روانشناسی خانواده-جدیدترین یافته ها در مورد علت رشد ۲۳ درصدی گرایش دانشجویان

family psychology

فهرست مطالب

روانشناسی خانواده در واقع مطالعه و درمان واحد خانواده است.

روانشناسی خانواده

فارغ التحصیلان این رشته می توانند مشاغل خود را به عنوان مشاورین خانواده و ازدواج دنبال کنند و یا در بخش های روانشناسی مدارس یا به عنوان محقق و مشاور در این مرکز و یا مراکز مشابه فعالیت نمایند.

در ادامه می توانید بببنید که آیا علاقه ای به این رشته خواهید داشت یاخیر.

روانشناسی خانواده چیست؟

family psychology

روانشناسان خانواده اعضای خانواده ها را درمان می کنند و به آنها کمک می کنند که از مشکلات پیشگیری کرده و یا بعد از به وجود آمدن مشکلات آنها را حل می کنند.

این حوزه از روانشناسی خانواده را به عنوان یک سیستم در نظر گرفته و رفتارها، الگوهای ارتباطاتی و واکنش های احساسی اعضای خانواده را تجزیه و تحلیل می کند.

مرتبط: روانشناسی-دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

روانشناسان خانواه درمورد ازدواج، طلاق، رفتار، محرومیت، پدر و مادر و موارد مربوط به فرزند خواندگی ها اقدام به ارائه مشاوره می کنند.

روانشناسی خانواده و اطلاعات مربوط به رشته های تحصیلی مرتبط با آن

family psychology

دوره دکتری اولین و بهترین گزینه در رشته روانشناسی خانواده است.

اما در دوره های کارشناسی ارشد و کارشناسی نیز تعدادی از آموزشگاه ها تخصص هایی را درحوزه روانشناسی خانواده ارائه می کنند.

دوره های متداول پس از دوره های دانشگاهی نیز می تواند مواردی باشد که شامل ارتباطات خانوادگی و ازدواج، تربیت و رشد کودکان، توسعه فردی در یک دوره زندگی، تکنیک های درمانی و همچنین مهارت های مشاوره ای باشد.

دانشجویان معمولاً باید کارهای بالینی را در طول این دوره ها طی کنند.  

روانشناسی خانواده و انواع مدارک دانشگاهی

family psychology

برخی از حوزه های کاری در این حیطه مستلزم این است که متقاضیان قبل از اینکه استخدام شوند، به آنها مدارک یا گواهینامه هایی اهدا شود.

افزون بر این در برخی از شاخه های کاری ممکن است مدرک و گواهینامه های اختیاری وجود داشته باشد که می توانید آنها را اخذ کنید تا مهارت های تان را درحوزه روانشناسی خانواده نشان دهید.

در ادامه سه مورد از مدارک و اطلاعات مربوط به آنها را می توانید مشاهده نمایید:

  • گواهینامه روانشناسی جوانان
  • روان درمانگر خانواده
  • روانکاوی

انواع حوزه های کاری و حرفه ای در حوزه روانشناسی خانواده

روانشناسی خانواده و فرصت های شغلی

با اخذ مدرک کارشناسی درحوزه روانشناسی خانواده گزینه های حرفه ای و کاری پیش روی شما می توانند شامل مشاوره های جوانان و نوجوانان، محافظت از حقوق کودکان و اصلاح و تربیت نوجوانان باشد.

مدارک و مدارج تحصیلات تکمیلی در حوزه روانشناسی خانواده می تواند شامل مشاغلی درحوزه خانواده درمانی وازدواج، مشاوره، روانشناسی در مدارس یا تحقیقات و مشاوره های مربوط به آنها باشد.

اطلاعاتی در رابطه با میزان درآمد و آینده شغلی در حوزه روانشناسی خانواده

اداره آمار کار و امور اجتماعی ایالات متحده تخمین زده است که بین سال سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ اشتغال روانشناسان مدارس، مشاورین خانواده و روانشناسان بالینی تا ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت.

در همین دوره زمانی این اداره پیش بینی کرده است که تعداد درمانگرهای خانواده و ازدواج طبق انتظار ۳۱ درصد رشد داشته است که بسیار سریع تر از متوسط کل تعداد مشاغل در این کشور بوده است.

 علاوه بر این همین سازمان گزارش کرده است که تا ماه می سال ۲۰۱۲ متوسط درآمد روانشناسان مشاوره بالینی ۶۷ هزار دلار در سال و برای روانکاوهای خانواده این رقم چیزی در حدود ۴۶ هزار دلار بوده است. (منبع bls.gov).

 چه کارهایی را می توان با مدرک دکتری در حوزه روانشناسی خانواده انجام داد؟

family psychology

فار غ التحصیلان دکتری در حوزه روانشناسی می توانند درک عمقی از رفتار انسانی و فرآیندهای ذهنی داشته باشند.

این درک و شناخت در کنار دانش و مهارت های درمانی و همچنین مهارت های تحقیقاتی باعث می شود که فارغ التحصیلان این دوره ها کاندیدهای ایده آلی برای مشاغلی نظیر مشاورین خانواده و ازدواج، مدیران آموزشی و محققین نظرسنجی ها باشند.

افراد و اشخاصی که دوره های دکتری را در حوزه روانشناسی طی می کنند، در مورد عناصر و مولفه های مختلف رفتار انسانی به آنها آموزش داده می شود و درک بهتری از اختلالات ذهنی و شیوه های درمانی آنها را پیدا می کنند.

این افراد یاد می گیرند که چطور به خوبی معضلات رفتاری را شناسایی کرده و با شیوه های درمانی مختلف و متنوع در این حوزه نیز آشنا می شوند.

انجام تجزیه و تحلیل و تحقیقات مفصل برای این دانشجویان می تواند یک مولفه قدرتمند از این برنامه ها را در اختیار داشته باشند که باعث می شود که فارغ التحصیلان این حوزه مهارت ها و تحصیلات لازم جهت شناسایی ارزیابی و حل مشکلات دنیای واقعی را کسب کنند.

داوطلبین دوره های دکتری می توانند تمرکز در حوز هایی نظیر علوم عصبی رفتاری یا روانشناسی رشد و توسعه یا بهداشت، ذهن و بالینی را انتخاب نمایند.

دوره های دکتری در مشاغل روانشناسی

روانشناسی

family psychology

روانشناسان در شناسایی معضلات روانشناختی، رفتاری، سازمانی، احساسی و عاطفی از طریق مشاهده و مصاحبه با افراد انجام نظر سنجی ها را ممکن می کنند.

روانشناسان در مطالعات علمی مرتبط با رفتارهای انسانی و کارکرد مغز برای شناسایی دقیق الگوهای رفتاری و احساسات افراد کار می کنند.

این شغل ممکن است شامل گزارش نویسی های دقیق در مورد یافته ها و مشاهده موارد بالینی باشد.

روانشناسان معمولاً برای آنکه بتوانند گواهینماهه یا مدرکی را اخذ کنند می بایست حتماً مدرک دکتری داشته باشند.

روان درمانگرهای خانواده و ازدواج

family psychology

درمانگرهای خانواده و ازدواج با مشتریان شان در مورد تجارب و احساسات و کمک به آنها برای پیشبرد هر دو  حوزه صحبت می کنند.

درمانگرهای خانواده با مشتریان و ارباب رجوع هایشان در توسعه مهارت ها و استراتژی هایی برای تغییر رفتار آنها مورد نیاز هستند و به آنها کمک می کنند بتوانند با موقعیت ها و شرایط مختلفی که با آن مواجه می شوند، کنار بیایند.

افزون بر این درمانگرهای خانواده ارباب رجوع هایشان را به سمت منابع و خدماتی در داخل اجتماعات شان سوق می دهند و نیز از گروه ها و مراکز درمانی نیز حمایت می کنند.

اگرچه داشتن مدرک دکتری برای این جایگاه یک پیش نیاز یا الزام نیست، اما برنامه ها و دوره های روانشناسی  دکتری وجود دارد که علی الخصوص بر درمان ها و مشاوره های خانواده و ازدواج تمرکز می کنند و به فارغ تحصیلان درک پیشرفته ای از این نوع درمان را داده و باعث پیشرفت سریع آنها در مشاغل مربوطه شان خواهد شد.

مدیران تحقیق نظرسنجی ها

family psychology

مدیران تحقیقات و نظرسنجی ها اطلاعاتی را در مورد موضوعات تحقیقاتی جمع آوری کرده و این اطلاعات را برای طراحی و برنامه ریزی نظرسنجی ها و تحقیقات بازار مورد استفاده قرار می دهند که برای پاسخ گویی به سوالات خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

این محققین نظرسنجی ها را برای حصول اطمینان از اینکه سوالات آنها قابل درک بوده و نیز تجزیه و تحلیل نظرسنجی ها برای تعیین میزان اثربخشی و اثرگذاری آنها و همچنین شناسایی تغییرات مورد نیاز مورد استفاده قرار می دهند.

اگرچه کارشناسی ارشد می تواند برای برخی از مشاغل کافی باشد اما آنهایی که دارای مدرک دکتری هستند، اوقات راحت تری در جذب شدن در مراکز مختلف داشته و دانش عمقی تر و بیشتری را نیز از حوزه های مطالعاتی شان خواهند داشت.

دبیران روانشناسی پیش دانشگاهی

دبیران روانشناسی پیش دانشگاهی دوره هایی را در حوزهایی نظیر مشاوره روانشناسی، رواننشاسی رشد و توسعه فردی و روانشناسی کودک و بالینی تدریس می کنند.

این دسته سخنرانی های را در موضوعاتی نظیر فرآیند های ذهنی، انگیزه کاری و روانشناسی ضد هنجار برگزار می کنند.

سایر وظایف کاری آنها می تواند شامل ایجاد سرفصل ها و رئوس  دوره های درسی و مشاهده عملکرد دانشجویان و دانش آموزان شان هم در کلاس و هم در آزمایشگاه باشد.

آن دسته از روانشناسانی که دارای مدرک دکتری هستند، می توانند تحقیقات را مدیریت کرده و در بالاترین سطوح آکادمیک نیز تدریس کنند.

مدیران آموزشی پیش دانشگاهی

مدیران  آموزشی پیش دانشگاهی می تواند در دامنه وسیعی از حوزه ها در موسسات آموزشی فعالیت داشته باشند، که از جمله آنها می توان به مدیران گروه ها،  امور دانشجویی و واحد ثبت نام اشاره نمود.

مدیرانی که در اداره ثبت نام کار کرده اند با وظایفی نظیر برنامه ریزی، ثبت نام و بایگانی های آکادمیک روبرو هستند.

مدیران میانی نیز با تقاضاهای دانشجویی و همچنین ارتقای درسی و موسسه ای روبرو هستند.

مدیران امور دانشجویی معمولاً با برنامه های دانشجویی غیر آکادمیک و مشاوره سر و کار دارند.

فارغ التحصیلانی که دارای مدرک دکتری هستند، شانس بهتر و بالاتری در ارتقاء داشته و می توانند شرایط لازم برای نائل شدن به عنوان رئیس یا مدیر آموزشگاه یا دانشگاه را نیز داشته باشند.

صرفنظر از حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی اصلی، فارغ التحصیلان دوره دکتری درک مناسب و خوبی از  رفتار انسانی و همچنین مهارت های تجزیه و تحلیلی و پژوهشی خود دارند.

این مدرک می تواند منجر به به دست آوردن مشاغلی در حوزه هایی نظیر آموزش، مدیریت آموزشی و طراحی پرسشنامه های تحقیقی و همچنین درمان باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید