بهترین راهکارهای بهبود وضعیت مالی در سال ۲۰۲۱

فهرست مطالب

معمولاً وقتی سال جدیدی آغاز می‌شود ما هدف‌های گوناگونی را برای خود تعیین می‌کنیم که قصد داریم در این بازه زمانی یک‌ساله به آن‌ها دست‌یابیم. بهبود وضعیت مالی هم یکی از این هدف‌ها است که معمولاً در رأس لیست ما قرار دارد.

ممکن است بعد از مدت کوتاهی، از رسیدن به برخی هدف‌ها ناامید شویم و گمان کنیم دیگر نمی‌توانیم راه را ادامه دهیم. این اتفاق برای کسانی می‌افتد که قصد قدم نهادن در راهی طولانی را دارند. پس بهتر است اهداف مالی و سایر هدف‌هایمان را بر اساس امکانات و توانایی‌هایمان انتخاب کنیم.

در روزگاری که راه‌های بسیاری برای کسب درآمد با کمترین نهاده‌ها وجود دارد، بهبود وضعیت مالی کار چندان سختی نیست. فقط کافی است با شناخت کافی قدم برداشته و مسیر را برای خود هموار کنیم. در این مقاله قصد داریم به راهکارهای سودمندی اشاره‌کنیم که زندگی شما را زیر و رو خواهند کرد.

بهبود وضعیت مالی۱.   هدف‌های مالیمان را شفاف و واضح مشخص کنیم

جزئیات هدف مالی شما باید مشخص شود. پس بهتر است قبل از مشخص نمودن آن به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • برای رسیدن به این هدف به چه مقدار سرمایه نیاز دارید؟
  • چه مدت‌زمانی طول می‌کشد تا به این هدف برسید؟
  • از چه طریقی باید این مسیر را بپیمایید؟
  • درجه اهمیت این هدف مالی چقدر است؟
  • این هدف چه تغییری در عادت‌ها و اولویت‌های زندگی شما ایجاد می‌کند؟
  • چگونه می‌توان میزان پیشرفت دررسیدن به آن را مورد ارزیابی قرارداد؟

پاسخ به این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند تا در جهت رسیدن به این هدف مصمم باشید، در این راه دچار سردرگمی نشوید و همواره بتوانید مسیر طی شده و مسیر باقی‌مانده را تحلیل کنید.

۲.   برای موارد مختلف بودجه مناسب در نظر بگیرید.

میزان بودجه‌ای که برای هر فعالیت در نظر می‌گیرید باید به‌صورتی باشد که آن نیاز را رفع کند؛ اما بیش‌ازحد هم نباشد. اگر به‌صورت اغراق‌آمیزی بودجه یک فعالیت را کم در نظر بگیریم، با شکست در برنامه‌ریزی مواجه خواهیم شد.

همچنین اگر در زمان بودجه‌بندی خودمان را گول بزنیم و مبلغ بیشتری را به یک فعالیت اختصاص دهیم، پس‌انداز کردن و بهبود وضعیت مالی کار دشواری خواهد بود. پس بهتر است با خودتان صادق باشید و نزدیک‌ترین مبلغ ممکن به میزان نیاز را در نظر بگیرید.

بهترین کار برای بودجه‌بندی این است که در مدت مشخصی مثلاً یک هفته یا یک ماه فعالیت‌های مختلفتان را موردبررسی قرار دهید و مقدار پولی که به هر یک اختصاص می‌دهید را یادداشت کنید.

در این صورت می‌توانید برنامه‌ریزی مالی دقیق‌تری داشته باشید و دچار کمبود یا زیاده‌روی نشوید.

بیشتر بخوانید

ده توصیه کاربردی برای مدیریت ثروت شخصی از متخصصان مدیریت مالی

۳.   منبع درآمد جدیدی بیابید

بهترین راهکار بهبود وضعیت مالی را می‌توان یافتن یک منبع درآمد جدید و بهره بری از آن دانست. برخی از افراد گمان می‌کنند انجام این کار سخت است؛ اما درواقع در دنیای امروز و با گسترش شبکه‌های اجتماعی و دنیای آنلاین تنوع بخشیدن به منابع درآمدی آن‌قدرها هم سخت نیست.

شما با کسب برخی آموزش‌های ابتدایی می‌توانید برای وب‌سایت‌های گوناگون کارکنید، با آموزش تخصص خود به دیگران درآمد کسب کنید و یا به فروش آنلاین بپردازید.

انتخاب شغل دوم، وابسته به شرایط شغل اول شما است. باید دریابید چند ساعت در طول شبانه‌روز می‌توانید برای شغل دومتان زمان بگذارید یا تا چه حد می‌توانید از تفریحات خود دست بکشید.

بهبود وضعیت مالی با یافتن منبع درآمد جدید۴.   ارتقا شغلی کسب کنید

علاوه بر یافتن شغل دوم، پیشرفت در شغل اول هم راهکاری کاملاً مناسب برای بهبود وضعیت مالی در هر حیطه شغلی است. هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، لازم نیست تا ابد در همان وضعیت بماند. اگر کارمند هستید می‌توانید با کسب برخی آموزش‌ها، نظم در کار و کسب رضایت کارفرما به ارتقا شغلی برسید.

همچنین می‌توانید به‌صورت موازی به دنبال شغل بهتری در محلی دیگر باشید.

اگر شغل شما آزاد است می‌توانید زمان بیشتری را روی مدیریت کسب‌وکارتان گذاشته و درآمد بیشتری کسب کنید.

۵.   هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

در هنگام خرید محتاطانه عمل کنید. یکی از راهکارهای مدیریت پول، استفاده از لیست خرید است. بدون وجود یک لیست که موارد ضروری را در آن یادداشت کرده‌اید به فروشگاه نروید.

با این کار، زمان خرید، در لحظه تصمیم نخواهید گرفت و درنتیجه، خریدهای غیرضروری را به حداقل خواهید رساند.

برای بهبود وضعیت مالی در خریدهای خود وسواس نشان دهید. لازم نیست این کار را در اولین فروشگاه به پایان برسانید، سعی کنید اجناس تخفیف‌دار و باقیمت مناسب‌تر را انتخاب کنید.

علاوه بر آن می‌توانید باصرفه جویی، مبلغ قبوض خود را کاهش دهید.

تفریحات کم‌هزینه‌تر را انتخاب کنید و پول باقی‌مانده را پس‌انداز نمایید.

کتابخانه صوتی ذهن۶.   اول پس‌انداز و سپس خرج کنید

معمولاً افراد گمان می‌کنند باید درآمد خود را خرج کنند و در پایان ماه اگر چیزی برایشان باقی ماند آن را پس‌انداز نمایند. درحالی‌که این اتفاق باید کاملاً برعکس بیفتد.

بسته به شرایط مالی خود درصدی از درآمدتان را هرماه به‌حساب دیگری انتقال دهید، سپس از مابقی آن مخارج ماهانه خود را تأمین کنید.

ما انسان‌ها یک تمایل ناخواسته به تمام کردن پول‌داریم. وقتی این پول در حسابمان باشد، با کوچک‌ترین وسوسه‌ای آن را خرج می‌کنیم؛ اما اگر به‌حساب دیگری منتقل‌شده باشد این تمایل به‌شدت کاهش می‌یابد. بهتر است حساب پس‌اندازتان، کارت عابر بانک نداشته باشد تا خرج کردن آن آسان نباشد.

بهبود وضعیت مالی ۷.   سرمایه‌گذاری را فراموش نکنید.

یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش درآمد سرمایه گذری است. شاید گمان کنید برای این کار نیازمند پول هنگفتی هستید. درصورتی‌که به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست. شما می‌توانید با پس‌اندازهای خود این کار را انجام دهید.

راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری مبالغ خرد وجود دارد. بازار سرمایه، ارزهای دیجیتال، خرید طلا، بیمه عمر و …همگی روش‌های قابل‌دسترس و آسانی هستند که می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید.

باوجود شرایط تورمی که دچار آن هستیم؛ پس‌انداز کردن به‌تنهایی کافی نیست. چراکه بعد از گذشت چند سال ارزش پول ما به‌شدت کاهش می‌یابد. لذا با استفاده از راه‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید ارزش پولتان را ثابت نگه‌داشته و حتی آن را افزایش دهید.

اگر سرمایه خوبی دارید می‌توانید با خرید ملک و اجاره آن، علاوه بر سرمایه‌گذاری یک منبع درآمدی جدید بیابید.

۸.   بلندپرواز باشید

بلندپروازی یک ویژگی مثبت است که موجب ایجاد رشد در شما خواهد شد. متأسفانه معنای قناعت به‌اشتباه در جامعه ما جاافتاده است. افرادی که به شرایط کنونی خود اکتفا می‌کنند و هیچ تمایلی به رشد ندارند خود را قانع می‌پندارند. درحالی‌که سرشار از نارضایتی از وضعیت زندگی خود هستند.

قناعت درواقع به معنای رضایت از وضعیت فعلی و لذت بردن از حال است اما این به آن مفهوم نیست که پیشرفت را در وجود خود متوقف کنیم.

معنای وجودی انسان رشد و کمال است که باید در راستای رسیدن به آن تلاش کرد. پس بدون هیچ ترسی بلندپرواز باشید و آرزوهای بزرگ داشته باشید.

مطمئن باشید اگر توانایی تجسم آرزویی را دارید، قدرت رسیدن به آن‌هم در وجود شما هست. فقط کافی است آن را بیابید و توسعه دهید در این صورت حتماً به بهبود وضعیت مالی خود کمک خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

خلاصه کتاب ۲۱ قانون شکست ناپذیر پول ؛ اثری پرفروش از برایان تریسی

۹.   راجع به اطرافیانتان تجدیدنظر کنید

جیم ران، کارآفرین و سخنران انگیزشی مشهور آمریکایی می‌گوید: ” زندگی ما انسان‌ها میانگین زندگی ۵ نفری است که با آن‌ها بیشترین مراوده را داریم. ”

دوستان ما معمولاً کسانی هستند که بیشترین شباهت‌ها را به ما دارند. این شباهت‌ها ممکن است در طول زمان ایجادشده باشد و یا از ابتدا وجود داشته باشد.

باکسانی که اهداف و آرزوهای بزرگ، پشتکار بالا برای رسیدن به خواسته‌هایشان و نظم مالی زیادی دارند رفت‌وآمد کنید. مطمئن باشید که آن‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای روی خلق‌وخو و روحیات شما خواهند داشت.

بهبود وضعیت مالی۱۰-از زندگی لذت ببرید

لذت بردن از شرایط زندگی و ایجاد عادت‌های درست و خوب، انگیزه و روحیه شما را به‌شدت افزایش می‌دهد و این همان پیش‌نیازی است که برای رشد به آن احتیاج دارید.

همین‌طور با ایجاد عادت‌های مثبت مانند ورزش کردن نیاز شما به تفریحات پرهزینه کاهش می‌یابد. گاهی ما گمان می‌کنیم برای افزایش روحیه خود نیاز به تفریح خارق‌العاده‌ای داریم. معمولاً این تفریحات علاوه بر از بین بردن زمان ما، رضایت موردنظر را هم ایجاد نمی‌کنند و سبب کاهش انگیزه می‌شوند.

پس لازم است در انتخاب تفریحاتتان کمی وسواس به خرج دهید.

به کتاب صوتی علاقه دارید؟

خلاصه کتاب صوتی بیندیشید و ثروتمند شوید

۱۱-آموزش ببینید

این روزها با توسعه فضای مجازی، آموزش دیدن کار چندان سختی نیست. شما می‌توانید به‌راحتی مطالب موردنیازتان را در سایت‌های گوناگون مثل یوتیوب و … جستجو کنید و بهترین آموزش‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار داشته باشید.

خواندن مقاله و کتاب هم می‌تواند بخش بزرگی از مطالب موردنیاز شما را در اختیارتان قرار دهد.

پس آموزش دیدن را روتین روزانه خود قرار دهید تا علاوه بر رشد در کسب‌وکارتان و بهبود وضعیت مالی، در ابعاد شخصی هم رشد فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

در این مقاله سعی کردیم آنچه شما برای بهبود وضعیت مالی خود به آن احتیاج دارید را به‌صورت لیست وار و با توضیحات کافی بیان کنیم.

فراموش نکنید که مهم‌ترین چیز برای رسیدن به یک زندگی ایدئال، اراده است. ما انسان‌ها ظرفیت بی‌نهایتی داریم که می‌توانیم با به‌کارگیری آن شرایط رشد و توسعه شخصی و مالی خود را فراهم کنیم.

پس تصمیم بگیرید و روی تصمیمتان مصمم بمانید. مطمئن باشید که هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع رشد شما شود.

به‌کارگیری این راهکارها در کنار یکدیگر شما را در یک مسیر صعودی قرار خواهد داد که با حفظ آن درنهایت به اوج خواهید رسید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید