خلاصه کتاب گاو بنفش

خلاصه کتاب گاو بنفش

فهرست مطالب

چرا گاو بنفش ؟ مگر گاو بنفش داریم؟

احتمالاً آنقدر گاو در زندگی خود دیده‌اید که به نظرتان خسته کننده می‌آیند. دیگر وقتی آنها را می‌بینید به آنها توجه نمی‌کنید و هیجان زده نمی‌شوید. اما آخرین باری که یک گاوی بنفش دیده‌اید کی بوده است؟ اگر یکی از آن‌ها را ببینید، احتمالاً به آن توجه خواهید کرد و در مورد آن با دیگران صحبت خواهید کرد.

درست مانند یک گاو بنفش، بهترین ایده‌های جدید بازاریابی هم هیجان انگیز هستند. آنها بسیار خیالی و تقریباً باورنکردنی به نظر می‌رسند. به همین دلیل است که به خوبی جواب می‌دهند.

در کتاب گاو بنفش، گودین چندین اصل را برای موفقیت بیشتر در کسب و کارتان به شما آموزش می‌دهد تا تبدیل به گاوی بنفش  در حوزه کسب و کارتان شوید.

برای مطالعه خلاصه کتاب گاوبنفش با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب ‌گاو بنفش

  • عنوان اصلی :  Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable
  • نویسنده: ست گودین
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار:  ۲۰۰۲‏
  • ژانر: کسب و کار، خودیاری
  • مناسب برایهمه افراد به خصوص کارآفرینان و بازاریابان
  • امتیاز کتاب:‏ ۳.۷۷ از ۵ (بر اساس وبسایت‎ goodreads.com‏)

عکس گاو بنفش در خلاصه کتاب گاو بنفش

معرفی کتاب ‌گاو بنفش 

گودین در کتاب خود گاو بنفش، در مورد اینکه چگونه چیزی معمولی را ‌می‌توان با کمی ‌نوآوری برجسته کرد، صحبت ‌می‌کند.

این کار به سادگی رنگ کردن حیوانات با رنگ بنفش نیست. برای آنکه بتوانید چیزی جدید، متفاوت و منحصر به فرد ارائه دهید باید مدل کسب و کار خود را تغییر دهید.

در این کتاب، گودین ایده ای به نام “گاو بنفش” را به پنج P بازاریابی (محصول، قیمت گذاری، تبلیغات، مکان‌یابی،  بسته بندی) اضافه کرده است.

به گفته گودین، ​​برجسته شدن رمز استراتژی‌های موفق بازاریابی است. در واقع بازاریابی برای ایجاد علاقه و برجسته شدن به کار گرفته می شود.

این شاهکار بازاریابی به شما نشان ‌می‌دهد که چگونه گاوهای بنفشی در کسب و کار خودتان بسازید که شما را از مشتری اولیه تان به بازار اصلی منتقل کند.

در دنیای امروز، بازاریابی سنتی (تبلیغات در رسانه‌های اصلی مانند تلویزیون و رادیو) دیگر کارکرد لازم را ندارد. امروز مردم به تبیغات “دهان به دهان” اعتماد ‌می‌کنند تا هزاران پیشنهاد و تبلیغات که روزانه با آنها روبرو ‌می‌شوند.

برای بازاریابی در دنیای امروز باید با چیزی “قابل توجه”ایجاد کنید و به مردم بدهید تا در مورد آن صحبت کنند. کتاب گاو بنفش در این راستا به شما کمک می‌کند.

یکی از ویژگی‌هایی که در مورد کتاب‌های گودین جذاب است نحوه فصل بندی کتاب‌هایش ‌می‌باشد. کتاب گاو بنفش گودین شامل ۷۱ فصل است.

در واقع، ۷۱ مقاله کوتاه هستند که بر یک نکته تمرکز دارند. هر فصل سریع خوانده ‌می‌شود و موارد قابل تأملی را بیان می‌کند. بعضی از فصل‌ها فقط یک یا دو بند هستند.

ایده‌های مطرح شده در کتاب ‌گاو بنفش

  1. فرمول قدیمی‌بازاریابی “افزایش تبلیغات، افزایش توزیع، افزایش فروش برای افزایش سود” دیگر به طور خودکار کار نمی‌کند.
  2. به محصولات قدیمی‌ و خسته کننده پشت کنید. بر روی محصولاتی سرمایه گذاری کنید که جدید و مهیج هستند.
  3. تیم توسعه و تبلیغات محصول شما باید مشتری ایده آل‌تان را هدف قرار دهد نه این که بر توده مردم تمرکز کند.
  4. خوب در مقابل قابل توجه قرار می‌گیرد. محصولات “خوب” برای محیط نوآورانه امروزی کافی نیستند. پیش گرفتن روش‌های ایمن این روزها خطرناک است.
  5. بدانید که نمی‌توانید همه را خوشحال کنید، بنابراین مشتری ویژه خود را پیدا کنید و نیازهای آنها را برآورده کنید.
  6. اجازه ندهید شرکت‌تان در گله گوسفندان گم شود. از آنجا بیرون بروید و چیز جدیدی تولید کنید که بسیار مهم باشد. گاو بنفش باشید!
  7. تبلیغات باید واقعی و هوشمندانه باشد. اگر واقعی نباشد، هوشمندانه هم نیست.
  8. شما باید با عرضه محصول خود، مبتکران و پذیرندگان اولیه را هدف قرار دهید. سپس این افراد محصول شما را به عموم مردم معرفی می کنند.
  9. تلاش برای جلوگیری از انتقاد، تنها شکست را تضمین ‌می‌کند.
  10. محدودیت‌ها را امتحان کنید تا ببینید چگونه محصول تان ‌می‌تواند به بهترین، جدیدترین و یا آسانترین محصول برای استفاده که جهان دیده، تبدیل شود.
  11. پس از تثبیت گاو بنفش، شیر آن را بدوشید. مطمئن باشید که این گاو برای همیشه دوام نخواهد آورد و روی ایجاد یک گاو جدید کار کنید.

مشتری هدف در خلاصه کتاب گاو بنفش

 

خلاصه کتاب گاو بنفش

بازار به نوعی مانند مزرعه است. بیشتر رقیبان محصول یا خدمات مشابهی را ارائه ‌می‌دهند ( با ۱۰٪ اختلاف). وظیفه شما به عنوان بازاریاب و کارآفرین مدرن این است که تجارت خود را به گاو بنفش تبدیل کنید. در ادامه سه درس اصلی کتاب گاو بنفش را بررسی می کنیم.

درس اول: تبلیغات به دلیل فراوانی بسیار کم اثرتر از گذشته شده است

تبلیغات از هر زمان دیگری آسان‌تر و در عین حال دشوارتر شده است.

در گذشته فقط چند تبلیغ در تلویزیون یا روزنامه مشاهده ‌می‌کردید. این باعث ‌می‌شد آن محصولات قابل اعتماد و ارزشمند به نظر برسند، زیرا بسیار کمیاب بودند.

امروزه محصولات بی شماری وجود دارند که به طرق مختلف تبلیغ ‌می‌شوند. این امر جلب توجه مصرف کننده را دشوار کرده است.

به این دلیل که افراد بیش از حد مشغول شده اند، دیگر متوجه تمام پیام‌های بازاریابی که در اطرافشان هست نمی شوند.

این بدان معنی است که تبلیغات سنتی دیگر تأثیر بسیار کمتری دارد. اگر یک تبلیغ تلویزیونی داشته باشد، احتمالا بسیاری از مردم آن را ‌می‌بینند، اما فقط بخش کوچکی از آن بینندگان محصول شما را ‌می‌خواهند. حتی تعداد کمتری مایل به توجه به تبلیغ هستند و تعداد کمی هم مایل به خرید محصول شما خواهند بود.

استفاده از تبلیغات با از دست دادن قدرت قبلی اش، هر روز دشوارتر ‌می‌شود. پس چه باید کرد؟درس بعدی جواب این سوال است.

درس دوم: برای ایجاد یک محصول قابل توجه، باید ریسک کنید

اگر دیگر تبلیغ محصول در تلویزیون جواب نمی‌دهد، باید مطمئن شوید که محصول شما به خودی خود برجسته هست.

این تقریباً مانند بازگشت به زمان قبل از عصر تبلیغات است، جایی که تبلیغات دهان به دهان عامل اصلی فروش بود.

برای موفق شدن باید

  • باید برجسته شوید و گاو بنفش بازار خود باشید.
  • برای اینکه گاو بنفش باشید، باید برجسته شوید.
  • برای برجسته شدن، باید متفاوت باشید.
  • برای متفاوت بودن، باید ریسک کنید.

بسیاری افراد ممکن است دنباله رو شخص دیگری باشند و انتظار داشته باشند که این روش موثر واقع شود. مطمئناً، با به کارگیری این روش خیلی سریع سود کسب کنید.

اما اگر ‌می‌خواهید رهبر بازار باشید و به موفقیت طولانی مدت دست پیدا کنید، نباید مسیر شخص دیگری را دنبال کنید، بلکه باید مسیر خود را بسازید. .

اگر گام‌های دیگران را دنبال کنید، برجسته نخواهید شد. سرنوشت شما این خواهد بود که به یک گاو سیاه و سفید دیگر تبدیل شوید.

درس سوم: بازاریابی ایجاد یک محصول است، نه فروش محصول

بیشتر مردم وقتی به بازاریابی فکر ‌می‌کنند، تلاش برای تبلیغ مزایای یک محصول را به یاد می‌آورند.

با این حال، بهترین محصولات و خدمات با در نظر گرفتن اصول بازاریابی ساخته ‌می‌شوند. بازاریابی در واقعیت ابداع و طراحی محصول به گونه ای است که بتواند مشکلات مشتری هدف‌تان را حل کند.

برای ایجاد یک محصول متناسب با مشکل مخاطبان، ‌می‌توانید پیشنهاد خود را آزمایش  کرده و تغییر دهید. تا مطمئن شوید از نظر ظاهر، احساس و تأثیر آن بر روی کاربران، محصولی برجسته است.

بنابراین، هنگام طراحی محصول باید به فکر بازاریابی و اینکه چگونه ‌می‌توانید آن را متمایز کنید، باشید نه هنگام فروش.

بازاریابی در خلاصه کتاب گاو بنفش

 

بخش‌هایی از متن کتاب گاو بنفش 

  1. “اگر استثنائی باشید، به احتمال زیاد برخی افراد شما را دوست نخواهند داشت. این بخشی از تعریف استثنائی بودن است. هیچ کس توسط همه ستایش نمی‌شود. بهترین چیزی که یک فرد ترسو ‌می‌تواند به آن امیدوار باشد این است که مورد توجه قرار نگیرد. انتقاد برای کسانی است برجسته بودن را انتخاب می‌کنند. “
  2. “در شغلتان، حتی بیشتر از یک برند تجاری، باقی ماندن در محیط ایمن خطرناک است. مسیر امنیت شغلی مادام العمر برجسته بودن است. “
  3. “به عنوان مصرف کننده، ما بیش از حد مشغول توجه به تبلیغات هستیم، اما در یافتن چیزهای خوبی که مشکلات‌مان را برطرف کند، ناتوان هستیم.”
  4. “قانون قدیمی ‌این بود: محصولات ایمن و معمولی را ایجاد کنید و آنها را با برنامه‌های بزرگ بازاریابی ترکیب کنید. قانون جدید این است: محصولی قابل توجه برای افراد درستی که به دنبال آن هستند، ایجاد کنید. “
  5. “اگر بعید به نظر ‌می‌رسد آینده یک محصول قابل توجه باشد، اگر نمی‌توانید آینده ای را تصور کنید که در آن مردم یک بار دیگر مجذوب محصول شما شوند، وقت آن رسیده که بدانید بازی تغییر کرده است. به جای سرمایه گذاری در یک محصول در حال مرگ، سود حاصل ازآن را بگیرید و در ساخت چیزی جدید سرمایه گذاری کنید. “
  6. “اطلاعات صحیح دانش را به ارمغان ‌می‌آورد. دانش قدرت است. به اشتراک گذاشتن آن موجب توانمند سازی می‌شود. “
  7. “از آنجا که نظارت بر شبکه‌های غیررسمی ‌مصرف کننده آسان تر است، برندگان شرکت‌هایی خواهند بود که سریعترین کار را انجام ‌می‌دهند  و این کار را بیشتر انجام ‌می‌دهند. یعنی ‌می‌فهمند چه چیزی کار نمی‌کند و آن کنار می گذارند. زارا، یک لباس فروشی خرده فروشی است با سرعت در اروپا رشد میکند. این شرکت، هر سه یا چهار هفته یک بار خط لباس خود را تغییر ‌می‌دهد. با تماشای دقیق آنچه کار ‌می‌کند و آن چه کار نمی‌کند، ‌می‌توانند ترکیب خود را بسیار سریع تغییر دهد.”
  8. “اگر با شرکت هواپیمایی سفر ‌می‌کنید و با خیال راحت به مقصد می رسید، به کسی درباره آن نمی‌گویید. این چیزی است که قرار بوده اتفاق بیفتد. وقتی قابل توجه ‌می‌شود که این شرکت فراتر از باورتان وحشتناک باشد یا خدمات بسیار غیرمنتظره ای ارائه دهند که لازم است آن‌ها را به اشتراک بگذارید. “
  9. “هرچه بازار شلوغتر باشد و مشتری‌های شما مشغول تر باشند، به گاوهای بنفش بیشتری نیاز دارید. “
  10. ” آدرس ایمیل ۲۰ درصد از مشتریانتان که عاشق کارتان هستند را دارید؟ اگر نه، شروع به تهیه آن کنید. وقتی این کار را انجام دادید،باید ببینید برای این مشتریان چه ویژگی فوق العاده ای برای عرضه خواهید داشت؟ “
  11. “بازاریابی خیلی مهم تر از آن است که به بخش بازاریابی واگذار شود.”
  12. “در یک بازار شلوغ، مناسب شدن همان شکست خوردن است. در یک بازار شلوغ، برجسته نبودن مساوی نامرئی بودن است “
  13. ” هر شرکتی که درس گاو بنفش را فراموش کرد. این شرکت‌ها به جای گرفتن پول و استفاده از آن برای ایجاد یک سری نوآوری‌ها که ‌می‌تواند منجر به گاو بعدی شود (در یک سطح بالاتر و بزرگتر) این شرکت‌ها فقط سود کسب کردند. “
  14. “برندگان مشهور، شرکت‌های متوسط ​​و کوچکی هستند که به دنبال افزایش سهم خود در بازار می‌باشند. اینها شرکت‌هایی هستند که چیزی برای از دست دادن ندارند، اما مهمتر از همه، درک ‌می‌کنند که با تغییر قوانین بازی چیزهای زیادی به دست ‌می‌آورند. “
  15. “به جای اینکه بخواهید از فن آوری و تخصص خود برای تولید یک محصول بهتر برای رفتار استاندارد کاربران استفاده کنید، دعوت کاربران به  تغییر رفتار شان در جهت به کار گیری خیلی بهتر محصول را آزمایش کنید.”
  16. “جعبه آبی تیفانی یک شعار بدون کلمه است. برای ظرافت و بسته بندی و کیفیت برجسته شده و نشان دهنده شعار “قیمت هیچ چیز نیست” ‌می‌باشد.
  17. “شما با پروژه برابر نیستید. انتقاد از پروژه انتقاد از شما نیست. “

برای مطالعه کتاب گاو بنفش کافی است بر روی لینک زیر کلیلک نمایید.‎

خلاصه کتاب گاو بنفش

این کتاب نشان می‌دهد که چرا بازاریابی سنتی دیگر پاسخ گوی نیازهای سازمان‌ها نیست. این کتاب به شما نشان می‌دهد که باید در کار خود یک گاو بنفش باشید.

‎اکنون بخوانید‎

 

صاحب نظران در مورد کتاب “‌گاو بنفشچه می‌گویند؟

مجله فوربز در مورد این کتاب نوشته است:

“ست گودین ‌می‌گوید که رمز موفقیت یافتن راهی برای برجسته شدن است. مثل گاو بنفش بودن در مزرعه هولشتاین‌های تک رنگ. خود گودین بهترین مثال برای چگونگی کارکرد این نظریه می‌باشد: کارشناس بازاریابی یک حرفه ای به تمام معنا، نویسنده کتاب های پرفروش، مدرس بسیار مورد توجه، کارآفرین موفق، صاحب نظر محترم و وبلاگ نویس مشهور. به خاطر درکش از اینترنت به طور منحصر به فردی مورد احترام قرار گرفته است، و مقاله‌ها و نظرات او بصورت آنلاین و آفلاین به طور گسترده خوانده ‌می‌شود. 

تام کلی، نویسنده کتاب” هنر نوآوری ” نظر خود را در مورد این کتاب اینگونه بیان کرده است:

“این کتاب را دوست دارم! بخشی از آن بیدار کننده، بخشی از آن برنامه عملیاتی است، گاو بنفش به سازمانها نشان ‌می‌دهد که چگونه تمایز ایجاد کنند و از انقراضشان جلوگیری کنند. ” 

معرفی نویسنده کتاب گاو بنفش

نویسنده خلاصه کتاب گاو بنفش

ست گودین که به عنوان “کارآفرین نهایی عصر اطلاعات” شناخته ‌می‌شود.

گودین نویسنده نوزده کتاب پرفروش بین المللی است که به بیش از ۳۵ زبان دنیا ترجمه شده اند و طرز تفکر مردم در مورد بازاریابی و کار را تغییر داده است. کتاب هایی وی در حوزه‌های مختلف بازاریابی، تبلیغات، کسب و کار‌های پر ریسک و رهبری می باشند.

گودین همچنین یک کارآفرین، بازاریاب و سخنران عمو‌می‌ است که به خاطر سخنرانی در مجامع عمو‌می‌مشهور شده است.

وقتی کتاب الکترونیکی خودش را با عنوان “رها کردن ایده‌های ویروسی”  را بارگذاری کرد و آن را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان عمو‌می‌قرار داد، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

گودین مدرک MBA خود را از دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد گرفته و قبل از اینکه به عنوان یک نویسنده مشهور شود، استارت آپی به نام “Yoyodyne ” را راه اندازه نموده که به یکی از اولین شرکتهای بازاریابی مستقیم مستقر در اینترنت تبدیل شده بود.

محبوبیت شرکت وی شرکت‌های بزرگی مانند ولوو، مایکروسافت، سونی موزیک و غیره را مجبور به همکاری با او کرد.  در مدت چند سال “یاهو” این شرکت را خریداری کرد و گودین را به عنوان معاون بازاریابی نگه داشت.

از کتاب تحسین شده و پرفروش گودین می توان به “همه بازاریابان دروغگو هستند” و “گاو بنفش”  اشاره کرد.

یکی از راه های برجسته شدن و افزایش خلاقیت، مطالعه کردن است. با استفاده از  اپلیکیشن ذهن می توانید مجموعه ای از برترین کتاب های جهان را در کمترین زمان مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

 

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید