۱۴ تکنیک حال خوب برای این که زندگی بهتری داشته باشید

فهرست مطالب

شاید صحبت کردن در ارتباط با تکنیک حال خوب تنها چیزی نباشد که به آن نیاز دارید تا شاد باشید. برای شاد بودن ابتدا باید بخواهید که حالتان را تغییر دهید. اگر به این باور رسیدید که باید شاد باشید نصف مسیر را طی کرده اید.

اما زندگی همیشه هم بر وفق مراد نیست. ممکن است شرایطی پیش آید که دیگر تلقین به شاد بودن کار عاقلانه ای نباشد. اما باز هم شما میتوانید آرامش و حال خوب را برای خودتان به ارمغان آورید.

قبل از اینکه ادامه نوشته را همراه باشید، توصیه می‌کنیم که این ویدئو را تماشا کنید. ما تلاش کرده‌ایم در این ویدئو نکات جالبی را در همین زمینه با شما مطرح کنیم. اگر دوست داشته باشید می‌توانید کانال آپارات ما را دنبال کنید تا منبعی برای ویدئوهای جذاب و کاربردی در زمینه مدیریت و روانشناسی در اختیار داشته باشید.

 

 

۱۴ تکنیک حال خوب برای رسیدن به جادوی شادی و آرامش

۱. خودت را بشناس

اولین قدم برای این که بتوانید در هر شرایطی آرامش را مهمان قلبتان کنید این است که خودتان و احساساتتان را بشناسید. این یک تکنیک حال خوب است که تمامش بستگی به شناخت درونیتان دارد.

اگر ناراحت هستید یا دچار سردرگمی شده‌اید لازم نیست احساساتتان را سرکوب کنید. سرکوب احساسات سبب تلنبار شدن آن‌ها میشود ؛

و در نهایت شرایطی را به وجود می‌آورد که احساسات منفی در درونتان فوران کرده و کار سخت تر خواهد شد. پس با خودتان و احساساتتان دوست باشید و آن‌ها را با آغوش گرم بپذیرید.

۲. یه دوست کاغذی داشته باش

همه ما انسان‌ها گاهی نیاز داریم یک سنگ صبور داشته باشیم و با او صحبت کنیم. اما معمولا از قضاوت اطرافیان حتی نزدیک ترین کسانمان میترسیم و نمیتوانیم تمام حسمان را بیان کنیم.

گاهی آرزو میکنیم با فرد ناشناسی صحبت کنیم که بعد از پایان درد و دل‌هایمان هیچ وقت دیگر او را نبینیم. اما معمولا این شانس را نداریم یا حتی ممکن است باز هم احساساتمان را به طور کامل بیان نکنیم.

من میخواهیم یک دوست قابل اعتماد به شما معرفی کنم که میتوانید همه چیز را به او بگویید و آرامش را به دلتان بازگردانید.

” دفترچه آرامش ” نامی است که من برای این دوست کاغذی میگذارم . همیشه یک دفترچه آرامش داشته باشید و رازهای دلتان را در آن بنویسید. در مقابل این دفترچه خود خودتان باشید و احساساتتان را بی قید و شرط بنویسید.

نوشتن احساسات منفی آن‌ها را از دلتان خارج کرده و حس خوبی به شما میدهد. به همین علت هم داشتن این دوست کاغذی را میتوان یک تکنیک حال خوب دانست.

همچنین نوشتن مشکلات و احساسات منفی میتواند به بررسی راه حل آن‌ها نیز کمک کند.

تکنیک حال خوب با نوشتن۳. ورزش همیشه کارسازه

یک راه همیشه موثر برای درمان دردهای جسمی و روحی ورزش است. ورزش کردن به شما حس خوب سرزندگی میدهد و کمک میکند خون در رگ‌هایتان جریان یابد. در نتیجه مغزتان در شناخت شرایط و تحلیل و ارزیابی مشکلات عملکرد بهتری خواهد داشت و بهترین راه‌های حل مشکلات را به شما پیشنهاد خواهد داد.

برای ورزش کردن حتما لازم نیست شرایط سختی را برای خود ایجاد کنید. میتوانید کمی پیاده روی کنید و آهسته بدوید تا اکسیژن بیشتری را جذب کنید.

۴. وقت انجام کاری که دوستش داری رسیده

این تکنیک حال خوب را میتوان یک تکنیک متغیر دانست که در آن نمیتوان برای همه افراد یک نسخه یکسان پیچید. ممکن است یک نفر از نقاشی کشیدن لذت ببرد و فرد دیگری از کتاب خواندن.

اما حتما شما میدانید که از چه کاری لذت میبرید. شاید مدت‌ها است که خواندن کتاب مورد علاقه‌تان را به تعویق انداخته‌اید چرا که فکر میکردید زمان کافی برای آن ندارید.

اما الآن وقتش رسیده ، هر کار دیگری را تعطیل کنید و یک زمان هر چند کوتاه را برای رسیدگی به این کار اختصاص دهید.

اگر مدت‌ها است دست به گیتارتان نزده‌اید الآن زمان آن رسیده که آن را بردارید ، خاک‌هایش را بگیرید و یک قطعه بنوازید.

هنر همیشه روح انسان را نوازش میکند . پس اگر مهارت هنری دارید آن را دست کم نگیرید و زمانی را به غرق شدن در آن اختصاص دهید. اگر هم مهارت هنری ندارید بد نیست آن را بیاموزید و کمی از آن را چاشنی زندگیتان کنید.

البته ممکن است شما به هر چیز دیگری علاقه داشته باشید که انجام آن چاشنی لذت بخش زندگیتان باشد. پس حتما از آن استفاده کنید چرا که هیچ غذایی بدون چاشنی خوش طعم نمیشود!

۵. خودت رو دست کم نگیر

یکی از دلایل این که احساسات منفی بر ما غلبه میکنند و نمیگذارند حالمان خوب باشد ، عدم اعتماد به نفس و ناتوانی در غلبه بر مشکلات است.

یک تکنیک حال خوب کن که میتواند آرامش را به شما بازگرداند این است که توانایی‌هایتان را روی یک کاغذ یا همان دفترچه آرامشتان بنویسید. نقاط قوتتان را بشمارید و اجازه دهید احساس اطمینان تمام وجودتان را احاطه کند.

۶. چند دقیقه جادویی با مدیتیشن

یک تکنیک حل خوب بسیار موثر که نیاز نیست زمان زیادی را به آن اختصاص دهید مدیتیشن است. مدیتیشن با این که زمان زیادی از روز شما را به خود اختصاص نمیدهد میتواند در درونتان یک طوفان به راه اندازد.

طوفانی که ناخوشی‌ها را از بین میبرد و باران پاکی و آرامش را به تمام وجودتان هدیه میدهد. یک اتصال به درون و قرار گرفتن در لحظه حال که به شما کمک میکند از شرایط موجود و تمامی اجزای آن کاملا لذت ببرید.

زندگی در لحظه حال به شما کمک میکند نه نگران گذشته باشید و نه در تب و تاب آینده. بلکه هر چیز را در زمان خودش بگذرانید. یک درمان قطعی برای از بین بردن اضطراب و استرس و قاتل افسردگی مدیتیشن است.

تکنیک حال خوب با مدیتیشن۷. بخند و غصه را بیخیال شو

خنده بر هر درد بی درمان دواست. حتی اگر حوصله خندیدن ندارید باز هم بهتر است یک بهانه برای آن پیدا کنید. یک فیلم کمدی یا هر چیز دیگری که خنده را لب شما بیاورد تکنیک حال خوبتان است.

البته برای خندیدن لازم نیست حتما بهانه‌ای داشته باشید. لبانتان را به زیباترین منحنی دنیا یعنی لبخند مزین کنید و جادوی آن را احساس کنید.

افرادی که همواره لبخند به لب دارند هم حال خودشان را خوب میکنند و هم منبع انرژی مثبتی برای دیگران هستند. هر کس آن‌ها را میبیند ناخودآگاه لبخند به لبش می‌آید و حالش خوب میشود. پس این جادوی بی‌نظیر را از خود و اطرافیانتان دریغ نکنید.

۸. شکرگزاری کن

یک تکنیک حال خوب کن دیگر که میتوانید آن را به صورت روزانه و هفتگی انجام داده و انرژی منحصر به فردش را به زندگیتان تزریق کنید شکرگزاری است.

میتوانید یک دفتر شکرگزاری داشته باشید و هر شب قبل از خواب برای نعمت‌های بیشماری که خداوند به شما داده است او را شکر کنید.

میتوانید تعیین کنید که هر شب یا یک روز به خصوص در هفته تعداد مشخصی جمله برای شکرگزاری بنویسید.

شکرگزاری کمک میکند نعمت‌های زندگیتان را بهتر ببینید و آن‌ها را بیشتر احساس کنید و قطعا این همان راهی است که به آرامش و حال خوب بیشتر منتهی میشود.

۹. با موسیقی روحت را جلا بده

یک تکنیک حال خوب بسیار موثر استفاده از موسیقی است. آهنگی که دوستش دارید را گوش دهید، غیر ممکن است که حال بهتری پیدا نکنید.

البته بهتر است این موسیقی شاد باشد تا بتواند این شادی را به شما هم منتقل کند. حتی میتوانید با آن همخوانی کنید یا حتی کمی برقصید.

همه این‌ها بستگی به این دارد که شما در چه شرایطی باشید. گاهی بعد از یک روز پرکار و خسته کننده گوش دادن به یک موسیقی آرام بخش و کمی بستن چشم‌ها میتواند حالتان را دگرگون و انرژیتان را مضاعف کند. پس حتما این گزینه را هم مدنظر قرار دهید و آن را امتحان کنید.

۱۰ یک کار خیر انجام بده

کار خیر و کمک به دیگران هر چند اندک باشد در ما احساس خوبی ایجاد میکند. این کار میتواند عبور دادن یک فرد مسن از خیابان یا یک کمک مالی هر چند اندک به یک موسسه خیریه باشد .پس با یک تیر چند نشان بزن ، هم به دیگران کمک کن حال بهتری داشته باشند و هم حال خودت را خوب کن.

۱۱. ذهنت را آرام کن

گاهی سر و صداهایی که در ذهنمان است اصلا تحت فرمان ما نیست. ذهنمان در هر لحظه به این در و آن در میزند و به این و آن ایراد میگیرد. بدون این که ما این را بخواهیم.

اما این کارش باعث میشود حالمان آشفته شود ، بی دلیل دیگران را قضاوت کنیم و احساسات منفی در ما شکل بگیرند.

پس اگر ذهن پر سر و صدایی دارید بهتر است قدری چشمانتان را ببندید و آن را به آرامش دعوت کنید. اجازه ندهید هیچ فکری در آن جریان یابد و او را از تمام گفت و گوهای خیالی‌اش خالی کنید.

شاید مسلط شدن بر ذهن ابتدا کمی سخت باشد اما با تمرین و قرار گرفتن در لحظه حال میتوانید این کار را انجام دهید.

گاهی فقط به یک چیز نیاز داریم ؛ فکر نکردن به هیچ چیز!

۱۲. در آغوشش بگیر

آرامشی که با به آغوش کشیدن عزیزانتان میتوانید آن را بیابید هیچ جای دیگری پیدا نمیشود. حتما برایتان جالب است که بدانید در نتیجه یک تحقیق علمی در دانشگاه میامی ، پژوهشگران دریافتند که با به آغوش کشیدن افرادی که دوستشان دارید ماده‌ای در بدن شما ترشح میشود که افسردگی و اضطراب را از شما دور کرده و احساس اعتماد به نفس و حال خوب را جایگزین آن میکند.

تکنیک حال خوب با به آغوش کشیدن۱۳. زندگی‌ات را رنگی کن

متاسفانه این روزها برخی مدها به فضاهای تاریک و بی رنگ رو آورده‌اند که شاید زیبا باشند اما میتوانند در روحیه ما تاثیر ناخوشایندی بگذارند. پس بهتر است این سبک‌های نامطلوب را کنار گذاشته و به دنبال رنگی کردن فضاها باشیم. استفاده از رنگ‌های شاد در منزل  محل کار ، فضایی که بیشتر ساعات عمرمان را در آن میگذرانیم را به فضایی دلچسب و خوشایند مبدل میکند.

۱۴. مطالعه کن

مطالعه می‌تواند آگاهی به همراه داشته باشد. نمیتوان از حال خوب حرف زد و از نقش مطالعه غافل شد. زمانی که مطالعه می‌کنید، از دنیای اطرافتان جدا خواهید شد و همین مسئله می‌تواند درست مانند مدیتیشن عمل کند.

اگر عادت به مطالعه ندارید، حتما برای تبدیل این کار خوب به عادت روزانه، برنامه‌ریزی کنید. یکی از کتاب‌هایی که می‌تواند به‌صورت اساسی به شما کمک کند تا حال بهتری داشته باشید، کتاب ده‌درصد شادتر نوشته دن هریس است. هریس در این کتاب به شما تکنیک‌هایی می‌آموزد که به شما کمک می‌کنند حال بهتری را تجربه کنید.

مهمترین اصل برای به کارگیری هر تکنیک حال خوب

راه‌های زیادی وجود دارند که میتوانیم از طریق آنها غم‌ها و مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل کرده و یا حال حاضرمان را شاد کنیم . اما مهمترین اصلی که پیش از به کارگیری هر تکنیک حال خوبی لازم است بدانیم این است که خودمان بخواهیم که شاد باشیم.

شاد و نشاط را به خودمان و دیگران هدیه دهیم و تا جایی پیش برویم که دیگران ما را به عنوان یک عنصر شادی بخش بشناسند.

ما در ذهن این امکان را فراهم کرده‌ایم که به کتاب و خلاصه کتابهایی که به شما کمک می‌کنند تا عمیقا حال بهتری تجربه کنید، دسترسی داشته باشید. اگر دوست داریم با افزایش دانایی و یادگیری تکنیک‌های کاربردی حال خوب، به حس بهتری برسید، با کلیک بر لینک زیر به خانواده بزرگ ذهن بپیوندید.

کتابخانه صوتی ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید