چقدر در مورد نحوه استفاده از مهارت دیدگاه گیری برای موفقیت در کار میدانید؟

مهارت دیدگاه گیری
مهارت دیدگاه گیری

فهرست مطالب

هنگامی که کسب و کار را تجزیه کنید، متوجه می شوید که تقریباً هر جنبه ای از آن، شامل یک عنصر مذاکره می شود. در فروش، شما در حال مذاکره با مشتریان هستید. با کارمندان در مورد جبران خسارت مذاکره می کنید و در داخل شرکت در بخش فروش، بازاریابی ، حسابداری و منابع انسانی همگی نیاز به مذاکره خواهند داشت.

همه این موارد برای انجام در بهترین حالت نیاز به مهارت دیدگاه گیری نسبت به طرفین دارد.با ارزش قائل شدن برای مهارت دیدگاه گیری تان، شما به احتمال زیاد قادر به ارائه راه حل هایی خواهید بود که برای طرفین قابل قبول باشد.

برای مثال ، مشتری ممکن است که از خرید جدیدترین محصول شما به دلیل گران قیمت بودن منصرف شود و روسای شما به شما اجازه نمی دهند تخفیف دهید، زیرا این محصول جدیدترین و بهترین محصول است. بنابراین سعی کنید علائق خود را برای فروش به کناری بگذارید تا بهتر بتوانید نقطه نظرات هر دو طرف را درک کنید.

روسای شما می ترسند اگر قیمت را پایین بیاورند، این امر مقدمه ای شود که مشتریان آتی نیز محصول را به همان قیمت بخواهند. اما در این بین مشتری اعتراض می کند که نمی تواند چنین هزینه ای را بپردازد، زیرا بودجه این کار را ندارد.

از نقطه نظر مهارت دیدگاه گیری، حالا که منافع شخصی خود را از معادله خارج کرده اید، می توانید در یافتن راه حلی که برای هر دو طرف قابل قبول باشد ، متمرکز شوید. چه بسا مشتری از نظر بودجه، در این سه ماه پول کافی نداشته باشد اما بتواند در سه ماه آینده به پول کافی دست یابد. شما و روسای شما هنوز هم می خواهید در این سه ماه فروش داشته باشند. بنابراین شما فرصتی برای درخشیدن در فروش خواهید داشت.

چندین راه حل ممکن وجود دارد که می تواند برای هر دو طرف قابل قبول باشد:

دیدگاه گیری
دیدگاه گیری

• فروش این “سه ماهه” را ثبت کنید و در سه ماهه بعدی، هزینه آن را دریافت کنید.
• حالا فروش را با دریافت ۵۰٪ مبلغ انجام دهید و ۵۰٪ مابقی را در سه ماهه بعدی دریافت کنید.
• ببینید آیا مدیریت، مایل به افزایش اعتبار و پذیرش پرداخت ماهانه هست یا خیر.
• از یک منبع بودجه خارجی، به عنوان گزینه ای برای مشتری استفاده کنید.
• امروز با دریافت تعهدی از مشتری، او را در برابر هر گونه افزایش قیمت در آینده محافظت کنید.

در راستای مهارت دیدگاه گیری، هر یک از این موارد یا ترکیبی از آنها و یا یک راه حل دیگر ممکن است در چنین مواقعی به کار آید.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]همه اینها، به دیدگاه و انگیزه هر یک از طرفین و توانایی شما در ارزیابی دقیق آنها بستگی دارد.[/su_highlight]

روند نزولی دیدگاه گیری

ما در مورد اینکه  چرا دیدگاه گیری، ازمهارت های اصلی برای موفقیت به شمار می آید؟، صحبت کرده ایم. اما در این مورد هم مانند هر چیز دیگر، یک روند نزولی بالقوه وجود دارد که باید از آن آگاه باشید.

مهارت دیدگاه گیری
مهارت دیدگاه گیری

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]دقت[/su_highlight]

بیشتر افراد، در ارزیابی توانایی های خود به خوبی عمل نمی کنند. این امر، به ویژه در مورد مهارت دیدگاه گیری نیز صادق است. در حقیقت، در مطالعه ای که روی زوج های صمیمی انجام شد که (احتمالاً) یکدیگر را خیلی خوب می شناختند، وقتی از آنها سؤال شد که شریک زندگی آنها چگونه به یک سؤال پاسخ خواهد داد، فقط در حدود ۳۵٪ از شرکت کنندگان به درستی جواب دادند.

اگر میزان دقت ۳۵٪ ، از افرادی حاصل شود که همدیگر را از نزدیک می شناسند، حالا خودتان تصور کنید این درصد برای افرادی که در یک موقعیت کسب و کار قرار می گیرند چقدر افت خواهد داشت.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]اطلاعات غیردقیق[/su_highlight]

یک اصطلاح قدیمی در برنامه نویسی رایانه ای وجود دارد که ابتدا توسط GIGO مطرح شد و بر مبنای وارد کردن زباله و خارج کردن زباله ارائه شده است. به این معنی که اگر ورودی های شما (دانش ، فرضیات و داده ها) بد باشند ، احتمالاً نتایج شما بد خواهند بود. بنابراین در راستای مهارت دیدگاه گیری، اگر اقدامات خود را بر اساس اطلاعات نادرست پایه گذاری می کنید، احتمال بسیار اندکی وجود دارد که به نتیجه مثبتی برسید.

مردم به چند دلیل، اطلاعات نادرست به شما می دهند. ممکن است فرد خودش هم متوجه نباشد که انگیزه اش چیست. یا ممکن است برای به دست آوردن مزیت، انگیزه های خود را مخفی نگه دارد و یا اینکه صرفا خودآگاهی لازم برای درک انگیزه های خود را نداشته باشد.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]اطلاعات ناقص[/su_highlight]

در واقع باید گفت از نقطه نظر دیدگاه گیری، عوامل محدودی وجود دارد که می تواند بر دیدگاه یک شخص تأثیر بگذارد و شناختن همه آن عوامل کاملاً غیرممکن است. برخی از این عوامل، ریشه عمیقی در کودکی شخص دارند.
اگر شخصی در یک شرایط سخت بزرگ شده باشد، ممکن است دیدگاه سیاه و سفید راجع به هر چیزی داشته باشد. با وجود عوامل دیگر گذراتر، آنها امروز صبح با رئیس خود جر و بحث داشتند. اینها همه عواملی هستند که بر دیدگاه شخص تأثیر می گذارند.

سخن آخر

دیدگاه گیری و موفقیت
دیدگاه گیری و موفقیت

مهارت دیدگاه گیری، یک مهارت مهم برای موفقیت در بسیاری از زمینه های زندگی – از یک مسابقه شطرنج گرفته تا مذاکره درباره معاهدات ژئوپلیتیکی – می باشد. با خارج کردن خود از معادله، انگیزه های طرف مقابل تان واضح تر می شود. وبا درک انگیزه های واقعی طرف مقابل، شما در موقعیت بهتری برای پیش بینی پاسخ های آنها و ارائه یک مصالحه قابل قبول قرار خواهید گرفت.

با استفاده از مهارت دیدگاه گیری، هر دو طرف می توانند از مذاکره بهره مند شوند و احساس رضایت کنند. این نوع سناریوی برنده – برنده، پایه و اساس خوبی برای ادامه همکاری و فروش ایجاد می کند. همچنین اگر شما کسی هستید که این دیدگاه گیری را انجام می دهید، آسیبی نخواهید دید و حتی نتیجه بهتری نیز در انتظارتان خواهد بود.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

همانطور که یک مثل قدیمی می گوید:”دوستانتان را نزدیک نگه دارید و دشمنانتان را نزدیکتر”.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید