خلاصه کتاب گور به گور

خلاصه کتاب گور به گور

فهرست مطالب

رمان گور به گور که یکی از تأثیرگذارترین رمان‌های داستانی آمریکایی در ساختار، سبک و درام به حساب می‌آید، یک رمان کلاسیک واقعی قرن بیستم است.

داستان این رمان حول یک سفر تلخ و در عین حال شوخ‌آمیز یک خانواده روستایی در جنوب آمریکا برای انتقال جنازه مادرشان به شهری دیگر می‌چرخد.

درون مایه متن کتاب پیوند عمیقی با مسئله مرگ دارد و زندگی را با غم و اندوه‌هایش ملموس‌تر می‌کند. 

برای آشنایی بیشتر با کتاب گور به گور با این خلاصه کتاب همراه شوید.

شناسنامه کتاب گور به گور 

  • عنوان اصلی : As I Lay Dying
  • نویسنده: ‏ویلیام فاکنر
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۱۹۳۰
  • ژانر: رمان کلاسیک
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب: ۳.۷۲  از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏)
  • بهترین ترجمه: ترجمه نجف دریابندری 

معرفی کتاب

کتاب درحالی که جان می‌دادم (As I Lay Dying) که در فارسی به صورت گوربه‌گور ترجمه شده است، رمانی نوشته ویلیام فاکنر نویسنده شهیر آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات است که نخستین بار در سال ۱۹۳۰ در آمریکا چاپ شد.

عنوان کتاب برگرفته از کتاب ششم ادیسه اثر هومر است که در آن آگاممنون خطاب به اودوسئوس جمله عنوان کتاب یعنی «As I Lay Dying» را به کار می‌برد.

فاکنر در شش هفته زمانی که در شیفت شب در یک نیروگاه مشغول به کار بود، پیش نویس گور به گور را نوشته است. او بعداً در مورد این کتاب گفته است: “من به صورت عامدانه شروع به نوشتن یک شاهکار ادبی کردم. قبل از این‌که قلم را روی کاغذ بگذارم و اولین کلمه را بنویسم، می‌دانستم آخرین کلمه چیست و تقریباً آخرین دوره کجا خواهد بود.”

این یکی از رمان‌هایی است که فاکنر در شهر خیالی یوکناپاتاوفا، آن را روایت می کند. داستان با استفاده از روایت تکه تکه و بریده شده توسط هر یک از شخصیت‌ها پیش می‌رود.

داستان گور به گور در بخش‌های جداگانه گفته می‌شود، به طوری که روایت داستان از یک شخصیت به شخصیت دیگر تغییر می‌کند.

فاکنر با حذف کامل خود به عنوان یک شخصیت نویسنده-راوی، داستان گور به گور را به پنجاه و نه مونولوگ جداگانه تقسیم می‌کند که هر کدام توسط یکی از پانزده شخصیت گفته شده یا فکر می‌شود. هیچ توضیحی، هیچ توصیفی درمورد شخصیت یا رویدادها وجود ندارد، به جز شیوه ای که شخصیت‌ها خودشان، یکدیگر را می‌بینند و رویدادهایی که در آن‌ها نقش دارند.

تابوت در خلاصه کتاب گور به گور

در حالی که اکثر بخش‌ها توسط اعضای خانواده بوندرن روایت می‌شوند، تعداد کمی‌ از بخش‌ها توسط همسایه‌ها و دیگر ناظران گفته می‌شود، نگاهی اجمالی به این خانواده از منظر یک خارجی ارائه می‌دهند.

هر یک از راویان چه اعضای خانواده و چه افراد خارجی قابل باور هستند اما در عین حال غیرقابل اعتماد نیز هستند و خوانندگان را مجبور می‌کنند خودشان تصمیم بگیرند که چه چیزی واقعیت است و چه چیزی نیست.

رمان گور به گور در عین مضحک و عمیق بودن، گروهی از مردم را به ما نشان می‌دهد که به غم و اندوه و از دست دادن مهم‌ترین فرد زندگی خود پاسخ می‌دهند. در عین حال، ماهیت عشق در خانواده و مسئولیتی که اعضای خانواده در قبال یکدیگر و خود دارند را روشن می‌کند.

متن کتاب در ابتدا بسیار پیچیده به نظر می‌رسد. همچنین نوعی متفاوت از ساختار داستان، معرفی وضعیت حاضر و شخصیت‌ها را همانند همه کتاب‌های فاکنر پیش روی خواننده قرار می‌دهد. اما خواننده می‌تواند با پیش روی وقایع در کتاب ارتباط بین وقایع و شخصیت‌ها را با کمی فراست درک کند.

شخصیت‌های اصلی کتاب گور به گور

آدی بوندرن

همسر آنسه بوندرن و مادر کش، دارل، جول، دیوی دل و واردامان. آدی یک قهرمان اصلی غایب است و مرگ او باعث شروع داستان رمان می‌شود. او یک معلم سابق مدرسه است که زندگی تلخ و بی عشق‌اش باعث می‌شود که شوهرش را تحقیر کند و تمام عشقش را به جای بقیه اعضای خانواده یا خدا، روی فرزند مورد علاقه‌اش، جول، سرمایه گذاری کند.

آنسه بوندرن

رئیس خانواده بوندرن. آنس یک کشاورز فقیر است که به یک قوز مبتلا شده است و غرایزش به شدت خودخواهانه است. به نظر می‌رسد که مهارت‌های ضعیف فرزندپروری او تا حد زیادی مسئول مشکلات مختلف فرزندانش است.

دارل بوندرن

فرزند دوم خانواده بوندرن. دارل حساس‌ترین و خوش صحبت‌ترین فرد در خانواده بوندرن است و بیشترین تعداد مونولوگ داخلی، از زبان او ارائه می‌شود.

جول

فرزند حرامزاده آدی. جول طبیعتی مغرور و به شدت مستقل دارد که باعث می‌شود بیشتر خانواده و همسایگان این کارهای او را به خاطر خودخواهی اشتباه بگیرند.

کش بوندرن

بزرگترین فرزند خانواده بوندرن و یک نجار ماهر. کش الگوی صبر و از خودگذشتگی، تقریباً تا مرز بی‌معنایی است.

دیوی دل بوندرن

تنها دختر خانواده بوندرن. دیوی دل هفده ساله است و باردار شده است. او که به طور فزاینده‌ای ناامید شده، ذهن خود را منحصراً درگیر بارداری خود می‌یابد و به همه مردان با درجات مختلف سوءظن می‌نگرد.

واردامان بوندرن

کوچک‌ترین فرزند خانواده بوندرن. واردامان تخیل پر جنب و جوشی دارد و مرگ مادرش را از همان دریچه می‌بیند که با آن ماهی را که اخیرا صید و تمیز کرده است می‌بیند.

معرفی شخصیت های خلاصه کتاب گور به گور

خلاصه کتاب گور به گور

خانواده بوندرن در مزرعه خود در شهرستان یوکناپاتاوفا، یک شهرستان خیالی روستایی در می‌سی سی پی زندگی می‌کنند. آن‌ها به طرز باورنکردنی فقیر هستند و آدی بوندرن، مادر خانواده، در حال مرگ است.

کش، پسر بزرگ خانواده، نجار است. او به عنوان آخرین هدیه به مادرش، بیرون از پنجره اتاقی که مادرش در حال مرگ است برای او تابوت درست می‌کند.

آنس، پدر خانواده، دو پسر دیگرش به نام‌های دارل و جول را برای یک کار حمل و نقل چوب می‌فرستد که چند دلار برای خانواده درآمد کسب کنند. دارل و جول به راه افتادند، دارل می‌دانست که این بدان معناست که درهنگام مرگ مادرشان حضور نخواهد داشت. در میان سفر، آن‌ها تصادف می‌کنند و مجبور می‌شوند به عقب برگردند. اما آدی بوندرن قبلا مرده است.

آنس به همسرش قول داده است که او را در شهر جفرسون دفن کنند، و اگرچه این درخواست بسیار پیچیده‌تر از دفن او در خانه است، اما احساس تعهد آنس، همراه با تمایل او به خرید دندان‌های مصنوعی باعث می‌شوند تا آرزوی مرگ آدی را برآورده کند.

دیوی دل، تنها دختر خانواده هم اسرار خود را دارد. او باردار است و به دنبال سقط جنین در شهر می‌باشد. او آنقدر نگران وضعیت خود است که به سختی برای مرگ مادرش سوگواری می‌کند.

واردامان، کوچکترین خانواده، از مرگ مادرش به طرز وحشتناکی آسیب می‌بیند و مادرش را با ماهی‌هایی که در همان روز صید کرده و کشته است، اشتباه می‌گیرد.

پس از برگزاری مراسمی در خانه، خانواده راهی سفر می‌شود.کش، که پای خود را در یک محل کار شکسته است، به خانواده کمک می‌کند تا تابوت نامتعادل را بلند کنند و در واگن قرار دهند، اما این جول است که در نهایت آن را تقریباً به تنهایی وارد واگن می‌کند.

جول از آمدن با واگن امتناع می‌ورزد و به جای آن با اسبش که در جوانی، با کار مخفیانه شب‌ها در زمین همسایه خریده بود، خانواده را همراهی می کند.

در اولین شب سفر خود، بوندرن‌ها در خانه یک خانواده سخاوتمند محلی می‌مانند که با شک و تردید به سفر آن‌ها نگاه می‌کنند. به دلیل سیل شدید، پل‌های اصلی منتهی به رودخانه محلی دچار آسیب شده‌اند و بوندرن‌ها مجبور می‌شوند دور بزنند و سعی کنند از رودخانه‌ای موقت عبور کنند.

تصور واردمان از مرگ مادرش در خلاصه کتاب گور به گور

بوی تعفن بیشتر به مشام می‌رسد و لاشخورها به دنبال واگن می‌روند. تلاش برای عبور از رودخانه به شرایط فاجعه آمیزی ختم می‌شود.پای کش می‌شکند و تقریباً غرق می‌شود. قاطرها کشته می‌شوند. اما جول موفق می‌شود تابوت را از غرق شدن نجات دهد.

یک پزشک اسبریال پای شکسته کش را درمان می‌کند، در حالی که کش بدون هیچ شکایتی از درد غش می‌کند. آنس با فروش تجهیزات مزرعه‌اش، با استفاده از پولی که برای دندان‌های مصنوعی‌اش پس‌انداز کرده و فروش اسب جول، می‌تواند تعدادی قاطر  خریداری کند و خانواده به راه خود ادامه می‌دهد.

در شهر موتسون، ساکنان بهبوی تعفن واگن بوندرن با وحشت واکنش نشان می‌دهند. در حالی که خانواده در شهر هستند، دیوی دل سعی می‌کند دارویی بخرد که باعث سقط حاملگی ناخواسته‌اش شود، اما داروساز از فروش آن به او امتناع می‌کند و به جایش به او توصیه می‌کند، ازدواج کند.

دارل با سیمانی که خانواده در شهر خریده، پای کش را به صورت موقت گچ‌گیری می‌کند اما به خوبی انجام نمی‌شود و تنها درد کش را افزایش می‌دهد.

سپس خانواده بوندرن شب را در مزرعه‌ای محلی می‌گذرانند. دارل که مدتی است به سفری که می‌خواهند به سرانجام برسانند بدبین شده است، انباری مزرعه‌ای که در آن هستند را به قصد سوزاندن تابوت و جسد پوسیده آدی به آتش می‌کشد.

اما جول بعد از نجات حیوانات از داخل انبار، جان خود را به خطر می‌اندازد تا تابوت آدی را بیرون بکشد.

اگر به خواندن ادامه رمان گور به گور و سرنوشت این خانواده علاقه دارید، با کلیک بر روی لینک زیر می‌توانید این شاهکار ادبی را مطالعه نمایید.

کتاب گور به گور

فاکنر در کتاب «گور به گور» مانند دیگر آثار خود با استفاده از تکنیک سیال ذهن داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که به علت وصیت مادر برای دفن او در زادگاهش مجبور به سفر می‌شوند و در این سفر داستان‌هایی رقم می‌خورد.

‎اکنون بخوانید‎

نقد کتاب گور به گور

در رمان گور به گور ، ویلیام فاکنر تکنیک چندین راوی را به کار می‌گیرد تا داستان را برای خوانندگانش بازگو کند و بدین ترتیب رمانی با دیدگاه‌های متعدد خلق می‌کند. او با انجام این کار به خوانندگانش اجازه می‌دهد تا تقریباً به ذهن همه شخصیت‌های رمان دسترسی پیدا کنند.

همانطور که در یک برنامه تلویزیونی بین زوایای مختلف دوربین سوئیچ می‌شود، رمان گور به گور هم به همین شکل به تصویر کشیده می‌شود. خوانندگان فاکنر، مانند تماشاگران تلویزیون از رویدادهایی آگاه هستند که همه شخصیت‌های داستان از آن‌ها اطلاعی ندارند.

بنابراین، خواننده بینشی نسبت به افکار و رویدادهایی دارد تا هر شخصیت و انگیزه‌شان را درک کند. در ظاهر، به نظر می‌رسد این رمان در مورد تمایل خانواده بوندرن برای انجام دادن آن‌چه که مادرشان خواسته است.

با این حال، پس از تجزیه و تحلیل دقیق، آشکار می‌شود که بیشتر شخصیت‌های رمان دارای انگیزه‌ و وسواس‌های پنهانی هستند که آن‌ها را وادار می‌کند تا در انجام خواسته‌های مادر مرده‌شان آنقدر پافشاری کنند.

مثلا درمورد دیوی دل که تمایل به سقط جنین دارد. اگر نویسنده به خواننده اجازه نمی‌داد که این سفر را از دیدگاه دیویی دل ببیند، خواننده نمی‌دانست که دیوی دل از داروساز چه خواسته است و چه جوابی دریافت کرده است.

اگر شیوه نگارش این اثر داستانی نبود، وضعیت واردامان برای مخاطب مانند یک معما می‌بود. برای اینکه خواننده بتواند واردمان و انگیزه‌هایش را درک کند، لازم است مسائل را از دیدگاه خود واردامان ببیند.

اغلب اوقات، فاکنر هر زمان که قرار است رویداد مهمی‌ در رمان اتفاق بیفتد، راوی و در نتیجه دیدگاه را به شخصیت دیگری تغییر می‌دهد.

استفاده ویلیام فاکنر از ادراکات چندگانه را می‌توان به عنوان نمادی تعبیر کرد که نشان دهنده وسواس‌های متعدد خانواده بوندرن است. هر فصل بخشی از یک کل است. همه آن‌ها برای خلق یک رمان گرد هم می‌آیند.

به همین ترتیب، خانواده بوندرن یک کل است، اما از اعضای جداگانه و منحصر به فرد تشکیل شده است. همان‌طور که هر فصل دیدگاه خاص خود را دارد، هر یک از اعضای خانواده وسواس خاص خود را دارند. بنابراین، دیدگاه‌های مختلف کتاب نشان‌دهنده وسواس‌های مختلف تک تک اعضای خانواده است.

نمایی از مشکلات سفر در خلاصه کتاب گور به گور

می‌توان گفت به راستی، رمان گور به گور، یک رمان انقلابی است. فاکنر تلاش کرد طرحی با دیدگاهی جدید و بدیع خلق کند. تا قبل از این رمان، جهان هرگز چنین روش منحصر به فردی برای ارائه داستان ندیده بود. فاکنر راه را برای نسل جدیدی از نویسندگی هموار کرد.

اگرچه در ابتدا، کتاب او به دلیل پیچیدگی‌اش از محبوبیت کمی‌برخوردار بود، اما پس از اینکه مالکوم کاولی کتاب فاکنر قابل حمل را نوشت، درک رمان‌های فاکنر ناگهان بسیار آسان‌تر شد. درنتیجه رمان گور به گور خیلی زود محبوبیت بسیار بیشتری به دست آورد.

این رمان را باید در فهرست آثار با ارزش ادبی بالا قرار داد زیرا منحصر به فرد است. این یک داستان عجیب و غریب است که از طیف گسترده‌ای از دیدگاه‌ها روایت می‌شود. خواننده می‌تواند داستان را از چندین زوایای مختلف ببیند که درک بسیار بالاتری از هر رمان دیگری ارائه می‌دهد.

همچنین سبک نگارش نویسنده و استفاده مؤثر از طنز سیاه به شایستگی ادبی اثر کمک می‌کند. علاوه بر این، این کتاب حاوی جزئیات واضحی از زندگی در می‌سی سی پی و تراژدی‌های رایجی است که اغلب توسط افرادی مانند بوندرن‌ها تحمل می‌شد.

اگر به خواندن رمان‌های کلاسیک علاقه دارید، آشنایی با کتاب زیر هم می تواند برایتان جالب باشد.‎‎

خلاصه کتاب خوشه های خشم

خوشه‌های خشم که شاهکار جان اشتاین بک در نظر گرفته می‌شود، داستانی از وحدت و عشق انسانی و نیاز به آرمان‌های همکارانه در دوران سخت را نشان می‌دهد.

‎اکنون بخوانید‎

 

بخش‌هایی از متن کتاب 

“پدرم همیشه می‌گفت که ما به این دلیل زندگی می‌کنیم که آماده بشیم که تا مدت درازی مرده باشیم.”

“وقتی کش به دنیا اومد فهمیدم کلمه مادری رو یک آدمی ساخته که به این کلمه احتیاج داشته، چون کسانی که بچه دارند عین خیالشون نیست که این کار کلمه‌ای هم دارد یا ندارد. فهمیدم کلمه ترس رو یک آدمی ساخته که اصلا ترسی نداشته؛ غرور رو هم آدمی که اصلا غرور نداشته.”

“مرگ پدیده‌ای است مربوط به بدن آدم؛ حالا می‌فهمم که فقط یکی از احوال روحی آدمه – اون هم احوال روحی اون‌هایی که کسی رو از دست داده‌اند.”

“راستش زندگی زن‌ها سخته. بعضی زن‌ها. مادر خودم هفتاد و خورده‌ای عمر‌ کرد. هر روز خدا هم کار می‌کرد. بعد از زاییدن پسر آخرش یک روز هم ناخوش نشد، تا یک روز نگاهی به دور و بر خودش انداخت، رفت اون پیرهن خواب دانتلش رو که از چهل و پنج سال پیش هیچ‌وقت هم تنش نمی‌کرد از صندوق در آورد تنش کرد، بعد رو تخت‌خواب دراز کشید پتو رو کشید روش چشم‌هاش رو بست گفت: “بابا رو سپردم دست‌ همه‌ شما. من خسته‌ام.”

“من دیدم بعضی آدم‌ها به بخت خودشون فحش می‌دن، حق هم دارند، چون این‌ها اهل معصیت‌اند. ولی من مستحق لعنت نیستم، چون کاری نکرده‌ام که فحش بخورم. من مومن نیستم، گمون نکنم. ولی قلبم صافه: خودم می‌دونم.”

“بعضی وقت‌ها اینقدر حق ندارم که بگم یک مرد چه زمانی دیوانه است و چه زمانی دیوانه نیست. گاهی اوقات فکر می‌کنم هیچ‌کدام از ما به طور کامل دیوانه نیستیم و هیچ‌کدام از ما به طور کامل عاقل نیستیم.”

” چیزی را که هر دو ما می‌دونستیم نمی‌گید. دلیل اینکه آن را نمی‌گید اینه که وقتی آن را می‌گید، حتی برای خودتان، می‌دانید که درست است: آیا همین طور نیست؟”

“یک روز داشتم با کورا صحبت می‌کردم. او برای من دعا کرد زیرا معتقد بود که من در برابر گناه نابینا هستم و می‌خواست که من نیز زانو بزنم و دعا کنم، زیرا افرادی که گناه برای آن‌ها فقط یک کلمه است، سعادت هم  برایشان فقط یک کلمه است.”

معرفی نویسنده

نویسنده خلاصه کتاب گور به گور

ویلیام کاتبرت فاکنر در سال ۱۸۹۷ در نیو آلبانی، می‌سی سی پی به دنیا آمد. در سال ۱۹۰۴ خانواده‌ اش به شهر دانشگاهی آکسفورد نقل مکان کردند، جایی که فاکنر بیشتر عمر خود را در آن‌جا گذراند.

فاکنر هرگز دانش آموز درخشانی نبود، دبیرستان را پس از کلاس دهم ترک کرد. او سعی کرد در سال ۱۹۱۸ در نیروی هوایی ایالات متحده نام نویسی کند اما به دلیل قد و وزن کوچکش رد شد. اما به کانادا رفت و در آن‌جا با تظاهر به انگلیسی بودن، به برنامه آموزشی نظامی کانادا پیوست که تا پس از آتش بس نتوانست آن را کامل کند.

سپس با یونیفورم به زادگاهش بازگشت، اما به جراحات جنگی مباهات کرد و برای مدت کوتاهی به دانشگاه می‌سی سی پی رفت و در آن‌جا شروع به انتشار اشعار خود کرد.

فاکنر دوره‌های کوتاهی را در پایتخت‌های ادبی دهه ۱۹۲۰، یعنی پاریس و نیویورک گذراند. در سال ۱۹۲۵ در نیواورلئان با شروود اندرسون ملاقات کرد که او را تشویق کرد شروع به داستان نویسی کند.

اولین رمان او، دستمزد سربازان، در سال ۱۹۲۶ منتشر شد. پس از آن کتاب پشه‌ها و سرتوریس‌ها قرار دارد. اما اولین شاهکار بی چون و چرای او، صدا و خشم، در سال ۱۹۲۹ منتشر شد و پس از آن شاهکار دیگری به نام گور به گور را در سال ۱۹۳۰ منتشر نمود.

با انتشار خشن ترین و پر شورترین رمان خود، پناهگاه (۱۹۳۱)، فاکنر برای نوشتن فیلمنامه برای ام جی ام و برادران وارنر دعوت شد، و به مدت بیست سال به این کار ادامه داد. بسیاری از دیالوگ‌های نسخه‌های سینمایی «داشتن و نداشتن» همینگوی و «خواب بزرگ» چندلر توسط فاکنر نوشته شده است.

نور در آگوست (۱۹۳۲) اولین تلاش او برای درگیر شدن با مسائل نژادپرستانه جنوب بود، تلاشی که با موفقیت کتاب ابشالوم، ابشالوم(۱۹۳۶) و برو پایین، موسی (۱۹۴۲) ادامه یافت.

قبل از این که کارهای فاکنر توسط مالکوم کاولی در سال ۱۹۴۶ مورد توجه قرار بگیرد، فاکنر به عنوان یک نویسنده منطقه‌ای دیده می‌شد، اما پس از آن به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ مورد توجه قرار گرفت.

علاوه بر چندین مجموعه داستان کوتاه، رمان‌های دیگر او عبارتند از: پیلون (۱۹۳۵)، شکست ناپذیر (۱۹۳۸)، نخل‌های وحشی (۱۹۳۹)، هملت (۱۹۴۰)، مزاحم در غبار (۱۹۴۸)، افسانه (۱۹۵۴)، شهر (۱۹۵۷)، عمارت (۱۹۵۹) و ریورز (۱۹۶۲).

فاکنر در سال ۱۹۵۰ برنده جایزه نوبل شد و در سال ۱۹۵۱ نشان لژیون افتخار فرانسه را دریافت کرد. در دهه ۱۹۵۰ او سخنگوی جنبش رو به رشد علیه نژادپرستی در جنوب شد.

در نهایت فاکنر در ۶ جولای ۱۹۶۲، در حالی که به دلیل حادثه ناشی اسب سواری در بیمارستان بستری بود، بر اثر سکته قلبی درگذشت.

اگر به خواندن آثار کلاسیک یا کتاب های روانشناسی و خودیاری علاقه دارید با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه ای از برترین کتاب‌های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید