ذهن درمانی چیست؟ چطور می‌توانیم با قدرت ذهن جسممان را درمان کنیم؟

ذهن درمانی

فهرست مطالب

درمان با دارو و راهکارهای پزشکی از پذیرفته شده‌ترین و متداول‌ترین روش‌های درمان شناخته می‌شود؛ اما آیا چیزی از ذهن درمانی شنیده‌اید؟ می‌دانید چطور می‌توان با قدرت ذهن به سلامتی و شادابی دست پیدا کرد؟ ما در مقاله حاضر نکات جالب و جذابی از ذهن درمانی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. با ما در ذهن همراه باشید.

ذهن درمانی چیست؟

از زمان پیدایش علم پزشکی، بزرگ‌ترین دغدغه پزشکان و محققان، پیدا کردن راه‌حلی مؤثر برای درمان بیماری‌های مختلف بوده است. طی سالهای متمادی پزشکان برای درمان بیماری‌ها، راه‌های متفاوتی کشف کرده‌اند که عمدتاً بر دارودرمانی مبتنی است.

تأثیر داروهای شیمیایی بر وضعیت سلامت بدن و بهبود بیماری‌ها نکار نشدنی است؛ اما در یکی دو دهه گذشته نظر بسیاری از محققان روی تأثیر ذهن بر سلامت فیزیک جلب شده است. دسته‌ای از سایکونرو ایمونولوژیست‌ها بر تأثیر انکار نشدنی سلامت روح و ذهن بر سلامت فیزیک تأکید می‌کنند.

این دسته از محققان معتقد هستند که باید به روح، ذهن و بدن به‌صورت یک کل یکپارچه نگاه کرد که کاملاً با یکدیگر مرتبط هستند. ذهن درمانی با همین رویکرد شکل گرفته است.

حتماً تأثیر دارونماها را بر بهبود بیماران شنیده‌اید. داستان به این صورت است که گروهی از پزشکان تصمیم گرفتند بیماران را به دودسته تقسیم کنند. آن‌ها به دسته‌ای از بیماران داروی واقعی را دادند اما به دسته دیگر دارونما دادند. دارونما درواقع دارو نیست و فقط شکل دارو دارد. تأثیر دارونما اعجاب‌آور بود. بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند توانسته بودند به بهبودی برسند.

همین تحقیقات ثابت کرده‌اند که ارتباط معناداری بین سلامت ذهن و سلامت بدن وجود دارد. به همین دلیل نظر محققان به ذهن درمانی جلب شده است.

ذهن درمانی چیست

چرا این تکنیک موردتوجه قرارگرفته است؟

ذهن درمانی بر رابطه بین سلامت ذهن و مثبت اندیشی و سلامت جسمی تأکید دارد. چند مفروضه اصلی در ذهن درمانی وجود دارد که محققان را در درمان مبتنی بر مثبت اندیشی و دور کردن افکار بد مصمم‌تر کرده است.

اولین فرض

فرض اول محققان این است که بدن ما به طرز عجیبی با ذهنمان در ارتباط است. بسیاری از جنبه‌های بدن ما ازنظر بیولوژیست‌ها مخفی مانده است و دلیل آن هم تأکید علم پزشکی بر وضعیتی است که بدن بیمار شده است. عصب‌شناسان و روان‌شناسان بیان می‌کنند که باید به بدن زمانی که در سلامت کامل است و قرار است رشد و توسعه پیدا کند هم نگاهی ویژه داشته باشیم.

فرض دوم

فرض دوم، رابطه بیولوژیک اثبات‌شده میان تجربیات عاطفی و وضعیت فیزیکی افراد است. عصب‌شناسان از وجود مولکول‌هایی در بدن صحبت می‌کنند که حامل پیام‌های احساسی در مغز هستند. درواقع بدن ما در دنیایی عظیم از مولکول‌های حامل پیام‌های احساسی قرار دارد و همه آن‌ها بر وضعیت فیزیکی ما اثرگذار هستند.

فرض سوم

در فرض سوم، روانشناسان عقیده دارند که بیماری‌های جسمی، یک منشا بسیار مهم دارند. دردهای روانی ذخیره‌شده در بدن، همان چیزی هستند که بدن ما را در سال‌ها بعد بیمار می‌کنند. درواقع ذهن درمانگران معتقدند که می‌توان به دردهای پنهان‌شده در ذهن دسترسی پیدا کرد و آن را قبل از آنکه به بیماری تبدیل شود درمان کرد.

فرض چهارم

فرض چهارم، رابطه بین جذب انرژی‌های مثبت و مثبت‌اندیشی در افزایش سطح ایمنی بدن و غلبه بر بیماری‌ها است. مقالات زیادی در طول سال‌های متمادی در اثبات ارتباط بین خوش‌بینی و مثبت اندیشی و افزایش سطح ایمنی بدن نوشته شده است و در همه آن‌ها محققین بر این نکته واقف هستند که خوش‌بینی و شادمانی تأثیر غیرقابل‌انکاری بر بهبود وضعیت جسمی افراد دارد.

اما ذهن درمانی چطور عمل می‌کند؟ با ما در ادامه همراه باشید.

رابطه بین ذهن و جسم

روش‌های ذهن درمانی

همان‌طور که قبلاً هم گفتم، ذهن درمانی به بدن انسان به‌عنوان یک کل یکپارچه متشکل شده از روح، ذهن و جسم نگاه می‌کند. به‌این‌ترتیب بیان می‌شود که نمی‌توان تأثیر این سه قسمت را بر یکدیگر انکار کرد.

ذهن درمانی از چند روش تشکیل‌شده است. درواقع تکنیک‌های که در ذهن درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند تکنیک‌های شناخته شده‌ای هستند که قبل از این حتماً از آن‌ها شنیده‌اید.

تکنیک‌هایی که در ذهن درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند به‌صورت زیر هستند:

هیپنوتیزم

هیپنوتیزم نوعی تکنیک برای دسترسی پیدا کردن به ضمیر ناخودآگاه افراد است. با استفاده از تکنیک هیپنوتیزم می‌توان دردهای درونی و زخم‌های روحی قدیمی افراد را که در عمق روانشان ریشه زده است را پیدا کرد و آن‌ها را ترمیم کرد.

هیپنوتیزم به روان‌درمانگران این امکان را می‌دهد که علل مشکلات روحی را دقیق‌تر شناسایی کنند و بتوانند با ناخودآگاه افراد گفتگو کنند. هیپنوتیزم امکانی فوق‌العاده را برای درمان زخم‌های روحی در اختیار روان‌درمانگران قرار می‌دهد.

ذهن درمانی از طریق هیپنوتیزم

مدیتیشن

مدیتیشن، تکنیکی برای تسلط به درون و ذهن آگاهی است. افراد با مدیتیشن می‌توانند کنترل ذهن و روح خودشان را به دست بگیرند. کسانی که تکنیک‌های مدیتیشن را به‌طور مرتب اجرا می‌کنند و به انجام مدیتیشن به‌صورت روزانه پایبند هستند، سطح وسیع‌تری از آرامش و شادی را تجربه می‌کنند.

مدیتیشن می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های ساده اما عملی باعث شود که افراد کنترل ذهنشان را به دست بگیرند و مانع از ورود افکار ناخواسته و منفی به درونشان شوند.

یوگا

یوگا ورزشی بسیار قدیمی و باستانی است که از هند سرچشمه می‌گیرد. یوگا مانند مدیتیشن به واکاوی درونی و رسیدن به آرامش فکری و ذهنی تأکید دارد.

فرق یوگا و مدیتیشن در پیچیدگی حرکات است. یوگا به‌مراتب حرکات پیچیده‌تری نسبت به مدیتیشن دارد و به‌عنوان یک ورزش مستقل شناخته می‌شود. حتی گاهی افراد برای چربی سوزی و لاغری به انجام یوگا می‌پردازند.

ذهن درمانی با یوگا

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی در آئین هندوئیسم ریشه دارد. این تکنیک به معنای تجربه و پذیرش زمان حال و آنچه در حال جریان دارد است. ذهن آگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا با آگاهی کامل ازآنچه در ذهنش جریان دارد، از بند نگرانی برای گذشته و آینده رها شود و روی وضعیت فعلی‌اش متمرکز شود. ذهن آگاهی نقش بزرگی را دررسیدن به آرامش بازی می‌کند.

تغذیه و به باشی

به باشی به وضعیت سلامتی و شادابی کامل بدن اطلاق می‌شود. توجه به نقش تغذیه و کیفیت زندگی در بهبود وضعیت روحی افراد انگار نشدنی است. درواقع بهداشت جسمی و روحی افراد باهم در ارتباط است.

روان‌شناسان روی مسئله به باشی به‌عنوان یکی از فاکتورهای دخیل در وضع سلامت روان تأکید بسیاری دارند. نقش تغذیه هم در این مسئله انکار نشدنی است.

تغذیه و بهباشی

تصویرسازی هدایت‌شده

تصویرسازی ذهنی به‌صورت هدایت شده، فرض یک موقعیت و ایجاد شکل آن در ذهن است. روان‌شناسان از این تکنیک در بهبود بعضی از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. شبیه‌سازی یا تصویرسازی ذهنی می‌تواند تجربه‌ای ذهنی برای افراد به‌وجود بیاورد. تجربه‌ای که شاید هرگز در واقعیت آن را لمس نکرده باشند.

نوروفیدبک و بیوفیدبک

نوروفیدبک و بیوفیدبک یکی از روش‌های نسبتاً تهاجمی در درمان اختلالات روانی است. این کار با فرستنده‌هایی انجام می‌شود که سیگنال‌های ضعیف الکتریکی به مغز ارسال می‌کنند. این سیگنال‌های ضعیف الکتریکی می‌توانند مغز را دچار شوک‌های خفیف کنند و موجب بهبود در وضعیت روانی افراد شوند.

نوروفیدبک و بیوفیدبک

چطور با ذهن درمانی به کمک جسممان برویم؟

البته بهتر است که ذهن درمانی را زیر نظر متخصصان و روان‌پزشکان انجام دهید؛ اما راه‌حل‌های ساده و روشنی برای بهبود وضعیت روحی و جسمی وجود دارند که به‌صورت مختصر به آن‌ها اشاره می‌کنم:

تلقین کنید

تأثیر تلقین در بهبود وضع فیزیکی و جسمی بدن غیرقابل‌انکار است. باید شرایطی را برای خودتان در نظر بگیرید که به‌صورت کامل باور کنید درمان شده‌اید و حال جسمی‌تان خوب است. این وضعیت می‌تواند به‌صورت مثبتی سیگنال‌های انرژی را به روحتان ارسال کند و در بهبود جسمتان مؤثر باشد.

مکانیسم تلقین مانند مثبت اندیشی است. وقتی شروع به تلقین می‌کنید و وضعیتی را در نظر می‌گیرید که جسمتان در سلامت کامل است و خودتان را در آن وضعیت فرض می‌کنید، درواقع بدن و روانتان را آماده بهبود فیزیکی کرده‌اید.

به ورزش و تغذیه خودتان اهمیت بدهید

ورزش و تغذیه علاوه بر بهبود وضع جسمی‌تان، اوضاع روحی شمارا به طرز محسوسی بهبود می‌بخشد. وقتی ورزش می‌کنید، روحتان علاوه بر جسمتان به آرامشی نسبی می‌رسد. ورزش می‌تواند با آزاد کردن هورمون‌های شادی‌بخش، شمارا از دام محرک‌های منفی روانی نجات بدهد.

تغذیه هم مانند ورزش، نقش مهمی در سلامتی روح و جسم بازی می‌کند. اهمیت دادن به تغذیه و استفاده از گیاهان و مواد غذایی که سرشار از ویتامین و اسیدهای چرب هستند، می‌توانند حل شمارا بهتر کنند.

ورزش، تغذیه و ذهن درمانی

باورهای منفی را از خودتان دور کنید

هر جمله منفی و استرس و اضطرابی که در پی آن به خودتان وارد می‌کنید، به طرز غیرقابل‌باوری سیستم ایمنی بدنتان را ضعیف می‌کند. سعی کنید با انجام تکنیک‌های روانی خودتان را از شر جملات و باورهای منفی خلاص کنید تا اوضاع روحی‌تان بهبود پیدا کند.

حال نوبت شماست. شما بگویید برای بهبود حال روحی و آرامش روانی‌تان چه‌کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا تأثیر آن‌ها را در زندگی‌تان احساس می‌کنید؟

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام من از بچگی با بقیه فرق داشتم ذهن فعالی دارم و گاهی خودمو کنترل نمیتونم بکنم و کارهای عجیب و غریب انجام میدم اما سلامت جسمی همیشه داشتم به نظرتان کنترل نکردن ذهن تاثیری در سلامت دارد؟ ایمیل بفرستید

    • اگه ذهنیت منفی داشته باشین و استرس و هیجانات عصبی داشته باشین، ممکنه در طولانی مدت به بدنتون هم آسیب وارد بشه، درغیراینصورت بعیده اتفاقی براتون بیفته

  2. سلام. واقعا مطالبی که نوشته بودید عالی بود. لطفا اون جا که درمورد تفاوت یوگا و مدیتیشن نوشتین “یوگا به‌مراتب حرکات پیچیده‌تری نسبت به یوگا دارد” رو تصحیح کنید. با تشکر. 🙂

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید