درمان اختلال شخصیتی

راههای درمان شناختی
راههای درمان شناختی

فهرست مطالب

درمان اختلال شخصیتی

درمان اختلال شخصیتی
درمان اختلال شخصیتی

درمان اختلال شخصیتی کار آسانی نیست. طبق آمار انجمن روانشناسی آمریکا، ۳۰ درصد افرادی که نیاز به روان درمانی دارند، حداقل یک اختلال شخصیتی دارند. درمان اختلال شخصیتی شامل روان درمانی است که حداقل ۶ ماه یا بیشتر طول می‌کشد. طول مدت درمان بستگی به شدت اختلال و شرایط بیمار دارد.

 

 

 

درمان اختلال شخصیتی با روان درمانی

درمان اختلال شخصیتی با روان درمانی شامل صحبت کردن با یک متخصص در مورد تجربیات، افکار و احساسات است. همه انواع روان درمانی در جهت تنظیم افکار و احساسات بیمار انجام می‌شود. متخصصان بهداشت روان طیف وسیعی از روان درمانی را برای درمان اختلال شخصیتی به کار می‌برند که عبارتند از:

۱. روانشناختی

درمان اختلال شخصیتی
درمان اختلال شخصیتی

این نوع روان درمانی مبتنی بر این عقیده است که بسیاری از رفتارهای نامناسب و آسیب رسان در بزرگسالان ناشی از تجربیات منفی در دوران کودکی است. این تجربیات منجر به تفکر و باورهای تحریف شده می‌شود که اثراتش در کودکی مشخص نمی‌شود. درمانگر فرد را در کاوش تفکر تحریف شده دعوت می‌کند و به او می‌گوید که چگونه به وجود آمده است. سپس درمان برای از بین بردن این الگوهای فکری شروع می‌شود.
هر دو روش روان درمانی فردی و گروهی در درمان اختلال شخصیتی مفید است.

۲. رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی این ایده را توصیف می‌کند که می‌گوید چگونگی درک شرایط و موقعیت، نحوه پاسخ به آن را تعیین می‌کند. به همین دلیل اعمال ما بر طرز فکر و احساسات ما تاثیر می‌گذارند. این درمان باعث تغییر الگوهای رفتاری ما می‌شود. متخصصان بهداشت روان با نوعی از رفتار درمانی شناختی با نام رفتار درمانی دیالکتیکی موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند. رفتار درمانی دیالکتیکی باعث درمان اختلال شخصیتی می‌شود و فرد با بی ثباتی عاطفی خود مقابله کند.

۳. روان درمانی بین فردی

روان درمانی بین فردی بر این عقیده است که رابطه فرد با دیگران و محیط بیرونی تاثیر قدرتمندی بر سلامت روان دارد. تعدادی از اختلالات شخصیتی که دارای علائم کمبود اعتماد به نفس، ایجاد شک و تردید و استرس است، ناشی از مهارت‌های بین فردی ضعیف می‌باشد. درمانگر مشکلات فرد را در برقراری ارتباط با دیگران بررسی می‌کند سپس چگونگی حل این مشکل را مشخص می‌کند.
گروه درمانی برای درمان اختلال شخصیتی
گروه درمانی درمانی است که شامل کاوش عمیق درباره اختلال شخصیتی است. این نوع درمان یک روش فشرده است که برای نتیجه گرفتن به تعهد بالایی نیاز دارد. برای بهره بردن از این روش باید یک تا پنج روز در هفته از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر وقت بگذارید.

۴. درمان اختلال شخصیتی با دارو

درمان اختلال شخصیتی
درمان اختلال شخصیتی

درمان اختلال شخصیتی با استفاده از داروهای روانپزشکی مرسوم نیست، زیرا هیچ دارویی به طور خاص برای این بیماری تایید نشده است. اما بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیتی دچار مشکلاتی می‌شوند که باید دارو مصرف کنند. به عنوان مثال پزشک ممکن داروی ضد افسردگی برای کسی که با اختلال شخصیتی دست و پنجه نرم می‌کند تجویز کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید