تعریف ضمیر ناخودآگاه به زبان ساده و چگونگی عملکرد آن در تمام مراحل زندگی انسان

ضمیر ناخودآگاه
ضمیر ناخودآگاه

فهرست مطالب

ضمیر ناخودآگاه به زبان ساده

گاهی نیازه که برای حل مشکلاتتون ضمیر ناخودآگاه خودتون رو فریب بدین. حتما قصه اون داروساز معروف فرانسوی رو شنیدین که دوستش میاد پیشش و کلی عجز و ناله می‏کنه که مریضی وحشتناکی دارم و حتما تو باید بهم کمک کنی. داروساز که اسمش امیل کوئه بوده مجبور می‏شه برای اینکه دوستش رو از سر خودش باز کنه الکی یه سری داروی تقویتی بهش می‏ده تا دست از سرش برداره.

امیل کوئه
امیل کوئه

به دوستش می‏گه: اینم داروی بیماریت؛ اینا رو بخوری خوب می‏شی.ته این داستان می‏بینیم که یه روز رفیقش میاد پیش امیل کوئه و بهش می‏گه که اومدم تشکر کنم و با داروی تو خوب شدم. امیل کوئه می‏دونست اون داروها دردی از رفیقش دوا نمی‏کنه اما چون ناخودآگاه رفیقش باور کرده بود که با داروهای این داروساز خوب می‎شه؛ واقعا خوب شده بود.

توی این قصه سعی شده به زبونی ساده به مخاطب بگه ضمیر ناخودآگاه چی هست و چطور عمل می‏کنه. اما اگه می‏خواید بدونید که به لحاظ علمی و خیلی دقیق ضمیر ناخودآگاه چیه با ما در سایت ذهن همراه باشید. ما قصد داریم تو این نوشته بگیم که ضمیر ناخودآگاه چه قدرتی داره، چه طور می‏شه با ضمیر ناخودآگاه ارتباط گرفت و کنترلش کرد و حتی تغییرش داد، فعالیتهای فیزیکی مرتبط به ضمیرناخودآگاه در مغز چیه و چه کتابها و نظریاتی درباره ضمیرناخودآگاه نوشته شده.

ضمیر ناخودآگاه چیست؟

ضمیرناخودآگاه
ضمیرناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه که در زبان انگلیسی بهش (The unconscious) گفته می‏شه، با اسم های متعددی همچون ذهن ناهشیار، ناهوشیار هوشمند و ناآگاه هم شناخته می‏شه.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]ضمیرناخودآگاه به زبان ساده یعنی بخشی از ذهن که پدیده‏ های روانی و فرآیندهای زندگی توی اون جا می‏گیره.[/su_highlight]معنی ضمیر ناخودآگاه همونطور که از اسمش مشخصه، به حالتی از ذهن گفته می‏شه که انسان به اتفاقات درون ذهن خودش ناآگاه و ناهوشیار است. به عبارتی می‏شه گفت این اتفاقات درون ذهن به طوری نامحسوسه که نه تنها متوجه اونا نمی‏شه بلکه امکان دسترسی و برقراری ارتباط را با اونا هم نداره.

شاید برای شما هم سوال پیش اومده باشه که ضمیر ناخودآگاه مربوط به کدام قسمت مغزه؟ پاسخ اینه که ضمیر ناخودآگاه قسمتی از مغز انسان نیست، بلکه با هر دو نیمکره مغز ارتباط داره. پس نمی‏تونیم بگیم که ناخودآگاه جسم یا فیزیک خاصی از خودش داره.[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]ضمیر ناخودآگاه تا پایان عمر انسان در حال فعالیته و این درست برخلاف ضمیر خودآگاهه که هنگام خواب متوقف می‏شه.[/su_highlight]

چه کسی ضمیر ناخودآگاه اختراع کرده؟/ ضمیر ناخودآگاه از نظر فروید

زیگموند فروید
زیگموند فروید

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]ضمیر ناخودآگاه اولین بار توسطمطرح و شناسایی شد. این عصب شناس اتریشی که پدر علم روانکاوی به حساب می ‏آید برای اولین بار ذهن را به سه دسته خودآگاه، نیمه خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم کرد.[/su_note]

فروید همچنین احساس، افکار و تمامی اعمالی که نسبت به آنها آگاهی داریم را در دسته خودآگاه قرار داد. به طور کلی خاطرات، آرزوها، تمایلات، خواسته ‏ها، انگیزه‏ های اولیه و غریزی انسان و هیجان‏های اضطراب‏ زا و سرکوب شده که از ورود آنها به قسمت خودآگاه جلوگیری شده در ضمیر ناخودآگاه وجود دارد.

بیشتر محتویات ذهن ناخودآگاه ما غیر قابل پذیرش و ناخوشایند هستند، مثل احساس درد، اضطراب یا تعارض. به عقیده فروید، ذهن ناخودآگاه بر اثرگذاری روی رفتار ما ادامه می‌دهد، هر چند ما از این تأثیرات نهفته و ناآشکار آگاهی نداشته باشیم.

ضمیر ناخودآگاه چطور کار می کنه؟

کارکرد ضمیر ناخودآگاه
کارکرد ضمیر ناخودآگاه

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]مغز انسان از خود، جریان‏های الکتریکی تولید می‏کند. اما در سال ۱۹۲۸ هانس برگر، روانپزشک آلمانی، متوجه شد که جریان های مغزی انسان به صورت امواج متناوب است.[/su_note]

در مغز امواج مختلفی وجود دارد؛ گاما، بتا، آلفا، تتا و دلتا! اینها اسامی امواج مغز هستند. هر یک از این امواج مربوط به سطح خاصی از آگاهی انسان است و عملکردهای ذهنی متفاوت و خاصی را کنترل می‏کند.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]آلفا موجی است که خودآگاه را به ضمیر ناخودآگاه انسان وصل می‏کند.[/su_highlight]به زبان ساده ‏تر وقتی شما کارهایی از قبیل خلاقیت در تجسم، روشن‏ بینی، پرهیز از فکر کردن، آرام و خونسرد بودن، استراحت کردن، ریلکسیشن، مراقبه، رویاپردازی و… را انجام می‏ دهید موج آلفا در ذهن شما فعال می‏ شود.

حتی وقتی شما در عین بیداری خواب آلود هستید یا زمانی که خواب های آرامی می‏بینید موج آلفا توی ذهن شما فعال شده است. به طور کلی تمامی فعالیت‏های نیمکره راست مغز با فعال شدن آلفا همراه است‏. فعالیت‏های نیمکره راست مغز شامل بروز احساسات، خلاقیت‏ها، هنر، مشورت ، همدردی و … می‏ شود.

این یعنی تمامی کسانی که مشاغلی از قبیل ورزشکار، هنرمند، دانشمند و … دارند عمدتا موج آلفای مغزشان فعال است. چون وقتی موج آلفا فعال است استرس انسان کمتر می شود، توانایی زندگی در لحظه را پیدا می‏کند، سرعت یادگیریش بالاتر می‏رود، قدرت تمرکزش بالا می‏رود، هماهنگی ذهنش افزایش پیدا می‏کند و بهترین سطح از توانایی‏های فردی رو می‏تواند بروز دهد. دقیقا همین چیزها باعث می شود که یک شاهکار هنری خلق شود و یک ورزشکار رکورد بالای جدیدی را ثبت کند.

البته وجود این موج می‏تواند به این معنا هم باشد که جسم و ذهن در حالت آرامش قرار دارد. شاید برای شما عجیب باشد اما می‏گن اگر به زمان و مکان فکر نکنید و محدود نباشید، مغز شما این امکان را پیدا می‏کند که به آگاهی و درکی ماورای فهم و درک انسان دست پیدا کند.

از موج آلفا به خاطر تمام دلایلی که گفته شد و کاربردهایی که دارد در هیپنوتیزم هم استفاده می‏ شود. شاید با خودتان فکر کنید که اگر این همه کار را موج آلفا می‏کند پس سایر موج ها چه نقشی دارند؟ به این دلیل که سایر موج ها ارتباط چندانی با ناخودآگاه ندارند.

نام امواج مغزی انسان :

امواج مغزی انسان
امواج مغزی انسان

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]گاما:[/su_highlight]

اضطراب بیش از حد، برانگیختگی زیاد، استرس، مشکلات پیچیده باعث فعال شدن این موج می شود. صفاتی مانند افسردگی، یادگیری، ناتوانی کمتر به این موج مرتبط می شوند.وجود این موج سطح هوشیاری را بالا می‏برد و در نگاه به آینده چشم‏ انداز دقیقی می‏دهد، تجربه عرفانی و نجومی ایجاد می‏کند، به تمرکز کمک می‏کند و بصیرت را  بیشتر می کند.با انجام مدیتیشن این موج در بدن افزایش می بابد.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]بتا:[/su_highlight]

وجود بیش از حد آدرنالین، عدم توانایی در استراحت، استرس زیاد باعث فعال شدن این موج می شود. رویاپردازی، افسردگی و ضعف شناختی کمتر در این موج دیده می شود. وجود این موج باعث فعال شدن خودآگاه، تفکر خطی، بیرونی و جهت دارفکر با نیمکره سمت چپ، تنظیم تنش، اضطراب و ترس، تقویت حافظه کوتاه ‏مد‏ت، تمرکز حواس و توجه کردن می شود. فعالیت این موج با قهوه، نوشیدنی‏ های انرژی زا، محرک‏های مختلف افزایش می یابد.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]تتا:[/su_highlight]

انجام فعالیت هایی مثل کم توجهی، بیش ‏فعالی، افسردگی، تکانشگری، بی احتیاطی، تصورات ذهنی، خلاقیت، رویاپردازی، خواب سبک، دوباره‏ خوابی (خواب نامنظم ) باعث فعال شدن این موج می شود. اضطراب، ضعف، آگاهی عاطفی، استرس کمتر به این موج مرتبط می شود. این موج تاثیراتی مثل کاهش هوشیاری، احساس عمیق در مراقبه یا مدیتیشن، تقویت یادگیری و حافظه، افزایش خلاقیت و الهام بخشی، بهبودی خودبخود را بر انسان می گذارد.حین افسردگی این موج در بدن افزایش پیدا می کند.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]دلتا:[/su_highlight]

علائمی چون وجود بیش از حد صدمات مغزی، مشکلات یادگیری، عدم توانایی در فکر، افت شدید بیش ‏فعالی باعث فعال شدن این موج می شود. عدم توانایی در جوان‏سازی بدن، عدم توانایی در احیای مغز کمتر در این موج دیده می شود. این موج تاثیراتی مثل خواب عمیق، بیهوشی، آزادسازی هورمون رشد، آرامش بدنی عمیق، دسترسی به ذهن ناخودآگاه جمعی  را بر انسان دارد.حین افسردگی و زمان خواب این موج افزایش می یابد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید