تقویت خلاقیت کودک پنج ساله ؛ چطور کودکانی خلاق داشته باشیم؟

تقویت خلاقیت کودک پنج ساله

فهرست مطالب

دنیای کودکان پیش دبستانی مملوء از تخیل و جادو است. خلاقیت برای بسیاری از کودکان قبل از شش سالگی به اوج خود می‌رسد، پس از آن با شروع آموزش رسمی و حرکت به سمت انطباق با سیستم آموزشی، خلاقیت شروع به نزول می‌کند. با این حال، حمایت و تقویت خلاقیت کودک پنج ساله زمینه را برای رشد مداوم آن در سال‌های بعد و نشان دادن نبوغ فراهم می‌کند.

در سن پنج سالگی، بسیاری از کودکان جزئیاتی بیشتری را از زندگی درک می‌کنند و با کلمات و داستان‌های روایت‌شده (از سوی والدین و مربیان) رویاپردازی می‌کنند. با توانایی‌های جدید، تصورات کودکان بی‌حد و حصر می‌شوند!

آنها عاشق بازی‌های ذهنی هستند و تمایل طبیعی به خیال‌پردازی، آزمایش و کاوش دارند. آنها مجذوب جادو و تلاش برای تمایز بین خیال و واقعیت هستند. اما برای اینکه بتوان خلاقیت کودک پنج ساله را به طور طبیعی تقویت کرد، شما به عنوان والدین او، نیاز به برخی نکات آموزشی دارید؛ با ذهن همراه باشید.

هفت راه برای تقویت خلاقیت کودک پنج ساله

هفت راه برای تقویت خلاقیت کودک پنج ساله

موارد مهم در افزایش خلاقیت کودکان پنج ساله در زیر یک به یک آورده شده‌اند:

۱- کودک خود را رهبری کنید

وقتی در اطراف فرزند خود هستید خلاق باشید. مطالعات جدید نشان می‌دهند که والدین خلاق دارای فرزندانی بسیار خلاق هستند. این رابطه حتی وقتی بچه‌ها به بزرگسالی می‌رسند نیز برقرار است.

شاید تعجب کنید که آیا این روابط ربطی به ژنتیک دارند یا خیر، اما تحقیقات، ژن‌های خاصی را به خلاقیت مرتبط کرده‌اند. اما مطالعات عمیق‌تر نشان می‌دهند که ژنتیک تنها بخش کمی از خلاقیت افراد را شامل می‌شود. بنابراین احتمال اینکه کودکان خلاقیت را از والدین خود یاد بگیرند بیشتر از هر عامل دیگری است.

وقتی کودک پنج ساله، خلاقیت والدین خود را می‌بیند، خلاق بودن را بیشتر درک می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید به تقویت خلاقیت کودک پنج ساله خود کمک کنید، ایده خوبی است که تلاش کنید نخست خودتان خلاق باشید.

چطور می‌توانید این کار رو بکنید؟ یک روش ساده این است که راه‌های مختلف زیادی را برای استفاده از یک شی به وجود آورید. به عنوان مثال، هنگامی که در کنار فرزند خود هستید، می‌توانید از کاغذ ساده، یک موشک درست کنید!

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]افزایش تمرکز در کودک هفت ساله[/su_animate]

[/su_box]

۲- برای تقویت خلاقیت کودک پنج ساله به او آزادی دهید

دست از گیر دادن‌های الکی بردارید! مطالعات متعدد نشان می‌دهد که وقتی والدین سطح بالایی از خواسته‌ها و توقعات را از فرزندان خود دارند، و در عین حال قادر به پاسخگویی به ایده‌های فرزندان خود نیز نیستند. بنابراین چنین فرزندانی با سطح خلاقیت پایین‌تری مواجه می‌شوند.

برعکس، اگر والدین خواسته‌های بیجای خود را کم کنند، اما نسبت به فرزندان خود پاسخ‌گوتر باشند، خلاقیت کودکان افزایش می‌یابد. بنابراین شاید به جای ثبت نام اجباری فرزند خود در کلاس موسیقی و هر نوع کلاس آموزشی دیگری، می‌توانید ببینید که کودک شما را به کجا می‌برد (به معنای اینکه باید ببینید کودک به چه چیزی علاقه دارد).

افزایش خلاقیت کودک پنج ساله

۳- ویدئوهای خلاق یا فیلم‌های فانتزی تماشا کنید

با کودک خود فیلم‌های فانتزی تماشا کنید. یک آزمایش نشان داد که اگر یک کودک پنج ساله یک ویدئو کلیپ ۱۵ دقیقه‌ای از سِری فیلم‌های هری پاتر را مشاهده کند که حاوی محتوای جادویی است، روحیه خلاق‌تر پیدا می‌کنند.

پس بعد از اینکه پاپ کورن و چیپس را آماده کردید (البته کودک باید به اندازه بخورد)، چراغ‌ها را خاموش کنید و به همراه فرزند خود از تماشای فیلم لذت ببرید. در حالی که تحقیقات هنوز در مورد اثر گذاری کتاب‌ها انجام نشده است، از نظر تئوری خواندن کتاب‌های فانتزی برای کودکان می‌تواند تآثیرگذار است.

۴- برای تقویت خلاقیت کودک پنج ساله با او برقصید

فرزند خود را به چالش بکشید. در یک آزمایش اخیر به یک گروه از کودکان رقص سنتی آموزش داده شد. به گروه دیگری از کودکان گفته شده که با پخش موسیقی می‌توانند هر نوع حرکتی را با نوع ریتم آهنگ انجام دهند. کودکانی که بداهه رقص را انجام داده‌اند نسبت به کودکانی که رقص به آنها آموزش داده شد، ایده‌های بیشتری برای نوع رقصیدن از خود نشان دادند.  

شما تنها کافی است در خانه موسیقی پخش کنید و بگذارید نخست کودک با موسیقی خو گرفته و سپس هر نوع حرکتی را که دوست دارد انجام دهد. در این مورد، تقویت خلاقیت کودک پنج ساله که ذاتاً به رقص علاقه دارد، به طور جهشی به پیشرفت او در این حرفه کمک می‌کند.

بالا بردن خلاقیت کودک پنج ساله

۵- استفاده از وسائل الکترونیکی را از کودک پنج ساله خود دریغ نکنید

بسیاری از والدین نسبت به محدود کردن دسترسی فرزندان‌شان به تلویزیون و رایانه کاملاً سخت‌گیرانه عمل می‌کنند، زیرا معتقدند این دستگاه‌ها باعث کاهش خلاقیت آنها می‌شود. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که لزوماً این‌گونه نیست. در واقع، اجازه دهید کودک شما با برنامه‌هایی بازی کند که به آنها اجازه می‌دهد آنچه در درونش دارد را بروز دهد.

محققان اخیراً گروه کوچکی از کودکان در خانه و مدرسه را هنگام استفاده از تبلت مورد بررسی قرار دادند. آنها با استفاده از روش‌های مشاهده‌ای، دریافتند که برنامه‌هایی که کودکان را درگیر نوشتن، نقاشی، ترسیم و موسیقی می‌کنند، می‌توانند خلاقیت در آنها را افزایش دهند.

۶- کودک را به حل مسئله خلاقانه تشویق کنید

برای تقویت خلاقیت کودک پنج ساله خود، او را تشویق کنید تا به شما بگوید که چرا همان‌طور که فکر می‌کند، جهان به آن شکل نیست! به عنوان مثال او می‌پرسد: «اگر سگ‌ها بتوانند صحبت کنند چه اتفاقی می‌افتد؟» یا «آیا ترجیح می‌دهید بینی یا چشم نداشته باشید و چرا؟»

برای پاسخ با او همراهی کنید و فرزندتان را دعوت کنید تا با سؤالات یا کنجکاوی‌های بیشتری پیش برود. بگذارید او خود کم کم پاسخ را جستجو کند و بتواند قدرت حل مسئله در خود را تقویت کند.

به فرزند خود بگویید: «هر پرسشی جوابی دارد؟» اما وقتی کودک پرسید: «خدا چیست؟» چه پاسخی خواهید داد؟ به او نگویید بزرگ می‌شوی و آن زمان درک خواهی کرد، به او بگویید: «انسان‌ها می‌توانند هر چیزی را خلق کنند!»

تقویت خلاقیت کودکان

۷- سعی کنید درباره هنر کودک خود اظهار نظر کنید

از انتقاد یا قضاوت خودداری کنید! به نظر می‌رسد از اظهارنظرهای منفی مانند: «این نقاشی کمی تاریک است.» یا «این بخش کمی کثیف به نظر می‌رسد.» اجتناب کنید. اما حتی نظرات مثبت مانند «کارت عالی بود» یا «این چقدر زیباست» می‌تواند این پیام را به کودک بدهد که چقدر کار شگفت‌انگیزی انجام داده است.

از کودک بخواهید توضیح دهد که چرا آنها چیزی را به روشی ویژه یا با سبک و رنگ خاصی به تصویر کشیده است، می‌تواند همان تأثیر یک انتقاد را داشته باشد. آنها ممکن است درک کنند که شما کارشان را ارزیابی می‌کنید و به نوعی به آنها توجه می‌کنید.

به این موضوع فکر کنید، وقتی قضاوت‌های خود را (مثبت یا منفی) به کار کودک اضافه می‌کنید، تمرکز کودک را از آنچه فکر می‌کند می‌گیرید و خود را صاحب کار او می‌دانید.

کلام آخر

در حالی که تحقیقات متنوعی در مورد چگونگی تقویت خلاقیت کودک پنج ساله وجود دارند، ولی هنوز هم روش‌های یادگیری بیشتری برای افزایش خلاقیت وجود دارند. به طور خاص، ما در مورد چگونگی بروز خلاقیت در کودکان پنج ساله بسیار کم می‌دانیم.

به همین دلیل والدین لازم است عوامل مؤثر در خلاقیت مانند فنآوری، بازی، تعاملات اجتماعی و موارد دیگر را بشناسند. سپس بعد از شناخت به سمت ایجاد فضایی برای رشد باشند، فضایی که در آن کودکان بتوانند خواسته‎های خود را به معرض ظهور بگذارند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید