بهبود هوش هیجانی از طریق راه های عملی

همانطور که هوش منطقی و توانایی تفکر قوی در زندگی ما موثر است و در موفقیت ما نقش دارد ، بهبود هوش هیجانی هم تاثیر به سزایی در افزایش سرعت رشد ما خواهد داشت. در جامعه امروزی IQ به تنهایی نمی تواند برای ما کار آمد باشد بلکه در کنار آن باید هوش هیجانی یا EQ خوبی هم داشته باشیم.

از آن جایی که خوشبختانه هوش هیجانی اکتسابی است ، ما به آسانی می توانیم با انجام برخی از تمرین ها آن را افزایش دهیم. بهبود هوش هیجانی نه تنها به روابط ما کمک می کند بلکه شرایط روحی ما را هم بهبود می بخشد و سلامت روان ما را در پی خواهد داشت.

آیا به بهبود هوش هیجانی نیاز داریم؟

هوش هیجانی به ما کمک می کند تا بتوانیم هیجانات خود را کنترل و مدیریت کنیم. از طرفی از این طریق ما قادر خواهیم بود تا ارتباط بهتری با اطرافیانمان برقرار کنیم. از آنجایی که ما در اجتماع رشد می کنیم و به این ارتباط نیازمندیم لذا باید در صدد افزایش آن  بر آییم.

برای سنجش هوش هیجانی می توانیم برخی پارامتر ها را مورد بررسی قرار دهیم. این پارامتر ها به ما نشان می دهد که در چه سطحی از هوش هیجانی قرار داریم.

چقدر تحت تاثیر محیط قرار میگیرید؟

افرادی که رفتار ها و سلایق آن ها تحت تاثیر محیط اطرافشان است هوش هیجانی پایینی دارند. اگر ملاک شما برای پوشش یا رفتارتان ، مدی است که در فضای جامعه حاکم است شما هوش هیجانی بالایی ندارید.

اما اگر برای خود عقاید محترمی دارید که مطابق آن ها تصمیم میگیرید و می توانید نظرات خود را ارائه دهید هوش هیجانی شما بالاست.

تا چه میزانی بر خشم و هیجانات خود کنترل دارید؟

این که تا چه میزان قادرید هیجانات خود را کنترل کنید ، ملاک بسیار مهمی است تا بدانید هوش هیجانیتان در چه سطحی قرار دارد. اگر همواره از کارهایی که در زمان عصبانیت و ناراحتی انجام داده اید پشیمان هستید لازم است که به بهبود هوش هیجانی خود بپردازید.

همچنین اگر قبل از انجام برخی از رفتارهایتان فکر نمیکنید و کنترل عقلانی بر رفتارتان ندارید شما به افزایش هوش عاطفی نیازمندید.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند قبل از هر کاری عقلشان به کار می افتد و آن ها را یاری می کند. متاسفانه در جامعه ما افراد بسیاری زندگی می کنند که کنترل درستی روی هیجانات خود ندارند.

همین مسئله سبب شده است که ما گمان کنیم رفتار طبیعی و درست در هنگام خشم و عصبانیت پرخاشگری و هجوم است. لذا در صورتی که شما هم چنین فکری می کنید بهتر است پیش زمینه های فکری خود را دور بریزید و از این لحظه سعی کنید قبل از انجام هر کاری چند ثانیه فکر کنید.

بهبود هوش هیجانی چقدر انعطاف پذیر هستید؟

انعطاف پذیر بودن یکی دیگر از ویژگی های افرادی است که هوش هیجانی بالایی دارند. این افراد در مواجهه با شرایط مختلف زندگی به آسانی خود را وفق می دهند.

افراد متعصب که به اخلاقیات و کارهای خود اعتقاد زیادی دارند و به هیچ وجه حاضر نیستند نظرات دیگران را بشنوند و به آن ها فکر کنند دارای هوش هیجانی پایینی هستند.

شما به بهبود هوش هیجانی و مزایای آن همیشه نیاز دارید

تا این جا هوش هیجانی را از ابعاد گوناگون بررسی کردیم. اگر بخواهیم به صورت کلی افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند را بشناسیم می توانیم با یک مثال به شناخت درستی برسیم.

فرض کنید صبح زود برای انجام یک کار اداری بیدار شده اید و خسته و بی انگیزه وارد اداره مورد نظر می شوید. اما رفتار متصدی اداره سبب می شود که وقتی از اداره خارج می شوید کاملا حال متفاوتی داشته باشید.

حس خوبی داشته باشید و با لبخند خارج شوید. این فرد با هوش هیجانی بالایی که داشته نه تنها کار شما را به سر انجام رسانده است بلکه موجب شده تا حال روحی شما خوب شود. این حال خوب با رفتار و حرف های موثر او بوجود آمده است. در واقع فرد متصدی مهارت ارتباط با شما را به خوبی بلد بوده است.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند معمولا انسان های محبوبی هستند. اگر در جمع نباشند جای خالیشان حس می شود و به بقیه کمتر خوش میگذرد.

این افراد کسانی هستند که به هر طریقی به بهبود هوش هیجانی خود پرداخته اند. ممکن است برخی از صفات و ویژگی های آن ها در دوران کودکی و در خانواده شکل گرفته باشد. یا به اقتضای شغلشان این مهارت ها را آموخته باشند. حتی ممکن است مدت ها تمرین کرده باشند تا بتوانند هوش هیجانی خود را پرورش دهند.

چیزی که در ارتباط با هوش هیجانی امیدوار کننده است این است که هوش هیجانی کاملا اکتسابی است. اگر شما بتوانید با روش های درست به بهبود هوش هیجانی خود کمک کنید یک قدم از افرادی که IQ بالایی دارند اما هوش هیجانی آن ها پایین است جلو تر خواهید بود.

هوش هیجانی چیست و چه کاربردی در زندگی دارد؟

هر آنچه در رابطه با هوش هیجانی و راه های بهبود آن باید بدانید

اکنون بخوانید

 

۱۰ روش ساده و شدنی برای بهبود هوش هیجانی

راه های گوناگونی که به شما کمک میکنند تا هیجانات خود را مدیریت  کرده و ارتباطات خود را گسترده تر کنید در افزایش هوش عاطفی شما را یاری خواهند داد‌. در ادامه قصد داریم برخی از این روش های موثر را به شما معرفی کنیم.

از منطقتان کمک بخواهید

اگر بتوانید در شرایطی که تنش وجود دارد و موجب خشم و یا بر انگیختن احساسات شما شده است ، قبل از هر کاری یک مکث کوتاه کنید ، در واقع به خود فرصت داده اید تا در این زمان کوتاه کمی فکر کنید تا به نتیجه برسید که بهترین رفتار چیست. این فرصت کوتاه به ذهن شما کمک می کند تا منطق را به کار گرفته و تصمیم درست بگیرید.

همچنین اگر خشم بر شما غلبه کرده باشد ، با مکث کوتاهی می توانید شرایط جسمی مانند ضربان قلب و تنفستان را کنترل کنید. با بهبود شرایط جسمی تصمیم گیری برای ذهن شما آسان تر خواهد شد. به عبارتی وضعیت ذهن شما از حالت تهاجمی به حالت تعاملی تغییر پیدا خواهد کرد.

خوش رویی شرط موفقیت شماست

معمولا افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند ، همیشه لبخند بر لبشان است. دیگران آن ها را به خوش رویی و خوش مشربی می شناسند. به سادگی با دیگران صحبت میکنند و خیلی سریع می توانند با کسانی که برای بار اول آن ها را می بینند گرم بگیرند.

اطرافیان با دیدن آن ها حس خوبی پیدا می کنند. آنها به سادگی لبخندشان را به دیگران القا می کنند. پس سعی کنید خوش رو و خوش مشرب باشید تا با تمرین ، بهبود هوش هیجانی برای شما میسر شود.

راه های بهبود هوش هیجانیاستفاده از تکنیک nlp

یکی از تکنیک هایی که در راستای بهبود روابطمان می توانیم از آن استفاده کنیم تکنیک ان ال پی است. همه ما انسان ها تمایل داریم همیشه خودمان پیروز میدان باشیم. در صورتی که مجادله و بحثی به وجود بیاید تمام سعیمان را می کنیم تا طرف مقابلمان را متقاعد کنیم حرف ما را بپذیرد.

از آنجایی که هر دو طرف بحث حس مشابهی دارند ، معمولا این گونه بحث ها به نتیجه خاصی نمی انجامد. لذا برای بهبود مذاکرات و کسب یک نتیجه برد – برد می توانیم از تکنیک ان ال پی کمک بگیریم. افزایش مهارت ارتباطی از طریق این تکنیک به بهبود هوش هیجانی ما هم کمک خواهد کرد.

در تکنیک ان ال پی ابتدا سعی میکنیم خودمان را کاملا جای طرف مقابل قرار دهیم. از این طریق تمامی درخواست های او را درک کنیم و احساسات او را بفهمیم.

سپس خودمان را در جایگاه شخص سومی قرار دهیم که ناظر بر اتفاقات است. هر دو طرف بحث را نگاه کنیم و شخصیت هر کدام و خواسته هایشان را بررسی کنیم.

از این طریق ما دید بهتری به وضعیت ایجاد شده خواهیم  داشت و توانایی ارتباطمان را بهبود خواهیم بخشید.

خلاصه کتاب هوش هیجانی، نسل ۲

تاب “هوش هیجانی نسل ۲ “(‏۲۰۰۹)‏ به شما مهارت‌های موردنیاز برای خواندن افکار و انگیزه دیگران و ایجاد روابط بهتر با آن‌ها را یاد می‌دهد.

اکنون بخوانید

 

شنونده خوبی باشید

یکی از هنر های افراد با هوش هیجانی بالا هنر خوب گوش دادن است. حتما افرادی را دیده اید که آنقدر زیبا و دلچسب به صحبت های شما گوش می دهند‌ که در شما حس لذت ایجاد می کنند و دوست دارید فقط با آن ها صحبت کنید. این افراد هنر خوب گوش دادن را دارند و از طریق این مهارت به شما حس ارزشمند بودن القا می کنند.

به صحبت های شما گوش می دهند و سعی ندارند قبل از تمام شدن حرف شما ، صحبتتان را قطع کنند. از طریق نگاه ها و باز خورد هایی که به شما ارائه می دهند به شما میفهمانند که چقدر با اشتیاق به صحبت هایتان گوش می دهند. مثلا گاهی سری تکان می دهند ، سوالی می پرسند و یا حتی لبخندی به جا می زنند. طبیعتا شما هم به ارتباط و صحبت با این فرد علاقه مند می شوید.

از قضاوت شدن نترسید

وقتی به بهبود هوش هیجانی خود کمک کنید ، اعتماد به نفس شما افزایش میابد. شما احساسات و علایقتان را سر کوب نمیکنید ، بلکه آن ها را بروز می دهید. اگر از ویژگی شخص دیگری خوشتان می آید به او میگویید.

اگر از چیزی ناراحت هستید به آسانی بیان می کنید و همدلی دیگران را می طلبید. به آسانی عقایدتان را بیان میکنید و از قضاوت شدن نمی ترسید.

انعطاف پذیری را در خودتان تقویت کنید

یکی دیگر از ویژگی های بارز افراد با هوش هیجانی بالا این است که سخت گیر نیستند. انسان های متعصب که به هیچ وجه حاضر نیستند نظرات و اعتقادات طرف مقابلشان را بپذیرند ، به افراد منزوی و غیر قابل نفوذ تبدیل می شوند. پس بهتر است جایی برای ورود افراد به ذهنتان باز کنید. نظرات و عقاید آن ها را بشنوید و به آن ها فکر کنید. اگر از شما انتقادی شد جبهه نگیرید و به شکل منطقی به آن مسئله اهمیت بدهید.

انتقادات را دلسوزانه بدانید و سعی کنید همواره قدمی به سمت رشد و توسعه فردی بردارید. در راه رشد شخصیت شما افراد زیادی می توانند موثر باشند. حتی اگر هدفشان از انتقاد به شما خیرخواهانه نباشد.

قدرتمند باشید

خودتان را از نظر عاطفی به افراد دیگر وابسته نکنید. وابستگی به افراد دیگر به این معنا است که همیشه منتظر هستید تا شخصی بیاید و حال شما را بهبود بخشد.

کسانی که از نظر عاطفه وابستگی دارند هیچ گاه نمی توانند برای زندگی خود تصمیمات درستی بگیرند. پس قوی و قدرتمند روی پای خودتان بایستید و تنها به خودتان متکی باشید. اعتماد به نفستان را افزایش دهید و قبل از هر کس خودتان را دوست بدارید.

داشتن مرجع کنترل درونی

کسانی که مرجع کنترل درونی دارند ، مسئولیت تمامی کارهایشان را بر عهده میگیرند. اگر جایی اشتباه کنند و بر اثر اشتباه آن ها مشکلی ایجاد شود ، کاملا اشتباهشان را می پذیرند. این افراد معمولا قابل اعتماد تر هستند.

اما کسانی که مدام به دنبال مقصر هستند تا تمام اتفاقات بد را به گردن او بیاندازند ، مرجع کنترل درونی ندارند و نمی توانند مسئولیت پذیر باشند. لذا اعتماد کردن به این افراد هم سخت خواهد بود. پس برای بهبود هوش هیجانی لازم است مسئولیت پذیری را در خود افزایش دهید.

انتقاد سازنده دانلود کتابضعف ها و قوت هایتان را بشناسید

با شناخت کامل نسبت به نقاط قوت و ضعف خود می توانید رفتار هایتان را با دقت بیشتری مدیریت کنید. مثلا اگر بالا بودن حجم کار باعث می شود دچار اضطراب شوید و نتوانید از پس کارهایتان بر بیایید ، می توانید حجم کار کمتری بپذیرید.

یا اگر در مهمانی های شلوغ دچار سردرگمی می شوید می توانید ابتدا در موقعیت های دوستانه تر قرار بگیرید.

همچنین با شناخت نقاط قوت خود و بروز آن ها می توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و حس مثبتی که به خودتان دارید را تقویت کنید.

برای مثال اگر پی برده اید که در نقاشی استعداد دارید می توانید از آموزش هایی در این زمینه بهره ببرید و با خلق آثار هنری نقاط قوت خود را بروز دهید. یا اگر در نواختن سازی مهارت دارید می توانید در جمع های مختلف از این توانایی خود بهره بگیرید و دیگران را شاد کنید.

تکرار های زندگی را بشناسید

همه ما در هر شبانه روز کارهای گوناگونی انجام می دهیم. برخی از این کارها تازگی دارند و برخی دیگر مدام در حال تکرار هستند. تمام این کار ها را در نظر بگیرید و مشاهده کنید که کدام یک در شما حال خوب و کدام یک حال بد ایجاد می کنند. این مسائل را یادداشت کنید تا بتوانید حس خوب را در زندگیتان افزایش دهید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید