سلامت روانی همسان سلامت جسمی حائز اهمیت است

سلامت روانی و جسمی
سلامت روانی و جسمی

فهرست مطالب

چرا سلامت روانی همسان سلامت جسمی حائزاهمیت است
به قلم
شاون لیم
وقتی صحبت از سلامتی و بهزیستی ( سلامت روان و سلامت جسم ) می شود، اولین چیزی که به فکر می رسد، سلامت جسمی است. افراد در مورد ورزش، پیاده روی، سر زدن به باشگاه ورزشی و… صحبت می کنند؛ اما هرگز در مورد سلامت روانی شان حرفی نمی زنند.
سلامت روان شامل بهزیستی روانشناختی، اجتماعی و عاطفی تان می شود. این امر بر نحوه تفکر، احساس و نحوه عملکردتان در زندگی روزمره تاثیر می گذارد. توانایی تان در مقابله با احساسات، استرس، نحوه معاشرت با دیگران و تصمیم گیری، تا حد زیادی از زاویه روانی تان بررسی و تعیین می گردد.

[su_note note_color=”#00aea0″ radius=”10″ class=””]

چرا باید به سلامت روان توجه کنیم؟

[/su_note]

در گذشته انسان ها فقط بر اهمیت بهزیستی جسمی تاکید می کردند. به همین دلیل است که ما اسپارتها و بربرها را داریم، که برای زنده ماندن، بدن خود را ورزیده می کردند. اما در دنیای امروز، سلامت روان و سلامت جسم به یک اندازه حائزاهمیت هستند . 
ما نمی توانیم متعادل باشیم اگر فقط به سلامتی جسمی خود توجه داشته و وضعیت روانی مان را نادیده بگیریم. این امر به ویژه در صورتی که می خواهید زندگی خوبی داشته باشید و نتایج خارق العاد ای را در هرجا کسب کنید، صادق است.

[su_note note_color=”#00aea0″ radius=”10″ class=””]

هنوز قانع نشده اید؟

[/su_note]

[su_highlight background=”#fc01fe ” color=”#000000″ class=””]در اینجا چند دلیل ارائه می شود که مبین برابری اهمیت سلامت روان به اندازه سلامت جسمی است:[/su_highlight]

[su_note note_color=”#00aea0″ radius=”10″ class=””]

۱.) سلامت روان شما می تواند بر وضعیت جسمی تان تاثیر بگذارد.

[/su_note]

سلامت جسم و روان
سلامت جسم و روان

افرادی که از مشکلات روحی/ روانی رنج می برند، مستعد ضعف سیستم ایمنی هستند. این مورد زمینه راحت تر بیمار شدنشان را فراهم می آورد. شاون لیم
آیا می دانید بین بدن و ذهن شما ارتباط محکمی برقرار است؟ به عنوان مثال وقتی دردهای جسمی دارید، ممکن است کار وزندگی خانوادگی شما نیز تحت تاثیر قرار گیرد. اما این مورد، حالات روحی شما را نیز تضعیف می نماید و درقالب استرس، اضطراب، یا افسردگی تجلی می یابد.
نقطه مقابل نیز صادق است. طبق مطالعات، مشکلات سلامت روان می تواند باعث بدتر شدن سلامت جسمی تان نیز گردد. به عنوان مثال: اگر دچار اضطراب و افسردگی مزمن هستید، ممکن است در خواب مشکل داشته باشید. بنابراین، سلامت جسمی تان در معرض خطر است.
نه تنها، علم ثابت کرده که افرادی که از بیماری روانی رنج می برند، سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، که موجب می گردد زودتر بیمار شوند؛ بلکه پزشکان دریافته اند که وقتی به مشکلات سلامت روان پرداخته می شود، بسیاری از بیماران پیشرفت هایی در سلامت جسمی شان گزارش می کنند.
بنابراین به یاد داشته باشید: اگر از نظر جسمی ضعیف هستید، می تواند برسلامت روانتان نیز تاثیر بگذاد. در عین حال، اگر از نظر روحی ضعیف هستید، سلامت جسمی تان نیز متاثر خواهد بود.

[su_note note_color=”#00aea0″ radius=”10″ class=””]

   ۲.) سلامت روان شما بر ثبات مالی تان نیز تاثیر می گذارد.

[/su_note]

سلامت روان بر موفقیت تجاری
سلامت روان بر موفقیت تجاری

بیشتر مردم از اینکه چگونه آمادگی ذهنی می تواند بر ثبات مالی تاثیر بگذارد، آگاهی ندارند، زیرا ارتباط آن با سلامت جسمی مان چندان آشکار نیست.
طبق مطالعه ای که توسط ژورنال آمریکایی روانپزشکی انجام شده است، افرادی که از بیماری روانی رنج می برند ۴۰% کمتر از افرادی که در وضعیت روحی خوب هستند، کسب درآمد می کنند. در این مطالعه، همچنین مشخص شد که افراد مبتلا به بیماری روانی درمان نشده یک سوم از کل بی خانمان ها را تشکیل می دهند که حدود ۱۶ % است.

مشکلات بهداشت روانی، می تواند بهره وری تان را نیز از بین ببرد. سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون روز کاری به دلیل افسردگی، از بین می رود. تقریبا نیمی از ۱۰ دلیل اصلی ناتوانی ناشی از مشکلات سلامت روان در جهان ، افسردگی، است.
به طور کلی، افرادی که مشکلات ذهنی دارند، بیشتر از افراد دیگر، مکررا از مرخصی پزشکی استفاده می کنند. به نظر می رسد که حتی در هنگام کار، کاملا معطوف وظایف خود نیستند. بنابراین سلامت روان خود را دست کم نگیرید. همانند سلامت جسمی تان، با آن رفتار کنید.

[su_note note_color=”#00aea0″ radius=”10″ class=””]

۳.) سلامت روان شما می تواند بر خانواده تان تاثیر بگذارد.

[/su_note]

نقش سلامت روان در خانواده
نقش سلامت روان در خانواده

عزیزانمان اغلب با حداکثر تاثیرات ناشی از مشکلات و مسایل مرتبط با سلامت روان مان مواجه و متاثر هستند. شاون لیم
دلیل مهمی که تبیین می کند سلامت روان بسیار حائز اهمیت است، این است که می تواند بر خانواده فرد تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال، کودکان مبتلا به مشکلات بهداشت روان، بیشتر درمعرض بی توجهی و همچنین انواع آسیب های عاطفی و رفتاری قرار می گیرند.
غالبا وقتی کسی به سمتشان نمی رود، خود را از دیگران جدا می کنند. متاسفانه این تاثیرات می توانند در بزرگسالی بروز کند. این احتمال وجود دارد که این کودکان بزرگتر شده و دچار مشکلات روحی و روانی شوند که نیاز به معالجه داشته باشند.

در چهار فرزند که از افسردگی مزمن رنج می برد. به این فکر کنید که چگونه همسر و چهارفرزندش می توانند با وی کنار بیایند. این عزیزان هستند که اغلب با فشار اقتصادی، از دست دادن شغل، استرس و سایر مشکلات ناشی از مسائل بهداشت روان بیشترین تاثیرپذیری را دارند.
به همین دلیل، گاهی اوقات بهبودی برای کل خانواده پیشنهاد می شود تا همه بتوانند شفا یافته و با قدرت پیش بروند.

[su_note note_color=”#00aea0″ radius=”10″ class=””]

۴.) درمان نشدن بیماری روانی حاد یا بی ثباتی، ممکن است به خطراتی منتج گردد.

[/su_note]

عدم سلامت روانی
عدم سلامت روانی

بحثهایی در مورد بیماری روانی درمان نشده و ارتباط آن با جرایم خشونت آمیز صورت گرفته است. همچنین مسئله استفاده از مواد مخدر یا الکل نیز مطرح شده که باعث می شود، افراد دارای مشکلات بهداشت روان، رنج بیشتری را متحمل گردند. اما شاید نگرانی جدی تر این باشد که چگونه افراد دارای اختلالات روانی معمولا قربانی جرم خشن می شوند.

در حالی که مطالعات هنوز هم در مورد پیوند بین خشونت و مسائل روانی مزمن درمان نشده در حال انجام است، افراد مبتلا به چنین مشکلاتی متاسفانه به “هدف” سوءاستفاده یا بدرفتاری بدل می شوند.
در حقیقت، مرکز خدماتی در کارولینای شمالی کشف کرده است که افراد دارای مشکلات روحی شدید، که دارو مصرف نمی کردند، ۲.۷ برابر بیشتر قربانی جرم خشن بودند.

[su_note note_color=”#00aea0″ radius=”10″ class=””]

۵.) سلامت روانی خوب می تواند زندگی طولانی تر و شادتری برایتان به ارمغان آورد.

[/su_note]

سلامت جسم و روان
سلامت جسم و روان

ارزیابی خودتان را بیاموزید. روزانه دلایل زیادی به خود برای لبخند زدن و شاد ماندن، ارائه دهید. شاون لیم
آیا می دانید وضعیت روانی تان می تواند بر امید به زندگی شما تاثیر بگذارد؟ مطالعه ای در مجله پزشکی بریتانیا ۲۰۱۲ نشان میدهد افرادی که حتی دارای مشکلات روحی و روانی خفیفی هستند، ممکن است امید به زندگی کمتری داشته باشند.

همچنین مشخص شده کسانی که از مشکلات روانی مزمن مانند افسردگی و اضطراب رنج می برند، خطر مرگ ( مربوط به بیماری های قلبی) را به ۹۴% افزایش دهند.
اگرچه ممکن است مشکلات روحی و روانی شدید نداشته باشید، اما دائما احساس افسردگی، نگرانی یا وحشت می تواند عواقب جدی را به همرا ه داشته باشد و جنبه های متعددی از زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین یاد بگیرید که برای خود ارزش قائل شوید: مرتبا ورزش کنید؛ مراقبه و یوگا را تمرین کنید؛ از سیگار و الکل خودداری کنید- به خودتان دلایل بیشتری برای لبخند زدن و خوشحال ماندن هر روزه ارائه دهید. اینها روشهای خوبی برای بهبود سلامت روان و بهزیستی شما هستند.

در حال حاضر شما باید بدانید که مراقبت از ذهن و بدنتان نه تنها به معنای زندگی طولانی تر، بلکه کیفیت بهتر نیز خواهد بود. از این رو هر زمان که نشانه ای از بیماری روانی وجود داشت، در اسرع وقت به دنبال داروهای مناسب و معالجه باشید. اجازه ندهید مشکل بزرگ شود و زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد.

با وجود سلامت روان و سلامت جسم میتوانیم زندگی هدفمند و موفقی را پیش رو داشته باشیم .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید