خلاصه کتاب زمینی نو

خلاصه کتاب زمینی نو

فهرست مطالب

وقتی اخبار را تماشا می‌کنید، سخت است که از تمام درگیری‌ها و فجایع انسان‌ساز که گروه‌هایی از مردم را در سرتاسر جهان گرفتار کرده‌اند، افسرده نشوید. حتی اگر چیزهای زیادی در جامعه در حال بهبود باشد، به طور کلی به نظر می‌رسد مشکلی در بشریت وجود دارد که این میزان از خشونت و تخریب را انجام می‌دهد.

اما علت اصلی این همه درگیری و بدبختی مداوم چیست؟ می‌توان گفت پاسخ این مشکل در ذهن‌مان قرار دارد.

درواقع گرفتار شدن بیش از حد در گذشته یا آینده و با نگرانی بیش از حد، باعث شده منیت بر ما به عنوان یک فرد و به عنوان یک جامعه تسلط پیدا کند و ما را از شادی واقعی و رضایت‌مندی از لحظه حال دور کند.

آگاهی و منیت به طور غیرقابل توصیف با زندگی در کره زمین در ارتباط هستند و تحول در میزان آگاهی فردی و جمعی به طور قابل توجهی بر همه اشکال زندگی در زمین تأثیر می‌گذارد.

معلم معنوی، اکهارت تول در کتاب خود زمینی نو به ما کمک می‌کند، تا آگاهی خود را به حالت بیدارتر تبدیل کنیم تا دنیای بهتری ایجاد کنیم. به طور خلاصه، اگر بر نفس خود غلبه کنیم، می‌توانیم دنیای بهتری بسازیم.

برای آشنایی بیشتر با کتاب زمینی نو با این خلاصه کتاب همراه شوید.

شناسنامه کتاب زمینی نو 

  • عنوان اصلی : A New Earth: Awakening to Your Life’s Purpose
  • نویسنده: اکهارت تول
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • ژانر: معنوی، خودیاری، فلسفی
  • مناسب برای: همه افراد 
  • امتیاز کتاب: ۴.۱۹ از ۵ (بر اساس وبسایت‎goodreads.com‏)

معرفی کتاب زمینی نو

زمینی نو نوشته اکهارات تول ابتدا در سال ۲۰۰۵ در ادامه کتاب قبلی او “نیروی حال” منتشر شد. کتاب نیروی حال در مورد پتانسیل ذاتی در لحظه کنونی بحث می‌کند و نشان می‌دهد که صدای مخرب در سر ما که باعث می‌شود دائماً ناراضی شویم و خود را با دیگران مقایسه کنیم، نفس‌مان و نه خود واقعی ما است.

زمینی نو بر روی آن آموزه‌ها بنا شده است و بررسی می‌کند که چگونه نقص در نفس، دنیای ما را شکل داده است. تول همچنین نشان می‌دهد که چگونه ایجاد یک بعد در درون خود که بی‌نهایت گسترده‌تر از نفس است، باعث به وجود آمدن نوع جدیدی از آگاهی می‌شود که منجر به شیوه‌ای متفاوت از زندگی در این سیاره خواهد شد.

درواقع کتاب زمینی نو، چارچوبی برای تبدیل جهان به مکانی بهتر برای زندگی همه ساکنانش فراهم می‌کند. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه مردم می‌توانند ایده‌های منیت و استحقاق را کنار بگذارند و برای داشتن یک زندگی شادتر و سالم‌تر از خود فراتر روند.

این کتاب به تشریح اختلالات انسانی، خودخواهی، اضطراب و رفتار غیرانسانی ما نسبت به یکدیگر و همچنین تلاش‌های نافرجام بشر برای یافتن معنا و هدف زندگی از طریق دارایی‌های مادی و روابط ناسالم می‌پردازد.

تول در کتاب زمینی نو  ادعا می‌کند که هرکسی می‌تواند «آزادی و لذت زندگی» را بیابد اگر در لحظه حال زندگی کند.

کتاب زمینی نو فراتر از آموزش نحوه زندگی در لحظه است و به خوانندگان کمک می‌کند یاد بگیرند که چگونه رنج خود را به آرامش تبدیل کنند. در کتاب به همه انواع رنج پرداخته شده است، از خشم و غم گرفته تا حسادت و اضطراب.

اگر رنج شما ریشه در حسادت، خشم، اندوه، اضطراب یا افسردگی داشته باشد، تول در کتاب زمینی نو به شما کمک می‌کند تا زندگی را از دیدگاه‌های مختلف ببینید و هدف زندگی خود را بشناسید. خواندن این کتاب به شما کمک می‌کند تا شادی و لذت را در زندگی خود پیدا کنید.

کتاب زمینی نو توسط اپرا به عنوان بخشی از باشگاه کتابش انتخاب شد و به همین دلیل به طور قابل توجهی مورد توجه قرار گرفت. بعدها تول و اپرا با یکدیدگر ۱۰ وبینار، با بیش از ۳۵ میلیون نفر شرکت کننده برگزار کردند که باعث شد بیش از ۵ میلیون نسخه از این کتاب فقط در آمریکا به فروش برسد و به بیش از ۵۲ زبان ترجمه شود.

اپرا و نویسنده خلاصه کتاب زمینی نو

معمولا گفته می‌شود که تغییر از خانه شروع می‌شود. تول ادعا می‌کند که اگر ما خود و آگاهی خود را تغییر دهیم، به معنای واقعی کلمه می‌توانیم جهان را تغییر دهیم و زمینی نو به وجود آوریم.

در ادامه برخی از ایده‌های اصلی مطرح شده در کتاب زمینی نو را بررسی خواهیم کرد. اما برای مطالعه دقیق‌تر این کتاب کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید.

‎خلاصه کتاب زمینی نو

تول در کتاب زمینی نو توضیح می‌دهد که جهان فعلی بر مدار خودخواهی وخودمحوری ما کار می‌کند. کافی است یاد بگیریم فارغ از همه منیت‌ها و دغدغه‌ها، آزاد و رها زندگی کنیم و نفس بکشیم تا به آرامشی که غایت زندگی است برسیم.

‎اکنون بخوانید‎

 

خلاصه کتاب زمینی نو

ایده شماره ۱: دیوانگی جامعه و اختلال عملکرد

اکثر مردم می‌گویند که ما در زمانه‌ای دیوانه کننده و طاقت فرسا زندگی می‌کنیم. یکی از مشهورترین حکیمان هندی، رامانا ماهارشی، زمانی گفت که “ذهن مایا است”. در هندوئیسم، کلمه مایا نوعی بیماری روانی جمعی را توصیف می‌کند.

در واقع، اکثر ادیان باستانی توافق دارند که اختلال در عملکرد – حتی جنون – بخش بزرگی از شیوه طبیعی زندگی ما را تشکیل می‌دهد.

بودیسم این ایده را به گونه‌ای متفاوت بیان می‌کند و وضعیت طبیعی ذهن را به‌عنوان دوخا توصیف می‌کند که شامل رنج و بدبختی است. بودا، دوخا را جزء ضروری شرایط انسان می‌دانست.

در مسیحیت، مفهوم گناه، هنگامی‌ که از یونانی باستان عهد جدید ترجمه شده است، به معنای “از دست دادن علامت” است. بنابراین گناه به معنای از دست دادن نقطه وجودی انسان است.

این توصیفات منعکس کننده خود ما و بسیاری از فرآیندهای ذهنی است که ما را به دام می‌اندازد و نویسنده کتاب زمینی نو معتقد است که این اختلالات عمیقاً ریشه‌دار است که باعث جنگ و نسل کشی قرن بیستم شده است.

علاوه بر این، آن‌ها همچنین می‌توانند مسئول خشونت‌هایی باشند که تا قرن بیست و یکم ادامه می‌یابد. خشونت ، که توسط حرص و آز ، ترس و تمایل به قدرت هدایت شده است ، در نهایت می‌تواند سیاره ما را از بین ببرد. ما جنگل‌ها را نابود می‌کنیم، هوا و آب را آلوده می‌کنیم و با حیوانات در مزارع کارخانه‌ها بدرفتاری می‌کنیم و سلاخی می‌کنیم.

اگرچه بسیاری از مذاهب سعی کرده‌اند راه‌هایی برای مقابله یا کاهش این گرایش‌های ظاهراً بسیار انسانی ارائه دهند، اما هیچ‌کدام راهی برای جلوگیری از خشونت کشف نکرده‌اند.

ایده شماره ۲: دین دارویی برای درمان جنون درونی ما نیست 

مردم همیشه تلاش کرده‌اند تا جامعه را از طریق ایده‌هایی مانند کمونیسم – نمونه‌ای از فلسفه الهام گرفته از نیات خوب، بهبود بخشند. اما همیشه شکست خورده‌اند. زیرا افرادی که سعی در رهبری این جامعه جدید داشتند، فاقد وضعیت مناسب آگاهی و توانایی تغییر خود بودند.

برای درک بهتر باید بدانید ما، هنوز هم حکمت پایدار معلمان دینی باستانی، از بودا تا لائوتسه، نویسنده ته چینگ را داریم. با این حال، بسیاری از این آموزه‌ها هم توسط معلمان هم دوره‌ آن‌ها و هم نسل‌های بعدی اشتباه برداشت شده یا تحریف شده‌اند.

اغلب ایده‌هایی به چنین آموزه‌هایی اضافه می‌شد که هیچ ارتباطی با پیام اصلی ندارند. به این ترتیب، یک پیام اصلی از مهربانی، فروتنی و وحدت ممکن است به دین نفرت و تفرقه تبدیل شود.

جستجوی ناامیدانه برای یافتن راهی برای رهایی از عادات مخرب را می‌توان در نحوه زندگی امروز ما مشاهده کرد. این الگو است که بقای بشریت را تهدید می‌کند.

پیشرفت در علم و فناوری تنها ظرفیت ما را برای نابودی خود و سیاره‌مان و بزرگ‌نمایی مشکلات ایجاد شده توسط ذهن خودخواه انسان تسریع کرده است. به همین دلیل نیاز به تغییر اساسی در اعمال ما و نحوه زندگی ما در جهان وجود دارد که می‌توان به سادگی آن را به عنوان “تکامل یا مردن” بیان کرد.

دین دارویی برای درمان جنون درونی ما نیست در خلاصه کتاب زمینی نو

ایده شماره ۳: شناخت نفس و منیت برای مبارزه با نیروهای مخرب درونی 

جهان امروز از منیت تغذیه می‌کند. ما این افسانه را حفظ می‌کنیم که هویت ما از طریق دستاوردها، پیشینه‌ها و دارایی‌های مادی ما تعریف می‌شود.

همذات پنداری با منیت، ما را در افکار، احساسات و تمایلات خود برای ارتباط با هر چیزی خارج از خودمان باز می‌دارد و درک نادرست ما از جهان را تداوم می‌بخشد.

وقت آن است که از همذات پنداری با منیت دست بردارید و آن را رها کنید. مشکل نفس این است که ما را فریب می‌دهد تا فکر کنیم شناخت خودمان با دانستن در مورد خودمان یکسان است.

رهایی از نفس کار آسانی نیست، اما ضروری است زیرا منشأ همه نارضایتی‌ها، ناامنی‌ها و احساسات ماست.

با این حال، رها کردن نفس بسیار بیشتر از صرفاً کنار گذاشتن وابستگی ما به کالاهای مادی است. مستلزم تشخیص این است که آنچه ما معمولاً به عنوان خود از آن یاد می‌کنیم – «من» یا جریان آگاهی که احساس می‌کند، فکر می‌کند و نظر می‌دهد – چیزی نیست که واقعا هستیم.

این خود – منیت – یک سازه ذهنی است، داستانی که برای خودمان درباره اینکه چه کسی هستیم تعریف می‌کنیم. “من” واقعی همان منی است که می‌تواند این جریان آگاهی را از بیرون مشاهده کند.

ایده شماره ۴:  تمایل نفس انسان برای نگه داشتن درد و رنج گذشته 

ممکن است تجربه چیزی آزاردهنده را داشته باشید و سپس به جای رها کردن این موضوع، آن را در ذهن خود نگه دارید تا جایی که در ذهن شما جایی برای چیز دیگری باقی نماند.

عواقب تفکر بیش از حد مبتنی بر نفس، بیگانگی و رنج است. هنگامی‌ که بیش از حد فکر می‌کنیم، دائماً در مورد آسیب‌های گذشته نشخوار می‌کنیم یا به نگرانی در مورد آینده فکر می‌کنیم.

متون معنوی نمونه‌های زیادی از تفکر بیش از حد منفی را ارائه می‌دهند. یکی از آن‌ها به طور خاص داستان دو راهب ذن، تانزان و اکیدو است.

تانزان و اکیدو در حال قدم زدن در جاده‌ای گل‌آلود بودند که زن جوانی را دیدند که سعی می‌کرد کیمونوی ابریشمی‌اش را در هنگام رد شدن از جاده گل‌آلود تمیز نگه دارد. تانزان که می‌خواست کمک کند، او را بلند کرد و به آن طرف برد.

سپس دو راهب در سکوت به راه افتادند، اما پس از پنج ساعت، اکیدو دیگر نتوانست خشم خود را مهار کند. او به تانزان گفت: “ما راهبان قرار نیست چنین کارهایی انجام دهیم!” تانزان به سادگی گفت: «من چند ساعت پیش دختر را زمین گذاشتم. اما تو هنوز او را حمل می‌کنی؟»

اکثریت ما مانند اکیدو هستیم و دائماً موقعیت‌ها، رنجش‌ها، آسیب‌ها و سایر احساسات منفی را جمع آوری می‌کنیم که مانع از لذت بردن ما از زندگی می‌شود.

در عوض، ما باید از طبیعت الهام بگیریم، مانند بررسی رفتار اردک‌ها. اردک‌ها پس از دعوا به سرعت جدا می‌شوند و در جهت مخالف شنا می‌کنند انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

خیلی بهتر است که حادثه را رها کنیم و به لحظه حال برگردیم، جایی که همیشه می‌توانیم آرامش پیدا کنیم.

داستان دو راهب در خلاصه کتاب زمینی نو

ایده شماره ۵: شما باید دو هدف متفاوت زندگی خود را هماهنگ کنید

چه از نظر مالی در تلاش باشید و چه پول زیادی در بانک دارید، داشتن یک هدف واقعی زندگی تنها چیزی است که شما را راضی می‌کند.

همه ما هدف درونی یکسانی داریم: بیدار شدن با تجربه تغییری در هوشیاری که فکر را از آگاهی جدا می‌کند. این حالت روشنگری ممکن است به عنوان حضور یا حالتی که در آن آگاه هستیم اما بدون فکر توصیف شود.

به جای گرفتار شدن در نفس و افکارمان، می‌توانیم تشخیص دهیم که “من” واقعی ما آگاهی است که خارج از افکار ما وجود دارد.

آگاهی از این هدف درونی حیاتی است. اهداف بیرونی، مانند کسب درآمد یا ایجاد شغل، همیشه در معرض تغییرات بیرونی هستند. بنابراین، ناگزیر، چیزهایی که اهداف بیرونی ما را تغذیه می‌کنند، در مقطعی ما را ناامید خواهند کرد.

فرض کنید که هدف شما تربیت فرزندان‌تان است. این بدان معنی است که شما به فرزندان خود وابسته هستید! چه اتفاقی می‌افتد وقتی آن‌ها بزرگ می‌شوند، خانه را ترک می‌کنند و دیگر به شما نیاز ندارند؟

باید به خاطر داشته باشیم که این خود اهداف یا اعمال نیست، بلکه وضعیت آگاهی است که از آن سرچشمه می‌گیرد که تعیین می‌کند که آیا چیزی توسط منیت برانگیخته شده است یا خیر.

ایده شماره ۶: دو عنصر اصلی زندگی روشنگرانه، پذیرش و لذت است

پذیرش یعنی تمایل به انجام هر کاری که در لحظه نیاز دارید، به شیوه‌ای مسالمت آمیز و باز – حتی زمانی که یک کار ذاتا لذت بخش نیست، شاید حتی استرس‌زا باشد، مانند ثبت مالیات، شرکت در آزمون رانندگی یا شستن لباس. هدف رسیدن به حالتی از ذهن است که بتوانید کار را بپذیرید و با انجام آن در آرامش باشید.

اگر نمی‌توانید از کاری را که انجام می‌دهید لذت ببرید یا حداقل آن را بپذیرید، باید فعالیت را متوقف کنید. اگر بدون یک طرز فکر شاد یا پذیرنده به کار خود ادامه دهید، مسئولیت تنها چیزی که در زندگی‌تان بر روی آن کنترل واقعی دارید، یعنی وضعیت ذهنی خود را از دست می‌دهید. فقط شما می‌توانید نحوه برخورد خود را با موقعیت‌هایی که زندگی ارائه می‌دهد کنترل کنید.

وقتی به حالت روشنگری دست یابید، انگیزه شما برای عمل از لذت ناشی می‌شود تا احساس میل یا خواستن.

خبر خوب این است که وقتی بتوانید روی لحظه حال تمرکز کنید، لذت به طور طبیعی اتفاق می‌افتد. انجام این کار باعث می‌شود که لذت وجود در بدن شما حرکت کند- این لذت آگاهی است!

زندگی در لحظه در خلاصه کتاب زمینی نو

بخش‌هایی از متن کتاب زمینی نو

“موقعیت هرگز علت اصلی ناراحتی نیست، بلکه افکار شما در مورد آن موقعیت است که باعث ناراحتی‌تان می‌شود.”

“شناختن خوبی‌هایی که همین حالا در زندگی خود دارید، پایه و اساس فلسفه فراوانی است.”

“زندگی هر تجربه‌ای را که برای تکامل آگاهی‌تان مفیدتر است به شما عرضه خواهد کرد. چگونه می‌دانید این تجربه‌ای است که نیاز دارید؟ زیرا این تجربه‌ای است که در حال حاضر دارید تجربه می‌کنید.»

“گاهی اوقات رها کردن چیزها کاری بسیار قدرتمندتر از دفاع کردن یا ماندن در یک موقعیت است.”

“هر چیزی که در دیگری از آن رنجیده شده‌اید و شدیداً به آن واکنش نشان می‌دهید، در شما نیز هست.”

“شما فقط می‌توانید چیزی را از دست بدهید که دارید، اما نمی‌توانید چیزی که هستید از دست بدهید.”

“آگاهی بزرگ‌ترین عامل تغییر است.”

“به دنبال خوشبختی نباش. اگر به دنبال آن بگردی، آن را نخواهی یافت، زیرا جستجو، نقطه مقابل خوشبختی است.”

“شما در جهان نیستید، شما خود جهان هستید، بخشی ذاتی از آن. در نهایت شما یک شخص نیستید، بلکه نقطه کانونی هستید که در آن جهان از خودش آگاه می‌شود.”

“چیزهای زیادی برای یادگیری از دشمنان خود دارید.”

“زندگی آنقدرها که ذهن من تصور می‌کند جدی نیست.”

“در اصل، شما نه پست‌تر از کسی هستید و نه برتر از کسی هستید. عزت نفس واقعی و فروتنی واقعی از این درک ناشی می‌شود. از نظر نفس، عزت نفس و فروتنی متناقض هستند. در حقیقت، آن‌ها یکی هستند.”

” هنگامی‌ که با یک بحران رادیکال مواجه می‌شویم، زمانی که شیوه قدیمی‌ بودن در جهان، تعامل با یکدیگر و با قلمرو طبیعت دیگر کار نمی‌کند، زمانی که بقا با مشکلات به ظاهر غیرقابل حل تهدید می‌شود، یک شکل زندگی فردی -یا یک گونه – یا می‌میرد یا منقرض می‌شود یا از طریق یک جهش تکاملی از محدودیت‌های شرایط خود فراتر می‌رود.”

صاحب نظران در مورد کتاب “زمینی نو” چه می‌گویند؟

اوپرا وینفری کتاب زمینی نو را یک زنگ بیدارباش برای کل سیاره، و هر خواننده می‌نامد. این کتاب به ما کمک می‌کند تا از خودمان فاصله بگیریم… و خودمان را به سوی خود برتر باز کنیم. به ما کمک می‌کند تا از ایجاد رنج و وسواس در مورد گذشته و آینده دست برداریم و خودمان را در زمان حال قرار دهیم” اوپرا وینفری

“یک سفر ملایم، سفری که می‌تواند شما را به مکانی تماشایی و بسیار ویژه از آگاهی جدید و درک عمیق‌تر ببرد.” – نیل دونالد والش، نویسنده مکالمات با خدا

“کتاب زمینی نو، یکی از بهترین کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده است. هر جمله‌ای با حقیقت و قدرت همراه است – قدرتی که شما را به شکاف، فضای بین افکارمان، جایی که اکهارت به زیبایی بیان می‌کند در آن آرامش عمیق، سکون و حضوری مقدس را پیدا می‌کنیم.” – دیپاک چوپرا، نویسنده هفت قانون معنوی موفقیت

برای مطالعه اثر مشهور دیگر اکهارت تول، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

‎خلاصه کتاب نیروی حال

تول در کتاب نیروی حال سعی کرده است که با القا و آموزش تعالیم معنوی به خوانندگان خود کمک کند تا با رها کردن گذشته، دور ریختن نگرانی مربوط به آینده و آنچه هنوز اتفاق نیفتاده به آرامش برسند و از لحظات زندگی لذت ببرند.

‎اکنون بخوانید‎

 

معرفی نویسنده کتاب زمینی نو

نویسنده خلاصه کتاب زمینی نو

اکهارت تول در ۱۶ فوریه سال ۱۹۴۸ در آلمان به دنیا آمده است و در دانشگاه‌های لندن و کمبریج تحصیل کرده است. تول در کودکی به علت حوادث بعد از جنگ جهانی دوم و جدایی والدینش، زندگی آشفته‌ای داشت و احساس بیگانگی با جامعه می‌کرد. پس از گذراندن یک مرحله کوتاه از افسردگی، تول در ۲۹ سالگی دچار تحول درونی شد.

او می‌گوید که این دگرگونی عمیق درونی مسیر زندگی او را به طور اساسی تغییر داد. او چند سال بعد را وقف درک، ادغام و تعمیق آن دگرگونی کرد، که به گفته خودش آغاز یک سفر درونی عمیق بود.

زمانی که در لندن بود، به عنوان مشاور و معلم معنوی با افراد و گروه‌های کوچک شروع به کار کرد. او از سال ۱۹۹۵ در ونکوور کانادا زندگی می‌کند. کتاب قدرت اکنون اولین بار در سال ۱۹۹۹ در آمریکا منتشر شد و از آن زمان به ۳۳ زبان ترجمه شده است.

اکهارت با هیچ دین یا سنت خاصی همسو نیست. اما تحت تأثیر آموزه‌های بودیسم، هندوئیسم و ​​مسیحیت قرار گرفته است. او به سادگی پیام عمیقی را منتقل می‌کند که وضوحی بدون عارضه ارائه می‌دهد.

در سال ۲۰۰۸، نیویورک تایمز، تول را “محبوب ترین نویسنده معنوی در ایالات متحده” نامید. در سال ۲۰۱۱ او به عنوان تأثیرگذارترین فرد معنوی در جهان توسط بررسی‌های واتکینز معرفی شد. اکهارت تول به طور گسترده به عنوان یکی از الهام بخش‌ترین و بصیرترین معلمان معنوی در جهان امروز شناخته می‌شود.

پرفروش‌ترین کتاب‌های بین‌المللی تول عبارتند از «نیروی حال» و «زمینی نو » که به ۵۲ زبان ترجمه شده است. سایر کتاب‌های این معم معنوی عبارتند از: سرزمین تازه، شکوه زندگی در لحظه حال، کتاب تمرین نیروی حال

آموزه‌های تول توسط مجری مشهور اپرا وینفری تحسین شده است. او همچنین یک سخنران عالی است و چندین وبینار را با وینفری برگزار کرده است. تول به عنوان یکی از «۱۰۰ روح برتر»، فهرستی از رهبران تأثیرگذار که توسط وینفری تهیه شده است، شناخته می‌شود.

آموزه‌های عمیق و در عین حال ساده اکهارت به افراد بی‌شماری در سرتاسر جهان کمک کرده است تا در زندگی روزمره خود حالتی از آرامش درونی زنده را تجربه کنند. آموزه‌های او بر اهمیت و قدرت حضور متمرکز است، حالت بیداری آگاهی، که فراتر از ایگو و تفکر گفتمانی است. اکهارت این بیداری را گام بعدی اساسی در تکامل انسان می‌داند.

اکهارت تول در حال حاضر در ونکوور اقامت دارد. او تمام وقت خود را صرف کمک به هم‌نوعان خود در دستیابی به آگاهی معنوی می‌کند.

اگر به دنبال راهی برای پیشرفت و توسعه خود هستید بدون شک باید مطالعه نمایید. با ‏دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه‌ای از برترین کتاب‌های جهان را با صرف کمترین ‏زمان مطالعه نمایید‎.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید