فهرست مطالب

تولید محتوا چیست؟ آموزش تولیدمحتوا


تولید محتوا

صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید چه کاری انجام می‌دهید؟ شما هم مثل اکثر افراد سراغ گوشی‌های هوشمندتان می‌روید و گشتی در شبکه‌های اجتماعی می‌زنید؟ اگر زیاد با وبسایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی در تعامل هستید، لازم است که با مفهوم تولید محتوا آشنا شوید. چیزی که هرروز درگیرتان می‌کند و به متن زندگی‌تان نفوذ کرده است. با ما در ذهن همراه باشید تا با زیروبم تولید محتوا و همه جزئیات مربوط به آن آشنا شوید.

فهرست

فصل ۱

تولید محتوا چیست؟


تولید محتوا چیست؟

بیایید قبل از بررسی جزئیات، یک بار برای همیشه به صورت اصولی و درست با تعریف تولید محتوا آشنا شویم. زمانی که شما دست به کار می‌شوید و با توجه به نیاز و پرسونای مخاطبتان اطلاعاتی را حول محور موضوعی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید و مخاطب را با خودتان همراه می‌کنید، محتوا تولید کرده‌اید.

با این تعریف، درواقع حتی کسانی که در بلاگ‌ها یا حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌شان به صورت روزانه عکس و ویدئو به اشتراک می‌گذارند هم محتوا تولید کرده‌اند. همه ما با داشتن یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی یا یک وبلاگ شخصی می‌توانیم تولید کننده محتوا به حساب بیاییم.

اما کارشناس تولید محتوا چطور؟

جواب این سوال منفی است. اگر قرار است به صورت اصولی محتوا تولید کنید، محتوایی که حاوی اطلاعات ارزشمند و کاربردی باشد و بتوانید از آن به صورت تخصصی کسب درآمد کنید، نیاز است که به صورت اصولی و درست تولیدمحتوا را بلد باشید و اصطلاحا کارشناس تولیدمحتوا باشید.

به بیان ساده‌تر محتوا، همان چیزی که با سرچ‌های اینترنتی به آن می‌رسید و پاسخگوی نیاز شما است، چیزی فراتر از ویدئو، عکس و یا مطلبی است که شما می‌بینید.

درست مانند فیلمی که تماشاگر فقط بازی و حرکات بازیگران را می‌بیند، غافل از اینکه تصویر صرفا خروجی کار است و پشت صحنه ده‌ها نفر با کارهای تخصصی دست به دست هم داده‌اند تا تصویر نهایی به تماشاگر عرضه شود.

پس تا به اینجای کار فهمیدیم که تولید محتوا یعنی اطلاعاتی که متناسب با نیاز و شخصیت مخاطب به صورت تخصصی و بهینه شده در اختیار او قرار می‌گیرد و نیاز او را برآورده می‌کند.

فصل ۲

تولید محتوا چه کاربردی دارد؟


معرفی کتاب

جواب دادن به این سوال هم ساده است و هم سخت. درست مثل اینکه بخواهید مزه شیرینی را برای کسی توصیف کنید. ساده است، چون همگی اثر محتوا در زندگی را لمس کرده‌ایم و روزانه با هزاران محتوا سروکار داریم که همه آن‌ها از نقطه‌ای شروع به تولید کرده‌اند.

سخت است چون آنقدر بدیهی و مشخص است که نمی‌توان آن را توضیح داد.

تولیدمحتوا مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوع در محیط وب است. نه‌تنها وب که همه رسانه‌ها با محتوا سروکار دارند. هرچیزی که می‌خوانید، می‌بینید و می‌شنوید محتوا محسوب می‌شود.

تا زمانی که خواندن، دیدن و شنیدن وجود دارد محتوا هم وجود خواهد داشت. و تا زمانی که محتوا وجود دارد، باید کسانی باشند که آن را تولید کنند. فکر می‌کنم همین دو پاراگراف بتواند به سادگی اهمیت و کاربرد تولیدمحتوا را اثبات کند.

از طرفی بسیاری از شرکت‌ها، به صورت تخصصی رائه دهنده خدمات محتوایی هستند و محتوای موردنیاز سایر شرکت‌ها و برندها را تامین می‌کنند. بازار محتوای خدماتی این روزها بسیار داغ است.

محتوای آموزشی یکی دیگر از کاربردهای تولید محتوا است. امروزه درصد زیادی از ما ترجیح می‌دهیم بخش گسترده‌‌ای از اطلاعات و دانشمان را از طریق گشت و گذار در محتوای آموزشی وب کسب کنیم. این آموزش‌های رایگان به لطف محتوای آموزشی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

کپی رایتینگ، یکی دیگر از شکل‌های پرطرفدار و محبوب محتوا برای شرکت‌ها است. این نوع از محتوا به نوعی تبلیغات نامحسوس حساب می‌شود و هم به کاربران و هم به شرکت‌ها سود می‌رساند. این دسته از محتوا هم یکی از متداول‌ترین کاربردهای تولید محتوا است.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

آموزش قدم به قدم اجرای بازاریابی محتوایی

اکنون بخوانید

فصل ۳

انواع محتوا


تولید محتوا pdf

محتوا انواع متفاوتی دارد. می‌توانیم انواع محتوا را از لحاظ شکل و فرم و البته هدف تقسیم‌بندی کنیم. محتوا آنقدر گسترده است که می‌توانیم توضیح هر کدام از انواع آن را به‌صورت یک مقاله کامل دربیاوریم.

محتوا می‌تواند فرم و شکل‌های متفاوتی داشته باشد. حتما وقتی عنوانی را در گوگل جستجو می‌کنید، در قسمت ابزارهای جستجو به بخش‌های ویدئو، عکس، اخبار، مقاله، بازی و.. برخورده‌اید.

تمامی این شکل‌ها، انواع محتوا هستند. یعنی محتوا می‌تواند با توجه به شرایط و نیاز، فرم‌های مختلفی مانند متن، ویدئو، اینفوگرافی، عکس، صوت و پادکست داشته باشد.

محتوای متنی

ساده‌ترین و متداول‌ترین فرم محتوا محتوای متنی است. تمام نوشته‌های وبسایتها و اطلاعاتی که از طریق متن به مخاطب منتقل شود، همان محتوای متنی است. مثل همین مقاله که شما درحال خواندن آن هستید. گاهی محتوای متنی با عکس و فیلم هم همراه است.

محتوای ویدئویی

یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع محتوا، محتوای ویدئویی است. یوتیوب، آپارات و بسیاری از سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو، روزانه هزاران بازدیدکننده دارند و بسیاری از ویدئوها میلیون‌ها بار بازدید می‌شوند.

جذابیت‌های بصری و ارتباط بهتر با مخاطب، یکی از مهم‌ترین مزایای محتوای ویدئویی است.

محتوای اینفوگرافیک و عکس

عکس‌ها به عنوان یکی از قوی‌ترین عناصر تاثیرگذار در تولید محتوا به‌حساب می‌آیند. معمولا از عکس‌ها به عنوان عاملی مکمل برای درک بهتر مفاهیم در محتوای متنی استفاده می‌شود.

اما حساب اینفوگرافی از عکس کمی جدا است. اینفوگرافی‌ها می‌توانند حجم گسترده‌ای از اطلاعات را به‌صورت کاملا فشرده، خلاصه و البته دسته‌بندی شده و مرتب به مخاطب انتقال دهند. به‌همین دلیل از اینفوگرافی در تولید محتوا غافل نشوید.

تولید محتوامحتوای صوتی و پادکست

برنامه‌های رادیویی احتمالا قدیمی‌ترین محتوای صوتی تولید شده هستند. عنصر صدا یکی از آن عناصری است که همیشه توانسته مخاطب را به سمت خود بکشاند و او را با خود همراه کند. به همین دلیل این روزها، پادکست به یکی از پرطرفدارترین محتواهای تولید شده در دنیا تبدیل شده است.

عکس‌ها به عنوان یکی از قوی‌ترین عناصر تاثیرگذار در تولید محتوا به‌حساب می‌آیند. معمولا از عکس‌ها به عنوان عاملی مکمل برای درک بهتر مفاهیم در محتوای متنی استفاده می‌شود.

بلاگ

یکی از معروف‌ترین شکل محتوا، بلاگ است. بلاگ بهترین گزینه برای کسب‌وکارهای کوچک است تا بتوانند با تولید محتوا سئوی وبسایت‌شان را بهبود ببخشند و حجم ترافیک ورودی را افزایش دهند. براساس آمار نشریه فوربس، وبسایت‌هایی که بلاگ دارند ۴۳درصد بیشتر از سایر وبسایت‌ها صفحات شاخص دارند.

این به معنای شانس بیشتر وبسایت‌ها برای دیده شدن است. درواقع زمانی که وبسایتی بلاگ تاسیس می‌کند، می‌تواند با اختیار عمل بیشتری نسبت به سایر رقبا، از لینک‌های بیشتر، کلمات کلیدی بیشتر و محتوای گسترده‌تر استفاده کند.

درنتیجه شانس بیشتری برای دیده شدن توسط موتورهای جستجو پیدا خواهد کرد.

علاوه‌براین، شما با داشتن بلاگ این شانس را خواهید داشت که ارتباط عمیق و پایدارتری با مخاطب برقرار کنید. بلاگ فرم خشک و رسمی وبسایت را ندارد و می‌تواند عامل موثری برای جذب بهتر مخاطب به کسب‌وکار شما باشد.

ای‌بوک‌ها

ایبوک‌ها یا کتاب‌های الکترونیک هم از محتواهای محبوب و معروف هستند. چون در این مقاله بیشتر تمرکز روی محتوای هدف‌گذاری شده کسب‌وکارها است، طبیعتا با کتاب‌های داستان و رمان که در قالب الکترونیک عرضه می‌شوند، کار نداریم.

اما باید بدانید که می‌توانید از امکان کتاب الکترونیک برای توسعه کسب‌وکارتان هم استفاده کنید. چطور؟

کتاب الکترونیک می‌تواند به عنوان دسته‌ای از محتوای بلندمدت مورد استفاده قرار بگیرد. محتوایی که می‌تواند طیف وسیع و گسترده‌ای از نیازهای اطلاعاتی مخاطب را پوشش دهد و اعتمادی دوطرفه ایجاد کند.

شما می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به کسب‌وکارتان، اهدافتان و خدماتی که ارائه می‌کنید را در قالب کتابچه الکترونیک یا بروشور به مخاطب ارائه کنید.

 

تقویم محتوا چیست؟

با تقویم محتوا، کاربرد و نحوه طراحی آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

پست‌های شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین ابزارهای فعلی که می‌تواند در اختیار کسب‌وکارها قرار بگیرد، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. پست‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در هر فرمی باشند، اما یک فرق اساسی با تولیدمحتوا در محیط بلاگ دارند.

پست‌های شبکه‌های اجتماعی سبک خاص خودشان را دارند و بسیار خودمانی‌تر و متفاوت‌تر از محتوایی که در بلاگ‌ها تولید می‌شوند هستند.

بسیاری از دیجیتال مارکترها برای دیده شدن کسب‌وکارهایشان از این امکان شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند برای جذاب‌تر شدن محتوا، از چهره‌های شاخص این فضا استفاده کنند.

حتما شما هم در اینستاگرام به ویدئوهایی که چهره‌های اینستاگرامی همراه با برندی خاص به اشتراک گذاشته‌اند، برخورد کرده‌اید.

این دسته از محتوا بسیار بیشتر از آنچه فکرش را بکنید تاثیرگذار هستند و می‌توانند یک برند را به سرعت به شهرت برسانند.

البته باید بدانید که در بسیاری از موارد ترکیب هدف محتوا و پرسونای مخاطب، فرم محتوای شما را تعیین می‌کند. گاهی مخاطب در پاسخی برای کلمه کلیدی موردنظر است و استراتژیست یا مدیر محتوا صلاح را در این می‌بیند که محتوای تولید شده مثلا در فرم ویدئو باشد. شاید برایتان سوال پیش بیاید که استراتژیست محتوا کیست؟

خب! باید اضافه کنم که مشاغل متعددی دررابطه با تولید محتوا وجود دارند. همانطور که اول این نوشته به آن اشاره کردم، مطالبی که در فضای وب تولید می‌شوند، صرفا نوک قله یخی هستند و درصد بیشتر آن زیر آب و شما نمی‌بینید.

همین متنی که درحال حاضر آن را می‌خوانید، حاصل کار چند متخصص است. اما چه مشاغلی دررابطه با تولیدمحتوا فعالیت می‌کنند؟

آموزش تولید پادکست

با راه های ساخت و تولید پادکست آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۴

آموزش تولید محتوا


انواع تولید محتوا

خب! حالا که راجع به مشاغل مرتبط با تولید محتوا با شما حرف زدیم، خوب است که کمی بیشتر از راه‌های تولیدمحتوا صحبت کنیم. صحبت کردن از روش‌های تولیدمحتوا یا آموزش آن کار ساده‌ای نیست.

آنقدر تولیدمحتوا گسترده است و به تخصص‌های متعدد نیاز دارد که ابدا نمی‌توان آموزش آن را حتی در یک کتاب جمع کرد، چه برسد به یک مقاله.

در ادامه سعی می‌کنیم کمی بیشتر از کلیات فرآیندی که باید برای تولیدمحتوا طی کنید صحبت کنیم.

قدم اول: خوب بخوانید

ضروری‌ترین کاری که باید برای تولیدمحتوا انجام بدهید این است که در موضوع موردنظر خوب مطالعه کرده باشید. فرض کنید معلمی هستید که باید درباره موضوعی خاص با دانش‌آموزانتان صحبت کنید.

سعی کنید تا جایی که می‌توانید به موضوع مسلط باشید و دریافت صحیح و معتبر خودتان از مطلب را به زبان و قلم خودتان برای مخاطب بیان کنید.

قدم دوم: نقشه ذهنی داشته باشید

وقتی موضوعی که قرار است درمورد آن محتوا تولید کنید مشخص شد، لازم است که بدانید دقیقا می‌خواهید چه بگویید. محتوای شما باید ساختار منسجمی داشته باشد و راه را به درستی طی کنید.

نمی‌توانید بدون آنکه بین بخش‌های مختلف محتوایتان ارتباط برقرار کنید، از این شاخه به آن شاخه بپرید. اگر چنین کاری کنید، مخاطب‌تان گیج و سردرگم می‌شود و رغبت چندانی به دیدن محتوا نخواهد داشت.

شما باید بدانید که قرار است از چه نقطه‌ای شروع کنید و در چه نقطه‌ای مطلب را به اتمام برسانید. برای این کار همه مطالبی که به ذهنتان می‌رسد را در یک برگه یادداشت کنید و آن را به درستی مرتب کنید.

سعی کنید از همان نقشه ذهنی که کشیده‌اید پیش بروید و محتوا را منسجم پیش ببرید.

قدم سوم: به ساختار متن توجه کنید

قبل از تولید محتوا آنهم محتوای متنی، به شکل و ساختار مطلب‌تان توجه کنید. متن شما نمی‌تواند به سرعت وارد مطلب اصلی شود. شما باید مقدمه‌ای برای ورود به مطلب بنویسید و ذهن مخاطب را آماده کنید.

خوب است که هر ۳۰۰کلمه، یک عکس به محتوایتان اضافه کنید.

در اصطلاح تخصصی، به مقدمه‌ای که ذهن مخاطب را درگیر موضوع اصلی کند، لید گفته می‌شود. بهتر است که لید کوتاه باشد(معمولا کمتر از ۵۰ کلمه) و باید آنقدر گیرا باشد که مخاطب با خواندن آن در درجه اول بداند که مطلب درباره همان موضوعی است که به دنبالش بود و در درجه دوم، ذهنش درگیر سوالاتی شود که برای پیدا کردن جوابشان ادامه متن را بخواند.

قدم چهارم: عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها را را رعایت کنید

یادتان باشد که بعد از ورود به بدنه اصلی متن، حتما عناوین را به درستی دسته‌بندی کنید. دسته بندی صحیح مطالب درون متن، گوگل را متوجه متن شما خواهد کرد.

موتورهای جستجو به مطالب بهینه‌ای که به درستی عنوان‌بندی شده‌اند علاقه بیشتری نشان می‌دهند.گذشته از این، عنوان‌بندی درست و دسته‌بندی صحیح مطالبی که در متن می‌گذارید، می‌تواند به ذهن مخاطب نظم ببخشد و او را مشتاق خواندن مطالب کند.

تولید محتواقدم پنجم: عکس و اینفوگرافی را فراموش نکنید

اگر قرار است محتوای متنی تولید کنید، نباید همراه کردن محتوا با عکس را فراموش کنید. یکی از مسائلی در تولید محتوا اهمیت دارد، جذابیت است.

همراه کردن عکس و متن برای درک بهتر مفهوم به مخاطب و کمک به تصویرسازی ذهنی او ضروری است. گذشته از این، عکس‌های جذاب و چشم‌نواز می‌تواند به جذابیت مطالب شما کمک کند و کاربر را تا انتهای مطلب با شما همراه کند.

خوب است که بعد از هر ۳۰۰ کلمه عکسی را به مطالب‌تان اضافه کنید تا هم چشم کاربر خسته نشود و هم صفحه از یکنواختی خارج شود.

قدم ششم: به ارجاعات و لینک‌ها توجه کنید

متن شما باید حاوی ارجاعات و پیوندهای داخلی و خارجی باشد. پیوندهای داخلی و خارجی هم به افزایش نمره سئوی مطالب شما کمک می‌کنند و هم مخاطب را در سایت نگه می‌دارند.

شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های CTA یا همان کال تو اکشن، مخاطب را به سایر مقالات مرتبطی که قبلا تولید کرده‌اید ارجاع دهید و او را به خواندن بیشتر مطالب‌تان تشویق کنید.

نوشتن متن‌هایی که مرتبط به هم هستند، فرصت خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید آمار بازدید مطالب‌تان را افزایش دهید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″][su_animate type=”shake” duration=”0.5″]آشنایی با راهکارهای فروش اینترنتی موفق[/su_animate][/su_box]

قدم هفتم: به اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی

برای بهتر دیده شدن محتوای تولید شده، لازم است که آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این کار را طوری انجام دهید که مخاطب مشتاق شود که به وبسایت یا وبلاگ‌تان مراجعه کند و ادامه محتوا را ببیند.

این کار به شما کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید و نرخ مشارکت محتوا را افزایش دهید

فصل ۵

ابزارهای تولید محتوا


ابزار تولید محتوا

ابزارهای تولید محتوا

خوبی تولیدمحتوا این است که می‌تواند با کمترین ابزار انجام شود. درواقع مهم‌ترین ابزار تولید محتوا شما هستید. شما و فکر خلاقتان تعیین می‌کنید که کیفیت محتوای تولید شده چه اندازه باشد.

سعی کنید در درجه اول مهارت‌های خودتان را بالا ببرید. نویسندگی خلاق، آموزش ویرایش و نگارش و هم‌چنین اصولی که باید برای تولید محتوا بلد باشید مهم‌ترین ابزارهای شما هستند. اگر کمی خلاق و علاقه‌مند باشید، می‌توانید به سرعت همه این فنون و مهارت‌ها را یاد بگیرید.

  • مهم‌ترین ابزار تولید محتوای متنی، نرم‌افزار آفیس است. تسلط به ورد آفیس می‌تواند به شما در تولیدمحتوای متنی کمک کند.
  • معروف‌ترین و بهترین نرم‌افزاری که می‌تواند در تولید محتوای تصویری و اینفوگرافی‌ها به شما کمک کند، فوتوشاپ است.سعی کنید تا لااقل به‌صورت ابتدایی آن را یاد بگیرید تا نیازهای اولیه‌تان را برآورده کنید.
  • افزونه‌های مختلفی هم وجود دارند که می‌توانند تا حدودی متن‌های شما را ویرایش کنند و غلط‌های املایی‌تان را اصلاح کنند. این افزونه‌ها روی ورد نصب می‌شوند و کمک بزرگی برایتان خواهند بود.
  • برای به اشتراک گذاری مطالب در بلاگ، به پلتفرمی مانند وردپرس نیاز دارید. وردپرس پلتفرمی است که به صورت رایگان به شما خدمات به اشتراک گذاری مطالب را در محیط وب ارائه می‌دهد.
  • گوگل ادوردز
  • گوگل ترندز
  • و الکسا ابزارهای کمکی دیگری که برای پیدا کردن کیوردهای پرتکرار در موتورهای جستجو وجود دارند، بزرگترین کمک برای پیدا کردن کلمات کلیدی پرتکرار هستند.
  • هم‌چنین نسخه‌های مختلف اپلیکیشن اینستاگرام
  • توییتر
  • آپارات
  • و یوتیوب به شما کمک خواهند که به سادگی محتوایتان را در محیط شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

فصل ۶

هشت نکته طلایی در تولید محتوا


قوانین تولید محتوا

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای تولید محتوا انجام دهید این است که شخصیت مخاطب را درک کنید و خودتان را به جای او بگذارید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

برای وبسایت‌تان هدف تعیین کنید

شما نمی‌توانید وبسایتی داشته باشید که از هرچیزی هرمطلبی در آن پیدا شود. قبل از هرچیزی باید هدف خود را از تاسیس سایت تعیین کنید و هم‌راستا با همان هدف، محتوا گذاری را انجام دهید.

اگر قرار است سایت‌تان آموزشی باشد، تعیین کنید که برای چه قشری آموزش خواهید گذاشت. اگر سرگرمی یا سبک زندگی است، مخاطب هدف را به درستی شناسایی کنید و اگر قرار است سایت‌تان به کسب و کارتان متصل و خدماتی باشد، فقط محتوایی را تولید کنید که مشتریان هدف‌تان به دنبال آن خواهند بود.

محدود بودن به حوزه‌ای خاص و تعریف شده، اعتبار مطالب شما را افزایش خواهد داد. آنوقت می‌توانید مخاطبین وفاداری پیدا کنید و به‌صورت ثابت بازدیدکنندگان مشخصی داشته باشید.

کلمات کلیدی پرتکرار را پیدا کنید

بعد از هدف‌گذاری سایت، نوبت به پیدا کردن پرتکرارترین عبارات سرچ شده در موتورهای جستجو می‌رسد. شما باید به دنبال عباراتی باشید که درحوزه فعالیت سایت‌تان بیشترین تکرار را داشته‌اند.

کار کردن روی کیوردهای مرتبط با اهداف وبسایت این شانس را به شما می‌دهد که مخاطبان بیشتری را به سمت محتوایتان بکشانید و رتبه وبسایتتان را افزایش دهید.

سئو را جدی بگیرید

یکی دیگر از نکاتی که باید در تولید محتوا جدی بگیرید، رعایت سئوی مطالب است. اگر از سئو سر درنمی‌آورید و نمی‌دانید دقیقا باید چه کاری انجام دهید، حتما از یک کارشناس سئو کمک بگیرید. بهینه سازی محتوا به شما کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید و مخاطب راحت‌تر شما را پیدا کند.

بیشتر بخوانید: سئو سایت چیست؟ آموزش سئو به زبان ساده

تولید محتوا خلاقخلاق باشید

تولید محتوای خلاق یکی از آن مواردی است که می‌تواند موفقیت شما را در عرصه تولید محتوا تضمین کند. در بسیاری از موارد مهم نیست که چه محتوایی تولید میکنید؛ مهم میزان خلاقیت شما در تولید محتوا و نحوه بیان مفهوم اصلی به مخاطب است.

ادبیات شما، فرمی که برای انتقال مطلب انتخاب می‌کنید و همچنین ارتباط‌گیری با مخاطب آنقدر مهم است که می‌تواند مخاطب زیادی را جلب محتوای شما کند. حتی محتوای بی‌اهمیت و کم‌ارزش.

 

تبلیغات خلاقانه

با تبلیغات خلاقانه آشنا شوید و قدم به قدم آن را آموزش ببینید

اکنون بخوانید

 

محتوای سبز تولید کنید

محتوای سبز یکی از آن مواردی است که برای دیده شدن نیاز دارید. اما محتوای سبز چیست؟ حتی اگر تابحال در حوزه محتوا کار نکرده باشید، اسم همیشه سبز به گوشتان خورده است. می‌دانید همیشه سبز به گیاهانی گفته می‌شود که هر چهارفصل سبز هستند و هرگز برگ‌هایشان زرد نمی‌شود.

محتوای سبز از همین مسئله در طبیعت الهام گرفته شده است. با این تفاوت که به محتوایی سبز می‌گویند که هرگز کارایی خود را از دست ندهد. درواقع این دسته از محتوا تاریخ انقضا ندارد و همیشه آمار سرچ بالایی دارد.

با این تفاسیر، مطالب مربوط به اخبار روز، مسائل ترند روزانه، ترندهای آرایشی و مد، بحث‌های روز سیاسی و مسائل مربوط به آمار و ارقام اقتصادی روز، جزو محتوای سبز محسوب نخواهد شد.

درعوض مسائلی که همیشگی هستند و در طول زمان تغییر نخواهند کرد، مانند مربوط به روانشناسی، قوانین، مسائل روتین زندگی و… می‌توانند محتوی سبز باشند. سعی کنید همیشه چند موضوع که پتانسیل تبدیل شدن به محتوای سبز دارند را در لیست محتوای وبسایت و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان قرار دهید.

با مخاطب راحت صحبت کنید

زبانی که با آن با مخاطب صحبت میکنید باید بسیار ساده و درعین حال گیرا باشد. نه آنقدر خشک و علمی صحبت کنید که مخاطب فکر کند درحال خواندن مقاله‌ای دانشگاهی است و نه آنقدر محاوره‌ای حرف بزنید که محتوایتان از فرم رسمی خارج شود.

درواقع بهترین کار این است که شخصیت مخاطب هدف را به درستی شناسایی کنید و متناسب با آن ادبیات‌تان را تنظیم کنید.

سعی کنید همیشه فعل‌هایتان را در فرم مخاطب بنویسید. انگار که در حال توضیح چیزی به دوست‌تان هستید. در این‌صورت مخاطب با شما احساس نزدیکی می‌کند و ارتباط بهتری با محتوایتان برقرار خواهد کرد. گاهی بد نیست که کمی طنز را چاشنی کلامتان کنید و متن را از حالت یک‌نواختی دربیاورید.

شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید

شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در دیده شدن محتوای شما دارند. چه دوست داشته باشیم چه بدمان بیاید، این روزها شبکه‌های اجتماعی محبوب‌تر از وب‌گردی هستند. به همین دلیل لازم است که برای هدایت بازدیدکنندگان بی‌شمار شبکه‌های اجتماعی به مطالب تولید شده‌ در وبسایتتان، انگیزه‌ای بسازید.

داشتن حساب کاربری در شبکه‌های مختلف اجتماعی و تولید محتوا در آن‌ها، باعث می‌شود برندسازی موفق‌تری را تجربه کنید.

شما می‌توانید از امکانات رایگانی که این شبکه‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند به عنوان فرصتی برای بهتر دیده شدن و شناخته شدن خودتان، کسب‌‌وکارتان و ارتباط بهتر و صمیمانه‌تر با مشتری استفاده کنید.

سعی کنید در حساب‌های اجتماعی‌تان لحن خودمانی‌تری داشته باشید.هماهنگی با اتمسفر هر شبکه اجتماعی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. یادتان نرود که بسیاری از برندها و کسب‌وکارهای موفق، بخش عظیمی از شهرت و موفقیت‌شان را مدیون توییتر، اینستاگرام و یوتیوب هستند.

متن را قبل از انتشار ویرایش و بازنگری کنید

نکته مهم و ضروری که باید در تولید محتوا به آن دقت کنید، این است که در انتشار محتوا عجله نکنید. شتابزدگی می‌تواند کیفیت محتوای تولید شده را به شدت کاهش دهد. گاهی آنقدر عجله داریم که بسیاری از اشکالات مهم و اساسی از چشممان دور می‌ماند.

توصیه می‌کنم قبل از انتشار محتوا حداقل دو بار آن را مورد بازبینی قرار دهید و هربار با دقت کلمات را از نظر بگذرانید. به ارتباط فعل و فاعل دقت کنید. مفهوم جملات را در ذهنتان سبک و سنگین کنید و حتما به کاربرد کلمات دقت داشته باشید.

اگر به اصول ویرایش مسلط نیستید از یک ویراستار کمک بگیرید. سطح پایین نگارش و ویرایش مطلب یا اشکال در تصاویر ویدئو می‌تواند به شدت ارزش کار شما را کاهش دهد.

فصل ۷

کسب درآمد از تولید محتوا


کسب درآمد از تولید محتوا

وقتی از من پرسیده می‌شود که تخصص حرفه‌ای من چه هست و جوابم را می‌شوند، معمولا سوالات بیشتری برایشان پیش می‌آید. اینکه اصلا تولید محتوا یعنی چه و چقدر می‌توان از آن درآمد کسب کرد؟

خب! بیایید کمی بیشتر از مشاغل مرتبط با محتوا صحبت کنیم. اصلا چه تخصص‌هایی درگیر فرآیند تولیدمحتوا می‌شوند و تا چه اندازه می‌توان روی کسب درآمد از این حرفه حساب باز کرد؟

فکر می‌کنم به عنوان مقدمه و پیش‌درآمد بد نباشد که جواب بخش دوم سوال را بدهم. اگر دوست دارید بدانید که اصلا می‌توان در این حرفه کار کرد و درآمد مناسبی داشت یا نه، باید بگویم که بله! محتوا یکی از آن بخش‌هایی است که همیشه می‌توانید روی کار در آن حساب باز کنید.

خوشبختانه با گسترش اینترنت، مشاغل اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی حرفه و تخصص‌های جدیدی به‌وجود آمده‌اند که حالاحالاها به آن‌ها احساس نیاز می‌شود. همیشه باید کسی باشد که بتواند با زبان مخاطب با او صحبت کند و به سوالاتش جواب بدهد. حتی گسترش هوش مصنوعی هم نمی‌تواند نیاز به کسی که نویسنده ماهری است را برطرف کند.

پس یادتان باشد که اگر قرار است کار در زمینه محتوا را به عنوان حرفه خودتان حساب کنید و البته اگر کاربلد، منظم و پرتلاش باشید، هرگز بیکار نخواهید بود.

راه های پولدار شدن بدون سرمایه

با فنون پولداری شدن بدون سرمایه آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۸

مشاغل مرتبط با تولید محتوا


مشاغل مرتبط با تولید محتوا

بیایید ببینیم چه مشاغلی دررابطه با تولید محتوا فعالیت می‌کنند:

کارشناس تولید محتوا

معروف‌ترین حرفه در حوزه تولید محتوا، کارشناسی تولیدمحتوا است. کارشناس تولیدمحتوا کسی است که کار محوری تولید را انجام می‌دهد. نویسندگان وبسایت، نویسندگان پادکست و برنامه‌های رادیویی، گرافیست‌ها، انیماتورها و کسانی که ویدئویی را تولید می‌کنند همگی کارشناسان تولید محتوا محسوب می‌شوند.

این دسته از افراد ایده‌های خام را پردازش می‌کنند و محتوایی که مدنظر گروه فنی است را تولید می‌کنند و در اختیار گروه قرار می‌دهند تا باقی کارها روی متن، عکس یا ویدئو انجام شود.

در حالت عادی، کارشناسان تولیدمحتوا صرفا کار تولید را انجام می‌دهند اما گاهی کارشناسان تولید محتوا به بسیاری از تخصص‌های مربوط به تولید مانند ویرایش، سئو یا گرافیک هم مسلط هستند.

کپی رایتر

کپی رایتینگ یکی دیگر از مشاغل با محوریت تولیدمحتوا است. کپی‌رایترها همان نویسندگان وبسایت هستند اما یک فرق اساسی با نویسندگان معمولی دارند. تخصص این افراد نوشتن متن‌های تبلیغاتی است. البته کپی‌رایترها تخصصی فراتر از تبلیغات‌نویسی ساده دارند.

آن‌ها باید با کلمات بازی کنند تا مخاطب را به سمت کمپانی مدنظرشان جذب کنند. کپی‌رایتینگ با ترکیب تکنیک‌های پیچیده و هوشمندانه‌، مخاطب را به سمت استفاده از خدمات و محصولات برند مدنظر جذب می‌کند. به‌صورتی که ابدا متوجه نشود که متن یا محتوایی که در حال مشاهده آن است، نوعی متن تبلیغاتی به‌حساب می‌آید.

کپی‌رایترها هم‌چنین در ساخت کمپین‌های تبلیغاتی، تیزرها، بنر، بیلبورد و بروشورهای تبلیغاتی هم دستی بر آتش دارند.

مدیر محتوا

مدیران محتوا کسانی هستند که کار هماهنگی بین نویسندگان، نظارت بر کیفیت محتوا و تقسیم وظیفه میان کارشناسان محتوا را انجام می‌دهند. آن‌ها باید کار سایر متخصصان را هم بررسی کنند و بین نویسندگان و آن‌ها هماهنگی ایجاد کنند. در مجموعه‌های بزرگ‌تر، معمولا یک مدیر ارشد محتوا و چندین مدیر محتوا مشغول به ‌کار می‌شوند.

استراتژیست محتوا

یکی از تخصص‌های مهم دررابطه با محتوا، استراتژیست محتوا است. کسانی که در این زمینه کار می‌کنند، مسئول شناسایی موضوعات ترند و مورد توجه کاربران هستند. این دسته از کارشناسان باید تمام عواملی که می‌توانند بر میزان بازدید محتوا اثرگذار باشند را بررسی کنند.

این افراد به کلیات محتوا جهت می‌دهند، برای محتوا برنامه‌ریزی می‌کنند و یکی از اثرگذارترین عوامل در برتری پیدا کردن محتوا میان رقبا محسوب می‌شوند.

کارشناس سئو

اگر با مفهوم سئو آشنا باشید، از اهمیت این فاکتور در میزان بازدید محتوا باخبر خواهید بود. اما اگر نمی‌دانید سئو چیست، در چندخط آینده بصورت مختصر سئو را برای شما توضیح خواهم داد.

حتما همه شما با موتورهای جستجو آشنا هستید و با آن‌ها کار کرده‌اید. از گوگل تا یاهو، بینگ و… همه و همه وظیفه دارند شما را به نتیجه جستجوهایتان برسانند و صفحاتی را که بیشترین ارتباط به کلمه کلیدی موردنظرتان دارند به شما معرفی کنند.

همه ما ترجیح می‌دهیم سایت‌هایی را باز کنیم که در صفحات ابتدایی نتایج جستجو قرار می‌گیرند. درواقع صفحاتی که رتبه بهتری در میان وبسایت‌ها داشته باشند، جزو نتایج اولیه موتورهای جستجو قرار خواهند گرفت.

سئو، مجموعه فاکتورهایی است که باعث می‌شود صفحه وبسایت شما بهینه‌سازی شود و توسط موتورهای جستجو به عنوان اولویتی برای نمایش به‌حساب بیاید.

این کار تکنیکی و تخصصی، توسط کارشناس سئو انجام می‌گیرد. این دسته از متخصصان تلاش می‌کنند تا وضعیت وبسایت را در حد مطلوبی نگه دارند تا رتبه سایت افزایش پیدا کند و در نتایج موتورهای جستجو در جایگاه مناسبی قرار داشته باشد.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

مفهوم کارشناس دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده و فراگیر است. به صورت کلی کارشناسی دیجیتال مارکتینگ یعنی کسی که مجموعه‌ای از اقدامات را انجام می‌دهد تا محتوای تولید شده در تمامی فضای دیجیتال منتشر و دیده شود.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید هم از سئو سردربیاورد و هم زیر و بم استراتژی محتوا را خوب بداند.

نحوه به اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی، انتشار بهینه محتوا و درکل هراقدامی که بتواند به برندسازی کسب و کار در محیط دیجیتال کمک کند، در حوزه وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ است.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی

کارشناسی شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از تخصص‌های حوزه تولید محتوا است. کسانی که در این حوزه تخصص دارند، به خوبی به روش های افزایش بازدیدکننده و افزایش نرخ مشارکت در شبکه‌های اجتماعی تسلط دارند و می‌توانند با روش‌های خلاقانه جذابیت مطالب را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهند و دیگران را وادار کنند که وبسایت‌شان سر بزند.

یکی از مهارت‌های موردنیاز کارشناسان شبکه‌های اجتماعی، تسلط بر گرافیک و نرم‌افزارهای طراحی است.

ویراستار

ویراستار کسی است که مطالب تولید شده را بازبینی و درصورت لزم به لحاظ ادبی، فنی و محتوایی اصلاح می‌کند. خوانندگان با دیدن غلط‌های املایی و نگارشی و هم‌چنین ایرادهای محتوایی نسبت به اعتبار وبسایت منتشر کننده بدبین می‌شوند و ممکن است دیگر گذارشان به آنجا نیفتد. به‌همین دلیل ویراستاری اهمیت زیادی در محتوای متنی دارد.

نریتور و گوینده

در حوزه تولید محتوا کسی بیکار نمی‌ماند. حتی اگر هیچ تخصصی ندارید و صدای خوبی دارید، می‌توانید به‌عنوان گوینده یا نریتور در تولیدمحتوای ویدئویی یا صوتی فعالیت کنید.

فصل ۹

معرفی کتاب


معرفی کتاب تولید محتوا

شما می‌توانید از طیف مختلفی از کتاب‌ها برای تولید محتوا استفاده کنید. دسته اول کتاب‌هایی هستند که به صورت تخصصی به آموزش درست‌نویسی و قواعد نگارش و ویرایش پرداخته‌اند. بهترین کتاب‌های این دسته

  • کتاب غلط ننویسم اثر ابوالحسن نجفی 
  • کتاب آیین نگارش و ویرایش اثر حسن ذوالفقاری

دسته بعدی کتاب‌هایی هستند که به صورت تخصصی‌تری درباره تولید محتوا در دنیای بازاریابی دیجیتال صحبت کرده‌اند.

معروف‌ترین و بهترین کتابهای این دسته هستند. کتاب ایجاد سرنخ اینترنتی به شما کمک می‌کند که علاوه بر یادگیری اصول تولید محتوا، از آن به عنوان ابزاری برای بازاریابی هم استفاده کنید. شما می‌توانید خلاصه این کتاب را از اپلیکیشن ذهن دریافت کنید.

شما همچنین می‌توانید با محتوای ارائه شده در اپلیکیشن ذهن، به صورت تخصصی با راه‌اندازی کسب‌وکار، فنون بازاریابی دیجیتال و مدیریت فروش آشنا شوید. همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و به دنیای محتوای آموزش ذهن وارد شوید.

2 دیدگاه‌ها

    • سلام.
      نمیشه عدد قطعی و ثابتی رو برای میزان درآمد تولیدکنندگان محتوا درنظر گرفت. به نسبت تخصص و سطح نویسنده از یک تا پنج، شش میلیون درنظر گرفته میشه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید