لبخند زبان مشترک تمام دنیاست – تکنیک خنده درمانی و مزایای بی نظیر آن

فهرست مطالب

چند وقت پیش در حال خواندن یک مقاله درباره زبان بدن و تفاوت ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در استفاده از زبان بدن بودم ، یک جمله زیبا در پایان این بحث بود که توجهم را جلب کرد : لبخند زدن میان تمام ملیت‌ها و فرهنگ‌ها نشانه محبت است و احساس خوشاندی را به مخاطب انتقال میدهد. پس لبخند زبان مشترک تمام دنیا است. و تکنیک خنده درمانی در تمام جهان جواب میدهد.

خنده درمانی چه زمانی متولد شد ؟

در همه دوران‌ها انسان‌ها میدانستند که خندیدن میتواند موجب افزایش روحیه و بهبود روان افراد شود و حال آن‌ها را خوب کند. اما کشف این نکته که خنده میتواند حتی بیماری‌های جسمانی را هم درمان کند در نیمه دوم قرن بیستم اتفاق افتاد.

خنده درمانی هنوز هم ابعاد ناشناخته بسیاری دارد. اما در کشورهای هند و آمریکا به دستاوردهای زیادی در اثبات این امر که خنده درمانی میتواند بیماری‌های جسمانی بسیاری را از بین ببرد رسیده‌اند.

در واقع میتوان گفت در نیمه دوم قرن بیستم زمانی که یک سردبیر تصمیم گرفت داستان درمان شدن بیماری‌اش ، به وسیله خنده را ، که نوعی آرتروز نادر بود ، شرح دهد ، تحقیقات علمی روی این مسئله هم آغاز شد.

۱۳ تکنیک حال خوب برای این که ۱۴۰۰ را قشنگ تر شروع کنی!

۱۳ تکنیک حال خوب برای رسیدن به جادوی شادی و آرامش

اکنون بخوانید

 

انواع خنده‌ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خندیدن هم انواع گوناگونی دارد. البته حتما این تفاوت را خودتان هم احساس کرده اید. این انواع خندیدن در تکنیک خنده درمانی مورد توجه قرار میگیرد.

لذا در ادامه تمام خنده‌های زیبایی که در زندگی بر بهایتان نقش بسته را به سه دسته تقسیم میکنیم.

  1. خنده ای که از طنز واقعی ناشی میشود: این خنده کاملا واقعی و از ته دل است. در تکنیک خنده درمانی در راستای استفاده از این نوع خنده ها برای بیماران فیلم طنز پخش میشود و یا از آنها خواسته میشود در نمایش نامه‌های طنز شرکت کنند.
  2. خنده‌ای که به واقع بینانه ترین شکل در پی بازیابی آن هستیم: حضرت حافظ با صدای درون شما میفرماید: ای پسته تو خنده زده بر حدیث قند / مشتاقم از برای خدا یک شکر بخند

در این نوع از خندیدن نیازی به شوخ طبعی نیست. بلکه بیماران میاموزند با استفاده از برخی تکنیک‌‌های یوگای خنده بدن را به آرامش برسانند و در واقع خندیدن را تقلید کنند.

  1. راهی که مسیر رسیدن خنده به لب‌های شما را آسان‌تر میکند: در این روش با استفاده از ورزش‌هایی جسمانی و انواع روش‌های تمدد اعصاب به بیماران کمک میشود فضای امنی ایجاد کنند تا در سایه آن بتوانند با گفتار درمانی و رسیدن به آرامش خندیدن را آسوده‌ترکنند.

تکنیک خنده درمانیمراحل تکنیک خنده درمانی برای این که زندگیتان را رنگی‌تر کنید

من فکر میکنم خندیدن هم منشا تمام احساسات مثبتی است که در زندگی میتوانیم داشته باشیم و هم نتیجه آن‌ها. پس بهتر است آن را در زندگیمان جدی بگیریم تا هم آرامش درونی را احساس کنیم و سلامت جسمانی را برای خود به ارمغان آوریم. حال با مراحل یک تکنیک خنده درمانی همراه ما باشید.

قبل از هر چیز منفی‌ها را آزاد کن

این کار در خنده درمانی به این صورت است که فرد یک بادکنک را باد میکند و سپس درحالی که منفی های زندگی‌اش را نام میبرد آن را رها میکند. و تصور میکند که منفی‌ها را به حال خود رها کرده است.

نابودش کن

حالا بیمار بادکنک را باد میکند ، درمانگر یک موسیقی شاد پخش میکند و بیمار با حس خوب و شادی ناشی از موسیقی که میتواند همراه با رقصیدن هم باشد بادکنک را باد میکند تا بترکد و تصور میکند که در حال نابود کردن احساسات منفی‌اش است.

آرامش را جذب کن

در این مرحله بیمار در حالی که عضلات بدنش را منقبض کرده  به سرعت در اتاق قدم میزند و همزمان نام خود را به آرامی تلفظ میکند و در همین حین عضلاتش را شل میکند.

این کار در واقع دریافت آرامش با تمرکز روی اعضای بدن و انتقال به درون خود است.

خنده تلقینی

حال میرسیم به بخش جذاب ماجرا که در آن نوبت به خندیدن میرسد. بیمار روی زمین دراز میکشد و درمانگر از روش‌های گوناگون برای تلقین خنده به او استفاده میکند تا در نهایت او بخنددو زیبایی خنده را در درونش احساس کند.

قلقلک هم خوبه

اگر درمانگر در تلقین خنده و شادی به بیمار موفقیت زیادی کسب نکرد گاهی توسل به زور هم زیاد بد نیست J . درمانگر میتواند در صورت امکان کمی هم بیمار را غلغلک دهد تا ناچار به خندیدن شود.

با لبخند زدن از ابتلا به کرونا جلوگیری نمایید

چرا گفته می‌شود ” خنده بر هر درد بی درمان دواست” ؟

اکنون بخوانید

 

تکنیک خنده درمانی در نهایت چه فوایدی دارد؟

خندیدن برای بخش‌های گوناگون بدن ما مفید است و در نهایت سلامت روانی و جسمی ما را به دنبال دارد به همین علت هم فواید آن را به بخش‌های گوناگونی تقسیم کرده و در این فصل از مقاله برای شما ذکر خواهیم کرد.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

شاید در روزهایی که دنیای ما در محاصره ویروس کرونا قرار گرفته است زیاد این نکته را شنیده باشید که ترس از کرونا موجب افزایش خطر میشود چرا که سیستم ایمنی بدنمان تضعیف میگردد.

خندیدن موجب ایجاد آرامش و شادی در وجود ما شده که در مقابل ترس قرار دارند لذا این عمل  سبب میشود بدن ما تقویت بشود و بتواند در برابر بیماری‌ها مقاوت بیشتری از خود نشان دهد.

داروی رایگان افسردگی

خندیدن استرس و اضطراب را از وجود شما دور میکند . شوخی و بذله گویی و خوش خنده بودن در هر جمعی سایرین را به سمت شما جذب کرده و کمک میکند روابط گسترده‌ای داشته باشید.

قرار گرفتن در اجتماع و داشتن دوستان بیشتر انزوا را از انسان دور کرده و بهانه دیگر افسردگی را هم از بین میبرد.

همچنین خندیدن به شما کمک میکند هوشیارتر شوید و توجه خود را به لحظه حال و حس شادمانی آن جلب کنید. پس لحظه حالتان را سرشار از شادی میکند تا نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی که برای اتفاقات پیش نیامده دارید را از بین ببرد.

تکنیک خنده درمانی برای جلوگیری از افسردگیدرمان دیابت

یکی از بیماری‌هایی که از طریق تکنیک خنده درمانی در پی از بین بردن آن هستند دیابت است. در یک مرکز سلامت در برزیل ، علاوه بر افرادی که از افسردگی رنج میبرند افراد مبتلا به دیابت را هم در معرض خنده درمانی قرار داده‌اند.

در این مراکز افراد تشویق میشوند به صورت همگانی و با صدای بلند بخندند و از این حس خوشایند لذت ببرند.

در واقع میتوان گفت خندیدن میزان گلوکز خون را کاهش میدهد و در نتیجه عامل به وحود آورنده دیابت را از بین میبرد.

خندیدن جریان خون را در بدن بهبود میبخشد و به شما کمک میکند کالری بیشتری بسوزانید. یک درمان رایگان که طبیعتا به امتحان کردنش می ارزد.

تکنیک خنده درمانی چگونه این فواید را برای ما به ارمغان می‌آورد؟

حال به یک پرسش اساسی در این بحث میرسیم که شاید فکر شما را هم درگیر کرده باشد. در واقع در این قسمت میخواهیم به درون بدن انسان رفته و مزایای تکنیک خنده درمانی را به صورت علمی تشریح کنیم.

تاثیر خندیدن در هورمون‌های بدن

همانطور که میدانید ترشح هورمون‌ها در بدن موجب میشود ما احساسات گوناگون را تجربه کنیم و یا تغییراتی مثبت و منفی در سطح سلامت جسم و روان ما پدید آید.

برخی از هورمون ها مثل کورتیزول ، آدرنالین و دپامین موجب ایجاد حس اضطراب ، نگرانی ، تشویش و یا حتی افسردگی میشوند.

کاری که تکنیک خنده درمانی برای ما میکند این است که ترشح این هورمون‌ها را در بدن ما کاهش میدهد و در نتیجه دیگر عاملی برای ایجاد احساساتی که نام برده شد وجود ندارد.

از طرف دیگر خندیدن ، ترشح برخی هورمون‌های مفید مثل اندروفین را در بدن ما افزایش داده و از این طریق سلامتی را به ما هدیه میکند.

علاوه بر هورمون‌ها و تاثیراتی که خندیدن بر آن‌ها میگذارد ، سلول‌های آنتی بادی هم از طریق خندیدن افزایش میابند و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکنند.

کتاب صوتی عشق، خنده، زندگی (نسخه کامل)

ما باید، با جریانِ بزرگ و شکوهمندِ جهان، جاری شویم. جهان، به‌مثابه یک اندامِ بزرگ، به‌مثابه یک انسانِ کبیر، یک مسافر است.

اکنون بخوانید

 

 ورزش خنده

همه ما میدانیم که ورزش کردن برای سلامت جسمی ما فوق العاده اهمیت دارد و اگر بخواهیم بدنمان سالهای بیشتری در سلامت به سر ببرد باید آن را برای خود به یک عادت تبدیل کنیم.

زمانی که شما میخندید دیافراگم و عضلات شکم شما ورزیده میشوند. حتی شانه‌های شما هم بی نصیب نمیمانند. تمام این نرمش‌ها سبب میشود قلب شما بهتر و سالم‌تر از قبل کار کرده و حس خوشایند آرامش و راحتی در عضلات شما به وجود بیاید.

سخن پایانی

در این مقاله از ذهن سعی کردم تمام آثار مثبت و فوایدی را که تکنیک خنده درمانی به شما هدیه میدهد را برشمارم. لبخند زدن همیشه برای شما جادو میکند. شما را به یک انسان محبوب و دوست داشتنی تبدیل کرده و حس خوشایندی به افرادی میدهد که در پی معاشرت با شما هستند.

پس خندیدن را برای خود به یک عادت نیکو تبدیل کنید تا فواید آن را در شخصیت خود ، روحیه ، روابط و تمام ابعاد زندگیتان مشاهده کنید.

اگر تجربه زیبایی از خندیدن دارید یا نکته‌ای در رابطه با خندیدن میدانید که ممکن است برای دیگران جالب باشد میتوانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دل‌هایتان شاد و لب‌هایتان تا ابد مزین به لبخند

کتابخانه صوتی ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید