افزایش قدرت تصمیم گیری ؛ راه های تقویت و بهبود مهارت تصمیم گیری

افزایش قدرت تصمیم گیری

فهرست مطالب

در این مقاله بیایید بدانیم که چگونه می‌توانیم در افزایش قدرت تصمیم گیری خود تلاش کنیم و تصمیمات شخصی و شغلی بهتری بگیریم. شرایط بسیار دشواری ممکن است در زندگی وجود داشته باشند. در چنین مواقعی، ما نمی‌دانیم چه باید بکنیم و کدام انتخاب را از بین گزینه‌های مختلف گزینش کنیم.

وقتی مجبورید با چنین شرایطی کنار بیایید، فکر کردن در مورد آنچه می‌توان برای بهبود دادن مهارت های تصمیم گیری انجام داد، امری ضروری است. همه گزینه‌های ممکن نمی‌توانند ما را از مشکل دور کنند یا بهتر بگوییم ممکن است اثر معکوس داشته باشند. بنابراین، انتخاب صحیح چیزی نیست جز تصمیم گیری!

نکته‌ای که برای افزایش مهارت تصمیم گیری ضروری است، این می‌باشد که تصمیم گیری نه باید با عجله انجام شود و نه باید به تأخیر بیفتد. برنامه ریزی، هماهنگی، سازماندهی و کنترل از وظایف اساسی مدیریت هستند. موفقیت در همۀ این فعالیت‌ها به تصمیم صحیح در هر صنعت یا تجارت منجر می‌شود؛ با ذهن همراه باشید.

هر فرآیند مدیریتی بر اساس یک تصمیم انجام می‌شود

افزایش قدرت تصمیم گیری

ارزیابی کار مدیر به مهارت تصمیم گیری او بستگی دارد. سود و زیان در تجارت نیز به تصمیم گیری مرتبط است. روند تصمیم گیری، یک فعالیت فکری است. از نقاط قوت و میزان تجربه، مدیران کارهای غیرمعمول را آسان می‌کنند و تصمیمات درستی می‌گیرند. به همین دلیل گفته می‌شود که زندگی، مدیریت در تصمیم گیری‌ها است. تصمیم گیری، انتخاب براساس چند معیار از دو یا چند گزینه احتمالی است.

به طور گسترده می‌توانیم تصمیم گیری را به انواع مختلفی دسته بندی کنیم:

  1. تصمیم گیری شخصی
  2. تصمیم گیری گروهی
  3. تصمیم گیری کمیته
  4. تصمیم گیری سازمانی

شما باید در هر مرحله از زندگی خود بتوانید تصمیم بگیرید؛ چه دانشجو، چه یک فرد حرفه‌ای یا یک عضو از خانواده باشید. عدم تصمیم درست می‌تواند شما را به یک نابسامانی بزرگ در زندگی سوق دهد.

تعهد، تداوم یا منظم بودن، ارزیابی کار و عقلانیت، عناصر اساسی افزاش قدرت تصمیم گیری هستند. یک تصمیم می‌تواند گاهی اوقات نامطلوب یا مطلوب باشد. لازم است که تغییرات صحیح و پیشنهادهای موفقیت آمیز در انتخاب را یادداشت کنید.

راه‌های افزایش قدرت تصمیم گیری

محققان می‌گویند مواردی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا منطقی‌تر و دقیق‌تر و با احساسات کمتری تصمیم گیری کنید. در اینجا چند مورد از روش‌های افزاش قدرت تصمیم گیری آورده شده‌اند:

۱- خود را مانند مگس روی دیوار تصور کنید

خود را از شرایط جدا کنید و به عنوان یک فرد خارجی به مسئله فکر کنید. شاید متوجه شده باشید که داشتن دیدگاه اول شخص در مورد یک مسئله باعث می‌شود استدلال منطقی شما کمتر شود. استدلال خردمندانه شامل در نظر گرفتن دیدگاه دیگران، تفکر در مورد سازش‌ها و راه‌های مختلف در مورد بهبود سناریو مد نظر شماست.

۲- در زمان حال بمانید و ضررهای خود را کاهش دهید

مراقبه (مدیتیشن) به بودن در زمان حال کمک می‌کند و تمرکز شما را بر گذشته و آینده کاهش می‌دهد. تغییر روانشناختی منجر به احساسات منفی کمتری می‌شود که توانایی کنار گذاشتن هزینه‌های صرف شده را تسهیل می‌بخشد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] تفکر تند و سریع ؛ چگونه سریع فکر کردن را یاد بگیریم! [/su_animate]

[/su_box]

۳- هوش هیجانی خود را پرورش دهید

هوش هیجانی می‌تواند به شما کمک کند تا اجازه ندهد احساسات روی تصمیم‌تان تأثیر بگذارد و این موضوع در موارد منفی مانند استرس و اضطراب و هم در موارد مثبت مانند هیجان نیز صدق می‌کند.

۴- محیط خود را در نظر بگیرید

رنگ، نور و روشنایی، احساسات منفی و مثبت را تقویت می‌کند و منجر به تأثیر بر روند تصمیم گیری منطقی شما می‌شود. مطالعات ثابت می‌کنند که نور شدید نحوه واکنش ما به رویدادها را تغییر می‌دهد. ممکن است در یک اتاق با نور زیاد، افراد از تمرکز بیشتری برخوردار هستند. موارد این چنینی در افزایش قدرت تصمیم گیری افراد نقش مهمی ایفا می‌کنند.

۶- قبل از گرفتن یک تصمیم لحظه‌ای فکر کنید

چند ثانیه فکر کردن قبل از تصمیم گیری می‌تواند به شما در بهبود دقت و مهارت تصمیم گیری کمک کند. این چند ثانیه به مغز کمک می‌کند تا توجه خود را به مهمترین اطلاعات متمرکز کرده و عواملی که باعث حواس پرتی می‌شوند را از خود دور کنند.

راه‌های افزایش قدرت تصمیم گیری

۱۰ اصل حیاتی برای بهبود و افزایش قدرت تصمیم گیری

  • ما می‌توانیم با آموختن، به روشی عمدی، از قدرت ذهن ناخودآگاه به توانایی‌های بالقوه خود دسترسی پیدا کنیم.
  • یک پیش شرط پیشرفت این است که موارد شناخته شده را پشت سر بگذاریم و مایل به شکستن برخی از قوانین ثابت در زندگی خود شویم.
  • با افزایش سرعت تغییر، با ناشناخته‌های بیشتری روبرو خواهیم شد و این امر تأکید جدیدی بر نیاز به خلاقیت در برنامه ریزی رو به جلو دارد.
  • ما توانایی فوق العاده‌ای داریم که می‌توانیم خودمان را متقاعد کنیم که حق با ماست و شواهد متناقض را نادیده بگیریم، حتی وقتی که عمیقاً اشتباه می‌کنیم.
  • تجربه واقعیت یا عینی بودن غیرممکن است، زیرا همه چیز قبل از آگاهی به صورت ناخودآگاه پردازش می‌شود. با تغییر درک خود از واقعیت به طور خودکار شروع به انتخاب جدید می‌کنیم.
  • استرس باعث انتخاب نادرست در تصمیم گیری می‌شود. بنابراین کاهش استرس تمایل به بهبود در تصمیم گیری دارد.
  • تصمیم گیری خلاقانه، به جای استفاده از رویکرد حل مسئله، ما را ملزم می‌کند که از ذهن خود به گونه دیگری استفاده کنیم. یاد بگیریم که ذهن آگاه را در جهت تعادل و تنظیم مغز به کار بگیریم، تا قسمت‌های مختلف آن به طور مؤثرتری با هم کار کنند. ویژگی‌های کلیدی مورد نیاز ذهن، سرسختی، صراحت و بصیرت است.
  • رشد ذهن یک چالش درونی است، لازمه‌اش این است که ما با یادگیری در تمرکز و توجه به مقصود، از طبیعت مغز استفاده کنیم.
  • همانطور که ما توجه عمدی را تمرین می‌کنیم، می‌توانیم مغز خود را به طور قابل پیش بینی و قابل اعتمادی تکامل دهیم تا واکنش پذیری را کاهش داده و پاسخگو، انعطاف پذیر و سازگارتر شویم.
  • یادگیری ممکن است ارزشمندترین مهارتی باشد که می‌توانیم به وجود آوریم، زیرا نه تنها ظرفیت ما در تصمیم گیری خلاق بهبود می‌بخشد، بلکه هر شکل دیگری از یادگیری تطبیقی ​​را تقویت و به حداکثر می‌رساند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] بهره وری چیست؟ رویکردها و تکنیک های بهبود بهره وری [/su_animate]

[/su_box]

چگونه تصمیمات هوشمندانه بگیریم؟

متخصصان در مورد چگونگی تصمیم گیری هوشمندانه تحقیقات زیادی انجام داده‌اند. راهنمای تصمیم گیری James Clear دارای ابزارهای منحصر به فردی برای تصمیم گیری بهتر است. به گفته وی، انسان‌ها به دلیل تصمیم گیری منطقی و متعادل شهرت زیادی دارند.

با این حال، در یک مطالعه اخیر، کشف شده است که خطاهای ذهنی وجود دارند که ممکن است قدرت تصمیم گیری ما را تحت تأثیر قرار دهند. بعضی اوقات مغز ما یک اشتباه کوچک مرتکب می‌شود که به آن همبستگی واهی می‌گویند. این به معنای درک رابطه بین دو موجودیت بدون وجود واقعی رابطه است. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که یک چیز را بیش از حد تأکید کنیم و طرف دیگر آن را نادیده بگیریم.

به طور خلاصه، افزایش مهارت تصمیم گیری را می‌توان با حفظ درک افکار متعادل، ثبات ذهنی، نگرش آرام و تأثیر مثبت افزایش داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید