چگونه وسواس فکری عملی (OCD) را درمان کنیم؟

درمان وسواس فکری عملی

فهرست مطالب

درمان وسواس فکری عملی (OCD) به این صورت است که درمانگر شما را تشویق می‌کند که در طول جلسات خود در مطب، تمرین‌های منظمی را انجام دهید. به این شکل شما در معرض دید بیشتری در خارج از جلسات قرار بگیرد. هدف نهایی درمان برای یک بیمار مبتلا به وسواس فکری عملی، قرار گرفتن در معرض دنیای واقعی است، جایی که باید در برابر اجبارهای خود مقاومت کند؛ با ذهن همراه باشید.

وسواس فکری عملی چیست؟

وسواس فکری عملی چیست؟

وسواس فکری عملی یا اختلال وسواس فکری عملی در هر سنی ممکن است ایجاد شود. شما ممکن است مرتباً افکار وسواسی سر زده و ناخواسته را تجربه کرده باشید، در نتیجه برای جلوگیری از آسیب یا نگرانی، رفتارها یا آیین‌های تکراری – اجباری را انجام می‌دهید.

اجبارها ممکن است مقداری آرامش ایجاد کنند، اما آرامش معمولاً موقتی است و اگر فکر وسواس یا ترس ناشی از آن یکبار دیگر در شما ایجاد شود، اجبارها دوباره بروز می‌کنند.

زندگی با بیمار OCD می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد و به طور قابل توجهی در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند. متأسفانه فرهنگ رایج امروز منجر به این شده است که بسیاری از افراد خود را دچار وسواس فکری بدانند، خواه در حد شدید باشد خواه در حد کم! درمان وسواس فکری عملی شامل مراحل مختلف و شیوه‌های گوناگون است که برحسب نوع وسواس به بیمار تجویز می‌شود.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] با فواید، قدرت و تکنیک های فعال سازی چاکرای کف دست آشنا شوید [/su_animate]

[/su_box]

این بیماری می‌تواند افراد را تحت تأثیر شرایط متفاوتی قرار دهد، اما معمولاً باعث ایجاد افکار و رفتارهای خاصی به شرح زیر می‌شوند:

  • وسواس: جایی که یک فکر، تصویر یا اصرار ناخواسته، مزاحم و اغلب ناراحت کننده به طور مکرر به ذهن شما خطور می‌کند.
  • اضطراب: وسواس احساس اضطراب یا پریشانی شدید را تحریک می‌کند.
  • اجبار: رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی که احساس می‌کنید در نتیجه اضطراب و پریشانی ناشی از وسواس فکری ایجاد می‌شوند.
  • تسکین موقتی: رفتار اجباری به طور موقت اضطراب را برطرف می‌کند، اما وسواس و اضطراب خیلی زود باز می‌گردند و باعث می‌شوند چرخه دوباره شروع شود.

ممکن است فقط یا افکار وسواسی یا اجباری وجود داشته باشد، اما اکثر افراد مبتلا به OCD هر دو را تجربه خواهند کرد.

روش‌های درمان وسواس فکری عملی

درمان وسواس فکری عملی OCD

گرچه اختلال وسواس فکری عملی یک بیماری روانی جدی است که با سطح بالایی از معلولیت همراه است، اما درمان‌هایی برای آن وجود دارند که علائم بیماری را در دو سوم افراد مبتلا به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای یک سوم باقی مانده از افرادی که تحت درمان‌های استاندارد OCD قرار ندارند، تعدادی از درمان‌های جایگزین و آزمایشی امید جدیدی را در آنها ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: با راهکارهای غلبه بر ترس آشنا شوید

در درمان وسواس فکری عملی عباراتند از:

دارو درمانی

تعدادی از داروها وجود دارند که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان وسواس فرکی تأیید شده‌اند. بیشتر این داروها متعلق به دسته‌ای از داروهای ضد افسردگی هستند که مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) نامیده می‌شوند.

اگرچه این داروها ضد افسردگی نامیده می‌شوند، اما در درمان اختلالات اضطرابی ناشی از وسواس فکری نیز مؤثر هستند. تصور می‌شود که این داروها با افزایش مقدار سروتونین موجود در مغز به طور مؤثری عمل می‌کنند. مشکلات سروتونین ممکن است دلیل مهمی در OCD داشته باشد.

اگر داروهای استاندارد OCD را امتحان کرده و موفقیتی کسب نکردید، درمان تقویتی می‌تواند به شما کمک شایانی کند. درمان تقویتی شامل استفاده از ترکیبات داروها، به جای یک دارو، برای حداکثر اثر ممکن است. استراتژی‌های افزایش می‌توانند به ویژه برای افرادی که به درمان استاندارد پاسخ نمی‌دهند، مؤثر واقع شوند.

درمان وسواس فکری - عملی

روان درمانی

درمان روانشناختی برای وسواس فکری عملی، در کاهش فراوانی و شدت علائم مؤثر است. دو نوع اصلی درمان روانشناختی برای OCD شامل درمان رفتاری شناختی (CBT) و درمان پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP) است. بیش از دو سوم افرادی که هر یک از دو روش درمانی را برای این اختلال انجام می‌دهند، متوجه کاهش قابل توجه فرکانس و شدت علائم خود می‌شوند.

اگرچه این روش برای درمان وسواس فکری عملی بسیار مؤثر است، اما ممکن است بسیار گران قیمت باشد. برای کاهش هزینه‌ها، اگر تحت درمان از طریق بیمارستان یا سایر مراکز درمانی هستید، اکنون احتمالاً گزینه دریافت CBT گروهی را به همراه خواهید داشت. اگرچه درمان گروهی می‌تواند در ابتدا ترسناک باشد، اما در واقع شرکت در گروه درمانی فردی برای افراد مبتلا به وسواس فکری عملی فواید زیادی دارد.

اگر CBT و ERP انجام دادید و احساس کردید برای شما مناسب نبود، نگاهی به پذیرش و تعهد درمانی بیندازید (ACT). درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یک درمان روانشناختی نسبتاً جدید برای وسواس فکری عملی است که در درمان اختلالات اضطرابی مؤثر است.

درمان‌های تجربی

تخمین زده شده است که بین ۲۵ تا ۴۰ درصد از افراد به گزینه‌های درمانی که در بالا توضیح داده شد پاسخ نخواهند داد. مطالعات نشان داده‌اند که درمان‌هایی که مدارهای خاص مغز را مورد هدف قرار می‌دهند می‌توانند در کاهش علائم وسواس فکری و عملی مفید باشند. تحریک عمیق مغز ممکن است چنین درمانی را ارائه دهد. تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای (rTMS)، نیز به عنوان یک روش درمانی جایگزین احتمالی برای کاهش علائم بیماری است.

چگونه وسواس فکری عملی (OCD) را درمان کنیم؟

راهکارهای خودیاری برای درمان وسواس فکری عملی

اگرچه درمان وسواس فکری عملی معمولاً مستلزم مشاوره با یک متخصص بهداشت روان است، اما تعدادی از استراتژی‌های که مربوط به خودیاری هستند می‌توانن همین حالا شروع به استفاده از آن‌ها کنید تا به شما در کنار آمدن با علائم OCD کمک کنند.

با توجه به اینکه استرس عامل اصلی بروز وسواس فکری عملی است، یکی از بهترین راه‌های مقابله با این روش یادگیری و تمرین تعدادی از تکنیک‌های آرام سازی است.

سرانجام، در حالی که بیشتر ما با مزایای جسمی ورزش هوازی، از جمله کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت آشنا هستیم، شواهد فزاینده‌ای وجود دارند که نشان می‌دهند ورزش همچنین می‌تواند علائم اختلال فکری عملی را کاهش دهد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] علت وسواس چیست؟ شش دلیل ابتلا به اختلال وسواس فکری و عملی [/su_animate]

[/su_box]

کلام آخر

راه‌های درمان وسواس فکری عملی می‌توانند زندگی فرد را بهبود بخشند. این درمان‌ها ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی هستند. برای افرادی که دارای اختلالات شدید هستند و کنترلی بر اجبارهای خود ندارند، درمان می‌تواند طولانی مدت باشد. در این مواقع بیمار باید به سختی تلاش کند تا بتواند وضعیت خود را بهبود ببخشد. برای افرادی که دچار اختلالات کمی هستند، درمان اغلب کوتاه مدت بوده و بهبودی به سرعت حاصل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید