تکنیک ای اِف تی چیست؟

تکنیک ای اف تی چیست؟

فهرست مطالب

تکنیک ای اف تی یا به اختصار، روش آزادی عاطفی (EFT) که افراد اغلب از آن به عنوان ضربه زدن به ای اف تی یاد می‌کنند، یک روش درمانی جایگزین برای اضطراب، اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) و برخی شرایط دیگر است.

به گفته توسعه دهنده تکنیک ای اف تی، گری کریگ، ضربه زدن روی قسمت‌های مختلف بدن به تعادل انرژی و کاهش درد جسمی و عاطفی کمک می‌کند.

افراد می‌توانند یک پزشک متخصص به ای اف تی را برای معالجه ببینند یا با استفاده از این روش خود را معالجه کنند. مطالعات نسبتاً کمی در مورد EFT انجام شده است، اما بدنه تحقیقات در سال‌های اخیر رو به رشد است.

در این مقاله ما در مورد تکنیک ای اف تی بحث می‌کنیم؛ با ذهن همراه شوید.

تکنیک ای اف تی چیست؟

میلیون‌ها نفر برای داشتن زندگ جسمی و عاطفی سالم کارهای متفاوتی انجا می‌دهند. آن‌ها با دانستن چگونگی دستیابی به زندگی شاد و رضایت بخش، آسیب‌های عاطفی، درد جسمی مزمن و موارد بسیاری را تجربه می‌کنند.

در کنار این مشکلات، قرص‌هایی برای از بین بردن درد، خوابیدن راحت در شب و سرکوب اضطراب وجود دارند که مشکل را بدتر می‌کنند.

اگر احساس می‌کنید در این چرخه گرفتار شده‌اید و احساس ناراحتی، افسردگی، اضطراب، نارضایتی و ناخوشآیند خسته شده‌ا‌ید، باید به روش‌های دیگر فکر کنید. دوست دارید رشد کنید، شکوفا شوید و گذشته را به گذشته برگردانید.

شما می‌خواهید بهترین باشید، لحظه‌های پر از آرامش و شادی داشته باشید. با استفاده از تکنیک ای اف تی می‌توانید این کار را انجام دهید. می‌توانید راز حیات را برای تمامیت عاطفی و تسکین جسمی کشف کنید.

می‌توانید سلامتی جسمی و عاطفی خود را به دستان خود بگیرید. این تکنیک برای هر فردی ساده است و به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

تکنیک ای اف تی، درد مزمن، مشکلات عاطفی، اختلالات، اعتیاد، فوبیا، اختلال استرس پس از سانحه و بیماری‌های جسمی را تسکین می‌بخشد.

در حالی که EFT به تازگی برای تحول در حوزه سلامت و سلامتی ارائه شده است، مفاهیم درمانی آن بیش از ۵۰۰۰ سال است که در طب شرقی انجام می‌شود. ای اف تی مانند روش طب سوزنی، تکنیکی است که از نقاط نصف النهار انرژی بدن استفاده می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از نوک انگشتان خود این نقاط نصف‌النهار را تحریک کنید. با این کار به معنای واقعی کلمه به انرژی و قدرت درمانی بدن خود ضربه می‌زنید.

نقاط ضربه زدن در تکنیک ای اف تی

نقاطی بر روی بدن که در روش ای اف تی باید به آن‌ها ضربه وارد شوند، به شرح زیر هستند:

  • KC: این نقطه در مرکز قسمت گوشتی بیرونی دست است. این ناحیه از دست همان قسمتی است که در ورزش کاراته برای شکستن اجسام استفاده می‌شود.
  • TOH: این نقطه در بالای سر و در نقطه تلاقی بین گوش‌ها و بینی با پشت سر قرار دارد.
  • EB: در ابتدای ابرو، درست در بالاترین قسمت یک طرف بینی است.
  • SE: روی استخوانی که در گوشه بیرونی چشم قرار دارد.
  • UE: روی استخوان زیر چشم و در حدود ۲.۱۵ سانتی متری مردمک چشم قرار دارد.
  • UN: در ناحیه کوچک بین انتهای بینی و بالای لب فوقانی قرار دارد.
  • CH: در وسط و بین انتهای چانه و قسمت پایینی لب پایینی قرار دارد.
  • CB: نقطه‌ای که محل تلاقی استخوان سینه، ترقوه و اولین دنده است.
  • UA: نقطه ای در راستای نوک سینه در تراز افقی یا چهار سانتی‌متر زیر بغل است.

نکات ضربه زدن با تکنیک ای اف تی

  • نقاط دوقلو در هر طرف بدن قرار دارند. به عنوان مثال، نقطه EB در سمت راست بدن دارای یک نقطه دوقلو در سمت چپ بدن نیز است. سال‌ها تجربه به ما آموخته است که شما فقط باید یکی از این نقاط دوقلو را ضربه بزنید. با این حال، اگر هر دو دست شما آزاد است، مطمئناً می‌توانید به یک اندازه روی هر دو طرف ضربه بزنید.
  • می‌توانید هنگام ضربه زدن به این نقاط، طرفین را نوبتی تغییر دهید. به عنوان مثال، در همان دور از دستورالعمل اصلی، می‌توانید روی نقطه KC در سمت چپ و نقطه EB در سمت راست بدن خود ضربه بزنید. این باعث می‌شود فرآیند ضربه زدن راحت‌تر انجام شود.
  • ضربه زدن با دو یا چند نوک انگشت انجام می‌شود. بدین ترتیب است که می‌توانید یک منطقه بزرگ‌تر را تحت پوشش خود قرار دهید و از این طریق اطمینان حاصل کنید که ضربه زدن به نقطه صحیح را به خوبی پوشش می‌دهید.
  • در حالی که می‌توانید با نوک انگشتان هر دو دست ضربه بزنید، اکثر مردم از دست غالب خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، افراد دست راست با نوک انگشتان دست راست خود ضربه می‌زنند، در حالی که افراد دست چپ با نوک انگشتان دست چپ خود ضربه می‌زنند. استفاده از هر کدام از دست‌ها آزاد است.
  • تقریباً پنج بار روی هر نقطه ضربه بزنید. اما نیازی به شمارش نیست، زیرا در هر نقطه بین ۳ تا ۷ ضربه در هر نقطه کفایت می‌کند.
  • روند ضربه زدن باید از بالاترین نقطه به پایین‌ترین نقطه از بدن انجام شود. حفظ منظم توالی در ضربه زدن، مهم است.

نحوه استفاده از تکنیک ای اف تی

نحوه استفاده از تکنیک ای اف تی

مشکلی را که می‌خواهید بر آن تمرکز شود را مشخص کنید. این مشکل می‌تواند یک استرس عمومی باشد یا یک وضعیت یا مسئله خاص بکه باعث اضطراب شما می‌شود. مشکل یا وضعیت را در نظر بگیرید. الان در مورد آن چه احساسی دارید؟ میزان شدت اضطراب خود را در مقیاس صفر تا ۱۰ ارزیابی کنید، با صفر پایین‌ترین سطح اضطراب و ده بالاترین، امتیاز دهی کنید.

تمرکز خود را در برطرف کردن اضطراب فوری بگذارید، می‌توانید در جای خود احساسات مثبت ایجاد کنید. این رویکرد با تفکر مثبت متفاوت است. شما با خودتان ناهنجار نیستید. شما سعی نمی‌کنید استرس و اضطراب درون خود را با یکسری جملات مثبت مخفی کنید. در عوض، شما با اضطراب و احساسات منفی می‌شوید و با آنها مقابله می‌کنید و آنها را عمیقاً می‌پذیرید.

بعد از پاک کردن گرد و غبار عاطفی، می‌توانید افکار و ارتعاشات خود را به سمت قدرتمند و مثبت تبدیل کنید. این همان چیزی است که ضربه زدن با تکنیک ای اف تی را بسیار مفیدتر از تکنیک تفکر مثبت تبدیل می‌کند. این فقط یک ترفند ذهنی نیست! شما واقعاً بیوشیمی و انرژی بدن را در جهت مثبت‌تری تغییر می‌دهید.

در اینجا چند عبارت برای مثال آورده شده‌اند:

  • من به توانایی خود برای تغییر اعتقاد دارم.
  • من از این تغییرات مثبت خوشحالم.
  • من موفق می‌شوم.
  • من از آرامشی که دارم لذت می‌برم.
  • من عاشق خودم هستم.
  • من به فردی آرام و با نشاط تبدیل می‌شوم.

شما می‌توانید از همین عبارات مثبت به همراه تکنیک ای اف تی که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید.

در اینجا چند نکته دیگر برای استفاده بهتر از این تکنیک آورده شده است:

  • شما باید از فشار محکم اما ملایم استفاده کنید.
  • می‌توانید از هر چهار انگشت یا فقط دو انگشت (اشاره و انگشت وسط) استفاده کنید. چهار انگشت به طور کلی در نواحی وسیع‌تر استفاده می‌شوند، در حالی که فقط می‌توان از دو انگشت در مناطق حساس مانند اطراف چشم استفاده کرد.
  • با نوک انگشتان ضربه بزنید، نه با ناخن‌ها!
  • می‌توانید به طور همزمان روی یک طرف بدن یا هر دو طرف ضربه بزنید. نقاط نصف النهار در هر دو طرف بدن به شکلی متقارن قرار دارند.

فواید تکنیک ای اف تی

فواید تکنیک ای اف تی

تمام احساسات منفی با اختلال در انرژی بدن احساس می‌شوند. درد جسمی و بیماری به طور پیچیده با احساسات منفی در ارتباط هستند. علائم جسمی باعث پریشانی عاطفی می‌شوند و بالعکس مشکلات عاطفی حل نشده از طریق علائم جسمی بروز می‌کنند. شما نمی‌توانید علائم را بدون پرداختن به علت آن درمان کنید.

بدن، مانند همه چیز در جهان، از انرژی تشکیل شده است. اگر تعادل را به انرژی بدن برگردانید، احساسات منفی و علائم جسمی ناشی از اختلال در انرژی را اصلاح خواهید کرد. تکنیک ای اف تی تعادل در انرژی بدن را بازیابی کرده و احساسات منفی را برون می‌کند.

این تکنیک شما را ملزم می‌کند که روی احساسات منفی خود کار کنید، مثلاً ترس یا اضطراب، حافظه بد، یک مشکل حل نشده یا هر چیزی که شما را آزار می‌دهد. در حالی که تمرکز ذهنی خود را بر روی مسئله حفظ می‌کنید، از نوک انگشتان خود استفاده کنید تا پنج تا هفت بار در هر یک از ۱۲ نقطه از نصف النهار بدن ضربه بزنید. با ای اف تی از این نقاط نصف‌النهار – ضمن تمرکز بر پذیرش و برطرف کردن احساسات منفی – به انرژی بدن خود دسترسی خواهید داشت و آن را به حالت متعادل باز می‌گردانید.

ممکن است در مورد این نصف النهارها تعجب کنید. به عبارت ساده، انرژی در بدن شما در امتداد شبکه خاصی از کانال‌ها گردش می‌کند. شما می‌توانید به این انرژی در هر نقطه در امتداد این سیستم ضربه بزنید.

تکنیک ای اف تی از آموزه‌های طب سنتی چینی ناشی می‌شود که از انرژی بدن به عنوان «ki» یاد می‌کردند. در زمان‌های قدیم، چینی‌ها ۱۰۰ نقطه نصف النهار در بدن را کشف کردند. آن‌ها همچنین دریافتند که با تحریک این نقاط نصف النهار می‌توانند بهبود جسمی و روحی پیدا کنند. آن‌ها، آن را انرژی نامیدند، آن را منبع نامیدند، آن را به عنوان نیروی زندگی نامیدند و آن را هر طور که خواستند صدا زدند و از فوایدش استفاده کردند.

از بعضی جهات، ضربه زدن شبیه به طب سوزنی است و از طریق تحریک مریدین بدن و جریان انرژی به بهبودی می‌رسد. اما در این روش هیچ گونه سوزنی وجود ندارد. طب سوزنی همچنین سال‌ها طول می‌کشد تا فردی در این کار ماهر شود. متخصصان در طب سوزنی باید صدها نقطه نصف النهار در طول بدن را به خاطر بسپارند.

ضربه زدن از طریق تکنیک ای اف تی، ساده و بدون درد است. این روش را می‌تواند هر فردی یاد بگیرد. هر زمان که می‌خواهید، در هر کجا که هستید، این تکتیک را روی خود انجام دهید. کم هزینه بوده و زمان کمی برای انجام آن نیاز است.

تکنیک EFT می‌تواند با یک هدف خاص عاطفی به سمت چالش‌ها و تجربیات داشتن یک زندگی منحصربه فرد استفاده شود. مهم‌تر از همه، این تکنیک به شما قدرت می‌دهد تا خود را بهبود بخشید و کنترل سرنوشت خود را به دست خودتان بگیرید.

آیا شواهد علمی در مورد اثربخشی تکنیک EFT وجود دارد؟

اهمیت به کاربرد بردن روش ای اف تی

مانند بسیاری از هنرهای شفابخش که به حکمت باستانی مربوط می‌شوند، ضربه زدن به روش ای اف تی تقریباً با شک و تردید روبرو بوده است. برخی پزشکان و روان‌شناسان علیرغم وجود شواهد حاکی از نتایج آزمایش‌های بالینی، این تکنیک را به کلی رَد کرده‌اند.

در سال‌های اخیر، تحقیقات گسترده و غیرقابل انکاری انجام شده است که ثابت می‌کند ضربه زدن با تکنیک ای اف تی، موفقیت‌های واقعی و ماندگاری را ایجاد می‌کند. با این تکنیک می‌توان برخی بیماری‌ها را به طور قابل توجهی درمان کرد و حتی می‌تواند شرایطی را که درمان‌های بیمارستانی، داروها و سال‌ها روان درمانی آ‌ن‌ها برطرف نکرده است را بهبود بخشد.

مطالعات انجام شده در سراسر جهان، از جمله دانشکده معتبر پزشکی هاروارد، به تأیید این ادعاها ادامه می‌دهد. مبنای علمی ضربه زدن با استفاده از تکنیک ای اف تی، حول عملکرد توابع بخش خاص بادامی مغز به نام «آمیگدال» می‌چرخد. این بخشی از سیستم لیمبیک بدن، منبع احساسات و حافظه طولانی مدت است. آمیگدال به عنوان مرکز ترس شناخته می‌شود که به سایر قسمت‌های مغز هشدار می‌دهد که خطر را احساس کنند. این قسمت از مغز به نوبه خود با آزاد سازی هورمون‌های خاص، بدن را قادر می‌سازد در برابر خطر پاسخ دهد.

این روند وقتی با یک وضعیت واقعی بقا یا یک تهدید واقعی روبرو می‌شود بسیار مفید است، اما می‌تواند مضر نیز باشد، برای مثال، ترس غیر منطقی مانند ترس از صحبت در میان جمع! نشان داده شده است که ضربه زدن به معنای واقعی کلمه آمیگدال را خاموش می‌کند، واکنش استرس را مختل می‌کند و اجازه می‌دهد سیناپس‌های مغزی برای پاسخ عاطفی مناسب‌تر در وضعیت معینی تغییر کنند.

اهمیت به کاربرد بردن روش ای اف تی

با تکنیک ای اف تی می‌توانید راز حیات را برای تمامیت عاطفی و تسکین جسمی خود کشف کنید. می‌توانید سلامتی جسمی و عاطفی خود را باز یابید. در حالی که قرار است تکنیک ضربه زدن برای تحول در حوزه سلامت انجام شود، مفاهیم درمانی که بر اساس آن پایه گذاری شده‌اند، بیش از ۵۰۰۰ سال است که در طب شرقی انجام می‌شود. بدن شما از آنچه تصور می‌کنید قدرتمندتر است؛ مملوء از زندگی، انرژی و توانایی قانع‌ کننده برای بهبود خود!

تمام تلاش ما در اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن، ارائه به روزترین کتاب‌های دنیا برای شما است که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان تعداد بیشتری کتاب را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید