تفکر ذهنی مثبت چیست؟ تکنیک هایی کاربردی و موثر برای داشتن تفکر ذهنی مثبت

تفکر ذهنی مثبت
تفکر ذهنی مثبت

شما هم از آن دسته افرادی هستید که هنگام فکر کردن به آینده می‌ترسید؟ نتایج هر کاری برایتان ترسناک و غیرقابل پیش‌بینی است؟ می‌ترسید اتفاق بدی بیفتد؟ وقتش رسیده است که بدبینی را کنار بگذارید و با تفکر ذهنی مثبت آشنا شوید. با ما در این مقاله همراه باشید.

تفکر ذهنی مثبت چیست؟

تفکر ذهنی مثبت به معنای کنترل ذهن برای داشتن دید و نگرش خوش‌بینانه در برخورد با اتفاقات است. نگرش مثبت به معنای این نیست که واقعیات را کنار بگذاریم و با نگاه سرسری و ساده‌لوحانه به آینده مسائل پیش آمده نگاه کنیم.

خوش‌بینی توانایی فردی شما را افزایش می‌دهد و درنهایت باعث بالا رفتن اعتماد به‌نفس‌تان می‌شود. به همین خاطر است که روان‌شناسان اعتقاد دارند که همه کسانی که انسان‌های موفقی به حساب می‌آیند، نوعی از تفکر ذهنی مثبت را در خودشان پرورش داده‌اند.

آنها با دید مثبت و آغوش باز به مسائل جدید نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند نگاه منفی را از ذهنشان دور کنند.

چرا باید تفکر ذهنی مثبت داشته باشیم؟

قبل از آنکه در مورد روش‌های پرورش و تقویت تفکر مثبت صحبت کنیم، بهتر است به الزام داشتن تفکر مثبت فکر کنیم. اصلا چرا باید تفکر داشته باشیم؟ اگر تفکر مثبت در وجود ما نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

همچنین بخوانید:

داشتن تفکر مثبت، برآیند مثبت و مفید زیادی در زندگی ما خواهد داشت. تفکر مثبت و پرورش آن در ما باعث می‌شود که:

  • اعتماد به‌نفس بالا.

مهم‌ترین اثر داشتن تفکر مثبت این است که با خودمان و توانایی‌هایمان مهربان‌تر خواهیم بود. اگر با دید شک و تردید به خودمان و توانایی‌هایمان نگاه نکنیم، نیمی از راه را برای رسیدن به موفقیت طی کرده‌ایم.

افزایش اعتماد به‌نفس باعث ایجاد حس مثبت به توانایی‌ها خواهد شد و احتمال موفقیت را به صورت صعودی افزایش خواهد داد. منفی‌نگری باعث کاهش سطح عملکرد و محدودیت توانایی‌ها خواهد شد. حتما تجربه کرده‌اید که برای امتحانی آمادگی کامل داشته‌اید اما به خاطر بالارفتن استرس نتوانسته‌اید عملکرد درستی از خود نشان بدهید. دلیل این ناکامی چیزی جز منفی‌نگری و استرس نیست.

  • خوش‌بینی و تفکر مثبت باعث افزایش سطح سلامتی ما خواهد شد.

ارتباط سلامتی و تفکر ذهنی مثبت انکار نشدنی و ثابت شده است. سیستم ایمنی بدن کسانی که منفی‌نگر هستند به خاطر افزایش سطح استرس و دلهره، افت قابل توجهی خواهد کرد.

طی مطالعاتی که بر سلامت روانی افراد و ارتباط آن با سلامت جسمانی انجام شد، مشخص شد که افراد خوش‌بین انسان‌های سالم‌تری هستند. در مقابل کسانی که منفی‌نگر هستند سلامت جسمانی پایین‌تری دارند.

  • کسانی که تفکر مثبت دارند، انسان‌های شادتری هستند.

    تفکر ذهنی مثبت و شادی
    تفکر ذهنی مثبت و شادی

آنها از آینده هراسی ندارند و برای رسیدن به نتایج عملکردشان آماده‌اند. مثبت‌نگری باعث می‌شود دلهره و نگرانی جای چندانی در زندگی ما نداشته باشد و به طرز قابل توجهی احساس بهتری داشته باشیم.

پیشنهاد میکنم این مقاله را هم بخوانید: از قانون مورفی و کارکرد آن در واقعیت چه می‌دانید؟

  • افزایش سطح انرژی از دیگر اثرات تفکر مثبت است.

در مجموع نتایج تفکر ذهنی مثبت می‌‌توان به این نتیجه مهم رسید. مجموع اعتماد به‌نفس، شادی، افزایش توانایی و عملکرد، افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی، باعث افزایش سطح انرژی و حال بهتر خواهد شد.

چطور تفکر ذهنی مثبت را در خودمان تقویت کنیم؟

مثبت‌نگری نه یک امتیاز که یک الزام است. برای داشتن یک زندگی سالم، موفق و شاد باید مثبت فکر کنیم. باید استرس‌ها و نگرانی‌ها را از خودمان دور کنیم و سعی کنیم وجوه منفی قضایا را کمرنگ‌تر از آنچه که هست ببینیم. آنوقت است که معجزه تفکر مثبت به سراغ ما خواهد آمد.

اما چطور می‌شود تفکر مثبت را در ذهن تقویت کرد؟ ما راهکارهای مناسبی را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم که به ترتیب درباره آنها حرف خواهیم زد.

به احساسات خودتان ارزش بدهید

سرکوب کردن احساسات و نگرانی‌ها باعث پاک شدن آنها نمی‌شود. اگر در مورد مساله‌ای احساس منفی داشتید، آن را انکار نکنید. سعی کنی درباره احساستان فکر کنید. آن را به چالش بکشید و دلیل وجود آن را برای خودتان بررسی کنید.

پس از مدتی درخواهید یافت که وجود آن احساسات دلیل چندان محکمی ندارند. همین مساله کافیست تا کم‌کم نگرانی‌ها و استرس‌هایتان کمرنگ شوند و واقعیت خودشان را از دست بدهند.

جو اطراف خودتان را مثبت کنید.

ما به شدت تحت تاثیر افکار و احساست اطرافیان‌مان قرار داریم. چه بخواهیم و چه نخواهیم، احساسات منفی دیگران بر احساس ما از اتفاقات پیش‌رو تاثیر خواهد گذاشت. سعی کنید جو اطراف‌تان را مثبت کنید تا احساسات منفی اطراف‌تان کمرنگ شود.

تلاش کنید دیگران را خوشحال کنید. برای آنها کاری مفید انجام دهید. اجازه بدهید دیگران از بودن در کنارتان لذت ببرند. همین جو روانی مثبت خواهد توانست احساسات شما را هم تحت تاثیر قرار بدهد. به قول معروف، تو نیکی می‌کن و در دجله انداز…

تخیل خودتان را دست کم نگیرید

تفکر ذهنی مثبت
تفکر ذهنی مثبت

اگر اراده و تخیل‌تان با یکدیگر تناقض و تعارض داشته باشند، شما در نهایت مغلوب تخیل‌تان خواهید شد. همه ما توانایی این را داریم که روی یک تخته چوبی صاف راه برویم. حالا اگر همین تخته چوبی صاف، بدون هیچ حفاظی در ارتفاع زیادی از سطح زمین قرار بگیرد چه؟

درواقع توانایی ما تغییر نکرده است. اما این تخیل ماست که سقوط را در ذهنمان تکرار می‌کند و نمی‌گذارد به سادگی کارمان را انجام بدهیم.

سعی کنید تخیل‌تان را کنترل کنید. سعی کنید از توانایی تخیل‌تان در راستای مثبت استفاده کنید. اگر به شما گفتند توانایی انجام کاری را ندارید، ایمان داشته باشید که با قدرت تخیل و تمرین به توانایی انجام آن دست خواهید یافت.

سخت نگیرید

سعی کنید ذهنتان را نسبت به تغییرات احتمالی پیش‌رو باز کنید. از تغییرات نترسید. هرچقدر هم گسترده و وسیع باشند. ایمان داشته باشید که شما از پس تطابق با شرایط برخواهید آمد. ذهن‌هایی که منعطف‌ترند، خوش‌بین‌تر و مثبت‌تر هستند.

با خودتان حرف بزنید. به خودتان بگویید که در نهایت شما و توانایی‌هایتان خواهید توانست با شرایط سازگار شوید. خودتان را دست کم نگیرید. همه ما مجموعه‌ای بی‌نظیر از توانایی‌ها و قابلیت‌‌هایی هستیم که در شرایط سخت بروز و ظهور پیدا می‌کنند.

در تاریکی، چشمتان را به دیدن نقاط نورانی عادت دهید

سعی کنید حتی در بدترین و سخت‌ترین شرایط، امیدهای کوچک را در دلتان زنده کنید. هر اتفاقی، هرتغییری، هر چالشی در دل خود یک نقطه روشن قابل اعتنا دارد. سعی کنید به آن نقطه روشن نورانی فکر کنید.

حتی اگر شکست را تجربه کردید، خوشحال باشید که چیزی به تجربه شما اضافه شده است. به قول ادیسون؛ «من شکست نخوردم، من کاشف ۹۹ راهی هستم که به مقصد اصلی‌م ختم نشد».

برنامه‌ریزی داشته باشید

داشتن برنامه‌ریزی و نظم‌دهی به زندگی، باعث سامان تفکرات و ذهن شما خواهد شد. در برنامه‌ریزی‌هایتان خودتان را فراموش نکنید. برای خودتان وقت بگذارید. به خودتان اهمیت دهید. سعی کنید حتی در شلوغ‌ترین وضعیت کاری و زندگی هم خودتان را از یاد نبرید. ارزش‌دهی به خودتان و وقت گذاشتن برای رسیدگی به جسم و روح، حالتان را از این رو به آن رو می‌کند.

شکرگزار باشید

به اتفاقات مثبت ریز و درشتی که اطراف‌تان اتفاق می‌افتد فکر کنید. آنها را به ذهن بسپرید و قبل از خواب یادآوری کنید. به یاد داشتن اتفاقات ریز و درشت مثبتی که در طول روز برایتان می‌افتد باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید.

برای همه اتفاقات مثبتی که دور و برتان در جریان است، از خداوند سپاسگزار باشید. شکرگزاری باعث می‌شود که انرژی مضاعفی درون‌تان به جریان بیفتد و احساس بهتری داشته باشید. اصولا تکیه به قدرتی برتر و بزرگتر از قدت مادی و دنیای، باعث می‌شود تا درصد زیادی از اضطراب و دلهره کاهش پیدا کند.

مراقبه را فراموش نکنید

مراقبه و تفکر مثبت
مراقبه و تفکر مثبت

یوگا، مدیتیشن و خلوت کردن باخود، باعث می‌شود به آگاهی درونی برسید و راحت‌تر بتوانید کنترل ذهن و درونتان را به دست بگیرید. سعی کنید ساعتی از روز را صرف خلوت کردن با خود و خالی کردن ذهن‌تان کنید. همه افکار منفی را از ذهن‌تان بیرون کنید و روی نقاط مثبت ذهن‌تان متمرکز شوید. نتیجه فوق‌العاده خواهد بود.

پیش‌زمینه‌های ذهنی منفی را کنار بگذارید

سعی کنید تمام پیش‌زمینه‌های ذهنی منفی را از ذهنتان خالی کنید. تجربیات بد و تلخ، جمله‌های منفی، تلقین‌های منفی، خاطرات بد و هرچه که ممکن است شما را به سمت منفی‌نگری سوق دهد را از ذهنتان بیرون کنید. کافیست به آنها فکر نکنید. هروقت احساس کردید خاطرات بد و منفی سراغتان بیایند آنها را با مشغله‌های جسمی و ذهنی دیگری جایگزین کنید.

به جای تفکرات منفی، خاطرات خوب و جمله‌های مثبت را به خودتان یادآوری کنید. یاد خاطرات خوبی بیفتید که برایتان اتفاق افتاده است. اگر کسی از شما به خاطر توانایی خاص‌تان تعریف کرد، آن را به یاد بیاورید. به مرور خواهید دید که افکار منفی ذهنتان را ترک می‌کنند.

تمرین کنید

جایگزین کردن تفکر ذهنی مثبت و منفی با یکدیگر کار ساده ای نیست. نمی‌توان انکار کرد که وزن و قدرت تفکرات منفی بسیار قوی‌تر از تفکرات مثبت است.

اما یادتان باشد که ذهن‌ شما و توانایی‌ شما بسیار بسیار قدرتمندتر و پررنگ‌تر از تفکرات سیاه منفی‌تان است. به مرور زمان می‌توانید کنترل افکارتان را به دست بگیرید و موفق شوید. کافیست صبور باشید و امیدتان را از دست ندهید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید