۱۳ عادت ساده برای پرورش حس خود دلسوزی

خود دلسوزی
خود دلسوزی

فهرست مطالب

[su_note note_color=”#993366″ radius=”10″ class=””]

۱۳ عادت ساده برای پرورش حس خود دلسوزی

[/su_note]

خوددلسوزی، خالص ترین شکل دوست داشتن خود است. با خودتان رو راست باشید … آیا هرروز آن را تمرین می کنید؟
متاسفانه خوددلسوزی برای بسیاری مفهومی بیگانه است. ما همه لحظاتی از زندگی را تجربه کرده‌ایم که حس ناامیدی، طرد شدن یا کمبود داشته ایم.

خود دلسوزی
خود دلسوزی

در چنین شرایطی خیلی‌ها به جای روحیه بخشیدن به خودشان، انرژی و زمان بیشتری را صرف نقد و تخریب خودشان می کنند.

آیا این اتفاق برایتان آشناست؟

اگر نسبت به خودتان عشق نورزید، نمی توانید از دیگران این انتظار را داشته باشید. به همین سادگی!
اشکال در برداشت اشتباه مردم از مفهوم خوددلسوزی است. خوددلسوز بودن و شفقت داشتن نسبت به خودتان، به معنی خودخواه یا مغرور بودن نیست. تحقیقات برعکس این را اثبات کرده اند! تعریف کاربردی اصطلاح خوددلسوزی برای اولین بار به این شکل بیان شد: “مهربانی نسبت به خود، که مستلزم ملایمت، حمایت و درک است”.
به بیان ساده‌تر، خوددلسوزی درباره ابراز همان میزان محبتی که به دیگران داریم، نسبت به خودمان است.
زمانی که در زندگی ضربه می خورید، خوددلسوزی به شما کمک می‌کند انعطاف پذیر بوده و دوباره از جا بلند شوید.
روانشناسان معتقدند که شاید خوددلسوزی مهمترین مهارت زندگی باشد. چرا که باعث بروز انعطاف‌پذیری، شجاعت، انرژی و خلاقیت در فرد می شود.

خود دلسوزی
خود دلسوزی

سوال اینجاست که … اگر خوددلسوزی چیز خوبی است، پس چرا برای خیلی ها اینقدر سخت می باشد؟
زمانی که تصمیم می‌گیرید برای خودتان دلسوزی کنید، درواقع راهی به قلبتان باز می کنید که فرآیندی زیبا اما در عین حال دردناک است.
خوددلسوزی چیزی درونی است. به این معنی که به خودتان بستگی دارد که یاد بگیرید چطور عیب هایتان را پذیرفته و به آنها افتخار کنید.
کامل بودن دروغی است که جامعه به ما می‌گوید. هیچ کس کامل نیست و کامل نبودن مشکلی ندارد.
اگر فکر می‌کنید همه کارهایی که انجام می‌دهید باید نتیجه کامل و بی‌نقصی داشته باشد، زمان آن رسیده که از این تفکر دست بکشید. این عیب ها و نقص‌های شماست که شما را زیبا می‌کند!
زمانی که یاد بگیرید کاملاً از خوددلسوزی استقبال کنید، به خود و دنیای اطرافتان با دیدی متفاوت نگاه خواهید کرد.
مهم نیست انجام این کار چقدر سخت به نظر می‌رسد، در اینجا به ۱۳ عادتی اشاره می‌کنیم که با به کار بردن آنها در زندگی روزانه، می‌توانید حس خوددلسوزی خود را پرورش دهید.

۱. حرف‌هایی که به خودتان می زنید را ارزیابی کنید

حرف زدن با خود، کاری است که همه ما در طول روز انجام می‌دهیم. اما آیا این حرف زدن به شما روحیه می‌دهد یا شما را ناامید می‌کند؟
مطمئناً گاهی خودمان بدترین منتقد خودمان هستیم و این تصویری که بر پایه خجالت و شرمندگی از خودمان ساخته‌ایم، بر بسیاری از تصمیمات زندگیمان تاثیر منفی داشته است.
از بهترین راه ها برای کنار گذاشتن حرف‌های منفی به خود، بهبود بیشتر حس خوددلسوزی در خودمان است.
آیا همان طور با خودتان حرف می زنید که با دوستانتان حرف می‌زنید؟ اگر پاسخ منفی است، پس زمان آن رسیده که حرف زدن با خودتان را به چیزی برای قدرت دادن و انرژی بخشیدن به خود تغییر دهید.
حرف زدن مثبت با خود، فواید بسیاری را به همراه دارد، از جمله: رضایت بیشتر از زندگی، احساس سرزندگی بیشتر، استرس کمتر و … .
سعی کنید حرف‌های منفی که به خودتان می زنید را تشخیص داده و آنها را تغییر دهید. به جای تمرکز بر نکات منفی، از خودتان برای رسیدن به جایی که هستید قدردانی کنید.

۲. خودتان را ببخشید

برای چه چیزی خودتان را همواره مجازات می کنید؟ حتی برای یک روز دیگر هم نیاز نیست این بار احساسی دردناک را به دوش بکشید.
وقتی خودتان را درگیر احساس گناه همیشگی می کنید، حرکت به جلو غیرممکن خواهد بود. راه حل آن بخشیدن خودتان است!
طبیعی است که اشتباهاتی را مرتکب شویم، اما برای بخشیدن خودمان باید ملایمت و مهربانی به خرج دهیم.
از آن مهم تر یادتان باشد که انسان جایزالخطاست و از همین راه است که یاد می‌گیرد، رشد می‌کند و به چیزی بهتر تبدیل می شود.
“هیچ منطقی برای مجازات آینده به خاطر اشتباهات گذشته وجود ندارد. خودتان را به خاطر اشتباهاتتان ببخشید، به کمک آنها رشد کنید، و بعد آنها را رها کنید” – ملانی کولوریس

۳. همراه خودتان باشید

تا به حال شده از انجام کاری پشیمان شوید، تنها به این خاطر که کسی را پیدا نمی‌کنید که همراه شما باشد؟ بهتر است هر چند وقت یکبار خودتان را به جایی دعوت کنید.
اگر فکر می کنید برای خوشگذرانی حتماً به شخص دیگری نیاز دارید، در اشتباهید. گذراندن درست وقت به تنهایی و بدون حضور شخصی دیگر، یکی از بهترین راه ها برای ارتباط بیشتر و عمیق تر با خود است.
اگر عادت کرده‌اید که تمام مدت اطرافتان پر از آدم های دیگر باشد، تنها گذراندن وقت، آن را تعدیل خواهد کرد. بله، در آغاز ممکن است احساس راحتی نکنید، اما مطمئناً کار درستی انجام می‌دهید.
انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است. اما با این حال تحقیقات نشان می دهند که تنهایی درست به اندازه برقراری ارتباط با دیگران اهمیت دارد.
توانایی بیشتر در تحمل تنهایی، با افزایش میزان شادی، رضایت و مدیریت استرس در ارتباط است.
رابطه ای که با خودتان دارید مهم‌ترین ارتباط زندگی شماست، پس پرورش آن را امری حیاتی در نظر بگیرید.

۴. از شکست استقبال کنید

آیا به جای تجلیل از نقاط قوتتان به شکست‌هایتان فکر می‌کنید؟ اگر این طور است، تنها نیستید. تحقیقات نشان داده اند که گرایش به منفی نگری ما، باعث می‌شود تا توجه بیشتری به شکست‌ها و و کاستی‌های خود داشته باشیم.
همه ما در چیزی شکست خورده‌ایم و قرار است به دفعات بیشتری نیز در زندگی با شکست مواجه شویم. با این حال، بعضی افراد اجازه می‌دهند که شکست هایشان معرف شخصیت واقعی شان باشند، و این کار را تا جایی ادامه می‌دهند گه دیگر پیشرفت نمی‌کنند.
کمی خود دلسوزی می‌تواند در چنین شرایطی کار ساز باشد. به هر حال دانش همیشه هزینه‌بر است.
اگر سعی نکنید چیزهای جدیدی را امتحان کنید، هیچ وقت متوجه نمی‌شوید که قادر به دستیابی به چه چیزهایی هستید. به گفته توماس ادیسون:

“من شکست نخوردم، فقط ۱۰۰۰۰ روش پیدا کردم که کارساز نیستند.”

اگر نمی خواهید کاری را انجام دهید که اکثر مردم انجام نمی‌دهند، هیچ وقت توانایی واقعی خود را کشف نمی‌کنید. این یک حقیقت است!
دفعه بعد که در چیزی شکست می‌خورید، رنج و ناراحتی تان را با مهربانی نسبت به خودتان عوض کنید. اشتباهی که داشته اید را ارزیابی و آنچه درست انجام داده اید را قدردانی کنید. و از اشتباهاتتان درس بگیرید.
جایی که رشد وجود نداشته باشد، تنها انرژی راکد وجود دارد و ما اگر رشد نکنیم، می‌میریم.
با این حال، اگر بتوانیم یاد بگیریم چطور راهمان را در میان آشفتگی‌های زندگی، با ظرافت و راحتی پیدا کنیم، برنده ایم.

۵. نگرش شکرگزاری را در پیش بگیرید

خود دلسوزی
خود دلسوزی

زمانی که هیچ چیزی در زندگی درست پیش نمی‌رود، ناامید شدن یا سرزنش دنیا برای مشکلات کار آسانی است.
با این‌حال، اگر به همه چیز، حتی بدترین اتفاقات، به عنوان یک موهبت نگاه کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟
نگرش شما، واقعیت شما را مشخص می‌کند. اگر دیدی منفی داشته باشید، انرژی منفی را به زندگیتان جذب می کنید. درمقابل، اگر باور داشته باشید که دنیا می‌خواهد شما رشد کنید، پیداکردن منابعی که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کنند، بسیار آسان‌تر خواهد بود.
داشتن نگرشی شکرگزارانه، به شما این امکان را می‌دهد که زندگیتان را به شکلی شاتر و معنادارتر تبدیل کنید. و نه تنها نسبت به افرادی که در زندگیتان هستند بیشتر بحث حق شناسی خواهید داشت، بلکه همچنین نسبت به خودتان و اینکه تا کجا پیش رفته‌اید، بیشتر قدردان خواهید بود.

[su_note note_color=”#993366″ radius=”10″ class=””]
شکرگزاری و قدردانی، مسیری است به مهربانی و دلسوزی بیشتر نسبت به خودتان، دیگران و در مقیاس بزرگتر، دنیا.

[/su_note]

۶. خودتان را با افراد مثبت احاطه کنید

خوددلسوزی - دوستان مثبت
خوددلسوزی – دوستان مثبت

شما شبیه به چیزی می‌شوید که خودتان را با آن احاطه کرده‌اید، و به همین دلیل است که باید افراد زندگیتان را عاقلانه انتخاب کنید.
دوستانتان شما را ناامید می کنند یا به شما روحیه می‌دهند؟ اگر جواب شما اولی است، متاسفم اما زمان آن رسیده است که دوستان جدیدی پیدا کنید.
اگر خودتان را با افرادی احاطه کنید که بدترین حالت را در شما ایجاد می کنند، زندگیتان نیز به همان حالت پیش خواهد رفت.
تنها با کسانی وقت بگذرانید که بهترین توانایی هایتان را می‌بینند و شما را برای ساختن بهترین زندگی تشویق می‌کنند. موفقیت شما در زندگی به این چیز بستگی دارد. در عین حال، شما نیز برای دیگران دوستی دلسوز باشید.

۷. از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

خودتان را با چه کسی مقایسه می‌کنید؟ مقایسه اجتماعی، تمایل ما به ارزیابی خودمان در مقابل دیگران است، چیزی که همه ما گاهی انجام می‌دهیم.
اما همه ما از تاثیرات منفی این کار بر سلامت عاطفی و روانی خود آگاه نیستیم.
تحقیقات نشان داده‌اند که مقایسه اجتماعی منفی، می‌تواند باعث تجربه میزان زیادی استرس، اضطراب، افسردگی و انتخاب های علیه خود در فرد شود. امروزه رسانه های اجتماعی باعث شده اند به جای فکر کردن به زندگی خود، زمان بیشتری را مشغول بررسی زندگی دیگران باشیم. و این برای ارزش گذاری خودمان یک فاجعه محسوب می‌‌شود.
وقتی خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم، در واقع اجازه می‌دهیم صدای منفی درونمان به ما بگوید که به اندازه کافی خوب نیستیم، و این باعث می‌شود حرف های منفی که به خودمان میزنیم بیشتر شده و احساس کنیم که دیگران بهتر از ما هستند، که بسیار دور از واقعیت است.
هر چه بیشتر خودمان را با دیگران مقایسه کنیم، بیشتر از خودمان دور می شویم.
به‌جای مقایسه، روی استعدادهای ذاتی تان تمرکز کرده و اجازه دهید بدرخشند.

۸. یک پاکسازی دیجیتالی انجام دهید

آیا با تکنولوژی رابطه ای ناسالم دارید؟ دنیای دیجیتال ثابت کرده است که یک موهبت و برای بسیاری نفرین محسوب می‌شود. هم باعث ایجاد ارتباط و هم باعث قطع ارتباط بین ما با دیگران و با خودمان می‌شود.
یک پاکسازی دیجیتالی، راهی عالی برای برگشتن به زمان حال، جایی که زندگی واقعی جریان دارد، می‌باشد.
با مدتی فاصله گرفتن از رسانه‌های اجتماعی، به خودتان این فرصت را می‌دهید که زمان بیشتری را به انجام کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید. و مهم‌تر از آن، دوباره با خودتان ارتباط برقرار کنید.
دفعه بعد که احساس کردید نیاز دارید آنلاین شوید، با خودتان فکر کنید: “چه اتفاقی در حال رخ دادن درون من است که می خواهم حواس خودم را از آن پرت کنم؟”.

۹. هر روز جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید

افکار شما، واقعیت شما را می سازند. به همین دلیل است که باید هر روز با جملات تاکیدی مثبت، روحیه دهنده و انرژی بخش به طرز فکرتان شکل دهید.
سیستم فعال کننده مشبک (RAS)، بخشی از مغز ما است که کلماتی را که بارها تکرار شده اند را به بخشی از هویت ما تبدیل می‌کند، چه مثبت و چه منفی. بنابراین زمانی که چیز مثبتی را هرروز با خودتان تکرار می‌کنید، با گذشت زمان تبدیل به بخشی از شخصیت شما می‌شود.
حتی می توانید باورهای اشتباه و محدود کننده خود را با این جملات روزانه ریشه کن کنید.
از همه مهم‌تر، با تفکر مثبت درباره هر چیزی در زندگی، می توانیم اعتماد به نفس را جایگزین ترس هایمان کنیم.
تنها چیزی که نیاز است انجام دهیم، انتخاب یک جمله و تکرار آن است. برای مثال:
من ارزشمند هستم
من موفق هستم
من دوست‌داشتنی هستم
من ثروتمند هستم

۱۰. بیشتر بازی کنید

آخرین باری که خودتان را آماده کرده تا یک کار واقعاً سرگرم کننده انجام دهید کی بوده است؟ بسیار آسان است که در بالا و پایین کار و زندگی گم شویم چون زمانی که مدام مشغول “انجام دادن” چیزی باشیم، به راحتی ارزش “حضور داشتن” در زمان حال را فراموش می‌کنیم.
به همین دلیل است که بازی کردن بخش مهمی از زندگی است و اجتناب از آن باعث می‌شود زندگی را بیش از حد جدی گرفته و دچار تحلیل رفتگی شویم.
به خودتان یادآوری کنید که اشکالی ندارد گاهی زمان را از دست بدهیم و به خودمان برسیم! همانطور که بچه ها بازی کردن را دوست دارند، بزرگسالان هم به آن نیاز دارند.
بازی کردن باعث تولید اندورفین در بدن می شود، ماده شیمیایی که خود بدن برای ایجاد احساس خوب در فرد تولید می‌کند و به تسکین درد نیز کمک می‌کند.
این سرگرمی می تواند به سادگی رفتن به یک کلاس رقص، یا گذراندن یک آخر هفته به تنهایی دور از شهر و انجام دادن هرچیزی باشد که دوست دارید.

۱۱. چیزهای جدیدی را امتحان کنید

روتین چیز خوبی است، اما زمانی که در آن گیر کنید، کمتر تمایل دارید چیزهای جدید را امتحان کنید. آخرین باری که از منطقه امن خارج شدید و چیزی خارج از کارهای عادیتان را انجام دادید کی بوده است؟
بیشتر مردم هرروز در ساعتی خاص از خواب بیدار می‌شوند، کمی قهوه می خورند، صبحانه می‌خورند و با همان افراد همیشگی معاشرت می‌کنند.
بنابراین تعجبی ندارد که حس سکون داشته باشند. آنها یک زندگی یکنواخت دارند. اگر این نوع زندگی برای شما کافی است، مشکلی نیست! اما اگر نیاز به کمی هیجان و انرژی دارید، زمان آن است که بازی را تغییر داده و کمی تجربه کنید.
هر چه چیزهای بیشتری را امتحان کنید، شانس بیشتری برای خلق تمایلات جدید خواهید داشت.

۱۲. بیشتر “نه” بگویید

خود دلسوزی - قدرت نه گفتن
خود دلسوزی – قدرت نه گفتن

با لیست مسئولیت های بی پایان زندگی، پیدا کردن زمانی برای رسیدگی به خود، به جای یک اولویت، تبدیل به تجمل شده است.
چند وقت یک بار به چیزهایی که نمی خواهید انجام دهید “نه” می‌گویید؟
اگر اغلب اینطور است، واقعا عالی است! اما اگر به ندرت اتفاق می‌افتد، شما جز افراد “راضی کننده مردم” هستید. اگر دوست دارید به مردم کمک کنید، زیاد در این تله گرفتار می‌شوید. اما گاهی انجام کارها برای کمک به مردم، به قیمت سلامتی خودمان تمام می‌شود.
رسیدگی به نیازی که به “صرف زمان برای خودتان” دارید، یکی از بزرگترین موهبت هایی است که می توانید نسبت به خودتان داشته باشید.
پذیرش چیزها، تنها به خاطر ترس از “نه” گفتن پاسخگوی نیازهای شما نیست.
فراموش نکنید که شما نیازی به توجیه “نه” گفتنتان ندارید. این زندگی شما و انتخاب های شماست!

۱۳. برای دوست داشتن خودتان وقت بگذارید

خود دلسوزی -دوست داشتن خود
خود دلسوزی -دوست داشتن خود

دوست داشتن خود، درست مانند یک ماهیچه است. اگر از آن کار نکشید، ضعیف خواهد شد.
رسیدگی به مهارت دوست داشتن خود، شکلی از خوددلسوزی است.
ما به راحتی فراموش می کنیم که صرف زمان برای پرورش روزانه خودمان، چقدر انرژی بخش است! این می تواند مدیتیشن، یک حمام طولانی، قدم زدن در طبیعت، یا خاطره نوشتن باشد. یک راه روتین پیدا کنید که به شما اجازه می دهد با خودتان رابطه‌ای عمیق‌تر داشته باشید.
اگر برای روحیه دادن به خودتان وقت نگذارید، نمی توانید انتظار داشته باشید که این کار را برای دیگران انجام دهید.
خودتان را اولویت قرار دهید، چرا که لایق آن هستید.

نظرات نهایی
خوددلسوزی لطفی بزرگ نسبت به خودتان است. در این مسیر دیوانه‌وار زندگی، به یاد داشته باشید که با خودتان مهربان باشید.

برای نغییر زندگی باید از خود گذشته و خود آینده مان شروع کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید