تقویت حافظه بلند مدت؛ ده روش برای اینکه جزییات را به سادگی به خاطر بسپاریم

فهرست مطالب

داشتن حافظه قوی و یادآوری سریع مطالب و مسائلی که یاد گرفته‌ایم، یکی از ویژگی‌هایی است که هرکسی دوست دارد داشته باشد. اگر دوست دارید حافظه بلند مدت قدرتمند و شگفت‌انگیزی داشته باشید، این مقاله برای شماست. ما در این مقاله ذهن از تکنیک‌ های تقویت حافظه بلند مدت صحبت خواهیم کرد.

حافظه بلند مدت چیست؟

حتماً می‌دانید که اطلاعات ورودی ذهن ما در دو مرحله ذخیره می‌شوند. مرحله اول، همان حافظه کوتاه مدت است. ظرفیت حافظه کوتاه مدت بسیار محدود است و تنها توانایی ذخیره‌سازی چند ثانیه از اطلاعات را در خود دارد. اما بعد از مدت کوتاهی، این اطلاعات در حافظه بلند مدت ذخیره می‌شوند و می‌توانند برای مدت نامحدود در این حافظه باقی بمانند.

دلیل اصلی اهمیت حافظه بلند مدت همین است. ما با استفاده از حافظه بلند مدت می‌توانیم حجم عظیمی از اطلاعات را در مغزمان ذخیره کنیم و برای تمام هم‌زمان این اطلاعات را برای خودمان نگه‌داریم.

خبر خوب اینکه تقویت حافظه بلند مدت در هر سن و هر شرایطی امکان‌پذیر است. اما راه های تقویت حافظه بلند مدت چیست؟ چطور می‌توانیم حافظه بلند مدت را تقویت کنیم؟ برای دانستن جواب این سؤال، لازم است که ادامه این متن را هم مطالعه کنید.

حافظه بلند مدت

راه های تقویت حافظه بلند مدت

گام اول؛ اقدام برای تثبیت حافظه

اولین و اساسی‌ترین اقدامی که می‌توانید برای تقویت حافظه بلند مدت انجام بدهید، تثبیت حافظه است. درواقع شما باید بعد از ورود اطلاعات به ذهنتان، آن را جوری در حافظه‌تان بچسبانید که امکان پاک شدن آن از حافظه به صفر برسد.

درواقع یکی از اساسی‌ترین تفاوت کسانی که حافظه بلند مدت قوی دارند با دیگران این است که آن‌ها تلاش بیشتری در راستای تثبیت اطلاعات در حافظه بلند مدت خودشان کرده‌اند. آن‌ها از راه مرور، تعمق و استفاده از اطلاعات، توانسته‌اند این حجم از داده‌های ورودی را با موفقیت در حافظه بلندمدت‌شان بچسبانند.

پس سعی کنید که در گام اول تقویت حافظه بلند مدت نسبت به اطلاعات ورودی مغزتان بی‌تفاوت نباشید. آن‌ها پس از ورود به حافظه بلند مدت شما به اقداماتی برای تثبیت نیاز دارند. اطلاعات را در فواصل زمانی معین مرور کنید و از آن‌ها در کارهای روزمره‌تان استفاده کنید. به این صورت می‌توانید اطلاعاتتان را باکیفیت بهتری در حافظه بلندمدت‌تان نگهداری کنید.

برای مطالعه بیشتر: تقویت حافظه با چند راهکار ساده

تثبیت حافظه بلند مدت

گام دوم؛ داشتن نقشه ذهنی و استفاده از تکنیک قصر حافظه

دو تکنیک اساسی در تقویت حافظه بلند مدت استفاده از نقشه ذهنی و تکنیک قصر حافظه است. داشتن نقشه ذهنی به این معنا است که شما بتوانید افکار، ایده‌ها و اطلاعاتی که در ذهن دارید را روی یک نقشه تصور کنید و به آن‌ها سامان ببخشید. با داشتن نقشه ذهنی می‌توانید اطلاعاتتان را دسته‌بندی کنید. این کار به شما کمک می‌کند آن‌ها را ساده‌تر به حافظه بسپارید و درنتیجه بازیابی آن با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

درواقع باید بدانید آنچه در به حافظه سپردن اطلاعات مهم است، بازیابی آن‌ها است. شما هرچقدر هم که اطلاعات را باکیفیت بالا به خاطر بسپارید، تا زمانی که بازیابی آن‌ها با اختلال مواجه شوند، نخواهید توانست به‌طور مؤثری در تقویت حافظه بلند مدت قدم بردارید. پس باید تکنیک‌های بازیابی اطلاعات را با دقت بیشتری دنبال کنید.

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که به بازیابی اطلاعات شما کمک خواهد کرد، تکنیک قصر حافظه است. قصر حافظه یا کاخ حافظه یکی از تکنیک‌های بسیار معروف و مؤثر در تقویت حافظه بلند مدت است. این تکنیک می‌تواند به شما در جاگذاری اطلاعات در ذهن کمک کند. اگر از قصر حافظه چیز زیادی نمی‌دانید، می‌توانید این مقاله ما را مطالعه کنید. ما در این مقاله به‌طور مفصل از انجام این تکنیک با شما صحبت کرده‌ایم.

گام سوم؛ بر انجام یک کار متمرکز شوید

برداشتن چند هندوانه با یک دست، کار جذابی است. اگر هم‌زمان چند کار انجام دهید و چند مطلب را به‌صورت موازی یاد بگیرید، در نظر دیگران آدم جذاب و باهوشی به نظرخواهید رسید. اما متأسفانه باید بدانید که انجام چند کار به‌صورت موازی از تمرکز شما به‌شدت می‌کاهد.

اگر تمرکز کافی نداشته باشید و نتوانید تمام دقت و حواستان را روی مطلبی که در حال کار روی آن هستید جمع نکنید، به‌درستی آن را به حافظه نخواهید سپرد. انتقال ناقص اطلاعات به حافظه، باعث می‌شود بازیابی هم به‌صورت ناقص انجام شود و درنتیجه حافظه بلند مدت ضعیفی خواهید داشت. پس اگر به فکر تقویت حافظه بلند مدت هستید، تمرکز را فراموش نکنید.

گام چهارم؛ تصویرسازی کنید

تصویرسازی ذهنی یکی از روش‌های مؤثر در تقویت حافظه بلند مدت است. اگر اطلاعاتی که به ذهن می‌سپارید با تصویرسازی همراه باشد و بتوانید مفاهیم ورودی حافظه را با یکدیگر به‌صورت اشکال ذهنی ارتباط دهید، فرآیند بازیابی اطلاعات در حافظه شما بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام خواهد گرفت. با این روش، دیگر به حفظ کردن حجم وسیعی از مطالب نیاز نخواهید داشت.

گام پنجم؛ دور شدن از استرس و تنش‌های روحی

بدون شک استرس و تنش‌های روحی و روانی می‌تواند به‌طور محسوسی کیفیت حافظه شمارا کاهش خواهد داد. باید حواستان باشد که برای تقویت حافظه بلند مدت از استرس و تنش‌های عصبی دورباشید. وقتی ذهنتان درگیر استرس و تنش‌های روانی می‌شود، کارایی آن کاهش پیدا می‌کند و حتی استرس‌های شدید و تنش‌های روانی می‌تواند باعث مرگ سلول‌های مغزی و قطع ارتباط گیرنده‌های عصبی شود.

درواقع کورتیزول، همان هورمون استرس، می‌تواند با تولید گلوماتیک و ایجاد رادیکال‌های آزاد، جداره‌های سلولی مغز را تخریب کند و به‌شدت به مغز آسیب برساند. اما این انتهای کار نیست.

استرس با تحریک ناحیه آمیگدال و فعال‌سازی آن، ناحیه‌ای که مربوط به ترس در مغز است، شمارا بدتر دچار استرس می‌کند و شما وارد چرخه باطلی از استرس خواهید شد. نتیجه این اتفاق، تخریب هرچه بیشتر سلول‌های مغزی شما خواهد بود.

گام ششم؛ مدیتیشن، یوگا و مراقبه را فراموش نکنید

شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چطور می‌توانیم از تنش‌ها و استرس‌های روزمره دورباشیم؟ طبیعی است که ما نمی‌توانیم خودمان را از تنش و استرس دور کنیم، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به ما در کنترل شدت استرس کمک کند.

برای تقویت حافظه بلند مدت باید از روش‌هایی که می‌تواند به آرامش فکری ما منجر شوند، استفاده کنیم. یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب آرامش فکری، انجام تمرینات مدیتیشن، یوگا و مراقبه است. ما در این مقاله به‌صورت مفصل از راهکارهای آرامش فکری صحبت کرده‌ایم. اگر دوست دارید ذهنتان را از تنش‌ها دور کنید، حتماً آن را مطالعه کنید.

گام هفتم؛ بازی‌های فکری و جدول

گاهی انجام بازی‌های فکری و حل کردن جدول می‌تواند بین آنچه قبلاً در حافظه داشته‌اید و آنچه باید بازیابی کنید ارتباط برقرار کنید. درواقع با حل کردن جدول می‌توانید ذهنتان را وادار به بازیابی اطلاعاتتان کنید. این روش به طرز هوشمندانه‌ای به بازیابی فعال اطلاعات از حافظه بلندمدتان منجر می‌شود و می‌تواند گام مهمی در تقویت حافظه بلند مدت به‌حساب بیاید.

گام هشتم؛ یادگیری زبان جدید

یادگیری زبان جدید، نه‌فقط به تقویت حافظه بلند مدت کمک می‌کند، بلکه می‌تواند ذهن شمارا در همه ابعاد قدرتمند سازد. یادگیری زبان جدید مغز شمارا با انبوهی از اطلاعات جدید و واژگان تازه مواجه می‌کند و ارتباط عظیمی میان همه قسمت‌های مغزتان برقرار می‌کند. حتماً می‌دانید که هرچقدر ارتباط میان قسمت‌های مختلف مغزتان بیشتر باشد، ذهن قوی‌تری خواهید داشت. این کار مشابه همان کاری است که یادگیری موسیقی و نوازندگی سازهای موسیقی با مغز شما انجام می‌دهد. البته وسعت بهبود بخشی زبان جدید به مغز بیشتر از نوازندگی سازهای موسیقی است.

گام نهم؛ ورزش کنید

اگر خواهان تقویت حافظه بلندمدتتان هستید، ورزش کردن را فراموش نکنید. بدون شک کسانی که ورزش می‌کنند، نسبت به دیگر افراد از ذهن و حافظه قوی‌تری برخوردار هستند. این افراد با ایجاد ارتباط میان مغز و عضلات بدن می‌توانند ذهنی قوی و درنتیجه حافظه قدرتمندتری داشته باشند. حتماً می‌دانید که ورزش کردن، علاوه بر تقویت ذهن می‌تواند فرآیند پیری سلو‌ل‌های عصبی را هم به تعویق بیندازد. چه چیزی بهتر از این؟

گام دهم؛ از نقش تغذیه غافل نشوید

تغذیه، هرچند که در انتهای توصیه‌های ما برای تقویت حافظه بلند مدت شما بیان‌شده است؛ اما نقشی بسیار مهم را در تقویت حافظه‌تان بازی خواهد کرد. برای تقویت حافظه بلند مدت نباید از نقش مواد غذایی که سرشار از امگا ۳ هستند غافل شوید. ماهی ساردین، ماهی سالمون و سایر غذاهای دریایی منابعی غنی از امگا ۳ هستند و می‌توانند به طرز چشمگیری باعث بهبود حافظه شما شوند.

قهوه و چای هم از مواد غذایی باارزشی هستند که نقش مهمی در تقویت حافظه دارند. اگر روزتان را با یک فنجان قهوه یا لیوانی چای شروع کنید، به کارایی مغزتان کمک زیادی کرده‌اید.

انواع مغزها مانند گردو، بادام و پسته، تخم‌مرغ، سبزیجات برگی، بروکلی، میوه‌های قرمز و سرشار از آنتی‌اکسیدان از دیگر مواد غذایی هستند که می‌توانند فرآیند تقویت حافظه شمارا بهبود ببخشند.

حالا شما بگویید. به نظر خودتان حافظه قوی دارید یا حافظه‌تان ضعیف است؟ تابه‌حال از کدام‌یک از روش‌های پیشنهادی ما برای تقویت حافظه‌تان استفاده کرده‌اید؟ آیا این روش‌ها برای شما کارآمد بوده‌اند؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید