تکنیک تند خوانی راهی میانبر به‌سوی موفقیت در تحصیل و کسب‌وکار

فهرست مطالب

اگر گنجایش لیست کتاب‌هایی که آرزوی خواندن آن‌ها را در سر می‌پرورانید دیگر تمام‌شده و مطالب بسیاری وجود دارد که در هرروز باید بخوانید حتماً دچار سردرگمی شده‌اید. تکنیک تند خوانی راهی است که به شما نشان می‌دهد چگونه سرعتتان را در مطالعه به حدی برسانید که بتوانید کتاب‌ها و دوره‌های موردعلاقه‌تان را بخوانید.

آرزوهای دیرین

ابتدای سال گذشته وقتی در حال برنامه‌ریزی برای سال پیش رو بودم در یک صفحه لیستی از کتاب‌هایی که قصد داشتم بخوانم را یادداشت کردم و در صفحه دیگر دوره‌ها و مقالاتی که فکر می‌کردم به رشد کسب‌وکارم کمک می‌کنند را هم لیست کردم. کار سختی به نظر نمی‌رسید؛ اما وقتی در جریان سال مطالب درسی که باید می‌خواندم هم به آن‌ها اضافه شد دیگر کار آسانی نبود. مدام برنامه‌ریزی می‌کردم و سعی می‌کردم ساعت‌های کمتری از شبانه‌روز را بخوابم که بتوانم طبق برنامه مشخص‌شده تمام مطالب را مطالعه کنم.

تا جایی که این فشردگی و حجم بالای کارها روی اعصابم تأثیرات منفی گذاشت. دیگر دوست نداشتم مطالعه کنم و حس می‌کردم در این مسیر شکست‌خورده‌ام و باید بخشی از کارهایم را از لیست انتظار خط بزنم.

اما به این سادگی هم کنار نکشیدم. قدری گشت زدن در صفحات وب روشی را به من شناساند که می‌خواهم در این مقاله شما را با آن آشنا کنم.

افزایش تمرکز هنگام درس خواندن و مطالعه

تمرکز را می‌توان مهمترین جنبه در درس خواندن اصولی دانست، چیزی که ما در مقاله‌ای دیگر از ذهن درباره آن صحبت خواهیم کرد.

اکنون بخوانید

 

ما چطور مطالعه می‌کنیم؟

فکر می‌کنید چرا باید همیشه از نرخ پایین مطالعه و مشکلاتی که به‌تبع آن در کشورمان ایجاد می‌شود ناراحت باشیم؟ شما چقدر مطالعه می‌کنید؟ اطرافیانتان چطور؟

این روزها وقتی از افراد می‌پرسیم روزانه چند دقیقه مطالعه می‌کنند رقم‌های امیدوارکننده‌ای نمی‌شنویم. وقتی علت آن را جویا می‌شویم معمولاً با بهانه‌های یکسانی روبه‌رو خواهیم بود که همه به یک موضوع می‌رسند: ” وقت نداشتن ”

  • آن‌قدر سرم شلوغ است که وقت مطالعه ندارم
  • از صبح که بیدار می‌شوم و سر کار می‌روم تا شب درگیرم دیگر کی باید مطالعه کنم؟
  • مطالعه؟ چه نیازی به آن دارم؟ من دغدغه‌های مهم‌تری دارم
  • کتاب خواندن کار آدم‌های بیکار است.

آن‌قدر از این نوع پاسخ‌ها شنیده‌ام که گاهی دیگر اشتیاقی برای تشویق افراد به مطالعه برایم نمی‌ماند. مخصوصاً زمانی که می‌بینم این افراد چه زمان‌های بسیاری را در فضای مجازی یا پای رسانه‌ها می‌گذرانند.

اما بازهم کوتاه نمی‌آیم. شاید حتی برخی از افراد، به علت حجم کارهای دیگر، واقعاً فرصتی برای مطالعه ندارند.

به همین علت می‌خواهم به شما روش مطالعه سریع و تکنیک تند خوانی را معرفی کنم تا با آسودگی بیشتری به مطالعه بپردازید.

تکنیک های تند خوانی۸۰ درصد نتایج از ۲۰ درصد تلاش‌ها ناشی می‌شوند

شاید قبلاً چیزی در ارتباط با قانون پارتو یا همان ۲۰- ۸۰ شنیده باشید. قانون پارتو را می‌توان به موارد بسیاری تعمیم داد:

  • ۸۰ درصد درآمد شما از فروش ۲۰ درصد از محصولاتتان است.
  • ۸۰ درصد ثروت در دست ۲۰ درصد جامعه است.
  • ۸۰ درصد موفقیت‌ها از ۲۰ درصد تلاش‌های شما ناشی می‌شود.
  • و …

رسیدن به این دیدگاه به ما کمک می‌کند ۲۰ درصد تلاش‌های بااهمیت، مشتریان اصلی و محصولات مهممان را شناخته و انرژی بیشتری را روی آن‌ها متمرکز کنیم.

شاید بسیار دیده باشید افرادی را که دائماً در حال تلاش هستند اما به نظر می‌رسد هیچ کاری انجام نداده‌اند. چراکه از فعالیت‌های بااهمیتشان غافل می‌مانند.

حالا چرا از قانون پارتو در مطالعه استفاده نکنیم؟

در هنگام مطالعه نیز وضعیت به همین شکل است. معمولاً ۸۰ درصد کلمات یک متن اهمیت چندانی ندارند و با خواندن ۲۰ درصد باقی‌مانده می‌توان مفهوم مطلب و هدف آن را درک کرد.

کاری که در تکنیک تند خوانی صورت می‌گیرد درواقع همین کاربرد قانون پارتو است. شما بامطالعه کلمات پراهمیت متن که معمولاً هم‌زمان بامطالعه می‌توان آن‌ها را تشخیص داد می‌توانید سرعت مطالعه را حداقل سه برابر کنید.

شاید ابتدا این کار کمی سخت بوده و نیاز به تمرین داشته باشد اما به‌تدریج که در این کار حرفه‌ای‌تر شوید نتایج آن را خواهید دید.

افزایش قدرت تصمیم گیری ، پلی برای رسیدن به موفقیت

برای افزایش قدرت تصمیم گیری روش های گوناگونی وجود دارد که در این مطلب آن ها را به تفصیل بیان خواهیم کرد.

اکنون بخوانید

 

چند تکنیک تند خوانی برای سرعت در پیمودن مسیر موفقیت

تا اینجا با برخی از مفاهیم و اصول کلی تند خوانی آشنا شدیم. در ادامه چند تکنیک تند خوانی را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید از مزایای استفاده از آن‌ها بهره‌مند شوید.

تکنیک تند خوانی اسکنر

تکنیک اسکنر روش نسبتاً ساده‌ای است که منجر به دریافت سریع مطالب مهم توسط خواننده می‌شود. فرانکلین دلانو روزولت رئیس‌جمهور سابق آمریکا فردی علاقه‌مند به مطالعه که مشتاق بود سرعت خواندن کتاب‌های نویسنده موردعلاقه‌اش، چارلز دیکنز را افزایش دهد با استفاده از این روش توانست به حدی از سرعت در مطالعه برسد که هرروز قبل صبحانه یکی از کتاب‌های این نویسنده را بخواند.

سیر اسکن کردن از مبتدی تا پیشرفته

  1. روش مبتدی: برای شروع کار اسکن کردن مطالب می‌توانید از این تمرین استفاده کنید. از شخصی کمک بخواهید و به او بگویید یک کلمه در یک صفحه را برای شما در نظر بگیرد.

سپس سعی کنید با استفاده از انگشت اشاره به‌سرعت این کلمه را بیابید. رفته‌رفته وقتی سرعتتان در پیدا کردن کلمه منتخب بیشتر شد می‌توانید به مرحله بعد صعود کنید!

  1. روش نیمه‌حرفه‌ای: روند کار در این سطح هم مانند سطح قبل است. با این تفاوت که باید از دوستتان بخواهید سه لغت را برای شما در نظر بگیرد.

حالا شما هم از امکانات خودتان بیشتر استفاده می‌کنید و سه انگشت را به کار می‌گیرید. بعد از مهارت در مرحله قبل این مرحله سطح دید شما را بیشتر به چالش می‌کشد و به شما کمک می‌کند سرعت و دقت بیشتری داشته باشید.

سعی کنید با چند بار حرکت انگشتانتان تمام صفحه را موردبررسی قرار دهید. بعد از چندین بار تمرین در این مرحله می‌توانید یک اسکنر حرفه‌ای شوید.

  1. روش حرفه‌ای: قبل از این‌که از مراحل مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای عبور نکرده‌اید سعی نکنید وارد این مرحله شوید. برای حرفه‌ای شدن باید به‌قدر کافی حوزه دید خود را دقیق کرده باشید.

در این مرحله با یک نگاه به‌کل صفحه و حرکت ۴ انگشت روی خطوط صفحه به شکل S تمام کلمات را ازنظر گذرانده و کلمه یا کلمات موردنظرتان را بیابید.

چگونه از پس خواندن انبوه مجلات برآییم؟

یک تکنیک تند خوانی دیگر که گاهی اوقات بسیار به کار می‌آید تند خوانی مجلات است. این روش که یکی از بهترین روش‌های تند خوانی است کار ما را در مواجه با برخی کتاب‌ها یا مجلات و خبرهای گوناگون آسان می‌کند. درواقع این تکنیک یک آمادگی مناسب در ذهن شما ایجاد می‌کند تا مطلب را بهتر دریابید.

چگونه سریع تر مطالعه کنیماهمیت پاراگراف اول و پاراگراف آخر

پیش از آن‌که بخواهید مطلبی را مطالعه کنید هیچ‌گونه ذهنیتی از آن ندارید. خواندن پاراگراف اول که مقدمه‌ای بر مطلب است و همچنین مطالعه پاراگراف آخر که معمولاً شامل جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کل مطلب است به شما کمک می‌کند ذهنتان را برای آن مطلب ورزیده کنید.

این کار مثل گرم کردن قبل از ورزش کردن است که ماهیچه‌ها و عضلات بدن ما را برای ورزش‌های سنگین بعدی آماده می‌کند.

تمرکز، یک موتور قدرتمند در تند خوانی

استفاده از انواع تکنیک تند خوانی مشروط بر این است که شرایط مناسبی را برای مطالعه مهیا کرده باشید. تمرکز بالا قدرتمندترین موتوری است که سرعت مطالعه شما را چندین برابر می‌کند.

حتماً برای شما هم پیش‌آمده است که مشغول مطالعه مطلبی بوده‌اید اما بعد از خواندن یک پاراگراف درمیابید که هیچ‌چیز از آن را متوجه نشده‌اید.

علت این مشکل سنگین بودن مطلب نیست بلکه عدم تمرکز شماست. ذهنتان در آن لحظه در کجا سیر می‌کرد؟ آیا زمان مطالعه فرصتی برای فکر کردن به مسائل دیگر است؟

اگر واقعاً لازم است در آن لحظه راجع به آن موضوع فکر کنید بهتر است کتاب یا مقالتان را ببندید و به فکر کردن ادامه دهید تا زمانی که آن مسئله برای شما حل شود.

برای تمرکز کردن، در یک‌زمان، تنها به یک کار بپردازید و سعی کنید آن را به نحو احسن انجام دهید. چراکه در غیر این صورت هیچ‌کدام از کارها به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

می‌توانید هرگاه ذهنتان به سمت موضوعی منحرف شد آن مسئله را درجایی یادداشت کنید تا بعداً راجع به آن فکر کنید.

همچنین یکی دیگر از راه‌های حفظ تمرکز که پیش‌نیاز هر تکنیک تند خوانی است این است که زمان درستی را برای مطالعه انتخاب کنید. زمانی که ذهن شما فعال است و آمادگی به چالش کشیده شدن را دارد.

خواب کافی داشته باشید و عوامل مزاحم مثل زنگ موبایل، تلویزیون و … را از بین ببرید.

چرا باید تکنیک تند خوانی را بیاموزیم؟

علاوه بر دلایلی همچون ازدیاد مطالب و کمبود وقت، تند خوانی تأثیرات مثبت بسیاری بر ذهن ما هم می‌گذارد که موفقیت ما را در جنبه‌های دیگر زندگی در پی دارد. در این بخش مقاله می‌خواهیم این مزیت‌های تند خوانی را بررسی کنیم.

اگر فکر می‌کنید تندخوانی باعث کاهش تمرکز می‌شود سخت در اشتباهید

شاید برخی گمان کنند با تندخوانی هیچ درک درستی از مفاهیم نمی‌آییم و صرفاً یک مطلب را روخوانی کرده‌ایم. درحالی‌که این باور کاملاً غلط است. تند خوانی با افزایش تمرکز در مطالعه موجب می‌شود مطالب را بهتر بفهمیم چراکه ذهن ما کاملاً درگیر مطالعه است و نمی‌تواند به موضوع دیگری بپردازد به همین علت هم جملات را به‌درستی می‌فهمد.

تقویت حافظه از طریق استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مغز

مغز هم مانند تمام عضله‌های بدن برای تقویت شدن، نیاز به ورزش دارد؛ اما ورزش مغز چیست؟ هر چیزی که مغز را وادار کند بخش‌های گوناگون خود را به کار گیرد می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری آن شود. تکنیک‌های تند خوانی یکی از این ورزش‌ها هستند. چراکه مغز را به کار می‌گیرند و از این طریق باعث می‌شوند قسمت‌های گوناگون آن فعال شود. یکی از این قسمت‌ها حافظه است. پس درنهایت می‌توانیم بگوییم تند خوانی موجب تقویت حافظه می‌شود.

تکنیک تند خوانی به افزایش اعتمادبه‌نفس شما منجر می‌شود

معمولاً افراد زمانی که مطالعه بیشتری دارند، دانش بیشتری هم به دست می‌آورند. دانش بیشتر مزایای زیادی در حوزه‌های گوناگون دارد. ممکن است موجب رشد فردی، رشد کسب‌وکار، توسعه و بهبود روابط و … شود. تمام این تغییرات مثبت درنهایت تأثیر بسزایی در افزایش اعتمادبه‌نفس شما دارند. به همین علت هم می‌توان گفت استفاده از انواع تکنیک تند خوانی درنهایت سبب بهبود اعتمادبه‌نفس شما نیز خواهد شد.

البته در نظر داشته باشید اعتمادبه‌نفس به معنای غرور کاذب نیست. درخت هر چه پربارتر باشد افتاده‌تر است. انسان دانا و عالم هم به فروتنی روی می‌آورد چراکه هر چه بیشتر کسب علم می‌کند متوجه می‌شود چه علوم بسیاری در جهان است که آن‌ها را نمی‌داند.

تند خوانی و تفکر عمیق در مسائل گوناگون

زمانی که ما مشغول مطالعه کتاب یا مطلبی هستیم ذهن ما هم‌زمان مسائل گوناگون موردبحث را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و سعی می‌کند میان مطالب ارتباط ایجاد کند. هرچقدر سرعت این مطالعه بیشتر باشد مغز هم در راستای وفق دادن خود با موقعیت ناچار است سرعت خود را در تفکر و تجزیه‌وتحلیل مسائل افزایش دهد؛ که درنهایت با تقویت ذهن و ارتقا ظرفیت آن، قدرت تفکر عمیق راجع به مسائل گوناگون افزایش خواهد یافت.

تأثیر تند خوانی در افزایش مهارت حل مسئله

با تقویت قدرت تفکر عمیق و افزایش توانایی مرتبط ساختن مسائل و نتیجه‌گیری از آن‌ها مهارت حل مسئله نیز بهبود میابد. به همین علت هم یکی از مزایای بهره‌مندی از تکنیک تند خوانی را می‌توان افزایش مهارت حل مسئله دانست.

آیا سرعت مطالعه شما مناسب است؟

برای این‌که ببینید آیا در سطح مناسبی از سرعت مطالعه قرار دارید می‌توانید از روش زیر استفاده کنید.

واحد اندازه‌گیری سرعت مطالعه کلمه بر دقیقه است. یک خواننده مبتدی در یک دقیقه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه مطالعه می‌کند درحالی‌که یک خواننده متوسط بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ کلمه و یک خواننده حرفه‌ای بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه را به‌آسانی در یک دقیقه می‌خواند.

اگر می‌خواهید بدانید شما در چه سطحی قرار دارید یک مطلب کوتاه که حالت نرمالی داشته باشد انتخاب کنید. ابتدا تعداد کلمات آن را از طریق نرم‌افزارهایی مثل ورد پیدا کنید. اگر از یک متن چاپی استفاده می‌کنید می‌توانید تعداد کلمات آن را تخمین بزنید مثلاً با شمردن یکی دو خط از آن تعداد متوسط کلمات در هر سطر را به دست آورید و سپس این عدد را در تعداد سطرها ضرب کنید.

حال با استفاده از یک‌زمان سنج، زمان مطالعه این مطلب را محاسبه کنید. سپس تعداد کل کلمات را تقسیم‌بر زمان محاسبه‌شده برحسب دقیقه کنید. عدد به‌دست‌آمده توان مطالعه شما برحسب کلمه بر دقیقه است.

مطالعه سریعچند تمرین جالب برای تند خوانی

تا اینجا چیزهای زیادی در ارتباط با سرعت مطالعه، انواع تکنیک تند خوانی و همچنین مزایایی که تند خوانی برای ما ایجاد می‌کند دانستیم. حالا چند تمرین جذاب و دوست‌داشتنی به شما توصیه می‌کنم که امیدوارم از انجام آن‌ها لذت ببرید.

۱…۲…۳…

این تمرین فوق‌العاده به‌سرعت شما در مطالعه کمک می‌کند. یک صفحه کتاب را انتخاب کنید حال آن را به‌صورت عمودی به سه قسمت تقسیم کنید. حتی می‌توانید برای تسلط بیشتر خطوط کمرنگی با مداد بکشید. حالا هر سطر از صفحه به سه قسمت تقسیم‌شده است که شما برای خواندن هر قسمت آن ۱ ثانیه زمان دارید.

از طریق باز کردن انگشت‌هایتان این ثانیه‌ها را تداعی کنید. اگر هر سطر را ۲۰ کلمه در نظر بگیریم با این روش شما می‌توانید در یک دقیقه حدود ۴۰۰ کلمه را مطالعه کنید. بعد از این‌که کمی در این تمرین ماهر شدید زمان یک ثانیه هر بخش را قدری کاهش دهید تا برای خود چالش جدیدی ایجاد کنید.

از آن‌طرف نگه‌دار

تابه‌حال کتابی را برعکس خوانده‌اید؟ شاید این کار برای خیلی از افراد کار آسانی باشد. یا برای برخی غیرممکن به نظر برسد؛ اما درهرحال تمرینی برای تقویت دید و افزایش دقت است.

کتاب را برعکس بگیرید و سعی کنید آن را بخوانید. نیاز نیست از همان ابتدا مفاهیم را درک کنید همین‌که بتوانید کلمات را تشخیص دهید کافی است. فهم و درک مطالب برعکس قدم بعدی خواهد بود.

دست بازی

این بازی را به خاطر دارید؟ زمان کودکی ما که خبری از گوشی‌های هوشمند و انواع پلی‌استیشن نبود، ما زمان خود را با این بازی‌های هیجان‌انگیز می‌گذراندیم.

دست بازی یکی از آن‌ها بود. طرح دست خود را روی یک صفحه می‌کشیدیم و اعداد ۱ تا ۱۰۰ را به‌صورت نامنظم و پراکنده داخل آن می‌نوشتیم. بعد ورق‌هایمان را با همبازی‌مان عوض می‌کردیم و هر یک برای طرف مقابل عددی را انتخاب می‌کردیم که در کاغذ ما پیدا کند.

در این بازی برنده کسی بود که سرعت بیشتری دریافتن اعداد می‌داشت.

شاید برایتان جالب باشد که این بازی یک تمرین فوق‌العاده برای تقویت دید و افزایش سرعت و دقت و همین‌طور تمرینی برای استفاده از انواع تکنیک تند خوانی است.

حرف آخر

سرعت و دقت را در کنار یکدیگر نگه‌دارید و از تمام تکنیک‌ها و تمرین‌هایی که در این مطلب گفته شد استفاده کنید تا بتوانید مهارت هر چه بیشتری در تند خوانی یافته و زمان‌های بیشتری برای اختصاص به کارهای دیگر یا مطالعه بیشتر داشته باشید.

کتابخانه صوتی ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید