برنامه ریزی روزانه ؛ چگونه یک برنامه ریزی خوب برای زندگی موفق داشته باشیم؟

برنامه ریزی روزانه

فهرست مطالب

وقتی نوبت به برنامه ریزی روزانه می‌رسد‌، شایدهر کدام از ما بدرستی ندانیم چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهیم! حقیقت این است که یک برنامه روزانه خوب، برنامه‌ای برای یک زندگی موفق است. داشتن تعریفی از انجام کار، حس هدف، معنا و تمرکز را ایجاد می‌کند.

این به شما کمک می‌کند تا از تعلل و اتلاف وقت خودداری کنید، با انگیزه بمانید و به درستی بتوانید وقت و زمان خود را مدیریت کنید. متأسفانه، تعداد کمی از ما کنترل کاملی درزمان روزانه خود داریم، بنابراین به یک الگوی برنامه ریزی روزانه نیازمندیم.

در این مقاله، ما می‌خواهیم در مورد اینکه چطور بتوانیم از روزهای خود نهایت استفاده را برده و روزهای موفقی را بگذرانیم صحبت کنیم؛ با ذهن همراه باشید.

چگونه یک برنامه ریزی روزانه خوب ایجاد کنیم؟

آیا واقعاً آماده کنترل زمان روزانه خود هستید؟ برای پاسخ به این پرسش و اینکه چطور می‌توان با برنامه ریزی اصولی به یک زندگی موفق رسید، موارد زیر را یک به یک در خاطر ثبت کنید:

۱- روز خود را با مهمترین کارتان شروع کنید

روز خود را با مهمترین کارتان شروع کنید

موفق‌ترین افراد، پیوسته مهمترین کار خود را زودتر انجام می‌دهند. این به معنای انجام کاری معنی‌دار و مفیدتر قبل از هر کار دیگری است. کاری که این افراد انجام نمی‌دهند این است که روز را با حواس‌پرتی، محرک‌های عاطفی و استرس شروع نمی‌کنند. تعیین یک تعهد مکرر به خود برای انجام مهمترین کارها، به این معنا است شما کاری معنی‌دار انجام داده‌اید.

برای اکثر افراد، انرژی آنها به طور طبیعی در صبح بیشتر است و حواس‌پرتی کمتری نیز در این موقع از روز دارند، این بدان معنی است که شما واقعاً می‌توانید در کارهای مهم سرمایه‌گذاری کنید.

برنامه ریزی مانند این موضوع، دارای یک اثر دوگانه به نام‌های انگیزه و بهره‌وری است که شما را در طول روز پر انرژی نگه می‌دارد. اگر می‌خواهید ابزاری برای کمک به شما باشد در این زمان متعهد باشید.

الگوی برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که بهترین موقع از روز که بالاترین بهره‌وری را دارید از رسانه‌های اجتماعی، اخبار و سرگرمی به دور باشید. دست آخر، همیشه لازم نیست که دقیقاً بدانید که در این مدت چه کاری انجام خواهید داد، کافی است فقط بهترین ساعات روز خود را برای انجام کاری معنادار اختصاص دهید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راه‏های رسیدن به موفقیت در کار و زندگی[/su_animate]

[/su_box]

۲- برنامه ریزی روزانه مناسب را با منحنی بهره‌وری مشخص کنید

برنامه ریزی روزانه مناسب را با منحنی بهره‌وری مشخص کنید

دلیل موفقیت بیشتر افرادی که در اولین ساعات روز مهمترین کارهای خود را انجام می‌دهند این است که در آن زمان بیشترین انگیزه و انرژی را دارند. با این حال، با کمی کار می‌توانید از همان رویکرد استفاده کنید تا بقیه الگوی برنامه روزانه را با سطح انرژی خود مطابقت دهید.

همه ما به لطف چیزی به نام ریتم شبانه روزی از جریان انرژی عبور می‌کنیم. این به معنای ساعت داخلی است که ذهن و بدن ما را از طریق لحظه‌های هوشیاری و خواب‌آلودگی هدایت می‌کند.

نکته اصلی، یک الگوی موفقیت‌آمیز در برنامه ریزی روزانه است که باید مطابق با میزان انرژی شما با نوع کاری باشد که انجام می‌دهید. وقتی انرژی شما کم است، خلاقیت کمتری دارید، سخت‌تر تصمیم می‌گیرید و راحت‌تر دچار استرس می‌شوید.

از طرف دیگر، مطالعات نشان می‌دهند وقتی انرژی ما زیاد است و می‌توانیم در یک جریان انرژی مثبت قرار بگیریم، تا ۵۰۰٪ بیشتر تولید خواهیم کرد! بنابراین چگونه می‌دانید سطح انرژی شما در طول روز به طور طبیعی بالا یا پایین است؟

پس از بیدار شدن از خواب، سطح انرژی ما به طور طبیعی بالا است. حدود ساعت ۱۰ صبح ما به اوج غلظت انرژی می‌رسیم تا زمانی که انرژی بعد از ناهار بین ساعت ۱ تا ۳ بعد از ظهر فروکش می‌کند. بعد از ظهر، سطح انرژی ما دوباره بالا می‌رود تا زمانی که دوباره برای خواب به تختخواب می‌رویم. به عنوان مثال، شما می‌توانید از یک الگو مانند زیر تبعیت کنید:

  • کار با انرژی بالا برای کارهای مهم تا حوالی ظهر
  • تماس‌ها، جلسات و ایمیل فرستادن از ساعت ۱ تا ۳ ظهر
  • وقت آزاد برای انجام کارهای فوری و باقی‌مانده بعد از ۳ ظهر

این یک شروع بسیارخوب است، اما می‌توانید به این صورت برنامه ریزی‌های روزانه متفاوتی برای خود ایجاد کنید.

۳- برای کارهای روزانه خود زمان اختصاص دهید

برای کارهای روزانه خود زمان اختصاص دهید

با تنظیم الگوی معنادار روزانه خود و مطابق با الگوی بهره‌وری، سؤال بعدی این است که: «چگونه در کارها، قرارها، جلسات و مسئولیت‌های دیگر زمان تعیین کنیم؟» بسیاری از افراد بررسی نمی‌کنند که بفهمند چه مدت زمان را باید به کاری اختصاص دهند.

این افراد نمی‌دانند برای کارهای مهم و فعالیت‌های غیر ضروری چقدر زمان نیاز است! تعیین زمان برای کلیه کارهای روزانه می‌تواند به شما در داشتن برنامه‌ای دقیق‌تر کمک کند. برای یک زن خانه‌دار یا یک دانشجو و هر فرد دیگری، اختصاص زمان تعیین شده برای انجام کارها به مفید بودن فعالیت‌ها کمک شایانی می‌کند.

این باعث می‌شود شما تصمیم بگیرید که واقعاً برای انجام هرکاری به چه مقدار زمان نیاز دارید.  به این ترتیب شما با انواع حواس‌پرتی‌ها و بی‌برنامگی‌های روزانه مبارزه می‌کنید. یک پیشنهاد خوب برای تنظیم زمان، استفاده از اَپلیکیشن‌های برنامه ریزی روزانه و ساعتی است که برای پلتفرم‌های اندروید و آی‌اواس قابل نصب هستند.

۴- جریان کار خود را دنبال کنید

چگونه یک برنامه ریزی خوب برای زندگی موفق داشته باشیم؟

وقتی برنامه روزانه به درستی انجام شود، باید به شما انگیزه دهد، نه آنکه انگیزه شما را از بین ببرد! با این حال، ما اغلب فراموش می‌کنیم هنگام برنامه ریزی رویدادها یا کارها، در مورد حالت ذهن خود فکر کنیم.

طبق اعلام انجمن روان‌شناسی آمریکا، بهبود در تغییر وظایف می‌تواند تقریباً ۴۰٪ از زمان تولید ما را به خود اختصاص دهد. در حالی که قبلاً در مورد اهمیت محافظت از جریان انرژی صحبت کردیم، شما همچنین باید از جریان کار خود نیز آگاه باشید.

مغز ما برای ورود به یک کار به زمان نیاز دارد، اما هنگامی که به اصطلاج مغز گرم می‌شود، ادامه کار و انگیزه راحت‌تر است. برای بسیاری افراد، این به معنای «زمان سازنده» فعالیت‌های روزانه است.

در بعدازظهر ممکن است فقط به نوشتن فکر کنید، در حالی که در صبح ممکن است به مشتریان خود جواب دهید. این به معنای احتصاص زمان برای انجام کاری است که در آن مهارت داشته و یا از آن لذت می‌بریم.

همان‌طور که الگوی برنامه ریزی روزانه خود را با وظایف و کارهای خود پُر می‌کنید، سعی کنید کارهای مشابه را با هم گروه‌بندی کنید، و وقتی نوبت به انجام آنها رسید، اطمینان حاصل کنید که متمرکز و عاری از هرگونه حواس‌پرتی هستید.

جریان کاری به طور خلاصه، به معنای این است که بدانید در چه زمانی از روز می‌توانید بهترین عملکرد را در یک کار به خصوص داشته باشید، برای مثال، برخی افراد برای کار برنامه‌نویسی یا نوشتن مقاله، شب‌ها را بهترین زمان برای خود می‌دانند.

کلام آخر

شاید جداسازی برنامه‌های شخصی و حرفه‌ای، ایده خوبی به نظر برسد، اما این مسئله فقط در صورت برنامه ریزی روزانه قابل اجرا است. می‌توانید برنامه ریزی خود را مانند یک شیشه بزرگ خالی تصور کنید که هر وظیفه‌ای را که اضافه کنید – چه شخصی و چه حرفه‌ای – فضا را پُر می‌کند. یک ساعت، یک ساعت است!

[su_note note_color=”# d1d3d4″ radius=”10″ class=””]

مهم نیست که آن را برای چه چیزی برنامه ریزی می‌کنید، فقط باید بدانید که یک ساعت هم می‌تواند در موفقیت شما تأثیرگذار باشد. آیا واقعاً آماده کنترل زمان روزانه خود هستید؟ اگر جواب بله است، برای ایجاد یک زندگی ایده‌آل و موفق، بدون اتلاف وقت، از همین امروز برنامه ریزی خود را شروع کنید.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید