فهرست مطالب

بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing چیست؟


بازاریابی ویروسی

شانس زیادی وجود دارد که با یکی از این کمپین‌های ویروسی روبرو شده باشید. اگر می‌خواهید خودتان یا کسب و کارتان هستید توسط مردم دیده و شنیده شوید، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانید ویروسی شوید!

بازاریابی ویروسی موضوعی داغ است به ویژه اکنون که برند‌ها در حال یافتن راه‌هایی برای شکستن مرزها و مشهور شدن هستند. اما بازاریابی ویروسی دقیقاً اشاره به چه چزی دارد؟ برای پاسخ با وبلاگ ذهن همراه شوید.

فصل ۱

بازاریابی ویروسی چیست؟


بازازیابی ویروسی چیست؟

اصطلاح بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) از درک آنچه در طول شیوع ویروس اتفاق می‌افتد الهام گرفته شده است.

می‌بینید که یک عفونت ویروسی به سرعت و از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود و معمولاً با لمس ساده منتقل می‌شود. ویروس اصولاً شیوع و ایجاد بیماری‌های همه گیری است.

محتوای وب را می‌توان به بیماری ویروسی تشبیه کرد زیرا تقریباً به همان شیوه گسترش می‌یابد.

از طریق بازاریابی ویروسی، شما از محتوا به عنوان وسیله‌ای برای متقاعد کردن کاربران یا مخاطبان خود برای به اشتراک گذاشتن برنامه یا وب سایت خود با دوستان و خانواده استفاده می‌کنید،

بنابراین آن را برای مدت نامحدودی منتقل می‌کنید. اصولاً از کاربران خود استفاده می‌کنید تا پیام خود را به شخص بعدی، خواه دوست، آشنا یا مردم هدایت کنند.

به این ترتیب، پایگاه کاربری یا مخاطبان شما افزایش می‌یابند و از آنجا که آن‌ها همچنین محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند، کاربران بیشتری در سبکه اجتماعی یا وب سایت خود پیدا خواهید کرد.

بازاریابی ویروسی منجر به رشد تصاعدی و قرار گرفتن در معرض همه مردم می‌شود.

فصل ۲

تاریخچه بازاریابی ویروسی


تاریخچه بازاریابی ویروسی

ریشه‌های بازاریابی ویروسی به سال ۱۹۹۶ برمی‌گردد، زمانی که یک شرکت کوچک به نام Hotline برای تبلیغ سرویس ایمیل جدید خود یعنیHotmail ، به روشی مناسب برای بودجه احتیاج داشت.

تیم Hotline تصمیم گرفت که خط Hotmail رایگان خود را در www.hotmail.com  راه اندازی کند. در نتیجه تعداد کاربران‌ها طی یک سال از ۲۰۰۰۰ نفر به ۱ میلیون نفر رسید.

تا سال ۲۰۰۱، Hotmail  دارای ۳۰ درصد از بازار ایمیل با ۸۶ میلیون کاربر فعال بود. این نمونه‌ای از مهمترین جنبه‌های بازاریابی ویروسی است، هر مشتری به طور غیر ارادی خدمات خود را فقط با استفاده از آن ارتقا می‌دهد.

با این حال، مشخص نیست که این عبارت دقیقاً از کجا منشا گرفته است. در سال ۱۹۹۶، جفری ریپورت، استاد دانشکده تجارت ‌هاروارد، مقاله ای را تحت عنوان بازاریابی ویروسی برای Fast Company تالیف کرد که در آن این اصطلاح برای اولین بار ظاهر شد.

صرف نظر از منشأ دقیق بازاریابی ویروسی، شکی نیست که این اصطلاح بدون شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند دوام بیاورد.

طی دهه ۲۰۰۰، عمده ترین شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شدند. فیس بوک در سال ۲۰۰۰ به وجود آمد و یوتیوب و توییتر به ترتیب در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ راه اندازی شدند. اکنون اینستاگرام مهمترین پلتفرم در ایران برای ویروسی شدن است.

فصل ۳

هدف بازاریابی ویروسی


هدف بازاریابی ویروسی

وقتی خبرنگاری از سارق مشهور بانک ویلی ساتون  پرسید که چرا بانک را سرقت کرده است، گویا او چنین پاسخ داد: «به این دلیل که پول در بانک است!»

با وجود این، ساتون بعداً گفته خود را انکار کرد، اما استدلال عقل سلیم او برای دهه‌ها زنده ماند زیرا متناسب با بسیاری از شرایط بود.

پاسخ این که چرا یک بازاریاب می‌خواهد محتوای او ویروسی شود واضح است زیرا مردم در آنجا هستند! بناراین هدف کاملاً مشخص است.

فیسبوک بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد، یوتیوب ۱.۵ میلیارد کاربر و اینستاگرام و توییتر به ترتیب فقط ۷۰۰ میلیون و ۳۲۸ میلیون کاربر دارند.

، برای هر کسی که خوش شانس است یک پست یا فیلم را ویروسی کند، مخاطبان بالقوه زیادی در رسانه‌های اجتماعی هستند.

با این حال، مدت زمان اشتراک گذاری آنلاین به اندازه کافی طولانی بوده است تا کارشناسان بتوانند بفهمند کدام نوع محتوا به احتمال زیاد به اشتراک گذاشته می‌شود.

بازاریابان اکنون در حال طراحی فیلم‌ها و تصاویری هستند که هدف اصلی آن‌ها ویروسی شدن است.

فصل ۴

مزایای بازاریابی ویروسی


مزایای بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی می‌تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:

۱- هزینه تبلیغات کمتر

کمپین شما برای شروع کار، از نظر تولید و تبلیغات جزئی پرداختی، به تزریق پول نقد اولیه نیاز دارد. با این حال، با شروع جذب مخاطب، آن‌ها اشتراک گذاری را برای شما انجام می‌دهند و می‌توانید هزینه‌های تبلیغات خود را پس بگیرید.

کمپین‌های آینده شما به لطف آگاهی از مارک تجاری که در خلال مبارزات ویروسی شما ایجاد شده است، احتمالاً مخاطبان بیشتری خواهند داشت.

۲- رشد سریع

بسیار نادر است که یک موفقیت تجاری یک شبه یا حتی به سرعت برای آن موضوع اتفاق بیفتد. مواردی که به نظر موفقیت‌های بسیار سریعی دارند، عموماً نتیجه سال‌ها و سال‌ها شعار سخت هستند.

با این وجود بازاریابی ویروسی یکی از معدود تاکتیک‌هایی است که می‌تواند به طور بالقوه باعث ایجاد انفجار توجه در مدت زمان کمی ‌شود. این برای صاحبان مشاغل بسیار مطلوب است اما دستیابی به آن‌ها بسیار دشوار است.

با توجه به این گفته‌ها، حتی اگر بتوانید با هزینه نسبتاً کم رشد مداوم و ثابتی داشته باشید، در حال حاضر از بازی جلوتر هستید.

۳- جریان اصلی رسانه‌ای

هیچ کس نمی‌تواند قدرت عظیم جریان اصلی رسانه‌ها را انکار کند، حتی اگر در عصر ویروس زندگی کنیم. پس چرا سعی نمی‌کنیم با هم کار کنیم؟

وقتی بازاریابی ویروسی به درستی انجام شود، به شرکت‌های اصلی رسانه ای این دلیل را می‌دهد که برند شما را بدون درخواست از آن تحت پوشش قرار دهند.

اگر این اتفاق بیفتد، فقط به قدرت ویروسی کمپین شما می‌افزاید و اگر محتوای شما به اندازه کافی قابل اشتراک است، فقط تصور کنید که ویژگی یکی از کانال‌های خبری مهم یا رسانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

۴- افزایش اعتبار

شناخت باعث ایجاد اعتماد و پذیرش می‌شود. این در تمام اشکال بازار صادق است، بنابراین وقتی نام تجاری شما ویروسی می‌شود، این تصورات مخاطبان کاملاً جدیدی را به تصویر می‌کشد. این افراد پس از آن بسیار بیشتر تمایل دارند محصول شما را امتحان کنند.

۵- جذب سریع لید

وقتی نوبت به بازاریابی ویروسی یا هر نوع بازاریابی برای آن موضوع می‌رسد، در نهایت فروش هدف ما است.

با این حال، از این واقعیت که ویروسی شدن تأثیر خارق العاده ای بر جذب سریع لید دارد، گریزی نیست. این به این دلیل است که افراد بسیار علاقه مند به موضوعات پرطرفدار هستند.

بنابراین حتی اگر مردم هنوز آماده خرید از شما نباشند، قطعاً شما را فراموش نمی‌کنند. این مورد می‌تواند منجر به فروش بیشتر شود.

فصل ۵

معایب بازاریابی ویروسی


معایب بازاریابی ویروسی

منفی نگری می تواند فاجعه بار باشد

بازاریابی ویروسی یک شمشیر دو لبه است، اگر این بازاریابی در مورد محصول یا خدمات خوب باشد، می‌تواند برند سازمان را خدشه دار کند.

به عنوان مثال اگر مشتری محصول شما را امتحان کرده باشد و نقصی در محصول پیدا کند و از آن ویدیویی تهیه کند و آنرا ویروسی کند، مشکلات بسیاری برای برند ایجاد خواهد شد.

اخبار دروغ

هنگامی که رقبا با پخش اخبار نادرست در مورد محصول یا خدمات شرکت به روش های ناعادلانه متوسل می‌شوند، می‌توان از بازاریابی ویروسی علیه شرکت استفاده کرد زیرا اکثر مردم اخبار مربوط به رسانه‌های اجتماعی مانند Whatsapp و Facebook را درست می‌دانند و اگر رقبا در ایجاد کمپین بازاریابی ویروسی ناموفق باشند، همه چیز فاجعه بار خواهد بود.

بدون ضمانت در افزایش فروش

یک کمپین موفق بازاریابی ویروسی تضمین نمی‌کند که منجر به افزایش فروش می‌شود زیرا کمپین موفق می‌تواند باعث ایجاد آگاهی از محصول یا برند در بین مشتریان شود.

اما برای اینکه این موفقیت را به شرکت فروش بیشتری بدهد نیاز به تلاش مداوم در بازاریابی دارد. به عبارت ساده، یک فعالیت بازاریابی ویروسی اگر بخواهد به فروش بالاتر و سود بیشتری دست یابد، باید روی برندینگ خود کار کند نه آنکه بر فروش متمرکر شود.

فصل ۶

چالش‌های بازاریابی ویروسی


چالش‌های بازاریابی ویروسی

علاوه بر فواید بازاریابی ویروسی، مشکلات زیر در بازاریابی ویروسی نیز باید قبل از استفاده از این روش برای ارتقا تجارت در نظر گرفته شوند:

عامل مزاحمت

یکی از چالش‌های بازاریابی ویروسی عامل مزاحم است. اگر بازاریاب تصمیم گرفته است از ایمیل به عنوان راهی برای هدایت بازدید از وب سایت خود استفاده کند، آن‌ها در حال رقابت با افراد دیگری هستند که از همان ساختار استفاده می‌کنند. آ

ن‌ها خطر از دست رفتن پیام خود را در میان سایر پیام‌های الکترونیکی افراد که روزانه دریافت می‌کنند، دارند. همه ما آنقدر در معرض سر و صدای اینترنت هستیم که تشخیص اینکه به کدام پیام‌ها باید توجه کنیم برایمان دشوار است.

در نظر گرفته شدن به عنوان بازاریاب هرزنامه برای هر کسب و کاری که بخواهد حضور وب خود را افزایش دهد، چیز خوبی نیست. پیام به جای ارسال به افراد دیگر، احتمالاً حذف یا نادیده گرفته می‌شود.

شهرت منفی

گاهی اوقات، به جای ایجاد یک هیاهوی مثبت در مورد کسب و کار شما، بازاریابی ویروسی برعکس عمل می‌کند.

طبیعت انسانی همان چیزی است که هست، مردم در مورد چیزی که دوست ندارند با دوستان، اعضای خانواده و همکارانشان بیشتر صحبت می‌کنند تا اینکه چیز مثبتی را به اشتراک بگذارند.

همان تکنیک‌هایی که می‌توانند یک کسب و کار را به محبوبیت آنلاین سوق دهند و تعداد زیادی از بازدید کنندگان را تولید کنند، می‌توانند برعکس عمل کنند.

اگر چند نفر شروع به ارسال اطلاعات منفی در مورد یک فعالیت خاص در وبلاگ‌ها و پبام‌ها کنند، تعداد بسیار کمی از مردم وقت می‌گذارند تا تحقیق کنند و بفهمند که این شایعات درست هستند یا خیر!

در عوض، آن‌ها آنچه مورد بحث است را درست می‌دانند و در نتیجه تجارت شما آسیب خواهد دید.

ملاحظات اخلاقی

بسیاری از مردم در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی، هم به صورت آنلاین و هم در دنیای واقعی، نگران هستند.

آن‌ها می‌خواهند بدانند که شرکت‌هایی که با آن‌ها تجارت می‌کنند با اطلاعات شخصی خود قصد انجام چه کارهایی را دارند و اگر تصور کنند که علوفه ای را برای بازاریاب‌های هرزنامه تهیه می‌کنند علاقه ای به حضور در یک کمپین ندارند.

بازاریاب‌های اینترنتی باهوش اطمینان می‌دهند که آن‌ها یک سیاست حفظ حریم خصوصی در وب سایت خود دارند، که دقیقاً نحوه استفاده از اطلاعات جمع آوری شده را توضیح می‌دهد و آن‌ها لیست پستی خود را به شرکت‌های دیگر نمی‌فروشند یا اجاره فروش نمی‌دهند.

این اطلاعات همچنین باید در تمام نامه نگاری‌های الکترونیکی شرکت برای اهداف بازاریابی ارسال شود.

حتی با وجود این سیاست‌ها، برخی از گیرندگان وجود دارند که احساس می‌کنند بازاریابی ویروسی یک عمل درهم است.

آن‌ها حتی ممکن است ترجیح دهند با شرکت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند تجارت نکنند و این امر در وهله اول هدف بازاریابی ویروسی را شکست می‌دهد.

دشواری در اندازه گیری

هر کمپین بازاریابی اینترنتی باید قابل اندازه گیری باشد، بنابراین صاحبان مشاغل و مدیران می‌توانند میزان موثر بودن آن را تشخیص دهند.

بازاریابی ویروسی می‌تواند یک پیشنهادی مهم باشد و از قلم بیفتد و تا زمانی که این کمپین توسط افراد باتجربه اداره نشود، تعیین ارزش پیشنهادی آن بسیار دشوار است.

فصل ۷

انواع بازاریابی ویروسی


انواع بازاریابی ویروسی

انواع مختلفی از بازاریابی ویروسی وجود دارند که ارزش اشتراک را خواهند داشت:

۱- احساسی

ویروسی که منجر به واکنش احساسی مانند خشم، خنده یا اشک می‌شود، به عنوان ویروس احساسی شناخته می‌شود.

بهترین چیز در مورد ویروس احساسی این است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید زیرا احساسات شما را مجبور می‌کنند که مطالب را با افراد به اشتراک بگذارید.

انتظار، سرگرمی، شوخ طبعی و هیجان از احساسات مثبتی هستند که تأثیر مستقیمی‌ بر ذهنیت افراد دارند. دیده می‌شود که احساسات منفی مانند، خشم، غم و گناه نیز در بازاریابی ویروسی نقش دارند.

۲- تشویق

سازمان برای افزایش مشتری خود از تشویق استفاده می‌کند. وقتی مشتری به شخصی که برایش در شرکت شناخته شده است مراجعه می‌کند، برای تلاش خود پاداش می‌گیرد.

۳- مهندسی شده

بازاریابی ویروسی فقط عملی تصادفی نیست زیرا اکنون یک کارزار مهندسی شده است. اگرچه برخی از احساسات ویروسی به طور تصادفی رخ می‌دهند اما درصد آن‌ها بسیار کم است. اکنون این مهم کاملاً استراتژیک شده است تا بتواند منجر به حداکثر تأثیر شود.

۴- خوش شانسی

بازاریابی ویروسی به شانس نیز بستگی دارد. گاهی اوقات اوضاع جوری رقم می‌خورد که یک محتوا ویروسی می‌شود.

۵- زنجیره انتقال

این رایج ترین نوع بازاریابی ویروسی است که در آن کاربر پیام را به دیگران منتقل می‌کند. یک زنجیره در جایی ایجاد می‌شود که یک کاربر آن را به اشتراک می‌گذارد و آن را به دیگری منتقل می‌کند.

۶- بازاریابی همهمه‌ای

در این نوع بازاریابی، غوغایی ایجاد می‌شود تا توجه عموم را به خود جلب کند. تبلیغات یا پیام‌های جنجالی ارسال می‌شوند تا بتوانند به یک موضوع داغ گفتگو تبدیل شوند و به راحتی به صورت ویروسی پخش شوند.

فصل ۸

انواع محتوای بازاریابی ویروسی


انواع محتوای بازاریابی ویروسی

۱- محتوای ویدیویی ویروسی

در مقایسه با سایر مطالب بازاریابی، محتوای ویروسی به طور متفاوتی منتشر می‌شود. همه چیز بستگی به سیستم عامل مورد استفاده دارد.

ویدئوهای ویروسی را می‌توان از طریق تاپ‌های پرطرفدار، براساس تعداد مشاهده، رشد بازدیدها و اشتراک گذاری با زمان و منشا محتوا پخش و مشاهده کرد.

هم می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی یا در یک پست وبلاگ تعبیه شده ارسال کنید و هم به مردم اجازه دهید تا با شادی، اشک و یا حتی انگیزه آن را پخش کنند.

۲- محتوای ویروسی اجتماعی

سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به کاربران با بیشترین محتوای ویروسی و پرطرفدار با علاقه شخصی و عمومی به فیدهای خبری، پین‌های توییت و ویدیوهای پرطرفدار خدمت کنند.

آن‌ها از الگوریتم‌های سفارشی برای تعیین محتوای پرطرفدار برای نمایش در برنامه یا صفحه کاربر استفاده می‌کنند. در حالی که افراد و ناشران شروع به کار می‌کنند، مشاغل کوچک شانس بیشتری برای ویروسی شدن دارند.

۳- محتوای ویروسی ارگانیک

یک محتوای ویروسی نه تنها از طریق سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بازدید می‌شود، بلکه آن‌ها همچنین به شما رتبه بالایی در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) می‌دهند.

شما برای یک کلمه کلیدی رقابتی رتبه بالایی کسب می‌کنید یا می‌توانید محصول خود را از طریق خبرخوان موتور جستجو در محتوای ناشر برجسته کنید.

دلیل این امر، تمرکز موتورهای جستجو بر روی طراوت، منحصر به فرد بودن، تنوع، متن  مرتبط بودن و اصالت محتوا است.

۴- بازاریابی ایمیلی ویروسی

ثابت شده است که کمپین‌های بازاریابی از طریق ایمیل با احساس عاطفی سالم برجسته هستند. این یک روش عالی برای به اشتراک گذاشتن محتوای احساسی با مشترکان خود است.

درست مانند وبسایت Crowd Writer خلاصه ای برای پایان نامه در ایمیل بنویسید و آن را به صفحه یا محتوای رسانه‌های اجتماعی خود پیوند دهید. برای کمک به موفقیت در استراتژی ویروسی خود، محتوای ارزشمندی را با CTA قابل مشاهده اضافه کنید.

همچنین، مهم است که مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید و یک پیام مربوطه برای افزایش نرخ باز کردن با یک موضوع جالب توجه ارائه دهید.

فصل ۹

ویژگی‌های بازاریابی ویروسی


ویژگی‌های بازاریابی ویروسی

همه مثال‌های بازاریابی ویروسی، عمدی یا تصادفی، دارای سه چیز مشترک هستند، پیام، پیام رسان و محیط!

برای ایجاد یک کمپین موفق بازاریابی ویروسی باید از هر قسمت استفاده شود. کمپین‌های بازاریابی ویروسی ممکن است با هر اندازه تجاری ایجاد شوند و می‌توانند به تنهایی یا بخشی از یک کمپین سنتی بزرگ‌تر باشند.

این کمپین‌ها ممکن است از تعدادی ابزار مانند، فیلم‌ها، بازی‌ها، تصاویر، ایمیل و پیام‌های متنی، محصولات رایگان، جلب توجه به احساسات کاربران یا بینندگان، افزایش آگاهی به یک هدف مناسب و ساخت چنین محصولات، ایده‌ها یا رسانه‌هایی استفاده کنند.

بازاریابی ویروسی می‌تواند هزینه کمتری نسبت به کمپین‌های بازاریابی سنتی داشته باشد، اما در عین حال رشد سریعی نیز دارد.

از آنجایی که در مدت زمان کوتاهی می‌تواند بازدید زیادی داشته باشد، می‌تواند به توجه رسانه‌های اصلی نیز منجر شود.

رسانه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند باعث از بین رفتن تلاش‌های بازاریابی ویروسی شوند، زیرا پیام‌ها تغییر می‌کنند، برداشت‌ها نادرست می‌باشند، به عنوان اسپم در نظر گرفته می‌شوند یا به خاطر از دست دادن علامت دعوت می‌شوند.

سنجش موفقیت بازاریابی ویروسی نیز می‌تواند سخت باشد.

فصل ۱۰

اصول بازاریابی ویروسی


اصول بازاریابی ویروسی

برخی از استراتژی‌های بازاریابی ویروسی بهتر از سایر استراتژی‌ها عمل می‌کنند و تعداد کمی به نتیجه می‌رسند.

اما در زیر شش عنصر اساسی وجود دارند که امیدواریم در استراتژی خود آن‌ها را بگنجانید. یک استراتژی بازاریابی ویروسی نیازی به همه این عناصر ندارد، اما هرچه عناصر بیشتری را بپذیرد، نتایج به دست آمده قدرتمندتر خواهند بود.

یک استراتژی بازاریابی ویروسی موثر باید از اصول زیر پیروی کند:

محصولات یا خدمات ارزشمندی را به شما هدیه می‌دهد

رایگان، قدرتمندترین کلمه در واژگان بازاریابی است. بیشتر برنامه‌های بازاریابی ویروسی محصولات یا خدمات ارزشمندی را برای جلب توجه به شما هدیه می‌دهند.

خدمات ایمیل رایگان، اطلاعات رایگان، دکمه‌های جالب رایگان، برنامه‌های نرم افزاری رایگان که عملکردهای قدرتمندی را انجام می‌دهند، اما نه به اندازه نسخه حرفه ای آن‌ها!

ارزان یا رایگان ممکن است موجی از علاقه ایجاد کند، اما رایگان بودن معمولاً این کار را خیلی سریع تر انجام می‌دهد.

بازاریاب‌های ویروسی رضایتی را ایجاد می‌کنند که ممکن است امروز یا فردا سود نداشته باشند، اما اگر بتوانند زمینه خاصی برای علاقه ایجاد کنند، آن‌ها می‌دانند که به زودی و تا آخر عمر سود خواهند برد.

این نیاز به صبر دارد. واژه رایگان توجه را به خود جلب می‌کند. چشم سپس چیزهای مطلوب دیگری که می‌فروشید را مشاهده می‌کند و به ترتیب از این طریق درآمد کسب می‌کنید.

چشم آدرس‌های ایمیلی ارزشمند، درآمد تبلیغاتی و فرصت‌های فروش تجارت الکترونیکی را به همراه دارد.

انتقال بی‌دردسر به دیگران را فراهم می‌کند

پزشکان در فصل آنفولانزا دمنوش مریم گلی را توصیه می‌کنند و نیز می‌گویند از افرادی که سرفه می‌کنند، دوری کنید.

ویروس‌ها فقط در مواردی گسترش می‌یابند که انتقال آن‌ها آسان باشد. انتقال و تکثیر واسطه ای که پیام بازاریابی شما را به همراه دارد، باید آسان باشد، ایمیل، وب سایت، نمودار، بارگیری نرم افزار.

بازاریابی ویروسی در اینترنت بسیار معروف عمل می‌کند زیرا برقراری ارتباط از طریق مسنجر آسان و ارزان است.

قالب دیجیتالی کپی برداری را ساده می‌کند. از نظر بازاریابی، شما باید پیام بازاریابی خود را ساده کنید تا بتواند به راحتی و بدون تخریب  آن را انتقال دهید. کوتاه بهتر است. ایمیل شخصی و رایگان خود را از طریق www.hotmail.com دریافت کنید.

مقیاس به راحتی از کوچک به بسیار بزرگ است

برای گسترش، روش انتقال باید به سرعت از کوچک به خیلی بزرگ مقیاس پذیر باشد. نقطه ضعف مدل Hotmail این است که یک سرویس ایمیل رایگان برای انتقال پیام به سرورهای پست الکترونیکی خاص خود نیاز دارد.

اگر استراتژی فوق العاده موفقیت آمیز باشد، سرورهای نامه باید خیلی سریع اضافه شوند، در غیر این صورت رشد سریعا متلاشی و از بین می‌رود.

اگر ویروس قبل از انتشار فقط برای از بین بردن میزبان تکثیر شود، هیچ کاری انجام نمی‌شود. تا زمانی که برنامه ریزی کرده اید که چگونه می‌توانید سرورهای ایمیل را به سرعت اضافه کنید، اشکالی ندارد.

از انگیزه‌ها و رفتارهای رایج بهره برداری می‌کند

برنامه‌های هوشمندانه بازاریابی ویروسی، از انگیزه‌های مشترک انسانی بهره می‌برند. اشتیاق ناشی از برقراری ارتباط میلیون‌ها وب سایت و میلیاردها پیام الکترونیکی ایجاد می‌کند.

یک استراتژی بازاریابی طراحی کنید که بر اساس انگیزه‌ها و رفتارهای مشترک برای انتقال آن بنا شود و در اینصورت شما یک برنده خواهید داشت.

از شبکه‌های ارتباطی موجود استفاده می‌کند

بیشتر مردم اجتماعی هستند. دانشمندان علوم اجتماعی به ما می‌گویند که هر فرد ۸ تا ۱۲ نفر در شبکه دوستان، خانواده و همکاران خود دارد.

شبکه گسترده تر یک شخص ممکن است از تعداد زیاد، صدها یا هزاران نفر تشکیل شود. به عنوان مثال یک پیشخدمت ممکن است در یک هفته معین مرتباً با صدها مشتری ارتباط برقرار کند.

مدت‌هاست که بازاریابان شبکه، قدرت این شبکه‌های انسانی را درک می‌کنند، هم شبکه‌های قوی و هم روابط شبکه‌ای ضعیف تر! افراد در اینترنت نیز شبکه‌های ارتباطی ایجاد می‌کنند.

آن‌ها آدرس‌های ایمیل و URL‌های وب سایت مورد علاقه خود را جمع آوری می‌کنند. برنامه‌های وابسته مانند لیست‌های ایمیل مجاز از چنین شبکه‌هایی بهره برداری می‌کنند.

بیاموزید که پیام خود را در ارتباطات موجود بین افراد قرار دهید تا به سرعت پراکندگی آن را چند برابر کنید.

از منابع دیگر بهره می‌برد

خلاقانه ترین برنامه‌های بازاریابی ویروسی این هستند که از منابع دیگری برای تبلیغ این کلمه استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال برنامه‌های وابسته، پیوندهای متنی یا گرافیکی را در وب سایت‌های دیگر قرار می‌دهند. نویسندگانی که مقالات رایگانی را می‌دهند، می‌خواهند مقالات خود را در صفحات وب دیگر قرار دهند.

اکنون روزنامه یا صفحه وب شخص دیگری پیام بازاریابی شما را پخش می‌کند و منابع شخص دیگری به جای منابع شما تخلیه می‌شود.

فصل ۱۱

تکنیک‌های بازاریابی ویروسی


مشاغل مرتبط با بازاریابی ویروسی

گرچه هرگز تضمینی برای ویروسی شدن کمپین بازاریابی شما وجود ندارد، اما چند استراتژی اثبات شده وجود دارند که می‌توانید برای افزایش شانس خود برای موفقیت استفاده کنید.

از این گذشته، محتوای ویروسی معمولاً به طور تصادفی اتفاق نمی‌افتد و بیشتر نتیجه توجه دقیق به رفتار مصرف کننده است. در این بخش، ما تکنیک‌هایی را بیان می‌کنیم:

۱- جلب توجه سریع

در هر ثانیه مصرف کنندگان با انبوهی از محتوا احاطه می‌شوند، چه در رایانه و چه در دستگاه تلفن همراه. برای جلب توجه به جای پیمایش در مبارزات انتخاباتی خود، باید یک تکنیک فریبنده فوری داشته باشید که آن‌ها را در مسیر خود متوقف کنید.

داشتن یک عنصر بصری در محتوای بازاریابی دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند. فراتر از آن، شما باید مخاطب مورد نظر خود را با پیامی جذب کنید که بلافاصله به عنوان جسورانه، خنده دار، هیجان انگیز یا چیزی در این میان تعریف شود.

به عنوان نمونه، کمپین سال ۲۰۱۹ تخم مرغ به محبوب ترین تصویر در اینستاگرام به دلیل عجیب و غریب بودن و خنده دار بودن تبدیل شد.

هیچ قافیه و دلیلی برای آن وجود نداشت و این دقیقاً همان چیزی بود که مردم را به سمت لایک کردن عکس سوق می‌داد.

۲- درگیر کردن مخاطبان

یک محتوا اگر مخاطبان خود را به تعامل ترغیب نکند، به ندرت ویروسی می‌شود. بازاریابی ویروسی زمانی بهترین عملکرد را دارد که برای تعامل مخاطبان و اشتراک گذاری راحت آن‌ها طراحی شده باشد.

حداقل، محتوای شما باید شامل نوعی فراخوان برای عمل (CTA) باشد، تا به کاربران بگوید پس از شنیدن پیام شما باید چه اقدامی انجام دهند.

هدف شما این است که اطمینان حاصل کنید که بینندگان تا زمانی که محتوای شما را با شبکه‌های خود به اشتراک نگذارند، چشم از صفحه خارج نمی‌کنند.

اگر کمپین شما می‌تواند رسانه‌ها را نیز درگیر خود کند، بهتر است به شما کمک کند تا تبلیغات خود را به دست آورید.

۳- توسل به احساسات

مصرف کنندگان به شدت تحت تأثیر احساس خود قرار می‌گیرند. وقتی محتوای ویروسی بازاریابی ایجاد می‌کنید که منجر به واکنش احساسی شدیدی می‌شود، بینندگان شما بیشتر درگیر این موضوع می‌شوند.

به برخی از مطالب ویروسی که به خاطر می‌آورید فکر کنید. ممکن است باعث خنده یا گریه شما شده باشند. شاید آن‌ها به ویژه دلگرم کننده باشند و یا حس نوستالژی شما را جلب کنند.

در بعضی موارد، محتوا ممکن است توسط یک فرد مشهور به اشتراک گذاشته شده باشد که قبلاً او را دنبال کرده یا تحسینش می‌کنید. هر کمپین بازاریابی که به ذهن شما خطور می‌کند، احتمالاً به این دلیل است که به نوعی شما را تحت تأثیر قرار داده است.

تبلیغات اطلاعاتی پراکنده هنگامی که هدف شما ویروسی است خوب عمل نمی‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که به مخاطبان خود کمک می‌کنید چیزی را تحریک کنند که آن‌ها را به عمل سوق می‌دهد.

۴- ساده نگه داشتن پیام

همه کمپین‌های ویروسی یک نکته مشترک دارند، پیام‌های آن‌ها فقط در یک عبارت یا جمله کوتاه خلاصه می‌شود.

داشتن بیش از یک CTA یا پیام کلی می‌تواند مخاطبان شما را گیج یا حواس پرت کند و باعث کاهش اثربخشی کلی کمپین شما شود. محدود کردن پیام ویروسی به یک پیام ساده، آن را به یاد ماندنی و قابل دسترسی می‌کند.

کل محتوای شما نیز باید کاملاً ساده باشد. هنگام اشتراک در شبکه‌های اجتماعی، متن خود را با هشتگ زیاد بارگذاری نکنید، که می‌تواند ظاهری نامرتب ایجاد کند و حواس را از پیام اصلی شما پرت کند. در حالت ایده آل، فیلم‌ها نباید بیش از ۳۰ ثانیه طول بکشند.

به خاطر داشته باشید که سادگی نباید خلاقیت را محدود کند. هنگام ایده پردازی برای برنامه بازاریابی ویروسی خود، برای بیان پیام خود خارج از چارچوب فکر کنید.

۵-  تعین اهداف

در طول یک کمپین بازاریابی ویروسی، اطمینان حاصل کنید که تیم شما در پشت صحنه تلاش می‌کند تا هدف شما را افزایش دهد، اعضای مخاطب را مجدداً جذب کند و دنیا را به سمت برند شما متمرکز کند.

برای موفقیت در انجام این کار، باید اهداف بازاریابی را برای بهبود استراتژی خود در زمان واقعی هدایت کنید.

یک هدف بازاریابی باید یک هدف خاص و قابل اندازه گیری باشد. به این ترتیب، داده‌های شما می‌توانند به شما اطلاع دهند که آیا در مسیر درستی هستید یا به تنظیماتی نیاز دارید.

به این فکر کنید که در اولین ساعت به چه تعداد نفر دسترسی دارید. این کمپین چگونه باید از نظر اقتصادی بر شرکت شما تأثیر بگذارد و سازمان شما چگونه می‌تواند نتایج را پیگیری کند؟

انجام برخی از تحقیقات بازار در مورد هر یک از مبارزات گذشته رقبا، می‌تواند به شما کمک کند تا هدف واقعی را بدون فروش کوتاه خود تعیین کنید.

فصل ۱۲

مشاغل در بازاریابی ویروسی


راه اندازی کمپین بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی نیاز به برنامه ریزی دقیق و تیمی با درک قوی از رسانه‌های مدرن دارد. این بدان معنی است که فرصت‌های شغلی زیادی در این زمینه وجود دارند، از جمله:

طراح وب

اکثر کمپین‌های بازاریابی ویروسی شامل سیستم عامل‌های اینترنتی هستند. هر شرکتی که می‌خواهد در بازاریابی ویروسی موفق شود، برای ایجاد وب سایت و سایر مطالب آنلاین به خدمات یک طراح وب ماهر نیاز دارد.

طراحی وب یک زمینه کاملاً فنی است که شامل چندین زبان برنامه نویسی رایانه و حس خوب ترکیب بصری است.

آموزش و تجربه

یک طراح وب باید دارای مدرک لیسانس علوم در بازاریابی، علوم کامپیوتر یا رسانه‌های جدید و مدرک هنری در زمینه طراحی باشد.

علاوه بر رزومه ای با کارهای رایانه ای در آن، طراحان وب اغلب مجبورند نمونه کارهایی را ارائه دهند که توانایی آن‌ها در ایجاد وب سایت را نشان می‌دهد.

متخصص محتوا

یک کمپین ویروسی به اندازه محتوایی بستگی دارد که می‌خواهد مردم به اشتراک بگذارند.

متخصصان محتوا مطالبی مانند، ویدیوها، بازی‌ها، پست‌های وبلاگ و موارد دیگری را که مصرف کنندگان می‌خواهند با دیگران به اشتراک بگذارند، ایجاد می‌کنند.

این امر به مهارت‌های متنوعی در رسانه‌های جدید، خلاقیت و ارتباطات نیاز دارد. متخصصان محتوا باید لیسانس بازاریابی، ارتباطات، روابط عمومی‌ یا تجارت داشته باشند. داشتن تجربه قبلی در موقعیت رسانه محور نیز بسیار مفید است.

محقق بازار

اکثر اشکال بازاریابی، استراتژی‌های ویروسی در میان آن‌ها، از تحقیق در مورد روندها و عادات مصرف کنندگان بسیار سود می‌برند.

یک محقق بازار، داده‌های موجود مصرف کننده را می‌خواند و تحقیقات اصلی را انجام می‌دهد تا تعیین کند که مشتری چه می‌خواهد و چگونه به آن‌ها دسترسی دارد. این کارها توجه زیاد به جزئیات، سواد رایانه ای و مهارت‌های ارتباطی قوی را می‌طلبد.

محققان بازار باید لیسانس بازاریابی، بازرگانی، روانشناسی، جامعه شناسی یا تجزیه و تحلیل داده‌ها را داشته باشند. داشتن یک پیشینه در مدیریت پایگاه داده یا تجزیه و تحلیل آماری نیز مفید است.

فصل ۱۳

راه اندازی کمپین بازاریابی ویروسی


راه اندازی کمپین بازاریابی ویروسی

مرحله ۱- اهداف خود را برای ویروسی شدن مشخص کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بدانید چرا می‌خواهید ویروسی شوید. آیا قصد دارید آگاهی از برند را افزایش دهید؟ یا قبل از اینکه محصول خود را به بازار عرضه کنید می‌خواهید هیاهو ایجاد کنید؟

لیست ایمیل خود را افزایش دهید؟ ترافیک را به وبلاگ خود هدایت کنید؟ اهداف شما تعیین کننده قدم‌های موفقی است که برمی‌دارید.

منظور این است:

همین اواخر، Groove Watersports  پس از انجام یک فعالیت بازاریابی ویروسی با UpViral ، موفقیت خود را به اشتراک گذاشت.

هدف آن‌ها جمع آوری هزاران مشترک قبل از تاریخ راه اندازی آن‌ها بود. بر اساس آن هدف، آن‌ها تصمیم گرفتند مسابقه ای را برگزار کنند که در آن محصول خود را به عنوان جایزه به مشترکین اهدا کنند.

برای پیوستن به مسابقه، افراد باید آدرس ایمیل خود را در فرم ثبت نام صفحه فرود (لندینگ پیج) Groove وارد کرده و صفحه مسابقه را با دیگران به اشتراک بگذارند. با ورود تعداد بیشتری از افراد، لیست ایمیل آن‌ها از ۰ به بیش از ۲۸۰۰ نفر رسید.

مرحله ۲- تکنیک بازاریابی ویروسی خود را برنامه ریزی کنید

پس از شناسایی هدف خود، مرحله بعدی این است که بدانید چگونه ویروسی می‌شوید. اگر بخواهید همه مبارزات تبلیغاتی ویروسی موفق را کالبد شکافی کنید، متوجه خواهید شد که استراتژی‌های متنوعی در این زمینه وجود دارند.

در زیر فقط چند نمونه ذکر شده‌اند:

  • محتوای ویدیویی بسیار جذاب ضبط کنید.
  • برای تبلیغ کالای خود با اینفلوئنسر شریک شوید.
  • یک مسابقه اعتیاد آور ایجاد کنید.

مهم نیست که استراتژی بازاریابی ویروسی شما چیست، همیشه هدف خود را درنظر داشته باشید. شناخت مخاطبان بلیط جلب توجه به فعالیت ویروسی شما است. این ما را به مرحله بعدی سوق می‌دهد.

مرحله ۳- مخاطبان خود را بشناسید

بازاریابی ویروسی به معنای ایجاد اشتراک بیشتر است. برای برانگیختن این عمل، باید مخاطبان خاصی را به خود جلب کنید. جذب اکثر مخاطبان منطقی نیست، اگر اکثریت با پایان دادن به تبلیغات ویروسی با نام تجاری شما ارتباط برقرار نکنند.

با یک شخصیت روشن شروع کنید. ایجاد یک شخصیت واضح مستلزم پرسیدن سوالاتی مانند موارد زیر است:

  • آن‌ها کجا زندگی می‌کنند؟
  • گروه سنی آن‌ها چیست؟
  • چه نیازها و ناامیدی‌هایی دارند؟
  • آن‌ها از چه رسانه ای استفاده می‌کنند؟
  • سبک زندگی آن‌ها چگونه است؟

مرحله ۴- مشوقی انتخاب کنید

عمل متقابل به ما می‌گوید که وقتی چیزی را از دیگران دریافت می‌کنیم، موظف به پس دادن آن هستیم. هر کمپین بازاریابی ویروسی موفق عنصری متقابل دارد. کمپین Dropbox یک نمونه عالی است.

Dropbox یک برنامه ارجاع ساخت است که در آن آن‌ها فقط با درخواست از مردم برای دعوت از دوستان خود، حداکثر ۳۲ گیگابایت فضای رایگان به همه اختصاص می‌دادند. نتیجه آن چه بود؟ Dropbox در مدت ۱۵ ماه از ۱۰۰۰۰۰ به ۴ میلیون کاربر رسید.

مشوق‌ها قدرتمند هستند. اما فقط انگیزه ای انتخاب نکنید. مشوقی را انتخاب کنید که:

  • یک مشکل واقعی را حل می‌کند.
  • رضایت را فوراً فراهم می‌کند.
  • در قالب مناسب ارائه می‌شود.
  • از انحصار سرمایه گذاری می‌کند.
  • مشتری ایده آل شما را به خود جلب می‌کند (مخاطب خود را درست جلوه دهید).

مرحله ۵- اشتراک گذاری را در کمپین خود انجام دهید

ارائه مشوق عالی کافی نیست و منتظر می‌مانید تا افراد هرچه می‌توانند محتوای شما را پخش کنند. به آن‌ها بگویید چگونه این کار را انجام دهند.

برای خودکار کردن فرآیند، برنامه ای را با اشتراک گذاری به عنوان یک ویژگی داخلی انتخاب کنید. اینجاست که UpViral وارد می‌شود.

برنامه UpViral به شما این امکان را می‌دهد تا یک صفحه ضبط جذب لید را راه اندازی کنید، که در آن شرکت کنندگان می‌توانند نام و ایمیل خود را وارد کنند.

صفحه بعدی برای راه اندازی صفحه اشتراک است، این جایی است که مردم را مجبور می‌کنید کمپین ویروسی خود را در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل به اشتراک بگذارند.

ما گزینه‌های اشتراکی زیادی به علاوه یک پیوند ارجاع داریم که آن‌ها می‌توانند آن را کپی کرده و با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

مرحله ۶- یک صفحه لندینگ با تمام ابزارهای لازم درست کنید

صفحه لندینگ شما برای بازاریابی ویروسی فقط یک صفحه ثبت نام منظم نیست. بلکه باید حاوی عناصری باشد که باعث واکنش‌های مثبت و بازاریابی دهان به دهان شود.

بیایید نگاهی به برخی از این عناصر بیندازیم:

  • عنوانی که توجه را به خود جلب می‌کند. عنوان اولین عنصری است که مردم متوجه آن می‌شوند. برای دریافت الهام، لیستی از ابزارهای عنوان صفحه اصلی را ببینید.
  • تصاویر عالی، برای ایجاد یک اتصال فوری ضروری هستند. بنابر انگیزه خود تصویری با کیفیت بالا بارگذاری کنید. از یک تصویر پس زمینه استفاده کنید که خواندن متن شما را سخت نمی‌کند.
  • لیستی از مزایای انگیزه‌ای خود را درست کنید. مهم است که به مردم اطلاع دهید چطور پیشنهاد به آن‌ها کمک می‌کند.
  • کلمات قدرت بازاریابی. این‌ها کلماتی هستند که احساسات را در خواننده شما تحریک می‌کنند و آن‌ها را متقاعد می‌سازد که اقدامی انجام دهند. از هرکدام از این کلمات قدرتمند در صفحه لندینگ خود استفاده کنید.

مرحله ۷- ترافیک را به کمپین خود هدایت کنید

مرحله آخر هدایت مردم به سمت محتوای ویروسی شما است. بدون هیچ گونه هزینه ای قادر به انجام این کار هستید. این زیبایی بازاریابی ویروسی است.

به عنوان مثال، شما می‌توانید محتوا را در فیس بوک به اشتراک بگذارید و یک دعوت به عمل متقاعد کننده به علاوه پیوند به محتوای خود داشته باشید.

اگر استراتژی بازاریابی ویروسی شما یک مسابقه است، حتماً آن را به سایت‌هایی ارسال کنید که می‌توانند آن را به صورت رایگان تبلیغ کنند. روش‌های پرداختی مانند، تبلیغات یا بازاریابی تأثیرگذار نیز در صورت داشتن نتایج سریع تر بسیار مناسب هستند.

از هر رویکردی که استفاده می‌کنید، سرانجام تبلیغات را برای افراد درون حلقه اجتماعی خود شروع کنید. این‌ها دوستان، فالورها، لیست ایمیل فعلی، مشتریان و اعضای گروه فیس بوک شما هستند (درصورت داشتن).

فصل ۱۴

 چه کسی کمپین بازاریابی ویروسی را اجرا می‌کند؟


چه کسی کمپین بازاریابی ویروسی را اجرا می‌کند؟

بازاریابی ویروسی به عنوان یک ابزار بازاریابی مستقل یا به عنوان بخشی از یک کمپین بزرگ تری که از انواع مختلف بازاریابی استفاده می‌کند، مفید واقع می‌شود.

خصوصاً برای مشاغل یا شرکت های کوچک تر جذاب می‌باشد، زیرا بازاریابی ویروسی می‌تواند جایگزین ارزان تری برای تلاش های سنتی بازاریابی باشد.

به عنوان مثال، یک شرکت نوشیدنی انرژی زا می‌تواند یک ویدیوی اینترنتی با شخصی که نوشیدنی انرژی زا مصرف می‌کند قبل از انجام یک پرش دوچرخه به نظر غیرممکن، ایجاد کند.

اگر این ویدئو واقعی به نظر برسد، ممکن است افرادی که آن را می‌بینند ترغیب شوند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

بعد از اینکه ویدیو بازدید کافی داشت، این شرکت می‌تواند هدف واقعی خود را فاش کند و بینندگان خود را متقاعد کند که بدون استفاده از تبلیغات سنتی، اطلاعات بیشتری در مورد این نوشیدنی جستجو کنند.

بازاریابی ویروسی اغلب همراه با روش های دیگر بازاریابی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنبه ویروسی این کمپین مدت‌ها قبل از انتشار تبلیغات تجاری، پیش پرده ها، پوسترها و سایر اشکال بازاریابی سنتی، در مورد این داستان غوغایی ایجاد کرد.

همین امر باعث شد که بسیاری از افراد قبل از معرفی رسمی آن به عموم، در مورد فیلم صحبت کنند. برای ویروسی بودن مطالب لازم نیست که آن‌ها پنهانی باشند.

مبارزات سیاسی غالباً فیلم هایی با کلیپ های صوتی از نامزدی مخالف ایجاد می‌کند که ممکن است برای مردم توهین آمیز باشد.

سیاستمداران امیدوارند که با اشاره به بیانیه ای ظالمانه، ویدیو ویروسی شود و باعث شود دیگران نگرش منفی نسبت به حریف مورد هدف آن‌ها داشته باشند.

فصل ۱۵

عناصر کمپین بازاریابی ویروسی


عناصر کمپین بازاریابی ویروسی

۱- تحقیق کنید

تحقیق اولین کاری است که شما باید انجام دهید تا با انواع محتوایی که به خوبی و سریع با مصرف کنندگان از محصولات مختلف طنین انداز می‌شوند، آشنا شوید.

آنچه می‌فروشید و آنچه مردم دوست دارند به اشتراک بگذارند، تنها هدف شما برای کاوش است. با بالاترین محتوای ویروسی اجتماعی شروع کنید و بر این اساس استراتژی خود را بسازید.

می‌توانید هشتگ ها، فیلم های پرطرفدار و ویدیوها را تجزیه و تحلیل کرده و با احساس عمیق جذابیت آن برای یک جمعیت عمومی، نه فقط یک جامعه تقسیم شده، آن‌ها را بررسی کنید.

این به کمک می‌کند تا به محتوا نگاهی بیندازید تا نام تجاری خود را با شخصیت های طراحی شده برای مخاطبان گسترده تان، تبلیغ کنید.

۲- کشف کنید

در مرحله بعدی، شما باید محتوایی ایجاد کنید که قابلیت ویروسی شدن را داشته باشد. محصولات با کیفیت خود را برجسته کرده و از مردم دعوت کنید تا آن‌ها را به اشتراک بگذارند.

به جستجوی کلید واژه‌ها بپردازید و برای به دست آوردن بهترین مطالب، پول و وقت صرف کنید.

آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و شامل یک CTA قوی باشید، بدانید از کدام شبکه‌ها برای ویروسی کردن محتوای خود استفاده می‌کنید و انتظار چه نوع نتایجی را دارید.

بعد از همه تأییدها، محتوای خود را ایجاد و منتشر کنید تا به ویروسی شدن آن کمک نمایید. برای دریافت یک محتوا بدون اشتباه و کاملاً خلاصه، برای کمک به شما در نوشتن اسکریپت‌ها از Master Australian یا Grammarly استفاده کنید.

به کار بر روی آن عناصری بپردازید که به بهترین وجه برای مکان شما مناسب هستند و به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید.

۳- تبلیغات قبل از راه اندازی

تبلیغات پیش از راه اندازی، مرحله اساسی هر کمپینی است. ساده ترین راه، شروع مکالمه آنلاین با بینندگان می‌باشد.

همکاران خود را برای شروع مکالمه راهنمایی کنید. برای ارتقا سطح تبلیغات، شرکت‌ها و شرکت های وابسته مرتبط را اضافه کنید.

همچنین، مبارزات انتخاباتی شما قوی تر خواهند شد و آن‌ها حرکت شما را ادامه می‌دهند. برای پیش بینی لازم، تیزری را راه اندازی کرده و سپس کل قطعه را ارائه دهید.

۴- تبلیغ کنید

همانطور که در بالا ذکر شد، اکثر سیستم عامل‌ها از الگوریتم‌ها پیروی می‌کنند. از این رو، آن‌ها به دنبال محتوای جذاب، منحصر به فرد، تازه و از نظر احساسی جذاب برای انتشار در یک بازه زمانی خاص هستند.

با این کار مطمئن می‌شوید محتوای شما به طور طبیعی ویروسی می‌شود یا ممکن است فقط به پشتیبانی کمی ‌از تبلیغات و حمایت های مالی احتیاج داشته باشد.

۵- پیگیری کمپین

حتی پس از تبلیغات رایگان و بدون هزینه نیز باید موفقیت محتوای ویروسی خود را پیگیری کنید. به یاد داشته باشید که هدف کمپین شما دستیابی به میلیون‌ها اشتراک، لایک، نظرات و واکنش‌ها نیست.

هدف شما تولید فروش از طریق آن است. اگر KPI های شما (شاخص های کلیدی عملکرد) برآورده نشده اند، پارامترهای خود را بررسی کرده و آن‌ها را دوباره برنامه ریزی کنید.

ارقام را مرتباً ردیابی کرده تا از کمپین خود بیشترین بهره را ببرید. با این کار گزارش فعالیت و درآمد در زمان واقعی به شما ارائه می‌شود.

فصل ۱۶

چند مثال از بازاریابی ویروسی


چند نمونه از بازاریابی ویروسی

در طول این سال‌ها صدها کمپین بازاریابی عالی ایجاد شده اند و بسیاری از آن‌ها ویروسی می‌شوند، فقط به این دلیل که بسیار خوب هستند. در زیر ۳ مثال ویروسی برای کمک به الهام بخشیدن به فعالیت های شخصی آورده شده‌اند:

۱ – اپل؛ ازخودت سلفی بگیر!

جالب ترین جنبه این کمپین این است که در ابتدا حتی استراتژی بازاریابی مورد نظر نبود. با راه اندازی آیفون X ، اپل کمپین Selfies on iPhone X خود را ارائه داد تا نشان دهد که دوربین های جدید چقدر شگفت انگیز هستند.

این شرکت می‌دانست که مردم دوست دارند به خود نگاه کنند و عکس هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، بنابراین آن‌ها روی جنبه سلفی در شبکه های اجتماعی تمرکز کردند. پس از مدت کوتاهی، اپل فرصت دیگری را دید.

فیلمبرداری از خود در آیفون (سلفی)، به یک محبوب ویروسی در بین سازندگان تبدیل شد.

با اجازه کاربر، اپل تمام این مطالب را در یک سری فیلم های iPhone X جمع آوری کرد تا تلفن جدید را بیشتر برجسته کند و تمام سازندگان خارج از کشور را که به روش های جالبی از محصول خود متمرکز نماید.

در تبلیغات آن‌ها همه چیز، از عکس های طبیعت گرفته تا مانع های جالب تا حتی موزیک ویدیوها برای هنرمندان شناخته شده موسیقی وجود داشت.

۲- انجمن ALS: چالش سطل یخ

بعضی از کمپین‌هاویروسی می‌شوند زیرا در آن‌ها قلب و حسن نیت زیادی وجود دارد. چالش سطل یخی ALS از سال ۲۰۱۴ آغاز شد.

انجمن ALS افراد مشهور و مراجعین عادی را به چالش کشید تا پول خود را برای آگاهی و تحقیقات آمیوتروفیک اسکلروز جانبی جمع کنند.

چالش این بود که یک سطل آب یخ روی سر خود بریزید، سه نفر دیگر را به چالش بکشید و کمک مالی به سازمان کنید. این به اندازه کافی ساده بود، درست است؟ این سادگی ممکن است به سرعت به ویروسی شدن کمپین کمک کند.

شرکت کنندگان فیلم هایی از خود می‌گرفتند که آب یخ را روی خود، دوستانشان، رئیسانشان و دیگران به صورت جمعی می‌ریختند. این فیلم‌ها همه جا بودند. بسیار سرگرم کننده برای یک هدف شایسته.

۳- باشگاه اصلاح: تیغه‌های ما عالی هستند

DSC عملاً ناشناخته بود تا اینکه آن‌ها شروع به سرمایه گذاری در کمپین های ویروسی کردند تا مکالمه ایجاد کنند. چالش آن‌ها این بود که چیزی را به همان اندازه تراشیدن مو، جذاب و معمولی جلوه دهند.

اولین تبلیغ ویدیویی آن‌هابسیار خنده دار و غیر متعارف بود به طوری که میلیون‌ها بازدید در YouTube از طریق هزاران اشتراک در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی به دست آورد.

این یک ضربه پر خطر بود، بسیار مهربان، اما در نهایت نتیجه داد. اشتراک مشتریان آن‌هاپس از راه اندازی کمپین سر به فلک کشید و این امر آن را به یکی از موفق‌ترین کمپین‌های ویروسی تا به امروز تبدیل کرد.

در واقع، این کار آنقدر خوب انجام شد که ماهیت تبلیغات خودآگاهانه آن‌ها توسط دیگر مارک های بزرگی مانند وندی و IHOP به سرعت پذیرفته شد. در نتیجه امروزه تمرکز بر شوخ طبعی به وضعیت موجود تبدیل شده است.

فصل ۱۷

معرفی کتاب در حوزه بازاریابی ویروسی


معرفی کتاب در حوزه بازاریابی ویروسی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید