رزومه نویسی حرفه ای ؛ چگونه یک رزومه حرفه ای بنویسیم؟

رزومه نویسی حرفه ای

فهرست مطالب

بدون اتلاف وقت سر اصل موضوع می‌رویم! برای رزومه نویسی حرفه ای اول باید یک پلن برای خود به شرح زیر ایجاد کرده تا بدانید چه مواردی را باید در داخل رزومه قید کنید:

  • یک قالب رزومه مناسب را انتخاب کنید.
  • همیشه اطلاعات تماس، تجربه کاری و تحصیلات خود را در آن ذکر کنید.
  • برای راحتی خواننده از عناوین ساده استفاده کنید.
  • مهارت‌های خود را مستقیماً در قسمت شرح مهارت‌ها وارد کنید.
  • وظایف و سوابق شغلی خود را بیان کنید.
  • توضیحات غیر ضروری و قدیمی را وارد رزومه نکنید.
  • آنچه را که نوشته‌اید تصحیح کرده و دوباره بررسی کنید.
  • رزومه را به عنوان یک فایل DOCX یا PDF ذخیره کنید.

وقتی فکر می‌کنید کارتان تمام شده است، از شخص دیگری بخواهید که رزومه را بررسی کند.

چه مواردی را می‌توانیم در رزومه خود بگنجانیم؟

رزومه نویسی حرفه ای

رزومه نویسی حرفه ای باید شامل اطلاعات شخصی، اطلاعات تماس، تجربه کاری، تحصیلات و مهارت‌ها باشد. به یاد داشته باشید که رزومه به منظور مهم جلوه دادن دلایلی است که شما برای یک پوزیشن شغلی مناسب آن را تهیه می‌کنید این به معنای جزئیات هر سابقه شغلی است که شما انجام داده‌اید. در مورد سوابق شغلی، چیزهای مهم را قید کنید. این کار باعث جلب توجه فرد استخدام کننده می‌شود که ممکن است فقط چند ثانیه به رزومه شما نگاه کند.

در زیر می‌بینید که کدام بخش‌ها را باید در رزومه خود بگنجانید و چگونه آن‌ها را متناسب با شغل مورد نظر خود تنظیم کنید.

اطلاعات تماس

بالای رزومه باید شامل اطلاعات زیر باشد:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره تماس
  • مکان (شهر)
  • آدرس ایمیل
  • آدرس Linkedin

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما متقاضیان کار در بعضی از مواقع در این بخش اطلاعات مهم را فراموش می‌کنند. مجدداً بررسی کرده تا در آسان‌ترین حالت ممکن استخدام کنندگان برای مصاحبه کاری با شما تماس بگیرند.

شماره تلفن شخصی خود را وارد کنید، اما یادتان باشد هرگز شماره ثابت خود را وارد نکنید. شهر خود را نیز می‌توانید به رزومه اضافه کنید. این مورد بسیار مهم است، زیرا برخی از سیستم‌های ردیابی متقاضی به استخدام کنندگان اجازه می‌دهند تا نامزدها را بر اساس مکان فیلتر کنند. استخدام کنندگان همیشه ابتدا از نامزدهای شغلی که نزدیک به خودشان است شروع می‌کنند. اگر در حال نقل مکان به منطقه دیگری هستید، هم مکان فعلی و هم مکان آینده خود را لیست کنید.

از یک آدرس ایمیل حرفه‌ای استفاده کنید! یک آدرس ایمیل حاوی نام شما ایده آل است، مانند keyvankari12@email.com. آدرس ایمیل شما ممکن است در زندگی کاری شما بسیار خوب کاربردی باشد. برای این کار می‌توانید یک حساب جی‌میل یا یاهو ایجاد کنید.

اگر یک استخدام کننده مجذوب رزومه شما شود، به دنبال پروفایل آنلاین شما خواهد بود. همه افراد جویای کار باید یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی (به ویژه لینکدین) ایجاد کنند و لینک آن را در رزومه خود قرار دهند. این کار فرآیند کاری استخدام کننده را کمی راحت‌تر می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا رزومه شما به درستی بررسی کنند.

رزومه نویسی حرفه ای و شغلی

تجربه کاری

قسمت تجربه کاری مهمترین بخش رزومه نویسی حرفه ای است. این بخش را با یک عنوان واضح و دقیقی مانند «تجارب کاری، تجارب شغلی یا سوابق شغلی» نشان دهید. در عنوان اصلی، هر شغل را به ترتیب معکوس فهرست کنید. هر شغل باید زیر عنوان‌های خاص خود را داشته باشد که شامل اطلاعات زیر است:

  • شرکت
  • محل کار
  • عنوان شغلی
  • تاریخ شروع و پایان

اولین چیزهایی که یک استخدام کننده در رزومه شما جستجو می‌کند، عناوین شغلی است و شرکت‌هایی که با آن‌ها کار کرده‌اید. این قالب نه تنها یافتن این اطلاعات را برای آن‌ها آسان می‌کند، بلکه تحقیقات ما نشان داده است که این توالی حداکثر سازگاری ATS را نیز ارائه می‌دهند.

در زیر عنوان هر موقعیت شغلی، مسئولیت‌ها و نتایج قابل اندازه گیری را در نظر بگیرید که مربوط به شغل مورد نظر شما است. به یاد داشته باشید که شما نیازی به درج هر وظیفه ای که بخشی از کار روزمره شما بوده است را ندارید. از فضای موجود خود در رزومه، برای تأکید بر مهارت‌ها و تجربیاتی که در شرح کار از شما درخواست شده استفاده کنید.

هر کسی می‌تواند یک کار را انجام دهد، بنابراین نشان دادن اینکه شما به خوبی آن را انجام داده‌اید باعث می‌شود از سایر متقاضیان متمایز شوید. استفاده از اعداد، درصد، زمان و مبالغ برای تعیین کمیت دستاوردهای شما، به مدیر یا فرد استخدام کننده کمک می‌کند تا تأثیر بالقوه شما را تجسم کند.

بیشتر بخوانید: مصاحبه شغلی موفق؛ چطور به شغل مورد علاقه‌مان برسیم؟

تحصیلات

در رزومه نویسی حرفه ای مهم است که اطلاعات تحصیلی خود را با عناوین زیر قید کنید:

  • نام مؤسسه یا دانشگاه محل تحصیل
  • مدرک (لیسانس، فوق لیسانس و غیره)
  • محل تحصیل
  • تعداد سال‌های تحصیل

اگر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اید، بهتر است بخش تحصیلات را بالاتر از تجربه کاری در رزومه قید کنید. مهارت‌هایی که در دانشگاه کسب شده، مهارت‌های واقعی هستند که در دنیای حرفه‌ای دارای ارزش هستند.

رزومه نویسی حرفه ای برای کار

مهارت‌ها

۹۸ درصد شرکت‌ها، از سیستم‌های ردیابی متقاضی (ATS) برای مرتب سازی، فیلتر کردن و جستجوی متقاضیان استفاده می‌کنند. برخی از سیستم‌های ATS مانند Taleo می‌توانند به طور خودکار محتوای رزومه شما را در برابر شرح وظایف رتبه بندی کنند و به فرد استخدام کننده اجازه می‌دهند فقط روی بهترین متقاضیان تمرکز کنند. استخدام کنندگان همچنین مجموعه متقاضیان خود را برای یافتن کلمات کلیدی و مهم در رزومه‌شان مانند خدمات مشتری، حساب‌های دریافتنی جستجو می‌کنند.

رتبه بندی بالا در واقع شامل مهارت‌های سخت و کلمات کلیدی مناسب در رزومه شما است. بهترین راه برای شناسایی مهارت‌های مهم در الگوریتم‌های رتبه بندی و جستجو، این است که توجه کنید کدام مهارت‌ها در توصیف شغل برجسته تر هستند. تطبیق این مهارت‌ها در رزومه، در صورت لزوم، احتمال انتخاب شما برای مصاحبه را افزایش می‌دهد.

بیان مهارت‌های خاص از موارد مهم در رزومه نویسی حرفه ای هستند. گنجاندن بخش مهارت در رزومه شما الزامی نیست، اما می‌تواند به شما کمک کند تا مکانی مناسب در لیست مهارت‌هایی که برای شغل مورد نظر خود در نظر دارید را لحاظ کنید. همچنین یک بخش اختصاصی مهارت، رزومه شما را برای کارمندان استخدام کننده ای که سعی دارند به سرعت تشخیص دهند که آیا شرایط آن‌ها را برآورده می‌کنید یا خیر، قابل تصور تر می‌کند.

اگر از بخش مهارت استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که ذکر ساده مهارت‌ها و کلمات کلیدی کافی نیست. در کل رزومه خود زمینه ای برای این مهارت‌ها اضافه کنید تا استخدام کنندگان به شما ایمان بیاورند. این شامل مواردی مانند پروژه‌هایی است که در آن از مهارت‌هایی خاص، تعداد سال‌ها تجربه برای یک مهارت خاص یا سطح تخصص خود استفاده کرده اید.

جوایز و افتخارات

برخی از قالب‌های رزومه به تعدادی از بخش‌های اختیاری اختصاص داده می‌شوند. افتخارات و جوایز اعتبار شما را افزایش می‌دهند، در حالی که جوایز بی‌ربط ممکن است استخدام کنندگان را از بهترین بخش رزومه شما منحرف کنند. اگر در طول دوران تحصیل یا شغلی خود افتخارات و جوایز بسیاری کسب کردید، آنها را در گوشه‌ای در رزومه خود قید کنید.

رزومه نویسی حرفه ای

کار و همکاری داوطلبانه

کاری که شما به عنوان یک داوطلب فعال انجام می‌دهید می‌تواند به اندازه هر تجربه مالی به مهارت شما اضافه کند. کارهای داوطلبانه را در رزومه خود برجسته کنید و نشان دهید که از مهارت‌هایی استفاده می‌کنید که برای شغل مورد نظر شما نیز قابل استفاده هستند. مراقب سازمان‌ها یا وابستگی‌های داوطلبانه باشید، مانند نهادهای سیاسی یا مذهبی.

چگونه می‌توانید رزومه خود را پایان دهید

برای یک پایان بندی عالی در رزومه نویسی حرفه ای باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

بیان هدف

بیان هدف قبلاً استانداردی در مورد رزومه بود و هنوز هم در برخی از الگوهای رزومه نویسی وجود دارد. به طور سنتی، بیانیه‌های عینی، مقدمه‌ای کوتاه برای رزومه بود که دلیل ارسال رزومه را بیان می‌کرد. به عنوان مثال، هدف به دست آوردن سمت مدیر رسانه‌های اجتماعی در یک آژانس بازاریابی پیشرو بود. هر توضیح اضافی را باید در رزومه خود حذف کنید. در حالی که یک بیانیه هدف، اهداف شخصی شما را بیان می‌کند، همچنین توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید به ارزش شرکت بیفزایید.

مهارت‌های نرم افزاری

وقتی نوبت به رزومه شما می‌رسد، مهارت‌های نرم افزاری تقریباً به اندازه مهارت‌های سخت افزاری مهم نیستند. دلیل آن این است که اثبات آن‌ها در رزومه دشوارتر است. به عنوان مثال، یک استخدام کننده نمی‌تواند حرف شما که می‌گویید سخت کوش هستید یا توانایی حل مسئله را دارید قبول کند.

به جای اینکه به سادگی مهارت‌های نرم افزاری را ذکر کنید، فرصت‌هایی را برای نشان دادن توانایی‌های بین فردی و اخلاق کاری خود پیدا کنید. دستاوردها و نتایج قابل اندازه گیری راهی عالی برای انجام این کار هستند. به عنوان مثال، به جای ادعای سخت کوشی، نشان دهید که X درصد پروژه‌های بیشتری را نسبت به دیگر همکاران خود انجام داده‌اید.

معدل تحصیلی

فقط اگر فارغ التحصیل دانشگاهی هستید و معدل خوبی دارید، معدل خود را به عنوان بخشی از قسمت رزومه خود بنویسید. اگر هم معدل بالایی ندارید، نیاز به نوشتن معدل نیست!

چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

یک رزومه باید چند صفحه باشد؟

در حالی که رزومه یک صفحه ای بعضاً ایده آل تلقی می‌شود، اما رزومه‌های کاری دو صفحه‌ای ممکن است پس از پنج یا ده سال حضور در مشاغل متعددی اجتناب‌ناپذیر باشند. مدیران گاهی رزومه‌هایی دارند که سه صفحه یا بیشتر است.

گفته شده است که رزومه نباید بیش از آنچه که تعیین شده است باشد. یک رزومه کوتاه به راحتی قابل هضم بوده و مهمترین مهارت‌های شما را نشان می‌دهد. پس از نوشتن رزومه، سعی کنید تا جایی که ممکن است محتواهای نامربوط را حذف کنید تا تعداد صفحات کاهش داده شوند و توجه بیشتری به بهترین شرایط شما جلب شود. رزومه شما هر چند صفحه هم باشد، سعی کنید چشمگیرترین مدارک خود را با بخش خلاصه یا مهارت در صفحه اول قرار دهید.

تفاوت بین رزومه وبرنامه تحصیلی یا شغلی (CV) چیست؟

بعضی اوقات می‌بینید که کلمات رزومه و CV به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما آن‌ها شبیه هم نیستند! رزومه نسبتاً کوتاه است و به منظور بازاریابی توانایی‌های حرفه‌ای شما در نظر گرفته می‌شود، در حالی که CV حاوی لیست کاملی از تجربیات حرفه ای، دانشگاهی و سایر سوابق شما است.

برنامه تحصیلی یا شغلی یا همن CV، از نظر طراحی بسیار جامع است، زیرا نسخه کوتاه شده زندگی حرفه ای شما هستند که سابقه کار، تحصیلات، گواهینامه‌ها، نشریات و تخصص‌های شما را در بر می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند فراتر از سه یا چهار صفحه باشند.

CV ‌معمولاً به مشاغلی با موقعیت‌های استاندارد که تخصص عمیق در آن‌ها حیاتی است، مانند دانشگاه، علوم و پزشکی محدود می‌شود. CV با بخش‌های آموزش گسترده، سابقه کاری، دوره‌های کارآموزی، برنامه‌های سخنرانی، قرارهای آموزشی، نشریات ژورنالی و سایر جزئیات پر اعتبار تکمیل می‌شوند.

رزومه‌ها در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و فقط در یک یا دو صفحه هستند، به این دلیل که رزومه جای جزئیات گذشته زندگی شما نیست. رزومه  باید براساس مشخصات هر شغلی که درخواست می‌کنید تنظیم و به روزرسانی شود. وظایف نامربوط مشاغل گذشته را می‌توان برای صرفه جویی در فضای رزومه خود حذف کرد و توجه بیشتر را به کاربردی ترین مهارت‌ها و موفقیت‌ها جلب کرد.

چگونه می‌توان یک رزومه را قالب بندی کرد

انتخاب قالب مناسب، روند نوشتن رزومه را آسان‌تر می‌کند. هنگام انتخاب قالب، شغل مورد نظر خود را در نظر بگیرید. سبک‌های قالب بندی تقویمی، ترکیبی و کاربردی هر کدام هدف خاصی را ارائه می‌دهند.

کلام آخر

برای رزومه نویسی حرفه ای ابتدا قالب مورد نظرتان را پیدا کنید، سپس اطلاعات لازم را در ان ذکر کنید. این اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، آدرس، تلفن و سایر موارد هستند. در قسمت مهارت‌ها، توانایی‌ها و مهارت‌های خود را ذکر کنید و از بیان موارد غیرضروری جهت طولانی کردن صفحات رزومه خود خودداری کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید