چگونه صحبت کنیم؟

صحبت

فهرست مطالب

تصور کنید که به یک مهمانی ‌می‌‌روید، آیا از ملاقات با آن افرادی که در مهمانی هستند احساس هیجان ‌می‌کنید؟ یا اینکه از ترس صحبت کردن از آن‌ها دور ‌می‌شوید و در حال حاضر به فکر پیدا کردن راهی هستید تا از این مشکل خلاص شوید؟ شما تنها نیستید. گفتگوی خوب مانند یک بازی تنیس است، هیچکس توپ را نگه نمی‌دارد، بلکه آن را با یک ریتمی خاصی به طرف مقابل ارسال می‌کند. نحوه صحبت کردن نیز چنین تمثیلی دارد، هر چه شما بتوانید شیوه‌های مؤثر گفتگو با افراد را فرا بگیرید، بهتر می‌توانید در تعاملات اجتماعی موفق‌تر عمل کنید. اما برای این مهم باید چگونه صحبت کردن را بیاموزید؛ با ذهن همراه باشید.

چگونه صحبت کنیم؟

در اینجا ۹ نکته برای کمک به افراد در نحوه صحبت کردن ذکر شده‌اند:

۱- رابطه دوستانه‌ای ایجاد کنید

اگر گفتگو با غریبه‌ها برایتان سخت است، به آن‌ها نزدیک شوید، گویا آن‌ها کسانی هستند که از قبل ‌می‌شناسید. فرض کنید از قبل ارتباط دوستانه‌ای با آن‌ها داشته‌اید. خود را آرام کنید، نفس عمیق بکشید، لبخند بزنید و خود را آماده پذیرایی از فرد مقابل کنید. احتمال اینکه آن‌ها در مورد شما احساس یکسانی داشته باشند، وجود دارد.

صحبت کردن

۲- بیشتر گوش دهید

بیشتر افراد منتظر ‌می‌مانند تا صحبت دیگران متوقف شود و سپس شروع به صحبت ‌می‌کنند. گوش دادن فعال تکنیکی است که هدف آن اطمینان از احساس شنیدن نسبت به گوینده است. از آنجا که بیشتر افراد ‌می‌خواهند در مورد خودشان صحبت کنند، اگر به آن‌ها اجازه این کار را بدهید، آن‌ها فکر ‌می‌کنند که شما عالی هستید. گوش دهید، با حرکت‌های سَر، حرف آنها را تصدیق کرده و سپس سخنان‌شان را قبل از پاسخ بررسی کنید.

۳- از بازجویی خودداری کنید

پاسخ دادن به یک سِری پرسش‌های سریع دشوار نیست، اما ‌می‌تواند به عنوان امری تهاجمی بدل شود. آرام باشید و بگذارید هر بار به یک سؤال پاسخ دهند. به یاد داشته باشید که شما قصد گوش دادن دارید و اگر سؤالات شما به طور مداوم جریان داشته باشند، این گونه به نظر خواهد رسید که شما واقعاً گوش نمی‌دهید و به دنبال بازجویی و گرفتن اطلاعات از فرد مقابل هستید.

۴- در جایی ساکت ننشینید

صحبت کردن در مورد آب و هوا، کار یا موضوعات روز از جمله مواردی هستند که افراد اکثر برای شروع گفتگو انجام می‌دهند. ممکن است ترس داشته باشید که چیزی برای گفتن ندارید، اما همیشه چیزی وجود خواهد داشت! قبل از ورود به صحبت، به روزنامه یا مجله نگاه کنید تا ببینید موضوعات داغ چه چیزهایی هستند. اگر چیز مهمی را از تلویزیون تماشا نمی‌کنید، در مورد کتاب یا فیلم صحبت کنید.

چگونه صحبت کنیم؟

۵- سرعت و وضوح گفتار مهم است

موقعیتی را تمرین کنید که با آن راحت هستید و بتوانید زبان بدن خود را نشان دهید. سرعت و وضوح گفتار و ادای درست کلمات اهمیت دارند. میزان صدای خود را متناسب با اتاق تنظیم کنید. همچنین با سریع صحبت کردن، شنونده خود را از دست ‌می‌دهید و باعث خستگی او ‌می‌شوید.

موضوع خود را به خاطر بسپارید تا رشته کلام‌تان را از دست ندهید. برخی از افراد بدون زحمت آدم‌هایی بامزه هستند، برخی ناخواسته شوخ طبع به نظر ‌می‌آیند. کمدین‌ها استاد زمان هستند، اما آن‌ها مطالب خود را در موقعیت‌های مختلف، قبل از ارائه تمرین ‌می‌کنند. از گفتن جوک خودداری کنید مگر اینکه اعتماد به نفس خوبی داشته باشید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] تکنیک‌هایی که صحبت کردن در جمع را برایتان آسان‌تر خواهد کرد [/su_animate]

[/su_box]

۶- پرحرفی نکنید

حتی اگر آگاه‌ترین فرد در مورد موضوع مورد بحث هستید، از انحصار گفتگو خودداری کنید. شما نمی‌دانید که دیگران چه چیزهایی توقع دارند. به یاد داشته باشید که مکالمه بازی‌ای است که در آن هر دو طرف به نوبت صحبت ‌می‌کنند و گوش ‌می‌دهند. از پرحرفی دوری کنید و برای ارائه یک گفتگوی مؤثر و لذت بخش، به افراد دیگر اجازه صحبت کردن دهید. پرحرفی افراد دیگر را خسته می‌کند، به طوری که آنها درگیر علاقه‌ای برای گفتگو با شما نخواهند داشت!

۷- بحث نکنید

مکالمه یک ورزش تمام عیار نیست. نیاز خود را مرتباً مرتفع کنید و از بحث و جدال خودداری کنید. اگر کسی سعی ‌می‌کند با شما مبارزه کند، انصراف دهید، از او دور شوید یا موضوع را تغییر دهید. محیط‌های اجتماعی به ندرت مکان‌های خوبی برای رویارویی با مردم است. اگر فکر ‌می‌کنید از افراد دیگر برتر هستید، این موضوع را برای خود نگه دارید و فکر کنید که احتمالاً اشتباه ‌می‌کنید.

نحوه صحبت کردن

۸- از جنجال دور شوید

در یک جمع مختلط، در مورد هر موضوعی نظرات مختلفی وجود خواهد داشت. یکی از خوشبختی‌های بزرگ زندگی بحث در مورد موضوعاتی عمیق‌تر است، اما این موضوع را برای مخاطب مناسب خود ذخیره کنید. از بیان اخبار روز در مورد سیاست، دین و هر موضوع جنجالی پرهیز کنید. اگر با کسی روبرو شوید که مخالف دیدگاه‌های شما را دارد، باید به او اجازه صحبت بدهید. معاشرت به اندازه کافی امری سخت ‌است!

۹- هوش هیجانی را تمرین کنید

برون گراها از طریق ارتباط اجتماعی انرژی ‌می‌گیرند، در حالی که درون گراها توسط آن تخلیه ‌می‌شوند. هر دوی این خصوصیات به گستره‌های فکری – احساسی مختلفی نیاز دارند، اگر درون گرا هستید، خود را همینطور بپزیرید. سطح انرژی خود را تماشا کنید و قبل از اینکه خسته شوید، محل را ترک کنید. بپذیرید که برای کسب هوش هیجانی، به یک دوره استراحت نیاز دارید و آن را در اولویت برنامه خود قرار ‌می‌دهید.

کلام آخر

برون گرایانی که شجاعت معرفی و گفتگوهای کوچک را دارند، این فرصت را پیدا کرده که یک روحیه خویشاوندی را کسب کنند و خوشحال باشند، در حالی که درون گراها در اتاق کار ‌می‌کنند و در گوشه‌ای ساکت درحال صحبت کردن هستند. زندگی به معنای ایجاد ارتباط است و این به معنای راحت بودن در موقعیت‌های اجتماعی است. چه صحبت کردن یا گوش دادن را ترجیح می‌دهید، در هر صورت این شما هستید که فاصله خود با افراد تعیین می‌کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید