با لبخند زدن از ابتلا به کرونا جلوگیری نمایید.

با لبخند زدن از ابتلا به کرونا جلوگیری نمایید.

فهرست مطالب

چرا باید بخندیم؟؟؟

چرا گفته می‌شود ” خنده بر هر درد بی درمان دواست” ؟

احتمالا تا به حال اخباری در مورد “گروه‌های خنده” شنیده اید. گروهی از افراد که دور هم جمع می‌شوند و شروع به خندیدن می‌کنند، بدون هیچ دلیلی فقط می‌خندند.

شاید هم نمونه مشابه آن را در برنامه خندوانه دیده باشید. در طول برنامه قسمتی وجود داشت که شرکت کنندگان، یک دقیقه می‌خندیدند.

و حتما این سوال برایتان پیش آمده است که خندیدن چه فایده ای دارد که برخی حتی به صورت مصنوعی این کار را انجام می‌دهند!

در این اوضاع بد اقتصادی و شرایط کرونا، اصلا دلیلی برای خندیدن وجود دارد و چرا باید بخندیم؟ برای پاسخ به این سوالات، این مقاله را تا انتها بخوانید.

حس خوشبتی با لبخند زدن

چرا لبخند می‌زنیم؟  وقتی لبخند می‌زنیم چه اتفاقی در مغز ما رخ می‌دهد؟

تصور کنید در وضعیت مطبوعی قرار دارید، مانند برخورد با یک دوست قدیمی در خیابان، در این حالت ناخودآگاه لبخند می‌زنید. در واقع وقتی مغز احساس خوشبختی می‌کند، اندورفین تولید می‌شود و سیگنال‌های عصبی به عضلات صورت منتقل می‌شوند تا لبخند ایجاد کنند.

این شروع حلقه بازخورد مثبت خوشبختی است. وقتی عضلات مشارکت کننده در لبخند منقبض می‌شوند، سیگنالی را به مغز ارسال می‌کنند و سیستم پاداش مغز را تحریک می‌کنند. در نتیجه سطح هورمون‌های شادی یا آندورفین را بیشتر می‌کنند.

به طور خلاصه، وقتی مغز ما احساس خوشبختی می‌کند، لبخند می‌زنیم. وقتی لبخند می‌زنیم، مغز ما احساس شادی بیشتری می‌کند. و این چرخه باعث احساس خوشحالی بیشتر می‌شود.

پس اگر می‌خواهید خوشحال باشید، فقط لبخند بزنید حتی اگر این لبخند زدن مصنوعی باشد. به لطف حلقه بازخورد مثبت لبخند زدن، می‌توانیم مسیر پردازش عاطفی در مغز را تغییر دهیم تا با یک لبخند ساده احساس خوشبختی کنیم.  اما

لبخند زدن و خندیدن چه فوایدی دارد؟

طبق مطالعات علمی، یک ارتباط قوی بین سلامتی، طول عمر و لبخند زدن وجود دارد. مهمتر از همه، مطالعات نشان داده اند که فقط عمل لبخند زدن (ایجاد فرم‌ها و حرکات فیزیکی صورت)، خواه در نتیجه یک شادی واقعی باشد یا صرفا یک عمل فیزیکی، می‌تواند فواید کوتاه مدت و بلند مدت زیادی برای سلامتی و خوشی افراد داشته باشد.

اگر هنوز قانع نشده اید، در ادامه دلایل این که چرا باید هر روز به صورت آگاهانه برای لبخند زدن تلاش کنید را بررسی خواهیم کرد:

لبخند زدن سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

لبخند زدن می‌تواند سلامت کلی شما را تقویت کند. عمل لبخند زدن، در واقع به سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند تا عملکرد موثرتری داشته باشد. تصور می‌شود که هنگام لبخند زدن، عملکرد ایمنی بدن به دلیل آرامش بیشتری که کسب می‌کند، بهبود می‌یابد.

بنابراین علاوه بر اقدامات احتیاطی مانند شستن دست‌ها و ماسک زدن، سعی کنید با لبخند زدن جلوی ابتلا به آنفولانزا و کرونا را بگیرید.

تقویت سیستم ایمنی با لبخند زدن

لبخند زدن استرس را برطرف می‌کند

استرس می‌تواند در تمام وجود ما نفوذ کند و در چهره ما نمایان شود. لبخند زدن نه تنها به شما کمک می‌کند که خسته و فرسوده به نظر نرسید، بلکه می‌تواند به کاهش استرس تان نیز کمک کند.

باور کنید یا نه، لبخند زدن حتی اگر ساختگی باشد، می‌تواند استرس را کاهش دهد. وقتی استرس دارید، اندکی به خود زمان دهید و لبخند بزنید. مطمئن باشید شما و اطرافیانتان از مزایای این کار بهره مند خواهید شد.

غیر از لبخند زدن، روش های دیگری برای کنترل و مدیریت استرس  وجود دارد، می توانید این راه کارها در مقاله زیر مطالعه نمایید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

کنترل و مدیریت استرس چیست؟ بهترین تکنیک‌ها و مهارت‌های مدیریت استرس

[/su_box]

لبخند زدن روحیه را بالا می‌برد

دفعه دیگر که احساس افسردگی کردید، لبخند بزنید. به احتمال بسیار زیادی روحیه تان بهتر خواهد شد. لبخند زدن حتی به صورت ساختگی می‌تواند بدن را فریب دهد و به شما در بالا بردن روحیه تان کمک کند.

عمل فیزیکی لبخند زدن پیام عصبی را در مغز فعال می‌کند.  یک لبخند ساده می‌تواند باعث شود ترشحات عصبی تقویت کننده نوروپپتیدها و همچنین انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و سروتونین افزایش یابند.

لبخند زدن را به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی در نظر بگیرید.

همه ما به دنبال راه کارهایی هستیم که در کل روز روحیه بالاتری داشته باشیم، کتاب زیر به شما کمک می کند تا با صرف کمترین زمان روحیه خود را در کل روز حفظ نمایید.

‎کتاب صوتی ۵ دقیقه شادی‌بخش‎‎

‎سکوت، تمرکز، و آرامش فقط پنج دقیقه با ما فاصله دارند. ‎

‎اکنون بخوانید‎

لبخند زدن فشار خون تان را کاهش می‌دهد

وقتی لبخند می‌زنید، فشار خون تان به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد . اگر در خانه دستگاه اندازه گیری فشار خون دارید، این موضوع را امتحان کنید. فقط کافی است بعد از چند دقیقه نشستن فشار خود را اندازه بگیرید.

سپس یک دقیقه لبخند بزنید و در حالی که هنوز لبخند بر لب دارید، بار دیگر فشارتان را اندازه بگیرید. تفاوت را مشاهده خواهید کرد!

لبخند زدن باعث کاهش درد می‌شود

در مطالعات نشان داده است که لبخند زدن باعث ترشح اندورفین و سروتونین یعنی مسکن‌های طبیعی می‌شود. این انتقال دهنده‌های عصبی در کنار هم باعث می‌شوند از سر تا پا احساس سر خوشی پیدا کنید.

این مواد شیمیایی طبیعی نه تنها روحیه شما را بالا می‌برند، بلکه باعث آرامش بدن و کاهش درد جسمی‌تان می‌شوند.

لبخند زدن یک داروی مسکن طبیعی است.

لبخند زدن باعث می‌شود جوانتر به نظر برسید

لبخند زدن نه تنها باعث جذابیت بیشتر شما می‌شود، بلکه می‌تواند شما را جوانتر جلوه ‌دهد. ماهیچه‌هایی که برای لبخند زدن استفاده می‌شوند، صورت را می‌کشند و باعث می‌شود فرد جوانتر به نظر برسد.

پس به جای انتخاب عمل لیفت صورت، فقط سعی کنید در طی روز بیشتر لبخند بزنید. با این کار جوانتر به نظر می‌رسید و احساس بهتری خواهید داشت.

لبخند زدن و جوانتر شدن

با لبخند زدن، جذاب تر می‌شوید

به طور طبیعی به سمت افرادی که لبخند می‌زنند، جذب می‌شویم. بنابراین جای تعجب نیست که حالت‌های ناراحت یا منفی صورت مانند اخم، ترشرویی و درهم کشیدن صورت برعکس عمل می‌کنند و باعث پراکنده شدن افراد از اطراف تان می شوند.

به جای ترشرویی از قدرت لبخند تان برای جذب افراد به سمت خودتان استفاده کنید.

با لبخند زدن، در شغلتان موفق تر خواهید شد

مطالعات نشان داده است افرادی که به طور منظم لبخند می‌زنند با اعتماد به نفس تر به نظر می‌رسند. در نتیجه بیشتر در شغلشان ارتقا می‌یابند و افراد بیشتری به آنها نزدیک می‌شود.

در جلسات و قرارهای کاری لبخند بزنید. متوجه می‌شوید که افراد واکنش متفاوتی به شما نشان می‌دهند.

لبخند زدن مسری است

نمی توانید لبخند بزنید؟ جای نگرانی نیست فقط با کسانی باشید که لبخند می‌زنند. یک مطالعه در سوئد نشان داده است که هنگام نگاه کردن به افرادی که لبخند می‌زنند، نگه داشتن حالت چهره ناراحت، بسیار دشوار است.

لبخند زدن واقعا مسری است! دیدن لبخند افراد، سلول‌های عصبی آینه ای ما را تحریک می‌کند تا کنترل عضلات صورت را سرکوب کرده و باعث ایجاد لبخند شوند.

‘با لبخند تو، من لبخند می‌زنم’ در واقع یک واقعیت علمی ثابت شده است!

لبخند زدن گروهی

لبخند زدن، کمک می‌کند روحیه مثبت اندیش پیدا کنید

این آزمایش را امتحان کنید: لبخند بزنید. حالا سعی کنید بدون از دست دادن لبخند تان به یک چیز منفی فکر کنید. سخت است، نه؟

حتی وقتی لبخند غیرطبیعی یا اجباری باشد، بازهم مغز و در نهایت بقیه بدن این پیام را دریافت می‌کنند که “زندگی خوب است!” در واقع با لبخند زدن از افسردگی، استرس و نگرانی فاصله می‌گیرید.

اگر می خواهید با دیگر فواید لبخند زدن آشنا شوید، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

 لبخند زدن راهی برای آرامش و رضایت بیشتر از زندگی

[/su_box]

روش‌هایی برای بیشتر لبخند زدن

خب، حالا که می‌دانید خنده تا چه اندازه برای تان مفید است. حتما این سوال برایتان پیش آمده است که چطور می‌توانید بیشتر بخندید؟ در ادامه چند روش برای بیشتر خندیدن در زندگی روزمره به مشا پیشنهاد می شود:

خندیدن را در اولویت قرار دهید. درست مثل هر کار روتینی که برای سلامتی خود انجام می‌دهید، مانند ورزش کردن یا مسواک زدن،  خندیدن را نیز در لیست کارهای خود قرار دهید. خواهید فهمید که خندیدن کار روتینی است که از آن لذت می‌برید.

روتین لبخند زدن

خندیدن در کنار افراد شاد راحت تر است. با آن دوستانتان که روحیه شما را بالا می‌برند تماس بگیرید و یا به یک کلاس یوگای خنده بروید.

یک فیلم یا برنامه تلویزیونی خنده دار تماشا کنید. برای دیدن یک فیلم خنده دار کافی است، نگاهی به شبکه‌های تلویزیونی بیاندازید. یا به یکی از سایت‌های تماشای فیلم مراجعه کنید و یک فیلم کمدی متناسب با علایقتان  را برای دیدن انتخاب کنید.

یک ویدئو خنده دار ببینید. وقت تان کم است؟ عبارت “ویدیو خنده دار” را در موتور جستجوی مورد علاقه تان تایپ کنید و از میان گزینه‌های فراوان موجود یکی را برای دیدن انتخاب کنید.

اگر هیچ کدام از این روش‌ها را نمی توانید انجام دهید، فقط کافی است شروع به خندیدن کنید. حتی اگر خنده تان ساختگی باشد، بازهم از مزایای آن بهره مند خواهید شد.

 سخن آخر

لبخند زدن و خندیدن یک روش عالی برای کاهش استرس است. خندیدن می‌تواند به شما کمک کند تا با یک زندگی پرتنش کنار بیایید و از آن جان سالم به در ببرید.

لبخند زدن، با تحریک عضلات صورتتان باعث از بین رفتن اندورفین‌های استرس زا می‌شود. از آنجا که بدن ما نمی تواند بین خنده واقعی و دروغین تفاوت قائل شود، هر چیزی که شما را به قهقهه بیاندازد، تأثیر مثبتی خواهد داشت.

برای بهره مندی از فواید خنده نیازی به خوشبختی فوق العاده یا حس شوخ طبعی ندارید، فقط کافی است، ادای خندیدن را در بیاورید. آنقدر وانمود کنید تا به واقعیت تبدیل شود! بله، اگر می خواهید خوشحال باشید، فقط لبخند بزنید.

انتخاب و خواندن کتاب مناسب حس رضایت از زندگی و شادی را افزایش می‌دهد. با استفاده از اپلیکیشن ذهن می توانید برترین کتاب های جهان را در کمترین زمان مطالعه کنید.

دانلود

منابع

2 دیدگاه‌ها

    • سلام دوست عزیز وقت تون بخیر
      به طور کلی یوگای خنده تمریناتی است که باعث خنده‌ی بی‌دلیل می‌شوند که ترکیبی از تمرینات یوگایی تنفس عمیق و مراقبه‌ی خنده هستند.
      این روش یوگا توسط دکتر «کاتاریا» پایه گذاری شده است و تا به حال نتایج خیلی مثبتی در کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی و غلبه بر افسردگی از خود نشان داده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید