فلسفه ژاپنی کایزن 改善 و راز موفقیت با ۱% تغییر روزانه

فلسفه ژاپنی کایزن Kaizen و توسعه فردی فقط با 1% تغییر روزانه
فلسفه ژاپنی کایزن Kaizen و توسعه فردی فقط با 1% تغییر روزانه

فهرست مطالب

 

آلبرت انیشتین می‌گوید: «بهره مرکب بزرگ‌ترین کشف ریاضیاتی انسان است».

آنچه که آلبرت انیشتین از آن به عنوان بهره مرکب یاد می‌کند، بیان ریاضی از قانون «حفظ سودآوری دائمی در سرمایه‌گذاری» است. برای مثال اگر شما سالانه سود بانکی که به شما پرداخت می‌شود را دریافت کنید، در نهایت بعد از چندین سال اصل پولتان را در بانک خواهید داشت؛ اما اگر سالانه اجازه دهید سود به دست آمده روی سرمایه‌گذاری اصلی شما تجمع پیدا کند، در سال آتی سود مرکب و بیشتری خواهید داشت و سرمایه اصلی شما بیشتر از سال قبل می‌شود. بر اساس محاسباتی که انیشتین آن را بزرگ‌ترین کشف ریاضی انسان می‌داند، استفاده از سود مرکب در شرایطی که رکود و همچنین تورم اندک باشد موجب رشد انفجاری سرمایه شود.

اما قانون بهره مرکب نه تنها در سرمایه‌گذاری بلکه در زندگی هر روزه ما می‌تواند جاری باشد. تصور کنید چطور کودک از تجمع مرکب چندین سلول به وجود می‌آید. تلاش برای تبدیل شدن به یک نسخه بهتر از خودتان در چند سال آتی همانند سوار شدن به قطار هوایی می‌تواند دلهره‌آور باشد. حرکت کردن به سمت تغییر خود سخت و اغلب حتی ناممکن است. ممکن است در نهایت شما شکست بخورید؛ اما به یاد داشته باشید زندگی مسابقه دو ماراتن با یک خط پایان فرضی نیست، بلکه سفری است که در آن فرصت‌ها و مسیرهای زیادی می‌تواند پیش روی شما وجود داشته باشد. با هر افتادنی می‌توانید بلند شوید و باز ادامه دهید.

بسیاری از مردم عملاً به دنبال روش‌های سحرآمیز، جادویی و ترفندهای ساده‌ای هستند تا بتوانند همین حالا اوضاع را بهبود دهند؛ اما متأسفانه روزگار و روال زندگی مطابق خواسته آن‌ها عمل نمی‌کند. هیچ راهی برای «موفقیت یک شبه» وجود ندارد. در مورد همه افرادی که اکنون آن‌ها را به عنوان اسطوره‌های موفقیت تحسین می‌کنید، کمی ریزبینانه دقت کنید. آن‌ها یک شبه و به خاطر حرکت خارق‌العاده‌ای که شما تصورش را می‌کنید، موفق نشدند، بلکه همانند حرکت گلوله برف روی شیب کوهستان، با یک شروع کوچک و انجام رفتارهای روزانه و مداوم به جایگاهی که اکنون دارند، رسیدند.

اما این رفتارها چه می‌توانند باشند. با هم مروری بر چند رفتار که افراد موفق بارها آن را در زندگی خود تکرار می‌کنند خواهیم داشت. در نهایت شما با روش کایزن در این مقاله آشنا خواهید شد که عصاره همه روش‌های قدم برداشتن به سمت موفقیت است.

توسعه فردی و فلسفه ژاپنی کایزن
توسعه فردی و فلسفه ژاپنی کایزن

دوری از ترفندها و روش‌های سریع رسیدن به موفقیت

«در قبال خودتان صبور باشید. بهبود و توسعه شخصیتی و فردی بسیار حساس و مهم است. هیچ سرمایه‌گذاری به اندازه آن نمی‌تواند سودمند باشد». این گفته استیون کاوی نویسنده کتاب «هفت عادت مردمان مؤثر» است. او تعلیم دهنده، تاجر و همچنین سخنران جلسات انگیزشی است و اصالت آمریکایی دارد.

شما در دنیای ماتریکس زندگی نمی‌کنید و خوردن قرصی‌های جادویی نمی‌تواند روند رشد و توسعه فردی شما را بهبود ببخشد. باید طبیعت رشد کردن را درک کنید و از آن لذت ببرید؛ و صد البته اینکه، نمی‌توانید از زیر مسئولیت و همچنین تلاش زیاد برای رسیدن به هدف نهایی خود و بهتر شدن روزانه شانه خالی کنید. هر انسان موفق و شاخصی که اکنون شما می‌شناسید برای رسیدن به موفقیت مسیری خسته کننده، ملال‌آور و همچنین آزمون و خطای زیادی را از سر گذرانده است. پس دست از جستجوی روش‌های سریع پیشرفت و توسعه فردی بردارید.

به جای اینکه هر روز محتواهای زرد با عناوین فریبنده همانند «هزار نکته طلایی برای موفقیت در یک روز» یا «چطور پدرم در یک شب ثروتمند شد» را جستجو کنید و ساعت‌ها زمان صرف خواندن و در نهایت عمل نکردن به آن‌ها کنید، بهتر است برای دست‌یابی به موفقیت، بر روی انجام کارهایی که واقعاً می‌توانند به شما کمک کنند، تمرکز کنید. شما می‌توانید خودتان را برای انجام هر اقدامی که باعث پیشرفت به سمت موفقیت شود، تشویق کنید. این کار با خواندن زندگینامه‌های افراد موفق امکان پذیر است. تنها راه رسیدن به موفقیت از میان دره‌های پرفراز و نشیب و سنگلاخی است. هیچ مسیر آسفالته‌ای برای رسیدن به مقصد موفقیت برای کسی وجود ندارد و هیچ کس به سادگی نتوانسته خودش را به این مقصد برساند.

[su_box title=”چگونه جزو ناموفق ها نباشیم؟” box_color=”#483046″]روی این ۱۰ رفتار مخرب که ویژگی افراد ناموفق است خط قرمز بکشید[/su_box]

اهداف بلند پروازانه و غیرواقعی الهام‌بخش نیستند

[su_quote]هلموت هاینزیش والدمار اشمیت اقتصادان و نظریه‌پرداز آلمانی در این مورد می‌گوید: لازمه رسیدن هر کس به اهداف بزرگ و دور دست، انتخاب هدف‌های کوچک و نزدیک است.[/su_quote]

اکثر تلاش‌های شما برای بهتر شدن در زندگی اگر تا کنون به موفقیت چشمگیری دست پیدا نکرده باشید، بیشتر شکست خورده و نیمه کاره ماندند. به این دلیل که اهداف برگزیده توسط خود شما به جای اینکه در نقش یک الهام‌بخش و تقویت کننده اراده شما عمل کنند، نقش بازدارنده ایفا کردند. هدف‌های بزرگ و غیرواقعی به شدت احتمال شکست در مسیر رسیدن به موفقیت را افزایش می‌دهد. زمانی که اهداف شما بیش از توان خودتان یا کاملاً دور از دسترس باشند، شما بیش از اینکه انگیزه برای عمل داشته باشید، استرس و نگرانی تجربه می‌کنید.

عملکرد و توانایی شما برای عمل کردن و داشتن انگیزه برای دستیابی به موفقیت و اهداف به میزان زیادی وابسته به عملکرد مغز و پیش فرض‌های ذهنی دارد. زمانی که هدف شما بزرگ و غیرقابل دسترس باشد، مغز همانند یک پدیده ناشناخته، رفتاری مانند تجربه استرس و اضطراب پیش می‌گیرد که موجب کاهش بازدهی شما می‌شود. به طور علمی، مغز شما دچار «یخ‌زدگی» می‌شود. مسلماً شما این را نمی‌خواهید. اگر به طور مداوم خودتان را در این شرایط قرار دهید، انرژی لازم برای انجام دادن اقدامات اساسی و ضروری به منظور بهبود و توسعه فردی را از دست خواهید داد.

برگزیدن یک هدف، فارغ از اینکه دست یافتنی یا محال باشد، معمولاً کار ساده‌ای است. هر کسی برای خود هدفی دارد. رسیدن به اهداف بزرگ ممکن است دشوار باشد اما دست یافتن به اهداف کوچک‌تر در موازات همان هدف بزرگ کار چندان دشواری نیست.

اگر می‌خواهید به همه اهداف خود برسید، باید دست به خلق روش و تعیین مسیر برای رسیدن به اهدافتان بزنید. به جای اینکه فقط یک هدف مشخص کنید و موفقیت خودتان را در گرو آن بدانید، روش و مسیر رسیدن به آن را در ابتدا تعیین کنید. با این کار شما اغلب برنده خواهید شد. زمانی که با طی مسیر رسیدن به هدف نهایی، به هدف‌های کوچک‌تر دست پیدا کنید، انگیزه شما برای ادامه بیشتر خواهد شد و دست یافتن به اهداف بعدی به مراتب ساده‌تر می‌گردد. با این کار مغز شما از استرس و اضطراب نرسیدن به هدف بزرگ خلاص می‌شود. داشتن برنامه و نقشه راه، بسیار مهم است و تمرکز هر چه بیشتر برای تعیین مسیر و اهداف کوچک‌تر می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد شما داشته باشد.

[su_box title=”چگونه مثبت اندیش باشیم؟” box_color=”#483046″]۷ فرمول جالب برای مثبت اندیشی و دور کردن افکار منفی[/su_box]

جیمز کلیر، نویسنده کتاب‌های انگیزشی در این مورد می‌گوید:

ما استرس بی‌جا برای خودمان در قالب‌های گوناگونی همانند کاهش وزن، موفقیت در کسب و کار یا فروش اولین کتاب مان به تعداد زیاد درست می‌کنیم. این در حالی است که به جای آن‌ها می‌توانید تمرکز خودتان را روی اهداف کوچک‌تر بگذارید. اهدافی که می‌توانند با انجام امور روزانه و برنامه‌ریزی دقیق به سادگی محقق شوند. با این کار به جای نگرانی برای اهداف بزرگ، زندگی‌تان کم‌کم به سمت تغییر و رسیدن به همان هدف بزرگ متمایل می‌شود. زمانی که شما بر روی «یادگیری» به جای «عملکرد» تمرکز کنید، می‌توانید از لحظات کنونی خود لذت ببرید و در همان لحظه زندگی خودتان را برای گام‌های بعدی بهبود ببخشید.

توسعه فردی
توسعه فردی

توسعه فردی یک هدف نیست

میک مرداک، خواننده و برنده جوایز موسیقی برتر دنیا می‌گوید:

شما نمی‌توانید زندگی خودتان را تغییر دهید مگر اینکه عادت‌های روزانه خودتان را عوض کنید.

یادگیری نباید بعد از دوران مدرسه و دانشگاه متوقف شود. خودآموزی، شرکت در دوره‌های مختلف آموزشی، خواندن کتاب‌های انگیزشی مناسب و دیگر موارد مشابه در طول زندگی می‌تواند شما را تبدیل به فردی بهتر برای جامعه و دیگران کند.

توسعه فردی یک هدف و جایگاه نهایی نیست. شما هیچ وقت نمی‌توانید به معنی واقعی شخصیت خودتان را توسعه دهید. حتی اگر شما موفقیت‌های زیادی داشته باشید، نیاز دارید که این موفقیت‌ها را حفظ کنید. باید رفتارها و اعمالی که از ابتدای مسیر رسیدن به موفقیت‌های خودتان انجام دادید را تکرار و بهبود ببخشید.

برداشتن اولین قدم برای بهبود زندگی خودتان و توسعه فردی برای تغییر هر آنچه که امروز هستید و از آن رضایت ندارید اصلاً کار ساده‌ای نیست. هیچ کس نمی‌تواند به شما قول بدهد که این کارها آسان است اما می‌تواند به شما قول صد در صد بدهد که بهتر خواهند شد. این کار با تغییرات کوچک و رفتارهای جزئی شکل می‌گیرد و رشد پیدا می‌کند. به یاد داشته باشید، شما به عنوان کسی که بارها تلاش کرده و شکست خورده‌اید بهتر از کسی هستید که هیچ تلاشی نکرده است. کسی شکست نمی‌خورد که کاری هم نکرده باشد.

کایزن و راز معجزه‌آسا بودن آن
کایزن و راز معجزه‌آسا بودن آن

فلسفه ژاپنی کایزن و راز معجزه‌آسا بودن آن

بنجامین فرانکلین معتقد بود ضربه‌های کوچک درخت بلوط را زمین می‌زند.

کایزن، روشی ژاپنی برای بهبود مستمر

کایزن که مترادف فارسی برای آن بهتر از «تغییر دائمی» وجود ندارد، روشی فلسفی است که در آن مدیریت کسب و کارها، توسعه فردی و دیگر فرایندهای نیازمند تغییر با تمرکز کافی بر تغییرات و بهبودی مستمر به شکل بهتر و مفیدتری انجام می‌شود. شما در مجموعه‌ای که کایزن در آن جریان داشته باشد شاهد بهبود عملکرد از کارگران خط تولید تا مدیرعامل خواهید بود. برای اولین بار در جنگ جهانی دوم، ژاپنی‌ها در چندین کسب و کار از این فلسفه برای بهبود عملکرد خود استفاده کردند. همچنین در همین دوران مربیان آمریکایی که از صنایع چینی بازدید داشتند، این روش فلسفی را به امریکا انتقال دادند. هم اکنون شما شاهد استفاده از این روش در بسیاری از کسب و کارها و زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و غیره هستید.

در حالی که کایزن بیش از پیش نمود خود را در قالب اقتصادی و اجتماعی نشان داده است اما شما می‌توانید از این روش برای توسعه فردی کاربردی استفاده کنید و آن را در زندگی خود به کار برید. فلسفه کلی کایزن در این است که شما به هر اندازه، حتی خیلی کوچک بتوانید هر روز در زندگی خود تغییر مثبتی ایجاد کنید. این کار باعث خواهد شد هر روز بهتر از دیروز باشید.

همان‌طور که در کتاب «هنر انسانیت» از برت و کیت مککی می‌خوانید:

به جای تلاش برای ایجاد تغییرات گذرا و موقت در زندگی به فاصله زمانی کوتاه، فقط کافی است که تمرکز خودتان را برای ایجاد تغییرات اندک به شکل هر روزه سرمایه‌گذاری کنید. این تغییرات اندک موجب تغییرات بزرگ‌تر خواهد شد. اگر تصمیم به توسعه فردی و بهبود اوضاع زندگی خود دارید، هر روز یک درصد تغییر کنید. همین کافی است، فقط یک درصد.

شاید به نظر شما همین یک درصد ناچیز و خنده‌دار باشد اما این یک درصدها با جمع شدن در کنار هم همان‌طور که انیشتین از سود مرکب سخن گفت، می‌تواند سود و تغییر بزرگی به دنبال داشته باشد. در ابتدای کار مسلماً حس خواهید کرد که تلاشتان بی‌فایده است و این کار عملاً به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد؛ اما شما به شکل تدریجی و مداوم شروع به بهبود زندگی خودتان و توسعه فردی کردید. ممکن است ماه‌ها سال‌ها این کار طول بکشد، اما پیشرفت‌های شما در صورتی که فقط روی همین ۱% ها تمرکز کرده باشید، بهتر و بیشتر خواهد شد.

راز کایزن در چیست؟
راز کایزن در چیست؟

راز کایزن در چیست؟

جان وودن، در مورد کایزن می‌گوید:

هنگامی که روزانه تغییرات اندک برای بهبودی پیش می‌گیرید، در نهایت اتفاقات بزرگ رخ می‌دهد. زمانی که شرایط را به مقدار هر چند اندک درست کنید، با گذشت زمان و استمرار شما در این کار، شرایط به میزان زیادی بهبود خواهد یافت. امروز نه فردا هم نه اما در نهایت شما یک سود و تغییر بزرگ خواهید داشت. به جای تغییر عظیم، تغییرات سریع و کوچک را مد نظر قرار دهید. به دنبال تغییرات کوچک در روزهای خودتان باشید. این راه طولانی است اما اگر به سرانجام برسد، بادوام است.

رویکرد فلسفه ژاپنی کایزن، به ما یادآوری می‌کنید که برای حفظ موفقیت و توسعه فردی نیازمند تلاش و پیشرفت روزافزون داریم. همان‌طور که گفتیم گام‌ها و اهداف کوچک که در طول روز می‌توانید به آن دست پیدا کنید، شما را به سمت هدف و پیشرفت بزرگ‌تر هدایت می‌کند.

هر روز، پیشرفت به اندازه ۱%  کار ساده و راه عملی برای رسیدن به اهداف بزرگ است. ۱%  کم هست، بله حق با شماست. صد البته ساده و کاربردی در همه کارهایی که انجام می‌دهید یا قصد دارید در آینده به آن‌ها بپردازید است.

تغییر به اندازه ۱% در فلسفه ژاپنی کایزن ، نه آن چنان بلند پروازانه است که شما را به استرس بیندازد نه آن چنان بی‌اهمیت که از آن فارغ شوید. البته باید انگیزه خودتان برای تغییر به اندازه اندک را همیشه بالا نگه دارید، چرا که تغییرات اندک در نهایت قرار است تغییر بزرگ و مفیدتری را شکل دهند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید