فهرست مطالب

تکنیک‌های تقویت اراده برای رسیدن به اهداف


تقویت اراده

همه ما همیشه دوست داریم کارهایی انجام دهیم و به اهدافمان برسیم. اما بسیاری از مواقع این اتفاق نیفتاده است. به نظر شما دلیل آن چیست؟ یکی از معمول‌ترین دلایل نرسیدن به اهداف، نداشتن اراده است. همه ما از اینکه بتوانیم اراده خودمان را کمی قوی‌تر کنیم استقبال خواهیم کرد. اما راه‌های تقویت اراده چیست؟ با من در این مقاله همراه باشید تا کمی بیشتر از این مفهوم بدانید.

فهرست

فصل ۱

تعریف اراده در روانشناسی


تقویت اراده در روانشناسی

بیایید قبل از صحبت از تقویت اراده با مفهوم اراده و قدرت آن بیشتر آشنا شویم. اراده از منظر روانشناسان فرآیندی شناختی است که فرد در آن تصمیم می‌گیرد تا برای عملی خاص متعهد شود.

درواقع اراده تلاشی هدفمندانه است و در کنار محبت، انگیزه و شناخت به عنوان یکی از اصلی‌ترین کارکردهای روانی انسان معرفی می‌شود.

اراده را هم می‌توان به‌صورت آگاهانه و هم به صورت غیرآگاهانه اعمال کرد. (درواقع منظور از غیرآگاهانه اجرای اتوماتیک و به‌علت عادت است.)

روانشناسان معتقدند که قدرت اراده به معنای وضعیتی است که ما به‌صورت منطقی و عقلانی خود را تحت کنترل قرار می‌دهیم. این وضعیت منجر به نتایجی خواهد شد که دروضعیت عدم وجود اراده نتایج کافی تولید نخواهد کرد.

واقعیت این است که ما برای رسیدن به هدفی خاص باید عقلانیت خود را به‌کار بگیریم و با قدرت اراده اهدافمان را پیگیری کنیم. این همان چیزی است که ما را به هدفمان خواهد رساند.

اراده هم قدرتی طبیعی است و هم می‌تواند تقویت شود

کلوئه کارمایکل، روانشناس معروف می‌گوید: اراده مانند عضلات بدن است. هرچقدر که آن را تقویت کنید، قدرتمندتر و بهتر خواهد شد.

همه ما با میزان مشخصی از توانایی در اراده به‌دنیا آمده‌ایم. اما می‌توانیم رفته‌رفته آن را گسترش دهیم و رشد کنیم.

البته نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از افراد به‌صورت ژنتیکی و ذاتی دایره تحمل بالاتری دارند، اما قابلیت تقویت قدرت اراده هم غیرقابل انکار است.

ناراحتی در اراده نقش زیادی دارد

اراده با ناراحتی ارتباط دارد. حتما همه شما این ضرب‌المثل را شنیده‌ای: چیزی که ما را نکشد، قوی‌ترمان خواهد کرد.

این مسئله درباره اراده هم صادق است. هر اندازه که ما بیشتر درمعرض ناراحتی و سختی قرار بگیریم، توان بیشتری در قدرت اراده پیدا خواهیم کرد.

افرادی که درزندگی با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند، بهتر و بیشتر خواهند توانست با اراده رفتار کنند.

بسیاری از مواقع ما ناخودآگاه درحال تمرین اراده هستیم

شاید ندانید اما برای تقویت اراده به تمرینات عجیب و غریب نیاز نداریم. بسیاری از حرکات و کارهای روزانه ما، به‌نوعی تمرین تقویت اراده محسوب می‌شوند.

زمانی که صبح‌به‌صبح به مدرسه، دانشگاه یا سرکار می‌رویم، انتظار در ترافیک یا مدیریت مخارج در ماه همگی از مصادیق تمرین ناخودآگاه اراده در زندگی روزمره هستند.

تمرکز تاثیر زیادی در اراده ما دارد

وقتی روی اراده متمرکز می‌شویم، بهتر خواهیم توانست آن را تقویت کنیم. زمانی که روی اراده معطوف به اهدافمان توجه می‌کنیم به صورت ناخودآگاه درحال تحریک قدرت اراده و رشد آن هستیم.

به همین دلیل روانشناسان توصیه می‌کنند دررابطه با اهدافتان با دیگران صحبت کنید تا توجهتان را روی هدفتان متمرکز کنید.

 

راه های تقویت اراده

چطور میتوان اراده خود را افزایش داد؟

اکنون بخوانید

فصل ۲

اهمیت اراده


اهمیت تقویت اراده

اراده موتور ما برای رسیدن به موفقیت است. همیشه یادتان باشد که آنچه در ذهن ما شکل می‌گیرد می‌تواند جسممان را هدایت کند و اراده همان چیزی است که قدرت تسلط ما به جسممان را افزایش می‌دهد.

در بسیاری از حیطه‌ها، با داشتن اراده می‌توانیم به موفقیت برسیم. در ادامه با شما از بعضی از فواید این قدرت ذهنی صحبت خواهم کرد.

اراده در کار

اراده بیش از آنچه فکرش را بکنیم کمک‌کننده و موفقیت بخش است. این حس به ما قدرت می‌دهد تا برای رسیدن به هدف خاص، خودمان را محدود کنیم.

فکرش را بکنید ورزشکاری مسابقه‌ای پیش رو دارد. او باید ماه‌ها قبل از مسابقه، رژیم غذایی سختی را رعایت کند تا در روز مسابقه روی وزن خاصی باشد.

همه می‌دانیم که رعایت رژیم غذایی تا چه اندازه چالش‌برانگیز و سخت است. اما این قدرت اراده است که به ورزشکار کمک می‌کند تا این چالش سخت را با موفقیت به پایان برساند.

وقتی که کنترل رژیم غذایی به عادت تبدیل شود، دیگر سختی درکار نخواهد بود. بلکه رعایت رژیم تبدیل به انتخاب آن ورزشکار خواهد شد. اراده به همین سادگی می‌تواند عادت‌های ما را تغییر دهد.

رسیدن به اهداف

کافی است نگاهی سرسری به اطرافتان بیندازید تا متوجه یک نکته شوید. افرادی که موفق هستند توانسته‌اند اهدافشان را به‌درستی تعیین کنند.

بدون تعیین هدف، زندگی متمرکز نخواهد شد و انرژی‌تان هدر خواهد رفت. کافی است نقطه‌ای را به عنوان هدف تعیین کنید و شروع به حرکت به سمت آن کنید.

درست همان زمان است که اراده وارد عمل خواهد شد. تمام تلاشتان را خواهید کردکه به هدف برسید. مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهید، برنامه‌ریزی می‌کنید، تلاش خواهید کرد و اراده به شما کمک می‌کند تا بخشی از فعالیت‌هایی که تمرکزتان را از هدف منحرف می‌کنند حذف کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا به سادگی به هدفتان برسید.

انگیزه

رابطه ویژه‌ای بین انگیزه و اراده وجود دارد. شما باید بدانید چرا می‌خواهید دربرابر وسوسه خاصی مقاومت کنید یا کار چالش‌برانگیزی انجام دهید.

مثلا یک پر معتاد می‌خواهد مصرف مواد مخدر را کنار بگذارد. انگیزه او فرزندش است. بین انگیزه و اراده رابطه متقابلی وجود دارد. این دو می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند.

تغییر عادات

یکی دیگر از فواید تقویت اراده تغییر عادات بد و مضر است. همه می‌دانیم که تغییر عادات بد چقدر سخت است.

شاید ماه‌ها طول بکشد تا بتوانیم عادت‌های بد را حذف کنیم و عادات مثبت را جایگزین آن کنیم. به همین دلیل کسانی که سیگار می‌کشند یا مواد مخدر مصرف می‌کنند نمی‌توانند این عادت را تغییر دهند.

زمانی که انگیزه‌ای قوی برای ترک این عادت به‌وجود بیاید، اراده به ما کمک می‌کند تا عادتمان را ترک کنیم.

مثلا کسی که سیگار می‌کشد را فرض کنید. اگر او به معاینه پزشکی برود و دکتر به او بگوید که درصورت عدم ترک سیگار، حتما سرطان ریه او را از پا درخواهد آورد، احتمالا به سرعت شروع به ترک خواهد کرد.

غلبه بر شکست

شکست‌ها می‌توانند هرکسی را درهم بریزند. چند نفر را می‌شناسید که بعد از شکست‌های زندگیشان دیگر نتوانستند به روند سابق ادامه دهند؟ چند نفر توانستند قدرتمندتر از گذشته روند پیشرفتشان را پیگیری کنند؟

به نظر شما تفاوت این دو گروه چیست؟ البته آن‌ها تفاوت زیادی باهم دارند اما احتمالا یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، اراده و میزان آن در این افراد باشد.

اراده می‌تواند به شما کمک کند تا بعد از هر شکست، قوی‌تر از گذشته به راهتان ادامه دهید.

فصل ۳

انواع اراده


انواع تقویت اراده

خودکنترلی یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که با اراده در روانشناسی مترادف فرض می‌شود. درواقع یکی از ابعاد تقویت اراده رسیدن به به نتیجه خودکنترلی است. ما می‌توانیم انواع مختلفی از خودکنترلی را شناسایی و درمورد آن صحبت کنیم.

اراده در کنترل ضربه

درواقع مفهوم کنترل ضربه به معنای توقف و فکر کردن قبل از اقدام است. این نوع از اراده به ما کمک می‌کند تا قبل از انجام کار، عواقب آن را بررسی کنیم و با توجه به نتایج آن تصمیم بگیریم.

اگر این نوع از اراده وجود نداشته باشد، کارهای عجیب و غریبی از ما سر خواهد زد. حرف زدن در مواقعی که ضرورت ندارد، قطع کردن بی‌دلیل حرف دیگران، رها کردن کارها و ناتوانی در گرفتن و اجرای تصمیمات از عواقب نداشتن این نوع اراده است.

اراده در کنترل عاطفی

این نوع اراده به معنی توانایی مدیریت احساسات است. این نوع اراده به ما کمک می‌کند تا حتی درصورت بروز اتفاقات ناراحت کننده یا غیرمنتظره، همچنان بتوانیم به کارهای خود ادامه بدهیم یا وظایفمان را رها نکنیم.

درصورت عدم وجود این نوع از اراده ممکن است به ناراحتی ناامید و از انجام وظایفمان منصرف شویم.

اگر این اراده در ما وجود نداشته باشد، درصورت دریافت کوچک‌ترین انتقادی ناراحت می‌شویم و کنترلمان را از دست می‌دهیم.

نداشتن این اراده باعث می‌شود تا به‌سختی بتوانیم خودمان را مجبور به انجام وظایفمان کنیم.

اراده در کنترل حرکتی

این اراده به معنای توانایی کنترل نحوه حرکت بدن است. درواقع این اراده بیش از منظر روانی، جنبه فیزیکی دارد. این خودکنترلی یا اراده به ما کمک می‌کند تا خودان را ازنر حرکتی با فعالیت‌هایی که درطول روز انجام می‌دهیم تنظیم کنیم.

نداشتن این اراده و کنترل، ما را در انجام صحیح فعالیت‌ها با مشکلی جدی مواجه خواهد کرد.

ناتوانی در نشستن آرام، بی‌قراری در صبر و انتظار یا اختلالات حرکتی از نتایج نبود این نوع از اراده است.

 

بهترین راه شناخت خود

چطور خود واقعی تان را بشناسید تا تغییرات مثبتی در زندگی ایجاد کنید

اکنون بخوانید

فصل ۴

قدرت اراده


قدرت تقویت اراده

تا سال‌های گذشته، روانشناسان قدرت اراده را استعاره فرض می‌کردند. آن‌ها هیچ ارتباطی میان سازوکارهای مغز و آنچه به عنوان اراده می‌شناسیم، پیدا نکرده بودند.

آن‌ها فکر می‌کردند مغز، جایگاه اصلی اتخاذ تصمیم‌ها، عضله نیست. به همین دلیل نمی‌تواند قدرتمند باشد. چون مرکز آگاهی بود و بیشتر به کامپیوتر شباهت داشت تا موتور ماشین.

اما تحقیقات جدیدی از آزمایشگاهی در فلوریدا نشان می‌دهد که این اصطلاح عامیانه کاملا درست بوده است.

درواقع اراده، خودکنترلی و همه مفاهیم مشابه به سوخت نیاز دارند و از آن قدرت می‌گیرند. سوختی که مغز ما از آن استفاده می‌کند. و جالب این است که هربار که عزم خود را برای رسیدن به چیزی جزم می‌کنیم، مخزن سوخت ما از ذخیره خالی‌تر خواهد شد.

شاید دوست داشته باشید بدانید چه چیزی به عنوان سوخت تقویت اراده به‌کار استفاده خواهد شد. جواب شما قند است. گلوکز اصلی‌ترین سوخت مغز ما در اراده و خودکنترلی است.

جالب شد، نه؟ حالا فکرش را بکنید که باید رژیم کاهش وزن بگیرید. از طرفی برای کاهش وزن باید از مواد قندی دور باشید و از طرف دیگر، مغز شما بدون گلوکز قدرت چندانی برای اراده و خودکنترلی (که یکی از مهم‌ترین عوامل پایبندی به رژیم است) نخواهد داشت.

به نظرتان چطور می‌توان این پارادوکس را حل کرد؟ نگران نباشید! من در بخش‌‌های بعدی از راهکارهای مهم تقویت اراده با شما صحبت خواهم کرد.

فصل ۵

چرا باید اراده خود را تقویت کنیم؟


اهمیت تقویت اراده

اراده یکی از اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین نیازهای انسان است. ما انسان‌ها نمی‌توانستیم بدون اراده دوام بیاوریم و از صدهزارسال پیش تا امروز خودمان را به این حد از تمدن برسانیم.

اراده مستلزم خویشتن‌داری و خودکنترلی است و این مسئله به اجداد بشر کمک کرد تا زندگی مسالمت‌آمیزی را در اجتماع تجربه کند.

زندگی در قبیله و اجتماع، شانس زنده ماندن نسل بشر را افزایش داد. اجداد ما مجبور بودند برای زندگی کنار هم، آزادی‌های فردی دیگران را به رسمیت بشناسند و از بخشی از آزادی‌های خود دست بکشند.

به این صورت ما از وضع طبیعی عبور کردیم و به قرداد اجتماعی رسیدیم. اما این روزها و در عصر جدید، تقویت اراده به ما در بسیاری از عرصه‌ها خواهد کرد.

حالا که بشر وارد عصر مدرنیته و تمدن شده است، در پیشرفت در همه امور به قدرت اراده خود نیاز دارد. این قدرت به ما کمک می‌کند تا زندگی باکیفیت‌تری داشته باشیم و نسبت به هم‌نوعان خود برتری پیدا کنیم.

آزمایش مارشمالو

یکی از معروف‌ترین آزمایش‌های مربوط به قدرت اراده و نقش آن در زندگی، آزمایش مارشمالو است. در این آزمایش که در دانشگاه کلمبیا انجام شد، بشقاب دربسته‌ای جلوی کودکان گذاشته شد. در این بشقاب یک مارشمالو قرار داشت. محققان کودک را در اتاق تنها می‌گذاشتند.

آن‌ها از کودکان در این آزمایش خواستند که صبر کنند و به بشقابشان دست نزنند. درصورتی که تا برگشت محقق صبر می‌کردند و به بشقاب خود دست نمی‌زنند، می‌توانستند دو مارشمالو داشته باشند.

اما اگر طاقت نمی‌‌‌آوردند و می‌خواستند که مارشمالوی بشقاب را بخورند، می‌توانستند زنگ را به‌صدا دربیاورند و محقق را باخبر کنند. آنوقت می‌توانستند تنها یک مارشمالو داشته باشند.

سال‌ها بعد، تیم تحقیقاتی با پیگیری زندگی کودکان به نتایج جالبی دست پیدا کرد. آن‌ها فهمیدند که سی‌سال پس از گذشت آزمایش، کودکانی که اراده بیشتری داشتند و توانسته بودند خود را کنترل کنند، اکنون در زندگی موفق‌تر هستند و شاخصه توده بدنی پایین‌تری هم دارند.

محققان معتقدند که اراده می‌تواند متضمن پیشرفت تحصیلی بهتر افراد، هوش بالاتر آن‌ها و عامل تعیین‌کننده رهبری موثر آن‌ها و قدرت کاریزمایشان است.

فصل ۶

ویژگی افراد بااراده


تقویت اراده ویژگی افراد بااراده

۱. از گذشته درس می‌گیرند

افراد بااراده می‌دانند که گذشته ارزشمند چون می‌توانند از اشتباهاتشان درس بگیرند. آن‌ها از گذشته یاد می‌گیرند و سپس آن را رها می‌کنند.

این افراد اتفاقات بد را چیزی جز درسی برای زندگی نمی‌دانند. آن‌ها از فرصتی برای یادگیری استفاده می‌کنند.

این دسته از افراد همانقدر که ساده از اشتباه خودشان می‌ذرند، از اشتباهات دیگران هم خواهند گذشت. افراد با اراده به‌سادگی دیگران را می‌بخشند.

۲. زندگی و آینده را تحت کنترل خود می‌بینند

ایگناتیوس می‌گوید: جوری دعا کنید انگار خداوند از همه مراقبت خواهد کرد. اما جوری رفتار کنید که انگار همه‌چیز تحت کنترل شما است.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند شانس ارتباط زیادی با موفقیت یا عدم موفقیت‌شان دارد. اما این مسئله درباره افراد بااراده صدق نمی‌کند.

آن‌ها به انتظار شانس نمی‌شینند. آن‌ها جوری رفتار می‌کنند که گویا کنترل همه‌چیز دست خودشان است. این افراد انرژی ذهنی خود را برای فکر به نگرانی درباره آینده هدر نمی‌دهند.

این افراد می‌دانند که حتی می‌توان شانس را کنترل کرد. به همین دلیل هرگز دست از تلاش نخواهند کشید.

۳. مسائل غیرقابل کنترل را رها خواهند کرد

قدرت ذهنی درست مانند قدرت عضلانی است. منبع قدرت کسی نامحدود نیست. به‌نظر شما بهتر نیست توانمان را صرف چیزهایی کنیم که در کنترل ما هستند؟

سیاست، مسائل خانوادگی، گرم شدن زمین، گرانی و… در دسته مسائلی قرار می‌گیرند که احتمالا تحت کنترل ما نیستند.

فکر کردن به این مسائل بیشتر از اینکه بتواند آن‌ها را حل کند، باعث تحلیل توان ما خواهد شد.

اما افراد بااراده می‌دانند که باید تمرکز و توان ذهنی را روی مسائلی قرار داد که می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. آن‌ها یاد گرفته‌اند که مسائل غیرقابل تغییر را رها کنند و روی محدوده اختیارات خودشان متمرکز شوند.

 

راهکارهای افزایش تمرکز و کنترل ذهن

اکنون بخوانید

 

۴. حسادت نمی‌کنند و موفقیت دیگران را جشن می‌گیرند

یکی دیگر از فواید تقویت اراده تغییر نگرش است. کسانی که اراده قدرتمندی دارند، موفقیت را بازی جمع با صفر نمی‌دانند. به‌نظر آن‌ها موفقیت دیگران راه خودشان را سد نخواهد کرد.

آن‌ها از موفقیت دیگران خوشحال خواهند شد. حسادت در وجودشان جا ندارد و از پیشفت دوستانشان لذت می‌برند.

۵. غر نمی‌زنند

افراد بااراده می‌دانند که حرف‌هایشان قبل از هرچیزی بر خودشان تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل سعی می‌کنند غر نزنند.

غر زدن باعث می‌شود همیشه احساس بدتری داشته باشید و افراد بااراده این مسئله را بهتر از هرکسی می‌دانند.

به همین دلیل زمانی که مشکلی پیش می‌آید وقت خود را با شکایت و غر زدن تلف نمی‌کنند. بلکه ترجیح می‌دهند انرژی ذهنی خود را درجهت بهبود وضعیت مصرف کنند.

آن‌ها می‌دانند که درهرصورت باید اوضاع را بهتر کرد. دیر یا زود مجبور خواهیند شد که درهت درست کردن اوضاع تلاش کنند؛ پس چه بهتر که زودتر شروع کنند و انرژی‌شان را ذخیره کنند.

همین کار باعث می‌شود این افراد به‌جای تبدیل شدن به شخصیت‌های منفی، عملگرا و فعال به‌نظر برسند و همیشه راهگشا باشند.

۶. به‌جای تمرکز بر دیگران، خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند

هیچ‌کس ما را به‌خاطر چیزهایی که دراختیار داریم دوست نخواهد داشت. اشیا بالذات ارزش خاصی ندارند؛ بلکه این ما هستیم که وسایلمان ارزش و اعتبار می‌بخشیم.

این مسئله یکی از محوری‌ترین مسائلی است که افراد بااراده فهمیده‌اند. آن‌ها سعی می‌کنند شخصیت اجتماعی خود را به بهترین شکل ممکن بسازند و از خود شخصیتی بهتر به‌نمایش بگذارند.

این افراد سعی می‌کنند خودشان باشند. اما نسخه‌ای شاد و دوست‌داشتنی از خودشان. آن‌ها انرژی خود را صرف لذت بردن از زندگی می‌کنند و همین خصوصیت از آن‌ها انسان‌های مثبتی خواهد ساخت. انسان‌هایی که برای معاشرت گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

۷. اهداف بلندمدتشان را مرور می‌کنند

یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی کسانی که به تقویت اراده خود اقدام کرده‌اند، تفکر منطقی درباره برنامه‌های بلندمدتشان است.

آن‌ها هیچ‌وقت فراتر از توانشان به برنامه‌هایشان فکر نمی‌کنند. بلکه همیشه اهدافی را درنظر می‌گیرند که قابل تصور و قابل دسترسی‌تر است.

مثلا هرگز نمی‌گویند میخواهم لاغر شوم. بلکه می‌گویند می‌خواهم عادت‌های غذایی و ورزشی‌ام را ارتقا بدهم و بهتر باشم.

این کار باعث می‌شود ذهنشان خسته نشود و همیشه برای قدم‌های بعدی انرژی داشته باشند.

از طرفی، وقتی تصمیمی می‌گیرند و درمیانه راه هستند، همیشه خود را بگذشته مقایسه می‌کنند. این کار باعث می‌شود هرگز ناامید نشوند و احساس خوبی نسبت به خود و تلاششان داشته باشند.

۸. داشته‌های خود را می‌شمارند

شکرگزاری و رضایت از داشته از مهم‌ترین خصوصیات افراد بااراده است. آن‌ها هرشب قبل از خواب چنددقیقه وقت می‌گذارند و نعمتها خود را می‌شمارند.

آن‌ها به داشته‌های خود نگاه می‌کنند. نه آنچه می‌خواهند داشته باشند. این افراد هرگز وقت خود را صرف نگرانی برای نداشته‌هایشان نمی‌کنند. بلکه برای آنچه تابحال به‌دست آورده‌اند احساس شادی می‌کنند و برای آن شکرگزار هستند.

فصل ۷

ابعاد اراده


ابعاد تقویت اراده

رابطه اراده با عزت نفس و اعتماد به‌نفس

تصور می‌شود که اراده، توان مراقبت و کنترل خواسته‌های ذهن به‌صورت خود خواسته، می‌تواند پایه بسیاری از موفقیت‌های آینده باشد.

همه ما می‌توانیم با تقویت اراده از وقتمان به‌صورت بهینه‌تری استفاده کنیم و عادات ناسالم را کنار بگذاریم. مجموعه عواملی که با قدرت اراده ممکن می‌شوند، ما را به نتایج شگفت‌انگیزی خواهد رساند.

روانشناسان اعتقاد دارند که اراده، کلید دستیابی به موفقیت است. به‌این ترتیب می‌توان اراده را پیش‌زمینه عزت نفس و اعتماد به‌نفس هم دانست .

کودکانی که از بچگی تمرین‌های بهبود سطح اراده را انجام داده باشد و بتواند خود را مقید به برنامه‌های خود کند، بااحتمال بیشتری به شخصیت موفقیت و قابل قبول تبدیل خواهد شد.

همین مسئله می‌تواند عزت نفس، حس رضایت از خویشتن، را افزایش دهد. به همین دلیل می‌توان گفت که اراده نه‌تنها در موفقیت و دستیابی به اهداف کاربرد دارد، بلکه می‌تواند رضایت ما را از خودمان افزایش دهد.

وقتی به برنامه یا اهدافی که از قبل تنظیم کرده‌ایم می‌رسیم، زمانی که از وظایفمان تخطی نمی‌کنیم و خیالمان از بابت حرکت در جهت رسیدن به اهداف راحت است، احساس بهتری نسبت به خودمان پیدا خواهیم کرد. اینطور نیست؟

رابطه اراده و پشتکار

اراده موتور محرکه پشتکار است. همه ما برای کنار گذاشتن رفتارهای ناسالم، شروع عادت جدید، رسیدن به موفقیت یا انجام کار خاص، به پشتکار نیاز داریم.

پشتکار و ثبات قدم، یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به موفقیت است. بدون اراده و خودکنترلی نمی‌توان پشتکار داشت و ممکن است بعد از مدتی کوتاه، از کار خسته شویم.

یادتان باشد که بعد از مدتی تکرار،دیگر به اراده آگاهانه نیاز نداریم. کافیست بعد از مدتی پشتکار و تلاش، آن را به عادتی نهادینه تبدیل کنیم. آنوقت به‌صورت ناخودآگاه آن را انجام خواهیم داد.

این مسئله مخصوصا برای ادامه مسیر بعد از شکست به کمک ما خواهد آمد. همه ما بعد از شکست در کار، نیاز داریم که دوباره بلند شویم و قدرتمندتر از قبل به مسیر ادامه دهیم. بدون اراده احتمالا نخواهیم توانست هر شکست را به موفقیت تبدیل کنیم.

رابطه اراده و نظم

برنامه‌ریزی روزانه و مقید بودن به عادات نیازمند تقویت اراده است. اگر اراده‌ای برای پیروی از برنامه روزانه نداشته باشیم، نظم هم نخواهیم داشت.

همانطور که قبلا هم گفتم، انجام ارادی کارهایی که باید به عادت خوب ما تبدیل شوند، بعد از مدتی برایمان ساده خواهند شد.

مثلا فکر کنید قرار است هرروز صبح ساعت ۶ از خواب بیدار شوید و ورزش کنید. شاید روزهای اول این کار برایتان سخت باشد.

شاید به زور بتوانید خودتان را از تخت بیرون بکشید و ورزش کنید. اما رفته‌رفته، این کار برایتان ساده‌تر خواهد شد. کم‌کم روزی خواهد رسید که زود بیدار شدن و ورزش کردن به جزئی از برنامه روز شما تبدیل خواهد شد.

می‌بینید؟ کافیست که با تقویت اراده کاری را به عادتتان تبدیل کنید. بعد از مدتی خواهید تواسنت به سادگی از پس انجام هرکاری بربیایید.

 

معرفی ده کتاب برای روتین صبحگاهی

اکنون بخوانید

فصل ۸

راه‌های سنجش اراده


سنجش تقویت اراده

شاید برایتان سوال ایجاد شود که محققان چطور می‌تواند اراده را بسنجند و آن را در افراد اندازه‌گیری کنند.

قبل از اینکه درمورد سنجش این مسئله باهم صحبت کنیم، باید نکته‌‌ای را یادآور شوم. اندازه‌گیری میزان مفاهیمی مانند اراده، خودکنترلی، اعتماد به‌نفس و… کار سختی است.

علت آن هم پیچیده بودن ذهن انسان و پاسخ‌های مختلف رفتار به محرک‌ها در موقعیت‌های مختلف است. ممکن است کسی در طول زمان با تقویت اراده نمره بالاتری در آزمایش‌های بعدی کسب کند. اما موقع آزمایش‌های دیگر در شرایط روحی و روانی مناسبی نباشد و نتواند به نسبت توانایی خود نمره کسب کند.

به همین دلیل معمولا عدد یا شاخصه خاصی که از اندازه‌گیری میزان این متغیرها به‌دست می‌آید، بسیار نسبی و شکننده است.

جدا از این تفاسیر، روانشناسان از متدهای زیر برای اندازه‌گیری مفاهیمی مانند اراده یا خودکنترلی استفاده می‌‌کنند:

تست

یکی از روش‌های مرسوم، تست میزان اراده افراد با اندازه‌گیری خودکنترلی آن‌ها دربرابر رفتارهای مضر یا نخوردن غذا است. آن‌ها سعی می‌کنند با روش‌هایی میزان توانایی افراد را در به تاخیر انداختن رضایت اندازه‌گیری کنند.

آزمایش مارشمالو را به یاد می‌آورید؟ این تست یکی از روش‌های محبوب میان روانشناسان برای اندازه‌گیری اراده یا خودکنترلی در افراد است.

پرسشنامه

یکی دیگر از روش‌هایی که روانشناسان با آن میزان اراده افراد را اندازه می‌گیرند، استفاده از پرسشنامه است.

معمولا در این پرسشنامه‌ها سوالاتی درباره کیفیت رفتار افراد در موقعیت‌های مختلف پرسیده می‌شود. مثلا در آن‌ها جملاتی مانند من به سختی عادت‌های بد را ترک می‌کنم نوشته می‌شود.

سپس جلوی آن‌ها گزینه‌هایی مانند موافقم، تاحدودی یا موافق نیستم قرار می‌‌گیرد و شرکت‌کنندگان با هر جواب، امتیاز خاصی دریافت می‌کنند.

درنهایت مجموع امتیازات کسب شده، جمع بسته می‌شود و مقیاسی از میزان اراده افراد به روانشناسان ارائه خواهد کرد.

مطالعات چه می‌گویند؟

مطالعات در زمینه خودکنترلی و اراده نشان داده است که اگر افراد هنگام اعمال محدودیت روی خودشان نظارت و کنترل انجام دهند، موفق‌تر خواهند بود.

مثلا کسانی را درنظر بگیرید که به‌قصد کاهش وزن، رژیم می‌گیرند. دو مسئله می‌تواند به این دسته از افراد کمک کند.

اول، میزان پیشرفت به سوی هدف و دوم، درنظر گرفتن مقیاس برای کنترل عادات غذایی. درواقع هروقت قصد کاهش وزن داشتید، با ثبت کردن میزان مواد غذایی مصرفی و ارزیابی آن‌ها و همچنین پیگیری روند پیشرفتتان، در کنترل خودتان موفق‌تر خواهید بود.

در هر صورت، واقعیت این است که کنترل خود و اراده عمل آسانی نیست. چون همانطور که قبلا هم گفتم، اراده ظرفیت محدودی دارد و صرفا با تقویت آن می‌توان ظرفیت و توان خودکنترلی را افزایش داد. اما چطور؟ با من در بخش بعدی همراه باشید.

فصل ۹

تمرین تقویت اراده


تمرین تقویت اراده

خب! به سوال اصلی این نوشته رسیدیم. راه‌های تقویت اراده چه هستند؟ چطور می‌توان خودکنترلی را تقویت کرد؟

تکنیک‌ها و راه‌های زیادی برای افزایش قدرت اراده وجود دارد. اما مهم‌ترین راه این است که ابتدا خودتان را به‌خوبی بشناسید. به قول ارسطو: شناختن خود، آغاز همه دانش‌ها است.

زمانی که منشا رفتارهای نادرست و عادات بد خود را بهتر درک کنیم، کار برای رسیدن به اهدافمان آسان‌تر خواهد شد. البته همچنان کار سخت است، اما به نسبت بقبل راحت‌تر خواهد شد.

برهمین اساس، روانشناسان تکنیک‌های زیر را برای بهبود وضعیت اراده توصیه می‌کنند:

۱.  بهبود خودآگاهی

مانیتور کردن خودآگاهانه رفتارها و تصمیماتی که درطول روز می‌گیریم، یکی از مهم‌ترین راهکارهای بهبود اراده است.

اکثر ما از تصمیماتی که به صورت روزانه یا از سر عادت می‌گیریم، آگاهی نداریم. درواقع بیشتر کارهایی که می‌کنیم از سر عادت و بدون توجه است. یادتان باشد که مدیریت هر رفتاری که از آن آگاهی نداشته باشیم، بسیار سخت‌تر است.

بهتر نیست کنترل رفتارهایمان را از حالت اتوپایلت خارج کنیم و خودمان آن را به‌دست بگیریم؟

پس قدم اول این است که هر تصمیمی که درطول روز می‌گیرید، از انتخاب غذای روزانه تا عادات دیگر را به دقت رصد کنید. به عواقب اقدامات و تاثیر آن‌ها در زندگیتان فکر کنید و سعی کنید قبل از هرکاری به درستی راه‌حل‌های جایگزین را بشناسید.

روانشناسان معتقدند که حواس پرتی و عدم توجه به انتخاب‌ها ما را بیشتر در معرض وسوسه به کارهای مضر و عادات غلط قرار خواهد داد.

بهترین کار این است که صبح‌ها، به تمام کارهایی که قرار است درطول روز انجام دهید فکر کنید و برای آن‌ها برنامه بریزید. محققان متوجه شده‌اند که صبح‌ها به‌خاطر افزایش سطح دوپامین و سروتونین در مغز بهترین زمان برای تصمیم‌گیری است.

۲. مراقبه داشته باشید

بله! بهترین راه مراقبه این است که در طبیعت زیبا و سرسبز بنشینید و درسکوت به طلوع آفتاب نگاه کنید. اما آیا برای مراقبه داشتن این شرایط لازم است؟ قطعا نه.

مراقبه و تمرکز می‌تواند در هرشکلی بروز کند. برای بسیاری از افراد این تکنیک با عبادت و شکرگزاری انجام می‌شود. بعضی با باغبانی و نقاشی و گوش کردن به موسیقی به آرامش می‌رسند.

حتی مدیتیشن می‌تواند به سادگی نفس کشیدن عمیق باشد. مهم نیست چه روشی را انتخاب می‌کنید. مهم این است که به نحوی خودتان را به آرامش فکری و ذهنی برسانید تا بتوانید بهتر فکر کنید.

این کار به تقویت اراده منجر خواهد شد. مراقبه به ما کمک می‌کند تا مغزمان را برای کنترل بهتر خودمان آموزش دهیم. این تکنیک طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را تقویت می‌کند. مهارت‌هایی مانند:

  • توجه
  • تمرکز
  • مدیریت استرس
  • خودآگاهی

کسانی که مراقبه می‌کنند، سلول‌های خاکستری بیشتری نسبت به بقیه افراد دارند. همین مسئله باعث تقویت مغز خواهد شد.

۳. ورزش کنید

ورزش می‌تواند یکی از مهم‌ترین چالش‌های اراده باشد. اما از طرفی تحرک یکی از اره‌های تقویت اراده محسوب می‌شود.

روانشناسان در مطالعه‌ای برای تخمین تاثیر ورزش بر اراده آزمایشی انجام داده‌اند. آن‌ها از شش مرد و هجده زن درخواست کردند در طول دوماه به‌صورت منظم ورزش کنند.

این افراد بعد از دو ماه، توانسته بودند:

  • کمتر به‌صورت ناخواسته غذا بخورند
  • بیشتر غذای سالم مصرف کنند
  • کمتر تلویزیون تماشا کنند
  • بیشتر مطالعه کنند
  • بیشتر پس‌انداز کنند
  • کمتر کارها را به تاخیر بیندازند
  • وقت‌شناس‌تر شوند

می‌بینید؟ نتیجه این مطالعه شگفت‌انگیز بود. تاثیر ورزش بر قدرت اراده انکارناپذیر است. البته مسئله مهم این است که در این کار مداومت داشته باشید.

روانشناسان معتقدند که مهم نیست چه ورزشی با چه شدتی انجام می‌دهید؛ بلکه مهم طول مدتی است که وقت می‌گذارید و آن را تمرین می‌کنید.

خوب است که بازه‌های طولانی مدت را درنظر بگیرید و روزی چنددقیقه را به ورزش اختصاص دهید. اگر ورزش طولانی‌مدت برایتان سخت استف از دقیقه‌های کوتاه شروع کنید.

۴. تغذیه مناسب

یادتان هست که از سوخت اراده صحبت کردم؟ درواقع روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که بخش اراده در مغز از گلوکز به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند و توان محدودی هم دارد.

به همین دلیل، استفاده مداوم از آن می‌تواند اراده را محدود کند و قدرت آن را کاهش دهد. درست مانند عضله بدن که درصورت استفاده مداوم خسته می‌شود و به سوخت نیاز پیدا می‌کند.

غذا، مانند داروی تقویت کننده اراده عمل می‌کند. برای تقویت اراده نیاز به ثابت نگه داشتن قند خون بدنتان دارید. افت قند خون علاوه بر صدماتی که به سلامتی وارد می‌کند، می‌تواند باعث تضعیف اراده هم شود.

البته اشتباه نکنید! قندهای فرآوری شده و مصنوعی نمی‌توانند کمکی به شما کنند. قندهای مصنوعی با افزایش سطح هورمون‌های استرس در مغز، باعث کاهش کارایی آن خواهند شد.

اما درعوض، مصرف غذاهای کامل و مقوی می‌تواند سطح گلوکز مغز را ثابت نگه دارد و به قدرت اراده کمک کند.

۵. با تکنیک‌های آرامبخش خودتان را آرام کنید

استرس می‌تواند کارایی مغز را به شدت کاهش دهد. این حقیقت انکار ناپذیر در قدرت اراده هم صدق می‌کند.

اگر نتوانید استرس را کنترل کنید، احتمالا عوارض ناخوشایندی را هم تجربه خواهید کرد. همیشه افراد در معرض استرس بیشتر از سایرین به رفتارهای مضر تمایل نشان می‌دهند.

ساده‌ترین مثال آن هم پرخوری عصبی است. اما وقتی استرس را کاهش دهید و ضربان قلب را پایین بیاورید، بهتر خواهید توانست دربرابر رفتارهای تکانشی مقاومت کنید، خودکنترلی را افزایش دهید و احساس تمرکز و آرامش را تجربه کنید.

عوامل مختلفی می‌توانند در ایجاد استرس موثر باشند. از آلودگی‌ها تا غذایی که مصرف می‌کنیم. یادتان باشد که هرچیزی که بدن را در شرایط استرس قرار می‌دهد، می‌تواند در توان اراده ما تداخل ایجاد کند.

وقتی در معرض استرس قرار گرفتید، با فعالیت‌های زیر خواهید تواسنت خودتان را آرام کنید:

  • ورزش و تحرک
  • عبادت و شرکت در مراسم‌های مذهبی
  • مطالعه
  • گوش دادن به موسیقی
  • معاشرت با دوستان و عزیزان
  • ماساژ گرفتن
  • مراقبه و تمرکز
  • پیاده‌روی بیرون از خانه

۶. خود را تشویق کنید

براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه شخصیت‌شناسی و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است، تایید خود می‌تواند به ما کمک کند که درطول انجام برنامه‌ها کنترل بیشتری بر اراده خود داشته باشید.

روانشناسان برای تبیین این واقعیت از مثال ساده‌ای استفاده می‌کنند. آن‌ها معتقدند که بین نمی‌توانم انجام بدهم و من انجام نمی‌دهم تفاوت زیادی وجود دارد.

درحالیکه اولی می‌تواند به‌صورت گسترده‌ای انرژی ما را از بین ببرد و توانایی‌مان را کمک کندف دومین عبارت چنین تاثیری در ما نخواهد داشت.

به همین دلیل بهترین کار این است که از گفتن جملات منفی و ناامیدکننده به خودتان پرهیز کنید. هربار که به خودتان می‌گویید نمی‌توانم، حلقه بازخوردی ایجاد می‌کنید که محدویت‌هایتان را به شما یادآوری می‌کند.

بنابراین سعی کنید هرگز از عبارت‌های ناامید کننده استفاده نکنید و خودتان را به‌خاطر تلاش‌هایتان تشویق کنید.

۷. بیشتر بخوابید

خواب کافی یکی دیگر از راه‌های تقویت اراده است. این مسئله می‌تواند تفاوت چشمگیری در کارایی مغز ایجاد کند.

کمبود خواب نوعی استرس مزمن ایجاد می‌کند که می‌توان در میزان انرژی بدن اختلال ایجاد کند. در اثر این اختلال قشر جلوی پیشانی مغز آسیب می‌بیند و کنترل آن بر مناطق مغز که باعث ایجاد ولع و پاسخ‌های تکانشی می‌شوند از بین خواهد رفت.

محققان معتقدند خواب شبانه با کیفیت بین شش ساعت و نیم تا هفت و نیم‌ ساعت می‌تواند به شما در بهبود کارایی و عملکرد مغز کمک کند.

فصل ۱۰

توصیه‌هایی برای تقویت اراده


توصیه های تقویت اراده

از اراده استفاده کنید، اما خودتان را محدود نکنید

انسان به هرآنچه از آن منع می‌شود، حریص است. این نقل قول معروف از امام علی، بسیار روانشناسانه و جالب است. همین قاعده درباره اراده هم صادق است.

روانشناسان برای اثبات این قاعده آزمایش جالبی انجام دادند. آن‌ها افرادی که به الکل معتاد بودند را مورد آزمایش قرار دادند. روانشناسان این افراد را به دو دسته تقسیم کردند.

به هر دسته مقداری آبجو دادند و از یک دسته خواستند آن را تست کنند. اما به دسته دوم گفتند که باید میزان محدود و کمی از آن را بنوشند چون باید بعد از آزمایش، رانندگی کنند.

به نظر شما نتیجه این تست چه بود؟ بله! همانطور که حدس می‌زنید، دسته دوم آبجوی بیشتری نوشیدند.

به همین دلیل روانشناسان معتقدند که گاهی استفاده بیش از اندازه از اراده و کار کشیدن از آن باعث ضعف اراده خواهد شد.

بهتر است به اراده خود به‌عنوان مخزن ذخیره نگاه کنید. هرچقدر مخزن را برای مصارف کم اهمیت‌تر تخلیه کنید، احتمال خشک شدن آن بیشتر است، نه؟

از حواس‌پرتی استفاده کنید

زمانی که با وسوسه خوردن یا انجام کاری روبه‌رو می‌شوید، از عاملی برای پرت کردن حواستان استفاده کنید. بهترین کار این است که ذهنتان را از موضوع موردنظر دور کنید تا بتوانید در مسیر اهدافتان باقی بمانید.

در آزمایش مارشمالو، کودکانی توانستند دربرابر وسوسه خوردن مارشمالو مقاومت کنند که حواس خودشان را به‌نوعی پرت می‌کردند.

بسیاری از ان‌ها سعی می‌کردند به‌جای دیگری نگاه کنند یا چشمان خود را می‌بستند. روانشناسان اعتقاد دارند. این تکنیک، بسیار هوشمندانه است و به ما کمک می‌کند تا به وسوسه‌های خود غلبه کنیم.

مانند یک عضله از آن استفاده کنید

آزمایشات نشان داده‌اند که اراده می‌تواند با تقویت، دربرابر فرسایش مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. بسیاری از روانشناسان پیشنهاد می‌کنند به اراده مانند یک عضله نگاه کنید.

عضوی که با گذشت زمان و تلاش بیشتر قابل تقویت و ساخت است.

در یک مطالعه از افراد خواسته شد تا به‌صورت منظم و در دوره‌های دوماهه ورزش کنند. کسانی که درطول این دوره به رژیم تمرینی خود پایبند بودند، نمرات بالاتری در اندازه‌گیری میزان کنترل خود دریافت کرده بودند.

فصل ۱۱

موانع اراده


موانع تقویت اراده

انتقاد از خود

محققان متوجه شده‌اند که انتقاد از خود، بیان جملات منفی به خود و منفی‌نگری با کاهش خودکنترلی و ضعف اراده ارتباط مستقیمی دارد.

درمقابل برای تقویت اراده باید از خودتان تعریف کنید، با خودتان مهربان باشید و مخصوصا در مواجهه با شکست با انگیزه بیشتری به خودتان عشق بورزید.

اراده زیاد و تعادل کم

اراده بازی تعادل است. تناسب اراده با توانایی موجب ایجاد تعادل در آن می‌شود. درمقابل؛ زمانی که بدون توجه به توانایی‌ها اراده انجام کاری را داشته باشیم که بسیار فراتر از سطح ما است، ناخودآگاه اراده خود را به‌سمت تحلیل و تضعیف سوق داده‌ایم.

استفاده بیش از اندازه از اراده

یک واقعیت درباره اراده این است که اراده ما درطول روز به‌تدریج کم خواهد شد. به‌همین دلیل احتمال اینکه در اواخر وقت روز یا شب‌ها از تصمیماتمان تخطی کنیم بسیار زیاد است.

براین اساس، بهتر است میزان استفاده از قدرت اراده خود را درطول روز تنظیم کنید. اگر از تمام آن در صبح استفاده کنید، احتمالا در ادامه روز چیزی برای استفاده نخواهید داشت.

استرس

استرس بخش زیادی از سوخت بدن را مصرف می‌کند. به همین دلیل هرچقدر استرس ذهنی بیشتری داشته باشیم، به سوخت بیشتری هم نیاز خواهیم داشت.

سعی کنید از استرس دور باشید تا بتوانید راحت‌تر بر تصمیماتتان پایبند بمانید.

افکار خودکار

همه ما دشمنی درونی داریم و آن افکار منفی و مخرب هستند. این افکار می‌توانند از درون اراده ما را درهم بشکنند و نابود کنند.

آرون بک، روانشناس معروف به این افکار، افکار خودکار می‌گوید. این افکار بسیار سمی و شکننده هستند. این مسئله یکی دیگر از عوامل مهم در از بین بردن نیروی اراده ما است.

آماده نبودن برای تغییر در برنامه‌ها

همیشه همه چیز روی کاغذ عالی به‌نظر می‌رسد. اما یادتان باشد که قرار نیست همیشه همه چیز مانند حالت ایده‌آلی که در برنامه‌ها پیش‌بینی کردیم جلو برود.

صرف برنامه‌ریزی، به منزله عملی کردن اهداف نیست. و افرادی که از این حقیقت غافل باشند، شکست سختی خواهند خورد. مدیریت تغییرات و آمادگی مقابله با آن‌ها از مهم‌ترین مواردی است که باید به‌خاطر داشته باشید.

خواب کم

این چندمین باری است که از اهمیت خواب در تقویت اراده صحبت می‌کنم. زمانی که خواب ناکافی داشته باشید، بسیاری از نقشه‌های شما نقش بر آب خواهند شد.

تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود خواب باعث ایجاد اختلال در مدارهای مغزی خواهد شد. درواقع اگر خوب نخوابید، نه‌تنها قدرت اراده خود را از دست خواهید داد، بلکه انرژی ذهنی کمتر و تحریک‌پذیری بیشتری خواهید داشت و با مشکلات جدی مواجه می‌شوید.

سوتغذیه

سوءتغذیه صرفا به معنای کم‌خوری نیست. اگر ندانید که چه میزان از ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها را به بدنتان برسانید و تعادل را در تغذیه رعایت نکنید، دچار سوءتغذیه شده‌اید.

مغز ما برای درست کار کردن به مواد غذایی متنوع نیاز دارد. از طرفی مرکز پاداش مغز هم گاهی نیاز دارد که مواد غذایی موردعلاقه‌اش را دریافت کند تا دوپامین ترشح کند.

دوپامین یکی از هورمون‌هایی است که در کارکرد مغز به ما کمک می‌کند و اراده را هم تقویت خواهد کرد.

فصل ۱۲

مثالی از اراده


مثالی از تقویت اراده

نمی‌شود از اراده صحبت کنیم و نامی از ورزشکاری مانند زهرا نعمتی نبریم. یکی از بااراده‌ترین افرادی که می‌شود از آن‌ها صحبت کرد، این کماندار ایرانی است که علی‌رغم داشتن معلولیت، توانسته است به عنوان اولین بانوی ایرانی، مدال طلای مسابقات پارالمپیک را از آن خود کند.

او همچنین، سیزدهمین ورزشکار دنیا است که توانسته هم سهمیه حضور در مسابقات پارالمپیک و هم مسابقات را دریافت کند. پیش از نعمتی، اسکار پیستوریوس، یکی از معروف‌ترین ورزشکاران دنیا شناخته می‌شد که توانسته بود هم در المپیک و هم در پارالمپیک حاضر شود.

فصل ۱۳

نقل قول‌هایی از اراده


نقل قول های تقویت اراده

هرگز تسلیم نشوید؛ هرگز تسلیم نشوید؛ هرگز! هرگز!. درهیچ چیز. بزرگ یا کوچک، هرگز تسلیم نشوید. جزدر اعتقادات به عزت نفس و حس خوب به خودتان. هرگز تسلیم قدرت ظاهرا طاقت‌فرسای دشمن نشوید.

وینستون چرچیل

بدن ما باغ و اراده ما باغبان آن است.

ویلیام شکسپیر

اراده بشر، خوشحالی او است.

یوآن فردریش شیلر

قدرت از ظرفیت‌های فیزیکی پدید نمی‌آید. بلکه در اراده تسخیرناپذیر بشر منشا دارد.

ماهاتما گاندی

محققان نشان داده‌اند که اراده از آی‌کیو مهم‌تر است. به همین دلیل، مسئله این نیست که باهوش‌تر شویم، بلکه باید بیشتر منظم و سامان‌دهی شده باشیم.

آدام اسمیت

قدرت اراده برای تکامل هر چیز ارزشمند در این دنیا ضروری است.

برایان تریسی

این اراده برای برد نیست که مهم است؛ بلکه اراده برای آمادگی برای برد اهمیت دارد.

بابی نایت

چیزی که باید انجام بدهید و مسیری که باید طی طی کنید به طرز باورنکردنی ساده است. اینکه اراده کنید تا آن را انجام دهید مسئله‌ای است که اهمیت دارد.

پیتر اف.دراکر

هرچقدر چیز بیشتری برای انجام دادن داشته باشد، توانایی‌تان برای انجام کارها بیشتر خواهد شد.

لوسیل بال

من منتظر حالت روحی نمی‌مانم. شما نخواهید توانست چیزی را کامل کنید اگر اینطور باشید. ذهن شما مجبور است بداند که درهرصورت باید دست به کار شد.

پیرل اس.باک

بشر هرکاری که بخواهد می‌تواند انجام دهد؛ به شرط آنکه بخواهد.

لئون باتیستا آلبرتی

جایی که اراده قدرتمند است، سختی‌ها قدرتی ندارند.

نیکولو ماکیاولی

فصل ۱۴

معرفی کتاب


معرفی کتاب تقویت اراده

کتاب اراده بردن نوشته برایان تریسی یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه شجاعت برای رهبری گروه و رسیدن به موفقیت است.

تریسی، نویسنده مشهور کانادایی در این کتاب با شما از استفاده بهینه از زمان و به‌کارگیری موثر توانایی‌های روحی در پیشرفت و ارتقا زندگی صحبت می‌کند. این کتاب توسط مهدی قراچه داغی ترجمه شده و از انتشارات ذهن آویز منتشر شده است.

همچنین کتاب پارادوکس انتخاب نوشته بری شواترز به شما کمک می‌کند تا به‌صورت آگاهانه میان انتخاب‌هایی که در روز با آن‌ها مواجه می‌شوید، بهترین را برگزینید.

اگر دوست داشته باشید می‌توانید این کتاب را از اپلیکیشن ذهن دریافت کنید. ما در ذهن همراه شما خواهیم بود تا پله‌پله مسیر موفقیت را تا اوج طی کنید. کافیست برای پیوستن به خانواده ذهن روی لینک زیر کلیک کنید.

کتاب تقویت اراده

2 دیدگاه‌ها

    • سلام دوست عزیز
      چقدر خوشحالم ازینکه می‌بینم این نوشته روی شما چنین تاثیری داشته. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.
      شاد و پیروز باشید 🙂

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید