریال در امریکا، تبدیل به بهترین و پربیننده‌ترین سیتکام تاریخ تلویزیون امریکا شد. این نمایش به مدت ده سال از تلویزیون پخش شد و در تمام سال‌های پخش با استقبال شدید مردم در امریکا و سایر نقاط جهان قرار گرفت.

در طول نمایش ساینفلد، ستارگان زیادی همانند ستاره برنامه «زنده شنبه شب»، جولیا لوئیس-دریفوس و همچنین جیسن الکساندر و مایکل ریچاردز حضور داشتند. الکساندر نقشی با عنوان جورج را بازی می‌کرد که تقریباً شباهت زیادی به خود لری دیوید داشت. جری ساینفلد تنها بازیگری بود که در تمامی قسمت‌های این مجموعه حضور داشت.

ساینفلد در مورد نمایش خودش می‌گوید که این سیتکام، برداشتی از سیتکام موفق سال‌های ۱۹۵۰ میلادی امریکا است. همچنین در فصل ششم از ساینفلد، او از شخصیتی به نام جین شفر، نام می‌برد. جین شفرد، داستان‌سرا و استندآپ کمدین آمریکایی بود. جری همه استعداد خود در استندآپ کمدی را مدیون او می‌داند و این را در ساینفلد و قسمت ششم بیان می‌کند.

از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷، بازیگران و عوامل ساینفلد فایل‌های صوتی در مورد قسمت‌های مختلف پخش شده از تلویزیون در طی ده سال منتشر کردند. جری ساینفلد تفاسیر متعدد و زیادی برای هر یک از قسمت‌ها در این فایل‌های صوتی بیان کرد.

خلق مجموعه موفق و الهام بخش ساینفلد
خلق مجموعه موفق و الهام بخش ساینفلد

زندگی او بعد از کمدی ساینفلد

پس از پایان پخش ساینفلد، جری به جای ماندن در لس انجلس و ضبط برنامه‌های دیگر، تصمیم به اجرا برنامه و استندآپ کمدی در نیویورک گرفت و به شهر زادگاهش بازگشت. در سال ۱۹۹۸، او تور و دوره ضبطی با عنوان «برای آخرین بار به تو می‌گویم» را آغاز کرد. سال ۲۰۰۲، مستندی با بازی جری ساینفلد و اومی آدامز به کارگردانی کریستین چارلز در مورد سیر تغییرات استداپ کمدی و همچنین شیوه‌های نوین اجرای آن ضبط و پخش شد. عنوان این مجموعه «کمدین» بود. علاقه ساینفلد به گذشته استندآپ کمدی باعث شد که او چندین کتاب در همین مورد بنویسد.

در اواخر سال ۱۹۹۰ میلادی بود که کامپیوتر جدید اپل با شعار تبلیغاتی «متفاوت فکر کن» روی کار آمده بود و تبلیغاتی ۶۰ ثانیه‌ای از آن با همین شعار مدام همه‌جا پخش می‌شد. این تبلیغات نشان می‌داد که افراد موفق همانند آلبرت انیشتین، ماهاتما گاندی و مارتین لوترکینگ افرادی بودند که متفاوت فکر می‌کردند. جری ساینفلد نیز از جمله افرادی بود که در این تبلیغات ایفای نقش می‌کرد.

سال ۲۰۰۴، جری ساینفلد در مجموعه «ماجراجویی ساینفلد و سوپرمن» برای شبکه اینترنتی امریکن اکسپرس ظاهر شد. در این مجموعه، جری ساینفلد در کنار شخصیت کارتونی از سوپرمن حضور داشت، کسی که به عنوان قهرمان جری در بسیاری از قسمت‌های مجموعه ساینفلد عنوان می‌شد. این مجموعه به کارگردانی بری لوینسون برای پخش تلویزیونی ساخته شد. علاوه بر این مجموعه، سوپرمن و جری مصاحبه دیگری در برنامه نمایش امروز با اجرای مت لوئر هم دارند.

در ۱۸ نوامبر ۲۰۰۴، جری ساینفلد در موزه ملی تاریخ امریکا، حاضر شد تا پیراهن امضا شده خودش در قسمت puffy shirt را به آن اهدا کند. جری ساینفلد در سال ۲۰۰۶، حضور تک جلوه‌ای در برنامه زنده شنبه شب در نقش قاتل داشت. این برنامه با مجری‌گری جولیا لوئیس-دریفسون هم بازی او در مجموعه ساینفلد اجرا می‌شد. ۲۵ فوریه ۲۰۰۷، ساینفلد در ۷۹ امین آکادمی اوارد به عنوان برنده بهترین مستند حاضر شد. او در این مراسم نیز با هنرمندی قبل از اعلام نتایج، تشویق حضار را برانگیخت.

او در سال ۲۰۰۷ و ۴ اکتبر، بازگشتی کوتاه به شبکه NBC با قسمت «منظر ساینفلد» در مجموعه ۳۰ Rock داشت. جری ساینفلد، در سال ۲۰۰۷، انیمیشن زنبور را به روی پرده برد. او در این مجموعه نقش، تهیه کننده، نویسنده و همچنین بازیگر را بر عهده داشت. این انیمیشن توانست در اسکار همان سال موفقیت خوبی به دست آورد. هنگامی که ساینفلد روی صحنه اسکار، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه را دریافت می‌کرد، قسمت‌هایی از این انیمیشن را با صدای کاراکتر آن، اجرا کرد.

در ۲ ژوئن ۲۰۰۸ و در خلال تور بهاره ۲۰۰۸، ساینفلد در شهر زادگاه خودش، نیویورک سیتی حضور پیدا کرد تا برنامه‌ای زنده برای کمک به یک مجموعه خیریه درمان سرطان اجرا کنید. آگوست ۲۰۰۸، اسوشیتد پرس گزارش کرد که جری ساینفلد به عنوان عضوی از گروه تبلیغاتی ۲۰۰ میلیون دلاری مایکروسافت برای ویندوز ویستا شده است. همکاری جری با مایکروسافت برای این پروژه تا پایان معرفی ویندوز ویستا به صورت تلویزیونی و اینترنتی روی سایت مایکروسافت ادامه داشت.

ساینفلد علاوه بر بازیگری، علاقه زیادی هم به نویسندگی داشت. او کتاب Seinlanguage را که عنوان پرفروش‌ترین کتاب با دید طنزآمیز بود را در سال ۱۹۹۳ نوشت. همچنین کتاب کودکانی با عنوان هالووین را در سال ۲۰۰۳ منتشر کرد. به این دو مجموعه، همکاری او در انیمیشن زنبور را هم اضافه کنید.

زندگی او بعد از کمدی ساینفلد
زندگی او بعد از کمدی ساینفلد

در سال ۲۰۱۰، جری ساینفلد با برنامه تلویزیونی «نقطه عطف ازدواج» به تلویزیون بازگشت. این نمایش نگاهی طنزآمیز به مسائل زناشویی زوج‌های معروف داشت. متأسفانه این برنامه بعد از یک فصل متوقف شد. دوباره ساینفلد در سال ۲۰۱۲ شانس خود برای برگشت به تلویزیون با مجموعه Comedians in Cars Getting Coffee آزمود و این بار موفق‌تر از سری قبل بود. در این سال‌ها او توانسته است با کمدین های مختلفی در این برنامه مصاحبه کند که از جمله آن‌ها کریس راک و امی شوومر است.

در سال ۲۰۱۸، تهیه کننده‌ای با عنوان کریستین چارلز مدعی شد که ساینفلد ایده برنامه Comedians in Cars Getting Coffee را از او دزدیده است. بر اساس گفته‌های او، چارلز این ایده را در سال ۲۰۰۲ به ساینفلد داده و حتی یک قسمت آزمایشی از این مجموعه با همکاری ساینفلد تولید هم شده است اما بعد از ادعای مالکیت دو طرف این مجموعه متوقف شد. وکیل ساینفلد در جوابیه این ادعا، اعلام کرد که ایده اجرایی این برنامه بسیار متنوع‌تر از نمونه اولیه آن است و ادعاهای چارلز کاملاً مغرضانه می‌باشد.

نام جری ساینفلد را می‌توانید این روزها در لیست ثروتمندترین بازیگران سینما مشاهده کنید. ثروت جری در طول سال‌های بازی او به شکل ثابت و رو به رشدی افزایش داشته است. ثابت قدم بودنش در اجرای مستمر برنامه‌های تلویزیونی و همچنین به روز بودن استنداپ کمدی‌هایش می‌تواند یکی از دلایل سرمایه و درامد رو به رشد او باشد. راز موفقیت ساینفلد در یک تئوری خلاصه شده است.

[su_box title=”زندگینامه میشل اوباما :” box_color=”#483046″]به این توصیه های میشل اوباما حتما عمل کنید+ تکه هایی از کتاب «Becomig شدن»[/su_box]

کشف راز موفقیت جری ساینفلد

همه ما ساینفلد را به عنوان یک نویسنده، کمدین و بازیگر معروف و موفق قبول داریم. آنچه که او برای رسیدن به موفقیت سرلوحه کار خودش قرار داده است، آن چنان ساده و عملی است که همه ما می‌توانیم به راحتی آن را در زندگی خودمان برای پیشرفت فردی استفاده کنیم. جری از این روش برای بهبود استعداد خود در نویسندگی و همچنین ساختن لطیفه و بذله‌گویی استفاده کرده است اما شما می‌توانید آن را در هر زمینه‌ای که دوست دارید پیشرفت کنید استفاده کنید. نام ایده جری ساینفلد برای موفقیت فردی «زنجیر رو پاره نکن» است.

ساینفلد این ایده را به یکی از دوستان تازه کار خودش با نام برد ایزاک آموخت. او در توصیه‌اش به ایزاک می‌گوید:

[su_quote]همیشه سعی کن بهترین جوک و شوخی را خلق کنی، بهترین راه برای داشتن جوک خلاقانه، نوشتن هر روزه جوک‌هاست.[/su_quote]

ما قرار نیست مثل ایزاک از توصیه ساینفلد استفاده کنیم. بلکه می‌توانیم به صورت ریشه‌ای از تئوری پشت پرده این ایده برای موفقیت فردی در زمینه‌های دیگر استفاده کنیم.

 

ایده زنجیر رو پاره نکن چیست؟

نترسید، قرار نیست دست و پای خودتان را جایی زنجیر کنید. شما در این روش از یک تقویم برای ایجاد انگیزه در خودتان استفاده می‌کنید. این تقویم می‌تواند روی موبایلتان باشد یا آویخته به دیوار اتاقتان. همه‌چیز با تعیین هدف شروع می‌شود. هر روزی که شما به هدف خودتان نزدیک می‌شوید یا کاری برای رسیدن به آن انجام دادید، می‌توانید ضربدری بزرگ روی عدد همان روز رسم کنید. اگر هر روز هفته بتوانید، اهداف روزانه‌ای که مشخص کرده‌اید را انجام دهید، روی تقویم زنجیری به شکل زیر خواهید داشت:

X X X X X X X

 اما اگر در یکی از روزهای هفته، نتوانسته باشید به هر علتی از پس هدف آن روز بربیایید، شکلی مانند زیر در پایان هفته به دست می‌آید:

X X X      X X X

شما «زنجیر را پاره کردید» و این به معنی عدم تلاش برای رسیدن به هدف اصلی خودتان است. با دیدن جای خالی میان ضربدرها و همچنین زنجیر پاره شده، در پایان هفته شما تلاش خود برای رسیدن به هفته‌ای که در آن زنجیر پاره نشده باشد بیشتر خواهد شد.

 

چرا این روش مؤثر است؟

کلید اصلی انجام این روش ثابت ‌قدم بودن است. شما با برداشتن قدم‌های کوچک (ضربدرهایی روی روزها) سعی می‌کنید که به قدم‌های بزرگ (ضربدر در کل هفته یا ماه) برسید. برای رسیدن به اهداف بزرگ، نیاز به ثابت‌قدم بودن در انجام و برآورده کردن هدف‌های کوچک داریم.

اگر بتوانید هدف بزرگ خودتان را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید، به مراتب فشار کمتر و همچنین تداوم بیشتری در رسیدن به هدف اصلی خواهید داشت. پافشاری برای رسیدن به هدف بزرگ برای چند روز می‌تواند خوشحال کننده باشد اما بعد از چند روز همه‌چیز افول پیدا می‌کند. با قدم‌های کوچک که همان ضربدرهای روزانه هستند، شما روزانه قسمتی از هدف بزرگ خودتان را برآورده می‌کنید بی‌آنکه خودتان را بیش از حد خسته یا آزرده کنید. اگر هنوز به این روش ایمان ندارید، ورزش کردن و کم کردن وزن را به یاد بیاورید. چند هفته، شنبه به شنبه، برنامه لاغر کردن و ورزش خودتان را عقب انداخته‌اید؟ اما اگر ورزش یا لاغری را به صورت قدم‌های کوچک‌تر روی تقویم دیواری انجام می‌دادید، مسلماً تا به حال اندام بهتر و تنی سالم‌تر داشتید.

آنتونی رابینز در مورد قدم‌های کوچک می‌گوید:

[su_quote]در اصل، اگر بخواهیم زندگی خودمان را تغییر دهیم، می‌بایست کنترل کارهای روزمره خودمان را به دست بگیریم. این چیزی نیست که ما یک روزه بتوانیم آن را انجام دهیم. آن چیزی که زندگی ما را شکل می‌دهد، اعمال روزانه و مداوم است.[/su_quote]

پس می‌توانیم، با استفاده از برنامه «زنجیر را پاره نکن» جری ساینفلد، موفقیت و هدف بزرگمان را به شکل اهداف و اعمال روزانه در بیاوریم و به سادگی آن را قدم به قدم پیش ببریم. شاید سؤال بزرگ در ذهن شما این باشد، چگونه قدم کوچک تکراری می‌تواند شما را به قدم بزرگ و هدف اصلی برساند؟

داستان لاک‌پشت و خرگوش را یادتان هست. برنده کسی است که بتواند هر روز برای رسیدن به هدفش تلاش کند. این هدف می‌تواند لاغری، مطالعه بیشتر، پول بیشتر، زندگی راحت‌تر و هر هدف دیگری باشد. مهم این است که شما با برنامه‌ریزی، بتوانید اهدافی موازی، مرتبط و کوچک با هدف اصلی برای روزهای خود ایجاد کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید ساعت مطالعه خود را افزایش دهید، روزی افزایش دودقیقه‌ای، می‌تواند گزینه خوبی برای هدف کوچک و موازی شما باشد. اگر می‌خواهید لاغر شوید، پیاده‌روی را در برنامه روزانه قرار دهید. برای جری ساینفلد، نوشتن یک جک در روز، هدف کوچک او بود.

کشف راز موفقیت جری ساینفلد
کشف راز موفقیت جری ساینفلد

چطور از «زنجیر رو پاره نکن» استفاده کنیم؟

گام اول برای پیاده ساختن آن روش موفقیت، خرید یا درست کردن تقویم دیواری با نمایش ۳۰ روز ماه در یک صفحه یا ماهانه است. ترجیحاً سعی کنید اعداد درشت و اندازه تقویم بزرگ باشد. علاوه بر این شما نیاز به یک ماژیک هم دارید. کار خودتان را با تعیین هدف اصلی آغاز کنید.

تعیین هدف اصلی

هدف اصلی خودتان را روی کاغذ بنویسید. برای رسیدن به آن زمان مناسب و عاقلانه‌ای در نظر بگیرید. هدف اصلی شما می‌تواند ورزش کردن، درس خواندن، درامد زایی، بهبود سلامتی و یا هر چیز دیگر باشد. زمان مورد نیاز برای رسیدن را نه ان قدر طولانی که باعث تنبلی شود نه ان قدر نزدیک که غیرممکن باشد، انتخاب کنید.

 

تعیین هدف روزانه

حال، زیر هدف اصلی، شروع به نوشتن اهداف کوچک‌تر که در راستای هدف اصلی باشند، کنید. اگر هدف اصلی شما، انجام یک عمل روزانه تکراری مانند مسواک زدن، دویدن، زنگ زدن به مادرتان یا هر کار دیگری باشد، لازم نیست آن را به هدف‌های ریزتر تقسیم کنید چرا که می‌بایست روزانه آن را تکرار کنید؛ اما اگر هدف اصلی شما، متشکل از اهداف کوچک باشد نیاز دارید آن را خرد و ریزتر کنید. برای مثال ببینید:

  • هدف اصلی: یادگیری زبان انگلیسی
  • پیش نیازهای یادگیری زبان (۳ روز)
  • تهیه وسایل و ابزار یادگیری زبان (یک ماه)
  • مطالعه چند مطلب در مورد روش های یادگیری(دو روز)
  • و …

هر یک از اهداف کوچک‌تر می‌تواند مدت زمان انجام مخصوص به خودش را داشته باشد. مهم این است که در زمان تعیین شده برای هدف کلی، تمامی اهداف کوچک‌تر محقق شده باشند.

تشکیل زنجیر

وقت عمل شد. روز بعد اگر توانستید هدف مشخص شده را انجام دهید، با ماژیک روی تقویم، ضربدر می‌کشید اما اگر نتوانستید، آن را خالی می‌گذارید. این کار را تا پایان هفته انجام می‌دهید. در پایان هفته باید خودتان و میزان تحقق اهدافتان را بررسی کنید. اگر زنجیر را پاره کرده باشید، انچنان خوب عمل نکردید؛ اما اگر موفق شده باشید که زنجیر را ادامه دهید باید تلاش کنید زنجیر هفته پیش را به زنجیر هفته آتی وصل کنید. البته، می‌توانید به خودتان جایزه هم بدهید.

 

شما می‌توانید از این روش برای ترک عادت‌هایی همانند سیگار کشیدن استفاده کنید. روزی که سیگار نکشیدید را روی تقویم علامت بزنید و سعی کنید هیچ روزی بدون علامت نداشته باشید. برای انجام روشی که جری ساینفلد از آن برای رسیدن به موفقیت استفاده کرد، نیاز به عزم راسخ دارید. همچنین باید با خود رو راست باشید، اگر در طول روز، زمان اضافی دارید، در حالی که هنوز روی تقویم علامتی نزده شده است، باید سراغ هدفتان بروید و آن را در اولویت قرار دهید.

مطمئن باشید، زندگی هر کسی به دست خود او ساخته می‌شود نه دیگران.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید