شاد زیستن یعنی چه ؟ – ۸ راهکار ساده برای شاد زیستن در زندگی

فهرست مطالب

اگر از شما بپرسند شاد زیستن یعنی چه حتما پاسخ های گوناگونی می دهید. ممکن است در نظر فردی شاد بودن تنها ثروتمند شدن باشد یا فرد دیگری گمان کند اگر سالم باشد شاد است.

یا شخص دیگری راز شادی را در برآورده شدن آرزوهایش بداند و گمان کند شاد زیستن تنها بعد از تحقق آرزوهایش میسر است. تمام این ها می تواند بر شاد بودن موثر باشند؛ اما آیا برای شاد بودن نیاز به این همه دلیل داریم؟

شاد بودن بیشتر از این که یک احساس باشد یک سبک زندگی است. حتما دیده اید انسان هایی را که در هر چیز دنبال نقاط مثبت میگردند و اصطلاحا نیمه پر لیوان را میبینند . اما متاسفانه این افراد در جامعه ما کم هستند و معمولا انسان ها ناراحت بودن را ترجیح می دهند و یا برای شاد بودن به دنبال بهانه های بزرگ می گردند.

این افراد حتی پس از رسیدن به آرزوهایشان باز هم احساس پوچی می کنند و آرزوی بزرگ تری برای خود دست و پا میکنند. و در نهایت روزی می رسد که میبینند فرصت هایشان رو به اتمام است و آنطور که باید از زندگی لذت نبرده اند.

این افراد همواره در پی مقصر می گردند تا ناکامی ها و ناراحتی هایشان را به گردن او بیندازند. همیشه گمان می کنند دیگران از آن ها خوشبخت تر هستند و منتظرند تا روزی برسد و کسی بیاید و آن ها را خوشبخت کند تا بتوانند شاد باشند.

اما واقعا چه کسی می تواند ما را خوشبخت کند؟ چه چیزی می تواند ما را شاد کند؟ و در نهایت چه چیزی می تواند سبب شود که روزهای شادی را تجربه کنیم؟

شاد زیستن یعنی چه ؟

شاد زیستن یعنی چه ؟ رعایت چه اصولی سبب می شود بتوانیم زندگی خوبی را تجربه کنیم؟ چگونه شاد باشیم و از زندگی خود لذت ببریم؟ زندگی با همه سختی هایی که دارد فرصتی برای  غم خوردن و ناراحتی نیست.

چرا که بعد از گذشت چند سال میبینیم تمام فرصت هایمان را از دست داده و هیچ لذتی از زندگی نبرده ایم. پس بهتر است برای شاد بودن منتظر وقوع اتفاق خارق العاده ای نمانیم.

در سفر زندگی از مناظر لذت ببر

زندگی مانند یک سفر است. وقتی ما در سفر هستیم از لحظه ای که راه خود را آغاز و سفر را شروع میکنیم سعی داریم لحظات خوشی داشته باشیم. برای خوشحال بودن تنها منتظر رسیدن به مقصد نمیمانیم؛ چرا که در این صورت زمانی که در مسیر بوده را هدر داده ایم.

وقتی سفر زندگی را آغاز میکنیم ، ممکن است اهداف کوچک و بزرگ بسیاری را دنبال کنیم؛ اما برای خوشحال بودن صرفا منتظر ماندن برای رسیدن به مقصد و هدف حماقت است.

زندگی همین لحظه ای است که ما در آن هستیم. اگر همواره در ذهن داشته باشیم که لحظه حال ارزشمند ترین دارایی زندگیمان است هیچ گاه آن را فدای لحظاتی که نرسیده اند نمی کنیم.

شاد زیستن هنری است که می توانیم با یادگیری و تمرین آن را بیاموزیم و سپس خواهیم دید چقدر همه مشکلات آسان تر حل خواهند شد و بیشتر احساس خوشبختی می کنیم.

شاد زیستن یعنی چهباور کنید شاد زیستن یک انتخاب است تا انتظار بیهوده نکشید!

بگذارید از همین ابتدا مشخص کنیم مسئول شادی شما کیست؟ خودتان . بله درست است. هیچ کس در این هستی نمی تواند شما را شاد کند و همینطور هیچ کس نمی تواند جلوی شاد بودن شما را بگیرد ، مگر این که خودتان بخواهید.

درست است رسیدن به اهداف و آرزو ها بسیار شیرین است. اما تنها راه شادی و خوشبختی ما رسیدن به آرزو ها نیست. تصور کنید شما ۵ سال تمام زحمت می کشید تا به هدفی برسید.

اما بعد از رسیدن به هدف تنها برای مدت کوتاهی احساس شادی می کنید .اگر همراه با تلاش برای رسیدن به هدف در آن ۵ سال بتوانید شاد زندگی کنید و از آن  لذت ببرید ، بعد از رسیدن به هدف به شاد بودن هم عادت خواهید داشت.

خود انگیزه رسیدن به هدف دلیل بزرگی برای شادی است. برای لذت بردن از لحظات. در این زمان حتی اگر مجبور باشید سختی هایی را تحمل کنید باز هم از لحظه به لحظه تلاش برای رسیدن به هدف لذت خواهید برد و این خود معنای شاد زیستن است. بناربراین شاد زیستن یعنی من می خواهم از لحظه ای که در آن هستم لذت ببرم.

بعضی از افراد مدام منتظر هستند. تمام طول هفته را طی می کنند تا به آخر هفته برسند که بتوانند شاد باشند. تمام سال تحصیلی را طی میکنند تا به تابستان برسند چند سال کار کردن را تحمل می کنند تا ترفیع بگیرند و شادی را حس کنند.

اگر شما جز دسته افراد همیشه منتظر هستید باید به شما بگویم بهتر است این انتظار را به پایان برسانید . شما فقط لحظه حال را در اختیار دارید پس نهایت استفاده از آن را بکنید و شاد باشید.

خلاصه کتاب هوش هیجانی، نسل ۲

کتاب “هوش هیجانی نسل ۲ “(‏۲۰۰۹)‏ به شما مهارت‌های موردنیاز برای خواندن افکار و انگیزه دیگران و ایجاد روابط بهتر با آن‌ها را یاد می‌دهد.

اکنون بخوانید

 

رابطه شادی با هوش هیجانی را جدی بگیرید

زندگی شاد زمانی اتفاق می افتد که شما به شناخت درستی از خودتان برسید. احساساتتان را بشناسید. بدانید چه چیزی شما را خوشحال و چه چیزی ناراحتتان می کند. بتوانید هیجانات منفی مثل خشم را کنترل کرده و مانع اثر گذاری آن بر زندگیتان شوید.‌

سپس خواهید توانست احساس خوبی نسبت به زندگی خود داشته باشید و اصطلاحا شاد باشید. پس اگر میخواهید بدانید شاد زیستن یعنی چه و چگونه می توانیم زندگی شادی را تجربه کنیم بهتر است ابتدا تلاش کنید هوش هیجانی خود را افزایش دهید.

همانطور که می دانید هوش هیجانی کاملا اکتسابی است و با کمی تمرین و تلاش می توان به آن رسید. افزایش هوش هیجانی تاثیر فراوانی بر دیدگاه شما از زندگی خواهد گذاشت و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید احساسات منفی را دور بریزید و زندگی خود را سرشار از حس خوب و مثبت کنید.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند کاملا به شخصیت خود مسلط هستند و در هر شرایطی که قرار بگیرند می توانند بهانه های کوچک و بزرگ بسیاری برای شاد بودن بیابند.

وقتی شناخت خوبی از خود داشته باشید خیلی راحت یک دلیل برای شادی پیدا می کنید و تمامی احساسات منفی ایجاد شده که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند را به احساسات خوب تبدیل کرده و وجود خود را سرشار از شادی خواهید کرد.

هوش هیجانی چیست و چه کاربردی در زندگی دارد؟

هوش هیجانی به معنای ادراک و تسلط کامل افراد بر احساسات خودشان و دیگران است .

اکنون بخوانید

 

۸ راهکار ساده برای شاد زیستن در زندگی

همه انسان ها در زندگی مشکلات کوچک و بزرگی دارند. اگر بخواهیم تمام مدت به فکر مشکلاتمان باشیم دیگر فرصتی برای زندگی کردن و لذت بردن از آن  نمی ماند.

شاد زیستن کار دشواری نیست فقط باید انتخاب کنیم که شادی را بر زندگیمان حاکم کنیم. در ادامه برخی از راه هایی که از طریق آن می توانیم آرامش و نشاط به زندگیمان ببحشیم را عنوان می کنیم

ورزش کردن اثر مستقیم بر شادی دارد!

یکی از کارهایی که به صورت مستقیم بر مغز ما اثر می گذارد و موجب ترشح هورمون های شادی آفرین همچنین باعث می شود تا ما حس بهتری نسبت به خودمان پیدا کرده  و عزت نفسمان را افزایش می دهد ورزش کردن است.

این فرایند باعث می شود تا در دیگر زمینه های زندگی موفق تر عمل کرده و با دیدن نتایجی سودمند، شادی بیشتری کسب کنیم. ورزش کردن نه تنها در سلامت جسم ما اثر مثبت می گذارد؛ بلکه روح ما را فارغ و آزاد کرده و ذهنمان را خالی از دغدغه ها می کند.

تاثیر مدیتیشن در زندگی شادآرامش روحی ناشی از مدیتیشن

اگر تا به حال به فکر مدیتیشن نبوده اید بهتر است همین الان شروع کنید و با افزایش اطلاعاتتان ، آن را به یک عادت روزانه برای خود تبدیل کنید. مدیتیشن تاثیرات فوق العاده بر مغز شما می گذارد. می توانید تصور کنید مدیتیشن مانند ورزشی برای ذهن است.

معمولا ما بعد از ورزش کردن احساس آرامش و سبکی در جسم خود داریم. بعد از انجام مدیتیشن هم شما در روح خود این حس را خواهید داشت. علاوه بر آن مدیتیشن خواص فراوانی بر سلامت جسمی شما نیز می گذارد.

اگر می خواهید بدانید شاد زیستن یعنی چه ، به زندگی فردی که مدیتیشن را به روتین روزانه خود تبدیل کرده است نگاه کنید. بسیاری از شادی های ما به وسیله اضطراب و استرس های ناشی از فعالیت های روزمره و نگرانی های آینده بلعیده می شوند. اما انجام مداوم مدیتیشن چیزی از این اضطراب و استرس در زندگی ما باقی نخواهد گذاشت.

شکر گذار باشید !

یکی از راه های فوق العاده ای که تاثیر فراوانی بر انگیزه ما می گذارد شکر گذاری است. همیشه قدر دان نقاط مثبت زندگی خود باشید. شکر گذاری حتی می تواند بسیاری از بیماری های جسمی را از پا در آورد.

یک دفتر شکر گذاری داشته باشید و سعی کنید هر روز صبح یا هر شب قبل از خواب در آن چندین نکته مثبت زندگی خود را بنویسید و به آن ها فکر کنید و به خاطر وجود آن ها شکر گذار باشید. شکر گذاری زندگی شادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

همه ما در زندگی نقاط مثبتی داریم که با اندکی تامل متوجه وجود و تاثیرشان در زندگیمان خواهیم شد. حتما افرادی را دیده اید که با وجود ناتوانی در جسم خود در زمینه های هنری یا علمی خوش درخشیده اند.

چرا که این افراد تمام زندگی خود را به یک بعد محدود نکرده اند و انتخاب کرده اند که شاد باشند و از زندگی خود استفاده کنند.

به اطرافیانتان عشق بورزید

سعی کنید دیدگاهتان را به خانواده و دوستانتان مثبت یا مثبت تر کنید. آنگاه خواهید دید که چقدر بیشتر دوستشان دارید. احساساتتان را بروز دهید و دوست داشتنتان را به آن ها نشان دهید. همه انسان ها نقاط ضعف و قوتی دارند.

سعی کنید افراد را آنطور که هستند بپذیرید در این صورت دیگر رفتار نا خوشایند آن ها شما را ناراحت نخواهد کرد. با بروز احساسات مثبتتان به اطرافیانتان از آن ها بازخورد دریافت خواهید کرد و خواهید توانست روابط زیبای مستحکمی برقرار کنید.

وجود روابطی که انسان بتواند بر آن ها تکیه کند و از آن ها لذت ببرد شادی زندگی را چند برابر خواهد کرد. انسان هایی که دوستان صمیمی دارند و رابطه خوبی با خانواده خود دارند همیشه انسان های شاد تری هستند.

از دیگران انتظار نداشته باشید!

انتظار از دیگران قاتل شادی در زندگی ماست. فراموش نکنید ما نمیتوانیم دیگران را تغییر دهیم؛ اما می توانیم تاثیر آن ها بر زندگیمان را تغییر دهیم. اگر فردی واقعا اعصاب شما را برهم میریزد و از معاشرت با او فقط آزرده خاطر می شوید می توانید روابطتان را محدود کرده یا به صفر برسانید.

حتی اگر مجبور هستید با افرادی که شما را ازار میدهند در ارتباط باشید کافی است انتظاراتتان را به صفر برسانید. بسیاری از ناراحتی ها به این علت است که ما از فلان شخص انتظار چنین کاری را نداریم یا انتظار فلان کار را داریم.

انتظار چیزی است که شادی ما را نشانه گرفته و کمر به از بین بردن آن بسته است. پس اگر میخواهید بدانید شاد زیستن یعنی چه و اگر می خواهید شادی را مهمان زندگیتان کنید از هیچ کسی هیچ انتظاری نداشته باشید. فقط از خودتان انتظار داشته باشید که در همه موارد باید بهترین باشید.

راه های افزایش اعتماد به نفس ؛ چطور به خودمان اعتماد کنیم؟

راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس

اکنون بخوانید

 

همه ما انسان های معمولی هستیم !

در مصاحبه با برخی از افراد مشهور و موفق آن ها ذکر کرده اند « من پذیرفتم که انسان معمولی هستم » بسیاری از ما مدام در استرس و اضطراب هستیم چرا که می خواهیم خارق العاده باشیم.

از خود انتظاراتی داریم که قادر به انجام آن ها نیستیم و همین مسئله باعث می شود اضطراب و استرس به زندگی ما سایه بیندازد. قدم گذاشتن در راه پیشرفت بسیار خوب است و این که بخواهیم هر روز بهتر از دیروز باشیم کاملا پسندیده است .

اما اگر به این وسیله خودمان را بیازاریم و شادی زندگیمان را از بین ببریم قابل پذیرش نیست. پس سعی کنیم به حدی از خودمان انتظار داشته باشیم که با توانایی هایمان مطابقت دارد. در این صورت آرامش مهمان زندگی ما خواهد شد.

برای خودت هدیه بگیر !

چگونه به سادگی شاد زیستن را عادت زندگیمان کنیم؟ برای شاد بودن حتما لازم نیست اتفاقات خارق العاده ای بیوفتد. با بهانه های کوچک هم می توان شاد بود. یکی از این بهانه ها هدیه گرفتن است. همه ما هدیه گرفتن را دوست داریم.

پس چرا این بهانه را از خودمان دریغ کنیم؟ ما می توانیم خودمان را تشویق کنیم. وقتی از پس کاری بر آمدیم و‌ موفقیتی کسب کردیم یا حتی در مناسبت های مختلف برای خود هدیه هر چند کوچک بگیریم.

این کار می تواند هم انگیزه ای برای تلاش بیشتر باشد و هم دلیلی برای شاد بودن هر چند برای زمانی کوتاه. پس بهتر است آن را از خودمان دریغ نکنیم.

تفریح امری ضروری برای شاد زیستن است. شاد زیستن یعنی چه زنگ تفریح

در دوران مدرسه همه ما زنگ تفریح را دوست داشتیم و منتظر رسیدن آن بودیم. ما انسان ها همیشه به تفریح نیاز داریم. گاهی گوش دادن به موسیقی مورد علاقه مان یا رفتن به پیاده روی می تواند یک تفریح باشد که فارغ از دغدغه های روز مره و سختی های زندگی روح ما را جلا می دهد.

حتما در بازه های زمانی مختلف برای خود زنگ تفریح قرار دهید. تفریح شادی را به زندگی ما باز میگرداند. هر گاه حس کردید خسته و آزرده اید شک نکنید که به یک تفریح نیاز دارید.

دیدن یک فیلم یا بیرون رفتن با دوستان تفریحات کوچکی هستند که ما را برای دوباره تلاش کردن آماده می کنند و شادی زندگی را در درجه خوبی نگه می دارند.

انتقاد سازنده دانلود کتابحرف آخر

در پایان فراموش نکنید شما تنها مسئول شاد زیستن خود هستید. شادی شما برای هیچ کس به اندازه خودتان اهمیت ندارد و این شمایید که باید تصمیم بگیرید شاد باشید یا خیر !

اگر تصمیم گرفتید زندگی شادی داشته باشید ، مطمئن باشید رسیدن به آن کار سختی نیست. گذشته را تنها تجربه ای برای حال و حال را زیر ساختاری برای زندگی اینده خود قرار دهید.

شما کدام راه را برای رسیدن به شادی ترجیح می دهید؟ چه تجربه هایی از شاد زیستن دارید؟ شما کاربر گرامی می توانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران سایت در میان گذاشته و ما را از تجارب خود برای شاد بودن بهره مند کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید