معرفی کتاب جز از کل

کتاب جز از کل

فهرست مطالب

شناسنامه کتاب جز از کل

نام کامل کتاب: جز از کل

نام کتاب به زبان اصلی: A fraction of the whole

نویسنده: استیو تولتز

سال انتشار: ۲۰۰۸

ناشر: چشمه

مترجم: پیمان خاکسار

امتیاز کتاب: ۴.۱ از ۵ (Good reads)

معرفی کتاب جز از کل

«هیچ‌وقت نمی‌شنوید ورزشکاری در حادثه‌ای فجیع حس بویایی‌اش را از دست بدهد. اگر کائنات تصمیم بگیرد درسی دردناک به ما انسان‌ها بدهد، که البته این درس هم به هیچ درد زندگی آینده‌مان نخورد.

مثل روز روشن است که ورزشکار باید پایش را از دست بدهد، فیلسوف عقلش، نقاش چشمش، آهنگساز گوشش و آشپز زبانش. درس من؟ من آزادی‌ام را از دست دادم…»

جز از کل اثر استیو تولتز با این جملات جذاب و میخکوب‌کننده شروع می‌شود. شما از همان ابتدا با خواندن این کتاب خواهید فهمید که با اثری متفاوت روبه‌رو هستید. این رمان جذاب کمدی سیاهی است که روایت‌گر زندگی سه نسل از یک خاندان است.

خاندانی نه‌چندان خوشنام با نام دین که در استرالیا به خلاف و تبهکاری مشهور هستند. تولتز کتاب جزء از کل را در زندان و با روایت یک شورش آغاز می‌کند.

داستان کتاب از زبان شخصیتی به نام دین روایت می‌شود. تولتز تمام ایده‌های خود را راجع به زندگی، وجود و هستی از زبان راویان کتاب روایت می‌کند و تمام داستان را در تقابل پسر با ایده‌های پدر خود در مورد زندگی پیش می‌برد.

جز از کل کتابی است که در تمام واگویه‌های نویسنده درمورد زندگی و وجود، هم شما را می‌خنداند و هم به فکر فرو می‌برد.

همین ویژگی کتاب جزء از کل این اثر به یکی از خواندنی‌ترین آثار ادبی چند سال اخیر تبدیل کرده است. این کتاب هم در ایران و هم در کشورهای خارجی خوانندگان زیادی را به خود جذب و توجه منتقدین را جلب کرده است.

خلاصه کتاب جز از کل چرا جزء از کل به محبوبیت رسید؟

رمان جزء از کل روایتی ساده و درعین‌حال گیرا دارد. تولتز با هوش ذاتی خود و قلم گیرایی که دارد، توانسته است ایده‌های جالب خود درباره زندگی و فلسفه آن را به مخاطب القا کند.

روشی که تولتز برای روایت داستان خود درپیش گرفته است، روش جذابی است. مخاطبان با طنز ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و آن را می‌پسندد. تمام لحظاتی که تولتز در کتاب خود به‌تصویر کشیده است نفس‌گیر و جذاب هستند.

همین ریتم خوب کتاب باعث شده است که خواننده، علی‌رغم طولانی بودن آن، بتواند تا انتها کتاب را بخواند و از تک‌تک جملات و بخش‌های آن لذت ببرد.

تولتز خواننده را به یاد فیلم‌های وودی آلن و طنزهای معروفش می‌اندازد. او ابدا قصد ندارد شما را بخنداند، اما شما احتمالا با خواندن بسیاری از موقعیت‌ها و فلسفه‌های راوی کتاب، ناخودآگاه لبخند به لب بیاورید.

استیو تولتز کتاب جز از کل را پنج ساله نوشت و این کتاب به‌عنوان اولین اثر این نویسنده، توانست از همان ابتدای کار نظر خوانندگان و منتقدان را به خود جلب کند.

 

خلاصه و معرفی کتاب سرگذشت ندیمه

با یکی از جنجالی‌ترین رمان‌های فمینیستی ادبیات آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

جوایز و افتخارات کتاب جزء از کل

جز از کل نامزد دریافت جایزه بوکر من شد. جایزه‌ای معروف و مهم که آرزوی هر نویسنده‌ای به دست آوردن آن است.

اما کار افتخارات کتاب جز از کل به همین‌جا ختم نشد. این کتاب توانست جوایز متعددی را به‌دست بیاورد. از جمله جایزه  بهترین کتاب جایزه ند کلی، جایزه ادبی مایلز فرانکلین، جایزه کتاب برتر صنعت ادبیات استرالیا و همچنین جایزه ادبی نیو سوث ولز.

در کنار این جوایز، کتاب جز از کل توانسته است بارها و بارها در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز و آمازون قرار بگیرد.

بسیاری از منتقدین معتقد هستند که کتاب جز از کل پرافتخارترین کتاب تاریخ ادبیات استرالیا محسوب می‌شود و همه این افتخارات برای اولین اثر، چیزی است که کمتر نویسنده‌ای توانسته است به آن دست پیدا کند.

این کتاب توانسته است نظر مخاطبان ایرانی را هم به خود جلب کند. این کتاب بیش از ۵۱ بار در ایران تجدید چاپ شد و هنوز هم جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کتاب‌های بازار کتاب محسوب می‌شود.

در این ویدیو استیو تولتز درباره خلاصه کتاب جز از کل برای شما بیشتر می گوید

 

 

خلاصه کتاب جز از کل

مارتین و تری دین، دو برادر هستند که در استرالیا زندگی می‌کنند. تری یکی از شخصیت‌های محبوب ورزشی استرالیا است که مسیر زندگی‌اش با تبهکاران زندانی گره می‌خورد و در نهایت، در اوج محبوبیت به قعر زندگی سقوط می‌کند و راهی زندان می‌شود.

البته اوضاع مارتین هم بهتر از تری نیست. او بعد از اینکه خرابکاری‌های زیادی به بار می‌آورد از استرالیا راهی پاریس می‌شود و سعی میکند زندگی جدیدی را شروع کند.

جسپر پسر مارتین، در سایه تربیت و دیدگاه‌های عجیب فلسفی پدرش بزرگ می‌شود و رشد می‌کند. تمام داستان، تقابل دیدگاه‌های موازی این پدر و پسر نه‌چندان عادی و ایده‌های آنها نسبت به زندگی  شکل می‌گیرد و پیش می‌رود.

 
نقد کتاب جز از کل

درباره استیو تولتز

استیو تولتز از آن دسته شخصیت‌هایی محسوب می‌شود که احتمالا نویسندگی آخرین چیزی بود که به آن فکر کرد. او قبل از آنکه شاهکار جز از کل را بنویسد، دست به کارهای مختلفی زد. اما هیچ کدام از آن‌ها نتوانستند او را به موفقیت برسانند.

تولتز، همیشه می‌دانست که نوشتن تنها کاری است که خوب از پس آن برمی‌آید، اما هیچ‌وقت به صورت جدی به آن فکر نکرده بود.

اما نرسیدن به نتیجه مناسب، تولتز را به سمت تقدیری کشاند که در انتظارش نشسته بود. او کتاب جز از کل را طی پنج سال نوشت و موفقیت آن کتاب آن قدر خیره کننده بود که او را به شهرتی جهانی رساند.

تولتز علاوه بر جز از کل کتاب ریگ روان را هم به تحریر درآورده است که توانسته جایزه راسل را از آن خود کند.

نویسنده کتاب جز از کلکتاب جز از کل مناسب چه کسانی است؟

اگر به دنبال خواندن رمانی هستید که درعین سادگی و روانی متن، شما را دلزده نکند و لذتی مضاعف از خواندن متنی فلسفی به شما ببخشد، خواندن کتاب جز از کل را به شما پیشنهاد می‌کنم.

خواندن این کتاب می‌تواند تا ساعت‌ها شما را سرگرم کند و در عین‌حال هرگز از خواندن متن طولانی آن خسته نخواهید شد.

مونولوگ‌های راویان کتاب پر از جملات زیبا و فلسفی است که می‌تواند ایده‌های جالبی درباره زندگی به شما بدهد.

بخشی از کتاب جز از کل

همان‌طور که گفتم، من و تری ساختار بدنی متفاوتی داشتیم. حرکات او نرم، راحت، با اعتماد به نفس و چابک بود در حالی که حرکت من پرزحمت، دردناک، با تردید و کند بود.

اما تفاوت‌های ما بیش‌تر در علایق ما نمود پیدا کرد و علایق متضاد واقعا می‌تواند بین آدم‌ها جدایی بیندازد.

برای مثال، اگر تو دوستی داشته باشی که دایم در این مورد صحبت کند که کس دیگری عشقش را یافته ولی او هنوز نیمه‌ی گمشده‌اش را پیدا نکرده است و دوست دیگرت هم بازیگری باشد که دغدغه‌اش این باشد که چرا خدا بینی بهتری به او نداده است، دیواری رفته‌رفته بین آن‌ها قرار می‌گیرد و در این صحبت‌های بی‌ربط، دیگر ادامه‌ی مکالمه معنی نخواهد داشت. از یک سو، این دقیقا چیزی بود که داشت بین من و تری اتفاق می‌افتاد.

تری تنها درباره‌ی قهرمان‌های ورزشی صحبت می‌کرد. من کمی علاقه نشان می‌دادم، اما قسمت عمده‌ی الگوی قهرمانی داشتن، این است که خودت را در حال انجام آن اعمال قهرمانانه تصور کنی.

در حقیقت، من به هنگام تصور کردن خودم در حال گل‌زدن یا دویدن یک مایل در چهار دقیقه، تنها خوشحالی ظاهری و گذرا داشتم. اشتیاق جمعیت پرشور که می‌گویند: «می‌بینی چقدر سریع می‌دوه؟» برای من رضایت‌بخش نبود. مشخص بود که من به نوع دیگری از قهرمان نیاز داشتم.

در نهایت تری تمام زندگی‌اش را به علاقه‌اش اختصاص داد؛ همه چیز از وعده‌های غذایی گرفته تا رفتن به دستشویی، یک وقفه‌ی ناخواسته بین زمان‌هایی بود که می‌توانست بازی و تمرین کند یا حتی درباره‌ی ورزش فکر کند.

دانلود اپلیکیشن کتابخوانی ذهن

ما در اپلیکیشن ذهن سعی کرده‌ایم که تجربه جذاب و شیرین کتابخوانی را با اقتضائات زندگی روزمره مدرن هماهنگ و سازگار کنیم. اگر زید وقت کتاب خواندن ندارید اما علاقه به خواندن کتاب در شما وجود دارد، با دانلود این اپلیکیشن کاربردی می‎‌توانید به خلاصه کتاب‌های معروف جهان دسترسی داشته باشید.

اگر دوست دارید در کمتر از سی دقیقه یک کتاب بخوانید، ذهن بهترین گزینه برای شماست.

کتاب جز از کل

2 دیدگاه‌ها

    • سلام دوست عزیز
      روزتون بخیر باشه
      خوشحالیم که مطالب سایت براتون مفید واقع شده
      همچنین شما میتونید پی دی اف کتاب هارو در اپلیکیشن ذهن داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید