روش جی ۵ چیست؟

روش جی 5

فهرست مطالب

روش جی ۵ به مانند بسیاری از مُتدها می‌تواند در روند یادگیری افراد تأثیر بسزایی بگذارد. به عبارتی، همه ما در زمان‌هایی برخی از چیزها را به خاطر نمی‌آوریم یا ممکن است مطالب نوع زبان‌مان باشد! این مورد را می‌توان ناشی از عدم تثبیت کامل مطالب در حافظه دانست.  گفته می‌شود هر فرد با مهارت‌های یادگیری متفاوتی متولد می‌شود. افرادی هستند که با مطالعه فقط دو یا سه ساعت در روز نتایج شگفت انگیزی به دست می‌آورند و دیگران حتی بعد از گذراندن نیمی از روز هنوز در حفظ مطالب مشکل دارند.

این مشکل بزرگ در زمان مطالعه تنها با رعایت برخی از راهکارها همانند روش جی ۵  قابل برطرف شدن است. روش نشستن برای ساعت‌های طولانی و خواند مداوم دروس، به روشی سنتی تبدیل شده است. زمان آن است که شما روش‌های یادگیری خود را بهبود بخشید.  در این مقاله ما به تفصیل درباره روش جی پنج و نحوه استفاده از آن صحیت خواهیم کرد؛ با ذهن همراه باشید.

روش چی ۵ چیست؟

روش چی 5 چیست؟

جی ۵ یک روش یادگیری و به خاطرسپاری مطالب است از یک جعبه ساده و در عین حال کاربردی استفاده می‌کند. این جعبه براساس از معیار منحنی فراموشی ابینگ هاووس، پاداش‌های فوری اسکینر، قانون همه چیز یا هیچ چیز گاترین و تداعی تکرار، بنا شده است.

برمبنای منحنی ابینگ هاووس، امکان فراموشی مطالب بعد از ۲۴ ساعت از اولین یادگیری، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است. به این معنا که شما اگر هم اکنون مطلبی را می‌خوانید و در حافظه ذخیره می‌کنید، بعد از یک روز، تنها ۷۵ تا ۸۰ درصد آن را به خاطر می‌آورید. در صورتی که مطلب خوانده شده را مرور نکنید، این کاهش در روزهای بعد به مرور افزایش می‌یابد.

برای مثال، ممکن است بعد از یک هفته، به کلی آن را فراموش کنید. اما اگر در فواصل مشخص بتوانید مطلب را مرور کنید، حافظه شما آن مطلب را به مدت زمان بیشتری در خود نگه می‌دارد. روش جی ۵ می گوید: «اگر مطالب به طور مکرر مرور شوند، اطلاعات نه به صورت کوتاه مدت، بلکه به شکل بلند مدت در حافظه ذخیره می‌شوند.» در این روش از یک جعبه به نام «جعبه جی ۵» استفاده می‌شود.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راهکارهای تقویت حافظه برای درس خواندن[/su_animate]

[/su_box]    

چگونه از جعبه جی ۵ استفاده کنیم؟

چگونه از جعبه جی 5 استفاده کنیم؟

  • طول جعبه ٣۴ سانتی متر بوده و از پنج خانه تشکیل شده است.
  • خانه اول یک سانتی متر، خانه دوم برابر با دو سانتی متر، خانه سوم برابر با پنج سانتی متر، خانه چهارم برابر با هشت سانتی متر و خانه پنجم ١۴ سانتی متر است.

طرز استفاده از این روش به این صورت است که نخست باید سؤالات خود را به صورت دسته‌بندی شده روی برگه‌هایی به نام «جی برگ» بنویسید و در پشت آن نیز جواب پرسش را قید می‌کنید. برای مثال، در یک طرف برگه سوال را بنیوسید: «چرا خون قرمز است؟» در پشت همان برگه جواب را قید کنید: «به دلیل وجود گلبول‌های قرمز فراوان.» به همین شکل می‌توانید مجموعه‌ای از پرسش‌ها و جواب‌ها آماده کنید.

سپس همه جی برگ‌ها را آماده و در خانه شماره یک جعبه قرار دهید. یک به یک هر جی برگ را برداشته و سؤال را می‌خوانید، اگر جواب را بلد بودید، جی برگ را در داخل خانه شماره دو قرار می‌دهید. اگر جواب پرسش را بلند نبودید، جی برگ را داخل خانه یک نگه می‌دارید. به این صورت، تمام جی برگ‌های بلد در خانه شماره دو قرار می‌گیرند.

جی برگ‌هایی که بلند نبودید را دوباره مرور کنید تا بتوانید پاسخ دهید. سپس با خالی شدن خانه یک، سراغ خانه دو می‌رویدم. در این مرحله شیوه کار براساس ابعاد خانه تغییر می‌کند. به این معنا که خانه دو به طور دو سانتی متر است و باید به از یک سانتی متری انتهایی برگه برداشته شود و در صورت پاسخ صحیح در خانه سوم قرار گیرد.

اگر جی برگ‌هایی که از خانه اول به خانه دوم وارد شدند، وارد یک سانتی متر انتهایی شدند، قابل انتقال به خانه سوم هستند. بنابراین، یک سانتی متر انتهایی، قانون کلی برای استفاده از جعه به جی ۵ است. همچنین برای خانه سوم که طولش برابر با پنج سانتی متر است، تا زمانی می‌توانید از این خانه جی برگ بردارید که جی برگ ها وارد یک سانتی متر انتهایی شده باشند.

مثلاً شما به اندازه چهار سانتی متر از خانه سوم را پر کرده اید، حال هر جی برگ جدید که وارد این خانه می‌شود را می‌تواند برداشته و در صورت پاسخ صحیح، جی برگ خانه چهارم منتقل کنید. درواقع، یک سانتی متر انتهایی به «منطقه قابل برداشت» مشهور است. به این روش می‌توانید مطالب را در بازه زمانی ۲۴ ساعته در حافظه بلند ‌مدت خود ذخیره کنید.

فواید استفاد از روش جی ۵

فواید استفاد از روش جی 5

مزایای روش جی ۵ به شرح زیر هستند:

  • مهمترین ویژگی این روش، ارسال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است.
  • جی ۵ با تکرار مطالب و نظم بخشیدن به آنها، باعث ماندگاری بیشتر مطالب در ذهن می‌شوند.
  • این روش در افزایش یادگیری دانش آموزان و صرفه جویی در زمان بسیار مؤثر است، زیر برمبنای برنامه ریزی بنا گشته است.
  • جی ۵ روشی بازی گونه است که براساس پاداش و جریمه بنا شده است. به همین دلیل بسیار جذاب و سرگرم کننده است.
  • با استفاده از این روش می‌توان از وقت‌های مرده و تلف شده به خوبی استفاده کرد.
  • افزایش سرعت در یادگیری از مهمترین ویژگی‌های این روش است.
  • جی ۵ برای یادگیری زبان، دروس کنکور، امتحانات نهایی و سؤالات چهار گزینه‌ای عالی است.
  • استفاده از این روش بسیار ساده بوده و تهیه وسائل آن بسیار ارزان است.

کلام آخر

تکنیک‌های مطالعه بسیار سرگرم کننده و ارزشمندتری وجود دارند که نتایج بسیار سودمی را برای شما به ارمغان می‌آورند. روش جی ۵ در عین سادگی می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای تثبیت یادگیری در ذهن باشد.

درواقع، شما چه روش‌هایی را برای حفظ مطالب استفاده کرده‌اید که پاسخگوی نیازهایتان نبوده‌اند؟ چقدر برای این کار هزینه کرده‌اید؟ چقدر زمان از دست داده‌اید؟ وقتی یم توان در ساده ترین شکل ممکن، مطالب را در حافظه بلند مدت ذخیره کرد، پس جرا باید راه دور رفت! در همین نزدیکی، روشی به نام جی پنج دقیقاً همان چیزی است که سخت به دنبالش هستید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید