فهرست مطالب
هوش تجاری برای کمک به مدیران جهت گرفتن تصمیمات بهتر ایجاد شده است. در واقعیت میبینیم مدیرانی که اطلاعات نادرست یا ناقص دارند، به طور متوسط تصمیمات بدتری در مقایسه با زمانی که اطلاعات بهتری داشته باشند، میگیرند. این مفهوم با هوش مالی تفاوتهای زیادی دارد و نباید با آن اشتباه گرفته شود.
حتما شنیده اید که میگویند ” ورودی اشتباه منجر به خروجی اشتباه” میشود. هوش تجاری سعی دارد، این مشکل را با تجزیه و تحلیل دادههای فعلی و گذشته و ارائه راهکارهایی که از تصمیم گیری بهتر در کسبوکار و استارتاپ ها پشتیبانی میکند، حل نماید.
هوش تجاری فرآیندی است که در آن شرکتها از استراتژیها و فن آوریها برای تجزیه و تحلیل دادههای کنونی و تاریخی در جهت بهبود تصمیم گیریهای استراتژیک استفاده میکنند.
در این مقاله سعی شده به ۱۰ مورد از مهم ترین سوالات در مورد هوش تجاری پاسخ داده شود. ابتدا با مهم ترین سوال شروع می کنیم، یعنی :
۱.هوش تجاری چیست؟
هوش تجاری ( Business Intelligence) ابزاری است که به طور سیستماتیک، جمع آوری دادهها، ذخیره سازی دادهها و مدیریت دانش را با تجزیه و تحلیل دادهها ترکیب میکند و از این طریق دادههای پیچیده را به اطلاعات معنی دار و عملی تبدیل میکنند.
این اطلاعات میتوانند برای پشتیبانی از اتخاذ تصمیمات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی موثرتر استفاده شوند.
محیطهای هوش تجاری از انواع فن آوریها، برنامهها، فرآیندها، استراتژیها، محصولات و ساختارهای فنی تشکیل شده اند که برای برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل، ارائه و انتشار اطلاعات داخلی و خارجی یک کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرند.
به زبان ساده تر، هوش تجاری استفاده موثر از دادهها و اطلاعات جهت تصمیم گیری مناسب در مورد یک کسب و کار است.
۲. هوش تجاری از چه عناصری تشکیل شده است و چه فرآیندی دارد؟
به طورکلی می توان گفت هوش تجاری از عناصر زیر تشکیل شده است:
گزارش دهی: فرآیند دستیابی به دادهها، قالب بندی آنها و تحویل آنها در داخل و خارج از شرکت
تجزیه و تحلیل: شناسایی الگوها و ایجاد روابط در گروهی از دادهها
داده کاوی: استخراج اطلاعات اصلی از دادهها
بررسی کیفیت و تفسیر دادهها : بررسی میزان همبستگی بین دادهها و عناصر دنیای واقعی که نشان دهنده آن ها هستند.
تحلیل و پیش بینی: شاخه ای از داده کاوی، که سعی در پیش بینی احتمالات و روندهای آینده دارد.
در بین عناصر سازنده هوش تجاری گزارش دهی و تجزیه و تحلیل، مهمترین عناصر هستند. این دوبخش عرصه ای هستند که بیشتر ارائه دهندگان خدمات هوش تجاری با افزودن و بهینه کردن ویژگیهای راه حلی که ارائه می دهند در آن به رقابت میپردازند.
برای پیاده سازی هوش تجاری باید فرآیندهای زیر طی شوند:
- جمع آوری دادهها و سازماندهی آنها از طریق گزارش گیری
- تبدیل آن به اطلاعات معنی دار از طریق تجزیه و تحلیل
- تصمیم گیری عملی با هدف تحقق یک هدف استراتژیک
۳. هوش تجاری از چه تکنیک ها و ابزارهایی استفاده می کند؟
فن آوریهای هوش تجاری، آمار پیشرفته، تجزیه و تحلیل داده و پیش بینی را برای کمک به کسب و کارها به کار می گیرند.
این ابزارها برای نتیجه گیری از تجزیه و تحلیل دادهها، کشف الگوها و پیش بینی وقایع آینده در یک کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرند.
در واقع فرآیند گزارش دهی هوش تجاری یک عمل خطی نیست، بلکه یک چرخه مستمر و چند وجهی از دسترسی به دادهها، اکتشاف و به اشتراک گذاری اطلاعات می باشد.
عملیاتهای مشترک در بین سیستم های هوش تجاری عبارتند از:
داده کاوی: مرتب سازی مجموعه های بزرگ داده با استفاده از پایگاه داده، آمار و یادگیری ماشینی جهت شناسایی روندها و ایجاد روابط
پرس و جو: درخواست برای دادهها یا اطلاعات خاص از یک پایگاه داده
آماده سازی دادهها : فرآیند ترکیب و ساختاردهی دادهها به منظور آماده سازی آنها جهت تجزیه و تحلیل
گزارش دهی: به اشتراک گذاشتن تجزیه و تحلیل دادههای عملیاتی و مالی با تصمیم گیرندگان تا بتوانند نتیجه گیری و تصمیم گیری نمایند.
محک گذاری: مقایسه فرآیندهای فعلی کسب و کار و معیارهای عملکردی با دادههای تاریخی جهت ردیابی عملکرد شرکت در مقایسه با بهترینهای صنعت
۴. چه نوع کسب و کارهایی از هوش تجاری استفاده میکنند؟
انواع شرکتها می توانند از هوش تجاری استفاده کنند!
هوش تجاری برای کسب و کارها در هر اندازه و در هر صنعتی مفید است. از بزرگ تا کوچک و از مواد غذایی گرفته تا شرکت های نرم افزاری. در واقع یک ابزار همه جانبه است.
۵. چگونه میتوانیم بفهمیم چه زمانی از هوش تجاری برای کسب و کار خود استفاده کنیم؟
همه سازمانها می توانند هوش تجاری را به کار بگیرند، اما در ادامه تعدادی از شاخصهای مشخص ارائه می شوند که در صورت وجود آنها باید به دنبال چنین فناوری برای کسب و کار خود باشید:
- نیاز به ادغام دادهها از چندین برنامه تجاری یا منابع داده دارید
- دید و نگرشی از فعالیتهای شرکت، رویدادها، اخبار، امور مالی و سایر حوزه ها ندارید.
- نیاز به دسترسی سریع و کارآمد به دادههای مربوط به کسب و کار خود دارید.
- حجم اطلاعات مورد نیاز کاربرانتان افزایش یافته و کاربران نهایی دارید که به اطلاعاتی با قابلیتهای تحلیلی نیاز دارند.
- شرکتتان با رشد سریع یا ادغام یا تملک روبه رو بوده است
- محصولات جدیدی را معرفی کرده اید.
- محیط IT شرکتتان را ارتقا داده اید.
پیاده سازی هوش تجاری نیازمند ایجاد تغییراتی در سازمانتان می باشد، برای مدیریت بهتر این تغییرات خواندن مقاله زیر می تواند به شما کمک نماید.
[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]
[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]
مدیریت تحول سازمانی ؛ استراتژیهای تحول برای مدیریت بهتر سازمان
[/su_box]
۶. هوش تجاری در چه مواردی استفاده میشود؟
هوش تجاری به همان اندازه که روی عملکرد، پروژهها و تصمیمات تأثیر میگذارد، روی افراد سازمان نیز تأثیر مثبت میگذارد.
به کارگیری هوش تجاری به معنای توانمندسازی افرادتان همگام با رشد کسب و کارتان نیز هست.
در واقع این ابزار با تبدیل دادهها به اطلاعات عملی برای رهبری، مدیریت، سازمان دهی و تصمیم گیری بهتر به رشد کسب و کار و کارکنان تان کمک می نماید.
موارد زیر برخی از روشهایی است که از هوش تجاری در سازمان ها استفاده می شود:
- تجزیه و تحلیل رفتارهای مشتری، الگوی خرید و روند فروش
- اندازه گیری، پیگیری و پیش بینی فروش و عملکرد مالی شرکت
- بودجه بندی و برنامه ریزی و پیش بینی مالی
- پیگیری عملکرد کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی
- بهینه سازی فرایندها و عملکرد عملیاتی
- بهبود اثربخشی تحویل و زنجیره تامین
- تجزیه و تحلیل دادههای وب و تجارت الکترونیکی
- مدیریت ارتباط با مشتری
- تحلیل ریسک
۷. پیاده سازی هوش تجاری چه مزایایی دارد؟
این روزها تقریباً تمام شرکت ها برای ماندن در رقابت به ابزارهای هوش تجاری نیاز دارند. در ادامه برخی از مزایا و دلایلی که چرا باید از هوش تجاری استفاده کنید، آورده شده است:
- به سوالات مهم در مورد کسب و کارتان سریع پاسخ می دهد.
- فعالیتهای روزمره را با استراتژی هماهنگ می کند.
- زمان صرف شده برای ورود و دستکاری دادهها را کاهش می دهد.
- با به کار گیری آن اطلاعات عمیق و واقعی درمورد مشتریان به دست می آورید.
- می توانید دادههایتان در برابر رقبا محک بزنید و دادههای تاریخی را برای بهبود مستمر به کار بگیرید.
- می توانید حوزههایی که نیاز به کاهش هزینه و تخصیص بودجه دارند را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنید.
- با صرف وقت روی موارد مهم می توانید بهره وری داخلی را افزایش دهید.
- یک دید کلی از کسب و کارتان به دست خواهید آورد.
- تجزیه و تحلیل به صورت آسان برایتان ممکن خواهد شد.
- میتوانید روند بازار را شناسایی کرده و مشکلاتی که باید برطرف شوند را شناسایی کنید.
- هوش تجاری به تجسم بخشی دادهها کمک میکند که منجر به افزایش کیفیت دادهها می شود و در نتیجه کیفیت تصمیم گیری افزایش مییابد.
۸.هوش تجاری چه معایبی دارد؟
هوش تجاری نیز مانند هر ابزاری دارای معایبی است. در زمان انتخاب این سیستم علاوه بر مزایا باید به معایب آن نیز توجه نمایید.
هزینه
هوش تجاری میتواند برای شرکتهای کوچک و همچنین برای شرکتهای متوسط پرهزینه باشد. استفاده از چنین سیستمی ممکن است برای فرآیندهای معمولی که در کسب و کارهای کوچک رخ می دهند، گران باشد.
پیچیدگی
اِشکال دیگر این ابزار پیچیدگی آن در هنگام اجرای پایگاه داده است. این مرحله میتواند آنقدر پیچیده باشد که عملا فرآیند های تجاری معمول را با مشکل روبه رو سازد.
استفاده محدود
مانند تمام فناوریهای پیشرفته، هوش تجاری نیز در ابتدا با در نظر گرفتن صلاحیت خرید توسط شرکتهای ثروتمند ایجاد شده است. درنتیجه سیستم های هوش تجاری هنوز هم برای بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط مقرون به صرفه نیست.
اجرای زمانبر
تقریباً یک سال و نیم طول میکشد تا سیستم ذخیره سازی داده به طور کامل اجرا شود. بنابراین، یک فرایند کاملا زمانبر است.
اگر در یک استارت آپ فعالیت می کنید و به دنبال راهی برای بهبود سیستمهای تجاری خود می باشید، کتاب زیر می تواند به شما کمک نماید.
کتاب استارتاپ ناب
این کتاب به استارتاپها و شرکتهای فناوری کمک میکند تا مدلهای تجاری پایدار را توسعه دهند. این کتاب مدافع نمونهسازی سریع و پیوسته و تمرکز بر روی دادههای بازخورد مشتریان میباشد.
۹.در یک راه حل هوش تجاری باید چه چیزی را جستجو کنید؟
برای تبدیل هوش تجاری به یک راه حل موثر برای کسب و کارتان، این راه حل باید تا حد امکان کاربر پسند بوده و برای تمام سطوح کارمندان در کل سازمان در دسترس باشد.
به این منظور بهتر است موارد زیر را در راه حل هوش تجاری که می خواهید پیاده سازی کنید، در نظر بگیرید.
ارائه یک پلت فرم واحد
راه حلی را در نظر بگیرید که یک پلت فرم واحد و یکپارچه از برنامهها را ارائه میدهد.
بسیاری از سازمانها چندین ابزار و راه حل برای گزارش دهی، کشف، تجزیه و تحلیل داده و سایر عملیاتها دارند. کار با همه آن ابزارها میتواند گران باشد و به دانش فنی گسترده ای نیاز داشته باشد و مشکلات زیادی ایجاد نماید.
در مقابل یک رویکرد تک پلتفرمی یک فرآیند یکپارچه ارائه میدهد که شامل جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها است.
همه کارها با هم انجام می شوند تا مشکلی برای سازگاری وجود نداشته باشد. با وجود همه ابزارها در یک پلت فرم، دیگر نیازی به جست و جوی ابزار نیست.
قابلیت ابری بودن
دسترسی به یک راه حل هوش تجاری برای کاربران در کل شرکت باید آسان باشد. به کارگیری یک راه حل ابری بالاترین پتانسیل ایجاد دسترسی و در دسترس بودن در هر زمان را ارائه میدهد.
یک راه حل ابری میتواند به راحتی مقیاس پذیر شده تا برای پاسخگویی به خواستههای یک کسب و کار در حال رشد به طور متناسب عمل کند و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد.
متصل بودن
اکثر راه حلهای هوش تجاری توانایی اتصال به یک یا چند منبع داده را دارند.
راه حلی را در نظر بگیرید که اتصالات پیش ساخته شده ای را ارائه میدهد. با استفاده از چنین راه حلی، بارگیری و تلفیق دادهها از منابع مختلف آسان تر می شود.
اتصالات از پیش ساخته شده زمان لازم برای ایجاد اتصالات را از بین میبرد و از پیچیدگی راه حل میکاهد و به این ترتیب کارکنان شرکتتان می توانند روی کارهای دیگری تمرکز کنند.
تجزیه و تحلیل تکمیل شده
شما به دنبال یک راه حل هوشمند هستید که بتواند کارهای تان را آسان کند، یک راه حل با تجزیه و تحلیل پیشرفته که از یادگیری ماشینی استفاده می کند.
راه حلی که بتواند به کاربران در جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و انتقال اطلاعات – ساده سازی و خودکار سازی کارها کمک کند.
در واقع یک راه حل هوشمند میخواهید که به شما اجازه دهد به سرعت و به آسانی آنچه را که نیاز دارید جستجو کنید و مستقیماً به دادهها برسید.
راه حلهای هوشمندتان باید به کاربران امکان دسترسی به دادهها و اصلاح درخواستها و پارامترهای مجموعه داده را با استفاده از اصطلاحات رایج کسب و کار را میدهد.
همچنین کاربر باید بتواند به راحتی به تجزیه و تحلیل و پیش بینی دسترسی داشته باشد تا الگوها را ببیند و نتایج و روندهای آینده را پیش بینی کند، بدون اینکه نیازی به دانستن کدگذاری داشته باشد.
باید به دنبال یک راه حل هوشمند همراه با یادگیری ماشین تعبیه شده باشید که بتواند این مزیت ها و موارد دیگر را ارائه دهد.
تجسم بخشی دادهها
بسیاری از راه حلهای هوش تجاری همراه با تجسم بخشی داده ارائه میشوند. این ابزارها توانایی تبدیل خودکار دادهها به نمودارهای دایره ای، گرافها یا انواع دیگر نمایش تصویری را فراهم میکنند.
کاربران میتوانند به سرعت و به راحتی الگوها، روابط و روندهای نوظهور را مشاهده کرده و درک کنند. درحالی که وقتی جدولی از اعداد خام را مشاهده می کنند، چنین تصوری پیدا نخواهند کرد.
دادهها از منابع داخلی و خارجی گرفته میشوند. سپس، کاربران حق انتخاب دارند. میتوانند بین گزینههای متعدد تصمیم بگیرند که کدام نمودار برای ارائه داده بهتر است.
یا میتوانند به برنامه اجازه دهند تا به طور خودکار براساس نتایج دادهها، نوع نمودار مناسب را توصیه کند.
سلف سرویس بودن
برای اینکه راه حل هوش تجاری یک ابزار تجاری واقعی باشد، باید به گونه ای طراحی شود که تمام افراد فعال در کسب وکار بتوانند به تنهایی از آن استفاده کنند، یعنی یک راه حل سلف سرویس باشد.
راه حل هوش تجاری باید به اندازه عمل اشاره و کلیک یا کشیدن و رها کردن آسان باشد. باید به کاربران این امکان را بدهد که خودشان کاری را انجام دهند یا از اتوماسیون برای انجام آن استفاده کنند.
کاربران باید کنترل کاملی در بارگذاری دادههای خود و تجزیه و تحلیل آن ها داشته باشند. آنها باید بتوانند دادههای داخلی و خارجی را برای بینش عمیق تر درهم بیامیزند.
کاربران باید بتوانند پاسخ مهم ترین پرسشهای خود در مورد کسب و کار را کشف کرده و یافتههای خود را به همتایان و تیمهای مدیریتی خود در سراسر شرکت منتقل کنند، بدون اینکه منتظر پاسخ بخش IT باشند.
قابلیت کار بر روی موبایل را داشته باشد
در دنیای پر سرعت امروز، اهل کسب و کار بدون توجه به اینکه کجا هستند، نیاز به دسترسی شبانه روزی به اطلاعات دارند. بنابراین یک راه حل خوب باید قابلیت همگام سازی با فناوری موبایل را در نظر بگیرید.
راه حلهای هوش تجاری به شما اجازه میدهند دادهها را در یک فضای ابری مشاهده، تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس آنها عمل کنید.
باید بتوانید بدون نوشتن یک خط کد، برنامههای تحلیلی موبایل را برای تجسم سازی داده ها و به اشتراک گذاری آن ها استفاده نمایید.
دیگر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیازی نیست در دفتر کارتان حضور داشته باشید. با یک دستگاه تلفن همراه و یک راه حل هوش تجاری مبتنی بر فضای ابری، میتوانید هر کجا که هستید به داده ها دست پیدا کنید و تجزیه و تحلیل تان را انجام دهید.
۱۰ . هوش تجاری چه تفاوتی با علم داده دارد؟
هم هوش تجاری و هم علم داده روشهایی را برای تفسیر داده ها با هدف حمایت از تصمیم گیری بهبود یافته می باشند.
تفاوت اصلی در نوع سوالاتی است که آنها می پرسند. در حالی که هوش تجاری داده های گذشته را تفسیر می کند و اطلاعات جدیدی برای حال حاضر ارائه می دهد ، علم داده بیشتر بر تجزیه و تحلیل و پیش بینی تمرکز دارد.
به سادگی می توان گفت هوش تجاری می پرسد ، “چه اتفاقی افتاده و چه چیزی باید تغییر کند؟” و علم داده می پرسد ، “چرا X اتفاق افتاد و اگر Z را انجام میدادیم چه اتفاقی میافتاد؟”
علم داده ممکن است به عنوان تکامل دهنده هوش تجاری در پاسخ به افزایش حجم و پیچیدگی داده ها و فناوری های ورودی داده دیده شود.
هوش تجاری برای مدیریت داده های استاتیک و بسیار ساختاریافته طراحی شده است و راه حل هایی برای تصمیم گیری در حال حاضر ارائه می کند.
سیستم های علم داده برای مدیریت داده های پرسرعت و چند ساختاری طراحی شده اند و راه حل هایی برای آینده با پالایش مداوم الگوریتم ها ارائه می نماید.
اگر هنوز هم سوالات بیشتری در مورد هوش تجاری دارید، مقاله زیر می تواند به شما کمک کند.
[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]
[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]
هوش تجاری چیست و چه کاربردی در کسب و کارها دارد؟
[/su_box]
سخن آخر
هوش تجاری مجموعه ای از فرایندها، ساختارها و فن آوریهایی است که دادههای خام را به اطلاعات معنی دار تبدیل میکند و اقدامات سودآور در کسب و کار را هدایت مینماید.
سیستمهای هوش تجاری به کسب و کارها کمک میکنند تا روند بازار و همچنین مشکلات داخلی که باید برطرف شوند را شناسایی کنند.
سیستم های هوش تجاری مزایا ومعایب خود را دارند. در هنگام انتخاب یک سیستم هوش تجاری باید بدانید که یک راه حل خوب تجاری چه ویژگی هایی دارد.
می توانید از علم داده و هوش تجاری در کنار هم برای ایجاد الگوی قدرتمند جهت پیش بینی آینده استفاده کنید.
علاوه بر هوش تجاری می توانید از اپلیکشین ذهن برای بهیود و پیشرفت کسب و کار خود استفاده نمایید.
منابع
- https://www.guru99.com/business-intelligence-definition-example.html
- https://www.klipfolio.com/resources/articles/what-is-business-intelligence
- https://www.logianalytics.com/resources/bi-encyclopedia/business-intelligence/
- https://www.oracle.com/what-is-business-intelligence.html
- https://www.investopedia.com/terms/b/business-intelligence-bi.asp