راهکار کنترل خشم در نوجوانان ؛چگونه عصبانیت نوجوانان را کنترل کنیم؟

راهکار کنترل خشم در نوجوانان

فهرست مطالب

کنترل خشم در نوجوانان چگونه است؟ قبل از پاسخ لازم است بدانید: «هر خانواده‌ای انتظارات متفاوتی در مورد نحوه برخورد با خشم دارد. بعضی از خانواده‌ها تحمل فریاد کمی دارند در حالی که در خانواده‌های دیگر، فریاد زدن یک وسیله عادی برای برقراری ارتباط است». باید درک خاصی از نوجوانانی که بلوغ را پشت سر می‌گذارند و سایر شرایطی که با بزرگ شدن با آنها مواجه هستند، داشته باشید. یک نوجوان نیز مانند هر فرد دیگری، باید یاد بگیرد که چگونه به درستی احساسات خود را کنترل کند و با عصبانیت خود کنار بیاید.

والدین باید این اطمینان را حاصل کنند که نوجوانان در قبال اقدامات خود پاسخگو هستند. قوانینی را در مورد آنچه به عنوان رفتار قابل قبول شناخته می‌شود، ایجاد کنید و توضیح دهید که چه رفتارهایی قابل تحمل نیستند. اجازه تماس تلفنی، خشونت جسمی یا تهدید در خانه را ندهید. عواقب واضحی را برای شکست قوانین ایجاد کنید. همه اینها باید در راستای کنترل خشم در نوجوانان انجام گیرد؛ با ذهن همراه باشید.

راه‌های کنترل خشم در نوجوانان

راه‌های کنترل خشم در نوجوانان

نوجوانانی که نمی‌توانند عصبانیت خود را مدیریت کنند، دچار مشکلات جدی می‌شوند. در حالی که برخی به صورت کلامی ‌پرخاشگری می‌کنند و برخی دیگر ممکن است از نظر جسمی پرخاشگر شوند. اگر آن‌ها یاد نگیرند که چگونه عصبانیت خود را مدیریت کنند، در مدرسه، روابط و مشاغل شان دچار مشکل خواهند شد.

اگرچه عصبانیت یک احساس طبیعی و سالم است، اما مهم است که بدانید چگونه با آن مقابله کنید. دانستن چگونگی کنار آمدن با عصبانیت و چگونگی بیان آن به شکلی مناسب، از نظر اجتماعی، مهارت‌های مهمی برای یادگیری نوجوانان است.

در اینجا چندین مفهوم و استراتژی وجود دارند که می‌توانند به کنترل خشم در نوجوانان کمک کنند:

دریابید که چه چیزی باعث خشم آنها می‌شود

نوجوانان ممکن است در یک لحظه در اثر فشار، خشم و پرخاشگری را شروع کنند و ممکن است وقت لازم برای پی بردن به اینکه چه چیزی آن‌ها را در درجه اول عصبانی کرده است را نداشته باشید. کمک به آن‌ها در پرورش خودآگاهی، اولین قدم در راهبرد موفقیت آمیز مدیریت خشم برای نوجوانان است و پایه و اساس اقدامات لازم برای کار برروی خشم را بیان می‌کند. وقتی آن‌ها آنقدر احساس عصبانیت می‌کنند که از خود کنش نشان می‌دهند، خواه به طرف دیگران باشد یا نسبت به خودشان، به آن‌ها بگویید که باید از خودشان سؤال کنند، چه چیزی مرا عصبانی می‌کند؟ آیا می‌توانم این عصبانیت را در یک لحظه خاص ردیابی کنم و اگر چنین است، آن دقیقا چیست؟ وقتی بتوانید آنچه را که شما را عصبانی می‌کند، شناسایی کنید، بهتر می‌توانید اوضاع را اصلاح کنید.

کنترل خشم

با چندین راه حل برای رفع مشکل پیش بروید

برای برخی از نوجوانان، مدیریت خشم می‌تواند مسئله مهمی باشد، زیرا اولین غریزه آن‌ها واکنش نشان دادن به گونه ای است که باعث ایجاد آسیب‌های عاطفی یا جسمی می‌شود و یا مخالف شخصیت والدین آن‌ها است. برای مقابله با این مسئله، نوجوانان باید بدانند که مسیر پرمسئولیت و طولانی را درپیش دارند. به عنوان مثال، آن‌ها به جای اینکه پرخاش کنند، می‌توانستند در کنارتان بنشینند و در مورد احساساتشان صحبت کنند. از طرف دیگر، اگر آن‌ها چیزی را که انجام داده اید یا گفته اید را دوست نداشته باشند، می‌توانند راه حلی را دنبال کنند که به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا احساسات خود را با روشی سالم تر بیان کنند، تا بتوانند بدون این همه عصبانیت از اوضاع، به زندگی خود ادامه دهند. اگرچه احساس می‌شود که تمامی راه حل‌ها برای نوجوانان پرخاشگر تمام شده اند، اما باید یاد بگیرند که همیشه چندین راه حل برای یک مشکل وجود دارند.

قبل از اقدام جهت کنترل خشم در نوجوانان فکر کنید

خشم احساسی نیست که معمولاً همراه با عقل باشد. عصبانیت و پرخاشگری، حرکاتی عجولانه هستند و نوجوانان عصبانی نیز غالباً تکانشی هستند. آن‌ها وقتی کاری انجام می‌دهند عواقب اعمال خود را در نظر نمی‌گیرند، اما واقعیت وضعیت آن‌ها این است که عواقب آن برای هر عملی چه خوب و چه بد وجود دارد. قبل از اینکه نوجوان تصمیم بگیرد که راه حل مشکل خود را انتخاب کند، آن‌ها باید در مورد عواقب هر یک از راه حل‌های منتخب خود فکر کنند. چگونه راه حل به پایان می‌رسد؟ آیا به نفع آن‌هاست که آن راه حل را انتخاب کنند یا فقط آن‌ها را دچار مشکل می‌کند؟داشتن عواقب در اقدامات خاص، می‌تواند انگیزه بزرگی برای جلوگیری از بروز یک عمل غیرقانونی در نوجوانان باشد و به همراه این واقعیت که هر عملی عواقب آن را به همراه دارد، تحقق بخشیدن به اوضاع و احوال و ایجاد انگیزه جهت کنترل خشم در نوجوانان، برای آن‌ها آسان تر می‌شوند (مهارت‌های مقابله‌ای). هنگامی که آن‌ها قبل از ایفای نقش، تفکر را تجربه کرده اند، با انتخاب صحیح و مدیریت خشم و عصبانیت، تجربه مثبت بیشتری کسب می‌کنند.

کنترل خشم در نوجوان

برای خشم یک منبع خلاق یا فیزیکی پیدا کنید

ما اغلب برخی از بهترین آثار هنری را به هنرمندانی نسبت می‌دهیم که احساسات خام خود را در یک قطعه قرار می‌دهند. عصبانیت یکی از این احساساتی است که می‌تواند باعث تحریک قطعات ارزشمند و واقعی شود و نوجوانان می‌توانند از احساسات خام خود استفاده کنند و آن‌ها را به سمت یک کار خلاقانه هدایت کنند تا بهتر بتوانند از خشم خود استفاده کنند. به عنوان مثال، یک تمرین عالی در مدیریت خشم برای نوجوانان عصبانی، یافتن روشی هنری برای ابراز خشم خود مانند، نوشتن آن در یک ژورنال یا تبدیل آن به داستان شخصی خود، استفاده از خشم برای نقاشی یا ترسیم یک قطعه، نوشتن یک آهنگ یا انجام کار دیگری که با موسیقی همراه است مثل رقصیدن می‌باشد، پس عصبانیت خود را به موسیقی تبدیل کنید. روش‌های زیادی برای بهره برداری از عصبانیت به شکلی هنری وجود دارند. اگر نوجوانتان به زمینه‌های هنری علاقه مند نمی‌باشد، اما از لحاظ جسمی فعال است، می‌تواند به جای آن عصبانیت خود را از طریق ورزش تیمی یا از طریق تمرینات فردی ابراز کند. به عنوان مثال، دویدن، ضربه زدن به کیسه بکس یا مشارکت در سایر تمرینات سخت، همه راه‌های عالی برای رها کردن پرخاش درون فرد می‌باشند و موجب می‌شوند تا در طول روز احساس بهتری داشته باشند.

برای کمک به تنش و عصبانیت، تمرین‌های آرامش بخش انجام دهید

در حالی که ابراز خشم به صورت مولد بسیار مهم است، یادگیری چگونگی مدیریت خشم و جلوگیری از ایجاد مشکلات ناشی از آن نیز مهم می‌باشد. بسیاری از نوجوانان سعی می‌کنند سرکوب را به عنوان راهی برای کنترل خشم در نوجوانان خود انتخاب کنند، اما احساسات به معنای تأیید و ابراز وجودی هستند و مهم این است که نوجوانان را به سرکوب احساساتشان تشویق نکنیم. درعوض، به آن‌ها بگویید که اشکالی ندارد احساساتشان را تا زمانی که آرام شوند، درون خود نگه دارند. به همین ترتیب، آن‌ها را به ابزارهایی مانند تمرین‌های تنفسی، تمرین‌های مراقبه و سایر روش‌های آرامش بخش تجهیز کنید. این روش‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند که بر روی عصبانیت خود کار کنند تا بتوانند با وضوح بیشتری فکر کنند. همچنین می‌توانید به آن‌ها بگویید که می‌توانند از دوستان و سایر اعضای خانواده برای مراقبه خشم خود استفاده کنند، تا بتوانند بدون صدمه زدن به کسی به روند خود ادامه دهند. روش‌های زیادی وجود دارند که نوجوانان می‌توانند عصبانیت خود را از درون آزاد کرده و خاموش کنند، بدون اینکه آن را روی افراد دیگری پیاده کنند.

خشم در نوجوانان

حواس پرتی‌های لذت بخش و آرامش بخشی را پیدا کنید

واقعاً سخت است که هنگام خوشحال شدن و لذت بردن از چیزی عصبانی شوید. هر زمان که نوجوانان از چیزی عصبانی یا اذیت شده باشند، به آن‌ها بگویید که زمان خود را صرف انجام کاری کنند که لبخندی به چهره‌شان بنشاند و آن‌ها را آرام کند. بعد از اینکه تمرین خود را به پایان رساندند، به احتمال زیاد فراموش خواهند کرد که چه چیزی موجب عصبانیت آن‌ها شده است. اگر عصبانیت هنوز هم در ذهن آن‌ها قرار دارد، این ممکن است ثابت کند که هرچیزی که آن‌ها را عصبانی می‌کند، باید مورد مراقبت قرار گیرد و سپس آن‌ها می‌توانند به جلو حرکت کنند. مدیریت خشم فقط به معنای داشتن ابزارهایی است تا احساسات را کنترل کند و آن‌ها را کم تحرک‌تر کند. در کنار برخی از این راهکارها که می‌توانید در خانه از آن‌ها استفاده کنید، گروه‌های مدیریت خشم نیز، در آنجا وجود دارند و به نوجوان این امکان را می‌دهند تا با سایر همسالان خود که دارای همان مسئله مشترک هستند، ارتباط برقرار کنند. نوجوانان اغلب احساس می‌کنند که می‌خواهند به تنهایی مسائل خود را برطرف کنند، بدون اینکه درمورد آن‌ها با دیگران صحبت کنند.

روانشناسی کنترل خشم در نوجوانان

در زیر به برخی از مهمترین مسائل روانی جهت کنترل خشم در نوجوانان می‌پردازیم:

خشم در مقابل پرخاشگری

تفاوت بین احساس عصبانیت و رفتار پرخاشگرانه را به نوجوان خود بیاموزید. احساس عصبانیت کاملاً قابل قبول است اما رفتار پرخاشگرانه خوب نیست. این نکته را روشن کنید که پرت کردن وسایل، کوبیدن به در یا شکسته شدن عمدی اشیاء، کار درستی نیست. نوجوانان باید بدانند که رفتار پرخاشگرانه، حتی اگر پرخاشگری کلامی باشد، می‌تواند پیامدهای جدی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، اظهارنظرهای تهدیدآمیز در مورد رسانه‌های اجتماعی می‌توانند، به پیامدهای حقوقی منجر شوند.

مهارت‌های تعاملی

گاهی اوقات، رفتارهای پرخاشگرانه و مسائل مربوط به خشم، ناشی از عدم اعتماد به نفس است. به نوجوانان بیاموزید که چگونه به شکلی مناسب در برابر مشکلات خود ایستادگی کنند. در مورد اهمیت صحبت کردن بدون نقض حقوق دیگران،  با آن‌ها صحبت کنید. مسائل خاص را در قالب نقش‌هایی با نوجوانان خود بازی کنید، مانند اینکه اگر کسی برای آن‌ها خط و نشان بکشد یا اگر احساس کنند از طرف شخص دیگری مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند، چه باید کنند.

علائم جسمی خشم

نوجوانان غالباً وقتی خشمگین می‌شوند، نمی‌توانند متوجه آن شوند. از نوجوان خود بپرسید، وقتی عصبانی می‌شود بدنش چه حسی پیدا می‌کند؟ به آن‌ها بیاموزید که علائم هشدار دهنده فیزیولوژیکی خشم را، مانند ضربان سریع قلب، مشت‌های محکم یا سرخی صورت تشخیص دهند. وقتی متوجه شدید عصبانیت در حال ظهور است، آن‌ها را به انجام اقدامات گفته شده ترغیب کنید. این اقدامات ممکن است به معنای استراحت، گرفتن چند نفس عمیق و یا شمارش از ۱ تا ۱۰ باشد که منجر به کنترل خشم در نوجوانان می‌شود.

کنترل عصبانیت در نوجوانان

زمانی برای خود رهبری

به طور مشابه، به نوجوانان بیاموزید که وقتی با عصبانیت دست و پنجه نرم می‌کنند، خود را رهبری کنند. به آن‌ها استراحت سریع بدهید تا افکار خود را در یک فضای خصوصی جمع آوری کنند، یا آن‌ها را ترغیب کنید تا در صورت خشم، مکالمه خود را با یک دوست به پایان برسانند. دستورالعمل‌های خود رهبری را ایجاد کنید. برای مثال، توافق کنید که اگر کسی در خانه بیش از حد عصبانی شود و بخواهد که یک بحث را ادامه دهد، قبل از ادامه مکالمه ۱۵ دقیقه سکوت کند. اگر نوجوان تصمیم به خود رهبری گرفت، از آن‌ها پیروی نکنید یا در حالی که هنوز ناراحت هستند اصرار کنید تا گفتگو را ادامه دهند. در عوض، موافقت کنید که پس از یک دوره آرام شدن کوتاه، مکالمه را دوباره مرور کنید.

مهارت‌های قابل پذیرش

نوجوانان برای مقابله با احساس عصبانیت، باید راه‌های مناسب اجتماعی را بدانند. نوجوانانی که فاقد مهارت‌های مقابله ای هستند، بیشتر احتمال دارد به صورت کلامی یا جسمی پرخاشگر شوند. به نوجوان خود کمک کنید تا مهارت‌های مقابله‌ای را جهت مقابله با احساسات ناراحت کننده ای مانند، ناامیدی، شناسایی کند. در حالی که نقاشی ممکن است به یک نوجوان کمک کند تا آرام شود، نوجوان دیگری ممکن است از پیاده روی سود ببرد. بر روی زمینه شناسایی استراتژی‌های خاص برای کنترل خشم در نوجوانان کمک کنید.

کنترل عصبانیت در نوجوان

مهارت‌های حل مسئله

نوجوانانی که فاقد مهارت حل مسئله هستند، ممکن است برای برآورده کردن نیازهایشان به پرخاشگری متوسل شوند. مهارت‌های اساسی حل مسئله را به نوجوان خود آموزش دهید. چه آن‌ها با پروژه‌ای در مدرسه دست و پنجه نرم کنند یا سعی در حل مسئله با یک دوست را دارند، آن‌ها را تشویق کنید تا سه راه حل بالقوه را شناسایی کنند. سپس، آن‌ها می‌توانند جوانب مثبت و منفی هر یک را، قبل از انتخاب موردی که فکر می‌کنند بهترین عملکرد را دارد، مرور کنند. این می‌تواند به نوجوان کمک کند، تا دریابد که روش‌های زیادی برای حل یک مشکل، بدون عصبانیت وجود دارد. با گذشت زمان، آن‌ها در توانایی خود برای حل موفقیت آمیز مشکلات، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند.

کلام آخر

با این حال، در برخی موارد، خشم به راحتی قابل کنترل نیست و نوجوانان ممکن است با موارد دیگری برخورد کنند که مراقبت از عصبانیت را سرکوب می‌کنند. همچنین ممکن است مشکلاتی بین والدین و فرزند وجود داشته باشند که فشارهای اضافی را بر مشکلات کنترل خشم در نوجوانان وارد کنند. کسانی که نوجوانانی پرخاشگر دارند که از مشکلات خشم شدید رنج می‌برند، می‌توانند از کمک مشاورانی که آموزش دیده هستند، برای مراقبت از این مسائل کمک بگیرند.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید