خلاصه کتاب قانون پنج ثانیه

خلاصه کتاب قانون پنج ثانیه

فهرست مطالب

اگر کسی به شما بگوید که می‌توانید در مدت زمانی کمتر از ۵ ثانیه زندگی خود را تغییر دهید‌، چه می‌کنید؟ و چه می‌شود اگر میلیون‌ها نفر بگویند که این استراتژی برای آنها نیز مفید بوده است؟

می‌خواهید خودتان امتحان کنید، درست است؟

در این صورت زمان مناسبی برای خواندن  کتاب” قانون پنج ثانیه” مل رابینز است!

قانون ۵ ثانیه ابزاری قدرتمند برای ایجاد انگیزه شخصی است. به طور ساده و مختصر می توان گفت: قانون پنج ثانیه موثر است زیرا همان چیزی است که روانشناسان آن را ابزاری فراشناختی می‌نامند. برای مطالعه خلاصه کتاب  قانون پنج ثانیه با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب قانون پنج ثانیه 

معرفی کتاب قانون پنج ثانیه

کتاب قانون پنج ثانیه (۲۰۱۷) نوشته مل رابینز یک کتاب خود یاری است که چگونگی غلبه بر شک داشتن به خود و داشتن زندگی ای راضی کننده تر را توضیح می‌دهد.

رابینز از قانون ۵ ثانیه استفاده می‌کند تا به افراد کمک کند یاد بگیرند چگونه در هر شرایطی اقدام کنند و زندگی خود را به سمت بهتر شدن تغییر دهند.

نویسنده داستان‌های افراد بسیاری که از قانون پنج ثانیه نفع برده اند را به اشتراک می‌گذارد و نشان می‌دهد که این قانون پایه ای علمی‌دارد.

از قانون ۵ ثانیه  می‌توان در شرایط مختلفی استفاده کرد. این قانون به افراد کمک می‌کند تا از چالش‌ها عبور کرده و اهداف خود را محقق کنند.

با استفاده از این قانون‌، افراد می‌توانند برای تحقق اهدافشان شجاعت و اعتماد به نفس پیدا کنند. قانون ۵ ثانیه، ابزاری قدرتمند است که با کمی‌ تلاش می‌تواند به افراد کمک کند زندگی خود را به سمت بهتر شدن تغییر دهند.

این قانون می‌تواند برای “فریب” مغزتان برای انجام کارهایی که می‌دانید باید انجام دهید‌، اما به طور معمول از انجام آنها طفره می‌روید، استفاده شود. می‌توانید از آن استفاده کنید تا اقدامات بیشتری در زندگی و حرفه خود انجام دهید.

ایده اصلی پشت قانون ۵ ثانیه، این است که به طور کلی فقط یک فرصت ۵ ثانیه‌ای بین داشتن یک فکر خوب در مورد کاری که باید انجام دهید و پیدا کردن دلایلی به عنوان بهانه توسط مغزتان که چرا نباید آن کار را انجام دهید ، وجود دارد. این زمانی است که باید قدم بردارید و وارد عمل شوید‌، در غیر این صورت شک و تردید شما این خواسته را برای همیشه از بین می‌برد.

نمایش تصویری در خلاصه کتاب قانون پنج ثانیه

ایده‌های مطرح شده در کتاب قانون پنج ثانیه

  1. قانون پنج ثانیه ابزاری است که قشر جلوی مغز را درگیر می‌کند. با وادار کردن افراد به تغییر رفتارهای خاص یا شروع به عمل کردن به ایجاد اعتماد به نفس می‌کند.
  2. مغز انسان از روش‌های مختلفی برای متوقف کردن ما جهت مخالفت با ایجاد تغییر استفاده می‌کند.  زیرا عمل کردن شامل انجام کارهایی متفاوت‌، غیرقابل پیش بینی یا ترسناک است.
  3. قانون ۵ ثانیه با اقدام محور بودن تقریباً بلافاصله رفتار را تغییر می‌دهد. این تغییر رفتار باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود.
  4. کمتر از پنج ثانیه طول می‌کشد تا شما بر اساس انگیزه ناگهانی عمل کنید.
  5. چیزی به نام لحظه مناسب وجود ندارد.
  6. احساسی که دارید به طور طبیعی به وجود می‌آید. نحوه عملکردتان چیزی است که می‌توانید در مورد آن تصمیم بگیرید.

خلاصه کتاب قانون پنج ثانیه

قانون پنج ثانیه ابزاری ساده است که بیشتر سلاح‌های روانشناختی مغز تان که شما را از اقدام کردن باز می‌داشتند را از کار می‌اندازد. با این کار به شما این امکان را می‌دهد که کمتر معطل شوید‌، شادتر زندگی کنید و به اهداف خود برسید.

قانون ۵ ثانیه در واقع یک شمارش معکوس ساده است. یعنی کافی است بگویید:

۵… ۴… ۳… ۲… ۱… حرکت!

این کل فلسفه پرفروش ترین کتاب رابینز‌، “قانون پنج ثانیه” است. اجازه دهید ابتدا دو سوال که احتمالا برای شما پیش آمده است را بررسی کنیم: آیا این روش موثر است؟ و آیا ایجاد تغییر در زندگی می‌تواند به همین راحتی باشد؟

پاسخ به هر دو سوال “بله” است. بنابراین‌، آیا یک شمارش معکوس ساده می‌تواند زندگی شما را متحول کند؟

خوب‌، دانش اساسی که پشت این قانون قرار دارد‌، مبتنی بر علم غریزه است.به عبارت دیگر‌، اولین غریزه شما پس از بیدار شدن، برای زدن دکمه “تعویق” بسیار ناسالم است.

برای به کارگیری این قانون از پنج به طور معکوس بشمارید و قدرت آن را تجربه خواهید کرد: به طور ناگهانی احساس انرژی و تمایل به برخاستن و شروع به انجام کاری را خواهید کرد. اگر یک یا دو ثانیه در برابر این اصرار مقاومت کنید، دوباره دکمه “تعویق” را خواهید زد.

پنج ثانیه‌، این چیزی است که همه تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند.

تقریباً همیشه  و هرگز  “زمان مناسب” به وجود نمی‌آید. استیون کینگ گفته است: “در حالی که آماتورها نشسته اند و منتظر الهام هستند.” “بقیه ما بلند می‌شویم و می‌رویم سر کار.”

برای موفق شدن کافی است کار مشابهی انجام دهید. شما به بیش از پنج ثانیه زمان نیاز ندارید.

شمارش معکوس در خلاصه کتاب قانون پنج ثانیه

قانون پنج ثانیه ‏ یک شمارش معکوس است

احتمالا شنیده اید که می‌گویند قبل از انجام هر کاری و زدن هر حرفی، بهتر است که از ده به طور معکوس بشمارید؟

خوب‌، به گفته مل رابینز‌، این کار اساساً بهترین تقلبی است که می‌توانید در زندگی داشته باشید. تنها تفاوت این است که باید از ۵ به طور معکوس بشمارید. ۱۰ خیلی زیاد است.

یک ماشین تفکر باشید که احساس می‌کند – نه برعکس

برای افزودن دلیل به احساسات خود به پنج ثانیه زمان نیاز دارید که بعد از یک یا دو ثانیه باری دیگر بدن شما را تسخیر می‌کند.

مطالعات علوم مغز و اعصاب آنتونیو داماسیو این موضوع را ثابت می‌کند. آنچه آنها نتیجه گرفته اند این است که ۹۵ درصد اقدامات شما توسط احساسات تان تصمیم گیری می‌شود. به عبارت دیگر‌، شما یک “ماشین احساسی هستید که فکر می‌کنید”.

با شمردن تا پنج قبل از تصمیم گیری‌، می توانید احساسات خود را کنترل کنید. بنابراین‌، می‌توانید خود را به یک “ماشین متفکر دارای احساس” تبدیل کنید.

بین تأخیر انداختن کارها  و بهره وری ۵ ثانیه تفاوت وجود دارد

به گفته تیموتی پیچیل‌، به تعویق انداختن کارها، چیزی بیش از میل ناخودآگاه برای ارضای فوری نیست. آنچه که باعث می‌شود افراد بهره ور در کاری که انجام می‌دهند بسیار خوب باشند توانایی آنها در کنترل این میل است.

شما هم می‌توانید این کار را با قانون پنج ثانیه انجام دهید. خیلی ساده است، به عنوان مثال هر بار که می خواهید به بررسی صندوق ورودی یا تلفن هوشمند خود هنگام انجام کار دیگری بپردازید، به طور معکوس از ۵ تا ۱ بشمارید.

نتایج را بلافاصله خواهید دید!

 منتظر “زمان مناسب” نباشید، زیرا این زمان هرگز نخواهد آمد

زمان مناسب در خلاصه کتاب قانون پنج ثانیه

در اینجا دو واقعیت کلی وجود دارد. یکی، همه ما می‌خواهیم زندگی خود را به طریقی تغییر دهیم . دو‌، بیشتر وقت خود را صرف انتظار برای وقوع معجزه آسای آن تغییر می‌کنیم.

بهانه ما همیشه یکسان است: “من منتظر لحظه مناسب هستم.” بله درست است. البته در اعماق وجودمان می‌دانیم که آن لحظه هرگز فرا نخواهد رسید. اما مل رابینز دلیل واقعی این کار را  به ما می‌گوید. او سه دلیل را نام می‌برد:

  • تغییر همیشه جدید است.
  • همیشه با عدم اطمینان همراه است.
  • همیشه ترسناک است

خواه بخواهید وزن کم کنید‌، پول بیشتری بدست آورید و یا رابطه ای دوستانه را شروع کنید‌، این سه عامل همیشه وجود دارد.

بله‌، شما باید کار جدیدی مانند ثبت نام در ورزشگاه انجام دهید. و تضمین وجود ندارد از کار جانبی که می‌خواهید آغاز کنید ۱۰،۰۰۰ دلار درآمد کسب کنید.

هر آنچه را که می‌خواهید داشته باشید و ندارید‌، همیشه مستلزم انجام کارهای جدید‌، ترسناک و نامطمئن است‌، که این احساسات باعث می‌شوند حتی شده یک روز بیشتر انتظار بکشید و وقت تان را تلف کنید.

به همین دلیل  قانون پنج ثانیه  می‌تواند بهترین دوست شما باشد. حتی اگر اولین اقدامی‌که انجام می‌دهید بسیار کوچک باشد‌، مانند یک جستجوی ساده در گوگل یا تنظیم یک زنگ یادآوری در تلفن خود‌، با این وجود یک اقدام انجام داده اید و این تنها چیزی است که مهم است.

بخش‌هایی از متن کتاب قانون پنج ثانیه

  • “شما نمی‌توانید احساس خود را کنترل کنید. اما شما همیشه می‌توانید نحوه عمل کرد خودتان را انتخاب کنید. “
  • ” با یک زندگی کاملاً متفاوت، فقط یک تصمیم فاصله دارید”
  • “قبل از آماده شدن شروع کنید.آماده نشوید‌، شروع کن. “
  • “تردید بوسه مرگ است. ممکن است برای یک نانو ثانیه تردید داشته باشید.  اما این زمان کافی است تا این یک تردید کوچک باعث ایجاد یک سیستم ذهنی شود که برای متوقف کردن شما طراحی شده است. و این اتفاق در کمتر از ۵ ثانیه رخ می‌دهد . “
  • “همیشه کسی وجود دارد که نمی‌تواند ارزش شما را ببیند.اجازه ندهید آن فرد خودتان باشید “
  • “احساسات شما مهم نیستند. تنها چیزی که مهم است این است که چه کاری انجام می‌دهید. “
  • “یک چیز تضمین شده وجود دارد که می‌تواند احساس کنترل شما بر زندگی تان را افزایش دهد: تعصب نسبت به عمل.”
  • ” قانون پنج ثانیه ”  بیان می‌کند در لحظه ای که غریزه عمل کردن به سمت یک هدف را دارید باید ۵-۴-۳-۲-۱ و  از نظر جسمی‌حرکت کنید وگرنه مغزتان شما را متوقف می‌کند.”
  • “من مشکل بودم و در عرض پنج ثانیه می‌توانستم خودم را تحت فشار قرار دهم و به راه حل تبدیل شوم.”
  • “شور و اشتیاق یک چیز نیست‌، بلکه یک حالت ذهنی است.”
  • “زندگی ناخوشایند و سخت است و سپس ناگهان درخشان و شگفت انگیز می‌شود.”
  • “وقتی نوبت به تغییر‌ اهداف و رویاها می‌رسد‌، باید روی خود شرط بندی کنید. “
  • ” بین اذیت نکردن خودم وقتی چیزی به سرعتی که می‌خواستم اتفاق نمی‌افتد و تلف نکردن وقتم در حالی که منتظر بودم اتفاقی بیافتد، زمان سختی برای ایجاد تعادل داشتم”
  • “هر مرحله از زندگی و حرفه شما به جلوه متفاوتی از شما احتیاج دارد. با استفاده از این قانون‌، شما به شخصی تبدیل می‌شوید که قرار است در مرحله بعدی از زندگی تان به آن تبدیل شوید.
  • “من ممکن است کامل نباشم‌، اما لیاقت دارم.”
  • “تحت فشار قرار دادن خود برای انجام اقدامات ساده یک واکنش زنجیره ای در اعتماد به نفس و بهره وری شما ایجاد می‌کند.”
  • “قانون ۵ ثانیه دقیقاً چیست؟ یک ابزار فراشناختی با پشتیبانی تحقیقاتی است که تغییرات فوری و پایدار را ایجاد می‌کند. “
  • “برنده یا بازنده‌، حداقل من کاری انجام می‌دهم.”
  • “هر زمان کاری وجود دارد که می‌دانید باید انجام دهید‌، اما احساس عدم اطمینان‌، ترس یا سرسختی می‌کنید … فقط با شمارش معکوس ۵- ۴- ۳- ۲- ۱- کنترل را در دست بگیرید. سپس‌، وقتی به “۱.” رسیدید‌، حرکت کنید. “ضرورت عمل کردن در خلاصه کتاب قانون پنج ثانیه
  • “همه ما توانایی رسیدن به بزرگی و شکوه را داریم. من معتقدم که این احساسات و ترس ماست که ما را قانع می‌کند اکنون زمان مناسبی نیست و ما را از رسیدن به عظمت باز می‌دارد. “
  • “انگیزه داشتن را فراموش کنید. این یک افسانه است. نمی‌دانم چه زمانی این ایده در فکر ما ریشه دواند که برای ایجاد تغییر باید “احساس اشتیاق” کنید یا ” انگیزه ” داشته باشید که عمل کنید. این یک زباله کامل است. لحظه ای که وقت آن رسیده است که خود را مطرح کنید‌، احساس انگیزه نخواهید کرد. در واقع‌، شما هیچ وقت حوصله انجام کاری ندارید. “
  • “اگر شهامت شروع را دارید‌، شهامت موفق شدن را هم دارید.”
  • “تصمیمات خود را تغییر دهید و زندگی تان را تغییر خواهید داد. و چه چیزی تصمیمات شما را بیش از هر چیز دیگری تغییر خواهد داد؟ شجاعت. “
  • “ست گودین یک بار نوشت:” وقتی که بیشتر به آنچه ممکن است فکر کنیم و نه آنچه که لازم است، بخش دیگری از مغز ما فعال می‌شود. ” من معتقدم وقتی که به شجاع بودن فکر می‌کنیم به جای تمرکز روی ترسهایمان که مانع ما می‌شوند‌، همین مسئله صادق است. این تفاوت بین تمرکز روی راه حل است تا مشکل‌، و این کلید تغییر از نظر ذهنی آزاد کننده است. “
  • “اگر نتوانید خود را از رختخواب بیرون بیاورید‌، هرگز قادر به دنبال کردن همه تغییرات دیگری که می‌خواهید در زندگی خود ایجاد کنید، نخواهید بود. و اگر همان گام ساده را برای کنترل صبح خود بردارید‌، زنجیره ای از حوادث که منجر به تغییر در همه جای زندگی تان می‌شود را  تسریع خواهید کرد. “
  • “این حرکات بزرگ نیستند که همه چیز را تغییر می‌دهند، این کوچکترین حرکات شما در زندگی روزمره تان هستند که این کار را انجام می‌دهند.”

اگر می خواهید با جادوی اثر تغییرات کوچک آشنا شوید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

خلاصه کتاب اثر مرکب

 اثر مرکب به ما نشان می‌دهد چگونه مهم‌ترین تغییرات زندگی ما براثر تجمیع کوچک‌ترین تصمیم‌های ما اتفاق می‌افتند.

‎اکنون بخوانید‎

 

آشنایی با نویسنده کتاب قانون پنج ثانیه

نویسنده خلاصه کتاب قانون پنج ثانیه

مل رابینز یکی از افراد برجسته در حوزه رشد و تحول شخصی و همچنین نویسنده پرفروش بین المللی است. کارهای وی شامل کتاب پرفروش جهانی اش  “قانون۵ ثانیه” و کتاب آینده او  ” پنج عادت بالا: زندگی خود را با یک عادت ساده کنترل کنید”  است که در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱ در سراسر جهان منتشر می‌شود.

کارهای پیشگامانه او در زمینه تغییر رفتار به ۳۶ زبان ترجمه شده است و توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی‌، سازمان‌های بازیابی کهنه سربازان و برند‌های برجسته جهان برای الهام بخشیدن به مردم، مورد استفاده قرار گرفته است.

مل به عنوان یکی از سخنرانان عمومی‌در سراسر جهان شناخته شده است که بیشترین رزرو و دنبال کننده را دارد.

ماهانه بیش از ۶۰ میلیون نفر را بصورت آنلاین مربیگری می‌کند و فیلم‌های مربوط به کارهای وی بیش از یک میلیارد بازدید آنلاین دارند‌. از جمله سخنرانی‌های تد او که یکی از محبوب ترین سخنرانی‌ها در همه زمان‌ها است.

مل رابینز چیزی را بیشتر از ایجاد تغییر واقعی در زندگی مردم با آموزشِ باور داشتن به خودشان و وادار کردن آن ها به انجام اقداماتی که زندگی شان را تغییر خواهد داد، دوست ندارد.

مل با همسر و سه فرزندشان در نیوانگلند زندگی می‌کند.

یکی از راه های بهبود شرایط زندگی شخصی و کاری‌تان مطالعه کردن است. با دانلود اپلیکیشن ذهن، می توانید مجموعه ای از برترین کتاب های جهان را در کمترین زمان مطالعه کنید.

آشنایی با کتاب های مدیریت افکار عمومی با دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید