راهکارهای غلبه بر ترس چیست؟ از ترس های مثبت و ترس های منفی چه می دانید؟

راهکارهای غلبه بر ترس
راهکارهای غلبه بر ترس

غلبه بر ترس چیست؟ همه ما در زندگی لحظاتی را تجربه کرده‌ایم که ما را به شدت ترسانده‌اند. ترس‌ها احساس ناخوشایندی هستند که بدون آنکه باعث ایجاد درد فیزیکی شوند، حتی از دردهای فیزیکی هم ناخوشایندتر و آزاردهنده‌تر هستند.

گاهی ترس‌ها مفیدند و باعث نجات جانمان می‌شوند. اما اگر ترس‌ها به صورت مزمن در وجودمان ریشه بزنند و تبدیل به بخشی از زندگی روزمره شوند چه؟ در مقاله حاضر ما به علل ترس و راهکارهای غلبه بر ترس در ذهن پرداخته‌ایم. تا انتها با ما همراه باشید.

چرا می‌ترسیم؟

ترس یکی از اساسی‌ترین احساسات ما انسان‌ها است. ترس، مکانیسمی برای محافظت بدن در برابر عوامل خطر و تهدید کننده حیات به حساب می‌آید. درواقع ترس، فعال کننده مکانیسم دفاعی بدن انسان است.

بدون ترسیدن، ممکن است انسان دست به کارهای خطرناکی بزند و زندگی خودش یا دیگران را به خطر بیندازید. اگر ترس وجود نداشت بی‌محابا از ارتفاع می‌پریدیم یا به سادگی خودمان را می‌کشتیم و یا از خودمان و دیگران دربرابر خطر محافظت نمی کردیم.

ترس احساسی است که در سیستم عصبی ما برنامه‌نویسی شده است و مانند غریزه عمل می‌کند. از زمانی که می‌ترسیم، بدن‌مان سایر مکانیسم‌های دفاعی را فعال می‌کند تا بدن از خودش دربرابر عوامل خطر محافظت کند.

وقتی می‌ترسیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

ترس مکانیسم جالبی در مغز دارد. قبل از هرچیزی باید بدانید که آمیگدال یا آمیگدالا مسئول ترس در مغز ماست. ترس از ناحیه آمیگدال مغز شروع می‌شود و این قسمت و باقی قسمت‌های مسئول ایجاد واکنش را تحریک می‌کند.

هیپوتالاموس یکی از غدد درون‌ریز بدن است که سیگنال ترس را از آمیگدال دریافت می‌کند. هیپوتالاموس نقش مهمی در برانگیختگی ایفا می‌کند. افزایش ضربان قلب، تحریک سایر غدد بدن برای ترشح کورتیزول و آدرنالین و افزایش سطح قند خون و…

همه مکانیسم‌های فعال شده در بدن ما را برای مقابله با عامل تهدیدکننده حیات آماده می‌کند. می‌بینید؟ ترس آنقدرها هم که فکر می‌کنیم بد نیست. اگر نمی‌ترسیدیم و یک قاتل حرفه‌ای دنبالمان می‌کرد، نمی‌توانستیم فرار کنیم.

بالاخره ترس خوب است یا بد؟

غلبه بر ترس
غلبه بر ترس

واقعیت این است که هیچ غریزه و مکانیسم بدن، بد و مخرب نیست. بلکه در جای خود حیاتی و مفید است. ترس خوب، ترسی است که از ما در برابر خطرات شناخته شده محافظت می‌کند.

ترس در حالت کنترل شده و معدود، به افزایش ایمنی بدن کمک می‌کند. حتی ترس کنترل شده که بیشتر در فرم هیجان شناخته می‌شود، می‌تواند شادی‌آور و انرژی‌بخش باشد.(مثل بازی‌های شهربازی یا ورزش‌هایی مانند بانجی جامپینگ)

ترس‌های در مقیاس کوچک و معدود، محرک رشد و فعالیت بیشتر ما هستند و نبودشان آسیب زیادی را به ما وارد می‌کند. مثلا ترس از عدم موفقیت و ناکامی یا تبعات آن، می‌تواند ما را به تلاش بیشتر و افزایش کارایی سوق دهد. ترس از بی‌پولی و نیازمندی باعث می‌شود کار کنیم و تولید ثروت داشته باشیم.

اما ترس وقتی به شکل خطرناک درمی‌آید که از دفعات معدود در زندگی به حیات روزانه و زندگی روتین‌مان راه پیدا کند. وقتی از عامل ناشناخته و بدون دلیل می‌ترسیم، درواقع دست به تخریب بدن‌مان ‌زده‌ایم. ترس‌های مزمن می‌توانند برای سیستم ایمنی بدن بسیار خطرناک باشند.

فکرش را بکنید! هربار که بی‌دلیل می ترسید بدن‌تان به حالت آماده‌باش درمی‌آید، ضربان قلبتان افزایش پیدا می‌کند، قند خونتان بالا می رود و هورمون‌های زیادی در بدنتان ترشح می‌شود. حالا اگر این وضع چندین بار در روز تکرار شود، چه اتفاقی برای بدنتان می‌افتد؟

راه غلبه بر ترس چیست؟

حالا سوال این است که چه‌کار کنیم تا نترسیم؟ خوشبختانه روش‌های زیادی برای کنترل ترس‌های مخرب و آزار دهنده وجود دارند. اگر دچار ترس و اضطراب‌های ناشی از ترس‌های بی‌دلیل هستید، با به کارگیری روش‌های زیر می‌توانید تا حد زیادی ترس‌تان را کنترل کنید.

با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید

رویارویی با ترس
رویارویی با ترس

مهم‌ترین راه برای غلبه بر ترس، مواجهه با آنهاست.  هیچ چیزی بدتر از ترس نیست. بهتر است به جای آنکه از شروع کاری بترسید، آن کار را شروع کنید. به ترس‌هایتان بها ندهید و در آن ها غرق شوید.

با روبه‌رو شدن با ترس‌هایتان جسارت و اعتمادبه‌نفس‌تان افزایش پیدا می‌کند. آنوقت می‌توانید راحت‌تر با موقعیت‌های استرس‌زا روبه‌رو شوید.

سعی کنید هرچیزی که شما را می‌ترساند یادداشت کنید. آنها را بررسی کنید و با خودتان بگویید چرا از آن‌ها می‌ترسید. کنکاش در دلیل ترس و ریشه‌یابی ترس‌ها باعث می‌شوند با دلایل منطقی از ترس‌مان کاسته شود. وقتی دلیل منطقی برای ترس‌هایتان پیدا نکردید، کمتر خواهید ترسید.

تمرکز کنید

هروقت از چیزی ترسیدید، روی مساله موردنظرتان تمرکز کنید. سعی کنید تمام هوشیاری و حواستان را برای مقابله با ترس به کار بگیرید. تمرکز و به کارگیری قدرت ذهنی در مقابله با ترس، نقشی کلیدی بازی می‌کند.

هرچه در موقعیت‌های ترسناک هوشیارتر باشید، ترس‌تان کمتر خواهد بود. برعکس هروقت عنان هوش و حواستان را به غرایزتان بسپارید، ترستان بیشتر خواهد شد.

برفی که از نوک قله قل می‌خورد و تا به دامنه برسد تبدیل به بهمن شده است. داستان ترس هم مثل داستان برف است. اگر با هوشیاری از ابتدای شروع جلوی آن را نگیرید، هرلحظه بیشتر و بیشتر خواهد شد.

آگاهی‌تان را افزایش دهید

یکی دیگر از راه‌های غلبه بر ترس، افزایش آگاهی و دانش نسبت به موضوع ترس‌مان است. مثلا اگر از مسائل ماورالطبیعه می‌ترسید، بیشتر درباره آن بخوانید. با افزایش اطلاعات از منابع مستند و صحیح، خواهید فهمید که بسیاری از ترس‌های شما بی‌مورد است و بیشتر زاییده تخیل و افکار منفی‌تان است.

اصولا هرچیزی که ترسناک به‌نظر می‌رسد با سلاح منطق و دانش خنثی خواهد شد. اینکه بفهمیم چیزی به نام ارواح خبیث وجود ندارد یا بسیاری از موضوعات فیلم‌های ترسناک ماهیت عینی ندارند، در کنترل ترسمان نسبت به موجودات ماورالطبیعه کمک بزرگی خواهد کرد.

ایمان و مراقبه، یکی از مهم‌ترین عوامل شکست ترس

ایمان و مراقبه در مقابله با ترس
ایمان و مراقبه در مقابله با ترس

این واقعیت که افراد با ایمان انسان‌های قوی‌تری هستند، انکار ناپذیر است. ایمان و قوت قلب درونی به انسان نیروی بزرگی می‌بخشد و بسیاری از ترس‌ها را از بین می برد.

سعی کنید ساعاتی از هفته را به مراقبه و آرامش دادن به خودتان اختصاص دهید. پیوند قلبی با ایمان به قدرتی برتر که خالق همه کائنات است، به شما نیروی بزرگی در مواجهه با همه ترس‌های زندگی‌تان خواهد داد.

۱۵ فایده مدیتیشن یا مراقبه که تا به حال در مورد آنها نشنیده اید!

گول ذهن‌تان را نخورید

بسیاری از ترس‌ها زاییده تخیل و ذهن ما هستند. به لحاظ آماری بیش از ۹۰درصد ترس‌های زندگی‌مان هرگز اتفاق نخواهد افتاد. ترس از سقوط، بیشتر از آنکه به دلیل قرارگیری ما در معرض خطر باشد، ناشی از القای ذهنی ما است. سعی کنید به حرف ذهنتان گوش نکنید و بیشتر به منطق رجوع کنید. با این روش می‌توانید بر ترستان غلبه کنید.

مثبت‌نگر باشید

بدبینی آفت زندگی شاد و سالم است. بسیاری از ترس‌های ما از بدبینی‌مان نسبت به کسب نتایج منفی و شکست سرچشمه می‌گیرند. کافیست وارد چرخه بدبینی شوید تا دیدن نیمه خالی لیوان جزء جدایی ناپذیر زندگی‌تان شود.

بدبینی علاوه بر کم کردن اعتماد به‌نفس و افزایش ترس، باعث می‌شود تا انرژی منفی اطراف را جذب کنید و پذیرای اتفاقات منفی باشید. سعی کنید منفی‌نگری را کم‌کم کنار بگذارید و آغوشتان را برای اتفاقات مثبت باز کنید.

حواستان را از ترس‌تان پرت کنید

گاهی باید بی‌خیال ترس‌هایتان شوید تا دست از سرتان بردارد. سعی کنید هربار که ترس و اضطراب از موضوعات ناشناخته به سراغتان آمد، سرتان را گرم کارهای دیگری کنید تا ترس را از یاد ببرید. انکار یکی از تکنیک‌های غلبه بر ترس است.

هنر، یکی از تسکین‌دهنده‌های مهم و اصلی زندگی است. نقاشی، موسیقی و سایر کارهای هنری می‌توانند به صورت قابل توجهی حواس شما را از اضطراب و ترس‌های درونی‌تان پرت کنند.

آنچه که هستید را بپذیرید

یکی از دلایل ترس‌های بی‌دلیل‌مان روحیه کمال‌طلبی ماست. وقتی بخواهیم همه چیز بی‌عیب و نقص پیش برود یا از خودمان انتظار داشته باشیم که بدون اشتباه کاری را انجام دهیم، ناخودآگاه دچار ترس از شکست و عدم موفقیت خواهیم شد.

باید پیذیریم که هرکس، نقص‌ها و کمبودهایی دارد و هیچ کس به صورت مطلق کامل و ایده‌آل نیست. بعد از پذیرفتن خودمان اعتماد به‌نفس بیشتری پیدا خواهیم کرد و بهتر می‌توانیم با برنامه‌های آینده کنار بیاییم.

قدم‌های کوچک برای رسیدن به اهداف بزرگ

برای غلبه بر ترس، برنامه داشته باشید. فکر نکنید که قرار است یک شبه ترس‌تان را از بین ببرید یا شکستش بدهید. ترس‌های ما یک شبه شکل نگرفته‌اند که یک‌شبه تمام شوند. باید برای از بین‌بردن ترس‌تان برنامه‌های کوتاه مدت و مرحله به مرحله داشته باشید.

توقعات‌تان را از خودتان کم کنید. به خودتان به چشم انسانی معمولی نگاه کنید که مثل هرکس دیگر پر از ترس‌ها و نگرانی‌های بیهوده است. حالا باید قدم به قدم ترس‌هایش را کنار بگذارد و با آنها مبارزه کند.

برای هر قدم مثبت، ارزش قائل شوید. خودتان را تشویق کنید و برای هر موفقیت کوچک به خودتان جایزه بدهید. ارزش‌گذاری به خود اولین قدم خودباوری و موفقیت است. آن را فراموش نکنید.

از روان‌شناسان و مشاوران کمک بگیرید

روانشناسی در غلبه بر ترس
روانشناسی در غلبه بر ترس

گاهی آنقدر ترس‌ها بزرگ می‌شوند که نمی‌توانیم به تنهایی از پس کنترل آنها بربیاییم. این ترس‌ها گاهی مخل زندگی عادی می‌شوند و مانع از انجام فعالیت‌های روزمره خواهند شد.

در این مواقع حضور و کمک یک روانشناس و مشاور بسیار کمک‌کننده و مفید است. اگر احساس کردید با همه روش‌هایی که برای مبارزه با ترس‌هایتان پیش گرفته‌اید نمی‌توانید ترس‌تان را کنترل کنید یا اوضاعتان بدتر شده است، حتما از کمک یک روانشناس بهره بگیرید.

حالا نوبت شماست. از ترس‌هایتان برایمان بگویید و بگویید که چه کارهایی برای کنترل‌شان انجام داده‌اید. ما دوست داریم ارتباط‌مان یک‌طرفه نباشد و  از اینکه نظرات‌تان را با سایر خوانندگان به اشتراک میگذارید، خوشحال خواهیم شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید