افزایش ضریب هوشی با چند راهکار ساده اما عملی. چطور مانند نوابع فکر کنیم؟

افزایش ضریب هوشی

فهرست مطالب

داشتن آی کیوی بالا و باهوش به حساب آمدن یکی از آن چیزهایی است که هرکسی آرزویش دارد. خبر خوب اینکه درصد قابل توجهی از ضریب هوشی ما انسان‌ها کاملا اکتسابی است. یعنی بسیاری از آدم‌های باهوشی که اطرافمان می‌بینیم، باهوش متولد نشده‌اند. اما راه‌ های افزایش ضریب هوشی چه هستند؟ با ما در ذهن همراه باشید.

ضریب هوشی یا آی‌کیو چیست؟

هوش تعاریف متعددی دارد. بسیاری از روان‌شناسان انواع مختلفی از هوش را شناسایی کرده‌اند. هوش جسمانی، هوش هیجانی، هوش عقلی و هوش معنوی معروف‌ترین تقسیم‌بندی روان‌شناسان از انواع هوش است. هرکس ممکن است در یک یا چند زمینه هوشی مستعد باشد. اما آنچه که به نام آی کیو شناخته می‌شود، ضریب هوشی افراد است.

البته درست‌تر آن است که از لفظ بهره هوشی برای این اصطلاح استفاده کنیم. اما این اصطلاح به غلط مصطلح و رایج تبدیل شده است. ضریب هوشی درواقع میانگینی از همه انواع هوش عقلی افراد است. ضریب هوشی باتوجه به میزان عملکرد افراد در انواع آزمون‌های هوش سنجیده می‌شود و افراد به طور متوسط نمره ۱۰۰ را در این آزمون کسب می‌کنند.

تنها چنددرصد محدود افراد در آزمون‌های سنجش ضریب هوشی نمره بالاتر از ۱۳۰ را کسب می‌کنند و درصد کمی هم نمره زیر ۷۰ را کسب می‌کنند. شاید برایتان سوال باشد که معروف‌ترین افرادی که ضریب هوشی بالا داشتند چه کسانی هستند؟

گوته با متوسط آی‌کیوی ۲۱۰ تا ۲۵۵، آلبرت انیشتین با آی‌کیوی بین ۲۰۵ تا ۲۲۰، لئوناردو داوینچی با آی‌کیوی بین ۱۸۰ تا ۲۲۰، اسحاق نیوتون با آی‌کیوی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰، کپرنیک با آی‌کیوی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ و نیکلا تسلا با آی‌کیوی بین ۱۶۰ تا۳۱۰ (اوه خدای من!) از معروف‌ترین نوابغ تاریخ علم به‌حساب می‌آیند.

آیا می‌توان ضریب هوشی را افزایش داد؟

بله! خبر خوب اینکه که افزایش ضریب هوشی عملی است و افراد می‌توانند در طول زندگی آن را توسعه دهند. هرچند نمی‌توان از این واقعیت که وراثت در میزان ضریب هوشی افراد بسیار اهمیت دارد؛ اما همه روان‌شناسان متفق‌القول هستند که ضریب هوشی می‌تواند تحت تاثیر عوامل محیطی کم و زیاد شود.

اما سوال مهم‌تر از سوال بالا این است که چطور می‌توانیم باعث افزایش ضریب هوشی شویم؟ راستش جواب‌های زیادی برای این سوال درنظر گرفته شده است. پس با دقت و حوصله ادامه بحث را دنبال کنید تا راه‌های افزایش ضریب هوشی را باهم بررسی کنیم.

قبل از هرچیزی باید توجه کنید که یکی از مهم‌ترین شرایط افزایش ضریب هوشی، شرط سنی است. بهترین زمان برای تقویت و افزایش ضریب هوشی سنین کودکی است. پس از پدر و مادر هستید و فرزند خردسالی دارید، باید از سنین پایین شروع به تقویت آن کنید. می‌توانید برای تقویت ضریب هوشی کودکان‌تان از این مقاله‌ ما اطلاعات خوبی کسب کنید. البته نگران نباشید. همیشه برای افزایش ضریب هوشی تان وقت دارید.

تغذیه

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید برای افزایش ضریب هوشی‌ درنظر بگیرید، تغذیه است. نقش تغذیه در رشد و بهبود عملکرد مغز غیرقابل انکار است. مواد غذایی سوخت مغز به‌حساب می‌آیند و بهترین کارخانه‌ها هم بدون سوخت توان فعالیت خود را از دست می‌دهند.

توجه به تغذیه برای داشتن ذهنی سالم و هوش بالا یکی از ضروریات افزایش ضریب هوشی است. اگر دوست دارید مغزتان مثل یک نیروگاه اتمی کار کند، توصیه‌های تغذیه‌ای زیر را در برای برنامه غذایی‌تان درنظر بگیرید:

غذاهای دریایی، مخصوصا ماهی سالمون و ماهی تن یکی از مهم‌ترین منابع سوختی مغز را درخود جا داده‌اند. امگا-۳ یکی از مهم‌ترین مایحتاج مغز ما برای کارکرد بهتر است و ماهی سالمون و ماهی تن، دوز بالایی از این ماده غذایی را در خود جا داده‌اند.

منابع غذایی سرشار از اسیدچرب را فراموش نکنید. آوکادوو، مغزهای خوراکی مانند انواع بادام، یکی از مهم‌ترین منابع اسیدچرب در طبیعت هستند.

بروکلی، سبزیجات برگی و انواع میوه‌های خانواده بری با دارا بودن منبعی غنی از آنتی اکسیدان، از دیگر منابع باارزش سلامت و کارایی مغز و البته افزایش ضریب هوشی هستند. همچنین می‌توانید با اضافه کردن شکلات تلخ به رژیم روزانه‌تان به افزایش کارایی مغزتان کمک کنید.

ویتامین‌های گروه ب، انواع اسیدهای چرب و انتی آکسیدان‌ها برای حفظ حیات و کارایی مغزتان ضروری هستند. یادتان باشد از منابع ید هم به صورت روزانه استفاده کنید تا مغزتان بتواند به درستی کار کند.

تنظیم رژیم‌ غذایی

نمی‌شود از تغذیه حرف زد و از نقش رژیم غذایی در تنظیم مواد غذایی غافل شد. سعی کنید همیشه در تنظیم رژیم غذایی‌تان، هرم تغذیه را درنظر بگیرید. بهترین نوع رژیم غذایی برای افزایش ضریب هوشی رژیم مدیترانه‌ای است. رژیمی سرشار از غذاهایی دریایی، اسیدهای چرب و امگا-۳.

سعی کنید هفته‌ای یک یا دوبار از روش‌های روزه‌داری برای افزایش ضریب هوشی استفاده کنید. شاید عجیب باشد اما روزه‌داری تاثیری باورنکردنی بر افزایش ضریب هوشی دارد. محققان متوجه شده‌اند که روزه‌داری فاکتور BDNF که عاملی برای ایجاد نورون‌های مغزی و افزایش ایمنی مغز در برابر صدمات ناشی از استرس است را افزایش می‌دهد. این مساله بر افزایش هوش و کارایی مغز تاثیر قابل قبولی دارد.

خواب

سعی کنید خوابتان را درست تنظیم کنید. بهترین حالت خواب داشتن ۶-۷ ساعت خواب شبانه و چرت یک ساعته روزانه است. سعی کنید به مغزتان استراحت بدهید تا بتواند خودش را به طور مطلوبی بازسازی و بهینه‌سازی کند.

حتما تاثیر خواب شبانه را در کارایی مغزتان سرجلسه امتحان حس کرده‌اید. پس یادتان باشد که برای افزایش کارایی مغزتان و تولید بیشتر سلول‌های خاکستری، خواب شبانه خوب و عمیقی داشته باشید.

ورزش

ورزش یکی دیگر از راه‌های هوشمندانه افزایش ضریب هوشی است. شما می‌توانید با انجام ورزش سلامت جسمی و مغزی‌تان را تامین کنید. سلامت عقلی، متضمن افزایش کارایی آن و بهبود وضعیت هوش شماست.

گذشته از آن، انجام ورزش‌های مختلف می‌تواند بین اعضای بدن و مغز شما هماهنگی ایجاد کند. این هماهنگی می‌تواند منجر به بهبود کارایی مغز شده و به افزایش ضریب هوشی شما منجر شود.

از مغزتان کار بکشید

نباید یک لحظه مغزتان را آرام بگذارید. مغز شما هرروز باید طی تمرینات مختلف آزموده شود. مغز از آن دسته از اعضای بدن است که هرچه بیشتر از آن کار بکشید، ورزیده‌تر خواهد شد. درواقع شما با کار کشیدن از مغزتان به افزایش ضریب هوشی خودتان کمک کرده‌اید.

می‌توانید تمرینات جدید ذهنی را شروع کنید. کلمات جدید یاد بگیرید. کتاب بخوانید. مسائل ریاضی حل کنید و فنون جدید یاد بگیرید. این تمرینات می‌توانند به صورت موثری باعث افزایش ضریب هوشی شما شوند.

مغزتان را به چالش بکشید

 مغز شما باید روزانه درمعرض چالش‌های مختلف قرار بگیرد تا ظرفیت آن افزایش پیدا کند. هربار که شما مغزتان را به چالش جدیدی می‌کشید و آن را وادار به پیدا کردن راه‌حل‌های جدید کنید، کارایی آن را به طور موثری افزایش داده‌اید.

تمرین کار کردن با دست مخالف یکی از مهم‌ترین و درعین حال ساده‌ترین روش‌های به چالش کشیدن مغز است. سعی کنید با دست مخالف‌تان غذا بخورید. با آن نقاشی کنید یا جملات ساده‌ای بنویسید تا هردو نیم‌کره مغزتان فعال شود.

کارهای ساده‌تری هم می‌توانید انجام دهید تا مغزتان به چالش کشیده شود. سعی کنید عادت‌های روزانه خودتان را بهم بزنید و خلاف قواعد هرروزه‌تان عمل کنید. مثلا می‌توانید مسیر متفاوتی را برای رفتن به محل کارتان انتخاب کنید.

انجام کارهایی از ان دست می‌تواند به سادگی باعث شود که مغزتان فعالیت بیشتری داشته باشید.

بازی‌های ذهنی و کامپیوتری

انجام بازی‌های ذهنی و کامپیوتری درمواقعی که بیکار هستید باعث می‌شود که مغزتان فعال شود. بازی‌هایی که می‌توانند توان ذهنی‌تان را به چالش بکشند تاثیر زیادی در افزایش ضریب هوشی شما دارند. مثلا می‌توانید جدول سودوکو حل کنید.

بازی‌های کامیپوتری استراتژیک که به توان ذهنی شما نیاز دارند می‌توانند به طرز قابل توجهی بهره هوشی شما را افزایش دهند. بازی‌هایی که به سرعت عمل و تصمیم‌گیری سریع نیازمند هستند هم تاثیر زیادی در افزایش ضریب هوشی دارند.

سعی کنید از گوشی هوشمندتان به صورت هدفمند استفاده کنید. به جای اختصاص دادن وقت‌تان برای گشتن در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید پادکست گوش دهید. کتابهای صوتی و الکترونیک مطالعه کنید و یا با استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی، مهارت‌های جدید یاد بگیرید.

آموزش زبان جدید

آموزش زبان خارجی جدید می‌تواند ضریب هوشی شما را افزایش دهد. وقتی شروع به یادگیری زبان جدید می‌کنید، مغزتان عملکرد زیادی از خودش نشان می‌دهد و مجبور می‌شود از چند توانایی خودش به صورت همزمان استفاده کند.

این عمل باعث می‌شود ضریب هوشی ‌تان به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند و باهوش‌تر شوید. سعی کنید زبان‌های خارجی جدید یاد بگیرید و هرروز چند لغت جدید حفظ کنید و از آنها در جملات استفاده کنید. تاثیر شگفت‌انگیز این کار در افزایش توانایی مغز باورنکردنی است.

یادگیری موسیقی

موسیقی یکی از بهترین تمرینات ذهنی برای افزایش ضریب هوشی است. هنوز به طوز دقیق مشخص نشده است که چطور یادگیری موسیقی بر افزایش ضریب هوشی تاثیر می‌گذارد؛ اما کسانی که توانایی نواختن یک ساز موسیقی دارند می‌توانند ساده‌تر از دیگران زبان خارجی جدید یاد بگیرند. آنها به طور متوسط ضریب هوشی بالاتری نسبت به افراد مشابه خودشان دارند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید