فهرست مطالب

چطور یک برنامه ریزی روزانه کامل و مؤثر داشته باشیم؟


برنامه ریزی روزانه چیست؟

همه ما اهمیت شروع روز خود را با خوردن یک صبحانه سالم می‌دانیم. یک وعده صبحانه مناسب، سوخت مورد نیاز بدن را برای عملکرد خوب در روز فراهم می‌کند.

این مورد را می‌توان به یک برنامه ریزی روزانه نیز تعمیم داد. در حقیقت، برنامه روزانه به مانند سوختی است که انرژی فرد را در تمام طول روز تأمین می‌کند.

خواه یک بانوی خانه‌دار باشد، خواه یک مدیر! برنامه روزمره به فرد این امکان را می‌دهد تا روی اهداف مورد نظر خود تمرکز کند.

به هر روی، در حوزه برنامه ریزی روزانه پرسش‌های بسیاری وجود دارند که اغلب از سوی افراد مورد پرسش قرار می‌گیرند. به همین دلیل ما در مقاله دیگری از ذهن به تفصیل در این مورد صحبت می‌کنیم.

فهرست

فصل ۱

برنامه ریزی روزانه چیست؟


برنامه ریزی روزانه چیست؟

همه ما می‌دانیم که افراد برای تأمین نظم و انضباط در زندگی خود به یک روال روازنه نیاز دارند. وقتی جوان‌تر بودیم به اکثر ما گفته می‌شد که در یک زمان مشخص به رختخواب بروید، در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید، کارهای خانه خود را بعد از مدرسه انجام دهید، در یک ساعت معمولی شام بخورید، دوش بگیرید و حتی در یک زمان خاص با دوستان خود بازی کنید. این می‌تواند یک تعریف ساده از برنامه ریزی روزانه باشد.

اما در تعریفی جامع‌تر باید گفت: «برنامه ریزی یک وظیفه مدیریتی است که شامل تصمیم گیری قبل از انجام کار، نوع کاری که باید انجام داد، زمان انجام کار، چگونگی انجام کار و چه کسی قصد انجام آن را دارد می‌باشد».

برنامه ریزی روزانه یک فرآیند فکری است که اهداف یک فرد یا حتی سازمان را تعیین می‌کند.

بازه‌های زمانی مختلف در روز می‌توانند برای یک عمل خاص تعیین شوند تا در راستای نیازها و اهداف حرکت کنند. برنامه ریزی دقیقاً چگونگی دستیابی به یک هدف خاص را به چالش می‌کشد.

برنامه ریزی چیزی نیست جز فکر کردن قبل از اینکه عمل انجام شود. این مهم به ما کمک می‌کند تا نگاهی به آینده بیندازیم و از قبل برای مقابله با اوضاع تصمیم‌های درست بگیریم. به طور کلی، برنامه ریزی به معنای تفکر و تصمیم گیری منطقی است.

فصل ۲

اهمیت برنامه ریزی روزانه


اهمیت برنامه ریزی روزانه چیست؟

ایجاد یک برنامه ریزی روزانه در امور روزمره، یک قدم آسان، اما اساسی  برای ایجاد تعادل در زندگی است و این امکان را به فرد می‌دهد تا بتواند زمانی را که می‌خواهد صرف کار کند و زمانی را که برای هر چیز دیگری دارد را به طور واضح از هم تفکیک کند.

در اینجا سه دلیل برای اهمیت وجود برنامه ریزی روزانه آورده شده است:

  1. عدم برنامه ریزی می‌تواند شرایط زندگی را سخت و استرس ‌زا کند: دانستن آنچه باید در طول روز انجام دهید، به میزان قابل توجهی استرس را برای همان روز و روزهای بعد کاهش می‌دهد.
  2. برنامه ریزی این امکان را به فرد می‌دهد تا خود را ارزیابی کند: داشتن برنامه ریزی این امکان را به فرد می‌دهد تا امور مربوط به خود را ارزیابی کند و توانایی خود را برای ماندن یا ترک فرآیند برنامه ریزی، ارزیابی کند.
  3. برنامه ریزی به فرد کمک می‌کند تا آمادگی بیشتری داشته باشد: فرد نمی‌تواند موانعی که ممکن است در مسیرش رخ دهند را پیش بینی کند؛ اما بخشی از برنامه ریزی روزانه می‌تواند فرآیندی احتمالی برای شرایط اضطراری یا غیرمنتظره باشد که این امر به افزایش آمادگی در افراد برای مقابله با مشکلات کمک می‌کند.

برنامه ریزی چیست؟ اهمیت و مزایای برنامه ریزی در زندگی شخصی و شغلی

اکنون بخوانید

فصل ۳

هدف از برنامه ریزی روزانه


هدف از برنامه ریزی روزانه

یک برنامه روزانه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ برای پاسخ به موارد زیر توجه کنید:

به مدیریت زمان کمک می‌کند

هرگز زمان کافی برای انجام کاری را ندارید؟ اگر چنین باشد، احتمالاً به این دلیل است که فرد زمان خود را به طور کامل برنامه ریزی نمی‌کند.

این زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به طور مداوم در حال تلاش است و از یک شاخه به شاخت دیگر می‌پرد! بدون اینکه واقعاً به همه چیز فکر کرده باشد.

داشتن یک برنامه ریزی روزانه مناسب، به فرد این امکان را می‌دهد تا کارهای خود را برنامه ریزی کند تا بداند که چه چیزی را باید انتظار داشته باشد و چه چیزی را باید به پایان برساند.

این شیوه برنامه ریزی به فرد کمک می‌کند تا زمان بندی مشخصی را تعیین کند تا بتواند به کارهای اساسی و سپس به فعالیت‌های جانبی خود برسد.

برای مطالعه بیشتر: با تکنیک مدیریت زمان آشنا شوید

می‌تواند بهره وری را بهبود بخشید

بهره وری برای زندگی شخصی و حرفه ای مهم است، زیرا به افراد احساس مفید بودن می‌دهد. این مهم ممکن است شامل تمیز کردن و سازماندهی خانه یا انجام کار بر روی پروژه‌هایی باشد که قصد انجام آنها را دارید.

صرف نظر از آنچه انجام می‌دهید، برنامه ریزی به فرد کمک می‌کند تا در انجام وظایف فردی که بدان نیاز دارد، در مسیر درستی قرار بگیرد. همچنین فرد را ترغیب می‌کند تا به طور مؤثر و کارآمد به سراغ کارهای بعدی برود.

برنامه ریزی موجب کاهش استرس می‌شود

استرس اشکال مختلفی دارد، اما مخرج مشترک همه آن‌ها احساس در هم شکستن است. افراد غالباً به دلیل داشتن یک برنامه ریزی اشتباه، دچار استرس می‌شوند.

تأثیرات بیرونی بر میزان استرس نیز تأثیر می‌گذارند؛ اما به این فکر کنید که وقتی واقعاً برای همه چیز وقت دارید، می‌توانید متفاوت عمل کنید. با برنامه ریزی روزانه می‌توانید بدون نگرانی در مورد گم شدن چیزی، دیر رسیدن یا به گذشته فکر کردن، از یک مسئولیت به سوی مسئولیت دیگری حرکت کنید..

باعث بهبود سلامت جسمی و روانی می‌شود

همانطور که تصور می‌کنید، برنامه ریزی به سلامتی فرد نیز کمک می‌کنند. این امر در مواردی از قبیل رژیم غذایی و ورزش، می‌تواند افرا در وضعیت سالم جسمی قرار دارد. می‌توانید با کاهش استرس و اضطراب، مزایای سلامت روان را به دست آورید.

برنامه ریزی روزانه فقط به معنای انجام فعالیت‌های شغلی نیست! بلکه یک برنامه ریزی موفق به معنای رشد و بهوبد سامت جسمی و روحی است.

زمان بیشتری را برای انجام فعالیت‌های خلاقانه فراهم می‌کند

یکی دیگر از مزایای استفاده از یک برنامه ریزی روتین، این است چون فرد در حال اتخاذ برنامه‌ای برای همه مسئولیت‌های اجباری خود است، می‌تواند کمی وقت آزادانه تری را به فعالیت‌های هنری خود اختصاص دهد. این می‌تواند به معنای نواختن موسیقی، نقاشی کشیدن و حتی پلی استیشن بازی کردن باشد!

فصل ۴

فواید برنامه ریزی روزانه


فواید برنامه ریزی روزانه

در اینجا به چندین مزایای برنامه ریزی روزمره اشاره می‌کنیم:

۱- ما را پویاتر و کارآمدتر می‌کند

وقتی روالی در زندگی خود داریم که روزانه از آن پیروی می‌کنیم، نیاز به تصمیم گیری روزانه کاهش می‌یابد. این ما را قادر می‌سازد که دقیقاً بدانیم چه کارهایی را باید هر روز بدون نیاز به فکر اضافی انجام دهیم.

هنگامی که ما یک کار را به پایان می‌رسانیم، بدون فکر کردن می‌دانیم که کار بعدی چه خواهد بود. فعالیت‌ها به صورت استاندارد تبدیل می‌شوند و در نتیجه کارآیی ما افزایش می‌یابد.

۳- در زندگی ساختار ایجاد می‌کند

یک برنامه ریزی روزانه، ساختار و دنباله‌ای منطقی را در زندگی فراهم می‌کند. این روال چارچوبی را ایجاد می‌کند که ما در آن زندگی می‌کنیم و فعالیت‌های روزانه خود را انجام می‌دهیم.

خیلی سریع با کارهایی که باید هر روز انجام دهیم آشنا می‌شویم و همچنین این امکان را به ما می‌دهد تا در زمان حال زندگی کنیم (بدون فکر به گذشته یا آینده).

۴- موجب صرفه جویی در وقت می‌شود

زمان با ارزش‌ترین دارایی است که در اختیار ما قرار دارد، زیرا هنگامی که از دست برود، قابل بازیابی نیست. با پیروی از برنامه ریزی مناسب، وقت خود را صرف تصمیم گیری و آماده سازی خود می‌کنیم.

روال روزمره ما، برنامه را از پیش تعیین می‌کند و به ما این امکان را می‌دهد تا از وقت خود به صورت کارآمد استفاده کنیم.

۵- عادت‌های خوب را القاء می‌کند

راز ساخت عادت‌های خوب تکرار است. هنگامی که یک برنامه ریزی شخصی را طراحی می‌کنیم که برای ما مفید باشد، با ترغیب ما به تکرار همان کارها به صورت مداوم، رشد عادات خوب را در ما تسهیل می‌کند، درست مثل مسواک زدن‌های روزانه!

پایبندی به یک برنامه ریزی مناسب، به ما این امکان را می‌دهد تا عادت‌هایی که با اهداف و آرزوهای ما مطابقت دارند را پرورش دهیم.

۶- عادت‌های بد را می‌شکند

در حالی که برنامه ریزی روزانه به ما کمک می‌کند تا عادات خوبی ایجاد کنیم که منطبق با استفاده از تمام توان ما باشد، به ریشه کن کردن عادات بد نیز کمک می‌کند. ما می‌توانیم با تکرار، به تدریج عادت‌های بد خود را با موارد خوب جایگزین کنیم.

۷- به ما کمک می‌کند تا ماهرتر شویم

وقتی برنامه ریزی روتین دارید، در انجام کارهای خاص بهتر عمل می‌کنید، زیرا مرتباً آن را انجام می‌دهید. این یکی از کلیدهای تسلط بر هر مهارت است. به چیزی فکر کنید که در آن مهارت دارید.

۸- باعث می‌شود مهمترین کارها را انجام دهیم

هنگامی که ما روال شخصی را با دقت طراحی می‌کنیم و به آن پایبند هستیم، به ما این امکان را می‌دهد که مهمترین کارها را اول انجام دهیم و سپس به مابقی کارها رسیدگی کنیم.

جایی برای فراموشی یا غفلت وجود ندارد. از آنجا که مهمترین کارها توسط ما تعیین شده‌اند، تا زمانی که ما روال خود را دنبال کنیم، می‌دانیم که آنچه مهم است را کامل خواهیم کرد و وقت و تلاش خود را صرف کارهای ناخوشأیند نمی‌کنیم.

۹- به اولویت بندی کارها را آموزش می‌دهد

زیبایی طراحی یک برنامه ریزی روزانه، در این است که ما را وادار می‌کند تا کارها را اولویت بندی کنیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی برای ما مهم است.

به جای اینکه این تصمیمات را به طور روزانه انجام دهیم، از قبل می‌دانیم که چه کاری و به چه ترتیبی باید انجام شود، به خاطر اینکه با دقت برنامه ریزی کرده‌ایم.

فصل ۵

۴ ویژگی‌ مهمِ یک برنامه ریزی روزانه موفق


۴ ویژگی‌ مهمِ یک برنامه ریزی روزانه موفق

بهترین برنامه ریزی روزانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

لیست برنامه ریزی روزانه شما باید خصوصیات زیر را دربر داشته باشد. برای داشتن روتین عملی، به موارد زیر توجه کنید:

  1. باید درست تعریف شود: پیش نیاز شروع برنامه ریزی روزمره، رسیدن به تعریف دقیق در مورد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود است. نخست ببینید اهدافتان چیستند و آیا آنها مواردی ارزشمند هستند یا خیر؟
  2. باید ساده باشد: اگر برنامه به زبانی بیان شده باشد که پیچیده به نظر برسد، ممکن است مشکلاتی را برای عملی کردن آنها ایجاد کند. در حقیقت، یک برنامه ریزی روزانه خوب نباید شامل موارد مبهم یا نامشخص باشد.
  3. باید متعادل باشد: شما ممکن است در روز چند نوع فعالیت اعم از آشپزی، درس خواندن و کارهای شرکت را انجام دهید، بنابراین باید بین کارهای مختلف روزانه خود تعادل کنید. ایجاد تعادل به معنای این است بدانید کدام کار را چه مدت و در چه زمانی باید انجام دهید.
  4. باید کاربردی باشد: یک برنامه روتین فقط در صورتی ارزش دارد که عملی و واقع بین باشد. اگر برنامه از نظر تئوری خوب باشد اما در عمل بَد، فایده‌ای ندارد. برای مثال، شما تمام ۱۲ ساعت رو برای کارهای سنگین برنامه ریزی کنید، ولی آیا در این زمان، این کارها عملی هستند؟

فصل ۶

فرآیند برنامه ریزی روزانه چگونه است؟


فرآیند برنامه ریزی روزانه چگونه است؟

مراحل انجام یک برنامه ریزی روزمره به شرح زیر است:

۱- همه کارها را طبقه بندی کنید

هنگام انجام کارها در طول روز، مناسب است که بتوانید آن‌ها دسته بندی کنید. به عنوان مثال، من از بین کارهایی که در خانه انجام می‌دهم، کارهایی که می‌توانم در هر کجا انجام دهم و کارهایی که به اینترنت نیاز دارم، تمایز قائل می‌شوم. شاید بخواهید بین فعالیت‌های شغلی و شخصی خود نیز تفاوت قائل شوید.

سریع از وظایف مورد نظر خود گذر کنید و سعی کنید آن‌ها را با توجه به ویژگی‌های مورد نظر خود طبقه بندی کنید. اگر بدانید که نمی‌توانید همه آن‌ها را انجام دهید، این همان زمان انتقال وظایف به فردا است.

۲- کارهای بزرگ را متلاشی کنید

وقت خود را با تخمین زمان دقیق انجام همه وظایف خود، تلف نکنید. با این حال، اگر احساس می‌کنید برخی از کارها بیش از زمان مقرر طول می‌کشد، آن‌ها را از برنامه خود حذف کنید.

هر فعالیت موجود در لیست، باید در بازه زمانی خود انجام شود. این امر به فرد این امکان را می‌دهد تا پیشرفت بهتری داشته باشد و وقتی بعضی از موارد زمان بیشتری از آنچه انتظار می‌رود را می‌طلبند، فرد احساس استرس خواهد کرد.

۳- کارهای وابسته به زمان را برنامه ریزی کنید

برخی از افراد از اضافه کردن وظایف به تقویم دفاع می‌کنند، اما ما مخالف این موضوع هستیم. اتفاقات غیرمنتظره همیشه ممکن است رخ بدهند و این باعث تغییر مجدد در تقویم می‌شود که اتلاف وقت را به همراه دارد.

فقط برنامه‌هایی که باید در ساعتی خاص از روز انجام دهید را در تقویم برنامه ریزی روزانه خود اعمال کنید. بقیه کارها فقط باید در اطراف آن جریان داشته باشند.

۴- کارهای ضروری را در اولویت قرار دهید

کدام کارها ضروری هستند؟ و کدام یک مهم نیستند؟ به دستاوردهایی فکر کنید که امروز شما را خوشحال می‌کنند. فعالیت‌هایی را که انجامشان بر دیگران مقدم‌تر هستند را علامت گذاری کنید.

ممکن است نتوانید همه کارها را انجام دهید، اما حداقل می‌توانید روز خود را به گونه‌ای به پایان برسانید که از انجام آن رضایت داشته باشید. بنابراین، سعی کنید در برنامه ریزی روزانه به ضرورت کارها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

۵- به مدیریت انرژی توجه داشته باشید

به نحوه تغییر سطح انرژی خود در طول روز توجه داشته باشید و فعالیت‌های خود را بر این اساس انتخاب کنید. بسته به روحیه و انرژی، وظایف مورد نظر خود را تغییر دهید.

آیا شما صبح‌ها پُرانرژی هستید؟ آیا معمولاٌ شب‌ها بهتر کار می‌کنید؟ تنها باید کاری را انتخاب کنید انرژی شما را بیهوده تلف نکند. مثلاً اگر در صبح کم انرژی هستید، برای انجام کارهای سنگین در صبح برنامه ریزی نکنید.

۶- نوشتن برنامه روزانه

شما آماده شروع یک روز بسیار پُربار هستید. بسته به شرایط خود، یکی از دسته کارهای خود را انتخاب کنید و براساس اولویت‌هایتان، کارهای مهم را در بالای لیست قرار دهید. به این ترتیب شروع به نوشتن برنامه روزانه کنید.

بعضی از افراد دوست دارند با کارهای آسان‌تری شروع کنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند ابتدا مسائل دشوار را از سَر راه خود بردارند. این مسئله به شما و سطح انرژی‌تان بستگی دارد و براساس شخصیت خودتان، برنامه را طراحی کنید.

یادتان باشد که در نوشتن برنامه از الگوی خاص و یا از پیش‌نوشته پیروی نکنید. آنچه می‌تواند برنامه شما را به راهکاری عملی و قابل اجرا تبدیل کند، شخصی بودن برنامه روزانه شماست.

اگر دوست دارید منابع بیشتری دررابطه با رشد و توسعه فردی و افزایش بهره‌وری بخوانید، بر لینک زیر کلیک کنید:

برنامه ریزی روزانه

فصل ۷

آموزش برنامه ریزی روزانه ؛ تکنیک‌ها و ترفندها


تکنیک‌ها و ترفند‌های برنامه ریزی روزانه

آموزش برنامه ریزی روزانه

قبل از اقدام برای برنامه ریزی روزانه، خوب است که با تکنیک‌های آن آشنا شوید. ترفندهای زیر از مشهورترین تکنیک‌های برنامه‌ریزی هستند که به شما کمک می‌کنند برنامه‌ای منسجم و کاربردی بنویسید:

تکنیک پومودورو

تکنیک پومودورو در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت. این تکنیک شامل مراحل زیر می‌باشد:

  • یک لیستی از کارها و یک تایمر تهیه کنید.
  • تایمر خود را به مدت ۲۵ دقیقه تنظیم کنید و تا زمانی که تایمر زنگ بزند، روی یک کار واحد تمرکز کنید.
  • پس از پایان جلسه، یک پومودورو را علامت بزنید و آنچه را که تمام کردید ضبط کنید.
  • سپس از یک استراحت پنج دقیقه‌ای لذت ببرید.
  • بعد از چهار پومودورو، استراحت طولانی‌تر تا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای داشته باشید.

عملکردهای ۲۵ دقیقه‌ای هسته اصلی این تکنیک هستند، اما یک تمرین پومودورو همچنین شامل سه قانون برای به دست آوردن بیشترین استفاده از هر بازه زمانی است:

۱. پروژه‌های پیچیده را تجزیه کنید.

اگر یک کار به بیش از چهار پومودورو نیاز داشته باشد، باید به مراحل کوچک‌تر و عملی‌تری تقسیم شود. رعایت این قانون به شما اطمینان می‌دهد که پیشرفت روشنی در پروژه‌های خود داشته باشید.

۲. کارهای کوچک با هم پیش می‌روند

هر کاری که کمتر از یک پومودورو طول بکشد (۲۵ دقیقه)، باید با سایر کارهای ساده ترکیب شود. به عنوان مثال، خواندن مقاله و یا ایمیل فرستادن را می‌توان در یک پومودورو ترکیب کرد.

۳. پس از تنظیم پومودورو، باید زنگ به صدا درآید.

این تکنیک یک واحد غیرقابل تفکیک از زمان است و نمی‌تواند شکسته شود، به خصوص برای چک کردن ایمیل‌های دریافتی، چت‌های گروهی یا پیام‌های متنی! در صورت بروز اختلال در یک پومودورو، پنج دقیقه استراحت کنید و دوباره شروع کنید. در این قانون حتی اگر وظیفه محول شده را قبل از به صدا درآمدن تایمر تمام کنید، باید انجام کار بعدی صبر کنید تا زمان به پایان رسد.

تکنیک قورباغت را بخور

در تکنیک قورباغت را بخور، فرض این است که اگر شما بیش از حد در کارهای روزمره خود غرق شوید، ممکن است دو سناریو شکل گیرد:

  • سناریو A: تا زمانی که کارها ناخوشآیند نباشند، بر روی چیزهای بزرگ و مهم تمرکز کنید.
  • سناریو B: اگر کارها ناخوشآیند است، ابتدا با تمامی وظایف کوچک، آزار دهنده و مزاحم مقابله کنید تا فقط آن‌ها را بر طرف کنید.

برای استفاده از تکنیک قورباغت را بخور در برنامه ریزی روزانه، مراحل زیر پیشنهاد می‌شود:

  • هدف خود را بنویسید.
  • مهلت تعیین کنید.
  • لیستی از همه کارهایی که برای رسیدن به هدف خود باید انجام دهید، تهیه کنید.

سازماندهی این لیست باید به براساس اولویت بندی صورت گیرد؛ اولین کارها کدام هستند؟ این‌ها قورباغه‌های شما هستند. اگر بیش از یک قورباغه دارید، ابتدا زشت‌ترین آن را بخورید.

به این معنا که بزرگترین و سخت‌ترین کار را انجام دهید. در پایان، تصمیم بگیرید که به طور روزانه، کاری را انجام دهید که شما را به سمت هدف خود سوق دهد.

تکنیک ماتریس آیزنهاور

تکنیک ماتریس آیزنهاور، روشی برای اولویت بندی کارها بر اساس فوریت آن‌ها است. این روش کمک می‌کند تا فعالیت‌های مهم و مشخصی را که به هیچ وجه مورد توجه شما نیستند را تعیین کنید.

یکی از نقل قول‌های معروف آیزنهاور این است که اکثر موارد ضروری و فوری مهم نیستند و اکثر چیزهایی که مهم هستند فوری نیستند.

این نقل قول پایه‌ای برای مدیریت زمان شخصی نیز مفید است ا نگاه به تکنیک ماتریس آیزنهاور، اساساً وظایف را با توجه به آنچه باید در یک زمان خاص در طول روز انجام دهید را در چهار بخش زیر طبقه بندی کنید:

  • کارهای فوری و مهم
  • کارهای مهمِ غیرفوری
  • کارهای فوری و کم اهمیت
  • کارهای غیرفوری و کم اهمیت

فصل ۸

برنامه ریزی روزانه در زندگی شخصی


برنامه ریزی روزانه در زندگی شخصی

چگونه یک برنامه روزانه بنویسیم؟

یک زندگی شلوغ معمولاً شامل یک برنامه پُرمشغله است. پروژه‌های ناتمام می‌توانند ذهن را برهم زنند، در حالی که یادداشت‌ها کردن‌های روازنه شاید به تفکیک کارها کمک کند، ولی روز بدون احساس پیشرفت به پایان می‌رسد.

به همین دلیل ما معتقدیم که همه به یک سیستم برنامه ریزی روزانه در زندگی شخصی خود نیاز داریم. اجزای مختلف در برنامه ریزی برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

برای نوشتن برنامه روزانه کافیست که بدانید باید چه مواردی را درنظر بگیرید و آنچه نوشته‌اید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

فاکتورهای زیر مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه‌ای ایده‌آل هستند:

زیرکی

ما معتقدیم که یک سیستم برنامه ریزی شخصی نیاز به زیرکی دارد. این به این معناست: «از آنچه دارید استفاده کنید و آنچه را که می‌توانید انجام دهید».

واقع بین بودن

سیستم برنامه ریزی شخصی، باید به شکلی واقع بینانه عمل کند. باید فرد را برای موفقیت آماده کند و نه شکست! این روال به فرد کمک می‌کند آنچه را که می‌تواند انجام دهد. ا برنامه ریزی روتین همچنین باید زمینه پیشرفت را برای افراد ایجاد کند.

انعطاف پذیری

یک سیستم برنامه ریزی روزانه در زندگی شخصی باید انعطاف پذیر باشد. منعطف بودن برنامه به افراد کمک می‌کند تا در در هرگونه شرایط زندگی (ایده آل یا متوسط)، بتوانند همچنان روز خود را با برنامه ریزی سپری کنند.

شهودی

یک سیستم برنامه ریزی شخصی باید شهودی باشد. هنگامی که همه مؤلفه‌ها را در آن مستقر کردید، به سادگی شروع به استفاده از آن‌ها خواهید کرد و به سرعت متوجه خواهید شد که چقدر در رسدین به علائق خود موفق شده‌اید. کم کم اگر به این امر متعهد شوید، می‌بینید که زندگی خود را با برنامه ریزی مناسب شروع کرده‌اید.

انگیزشی

یک سیستم برنامه ریزی شخصی نیاز به انگیزه دارد. ما اعتقاد داریم که هر چیزی که استفاده می‌کنید باید زیبا و الهام بخش باشد تا به فرد در ایجاد انگیزه کمک کند. ما می‌خواهیم که فرد احساس انگیزشی درونی داشته باشد، تا هر روز که از خواب برمی‌خیزید زندگی خود را با برنامه ریزی پیش ببرد.

هدف گرا بودن

یک سیستم برنامه ریزی در زندگی شخصی باید هدف گرا باشد. ما می‌خواهیم سیستم برنامه ریزی به هدفمان در زندگیتان کمک کند و همانطور که به جلو حرکت می‌کنیم، آن را ردیابی کنیم. هدف می‌تواند هر چیزی باشد، موفقیت در تحصیل، شغل و حتی پیدا کردن یک شریک زدنگی ایده‌ آل!

برنامه ریزی استراتژیک ؛ مزایا و مراحل برنامه ریزی استراتژیک

اکنون بخوانید

فصل ۹

برنامه ریزی روزانه درسی


برنامه ریزی روزانه درسی

روتین درسی چیست؟

برای موفقیت در کنکور به چه چیزی نیاز دارید؟ بله! تلاش، پشتکار، اراده، مطالعه عمیق و البته همه این نیازمندی‌ها از بستر برنامه‌ریزی درسی منسجم و عملی به‌دست خواهند آمد.

همه ما می‌دانیم که برای رسیدن به هدف باید عادات سازنده‌ای را در وجودمان ایجاد کنیم باید بدانید که مهم‌ترین راه ایجاد عادت و اصلاح عادات مخرب این است که همه عادات هدف را در قالب روتین اجرایی کنید.

داشتن روتین درسی به شما کمک می‌کند که مطالعه و درس خواندن را به بخشی جدایی‌ناپذیر از عادت ذهنی خود تبدیل کنید و به این ترتیب ذهن شما تا همیشه بدون نیاز به تلاش اضافی، شما را به‌سوی مطالعه سوق خواهد داد! چه چیزی بهتر از این؟

روتین روزانه یک دانش آموز

اگر دانش‌آموز هستید و دوست دارید زندگی درسی‌تان روی برنامه و روال مشخص و منسجمی باشد، باید روتین روزانه مشخصی داشته باشید. البته یادتان باشد که دانش‌‌آموز بودن و درس خواندن به معنای تعطیلی زندگی روزانه نیست.

به همین دلیل نیاز دارید که برنامه درسی مشخص و منسجمی بنویسید تا همه جوانب زندگی شما را در خود گنجانده باشد. اگر دوست دارید از درس خواندن خسته نشوید و برنامه درسی عملی و جذابی بنویسید، مراحل زیر را دنبال کنید:

برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی روزمره درسی، توضیح عمیقی در مورد چگونگی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان است. روش درسی در اصل دستورالعمل‌های گام به گامی است که از زمان ورود دانش آموزان به کلاس تا زمان اتمام دوره، همه چیز را طی خواهند کرد.

هوشمندانه است که در این بخش از برنامه درسی خود بسیار دقیق باشید. زمان نوشتن روال درسی روزانه خود، باید آن نوع از فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که شما را در رسیدن به اهداف درسی‌تان کمک می‌کنند. ما به دانش آموزان و دانشجویان توصیه می‌کنیم از چهار مرحله زیرا استفاده کنند:

مرحله ۱: کاوش

در مرحله کاوش، اهداف موجود در دروس را معرفی خواهید کرد و در مورد مفاهیم کلیدی کاوش می‌کنید. این بخش از روش درسی، ممکن است مستلزم یک فعالیت جدیدی باشد تا شما راجع به یک مفهوم جدید فکر کنند.

این به معنای خواندن یک بخش جدید از دروس است. مرحله کاوش می‌تواند یک بازه زمانی روزانه (صرفاً اول صبح) را به خود اختصاص دهد.

مرحله ۲: یادگیری و تمرین

در مرحله یادگیری و تمرین، شما از جزئیات درس مطلع می‌شوید. در این مرحله یادگیری شما عمیق‌تر خواهد بود، زیرا مدام در حال تمرین حل کردن هستید.

به طور کلی، این مرحله بخش عمده‌ای از برنامه ریزی روزانه درسی را تشکیل می‌دهد، زیرا شما در مرحله یادگیری و تمرین قرار دارید.

مرحله ۳: بازتاب

در مرحله بازتاب، شما آنچه را که از درس آموخته‎اید را با نگاه کردن به عقب، در آن تأمل می‌کنید. این به معنای این است که شما بخشی از دروس را مطالعه کرده و حتی تمرین‌های زیادی را حل کرده‌اید.

اما اکنون در پایان روز، به عنوان یک جمع بندی، مباحث را دوباره به صورت سطحی مطالعه می‌کنید. این مرحله کمترین زمان را باید به خود اختصاص دهد.

فصل ۱۰

نمونه یک برنامه ریزی روزانه موفق


نمونه یک برنامه ریزی روزانه موفق

ایده برنامه ریزی روزانه

اگر قصدتان برنامه ریزی برای یک روز خوب است و دوست دارید روی اصول منسجم و تعریف شده‌ای حرکت کنید، اما هیچ ایده‌ای در ذهن ندارید، از اصول زیر پیروی کنید. ما در ادامه ایده برای برنامه ریزی روزانه را با شما به اشتراک گذاشتیم تا بتوانید از آن الهام بگیرید:

زمان بیداری

اولین قدم در تدوین برنامه روتین روزانه تنظیم زمان خواب و بیداری است. در حالت ایده آل، شما باید چند ساعت قبل از شروع کار از خواب بیدار شوید، این معمولاً در زمانی بین ۷ تا ۹ صبح است. این کار به شما زمان کافی می‌دهد تا فعالیت‌های روزانه خود را در بهترین حالت ممکن انجام دهید.

همچنین، با ضبط زمان بیدار شدن روزانه خود، می‌توانید وقتی که موفق شدید به اهداف خود برسید، چک لیست برنامه خود را در مسیر درست حفظ کنید.

۳۰ دقیقه ورزش کنید

این که شما به شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری بپردازید یا حتی در خانه بمانید و یوگا انجام دهید، ورزش کردن بعد از بلند شدن  از خواب امری ضروری است.

مدت زمانی را که ورزش کرده‌اید و نوع تمرینی که قبل از کار روزانه انجام می‌دهید، باید در برنامه ریزی روزانه شما اعمال شود. هر روز صبح تقریباً ۳۰ دقیقه ورزش کنید تا تمام روز را شاداب باشید.

زمان صرف صبحانه

در صورت نخوردن صبحانه خوب، نمی‌توانید به طور مؤثر کار کنید! حتماً صبح را با یک لیوان آغاز کنید تا بتوانید انرژی مصرف شده در هنگام ورزش را دوباره ذخیره کنید. بعد از ورزش از خوردن یک صبحانه کامل به مدت ۳۰ دقیقه، نهایت لذت را ببرید.

با خانواده خود تعامل کنید

برای شروع روز، باید وقت خود را با افرادی که دوستشان دارید بگذرانید. این می‌توان در زمان ورزش یا صبحانه اتفاق بیفتد. اگر هم تنها هستید، می‌توانید به عزیزترین فرد خود پیام محبت آمیز بفرستید. برای این کار تنها ۱۵ دقیقه کفایت می‌کند.

کارهای الزامی را شروع کنید

به معنی این است که حالا زمان شروع کارهای مهم شماست. بر طبق چک لیستی که از فعالیت‌های روزمره خود تهیه کرده‌اید، پیش بروید.

برای مثال، یک ساعت را برای کارهای کلی‌تر (ایمیل دادن) و بقیه ساعات را برای کارهای اصلی‌تر سپری کنید. این قسمت می‌تواند حداکثر از ساعت ۱۱ شروع و در ساعت ۷ عصر تمام شود.

در غروب کار را رها کنید

این ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، اما اگر شما به راحتی در پایان عصر کار خود را رها نکنید، سلامت جسمی و روانی شما در خطر خواهد بود. اگر مشکلاتی در طول روز کار خود داشته‌اید، با رها کردن کار می‌توانید آرامش ذهنی خود را باز یابید.

روز کاری بعدی را برنامه ریزی کنید

بیش از نیم ساعت از وقت خود را صرف برنامه ریزی برای روز بعد نکنید. این کار می‌تواند قبل رفتن به رختخواب باشد، اما مهم است که تقریباً ۷۰ درصد برنامه خود را تغییر ندهیدف زیرا تداوم رمز موفقیت شماست.

فصل ۱۱

ابزارهای مورد نیاز برای برنامه ریزی روزانه


ابزارهای مورد نیاز برای برنامه ریزی روزانه

چهار ابزار ضروری برای برنامه ریزی روتین به شرح زیر هستند:

  • اپلیکیشن یا برنامه کامپیوتری: ستون فقرات هر سیستم برنامه ریزی روزانهِ آنلاین یک اپلیکیشن یا برنامه است. می‌توانید از اپلیکیشن‌های موبایل مانند Any Do، Google Keep و PlanMyDay و همچنین برنامه‌های کامپیوتری مانند اکسل (Excel) استفاده کنید.
  • تقویم: اگر نمی‌دانید چگونه و چه زمانی باید کارهای خود را انجام دهید، مدیریت وقت دشوار خواهد بود. یکی از ابزارهای مهمی که نیاز دارید، تقویم برنامه ریزی روزانه است. یک تقویم خوب برای این مورد جهت برنامه ریزی روزمره ضروری است. تقویم می‌تواند به صورت کاغذی و یا اپلیکیشن موبایل باشد.
  • دفترچه برنامه ریزی: رایج‌ترین و ساده‌ترین ابزار موجود در برنامه ریزی روتین، دفترچه برنامه ریزی است. با یک دفترچه کوچک و یک مداد شروع کنید و کلیه فعالیت‌های خود را بر روی آن یاداشت کنید.

فصل ۱۲

معرفی کتاب برای برنامه ریزی روزانه


معرفی کتاب برای برنامه ریزی روزانه

در زیر به چند کتاب در مورد برنامه ریزی روزمره اشاره می‌کنیم:

۱ برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

نویسند: رایدر کارول

کتاب صوتی

۲- کتاب برنامه ریزی روزانه: رمز موفقیت در برنامه ریزی روتین نهفته است

  • نوشته: جان ماکسول
  • مترجم: زهرا رازفر
  • ناشر: آدینه

۳- کتاب فرمول برنامه ریزی

  • نوشته: دیمون زاهاریادس
  • مترجم: امیرپویا چراغی
  • ناشر: نشر نوین

۴- کتاب قورباغه ات را قورت بده

  • نوشته: برایان تریسی
  • کتاب صوتی

کلام آخر

حال که می‌دانید هدف از یک سیستم برنامه ریزی روزمره و آنچه را که باید انجام دهید چیست، ممکن است بیندیشید که باید از کجا شروع کنید و چه مواردی را در نظر بگیرید.

هر فعالیتی را که می‌خواهید در طول روز انجام دهید را باید در قالب یک نمونه برنامه ریزی روزانه تدوین کنید. همچنین ضروری است به برنامه خود متعهد باشید، زیرا موفقیت در اثر تکرار به دست می‌آید.

اگر فکر می‌کنید برای طی کردن مسیر رشد و توسعه فردی به کمک نیاز دارید، می‌توانید از منابع ما در ذهن کمک بگیرید.

ما در ذهن بانکی از محتوای به‌روز و معتبر دنیا در حوزه توسعه فردی فراهم کرده‌ایم تا بتواند به همه کسانی که دوست دارند به نوک قله موفقیت برسند، کمک کنیم. شما می‌توانید در ذهن از منابعی که برای افزایش بهره‌روی و توسعه فردی مناسب هستند استفاده کنید.

می‌توانید برای عضویت در خانواده ذهن، روی لینک زیر کلیک کنید.

8 دیدگاه‌ها

    • با سلام و شاد باش دوست عزیز
      برنامه ریزی روزانه بسته به نوع کار شما متفاوته، ما در مقاله سه تکنیک رو معرفی کردیم، باید ببینید نسبت به موقعیت شغلی، شرایط زندگی و مسائل دیگه، کدوم تکنیک براتون مفید تره، نمیشه یک تکنیک رو برای هم لحاظ کرد.

  1. سلام من خیلی دوست داشتم که برای زندگی شخصیم برنامه ریزی داشته باشم و برنامه ریزی کردن رو یاد بگیرم برای همینم رفتم پیش مشاور که زمان کنکورم هم برای برنامه ریزی درسی پیشش میرفتم و اتفاقا ایشون ورزش رو حتی بیست دقیقه در روز به من پیشنهاد دادن و از وقتی که هر روز ورزش می کنم کیفیت زندگیم واقعا بالاتر رفته و خیلی خوشحالم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید