فهرست مطالب

پادکست چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت پادکست


پادکست چیست؟

پادکست ها یکی از جذاب‌ترین محتواهای ترند این روزها هستند. همه ما، حتی اگر چندان طرفدار گوش دادن به پادکست نباشیم، حداقل اسم یکی دو پادکست را شنیده‌ایم که دوستانمان آن‌ها را دنبال می‌کنند. اما پادکست چیست و چطور تولید می‌شود؟ قرار است در این نوشته ذهن به تمام سوالات شما درباره پادکست جواب بدهم. با من تا انتها همراه باشید.

فهرست

فصل ۱

پادکست چیست؟


آموزش ساخت پادکست

پادکست چیست؟

بیایید از تعریف پادکست‌‌ها شروع کنیم. پادکست‌ها دسته‌ای از محتوای صوتی هستند که به‌صورت دنباله‌دار منتشر می‌شوند و اصولا حول یک محور از موضوعات متمرکز می‌شوند. این مجموعه محتوای صوتی می‌توانند در بازه زمانی خاص روی پلتفرم‌های ارائه پادکست منتشر شوند و کاربران می‌توانند قسمت‌های آن را دنبال کنند و به صورت آنلاین یا آفلاین گوش کنند.

پادکست‌ها چند مشخصه ویژه دارند که آن‌ها را از باقی دسته‌بندی‌های محتوای صوتی متمایز می‌کند. اول اینکه پادکست‌ها هرچند اپیزود هم که باشند، حول محور یک موضوع صحبت می‌کنند. پادکست‌های جنایی، کتاب و ادبیات، موسیقی، روانشناسی و موفقیت، فلسفه، اخبار و رویدادهای عجیب و… همه و همه می‌توانند موضوعات یک پادکست باشند؛ به شرطی که تا قسمت نهایی، همه قسمت‌ها حول محور همان موضوع مشخص تولید شوند.

مشخصه بعدی پادکست‌ها، اپیزودیک بودن آن‌ها است. درواقع پادکست‌ها معمولا در چندین قسمت تولید می‌شوند و دربازه زمانی مشخص روی پلتفرم‌های پخش پادکست، در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

تولیدکنندگان پادکست به کاربران این اجازه را می‌دهند که  آن‌ها را دنبال کنند و هرقسمت پادکست را به صورت فیدهای RSS در اختیارشان قرار می‌دهند.

در پادکست‌ها، کسی یا کسانی حول محور موضوعی با شما صحبت می‌کنند. اگر قرار است از کتابی حرف زده شود، کتاب تحلیل می‌شود. وگرنه صرف خوانش متن کتاب، یک محتوای صوتی را به پادکست تبدیل نمی‌کند.

پادکست‌ها می‌توانند با کمترین امکانات ساخته شوند. هرچند بسیاری از پادکست‌ها با ویرایش‌های فنی، افکت‌های موسیقی و ابزار حرفه‌ای ضبط می‌شوند؛ اما الزامی برای ضبط پادکست‌ها با ابزار حرفه‌ای وجود ندارد.

شما می‌توانید با امکانات ساده و ابتدایی پادکست‌تان را ضبط کنید و آن را به رایگان در اختیار مخاطب قرار دهید.

بهترین راه از بین بردن تنهایی افرادی که در خانه کار می‌کنند.

اگر فریلنسر هستید و درخانه کار می‌کنید؛ این مقاله مناسب شما است

اکنون بخوانید

:

فصل ۲

تاریخچه پادکست در ایران و جهان


گوش دادن به پادکست

داستان پادکست از کجا شروع شد؟

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه شروع به کار پادکست‌ها بیندازیم، باید به سال ۲۰۰۴ برگردیم. درواقع شروع کار پادکست‌ها به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد. اولین بار آدام کری، یکی از کارکنان MTV به همراه دیو وینر که توسعه دهنده نرم‌افزار بود، ایده تولید این محتوای صوتی را گسترش داد.

آن‌ها قصد داشتند اپلیکیشنی را برای کاربران آیفون طراحی کنند که توانایی دانلود برنامه‌های رادیویی را داشته باشد. به این ترتیب کاربران بتوانند هر زمان که دلشان خواست برنامه موردنظرشان را دانلود کنند و به صورت آفلاین به آن‌ها گوش دهند.

دقیقا تفاوت برنامه رادیویی و پادکست‌ها در همین ایده مشخص می‌شود. برنامه رادیویی صرفا با روی خط بودن کاربران قابل دسترسی است و قابلیت دسترسی به فایل آن وجود ندارد.

اما کری و وینر دوست داشتند که این محدودیت برنامه‌های رادیویی را به نحوی از بین ببرند.تلاش‌های کری و وینر به توسعه و ساخت اپلیکیشن آیپادر منجر شد. برنامه‌ای که به کاربران اپل اجازه می‌داد به صورت آفلاین برنامه‌های رادیویی را گوش کنند.

درواقع به همین سادگی اولین نسل از پادکست‌ها متولد شدند. می‌توان گفت که گسترش ایده آیپادر در نهایت به تولد پادکست‌ها منجر شد.

پادکست در ایران

می‌توان عبدالقادر هودر و محمود بشاش را نخستین تهیه‌کنندگان پادکست‌های ایرانی دانست. اولین پادکستی که به صورت رسمی در ایران منتشر شد رادیو هودر نام داشت. این پادکست محتوای طنز داشت و در سال ۱۳۸۳ به صورت رسمی در دسترس کاربران قرار گرفت.

حالا پادکست در ایران به سرعت در حال رشد است و روزبه‌روز به تعداد کاربران پادکست در ایران افزوده می‌شود. امروزه اپلیکیشن‌های بومی اختصاصی برای پادکست هم طراحی شده‌اند که امکان شنیدن پادکست را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در ادامه از بهترین و معروف‌ترین اپلیکیشن‌های به اشتراک گذاری پادکست هم صحبت خواهم کرد.

فصل ۳

تفاوت پادکست و رادیو


اپلیکیشن پادکست

رادیو و پادکست چه تفاوتی دارند؟

اگر دقت کرده باشید، در قسمت تاریخچه پادکست به تفاوت پادکست و رادیو به صورت گذرا اشاره کردم. اما به ظر شما چه عواملی می‌تواند راه پادکست‌ها را از برنامه‌های رادیویی جدا کند؟ آیا می‌توان برنامه‌های رادیویی و پادکست‌ها را یکی دانست؟

جواب سوال مشخصا منفی است. ما نمی‌توانیم پادکست‌ها و برنامه‌های رادیویی را یکی بدانیم. اگرچه برنامه‌های رادیویی می‌توانند به پادکست تبدیل شوند.

همانطور که در تاریخچه پادکست توضیح دادم، زمانی که برنامه رادیویی در پلتفرمی قابل دسترسی ‌شود و کاربران این اجازه را پیدا کنند که به سادگی به برنامه‌ها دسترسی پیدا کنند یا آن‌ها را دانلود کنند، برنامه رادیویی به پادکست تبدیل شده است.

درواقع پروسه‌ای که پادکست‌ها  را به فیدهای RSS تبدیل می‌کند درمقابل طول موجی که رادیوها برای پخش از آن‌ها استفاده می‌کنند یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان این دو محتوای صوتی است. اما این فاکتور تنها تفاوت بین برنامه‌های رادیویی و پادکست‌ها نیست.

شنوندگان هدف

یکی از تفاوت‌های محسوس بین پادکست‌ها و برنامه‌های رادیو، محتوا است. در این که هر دو برنامه می‌توانند طیف وسیعی از موضوعات را پوشش دهند و در اختصاص موضوع به برنامه‌شان محدودیتی ندارند، اما برنامه‌های رادیویی درپی جذب طیف وسیع‌تری از مخاطب هستند.

به همین دلیل برنامه‌های رادیویی محتوایی را تولید می‌کنند که طبعا توان جذب مخاطب بیشتری را داشته باشد. درهمین راستا سعی می‌کنند محتوایی را تولید کنند که افراد بیشتری توان برقراری ارتباط با آن‌ها را داشته باشند. کلی بودن و جامع و فراگیر بودن موضوعات از ویژگی‌های مهم برنامه‌های رادیویی است.

اما در مقابل پادکستها بیشتر درخصوص موضوعات جزئی‌تر و خاص‌تر تولید می‌شوند. مثلا یکی از پادکست‌های معروف فارسی دررابطه با بررسی روانشناسی اگزیستانسیالیسم اروین یالوم است. به طبع این دست هاز محتوا مخاطبینی محدودتر و علاقه‌مندتر را به خود جذب خواهد کرد.

ضبط و زمان‌بندی

پخش زنده رادیو یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز کننده پادکست از برنامه رادیویی است. گرچه برنامه‌هایی وجود دارند که از پیش ضبط شده‌اند اما درصد این برنامه‌ها بسیار کم است. به همین دلیل امکان ویرایش برنامه‌های رادیویی وجود ندارد و ضبط‌کننده‌ها و صدابرداران کار بسیار سخت و حساسی را درپیش دارند.

درمقابل در پادکست‌ها امکان ویرایش برنامه‌ها وجود دارد و کار ندان سختی در انتظار تهیه‌کنندگان نخواهد بود. از طرفی ضبط‌کنندگان پادکست به سادگی برنامه را ضبط می‌کنند و فایل نهایی را روی پلتفرم به اشتراک‌گذاری قرار می‌دهند تا مخاطبان آن را بشنوند.

مقررات

یکی دیگر مشخصات برنامه‌های رادیویی که راه آن‌ها را از پادکست‌ها جدا می‌کند، مقررات و ضوابط محدود کننده آنها است. تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان برنامه‌های رادیویی موظف هستند که آهنگ‌های موردعلاقه عموم جامعه را طی برنامه‌شان پخش کنند.

چون محوریت کارشان با جذب بیشتر مخاطب است. از طرف دیگر تولیدکنندگان برنامه‌های رادیویی تنها مجاز به پخش آهنگهایی هستند که تحت مالکیت عمومی قرار داشته باشد و نمی‌توانند هر موسیقی را بدون اجازه از صاحب اثر پخش کنند.

اما پادکست‌ها چنین محدودیتی ندارند. آن‌ها کاملا آزادند تا هر محتوایی با هر ویرایشی را در اختیار مخاطب قرار دهند و نیازی به صدور مجوز ندارند.

مشارکت و تبلیغات

یکی از آزاردهنده‌ترین ویژگی‌های برنامه‌های رادیویی تبلیغات مکرر میان برنامه است. رادیو به دلیل هزینه‌های بالای تولید و پخش به اسپانسرهای مالی و حمایت پولی نیاز دارد. به همین دلیل مجبور به پخش تبلیغات است و شاید شما در یک برنامه سی دقیقه‌ای رادیویی، پنج بار شنونده تبلیغات باشید.

اما پادکست‌ها هزینه چندانی برای تولید ندارند و و تنها یک تبلیغ در ابتدا یا انتهای برنامه می‌تواند به زنده ماندن برنامه و توجیه مالی آن کمک کند.

تقویت حافظه شنیداری

اگر به محتوای مربوط به حافظه شنیداری علاقه دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید

اکنون بخوانید

:

فصل ۴

انواع پادکست


دانلود پادکست

انواع پادکست

امروزه پادکست‌های متفاوتی با توجه به سلیقه مخاطبان تولید می‌شوند. مشخص است که انتخاب نوع پادکست با توجه به سلیقه و آنچه شما می‌پسندید، کار چندان سختی نیست. شما صرفا باید بدانید که چه نوع پادکستی را می‌پسندید تا به سادگی عاشق گوش دادن به این محتوای صوتی جذاب شوید.

بیایید با هم با انواع اصلی پادکست‌ها آشنا شویم:

مصاحبه‌ها

یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین فرم پادکست‌های تولید شده تا به امروز، مصاحبه‌ها هستند. این دسته از پادکست‌ها از برنامه‌های رادیویی ایده گرفته‌اند و اتفاقا پرطرفدار هم هستند. این نوع از پادکست‌ها معمولا میهمانانی دارند که داستان‌های شنیدنی از تجربه زیسته‌شان داشته‌اند.

گاه میزبان در زمینه خاصی تخصص دارد و حرف‌های ارزشمندی برای شنیدن دارد. گاهی مصاحبه‌ها درون‌استدیویی و گاه بیرون از استدیو هستند. یعنی ممکن است بیرون از محیط ضبط باشند و با تماس تلفنی با آن‌ها تماس گرفته شود.

مباحث مطرح شده در این پادکست‌ها طیف متفاوتی دارد. از سبک زندگی تا موضوعات تخصصی و علمی. گاهی این پادکست‌ها فرم مکالمه به خود می‌گیرند و از دو یا سه میهمان برای شرکت در برنامه دعوت می‌شود.

پادکست‌های آموزشی

پادکست‌های آموزشی معمولا کمی جدی‌تر از پادکست‌های دیگر هستند و روی موضوعی خاص تمرکز دارند. موضوع این پادکست‌ها می‌تواند از آموزش زبان تا آموزش‌های فلسفی را دربر بگیرد. همانطور که قبلا اشاره کردم، این پادکست‌ها باید موضوع را به صورت دنباله‌دار ادامه دهند.

یعنی از نقطه‌ای مشخص شروع کنند و درنقطه‌ای مشخص هم آن را به اتمام برسانند.  پادکست‌های آموزشی طرفداران زیادی دارند. خوبی این نوع از پادکست‌ها این است که نیازی ندارید که همه قسمت‌های آن را گوش کنید. شما می‌توانید به اختیار خودتان، آن قسمت که موضوع جذاب و قابل تامل برای شما دارد را انتخاب کنید و به آن گوش کنید.

داستان‌های واقعی

یکی از پرطرفدارترین انواع پادکست در ایران، با موضوع داستان‌های واقعی شناخته می‌شوند. این دسته از پادکست‌ها در تمام دنیا بسیار پرطرفدار و پرشنونده هستند. طبیعی هم هست. چه کسی از شنیدن داستان‌های جالب اما واقعی لذت نمی‌برد؟

بسیاری از این پادکست‌ها به موضوعات مربوط به جرم و جنایت می‌پردازند. با نگاهی به صفحات پرخواننده حوادث در روزنامه‌ها می‌توان فهمید که این دسته  از محتوا چه اندازه می‌توانند جذاب و پرمخاطب باشند. هوشمندانه است، نه؟

این نوع از پادکست معمولا به صورت سریال منتشر می‌شود و مخاطبان این محتوا به طرز اعتیادآوری علاقه‌مند به شنیدن آن هستند.

انگیزشی و موفقیت

یکی دیگر از انواع پادکست‌‌ها به موضوع محبوب انگیزش و موفقیت اختصاص دارد. در این دوره که همه به صورت سیستماتیک از کمبود انرژی رنج می‌برند، وجود پادکست‌هایی که می‌توانند برای چند دقیقه حال خوب و انرژی مثبت به مخاطب تزریق کنند غنیمت است. به همین دلیل این دسته از پادکست‌ها هم جایگاه خودشان را درمیان محتوای صوتی باز کرده‌اند.

کسب و کار

چه کسی از موفقیت‌های مالی و راه‌اندازی کسب‌وکار اختصاصی خودش بدش می‌آید؟ هیچ کس! پادکست با موضوع کسب‌وکار هم از آن دسته از پادکست‌ها هستند که طرفداران بلندپرواز خودشان را دارند.

معمولا در این نوع از پادکست‌ها از موفقیت‌های بزرگترین تجار جهان، گام‌هایی که باید برای شروع کسب و کار برداشت یا بررسی کسب‌وکارهای موفق و استارتاپ‌های برتر صحبت می‌شود.

البته می‌توان پادکست‌هایی که موضوع کسب‌وکار دارند را در انواع پادکست‌های آموزشی هم طبقه‌بندی کرد. این محتوای پادکست‌ها است که تعیین می‌کند هرکدام در چه طبقه‌ای جا بگیرند.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

آموزش قدم به قدم اجرای بازاریابی محتوایی

اکنون بخوانید

فصل ۵

چطور پادکست تولید کنیم؟


پادکست چنل بی

خب! بیایید نگاهی کوتاه به فرآیندتولید و انتشار پادکست داشته باشیم. اگر دوست دارید که شانستان را در تولید این نوع از محتوا امتحان کنید، باید بدانید که برای تولید هر قسمت از پادکست‌ها چه فرآیندی طی می‌شود و اصلا چطور می‌توان پادکستی موفق و تروتمیز تولید کرد. با من همراه باشید.

مرحله اول: ایده‌پردازی

مهم‌ترین مرحله‌ای که باید برای ساخت پادکستتان طی کنید، همین مرحله است. در این مرحله باید با خودتان و یا با هم‌فکری گروهتان به سوالات مهمی جواب بدهید. سوالاتی که چارچوب کلی برنامه شما را مشخص خواهد کرد.

بعد از طی کردن این مرحله باید جواب سوالات زیر به صورت واضح و کامل روشن شده باشند:

  • چرا می‌خواهید پادکست بسازید؟

هدف شما از ساخت و تولید محتوای صوتی‌تان چیست؟ چرا به این فکر افتاده‌اید که پادکستی تولید کنید؟ آیا قرار است صرفا برای روایت مسئله‌ای که در ذهنتان است برنامه‌هایتان را ضبط کنید یا اهداف تجاری هم دارید؟ همه این مفاهیم باید به صورت واضح جواب داده شود.

  • موضوع پادکست‌تان چیست؟

قرار است درمورد چه مسئله‌ای با مخاطب صحبت کنید؟ آیا می‌خواهید محتوای علمی و آموزشی ارائه کنید یا صرفا محتوایتان روایی و یا برای تفریح و سرگرمی مخاطب تولید می‌شود؟

  • قرار است چند قسمت باشد؟

حدس می‌زنید تا چه مدت بتوانید تولید برنامه‌تان را ادامه بدهید و قرار است چند قسمت تولید کنید؟ چشم‌اندازی که برای برنامه‌تان درنظر گرفته‌اید چه مدتی طول خواهد کشید؟

  • بازه زمانی انتشار قسمت‌های برنامه‌تان به چه صورت خواهد بود؟

بهتر است قبل از تولید پادکست توان خودتان و گروهتان را محاسبه کنید و دید کلی از توانایی‌تان در تولید به دست بیاورید. به این صورت می‌توانید حدس بزنید که قرار است هرچندوقت‌یک بار برنامه تولید کنید و آن را به مخاطب هم اعلام کنید. سروقت بودن و نظم داشتن در برنامه تولید، اهمیت زیادی در جذب مخاطب دارد.

  • چطور پادکستتان را پیش خواهید برد؟

ساختار برنامه، چیزی که به مخاطب ارائه خواهید کرد و کارهایی که برای جذاب‌تر شدن برنامه انجام خواهید داد، اهمیت زیادی در ایده‌پردازی خواهد داشت.

  • مخاطب هدفتان چه کسانی هستند؟

یکی دیگر از سوالاتی که نیاز است به جواب آن فکر کنید، مخاطب هدف است. مخاطب تعیین می‌کند که زبان پادکست شما چه باشد و چطور آن را پیش ببرید. پس حتما به مخاطب هدف و گروهی که فکر می‌کنید بیشترین توجه را به برنامه شما خواهند داشت فکر نید.

  • چه مسئله جدیدی را به مخاطب ارائه خواهید کرد؟

شما باید به روشنی بدانید که ویژگی متمایزکننده‌تان از باقی برنامه‌های مشابه چیست. درواقع باید دلیلی به مخاطب ارائه کنید که او را به شنیدن برنامه‌هایتان مجاب کند.

  • اسم پادکستتان چیست؟

اسم برنامه شما باید خاص و هوشمندانه انتخاب شود. اسمی که درعین تفاوت با برنامه‌های مشابه، به کوتاه‌ترین و جامع‌ترین شکل ممکن، هدف شما از تولید برنامه را توضیح دهد. درعین حال باید طوری باشد که مخاطب با جستجو در عناوین، بتواند آن را به سادگی پیدا کند.

مرحله دوم؛ تهیه ابزار ضبط

شما باید بدانید که برای ضبط برنامه‌تان به چه ابزاری نیاز خواهید داشت. نکته مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که اگر ابتدای راه قرار دارید و تصور خاصی از ضبط و تولید برنامه‌های صوتی ندارید، بهتر است به خودتان سخت نگیرید.

خرید تجهیزات حرفه‌ای ضبط صدا مانند میکروفون حرفه‌ای، فیتلرهای پاپ‌آپ و یا ابزار آگوستیک کردن اتاقتان زمانی به دردتان خواهد خورد که گردش مالی توجیه‌کننده‌ای از برنامه‌هایتان داشته باشید و بخواهید یک قدم به سمت‌ حرفه‌ای‌تر شدن بردارید.

درغیراینصورت بهتر است از ساده‌ترین ابزار استفاده کنید. مخاطبان پادکست‌ها چندان به حرفه‌ای بودن صدا و ویرایش‌های صوتی آن اهمیت نمی‌دهند. خوشبختانه این دسته از مخاطب‌ها بیشتر به محتوای شما اهمیت می‌دهند.

ساده‌ترین ابزار ضبط صدا در گوشی‌های هوشمندتان پنهان شده‌اند. کافیست اپلیکیشن‌های ضبط صدا را پیدا کنید و آن‌ها را نصب کنید. حالا به فضایی ساکت و آرام که ترجیحا صدایی در ان نفوذ نکند نیاز دارید و متنی که مخاطب را با شما همراه کند.

مرحله سوم؛ متن

مهم‌ترین مرحله مرحله نوشتن متن پادکست است. متن شما باید کاملا واضح، شفاف و تا جایی که می‌توانید دوستانه و قابل فهم باشد. از خرج کردن خلاقیت در نوشتن متن نترسید و بدانید که خلاقیت می‌تواند پادکستتان را به نمونه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل کند.

نکته مهمی که در نوشتن متن باید به آن توجه کنید این است که مخاطب شما برای گوش دادن به متن‌تان تنها از یک حسگر محیطی استفاده می‌کند.

درواقع تنها راه ارتباطی شما و مخاطب گوش‌های او است. به همین دلیل کمی تمرکز برای شنونده سخت‌تر خواهد بود. پس متنی بنویسید که تا جای ممکن بتواند او را روی موضوع متمرکز کند.

زیاد از این شاخه به آن شاخه نپرید و از کلمات سنگین استفاده نکنید. یادتان باشد که شما در حال ضبط پادکست هستید، نه کتاب صوتی. پس خط قرمزتان باید کلمات کتابی و رسمی باشند. به هیچ وجه خشک و مبادی آداب حرف نزنید و فکر کنید که دارید چیزی را برای دوستتان توضیح می‌دهید.

البته اگر اهل استفاده از کلمات نامناسب هستید، چندان هم خیال نکنید که درحال صحبت با دوستتان هستید! پادکستتان باید حداقلی از کلمات مودبانه و رسمی را درخود داشته باشد.

یادتان باشد که برای هر قسمت پادکست، اسمی مناسب انتخاب کنید. اسمی که نهایتا دید مناسبی از موضوع مورد بحث هر قسمت به شنونده بدهد.

مرحله چهارم؛ ضبط

اگر دوستی دارید که صدای جذابی دارد و می‌تواند متن را بدون ایراد و با حس درست بخواند که چه بهتر! اما اگر چنین گزینه‌ای اطرافتان نبود نترسید. برای ضبط صدا در پادکستتان به کمی جسارت نیاز دارید و تمرین.

خوشبختانه کمتر کسی صدایش آنقدر بد است که نتوان آن را تحمل کرد. پس از صدای خودتان نترسید. سعی کنید قبل از ضبط چندبار تمرین کنید و درنهایت نسخه درستی که فکر می‌کنید شنونده آن را دوست خواهد داشت را به عنوان نسخه نهایی درنظر بگیرید.

سعی کنید صرفا از روی متن نخوانید. آنقدر به متن مسلط باشید که بتوانید بدون نگاه کردن به آن همه مطالب را برای مخاطب توضیح دهید.

جایی که نیاز به مکث دارید کمی مکث کنید تا مخاطب فرصت پردازش اطلاعات را پیدا کند. جایی که نیاز است تاکید داشته باشید کمی صدایتان را بالاتر ببرید. البته یادتان باشد که میکروفون یا گوشی‌تان را در فاصله مناسبی از دهانتان قرار دهید تا خروج جریان هوا از دهانتان ضبط نشود.

یک پیشنهاد جذاب: گوشی‌هایی که دوربین با قابلیت ضبط HD دارند می‌توانند صدا را هم به صورت HD ضبط کنند. از این قابلیت گوشی‌تان استفاده کنید و صدای با کیفیت‌تری ضبط کنید.

[su_box title=”یادتان نرود ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

زیاد از این شاخه به آن شاخه نپرید و از کلمات سنگین استفاده نکنید. یادتان باشد که شما در حال ضبط پادکست هستید، نه کتاب صوتی. پس خط قرمزتان باید کلمات کتابی و رسمی باشند. به هیچ وجه خشک و مبادی آداب حرف نزنید و فکر کنید که دارید چیزی را برای دوستتان توضیح می‌دهید.

[/su_animate]

[/su_box]

مرحله پنجم؛ میکس و ویرایش

نترسید! قرار نیست از روش‌های پیچیده صداگذاری و افکت با شما صحبت کنم. به لطف نرم‌افزارهای ساده‌ای که امکان ویرایش فایل‌های صوتی و ادغام موسیقی به فایل را به شما می‌دهند، کار چندان سختی نخواهید داشت.

البته خیلی هم الزامی به انجام دادن وظایف این مرحله ندارید. اما اگر دوست دارید کمی پادکستتان را جذاب‌تر و گوش‌نوازتر کنید، بهتر است که از چاشنی موسیقی استفاده کنید.

نرم‌افزار MP3Directcut یکی از برنامه‌های کاربردی و درعین ساده برای ویرایش فایل‌های ACC و MP3 است. MP3toolkit یکی دیگر از نرم‌افزارهای محبوب ویرایش صدا در ویندوز است که به شما اجازه می‌دهد اکثر فرمت‌های صوتی را ویرایش و میکس کنید.

Audacity نرم‌افزاری است که نسخه مرتبط با لینوکس و مک آن هم در دسترس است. این نرم‌افزار اجازه کنترل کامل روی تمام فایل‌های صوتی را به شما خواهد داد و کار با آن هم بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

مرحله ششم؛ به اشتراک گذاری

مرحله پایانی کار به اشتراک گذاری پادکست تولید شده است. باید بدانید که برای بهتر شنیده شدن پادکستتان، آن را در چندین هاست مختلف استریم کنید تا فایلتان بهتر دیده و شنیده شود. در ادامه بعضی از بهترین هاست‌های ایرانی و خارجی به اشتراک گذاری پادکست را به شما معرفی می‌کنم:

شنوتو

شنوتو یکی از معروف‌ترین هاست‌های پادکست داخلی است. این سایت با رابط کاربری دلچسبی که دارد، توانسته است کاربران زیادی را به خود جذب کند و جای پای خود را میان علاقه‌مندان به پادکست‌ها باز کند. شما می‌توانید با ساخت یک حساب کاربری، پادکستتان را به صورت رایگان در شنوتو به اشتراک بگذارید.

ناملیک

ناملیک هم یکی دیگر از هاست‌های معروف پادکست در داخل ایران است. شما می‌توانید به سادگی با تماس با پشتیبانی این هاست، پادکستتان را به اشتراک بگذارید.

کست باکس (Cast Box)

اپلیکیشن موردعلاقه من برای گوش دادن به پادکست‌ها، کست باکس است. این هاست معروف خارجی محیط کاربری دلپذیری دارد و بعد از ساخت اکانت و ایجاد کانال، به سادگی می‌توانید پادکستتان را در آن به اشتراک کابران بگذارید.

ساوند کلاود(sound cloud)

احتمالا همه شما با ساوند کلاود آشنا باشید. این هاست که هم از موسیقی و هم از پادکست‌ها پشتیبانی می‌کند، یکی از بسترهای محبوب به اشتراک گذاری فایل‌های صوتی دردنیا محسوب می‌شود.

انکر (Anchor)

انکر تنها هاستی برای به اشتراک گذاری پادکست‌ها نیست؛ بلکه شما می‌توانید با این اپلیکیشن، به سادگی پادکست‌هایتان را بسازید و آن‌ها را ویرایش کنید و درنهایت با مخاطبان به اشتراک بگذارید. چه چیزی بهتر از این؟

فصل ۶

آینده تولید پادکست


چطور پادکست تولید کنیم؟

نیازی به گفتن ندارد که پادکست‌ها و فراگیری‌شان بین عموم شنوندگان تا چه اندازه این محتوای ویدئویی را مهم و قابل سرمایه‌گذاری کرده است. این روزها حتی پدیده سلبریتی‌های پادکست هم به دنیای این محتوای صوتی اضافه شده‌اند.

کمتر کسی در عالم پادکست وجود داردکه اسم رادیو چهرازی یا چنل بی علی بندری را نشنیده باشد. شهرت پادکست‌های محبوب و گویندگانشان نشان دهنده این مسئله هستند که سرمایه‌گذاری در حوزه پادکست دارد به توجیه اقتصادی  و گردش مالی مناسب نزدیک می‌شود.

البته نمی‌توان ورود سلبریتی‌ها به عرصه پادکست را هم نادیده گرفت. اگر سری به اپلیکیشن‌های پخش پادکست بزنید، برنامه‌هایی که توسط چهره‌های سینمایی اجرا می‌شوند را خواهید دید. همه این برنامه‌ها نشان‌دهنده اتفاقات خوبی هستند که نمی‌توان وقوعشان در دنیای محتوا را نادیده گرفت.

هرچند هنوز هم پادکست‌های پرطرفدار توسط کسانی اجرا می‌شوند که از قبل چهره سینمایی نبودند و مخاطبان به پادکست‌هایی که با هیاهوی کمتری تولید و پخش شده‌اند علاقه بیشتری نشان می‌دهند. اما نمی‌توان تحولاتی که بعد از ورود چهره به پادکست در این عرصه رخ می‌دهد را منکر شد.

بیشتر شنیده شدن پادکست‌ها به معنای ورود سرمایه‌گذاران بیشتر به این بخش محتوا و تحول در صنعت محتوای صوتی خواهد بود.  ورود سرمایه‌گذار به معنای ورود سرمایه است که به نوبه خود هم باعث تحول در کیفیت برنامه‌های تولیدی و هم به معنای تجاری‌تر شدن این نوع از محتوا است.

اگر دوست دارید به عرصه تولید این محتوا ورود کنید و شانستان را برای شنیده شدن امتحان کنید، نباید چندان نگران مسائل مالی آن باشید. چون تولید پادکست‌ها هزینه کمی دارد و درعوض اگر به محبوبیت برسید، می‌توانید درآمد خوبی از آن داشته باشید.

فصل ۷

ایده هایی برای اینکه پادکستمان پرطرفدار شود


پادکست آموزش

اگر شنونده تخصصی پادکست باشید می‌دانید که این روزها تولیدکنندگان پادکست بی‌شمار شده‌اند. تقریبا به هردسته موضوعی که سرک بکشید، پادکست‌های مختلفی را خواهید دید که اتفاقا مخاطبان زیادی هم دارند.

اما سوال اصلی این است که در این بازار پررونق تولید پادکست‌ها و محتوای صوتی، چطور می‌توانیم محتوایی تولید کنیم که پرطرفدار و شنیدنی شود؟

به صورت کلی پنج راهکار اساسی و اصلی برای اینکه پادکستی موفق تولید کنید وجود دارد.

۱

  • اول از همه اینکه سعی کنید روی یک ایده اصلی متمرکز شوید. مخاطب باید بداند با چه چیزی روبه‌رو است و قرار نیست از هردری سخنی بشنود.

تخصصی بودن و عمیق بودن شناخت شما به عنوان نویسنده یا تولید کننده محتوا از موضوع، نقشی حیاتی خواهد داشت. اگر موضوعی که انتخاب کردید را بدون اشکال پیش ببرید، حتما مخاطب روی شما حساب ویژه‌ای باز خواهد کرد.

۲

  • در گام دوم، سعی کنید با مخاطب بازی کنید. مخاطب دوست دارد که انگیزه‌ای برای ادامه شنیدن محتوای تولیدی شما داشته باشد. بدون بازی گرفتن از مخاطب و جذب او به موضوع موردبحثتان، نخواهید توانست او را تا انتهای قسمت‌های تولید شده همراه کنید.

سعی داشته باشید که جوری با مخاطب صحبت کنید انگار دوست شماست. صمیمیت و برقراری ارتباط با مخاطب می‌تواند بسیار تعیین کننده و پراهمیت باشد.

۳

  • قدم بعدی،داشتن برنامه منظم است. بدون آنکه برنامه‌ای نظام‌مند داشته باشید، نخواهید توانست توجه شنوندگان را به برنامه خود جلب کنید.

مخاطب باید بتواند روی قول شما حساب باز کند و بداند که با تیمی منظم و شسته رفته طرف است. نظم داشتن و وقت شناس بودن، جلوه دیگری به شخصیت شما در پیشگاه مخاطب خواهد بخشید. آن را جدی بگیرید.

۴

  • چهارمین کاری که باید برای پرمخاطب شدن پادکست‌تان انجام دهید، نمایش ساختار است. مخاطب باید به صورت دقیق با چه چیزی طرف است. باید بداند که در هر قسمت انتظار چه چیزی را خواهد کشید.

ساختار دقیق و منظم می‌تواند هم به نظم دادن به ذهن مخاطب کمک کند و هم ارزشی ویژه به محتوای شما ببخشد.

برای مطالعه بیشتر: سئو چیست؟ آموزش سئو به زبان ساده

۵

  • نکته آخر درباره اعتبار و اصالت  کار شما است. شما باید به خودی خود اعتبار و اصالتی ویژه داشته باشید. برنامه شما باید مختص به شما و ذهن خودتان باشد. کپی‌برداری از ایده پادکست‌های دیگر شما را در بهترین حالت به یک کپی‌کار درجه چندم تبدیل خواهد کرد.

پس برای ذهن، وقت و شعور مخاطب ارزش قائل باشید و حتی‌الامکان ایده‌ای نو و جدید به او ارائه کنید.

فصل ۸

پادکست های معروف ایرانی


ضبط پادکست

اگر تازه به جمع پادکست دوست‌ها پیوسته‌اید و هیچ ایده‌ای برای انتخاب محتوای موردعلاقه‌تان ندارید، می‌توانید به تجربه و توصیه من اعتماد کنید و یکی از پادکست‌های زیر را برای گوش دادن انتخاب کنید. این لیست از بهترین و پرمخاطب‌ترین پادکست‌های فارسی در چندسال اخیر انتخاب شده است:

چنل‌بی

نمی‌شود اسم پادکست‌های فارسی را آورد و بین‌شان از چنل‌بی صحبت نکرد. چنل بی پادکستی است که به روایت اتفاقات عجیب و تجربه‌های زیسته واقعی افراد در تمام دنیا متمرکز شده است.

روایت جذاب و داستان‌های گیرا درکنار صدای دلنشین و دوستانه علی بندری، چنل بی را با اختلاف به یکی از پرطرفدارترین پادکست‌های فارسی تبدیل کرده است. اگر عاشق روایت هستید، پادکست چنل بی را از دست ندهید.

رواق

رواق یکی از پادکست‌های تروتمیز فارسی است که موضوعی متفاوت و جذاب دارد. موضوع پادکست رواق نگاهی اگزیستانسیالیست به مقوله روانشناسی و رنج‌های زندگی آدمیزاد است. محوریت این محتوا کتاب درمان اگزیستانسیالیست اروین یالوم است و شنیدن آن را به همه کسانی که به فلسفه و روانشناسی علاقه دارند توصیه می‌کنم.

راوکست

یکی از پادکست‌های جالب درباره روایت‌های تاریخی، راوکست است. این محتوای صوتی بیشتر بر اتفاقات عجیب و هولناکی که در دل تاریخ اتفاق افتاده‌اند تمرکز دارد و داستان‌هایی شنیدنی برای مخاطب تعریف می‌کند.

رادیوگیگ

اگر طرفدار تکنولوژی هستید و دوست دارید که از موضوعات جذاب مربوط به تکنولوژی که در دنیای امروز اتفاقا می‌افتند باخبر شوید، رادیو گیگ تجربه جالبی خواهد بود.

رادیو مرز

روابط و مرزبندی بین انسان‌ها، موضوع محوری پادکست رادیو مرز است. این پادکست گیرا و جذاب طرفداران زیادی بین مخاطبان پیدا کرده است و حتی اگر به روانشناسی علاقه ندارید، می‌تواند شما را برای مدت‌ها درگیر خود کند.

ده صبح

این پادکست معروف و محبوب به کارآفرینی و راه‌اندازی استارتاپ اختصاص دارد. این برنامه به صورت اختصاصی شما را با قدم‌هایی که باید برای راه‌اندازی یک استارتاپ بردارید آشنا می‌کند و زیروبم تجارت را به شما خواهد آموخت.

فصل ۹

پادکست های معروف خارجی


تولید پادکست

گوش دادن به پادکست‌های خارجی (البته بیشتر منظورم انگلیسی زبان است) به شما کمک می‌کند که دنیایتان را گسترش دهید و درکنار آن سطح زبانتان را ارتقا دهید. اگر به دنبال پادکست‌های جذاب خارجی هستید، می‌توانید از این لیست کمک بگیرید:

Dead Eyes

این پادکست که از مهمانان معروفی برای جذاب‌تر شدن کار خود استفاده می‌کند، به مسئله‌ای روانشناسانه اختصاص دارد. تجربیات زیسته این افراد از طرد شدن و شکست در محیط حرفه‌ای و زندگی بینش جذابی از دنیای افراد مشهور را در اختیارتان قرار می‌دهد.

Floodlines

گزارشی از یک فاجعه. موضوع پادکست فلادلاین درباره حوادث مربوط به طوفان کاترینا و روایت‌هایی از افرادی است که این فاجعه را درک کرده‌اند. این پادکست روایی با گیرایی توصیف‌های خود از آنچه پیش آمد، دل همه مخاطبان را به دست آورده است.

Phoebe Reads a Mystery

این پادکست جنایی که معروف‌ترین پادکست در نوع خود است، از زبان فیبی، یک قاضی کارکشته روایت می‌شود. با شنیدن این پادکست و روایت‌های هیجان‌انگیز و معمایی آن، نسبت به مسائل اطرافتان هوشیارتر می‌شوید و با صدای آرام‌بخش قاضی از شنیدن روایت‌های هیجان انگیزی که در پرونده‌هایش اتفاق افتاده‌اند، لذت خواهید برد.

Wind Of Change

یکی از جالب‌ترین پادکست‌هایی که می‌توانید درباره سیاست آمریکا گوش کنید، همین پادکست است. آهنگ معروف wind of change را به خاطر دارید؟ پاتریک کیف روزنامه‌نگار امریکایی که که معتقد است این آهنگ برای تبلیغ دموکراسی آمریکایی در آلمان ساخته شد، روایت این پادکست را برعهده دارد.

فیبی در طول اپیزودهای این برنامه به نکات جالب و جذابی از سیاست‌های آمریکا و رمز و رازهای آن می‌پردازد. مسئله‌ای که ویند آو چنج را به یکی از پادکست‌های معروف تبدیل کرده است.

فصل ۱۰

اپلیکیشن های پخش پادکست


پادکست چیست؟

تقریبا به‌صورت ضمنی از اپلیکیشن‌های محبوب برای شنیدن پادکست با شما صحبت کرده بودم. اما اگر بخواهیم همه آن‌ها را در یک مجموعه خلاصه و جمع‌وجور برایتان لیست کنم، باید اپلیکیشن‌های زیر را برایتان لیست کنم:

شنوتو

ناملیک

تهران پادکست

ساوند کلاود(Sound Cloud)

اسپاتیفای(Spotify)

کست باکس(Cast box)

استیچر (Sticher)

پادبین(podbean)

رادیو پابلیک(radio Public)

خبر خوب اینکه ما در ذهن تصمیم گرفته‌ایم که برای آموزش‌ تکنیک‌های جذاب داشتن زندگی موفق، شروع به تولید پادکست کنیم. اگر دوست دارید پادکست‌های اپلیکیشن ذهن را دنبال کنید، از طریق لینک زیر ذهن را نصب کنید و به دنیای از محتوای صوتی و الکترونیک دسترسی پیدا کنید.

2 دیدگاه‌ها

    • سلام. ممنون از دیدگاهتون. بستگی داره که شما از یه اپلیکیشن پخش پادکست چی بخواین. اما به نظر من جذاب ترین اپ پخش پادکست کست باکسه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید