خلاصه کتاب تله شادمانی

خلاصه کتاب تله شادمانی

فهرست مطالب

آیا تا به حال احساس نگرانی، بدبختی یا ناتوانی کرده‌اید، اما با این حال باز هم چهره‌ای شاد به خود گرفته‌اید و ‏وانمود کرده‌اید که همه چیز خوب است؟ باید بگویم شما تنها نیستید.

درواقع یکی از رایج‌ترین دروغ‌هایی که به خود می‌گوییم، این است که باید همیشه شاد و خوشحال باشیم و اگر شاد نیستیم، پس حتما مشکلی در ما وجود دارد.

اگر دوران همه‌گیری چیزی به ما یاد داده باشد، این است که زندگی گاهی اوقات بد پیش می‌رود، و این کاملاً خوب است! قرار نیست همیشه خوشحال باشیم.

اما نکته غم انگیز این جاست که چون معتقدیم باید همیشه شادمان باشیم، کارهایی برای شاد کردن خود انجام می‌دهیم که در واقع ما را بدبخت‌تر می‌کند. بدتر از آن، این مکانیسم‌های مقابله‌ای افسردگی، اضطراب و استرس را تغذیه می‌کنند.

واقعیت این است که استرس، اضطراب، افسردگی و عزت نفس ‏پایین در همه ما وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از ما در این تله روانی گرفتار ‏می‌شویم، یک دور باطل که در آن هر چه بیشتر برای شادمانی و خوشبختی تلاش کنیم، بیشتر از ما فرار می‌کند.‏

خوشبختانه، راهی برای فرار از “تله شادمانی” وجود دارد، یک رویکرد جدید و پیشگامانه مبتنی بر ‏مهارت‌های ذهن آگاهی که راس هریس با استفاده از روش درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (‏ACT)‎ در کتاب” تله شادمانی” ارائه می‌دهد.

اگر می‌خواهید در مورد مفهوم تله شادمانی و راه رهایی از آن بیشتر بدانید با این خلاصه کتاب  همراه شوید.

شناسنامه کتاب تله شادمانی

تظاهر به شادی در خلاصه کتاب تله شادمانی

معرفی کتاب

افسانه‌های رایج در مورد شادی به طور مستقیم به اپیدمی ‌استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند و درمان‌های روانشناختی رایج آن را بدتر می‌کند! در این کتاب خودیاری آسان‌، عملی و قدرتمند، دکتر راس هریس نشان می‌دهد که چگونه میلیون‌ها نفر ناخواسته در تله شادمانی گرفتار شده‌اند!

در واقع کتاب تله شادمانی، کتابی است که برای کمک به افراد جهت مبارزه با چالش‌ها و در عین حال تلاش برای ساختن یک زندگی غنی و معنادار نوشته شده است.

تله شادمانی یک راهنمای عملی و آسان مبتنی بر اجرای روش درمانی پذیرش و تعهد ACT ( که مخفف A = افکار و احساسات خود را بپذیرید و حضور داشته باشید. C = با ارزش‌های خود ارتباط برقرار کنید. T  = اقدام موثر انجام دهید) می‌باشد که روشی موثر برای رها کردن کنترل احساسات منفی ارائه می‎‌دهد تا بتوانید ارزش‌های خودتان را در زندگی دنبال کنید.

این کتاب برای هر فردی مناسب است، خواه آن شخص مدیر عامل باشد یا فروشنده، جوان باشد یا نوجوانان برای همه مناسب است.

پس اگر اعتماد به نفس ندارید، با بیماری مواجه هستید، یا شخصی را از دست داده اید، اگر در یک محیط شغلی پر استرس کار می‌کنید یا برای بزرگترین عملکرد زندگی خود آماده می‌شوید، خواندن این کتاب را در اولویت قرار دهید.

این کتاب تکنیک‌های علمی‌بسیار مفیدی را به شما آموزش می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا استرس و نگرانی خود را کاهش دهید، بر ترس خود غلبه کنید و از آن فراتر بروید، از ناامنی‌ها و شک‌های خود فراتر بروید، به شما کمک کند افکار و احساسات دردناک خود را به طور موثر مدیریت کنید و عادات خود را شکست دهید.

خلاصه کتاب تله شادمانی

“تله”  چیزی است که باعث غافلگیری فرد یا توقفش می‌شود. این کتاب مطمئناً در مورد ایجاد شادی معنادار طولانی مدت است، با این حال یکی دیگر از اهداف اصلی آن این است که راه‌های متعددی که می‌توانیم در زندگی‌مان «گرفتار یا غافل» شویم را ببینیم.

بهترین راه برای رهایی از یک تله، این است که ابتدا تصدیق کنید که در یک تله گیر افتاده‌اید. مرحله بعدی درک جزئیات مربوط به تله و نحوه عملکرد آن است. زمانی که تشخیص دادیم تله چیست و چگونه کار می‌کند، می‌توانیم برای رهایی خود کاری انجام دهیم.

این کتاب از روش روانشناختی درمان پذیرش و تعهد یا به اختصار ACT  استفاده می‌کند. هدف ACT این است که به شما کمک کند تا زندگی غنی، کامل و معناداری داشته باشید و در عین حال به طور مؤثر دردی را که به ناچار سر راهتان قرار می‌گیرد، کنترل کنید.

 روش ACT در خلاصه کتاب تله شادمانی

اما چرا شاد بودن سخت است. ما انسان‌ها (یعنی انسان خردمند) در حدود ۲۰۰ هزار سال است که وجود داریم. ذهن مان به گونه‌ای تکامل یافته است که ما را قادر می‌سازد تا زنده بمانیم، منابع حیاتی را بدست آوریم و عضوی مرتبط از یک گروه یا جامعه باشیم.

درواقع این ذهن انسان است که زنده ماندن را ممکن کرده است و در پیش‌بینی آسیب، خطر، تهدید و اجتناب از آن‌ها مهارت دارد.

برای اجداد ما، داشتن ذهنی که همیشه مراقب بود و اتفاقات بدی که ممکن بود رخ دهد را پیش‌بینی می‌کرد، بسیار سودمند بود. با این حال، اگر همان ذهن را در متن دنیای مدرن کنونی قرار دهید، اغلب اوقات نگران چیزهایی می‌شوید که هرگز اتفاق نمی‌افتند.

تکامل مغز، ما را طوری شکل داده است که از نظر روانی رنج می‌بریم؛ خود را با دیگران مقایسه می کنیم، ارزیابی و از خود انتقاد می کنیم، بر کمبودهایمان تمرکز می‌کنیم، سریع از آنچه داریم ناراضی می شویم، و انواع سناریوهای ترسناک که هرگز اتفاق نخواهد افتاد را تصور می کنیم. پس جای تعجب نیست که ما انسان‌ها شادمان بودن برایمان سخت است!

شادمانی به چه معناست؟

در کتاب شادمانی به دو صورت تعریف شده است. در معنای استاندارد و اول، شادی به عنوان “احساس خوب” تعریف می‌شود. حالت رفاه، رضایت و تجربه احساسات لذت بخش در حالتی لذت بخش.

مشکل این جاست که این نوع شادمانی یک احساس است و مانند همه احساسات دوام ندارد.

راس هریس در معنای دیگر،شاد زیستن را این‌گونه تعریف می‌کند: «زندگی غنی، کامل و معنادار».

این به معنای دانستن و درک آنچه برایتان به عنوان یک شخص مهم است و شفاف سازی در مورد ارزش‌های‌تان، است. دانستن اینکه دوست دارید با خود و دیگران چگونه رفتار کنید. دانستن اینکه می‌خواهید چه نوع فردی در دنیا و در طول زندگی خود باشید. هنگامی‌ که در مورد این موارد شفاف هستید، برای حمایت از آنچه برایتان مهم است اقدام می‌کنید.

درک این مفهوم شادمانی، یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد می‌کند. هر چه بیشتر با آن‌چه به قلب‌مان نزدیک است ارتباط داشته باشیم و هر چه بیشتر برای حمایت از آن چیزها اقدام کنیم، احساس بهتری داریم و احتمال ادامه اقداماتی که از زندگی معنادارمان حمایت می‌کند، بیشتر می‌شود.

دنبال کردن یک زندگی غنی و معنادار البته به احساسات و تجربیات لذت‌بخش بسیاری از جمله شادمانی منجر می‌شود و همچنین با بسیاری از احساسات ناخوشایند مانند ترس، غم، خشم و اضطراب همراه خواهد بود.

اما برای اینکه زندگی کاملی داشته باشیم، باید در تحمل کردن دردهایی که زندگی در سر راه‌مان قرار می‌دهد، خوب باشیم. در بسیاری از مراحل زندگی با ناامیدی و شکست مواجه خواهیم شد. حتی معنی دارترین زندگی‌هایی که پر از شادمانی هستند هم روزی با دردهای پیری، بیماری، مرگ، از دست دادن و طرد شدن مواجه خواهند شد.

خبر خوب این است که، اگرچه نمی‌توانیم از چنین دردی اجتناب کنیم، می‌توانیم یاد بگیریم که خیلی بهتر با آن کنار بیاییم، فضایی برای آن ایجاد کنیم، تأثیر آن را کاهش دهیم و زندگی‌ای بسازیم که با وجود آن ارزش زندگی کردن را داشته باشد.

معنی شادی در خلاصه کتاب تله شادمانی

اما قبل از آن باید بدانیم تله شادمانی چگونه کار می‌کند تا بتوانیم از آن فرار کنیم. در ادامه افسانه‌های شکل دهنده تله شادمانی را بررسی خواهیم کرد.

۴ افسانه شکل دهنده تله شادمانی

۱.شادمانی حالت طبیعی همه انسان‌هاست

واقعیت این است که به طور کلی احساس بدبختی حالت طبیعی‌تری از شادمانی است. احتمال اینکه هر یک از ما یک اختلال روانپزشکی را تجربه کرده و دچار آن شویم تقریبا ۳۰ درصد است. حتی اگر اختلال روانپزشکی را نادیده بگیریم، باز هم با بدبختی‌های فراوانی روبرو هستیم که همه ما در مقطعی از زندگی با آن مواجه می‌شویم.

در نهایت، به این باور می رسیم که چون خوشحال نیستیم، مشکلی در ما وجود دارد. همانطور که از این دریچه به دنیا نگاه می‌کنیم، معتقدیم که همه به جز ما خوشحال هستند و این ما را به صورت عمیق تر در تله شادمانی گرفتار می‌کند.

۲. اگر خوشحال نیستیم، مشکل داریم

این افسانه، بر هنجار اجتماعی غربی استوار است که رنج روانی را غیرعادی فرض می‌کند. رنج روانی به عنوان محصول ضعف یا بیماری دیده می‌شود. این باور ما را به انتقاد شدید از خود به عنوان فردی ناقص، ضعیف یا شکسته سوق می‌دهد. درحالی که رنج روانی امری عادی و معمولی است و هر چه بیشتر از خود به خاطر آن انتقاد کنیم، بیشتر در این تله گرفتار می‌شویم.

۳. برای ایجاد یک زندگی بهتر، باید افکار منفی را از خود دور کنیم

اگر اعتقاد دارید که فقط باید افکار مثبت داشته باشیم و افکار منفی را حذف کنیم، خود را برای شکست آماده کردیم. در حالی که داشتن افکار و احساسات مثبت مفید است، اما آن‌ها تنها یک روی سکه زندگی هستند.

به عنوان مثال، تصور کنید که می‌خواهید با شریک زندگی‌تان زندگی کنید. بله قطعا با لذت، آرامش، امنیت، گرما، شادی و رضایت همراه خواهد بود و همچنین با اضطراب، ناامیدی، اختلاف نظر، سوء تفاهم، درد و نارضایتی نیز همراه خواهد بود.

فکر کردن به زندگی معناداری که شامل افکار منفی درمورد طردشدن، شکست، شک، تردید یا اضطراب نباشد، دشوار است. اجتناب از این افکار و احساسات ناخوشایند «منفی» مساوی است با اجتناب از تجربه یک زندگی غنی، کامل و معنادار. درنتیجه یک بار دیگر خود را در تله می‌اندازیم.

دوری از افکار منفی در خلاصه کتاب تله شادمانی

۴. باید بتوانیم آن‌چه را که فکر و احساس می‌کنیم، کنترل کنیم

ما تا حدودی بر آن‌چه فکر می‌کنیم و احساس می‌کنیم کنترل داریم، اما نه به اندازه‌ای که باور داریم. افکار، احساسات، هوس‌ها، امیال، خاطرات، قوانین، قضاوت‌ها بدون کنترل مستقیم ما در ذهن‌مان ظاهر می‌شوند. به عنوان مثال ثابت شده است که هر چه بیشتر سعی کنیم به چیزی فکر نکنیم، بیشتر به آن فکر می‌کنیم.

هرچه بیشتر سعی کنیم محتوای ذهن خود را کنترل کنیم، ناامیدی، انتقاد از خود و ناراحتی ما شدیدتر می‌شود. اگر در این باور مصمم بمانیم که باید بتوانیم محتوای ذهن خود را کنترل کنیم، عمیق‌تر در تله فرو می‌رویم. به جای اینکه توجه خود را بر خلق و اقدام در جهت یک زندگی معنادار معطوف کنیم، گرفتار مبارزه با ذهن خود می‌شویم.

در ادامه شش اصل بنیادی ACT  که به شما در رهایی از تله شادمانی کمک می کنند را معرفی خواهیم کرد.

شش اصل بنیادی ACT 

کتاب تله شادمانی شش اصل بنیادی ACT را معرفی می‌کند و ده‌ها تمرین برای کار روی بهبود مجموعه مهارت‌های‌تان جهت رهایی از تله شادمانی ارائه می‌کند.

از طریق خواندن و تمرین مهارت‌های کتاب، بهتر می‌توانید با تجربیات درونی خود برخورد کنید. یاد می‌گیرید که استراتژی‌های ناکارآمد را کنار بگذارید و شروع به یادگیری و تمرین راهبردهای جدید موثر برای مدیریت تجربیات ناراحت کننده و دردناک درونی کنید.

در ادامه این ۶ اصل معرفی می‌شوند اما برای درک بهتر و تمرین کردن آن‌ها به کتاب مراجعه نمایید.

جدا شدن: ارتباط با افکارتان به روشی جدید، به طوری که آن‌ها تأثیر و نفوذ بسیار کمتری بر شما بگذارند. همان‌طور که یاد می‌گیرید افکار دردناک و ناخوشایند را خنثی کنید، آن‌ها توانایی خود را برای ترساندن، مزاحمت، نگرانی، استرس یا افسردگی‌تان از دست خواهند داد.

بسط دادن: یعنی فضایی برای احساسات و حس‌های ناخوشایند خود ایجاد کنید به جای این‌که برای سرکوب یا دور کردن آن‌ها تلاش کنید. با باز کردن و ایجاد فضا برای این احساسات، متوجه می‌شوید که خیلی کمتر شما را آزار می‌دهند، و به‌جای اینکه مزاحم‌تان شوند، با سرعت بیشتری از بین می‌روند.

اتصال: با هر چیزی که همین الان در اینجا اتفاق می‌افتد، ارتباط کامل برقرار کنید. به جای اینکه به گذشته فکر کنید یا نگران آینده باشید، عمیقاً با لحظه حال در ارتباط باشید.

خود مشاهده گری: جنبه‌ای قدرتمند از ذهن که تاکنون توسط روانشناسی غربی نادیده گرفته شده است. با شناختن این بخش از خود، رابطه خود را با افکار و احساسات دشوارتان متحول خواهید کرد.

ارزش‌ها: شفاف‌سازی ارزش‌های‌تان و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها، خود یک گام اساسی برای معنادار کردن زندگی است. ارزش‌های شما بازتابی از مهم‌ترین چیز در قلب شما هستند. ارزش‌های شما مسیر زندگی‌تان را ایجاد می‌کند و شما را برای ایجاد تغییرات مهم ترغیب می‌کند.

 اقدام متعهد: یک زندگی غنی و معنادار از طریق اقدام کردن ایجاد می‌شود. اما نه هر اقدامی. بلکه از طریق اقدام موثر، هدایت شده و با انگیزه منطبق بر ارزش‌های‌تان اتفاق می‌افتد.

۴ اصل اول ACT مهارت‌های ذهن آگاهی هستند. ۲ اصل آخر ارزش‌ها و اقدام متعهدانه است.

تمام راه‌کارها ساده به نظر می‌رسند زیرا همین‌طور هم هستند. با این حال، ساده بودن‌شان مساوی آسان بودنش نیست. خواندن در مورد این اصول و مهارت‌ها با یادگیری و تمرین کردن یکسان نیست. راس هریس تمرین‌های مفید زیادی برای درگیر کردن و رشد توانایی ما برای حضور، باز کردن و انجام کارهای مهم در سراسر کتاب تله شادمانی معرفی کرده است.

زندگی معنی دار در خلاصه کتاب تله شادمانی

بخش‌هایی از متن کتاب

“هرچه بیشتر سعی کنیم از این واقعیت اساسی که تمام زندگی بشر در آغوش گرفتن درد است، اجتناب کنیم، احتمال بیشتری وجود دارد که در هنگام بروز درد با آن مبارزه کنیم و در نتیجه درد و رنج بیشتری برای خود ایجاد کنیم.”

“«تعهد» به این معناست که وقتی دچار لغزش می‌شوید یا از مسیر خارج می‌شوید، دوباره خودتان را بهبود دهید، هدف‌تان را پیدا کنید و به مسیری که می‌خواهید بروید ادامه دهید.”

“داشتن افکار و احساسات منفی به این معنی است که یک انسان عادی هستید.”

“چیزهایی که در زندگی برایشان ارزش بیشتری قائل هستیم، طیف وسیعی از احساسات را به همراه دارند، چه خوشایند و چه ناخوشایند.”

“به هر طریقی، باورهای خود را داشته باشید، اما درمورد آن‌ها تعصب نداشته باشید. به خاطر داشته باشید که همه باورها، چه “حقیقت” باشند یا نه، داستان هستند.”

“برای رسیدن به ارزش‌های زیربنایی یک هدف، باید از خود بپرسید: «این هدف در خدمت چیست؟ این هدف به من کمک می‌کند چه کاری را انجام دهم که واقعاً معنی دار باشد؟”

به طور خلاصه تله شادمانی اینجاست: برای یافتن شادی، سعی می‌کنیم از احساسات بد اجتناب کنیم یا از آن‌ها خلاص شویم، اما هر چه بیشتر تلاش کنیم، احساسات بد بیشتری ایجاد می‌کنیم.”

“متأسفانه، بسیاری از مردم با این باورند که همه به جز خودشان، خوشحال زندگی می‌کنند. بله درست حدس زدید، این باور ناراحتی بیشتری برایشان ایجاد می‌کند.”

“اگر آمادگی قبول کردن بعضی از احساسات ناراحت کننده را نداشته باشید، ایجاد یک زندگی بهتر برایتان غیرممکن خواهد بود.”

“هر زمان که احساس استرس، اضطراب یا افسردگی می‌کنید، از خود بپرسید: «حالا ذهنم چه داستانی برایم تعریف می‌کند؟» سپس هنگامی‌ که آن را شناسایی کردید، آن را خنثی کنید.”

اگر تمایل دارید با یکی دیگر از آثار این نویسنده آشنا شوید، خواندن مقاله زیر می‌تواند به شما کمک نماید.‎

خلاصه کتاب سیلی واقعیت

کتاب سیلی واقعیت راهنمای دلسوزانه، عاقلانه و بسیار کاربردی برای مدیریت اضطراب، اندوه و رنجی است که به دنبال ضربات بزرگ در زندگی با آن موجه خواهیم شد.

‎اکنون بخوانید‎

 

صاحب نظران در مورد کتاب “تله شادمانی ” چه می‌گویند؟

“در کتاب “تله شادمانی راس هریس با دقت و خلاقانه تکنیک‌هایی را ارائه می‌دهد که هر کسی می‌تواند برای تضعیف مشکلات، اجتناب از دست دادن لحظه حال استفاده کند. هریس به طور سیستماتیک بررسی می‌کند که چگونه وارد «تله شادمانی» می‌شویم و سپس یک فانوس دریایی قدرتمند را روشن می‌کند تا راه دیگری را به ما نشان دهد” – دکتر استیون هیز، نویسنده کتاب «از ذهن خود خارج شوید و وارد زندگی خود شوید»

“کتاب تله شادمانی، یک جایگزین هیجان انگیز برای رویکرد معمول بسیاری از کتاب‌های خودیاری. هریس توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانیم با خودمان همان‌طور که هستیم کنار بیاییم، به‌جای این‌که به صورت تهاجمی‌ تلاش کنیم خودمان را تغییر دهیم. من تحت تأثیر روش‌های ساده و مؤثر ACT هستم” – دکتر دیوید ریکو، نویسنده کتاب «پنج چیزی که نمی‌توانیم تغییر دهیم»

“تله شادمانی توصیه‌های آرام  و مؤثر مبتنی بر بودایی را ارائه می‌دهد. هریس با تمرین‌های ذهن آگاهی و تکنیک‌های مدیتیشن به ما می‌آموزد که به جای راه‌حل‌های وسوسه‌انگیز و در عین حال ناسالم و زودگذر، احساسات‌مان و فضا را با شجاعت مدیریت کنیم. خود را از تله احساسی رها کنید و خوشبختی واقعی را در آغوش بگیرید! این تمرینات در واقعیت موثر هستند. من همه آن‌ها را امتحان کردم.” کارولین تردوی، «مجله فیل»

معرفی نویسنده

نویسنده خلاصه کتاب تله شادمانی

دکتر راس هریس (متولد ۱۹۶۶، لیورپول، بریتانیا) یک پزشک، روان درمانگر، نویسنده، و ‏مربی زندگی است. هریس در سال ۱۹۸۹ از دانشگاه نیوکاسل آپون تاین به عنوان پزشک ‏فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۹۱ به ملبورن استرالیا مهاجرت کرد و در آن‌جا به عنوان ‏پزشک عمومی‌شروع به کار کرد.‏
به عنوان یک پزشک خانواده، او به طور فزاینده‌ای به جنبه‌های روانی بیماری‌های پزشکی ‏علاقه‌مند شد. درحالی که به طور فزاینده‌ای از نوشتن نسخه‌های دارویی دلسرد شده بود‎.‎
در اوایل دهه نود، زمانی که راس پزشک عمومی ‌در ملبورن بود، به عنوان یک استندآپ ‏کمدین نیز کار می‌کرد و علاوه بر حضور منظم در مدار کمدی ملبورن، در برنامه‌های ‏تلویزیونی هم شرکت می‌کرد.

در نتیجه این تجربه، صحبت‌های اش سریع، جذاب و ‏طنزآمیز است و همچنین مملو از اطلاعات، ابزار و تکنیک‌هایی برای کاهش استرس، ‏افزایش عملکرد و افزایش نشاط است‎.‎
در نهایت این علاقه منجر به تغییر کامل رویه شغلی‌اش شد. او اکنون در دو نقش متفاوت ‏و در عین حال مکمل کار می‌کند، به عنوان یک درمانگر و به عنوان یک مربی روش ACT‏ .
در سال ۲۰۱۵، هریس با سازمان بهداشت جهانی برای ایجاد یک پروتکل ‏ACT‏ برای کمک به ‏پناهندگان در مدیریت استرس خود و مقابله با ناملایمات همکاری کرد.‏
او تالیف چهار کتاب درسی ساده سازی‎ ACT ‎، ‏ACT  متمرکز بر تروما، رهایی با‎ ACT ‎، سوال ‏و جواب‌هایی در مورد‎ ACT ‎و چهار کتاب خودیاری مبتنی بر‎ACT‏‏‎ : ‎تله شادمانی، سیلی ‏واقعیت، شکاف اعتماد و‎ ACT ‎همراه با عشق را نوشته است‎.‎

اگر به دنبال راهی برای پیشرفت و توسعه خود هستید بدون شک باید مطالعه نمایید. با ‏دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه‌ای از برترین کتاب‌های جهان را با صرف کمترین ‏زمان مطالعه نمایید‎.‎

دانلوداپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید