چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

فهرست مطالب

چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟ شادی چیزی است که همه لیاقتش را دارند و آن را می‌خواهند اما همه شادی را در زندگی کسب نمی‌کنند! شادی اغلب به عنوان معنا و هدف زندگی و نقطه وجود ما تلقی می‌شود. با وجود این، بسیاری از ما به جای احساس شادی گرفتار غم و اندوه و احساسات منفی مداوم مانند استرس و اضطراب می‌شویم.

چگونه می‌توانیم هر روز شادتر باشیم؟ چگونه می‌توانیم سرانجام زندگی دلخواه خود را داشته باشیم؟ چگونه می‌توانیم در زندگی که به ما اعطا شده است شاد باشیم و از آن لذت ببریم؟ با ذهن همراه باشید.

چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

در اینجا ۱۰ روش ساده برای کشف اسرار خوشبختی خود و زندگی شاد آورده شده است:

۱- بر روی نکات مثبت تمرکز کنید

برای یافتن خوشبختی و شاد ماندن، بسیار مهم است که به مغز خود آموزش دهید تا به جای افکار منفی، روی نکات مثبت متمرکز شود. اگر تمام روز را به فکر چیزهای بد باشید، نمی‌توانید از خوبی‌ها لذت ببرید و خوشحال باشید.

برخی از راه‌هایی که می‌توانید این کار را انجام دهید، این است که هر روز یا وقتی احساسات منفی شروع می‌شوند، یک مانترا مثبت برای خود بخوانید. با استفاده از این عبارت یا جمله ساده به خود یادآوری کنید که بر آنچه دارید، تمرکز می‌کنید. برخی از مثال‌ها عبارتند از:

امروز عالی است، و من از آنچه دارم ممنونم. این کار را چند بار در روز و به مدت چند ماه انجام دهید و می‌بینید که مغز شما شروع به انجام آن به صورت خودکار می‌کند. به یاد داشته باشید، مثبت اندیشی برای تعیین خط مشی شادی طولانی مدت مهم است.

۲- کاری را انجام دهید که دوست دارید و از آن لذت می‌برید

سخت است که خوشبخت باشید وقتی همیشه کارهایی را که دوست ندارید انجام می‌دهید مانند کار در یک محیط کاری وحشتناک یا وقتی که توسط همتایان خود کوچک شمرده می‌شوید. به آنچه علاقه دارید فکر کنید. آیا این فوتبال است؟ شنا کردن؟ نوشتن؟

آنچه را که دوست دارید پیدا کرده و بیشتر شروع به انجام آن کنید. این کار هر بار شما را از شادی پر می‌کند و به شما خوشحالی و سرزندگی می‌بخشد. هر کس دوست دارد کاری که از آن لذت می‌برد را انجام دهد. در صورت امکان، سعی کنید که آن سرگرمی را به یک حرفه تبدیل کنید، به این ترتیب حتی در محل کار نیز خوشحال خواهید شد.

۳- به دیگران کمک کنید و به جامعه برگردید

بعضی اوقات وقتی به شخص دیگری کمک می‌کنیم، احساس خوشبختی و شادی درونی می‌کنیم. وقتی ما داوطلب شویم یا به دیگران کمک کنیم، آن‌ها خوشحال می‌شوند و شما نیز متعاقبا خوشحال خواهید شد.

این یک وضعیت برد برد برابر است. به همه زمان‌هایی که شخصی به شما کمک کرده است، فکر کنید و اینکه چگونه این روز حال شما را بهتر کرده است. تأثیری که هنگام کمک به دیگران ایجاد می‌کنید، منبع بزرگی از خوشبختی و شادی است که می‌توانید از آن بهره مند شوید.

گزینه دیگر این است که با وقت، پول و انرژی خود سخاوتمند باشید و آن را به دیگرانی که بیش از شما به آن نیاز دارند، هدیه بدهید. آنچه را به شما داده به جامعه بازگردانید. وقتی به دیگران کمک می‌کنید احساس خوبی دارید و شادتر می‌شوید.

۴- لبخند بزنید

وقتی لبخند می‌زنید، احساس خوشبختی می‌کنید. لبخند زدن باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید و احساس خوشبختی کنید. نیازی نیست لبخند تقلبی روی صورت خود داشته باشید، فقط سعی کنید لبخند زدن را به یک عادت تبدیل کنید.

وقتی به شخص دیگری لبخند می‌زنید، او احساس خوبی خواهد داشت و به شما لبخند می‌زند که این لطف را برمی‌گرداند و شما را نیز خوشحال می‌کند.

۵- سپاسگزار باشید

سپاسگزار بودن می‌تواند در کنار سایر مزایای شما شادی بزرگی ایجاد کند. وقتی به همه چیزهایی که دارید فکر می‌کنید و متوجه می‌شوید که چقدر خوشبخت هستید، احساس شادی می‌کنید و قدر زندگی خود را بیشتر می‌دانید. هر روز را با سپاسگزاری از چیزی که قدردان آن هستید مانند داشتن خانه ای برای زندگی یا داشتن دوستان خوب، شروع کنید.

وقتی روزتان را پشت سر می‌گذارید، به دنبال چیزهایی باشید که از داشتن آن‌ها احساس خوشبختی و شادی می‌کنید مثلاً دوست داشتن والدین یا حتی صرف غذا دور هم! شما می‌توانید از هر دو چیز کوچک و بزرگی سپاسگزار باشید، این باعث می‌شود که شما از چیزهای مثبت اطراف خود بیشتر آگاه شوید و خوشحال باشید.

۶- در زندگی خود به میزان کافی ورزش کنید

ثابت شده است که ورزش استرس را کاهش می‌دهد و اندورفین آزاد می‌کند که به شما کمک می‌کند احساس خوبی داشته باشید. ورزش منظم می‌تواند به شما کمک کند تا احساس اضطراب و افسردگی را کاهش داده و شای را در خود افزایش دهید.

لازم نیست ورزش سنگینی انجام دهید، اگرچه شاید دوست داشته باشید که به دنبال آن بروید. این می‌تواند چیزی مانند بازی فوتبال با پیاده روی یا پینگ پونگ باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که بیش از حد به خود فشار وارد نکرده و خود را خسته نکنید، زیرا این امر شما را ناامید می‌کند. با تمرینات کوچک شروع کنید و بگذارید بدن ابتدا به آن عادت کند.

۷- طبیعت اطراف خود را کاوش کنید

گذراندن اوقاتی در طبیعت برای روحیه شما بسیار طراوت و نشاط آور است. با توجه به اینکه هر روز از زندگی خود را در یک اتاق دربسته صرف می‌کنیم، وقتی بیرون می‌رویم و از دنیای طبیعی اطراف خود لذت می‌بریم، این می‌تواند برای بدن ما تسکین بخش باشد. می‌توانید پیاده روی کنید یا بدوید. ارتباط ما با طبیعت نیز در حفظ شادی ما نقش دارد.

۸- ببخشید و فراموش کنید

وقتی کسی به شما آسیب می‌رساند، یاد بگیرید که ببخشید و فراموش کنید. نگه داشتن کینه بیشتر به خودِ شما آسیب می‌رساند. این کار مانع قضاوت شما شده و باعث می‌شود دائماً حالت بدخلقی و عصبانیت داشته باشید.

در عوض، بیاموزید که چگونه برای چند ثانیه خشم خود را کنار بگذارید و شخصی که مرتکب اشتباه شده شده است را ببخشید. با این کار شما خود را از این بار عاطفی راحت خواهید کرد و به جای آینده‌ای درخشان، آینده‌ای متمرکز خواهید داشت. این باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و شادتر شوید.

۹- با عزیزانتان وقت بگذارید

انسان موجودی اجتماعی است و ما خواهان تعامل اجتماعی هستیم. گذراندن اوقاتی با کیفیت در کنار خانواده و دوستان نزدیک می‌تواند احساس خوشبختی به ما بدهد. مردم عاشق گذراندن وقت با کسانی هستند که آن‌ها را دوست دارند و عالی است که با آن‌ها وقت بگذارانند.

برای گفتگو و سرگرمی به یک کافه یا با هم به سینما بروید. چیزی که مهم است این می‌باشد که شما با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و از هم نشینی با آن‌ها لذت ببرید.

۱۰- به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و لذت بردن از آن می‌تواند روحیه شما را بالا ببرد. این باعث می‌شود شما احساس بهتری داشته باشید و باعث ترشح دوپامین در مغز شما می‌شود که باعث شده که احساس خوشبختی و شادی کنید. سعی کنید به یک باشگاه رقص بپیوندید و یا موسیقی مورد علاقه خود را گوش کنید.

نکاتی دیگر در مورد داشتن زندگی شاد

۱- تغییرات کمی در برنامه روزانه خود ایجاد کنید مانند خواب بیشتر، ورزش، خارج شدن از طبیعت و مراقبه!

۲- کتاب‌های بیشتری بخوانید. برای یادگیری کتاب بخوانید، تحقیقات نشان می‌دهند که یادگیرندگان کتاب به صورت مادام العمر سالم هستند و عمر طولانی دارند. به عنوان یک راه گریزی از زندگی روزمره خود، کتاب بخوانید، این باعث خوشحالی شما خواهد شد.

۳- سرگرم لحظات ساده و روزمره خود شوید. قدردانی از لحظات کوچک زندگی مانند یک روز زیبا و آفتابی، شاخه‌های سبز جوانه زده از زمین و پرش از صخره‌ها در ساحل، به شما می‌آموزد که نسبت به آنچه که دارید سپاسگزارتر باشید، به ویژه در لحظات استرس و عصبانیت!

۴- هزینه‌های خود را صرف کارهای هیجان انگیز کنید. مطالعات نشان داده اند که خرید یک شی، ماشین، کیف دستی یا وسایل آشپزخانه، می‌تواند به سرعت موجب پشیمانی خریدار شود. از طرف دیگر، سرمایه گذاری در تجربیاتی مانند رفتن به کنسرت، سفر کمپینگ، دروس موسیقی، منجر به خوشبختی بیشتری می‌شود. این تجربه‌ها حس شادی ایجاد می‌کنند و برداشت ما از آن‌ها اغلب با گذشت زمان بهتر می‌شود.

۵- از مقایسه اجتناب کنید. هر آنچه که ممکن است باعث شود تا به زندگی شخص دیگری فکر کنید، به خصوص چیزهایی که از طریق لنزهای جعلی و فیلترشده رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌شوند، تقریباً بیش از تصور شما هستند. باید بیاموزید که نقایص خود را دوست داشته باشید.

۶- روابط نزدیک با انسان‌ها را ایجاد و حفظ کنید. به گفته سندرسون، داشتن تعداد کمی ‌روابط تنگ و معنادار یکی از بالاترین پیش بینی‌های شادی است. اگر بعضی از این اولویت‌های خوشبختی را فراموش کنید، احساس بدی نخواهید داشت. ما باید با بازاریابی بی‌وقفه و انتظارات اجتماعی مبارزه کنیم که نشان می‌دهند مسیر خوشبختی در جایی دیگر است.

کلام آخر

شادی یکی از اهدف مهم زندگی است که تقریباً همه می‌خواهند به آن برسند، اما همۀ ما انسان‌ها شاد را نداریم. با این حال، این بدان معنا نیست که نمی‌توانید آن را دریافت کنید. فقط لازم است کار خود را انجام دهید و موارد ذکر شده در بالا را امتحان کنید. این به هیچ وجه لیست جامعی نیست و ما مطمئن هستیم که شما ممکن است راه حل‌های مناسبی برای یافتن شادی داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید