۷ فرمول جالب برای مثبت اندیشی و دور کردن افکار منفی

7 فرمول جالب برای مثبت اندیشی و دور کردن افکار منفی
7 فرمول جالب برای مثبت اندیشی و دور کردن افکار منفی

فهرست مطالب

 

زندگی لیوان قهوه است، خوشمزه یا بد مزه شدن آن بستگی قطعی به اختیار شما در عمل آوردن قهوه است، پس به جای وقت تلف کردن و تلخ کردن قهوه زندگی خودتان، راه‌های ساده و روش‌های زندگی شیرین را یاد بگیرید. البته همیشه شیرین کردن قهوه زندگی به سادگی ریختن یک قاشق شکر داخل آن نیست. از جمله سخت‌ترین لحظات زندگی که باید از سد آن عبور کنید، مواجهه با افکار منفی و ناامید کننده است. راه حل عمومی که هر کسی به شما در این مواقع ارائه می‌دهد: مثبت اندیشی یا فکر کردن به نیمه پر لیوان است. عمل کردن به «مثبت اندیشی» به سادگی گفتن آن نیست. میدانیم که افکار منفی و مشکلات قدرت بیشتری از افکار مثبت و شادی‌هایمان دارند. پس راه چاره چه می‌تواند باشد؟ آیا «مثبت اندیشی» فقط یک ایده غیرقابل عمل در زندگی است؟ اصلاً این طور نیست.

مثبت اندیشی یک شبه به دست نمی‌آید. برای رسیدن به زندگی شادتر و همچنین انرژی مضاعف برای عبور از مشکلات شما نیازمند مثبت اندیشی که از طریق تمرین و نهادینه کردن افکار مثبت به وجود آمدند، هستید. شما علاوه بر اینکه می‌توانید مثبت اندیش باشید، حتی خواهید توانست در قدم‌های بعدی، مثبت‌های خودتان را ضرب در صد کنید و سریع‌تر از شر افکار منفی خلاص شوید. امروز بعد از خواندن مقاله پیش رویتان، اولین قدم‌های مثبت اندیشی و رهایی از افکار منفی را خواهید آموخت. آنچه که مسلم است، عملی شدن ایده مثبت اندیشی بر پایه تکرار، تکرار و تکرار است.

چگونه مثبت فکر کنیم ؟

فرمول مثبت اندیشی ۱: کاوش در خویشتن

برای من و شما بارها پیش آمده است که با برداشت غلط و منفی از گفته یا نظرات دیگران به شدت ناراحت یا حتی گاهی افسرده هم شده‌ایم. می‌توان گفت، دلیل افسردگی یا ناراحتی ناشی از حرف‌های دیگران خود ما هستیم. ما هستیم که با ترکیب کردن تفکرات نادرست و برداشت‌های منفی، تیشه به ریشه احساسات و انگیزه خودمان می‌زنیم و با تکرار مدام اندیشه منفی در مورد اظهارات دیگران هر لحظه ناامیدتر می‌شویم. برای تغییر این روند و جایگزین کردن مثبت اندیشی به جای منفی بافی، ما باید به جای عمل کردن به افکار منفی و پوچ از آن‌ها برای تغییر در خود و اندیشه‌هایمان استفاده کنیم. قرار نیست منفی بافی را به یک‌بار حذف کنیم، بلکه قرار است همانند ریاضی، منفی در منفی، مثبت کنیم.

افکار منفی که همیشه احساس می‌کنید را گوش دهید، بررسی کنید که این افکار منفی چرا در فکر شما شکل می‌گیرند. کدام گوشه تاریک از ذهن یا شخصیت شما باعث و بانی تولید این افکار سیاه و منفی هستند؟ امیدوارم که موفق شوید این گوشه‌های تاریک ذهنتان که پر از منفی بافی هستند را پیدا کنید. حال که دلیل رشد افکار منفی را پیدا کردید، می‌توانید با آن مقابله کنید. اگر می‌توانید این خلأها را پر کنید دست به کار شوید در غیر این صورت با مثبت اندیشی به جنگ آن‌ها بروید و مشکلات را در خودتان حل و فصل کنید. اولین گام برای مثبت اندیشی، پاک کردن مغز از آلودگی و تفکرات منفی است.

فرمول مثبت اندیشی
فرمول مثبت اندیشی

فرمول مثبت اندیشی ۲ : پذیرش افکار منفی

همان‌طور که از گام قبل متوجه شدید، افکار مثبت و افکار منفی از پس هم شکل می‌گیرند و تبدیل به یکدیگر می‌شوند، از این رو می‌توان گفت که همیشه انسان ملغمه‌ای از افکار منفی و مثبت است، اما آنچه که در این میان اهمیت حیاتی دارد، برآیند مثبت مجموع افکار است. وجود شما باید دارای بار مثبت باشد نه منفی.

یکی از مهم‌ترین گام‌های مثبت اندیشی که متأسفانه اغلب ما انسان‌ها به آن اعتقادی نداریم، پذیرش افکار منفی و عدم سرکوب آن‌ها است. هرگاه دچار خشم، ناامیدی، یاس و ناراحتی شدید به جای سرکوب کردن و سرزنش کردن خودتان می شوید کافی است قبول کنید که این احساسات بخشی از زندگی ما و واکنش طبیعی به دنیای بیرون از بدنمان و ذهنمان است. بیایید با هم قبول کنیم که احساسات منفی بخشی از زندگی ما هستند اما نمی‌توانند تعریف دقیقی از شما و زندگی‌تان باشند. به خودتان بگوئید «من ناراحت، ناامید، عصبانی و مأیوس می‌شوم و این‌ها جزئی از من هستند، اما تمام من نیستند».

زندگی شما سراپا غم و اندوه نیست بلکه در لحظه‌هایی از زندگی احساس ناراحتی و اندوه می‌کنید. این جمله تفاوت کوچکی است که ما اغلب آن را فراموش می‌کنیم و بارها با افکار منفی همانند اینکه زندگی من سرشار از غم است، خودمان را از پا در می‌آوریم. اگر هنوز هم فکر می‌کنید، تکرار این جمله احمقانه است، سخت در اشتباهید. مثبت اندیشی با همین افکار ساده به وجود می‌آید. هر چقدر در مقابل افکار منفی منعطف‌تر باشید، زندگی شادتری خواهید داشت.

[su_box title=”چه طور موفق شویم ؟” box_color=”#483046″]با این ۱۲ قدم جزو ۸ % ی ها شوید و به هر هدفی که می خواهید برسید[/su_box]

فرمول مثبت اندیشی ۳ : واقع‌بینی و خویشتن باوری

هر چیزی در جهان تشکیل شده از اضداد است. طبیعت از نور و تاریکی تشکیل شده است. اتم‌های وجود شما از الکترون‌های منفی و پروتون‌های مثبت به وجود آمدند و این توالی حتی در باتری قلمی که هر روز با آن سر و کار دارید، ادامه پیدا می‌کند. انسان و تفکراتش نیز از دو جنبه منفی و مثبت تشکیل شده است. مثبت اندیشان، این واقعیت را قبول کرده و سعی می‌کنند تا بار مثبت زندگی خود را بیش از منفی کنند. ما باید واقع بین باشیم و هر آنچه که در ذاتمان وجود دارد را بپذیریم. عدم پذیرش افکار منفی به نوعی اعمال محدودیت در زندگی است.

پدر روانشناسی عالم، زیگموند فروید در این مورد می‌گوید:

از پس ناتوانی‌ها و نقاط ضعف شما، قدرت و توانایی پدیدار می‌شود.

پس حتی اجازه ندهید مثبت اندیشیتان باعث شود از واقعیت زندگی خودتان و وجود افکار منفی دور شوید. همان قدر که مثبت اندیشی خوب است، مثبت اندیشی مطلق بد است. برای مثال، اگر به دنبال ارتقا شغلی هستید، به جای مثبت اندیشی مطلق و تکیه کردن به گذر زمان و اعتماد به نفس کاذب می‌بایست به فکر باشید و با صرف کردن زمان، توانایی‌های خودتان را برای رسیدن به جایگاه شغلی مورد نظرتان، افزایش دهید. خوش‌خیالی، سم مهلکی برای قدرت تلاش است. امیدوارم شما بتوانید شاهین‌های ترازوی مثبت اندیشی و منفی اندیشی خودتان را پیش روی هم قرار دهید.

 

فرمول مثبت اندیشی ۴ : بخشش درونی

تا زمانی که شما در دادگاهی که خودتان قاضی و محکوم آن هستید، به خاطر مشکلات و اشتباهاتی که در گذشته مرتکب آن شدید، بخشوده نشده اید افکار و تفکر مثبت هیچ کمکی به شما در کاهش رنج و عذاب تفکر منفی نخواهد کرد. بخشیدن خود همانند رسیدن به تفکر مثبت در گفتار ساده اما در عمل کردن بسیار سخت و دشوار است.

برای پیروز شدن در دادگاه مصلحه، دست از سرزنش کردن خودتان بردارید. به جای آن، علت اصلی بروز مشکلات خودتان در گذشته را ریشه‌یابی کنید، از آن‌ها درس بگیرید و تجربه کنید. بدانید اگر همین مشکلات و اشتباهات کوچک و بزرگ نبودند، شما اکنون در این جایگاه نبودید. علاوه بر این، با سرزنش کردن، مداوم خودتان نمی‌توانید گذشته را درست کنید فقط همین امروزتان را هم از دست می‌دهید. زندگی همانند دوچرخه سواری است که باید پدال بزنید و اگر بخواهید بایستید و به گذشته نگاه کنید، مسلماً تصادف خواهید کرد یا از دوچرخه زمین خواهید خورد.

فرمول مثبت اندیشی 4 : بخشش درونی
فرمول مثبت اندیشی ۴ : بخشش درونی

فرمول مثبت اندیشی ۵ : تجسم افکار مثبت

زمانی که غالب تفکرات ما رنگ منفی بافی به خود بگیرند، همه تجسم ما از آینده نیز منفی و سیاه می‌شود. سناریوهای تلخ و تاریک از آینده، باعث می‌شود تا انگیزه ما برای تلاش کردن و قدم برداشتن برای حل مشکلات کمتر شود، از این رو روز به روز قدرت تفکر منفی رشد کرده و سایه بر همه زندگی ما می‌اندازد. منفی بافی زمانی می‌تواند شدت بگیرد که اطرافیان شما هم هیچ کمکی برای برطرف کردن آن نکنند و بیش از پیش به آن دامن بزنند. آینده برای ما همانند هندوانه در بسته است، نه شیرین است و نه تلخ، بلکه این تصورات شما است که به آن مزه می‌دهد. برای مهار قدرت افکار منفی در ساختن تصورات نابود کننده و تلخ، می‌بایست از جبهه رو به رو حمله کنید و شروع به تولید افکار مثبت و سناریوهای مثبت برای آینده کنید. به عبارت بهتر، افکار مثبت خودتان را تجسم کنید.

به یاد داشته باشید، این افکار مثبت همانند افکار منفی که اغلب به تصورات ما برای آینده هجوم می‌آورند، همگی قرار نیست عملی شوند. بلکه ما به کمک این تصورات از تاریکی که افکار منفی در آینده‌مان به وجود می‌آورند، می‌کاهیم و تلاش می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک، همیشه مثبت و واقعی‌تر فکر کنیم.

[su_box title=”زندگی به سبک مایکل جردن” box_color=”#483046″]اِسلَم دانک روی حلقه موفقیت به سبک مایکل جردن + جملات انگیزشی[/su_box]

فرمول مثبت اندیشی ۶ : دریافت افکار منفی از محیط

دست از شکسته نفسی بردارید. تا به حال چند بار تعریف‌هایی که از شما شده است را نادیده گرفته اید و فکر کرده اید که دیگران در حق شما تملق و چرب‌زبانی می‌کنند؟ چند بار شده است که افکار مثبت خودتان را با استفاده از تعریف و تمجید دیگران همانند ورزشکاران با ورزش کردن، تقویت کرده اید؟ اگر پاسخ‌های شما به ترتیب زیاد و کم است، باید بدانید که هنوز فاصله زیادی با مثبت اندیشی دارید و باید تلاش کنید که به آن برسید.

به جای نادیده گرفتن تعریف دیگران از خودتان، سعی کنید واقعیت‌هایی که گفته می‌شود را قبول کنید، از آن‌ها به عنوان پرورش دهنده افکار مثبت استفاده کنید. لازم نیست در برابر تعریف‌های بیهوده احساس غرور و ساده لوحی کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، مثبت اندیشی مطلق به اندازه منفی اندیشی مطلق آسیب رسان است.

سعی کنید محیطی برای خودتان انتخاب کنید که بیش از نظرات منفی، عموماً نظرات مثبت و سازنده دریافت کنید. در دوستان و اطرافیان خودتان تجدید نظر کنید همچنین به جای خواندن جملات مأیوس کننده، از جملاتی که به شما انگیزه بیشتر می‌دهند، استفاده کنید.

 

فرمول مثبت اندیشی ۷ : مسیر مهم و لذت بخش است نه مقصد

برای رسیدن به مثبت اندیشی، همانند معنی واقعی زندگی باید بدانید که مثبت اندیشی یک هدف نیست، بلکه مسیر و روشی برای زندگی و ابزاری برای موفقیت است. کسانی که هدف‌ها را مقصد اصلی خود می‌دانند، اسیر طی کردن اجباری مسیر هستند، اما کسانی که از مسیر رسیدن به مقصد لذت می‌برند، همیشه آزاد و رها هستند. برای مثال، می‌خواهید یک آپارتمان جدید برای خودتان خریداری کنید و فقط شروع به مثبت اندیشی در مورد پیدا کردن جای مناسب برای خرید آپارتمان باشید، مسلماً با یک جواب نه باز هم به سراغ افکار منفی خواهید رفت. به جای این کار، سعی کنید در همه مراحل پیدا کردن آپارتمان و رسیدن به هدفتان بر ناامیدی، یاس و ناراحتی غلبه کنید و مثبت اندیش باشید. به سراغ جستجو در محله های دیگر بروید. به خودتان اطمینان دهید که در راه درست برای رسیدن به اهدافتان قدم بر می‌دارید.

مسلماً مثبت اندیشی به تنهایی نمی‌تواند موفقیت، عشق و اهداف ما را تضمین کند بلکه فقط می‌تواند شانس ما در رسیدن به هر کدام از آن‌ها را افزایش دهد. مثبت اندیش باشید و با قدرت بیشتری قدم بردارید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید