چگونه از یک شخص معمولی به عالی تبدیل شویم ؟

چگونه از یک شخص معمولی به عالی تبدیل شویم ؟
چگونه از یک شخص معمولی به عالی تبدیل شویم ؟

فهرست مطالب

بر اساس تعریف Carl Rogers، فردی که کاملاً کارآمد باشد، شخصی است که با احساسات و خواسته های عمیق و درونی خود به خوبی ارتباط برقرار می کند.

این افراد احساسات خود را درک می‌کنند و اعتماد بسیار زیادی به غرایز و خواسته‌های خود دارند.

توجه مثبت بدون قید و شرط (Unconditional positive regard)، یکی از اصولی ترین شرایط برای تبدیل شدن به فرد کارآمد می باشد.

افرادی که گرایش واقعی به این امر دارند، نیاز دارند تا به پتانسیل کامل خود برسند؛ این گونه افراد به عنوان افراد خودکفا شناخته می‌شوند.

مرتبط: روانشناسی: دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

راجرز معتقد است که فرد کاملا کارآمد، شخصی است که به طور مداوم در حال تلاش برای رسیدن به خودکفایی می باشد.

این فرد توجه مثبت بی قید و شرطی نسبت به دیگران دارد، شرایط و موقعیت های موجود را به نفع خود ترجیح نمی دهد، در بیان احساسات خود مشکلی ندارد و با روی باز از تمامی تجربه های زندگی استقبال می کند.

چگونه در راه رسیدن به هدف تمرکز کنیم و پا پس نکشیم ؟

تعریف شخص کاملا کارآمد

شخصی که به او فردی کاملا کارآمد می گوییم، چه کسی است؟ ویژگی های مهم او چیست؟

راجرز معتقد است که فرد کاملا کارآمد، شخصی است که “زندگی موجودی” (Existential living) خود را با آغوش باز پذیرفته است. به عبارت دیگر، آن ها قادر هستند تا در لحظه ی حال زندگی کنند. آن ها نوعی حس آزادی درونی را تجربه می کنند و نسبت به چالش ها، هیجان ها و خلاقیت ها روی باز نشان می دهند و از آن ها استقبال می‌کنند.

راجرز در مقاله‌ای که در سال ۱۹۶۲ نوشته است در این باره توضیح می دهد:

” این شخص، فردی است که تمامی اتفاقات لحظه حال را به سرعت تجربه می‌کند و در لحظه حال زندگی می‌کنند. او قادر است که با احساسات خود زندگی کند و در لحظه به آن ها واکنش نشان دهد. این فرد، خود را توسط تجارب و یادگیری های گذشته محدود نمی کند، بلکه تا جایی که امکان دارد از منابع زمان حال، برای زندگی در این لحظه استفاده می‌کند. این فرد با آزادی، هدف مندی و ذهنی باز، در لحظه حال زندگی می‌کند.”

اشخاص دیگری نیز معتقدند: افرادی که به طور کامل کارآمد می باشند، اشخاصی بسیار انعطاف پذیر هستند که دائما در حال تکامل می باشند. شخصیت و الگوی فردی آن ها ثابت نیست و دائماً در حال دریافت اطلاعات و تجربه های جدید می باشند. نه تنها این افراد از تجارب جدید با روی باز استقبال می‌کنند، بلکه با تمام وجود حاضرند تا نسبت به تغییرات و مسائلی که از تجربه های جدید یاد می‌گیرند، استقبال کنند و خود را با آن ها وفق دهند. این افراد به خوبی با احساسات خود در ارتباط هستند و تلاش زیادی در جهت رشد انفرادی و رسیدن به پتانسیل کامل خود می‌کنند.

شخص کارآمد کیست ؟
شخص کارآمد کیست ؟

ویژگی های شخص کاملا کارآمد

افراد کاملاً کارآمد عادت دارند تا در راستای احساسات خود قرار داشته باشند، و از نیاز به رشد شخصی خود، با روی باز استقبال می‌کنند. برخی از ویژگی های کلیدی یک فرد کاملا کارآمد عبارتند از:

  • آغوش باز نسبت به تجربه های جدید
  • عدم حالت تدافعی
  • توانایی تفسیر تجربیات خود به صورت دقیق
  • افرادی کاملا انعطاف پذیر هستند و توانایی این را دارند که با تجربه های جدید تغییر کنند
  • توانایی اعتماد به تجربه های شخصی خاص؛ شکل دادن ارزش هایی که بر پایه ی این تجربه‌ها شکل گرفته است
  • بدون هیچ گونه قید و شرطی به خود احترام می گذارند و توجه می کنند
  • تمایل دارند تا تجربه های جدید را امتحان کنند
  • نیاز ندارند تا تجربه های جدید خود را انکار کنند؛ یا آن ها را تحریف کنند
  • نسبت به فیدبک ها و نظرات دیگران با روی باز استقبال می‌کنند و مشتاق هستند تا تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنند
  • در هماهنگی با سایر افراد زندگی می کنند

راجرز همچنین نوعی از درمان را توسعه داد که به عنوان “درمان مشتری محور” شناخته می‌شود. در این رویکرد، هدف تراپیست یا درمان گر، ارائه توجه مثبت بی قید و شرط به مشتری می باشد. هدف این رویکرد این است که فرد مورد نظر بتواند از نظر احساسی و فیزیولوژیکی رشد کند و در نهایت، تبدیل به فردی کاملا کارآمد شود.

چطور در یک روز، به اندازه یک هفته کار مفید انجام دهیم؟

نشانه های شخص کاملا کارآمد

افرادی که کاملا کارآمد می باشند به چه شکل به نظر می رسند؟ این افراد ممکن است چه ویژگی ها و کاراکترهایی را بروز دهند؟

افرادی که این گونه گرایش را به همراه دارند، دارای “تصویری از خود” می‌باشند که با واقعیت سازگار است. آن ها نقاط قوت خود را درک می کنند، اما در عین حال می دانند که دارای ضعف‌هایی نیز می‌باشند. سعی می کنند تا نقاط قوت خود را حفظ کنند و همچنان در تلاش برای برطرف کردن چالش ها و تجربیاتی هستند که به آن ها امکان رشد و درک جدیدی از زندگی می‌دهد. این افراد می دانند که کامل نیستند، اما همچنان از زندگی و شخصیت خود خشنود و راضی هستند. با این وجود، همواره در حال تلاش برای رسیدن به بهترینِ خود می‌باشند.

نکته مهمی که در این قسمت باید ذکر شود این است که مفهوم و طرح کلی “فرد کاملا کارآمد” نشان دهنده ی شخصی ایده آل است. این مفهوم به این معنا نیست که به موقعیت خاصی دست پیدا کنید و سپس رشد شخصی خود به عنوان یک انسان را کنار بگذارید و از ادامه ی آن دست بکشید. درعوض، فرد کاملا کارآمد، در واقع نشان‌دهنده مسافری است که سفر او ادامه دار است و این افراد همواره، تشنه ی رسیدن به خودکفایی در زندگی خود هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید