چرا احساس خوشحالی نمیکنم ؟ ۵ گام اصلی برای پیدا کردن دلیل آن

چرا احساس خوشحالی نمی کنم
چرا احساس خوشحالی نمی کنم

در این مقاله خواهیم دانست که چرا احساس خوشحالی نمی کنیم :

در دنیای پر آشوب ما، که هر کسی می‌خواهد خود را متمایز کرده و هر کسی دیدگاه خودش را درباره همه چیز دارد، یک ایده تقریبا جهانی وجود دارد که همه ما مشتاقانه به دنبال آن هستیم – فارغ از سن، نژاد، موقعیت، جنسیت – همه می‌خواهیم شاد و خوشبخت باشیم
می‌خواهیم احساس کنیم که مهم هستیم، دوست داشته می‌شویم و از ما قدردانی می شود، بدون هیچ مشکل و بدون هیچ دغدغه ای و از لحاظ مالی نیز خیالمان راحت باشد. درواقع این به یکی از وسواسی ترین تلاش‌ها در جامعه تبدیل شده است – که به هر قیمت و به هر وسیله ای به خوشبختی برسیم و شاد باشیم.
یک چیز یا عمل یا فکر که بتواند همه ما را به این حس خوب برساند.
البته که مشخص است برای هر کس راه حلی متفاوت وجود دارد، و این راه هم معمولاً ترکیبی از چیزهایی است که هرکدام از ما هر روز انجام می‌دهیم تا به آن وضعیت شاد و روشن برسیم.
دلیل اینکه یک راهکار واحد برای احساس افسردگی و غم وجود ندارد ممکن است این باشد که، چنین حسی می‌تواند از میلیون‌ها دلیل متفاوت نشأت بگیرد. تقریباً برای هر کس دلیل، مسیر و تجربه متفاوتی وجود دارد.
این مسئله شبیه به پدیده “تردمیل خوشبختی” است – یک چرخه بی پایان (و نسبتا خسته کننده) از جستجوی چیزی که در واقع هیچ کسی نتوانسته است میزان آن را اندازه بگیرد.
مشکل دیگر خوشحالی این است که همه ما بسیار درگیر خود هدف می شویم – وضعیت ایده‌آلی که میخواهیم “یک روز” به آن برسیم.
شما می‌توانید تمام زندگیتان منتظر این باشید که خوشحالی به سراغتان بیاید – امیدوار باشید، مدام آن را پیش‌بینی کنید و در نارضایتی دائمی به سر ببرید – و این لحظه ممکن است هیچ وقت فرا نرسد.

و بعد یک روز به عقب نگاه می کنید و از خودتان می پرسید – آیا من واقعاً اینقدر ناراحت و درمانده بودم یا فقط قربانی وسواس خوشبختی شده بودم؟

پس بیایید ازابتدا شروع کرده و علت، علائم و درمان ناراحتی را بررسی کنیم.
فهرست محتوا
۱. علائم نارضایتی
۲. دلایل احساس ناراحتی و نارضایتی
۳. پنج گام برای پیدا کردن علت
۴. توصیه نهایی
۵. سخن آخر

علائم نارضایتی

خوشحال نیستم
خوشحال نیستم

بعضی از علائم معمول که نشان می‌دهند شما فردی ناراحت و ناراضی هستید، عبارتند از:
• احساس کنید که به اندازه دیگران خوب نیستید
• احساس کنید که قربانی شرایط خارج از کنترل شده‌اید
• احساس کنید که زندگی روزانه شما بی‌معنی و کار محور است
• احساس درماندگی، ناامیدی یا بدبینی
• کسی را به حریم احساسی تان راه ندهید
• سعی کنید احساس تعلق پیدا کنید اما به ندرت موفق شوید
• احساس شکست دربرابر چالش هایی که در زندگی با آن مواجه می‌شوید
• احساس افسردگی، اضطراب یا نگرانی دائم
• احساس کنید که به اندازه کافی از شما قدردانی نمی‌شود
اگر در یک روز عادی از زندگیتان، هر یک از اینها را احساس می‌کنید، باید بگویم که فرد خوشحالی نیستید.

دلایل احساس ناراحتی و نارضایتی

مهم‌ترین چیزی که نشان می‌دهد از اوضاع راضی نیستید، احساس “کمبود” چیزی است. ممکن است ندانید آن چیز دقیقا چیست، اما احساس پوچی و نقص می‌کنید و می‌دانید که باید کاری انجام دهید تا دوباره زنده شوید.
پیداکردن دلایل ناراحتی‌ها امری حیاتی برای تشخیص گامهای درست جهت حل آنها است.
بنابراین، در اینجا به چند دلیل معمول برای احساس ناراحتی و نارضایتی، یا احساس اینکه “دیگر لذتی در زندگی وجود ندارد” اشاره می‌کنیم.

فقدان معنا

هر متخصصی به شما خواهدگفت که این یکی از مهم‌ترین دلایل احساس نارضایتی و ناراحتی است. به ویژه در زندگی شغلی، فقدان اهمیت و معنا می‌تواند ناامیدکننده باشد.
مقاله‌ای در نیویورک تایمز درباره فارغ التحصیلان هاروارد وجود دارد؛ کسانی که در سال ۱.۲ میلیون دلار درآمد دارند اما احساس بدبختی کرده و این طور توصیف می کنند که “زندگی‌شان را هدر می‌دهند”.
به بیان ساده‌تر، ممکن است احساس ناراحتی شما به این علت باشد که “دلیل” خود زندگی کردن را درک نمی‌کنید.

عوامل اخلالگر شادی

حتی مشکلات فرضی ما هم می‌تواند برای ما واقعی جلوه کند و هرگونه مشکل فرضی یا واقعی شخصی، مالی، شغلی یا فیزیکی می‌تواند باعث کاهش سطح رضایت و شادی ما شود.
ممکن است مسائل و موانع بسیاری بر سر راه ما قرار بگیرد؛ برای مثال، ظاهرتان را دوست نداشته باشید، :درآمد کافی نداشته باشید، هیچ دوست یا فرد خاصی در زندگی شما وجود نداشته باشد، سلامتیتان دچار مشکل شده باشد.

کمبود عزت نفس و احترام به خود

خوشحال نیستم -
خوشحال نیستم –

در سال ۲۰۰۳ مقاله‌ای دنیای علم را تکان داد، با این عنوان که “آیا عزت نفس بالا منجربه عملکرد بهتر، موفقیت بین فردی، شادی و شیوه زندگی سالم تر می‌شود؟”. در واقع ایده این مقاله وجود ارتباطی بین عزت نفس و شادی بود.
می توان گفت عزت نفس بالا در نهایت به شادی بیشتر منجر می‌شود.
دلیل اصلی که مردم ناراضی و ناراحت هستند این است که احترام به خود ندارند یا خود دلسوز نیستند – به این معنی که آنها نظرات دیگران را بر نظرات خودشان مقدم می‌دانند. این استدلال به نظر منطقی می‌رسد و مطمئنا برای خیلی از ما صادق است.

شخصیت

دلیل دیگر، که غلبه بر آن، اگر ممکن باشد، می تواند کمی چالش برانگیز باشد، شخصیت شماست.
البته، پیشه خودیاری فرض می کند که شما با قدرت اراده خود می توانید در کل به شخصیت دیگری، یعنی نسخه بهتری از خود فعلی تان، تبدیل شوید.
اما آنچه که متخصصان به ما می گویند این است که شما یا یک فرد امیدوار به دنیا آمده اید یا نه.
البته شما می توانید روی خودتان کار کنید و نیمه پر لیوان را ببینید. اما ممکن است هرگز به پای کسی که با خلق و خویی رها از اهمیت متولد شده، نرسید.

انتظارات نامعقول

طبق تحقیقات، داشتن انتظارات زیاد از خود، می تواند مفید بوده و به عملکرد بهتر شما، منجر شود. به این پدیده، “پیگمالیون” می گویند.
بااین حال، داشتن انتظارات زیاد از خود، می توانید برعکس عمل کرده و هرنوع مشکل سلامتی روانی را در شما ایجاد کند، مثل افسردگی، خود زنی، تنبیه خود و غیره. و این امر بر کل زندگی شما تاثیر می گذارد.

گرایشات اجتماعی

عدم احساس خوشحالی
عدم احساس خوشحالی

حداقل چند مقاله یا حتی یک کتاب لازم است تا همه دلایلی که می تواند باعث احساس ناراحتی ما شود را لیست کنیم.
برخی از دلایل اجتماعی که در زندگی شما باعث ناراحتی می شوند: ساعت های طولانی کار کردن در محیط کار، فرهنگ جدید “همیشه در دسترس بودن” در اینترنت، افزایش زمان تماشای تلویزیون یا کسالت در زندگی (کمبود هیجان).

اعتیاد به نارضایتی

ظاهرا، می شود به نارضایتی اعتیاد پیدا کرد. به این معنی که، برخی افراد احساسات منفی را می پسندند و “از ناراحت بودن خوشحال می شوند”، که نگران کننده است.

دلایل غیر قابل توضیح

گاهی اوقات نمی توانید یک چیز خاص، یا هیچ چیز دیگری را علت بدانید، به همین دلیل است که نه می دانید چه چیزی باعث ناراحتی شما می شود و نه می دانید چه چیزی شما را خوشحال می کند. احساس می کنید که این همه ماجراست و کل زندگی شما آشفته است.
اما این پایان داستان نیست. مهمترین سؤالاتی که باید از خودتان بپرسید اینها هستند:
چرا؟ علت نارضایتی من چیست؟

چرا خوشحال نیستم
چرا خوشحال نیستم

چون اگر ندانید که مشکل از کجاست، نمی توانید درستش کنید. درسته؟

۵ گام برای پیدا کردن علت

اگر بیشتر علائم زیر را داشته باشید، بسیار محتمل است که هم اکنون در بهترین حالتتان زندگی نمی کنید.
بنابراین، در اینجا توصیه هایی داریم برای این که بدانید چگونه مشکلتان را حل کنید.

۱. به این فکرکنید که « شادی » برای شما چه معنایی دارد

خوشبختی می تواند شکل های مختلفی داشته باشد، مانند لذت، رضایت از زندگی، تحقق اهداف. همه اینها، چه جداگانه چه با هم، می توانند آبشارهای شادی را در زندگی ما جاری کنند.
و از آنجا که زندگی ما بسیار متنوع است، برای هر کدام از ما، پیگیری موارد فوق شکلی متفاوت دارد.
به عنوان مثال، خوشحالی آخر هفته من، این است که کتاب بخوانم یا بنویسم، در حالی که ممکن است کسی دوست داشته باشد معاشرت کند، به پیاده روی برود، یا خرید کند.
یا رضایتم از زندگی می تواند این باشد که یک خانواده بزرگ داشته باشم و از این طریق در جهان اثری بگذارم. ممکن است رضایت از زندگی برای شخصی دیگر، رسیدن به شهرت و ثروت باشد. اما درهرصورت، اسیر “تله های داستانی” جامعه نشوید – اینکه حقوق بیشتر، خانه، یک شغل خاص، فردی خاص و … باعث سعادت بی پایان شما خواهد شد. اینطور نیست و علم این را بارها و بارها ثابت کرده است.
بنابراین، هنگامی که می دانید خوشبختی شما چه شکلی دارد، تصور بهتری درباره آنچه که در زندگی خودتان گم کرده اید، خواهید داشت.

۲. دوباره به انتظارات خود مراجعه کنید

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردم، انتظارات غیر منطقی که شما از خودتان دارید، می تواند شما را از احساس خشنودی دور کند.
اغلب،اهداف و خواسته های ما تاریخ انقضا دارند. آنچه شما ده یا پنج سال (یا حتی شش ماه) پیش می خواستید، شاید به وضعیت امروز شما ربطی نداشته باشد و آن را کنار گذاشته باشید.
مسئله دیگر این است که فرهنگ، به همه ما فشار می آورد تا بیشتر و بهتر عمل کنیم، سعی کنیم در ۲۴ ساعت شبانه روز را اندازه ۳۰ ساعت فعالیت کنیم، به دنبال تجلیل و شناخته شدن باشیم. هر نتیجه کمتر از طلایی، با محرومیت از ارتباط با افراد حسابی و قدرت، پاداش و قدردانی کمتر، مجازات خواهدشد.
در نتیجه، اضطراب، افسردگی و احساساتی از این دست، به ذهن ما نفوذ کرده و هر چیز دیگری را که ممکن است باعث خوشحالی و رضایت ما شود را از بین می برند.
بنابراین، بررسی دوره ای انتظارات – اعتبار و اهمیت وجود آنها در لیست شادی شما، برای جلوگیری از ناخرسندی در زندگی، حائز اهمیت است.

۳. مسیر تفکر خودتان را بررسی کنید.

خوشحال بودن با مثبت اندیشی
خوشحال بودن با مثبت اندیشی

در قلب نظریه به اصطلاح رفتار احساسی عقلانی (REBT) ، که توسط روانشناس آمریکایی آلبرت الیس در سال ۱۹۵۶ بیان شد، این ایده وجود دارد که این واقعیت ها نیستند که ما را ناراحت می کنند، بلکه تفسیر و افکار ما از آنهاست. با استنتاج به این نظریه، تغییر افکارمان، اضطراب ما را کاهش می دهد (و در بهترین حالت، از بین می برد).
بیایید این را بیشتر بسط بدهیم. مثبت اندیشی (نه به شکل خیال بافانه) مدتها است که در زمینه سلامت روانی برنده است. اگر متوجه شدید که وارد مارپیچی از افکار منفی درون خودتان می شوید، باید فوراً خود را متوقف کنید. این تله نارضایتی است.
البته انجام این کار، و هوشیار و مراقب بودن در تمام مدت کار آسانی نیست. البته روانشناسان می گویند، این می تواند تبدیل به یک عادت شود. کارهای زیادی می توانیم انجام دهیم تا به خودمان بیاموزیم که منفی بودن درونمان را مهار کنیم.
و فراموش نکنید که سپاسگزار باشید. این، بهترین شادی است.

۴. نکات مثبت و منفی

لیست کردن نکات مثبت و منفی مدتهاست که مورداستفاده است، اگرچه ممکن است به نظر روش جذابی نباشد برای فهمیدن اینکه شما ناراضی هستید یا نه – اما هنوز هم یک ابزار عالی برای شماست که بتوانید موارد را از نزدیک بررسی کرده، گزینه های مختلف را ارزیابی کنید و به جوابهای رضایت بخش برسید.
جالب است که تاریخ، این اختراع را در قرن هجدهم و به بنجامین فرانکلین، ربط داده است. او که به خاطر عملکرد بالایش شهرت دارد، تقریباً در همه کارهای زندگی خود، روش نکات مثبت-منفی را به کار گرفته است.
زیبایی این روش، در سادگی آن نهفته است. بنابراین، به تابلوی زندگی تان برگشته و چیزهایی را که در زندگی تان دوست دارید و دوست ندارید، طراحی کنید. همچنین چیزهایی که با اطمینان می دانید شما را امروز در زندگی تان خوشحال می کنند.
فکر کنید که چه کاری می توانید انجام دهید تا آنچه زیرمجموعه “چیزهایی که باعث نارضایتی من در زندگیم می شود” می باشد را، به سمت روشن تر زندگیتان سوق دهید.
شاید از این تعجب کنید که در ساختن شادی خود، بیشتر از شانس، شرایط یا دیگران حرف برای زدن دارید.

۵. پاکسازی ذهنی

احساس خوشحالی با پاکسازی ذهن
احساس خوشحالی با پاکسازی ذهن

این روزها سلامت روان، تقریباً و به درستی مورد توجه قرار گرفته است.
نحوه مراقبت از بدن و ذهن ما ارتباط مستقیمی با بسیاری از نتایج زندگی مان دارد.
آشفتگی ذهنی می تواند مانعی برای سلامت و شاد زیستن ما باشد. تفکر بیش از حد، کینه های قدیمی، وقایع گذشته، همه می توانند برای رسیدن به حس آرامش و راحتی، بسیار چالش برانگیز باشند.
انجام یک پاکسازی ذهنی یک بار در ماه، می تواند راهی برای پیشبرد خود در مسیر بهبودی سعادت باشد.
به گذشته سفر کنید تا با ترس های خود مقابله کرده، از دست افرادی که به شما حس تحقیر می دهند خلاص شده و خود را از هرگونه بند و بار احساسی، رها کنید. این به شما کمک می کند تا صدای سرکوبگر درون خود را خاموش کنید.

هرچندوقت یکبار، همه چیزهایی که به شما حس اضطراب و ناتوانی می دهند را بررسی کنید. چرا چیزهایی را که می دانید باعث ناراحتی و اندوه شما هستند، در زندگیتان نگه می دارید؟
به دوش کشیدن بارهای احساسی، بدون انجام کاری برای رهایی از آنها، یک رفتار مخالف شادی و خوشنودی است. مگر اینکه شما یکی از معتادان نارضایتی باشید!

توصیه نهایی

پیدا کردن پاشنه آشیل خوشبختی می تواند سخت باشد. زمان می برد، و به تلاش آگاهانه و اشتیاق صادقانه نیاز دارد. همچنین نشانگر این است که ما آماده هستیم که دست به خودیاری زده و برای بهبود اوضاع خودمان، اقدامتی جدی انجام دهیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید