روش‌های مطالعه بیشتر

روش های مطالعه بیشتر

فهرست مطالب

اگر گشتی در اینترنت بزنید، توصیه­‌های زیادی در مورد روش های مطالعه بیشتر خواهید یافت که اتفاقاً بسیاری از آن­ها به کارتان خواهند آمد؛ به‌خصوص اگر در این زمینه مبتدی و به دنبال یافتن روش ­های مطالعه بیشتر و گسترده‌­تر باشید.

اما بسیاری از این توصیه­‌ها، متخصصان پرمشغله‌ای که در تلاشند تا بین زندگی و کارشان تعادل ایجاد کنند را نادیده می‌گیرند.

این، موضوعی ا­ست که در این مقاله آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

در این مقاله، به معرفی هفت استراتژی خواهیم پرداخت که با کمک آن می­توانید در کنار کار، تفریح، استراحت و تشکیل خانواده، بیش از ۳۰ کتاب در سال بخوانید.

۷ استراتژی موثر برای مطالعه بیشتر 

۱. از «اجبار» به «فرصت» برسید

در زمان دانشجویی، مجبورید کتاب بخوانید. مشکل اینجاست که اکثر این کتاب‌­ها درسی هستند؛ به این معنی که کسل­‌کننده و غیرقابل درک­ هستند.

و اکثرمان، وقتی فارغ‌التحصیل می‌­شویم، با خودمان عهد می­‌کنیم که دیگر هیچ متنی که طولانی‌تر از پیامک است را نخوانیم-یا ننویسیم.

چه قدر در اشتباه بودیم!

اما حالا، خیلی از ما عاشق مطالعه کردن هستیم. حتی ممکن است سرگرمی اکثرمان همین مطالعه کردن باشد. ولی این به خاطر کتاب­‌هایی که خواندیم نیست (گرچه شاید بی­اثر هم نبوده باشد)، بلکه ما خواندن را دوست داریم، چون به چشم یک امتیاز به آن نگاه می­‌کنیم.

در دانشگاه، مطالعه کردن یک اجبار بود. کاری بود که «باید» انجام می­‌دادیم و انجام ندادنش هم عواقب جالبی نداشت. درواقع، اگر مطالعه نمی‌­کردیم از کلاس عقب می‌­افتادیم و این، فشار زیادی بر ما وارد می­‌کرد.

اما حالا، مطالعه کردن یک امتیاز است؛ کاری که فرصت انجامش به ما رو می­‌کند. فرصت این را پیدا می­‌کنیم که به صحبت‌های نویسنده‌ای گوش کنیم که به روشی مختصر و سازمان‌یافته دربارۀ کارش با ما صحبت می‌کند. می‌توانیم از افرادی که می­‌دانند قصد آموختن چه دانش و مهارت­هایی را داریم، یاد بگیریم.

شما مجبور نیستید مطالعه کنید، بلکه فرصت مطالعه به شما رو می­‌کند.

۲. غیرضروریات را حذف کنید

وقتی برای اولین بار پدر یا مادر می‌­شوید، به خودتان می­‌گویید دیگر وقت مطالعه کردن نخواهم داشت و به‌قدری مسئولیت بر سرم خواهد ریخت که اصلاً کتاب خواندن هیچ ضرورتی در زندگی­‌ام نخواهد داشت.

البته واقعیت این است که اتفاقاً وقت برای مطالعه کردن دارید، اما آن را صرف کارهای غیرضروری می‌­کنید؛ کارهایی مثل پرسه زدن در اینترنت، تماشای قطاریِ سریال، سرگرم شدن با گوشی.

درواقع، به تعبیر «گرگ مک‌کئون» در کتاب اصل­‌گرایی، روی کارهای بی‌اهمیتی سرمایه‌گذاری می­‌کنید که کوچک‌ترین نقشی در پیشبردِ کارهای مهمِ زندگی‌تان ندارند.

برای حل این مشکل و مطالعۀ بیشتر، ابتدا بفهمید که کجا و چگونه وقتتان را تلف می­‌کنید و برای کاهش مقاومت در برابر ازسرگیریِ مطالعه، چند تغییر ایجاد کنید؛ ازجمله:

  • طراحی مجدد محیط پیرامونتان، به‌گونه‌ای که مطالعه کردن آسان‌تر باشد (مثلاً نصب کردن اپ­‌های کتاب‌خوانی در گوشی) و نصب مرورگرهایی که سخت‌تر بتوان با آن­ها در اینترنت پرسه زد.
  • ساختن یک لیست از «کتاب­هایی برای مطالعه»؛ و
  • پی بردن به دلایل تنبلی در کتاب خواندن.

حذف غیر ضروریات در روش های مطالعه بیشتر

۳. برای مطالعۀ بیشتر، یک لیست از کتاب­‌هایی که باید بخوانید درست کنید

«دن کندی» در کتاب خاطرات خود، به نام تجارت ناتمام من، اهمیت «لیست کتاب­‌هایی برای مطالعه» را موردبحث قرار می­‌دهد. او می‌­نویسد: «مطمئناً تعداد کمی از افراد طبق برنامه­‌ریزی مطالعه می­‌کنند؛ بیشتر مردم، اگر هم کتاب بخوانند، بی­‌برنامه و تصادفی می‌­خوانند».

درست کردن چنین فهرستی، نه‌تنها به شما انگیزه می‌­دهد که کتاب­‌های بیشتری برای مطالعات بعدی‌تان انتخاب کنید، بلکه کتاب‌هایی که در گذشته دوست داشتید بخوانید اما فراموش کرده بودید را نیز به یادتان می‌­اندازد.

می­‌توانید، برای مثال، از امکانات لیست علاقه­ مندی‌­های آمازون استفاده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید کتاب‌هایی که دیگران توصیه می‌کنند را نیز به فهرست‌تان اضافه کنید.

البته نباید در این زمینه سختگیر باشید؛ چراکه اولویت­‌هایتان، در طول زمان و بر اساس علایق و شرایطتان تغییر خواهد کرد.

بااین‌وجود، بهتر است در مطالعه، تعمد و قصدیت داشته باشید؛ مثلاً به خودتان بگویید که حتماً باید روزی دو صفحه از این کتاب را بخوانم.

۴. سنگِ بزرگ برندارید

هر صبح، قبل از شروع روزتان، کتابتان را باز کنید و دو صفحه از آن را بخوانید. همین. اگر حسش را داشتید که بیشتر بخوانید، خب، ادامه دهید؛ اما این‌طور فرض کنید که این دو صفحه، سهمیۀ روزانه‌­تان است و نباید حذفش کنید. اگر همین‌طور پیش بروید، این کار به‌زودی به عادت تبدیل خواهد شد.

به گفتۀ «بی جی فاگ»، استاد دانشگاه استنفورد، دلیل این امر این است که سادگی و بی‌­تکلفی، رفتار را تغییر می‌­دهد. به‌عبارت‌دیگر، هر چه انجام یک رفتار، آسان­تر باشد، احتمال این­که آن رفتار به عادت تبدیل شود بیشتر است.

فاگ در کتاب پرفروش خود به نام عادت­‌های خُرد می­‌نویسد: «راهِ پایبند کردن رفقای نیمه­‌راهی مثل انگیزه و اراده، کوچک نگه‌داشتن تغییرات و پایین نگه‌داشتن توقعات است. انجام کارهای خُرد، آسان است؛ به این معنی که نیازی به تکیه‌بر ماهیت غیرقابل­‌اعتمادِ انگیزه ندارید».

فاگ پیشنهاد می‌کند، رفتاری که می‌خواهید (در این مورد، مطالعۀ بیشتر) به عادت تبدیل کنید را کوچک کنید، زمان مناسبِ آن را در زندگی‌تان پیدا کنید (مثلاً قبل از شروع روز) و مشغول پرورشش شوید.

ممکن است فرض کنید که خواندن دو صفحه (طبق پیشنهاد فاگ حتی دو جمله)، با توجه به خروجی ناچیزِ آن، اتلاف وقت است؛ اما هدف از این کار مطالعۀ بیشتر نیست؛ حداقل نه در ابتدا. بلکه هدف این است که آن را به‌طور مداوم انجام دهید. بعد از این­که از عهدۀ این کار برآمدید، می­توانید آن را تقویت کنید (به قول فاگ، عادتتان را پرورش دهید).

پس در مطالعه، سنگ بزرگ برندارید؛ چون قادر به پرتابش نخواهید بود.

استفاده از کتاب خوانها در روش های مطالعه بیشتر

۵. از ای-ریدرها یا کتاب­خوان‌های الکترونیکی استفاده کنید

چه در حال استراحت در خانه باشید، چه در حال رفت‌وآمد به محل کار یا پرواز بر فراز آسمان، کتاب­خوان­‌های الکترونیکی، مانند Kindle آمازون، مطالعه را در هر زمان و هر مکان برایتان آسان‌تر کرده‌اند.

ای-ریدرها به چند دلیل شما را عاشق خودشان خواهند کرد. اول اینکه، همان‌طور که گفتیم، این امکان وجود دارد که همیشه یک کتاب همراه خود داشته باشید؛ حتی اگر به اینترنت متصل نباشید.

دوم، کتاب‌های الکترونیکی نسبت به کتاب­‌های چاپی مقرون به‌صرفه‌تر هستند.

سوم و مهم‌تر از همه، می‌­توانید نکات مهم را به‌راحتی یادداشت و هایلایت کنید. اگر می‌خواهید کتابچۀ حاوی جملات قصار و مهم برای خودتان درست کنید و چیزهایی که خوانده‌اید را به خاطر بسپارید، این ویژگی بیشتر به کارتان خواهد آمد.

۶. به کتاب­‌های صوتی گوش دهید

درحالی‌که مزیت آشکار گوش دادن به کتاب‌های صوتی این است که می­‌توانیم وقتی در حرکتیم از وقتمان استفاده کنیم، اما یکی دیگر از موارد استفادۀ آن این است که می­‌تواند پیش‌­درآمدی بر کتابی که قصد خواندنش را دارید باشد.

برای استفاده و بهره مندی از کتاب‌های صوتی کافی است اپلیکیشن ذهن را دانلود کنید. کتابخانۀ سایت ما مملو از بی­نظیرترین کتاب­‌هایی است که توسط تیم تولید محتوا و خلاصه­‌سازی نوشته می‌­شوند و به صورت صوتی در دسترس شما قرار می‌گیرند.

دانلود اپلیکیشن

۷. کتاب­های بد را کنار بگذارید

کنار گذاشتن کتاب‌های بد زمان بیشتری برای مطالعۀ کتاب‌های خوب به شما می­‌دهد.

درست مثل برخی از آثار هنری، فیلم‌­ها و حتی آدم‌­ها، هر کتابی نیز برای شما مناسب نیست. علاوه بر این، جایگاهتان در زندگی و آنچه تجربه می­‌کنید، بر کتاب­‌هایی که می­‌خوانید و به پایان می­رسانید تأثیر زیادی می‌­گذارد.

بااین‌حال، مشکل این است که اگر بر به پایان رساندن یک کتاب خاص اصرار بورزیم-به خصوص کتابی که احساس می­‌کنیم «باید» آن را بخوانیم-این خطر وجود دارد که به‌کلی از کتاب خواندن زده شویم.

پس بهتر است کتاب­‌های بد را رها کنید و به سراغ کتابی بروید که با روحیه‌­تان سازگارتر است؛ کتابی که ارزش صرفِ وقت، توجه و انرژی شما را داشته باشد.

به قول «جیمز کلیر»: «پیوسته، خواندن کتاب را شروع کنید. اکثرشان را رها کنید. بهترین‌شان را دوبار بخوانید.»

اگر می‌خواهید با سایر تکنیک های مطالعه بیشتر کتاب آشنا شوید، خواندن مقاله زیر می‌تواند به شما کمک کند.‎

روش های موثرِ کتاب خواندن را فرا بگیرید تا در سال جدید کتاب‌های بیشتری بخوانید ‏

خواندن کتاب های بیشتر هدفی است که همه باید در طول زندگی خود دنبال کنند. اما به نظر می‌رسد امروزه، پیدا کردن وقت برای خواندن کتاب هر روز دشوارتر می‌شود.

‎اکنون بخوانید‎

سخن پایانی

مطالعه کردن نباید برایتان یک چالش باشد. علیرغم تصورتان، برای مطالعۀ بیشتر، زمان کم ندارید. بلکه صرفاً نیاز دارید آن را اولویت‌بندی کنید و عوامل مقاومت در برابر مطالعه را کاهش دهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید