روانشناسی چهره-چهره تان چه چیزی در مورد شما به جهان می گوید؟

تحقیقی در مورد «صورت های ظاهراً نا آرام» و دیگر مفاهیم روانشناسی چهره. مطالبی در مورد روانشناسی حالات چهره و صورت که شما را شوکه خواهد کرد.

facial psychology

فهرست مطالب

چشم ها ممکن است پنجره ای به سوی روح باشند اما حالات چهره شما هر یک از حالت های عاطفی زود گذر شما را ثبت می کند.

احساساتی مانند نگرانی، هیجان و حس مثبتی که از ذهنتان عبور می کند، آنها به عضلات صورتتان دستور می دهند که چگونه واکنش نشان دهند.

افراد دارای چهره بی حالت می توانند آن احساسات را پنهان کنند اما در افراد عادی، بروز داده می شوند.

به مکالماتتان با افرادی که حالت چهره شان بسیار واضح بوده است فکر کنید.

آنها گوینده داستان مشکلاتی که با آن ها مواجه شده اند هستند، و همانطور که ادامه می دهند، شکل گیری خطوط اخم، بزرگ شدن چشم هایشان از شدت هیجان، حرکت دهانشان به سمت پایین و یا شاید برق دندان هایشان را می بینید.

مرتبط: روانشناسی-دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

از طرف دیگر، چنین افرادی داستان های خنده دار را با حالات مشابهی بیان می کنند اما در این موارد، دهان آنها لبخند کما بیش ثابتی را نشان می دهد.

هنگامی که چهره افراد بدون حرکت است چه؟ در این حالت چه چیزی را در مورد احساسات آنها می توانید بفهمید؟

شاید زمانی که متفکرانه درگیر داستانی خیالی بوده باشید بطور ناگهانی با انعکاس پنجره یا آینه متوجه خود شده باشید.

 آیا از دیدن اینکه عصبانی بودید در حالی که نبودید متعجب شدید؟

تحقیقی در مورد «صورت های ظاهراً نا آرام» و دیگر مفاهیم روانشناسی چهره. مطالبی در مورد روانشناسی حالات چهره و صورت که شما را شوکه خواهد کرد.

این وضعیت متدوال که هنگام بی حرکت ایستادن و عصبانی به نظر رسیدن با نگاهی ناگهانی متوجه خود شدن، الهام بخش عبارت «صورت های به ظاهر ناآرام» یا «RBF» می باشد.

جسیکا بنت نویسنده بخش مد و سبک New York Times من را با این اصطلاح آشنا کرد.

دلیل اینکه به آن چهره «آلوده» می گویند اتفاقی نیست؛ در نظر گرفته شده که تنها اشاره به زنان داشته باشد.

با توجه به نظریه RBF، اگر یک زن در حالت تعمق و تفکر (مثلا لبخند نزند) دیده شود، مردم بیشتر فکر می کنند که او عصبانی است نسبت به مردی که دقیقا همان حالت چهره را داشته باشد.

زنی که لبخند نزند، تصور می شود که در حالت خوبی نیست زیرا طبق نظریه، از زنان انتظار می رود که در هر حالتی لبخند بزنند.

از طریق شرطی شدن فرهنگی، زنان فرا گرفته اند برای اینکه مردم از آنان خوششان بیاید بایستی همیشه لبخند بر لب داشته باشند حتی اگر چیز جالبی برای لبخند نباشد.

مردانی که متفکر به نظر می رسند، جدی دیده می شوند؛ زنان با همان حالت، نامهربان و نچسب دیده می شوند.

ما می دانیم که مردان بیشتر در حالت هایی می ایستند که قدرت شان را تحمیل کنند و زنان به شیوه ای متفاوت تا در نظر دیگران تهدید آمیز نباشند.

تحقیقی در مورد «صورت های ظاهراً نا آرام» و دیگر مفاهیم روانشناسی چهره. مطالبی در مورد روانشناسی حالات چهره و صورت که شما را شوکه خواهد کرد.

حال باید چهره را به معادله اضافه کنیم. مردی در حالت «V بالا » (قدرتمند) می تواند تا می خواهد اخم کند و این موضوع هیچ تاثیری در احترام و علاقه افراد نسبت به آنها ندارد.

در واقع، ممکن است حتی به او بیشتر هم احترام بگذارند. زنان در بسیاری ار مواقع بایستی چهره ای خندان با هیکل فروتنشان ایجاد کنند تا توجه مثبت مردم اطرافشان را به دست بیاورند.

من این موضوع را که چهره مان تا چه اندازه منعکس کننده موقعیت اجتماعی ماست را مورد بررسی قرار دادم تا مشخص کنم که آیا ارزشش را دارد.

مطابق با یک تحقیق علوم روانشناختی توسط دنیل گیل از دانشگاه گلاسکو و همکارانش (۲۰۱۴)، ما از طریق حالات چهره قدرت و سلطه را منعکس می کنیم.

گیل و گروهش با استفاده از یک برنامه شبیه سازی چهره بسیار سطح بالا، یک سری از آزمایشات انجام دادند که در آن از تعداد کمی از مشاهده کنندگان (۶ مرد و ۶ زن در هر کدام) خواستند تا سلطه، اعتماد و جذابیت چهره ها را در حالات مختلف ارزیابی کنند.

این حالات، منعکس کننده صفات بود نه احساسات، و در نتیجه آزمایش تا حدودی سطح جدیدی از تحقیقات ادراکی چهره را آزمود.

در پایین نسخه کوتاهی از چگونگی شبیه سازی هر کدام از حالات توسط گیل و همکارانش که از شرکت کنندگان خواسته بودند ارزیابی کنند آمده است:

facial psychology

نفوذ بالا – چروکیدن بینی و به هم فشار دادن لب ها

نفوذ کم – بالا و پایین آوردن ابروها، نشان دادن چال های صورت، کشش لب ها و پایین آوردن چانه

اعتماد بالا – بالا بردن ابروها، تعمیق خطوط بین بینی و دهان و لبخند زدن

اعتماد پایین – تنگ کردن چشم ها، چروک کردن بینی، گشاد کردن سوراخ های بینی، اخم کردن و جدا کردن لب ها

جذابیت بالا – بالا و پایین آوردن ابروها، لبخند زدن و کشیدن لب ها به عقب برای یک لبخند خفیف

جذابیت پایین – سفت کردن پلک ها، چروک کردن بینی و لب ها را باز کردن و به عقب کشیدن

اگر می خواهید این حالات را امتحان کنید یا آن را روی دوستتان امتحان کنید، می توانید ببینید که حتی کوچک ترین تغییر در این ترکیبات هم می تواند کل حالت چهره فرد و چیزی که آن حالت بیان می کند را تغییر دهد.

طبق گیل و همکارانش، قرار دادن حالتی که صفت اجتماعی قابل تغییری را بیان کند بسیار آسان تر از آن است که چگونگی درک افراد از جذابیت ذاتی شما را تغییر می دهد.

در تجزیه و تحلیل آنها از حرکاتی که چهره ها انجام دادند تا سه صفت را مدل سازی کنند، دریافتند که جذابیت افزایش یا کاهش نمی یابد:

«از میان سه ویژگی مورد مطالعه، جذابیت موثرترین در تولید مثل است و سخت ترین برای پنهان کردن. بنابراین انسان ها، محکوم به تحمل عواقب اجتماعی جذابیت ذاتی چهره شان هستند.» (ص ۱۰۸۵)

جذابیت به عنوان یک صفت اجتماعی، به وضوح در جامعه غربی از ارزش بالایی برخوردار است، همانطور که از مبالغ کلانی که مردم برای مو و آرایششان هزینه می کنند مشاهده می شود.

اما شما نمی توانید ظاهر اصلی خود را به همان سرعت که در مقابل مردم تظاهر می کنید تغییر دهید.

متاسفانه تحقیق گیل تفاوت های جنسیتی ادراک چهره را بررسی نکرد – تمامی چهره هایی که استفاده کردند مرد بودند.

بدین ترتیب، راهی برای دانستن اینکه حالات زنان در نفوذ بالا در مقایسه با مردان چگونه است وجود ندارد. همچنین ارتباطی میان نفوذ و جذابیت دیده نمی شد.

اما اگر تئوری RBF درست باشد، زنانی که با نفوذ به نظر می رسند می بایست نسبت به مردان با همان حالات کمتر جذاب به نظر رسند.

راه هایی وجود دارد که می توانید چگونگی درک صفاتتان را تغییر دهید. اگر احساس می کنید که می خواهید فردی قابل اعتماد به نظر برسید، اخمتان را پاک کنید، اما اگر می خواهید کسی باشید که دیگران از شما پیروی کنند، لبخندتان را باید حذف کنید.

در بهترین جهان های ممکن، همان قوانین درک صفات اجتماعی بر زنان و مردان حاکم است. امیدواریم با آگاهی از این گرایشات اجتماعی، بتوانیم شکل جدیدی از عدالت جنسیتی را به دست آوریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید